Klasa pierwsza liceum rozszerzenie lekcje live

     

Uwagi wstępne - lekcje polskiego w liceum - klasa pierwsza rozszerzenie



    W klasie pierwszej zaplanowano dwie lekcje tygodniowo. Do końca roku planowanych jest ok. 35 tygodni, co daje ok. 70 jednostek lekcyjnych.
   

L01 (2 IX 2020): Lekcja organizacyjna - specyfika pracy w zakresie rozszerzonym.

Analiza, interpretacja a interpretacja porównawcza.

L02 (3 IX 2020): Biblia - dokument i opowieść.

Praca z tekstem Anny Świderkówny Biblia między mitem a historią (s. 31).
Analiza tekstu (zad. 1-5); interpretacja (zad. 6-7).

P.d. Pozostałe zadania s. 33. (od zad. 4).

L03 (9 IX 2020): Czym jest mit i jaką funkcję pełni w różnych kulturach?

Celem lekcji jest zrozumienie istoty mitu w oparciu o wnioski z analizy różnych jego definicji oraz określanie funkcji mitu w oparciu o przykłady.
Kryteria sukcesu:
Uczeń... a) prezentuje własną definicję mitu,
b) rozróżnia mit i legendę,
c) określa podstawowe funkcje mitu (poznawczą, światopoglądową, sakralną i kulturotwórczą) oraz posługuje się każdorazowo przykładami.

L04 (10 IX 2020): Współczesne ujęcie poetyckie motywu cierpienia i postaci Hioba (Anna Kamieńska, Powrót Hioba).

Prezentacja wniosków z ostatniej lekcji wg kryteriów sukcesu.

Interpretacja wiersza Anny Kamieńskiej Powrót Hioba (s. 49).
P.d.
Uczniowie sami wybierają tok pracy:
a) teza, argumenty, środki,
b) odpowiedzi na pytania s. 50-51,
c) koło interpretacji.
Po pracy uczniowie zastanawiają się, który sposób pracy był najefektywniejszy. Jednocześnie uświadamiamy uczniom, że praca wg punktu a) stanowi zarazem cel działań interpretacyjnych.

L05 (16 IX 2020): Prezentacja materiału interpretacyjnego w oparciu o wybraną metodę (Anna Kamieńska, Powrót Hioba).

Uczniowie prezentują materiał zebrany w określony sposób. Formułowanie tezy, argumentacja, funkcje środków.

P.d. Przypomnieć Pieśń nad Pieśniami (s. 61).

L06 (17 IX 2020): Współczesne nawiązania do Pieśni nad Pieśniami (Edward Stachura, Pejzaż; Halina Poświatowska, Odłamałam gałąź miłości).

Obraz miłości w Pieśni nad Pieśniami (s. 59).

Analiza i interpretacja wiersza Pejzaż Edwarda Stachury (s. 61).

Praca w czterech grupach:
1. Koło interpretacji.
2. Zadania do tekstu (s. 62).
3. Analiza strofa po strofie, wers po wersie.
4. Hybrydowo (wszystkiego po trochu).
Praca trwa ok. 10-12 minut i jej celem jest sformułowanie tezy interpretacyjnej i poparcie jej argumentami. Zadaniem dodatkowym jest znalezienie co najmniej jednego środka artystycznego i określenie jego funkcji.

Grupy przedstawiły krótko wnioski. Ciąg dalszy na następnej lekcji.
Teza do wiersza Pejzaż:
    Wiersz Pejzaż jest zmetaforyzowanym obrazem miłości opisywanej przez odniesienia do pejzażu.
P.d.
Analiza i interpretacja wiersza Odłamałam gałąź miłości Haliny Poświatowskiej (s. 63). Należy zapisać tezę i podać argumenty. Jest to praca indywidualna.

L07 (23 IX 2020): Poetyckie i malarskie ujęcia motywu miłości (Halina Poświatowska, Odłamałam gałąź miłości; Edvard Munch, Pocałunek na plaży).

Propozycje interpretacyjne.
P.d. Strona notatek interpretacyjnych.

L08 (24 IX 2020): Psalmy inspiracją dla poetów wszech czasów.

Omówiono Psalm 30.
P.d. Zad. s. 73.

L09 (30 IX 2020): Spojrzenie Wisławy Szymborskiej w przestrzeń przyrody i polityki w wierszu Psalm.

Praca nad zad. 1-6 s. 75.

P.d. C.d., z zakresu 12-14 wybrać jedno.

L10 (1 X 2020): Jakie są granice wolności? Wypowiedź argumentacyjna.

Praca indywidualna przez 10 minut.
Praca w grupach czteroosobowych przez kolejne 10 minut - gromadzenie pomysłów i przygotowanie prezentacji tych pomysłów.
Prezentacja pomysłów. Każda grupa ma po kilka minut, więc musi wybrać pomysły najciekawsze.

Poezja według Arystotelesa (praca w aplikacji Teams).

L11 (7 X 2020): Poezja według Arystotelesa (praca w aplikacji Teams).

Podr. s. 90.

L12 (8 X 2020): Antyczne spojrzenia na różne oblicza miłości (Safona i Tyrtajos).

Podr. 91.

Na następnej lekcji zostaną omówione zadania zamieszczone w aplikacji Teams. Termin - sobota popołudnie.

L13 (15 X 2020): Świat idei i świat realny (Platon, Jaskinia.

Omówienie zadań (Teams).
Podr. s. 98 - praca z tekstem.
P.d. S. 101, zad. 4, 7, 8 (może jakiś ochotnik wykona grafikę wg zad. 3 s. 101).

L14 (21 X 2020): Czy możliwy jest idealny ustrój państwa? Platon, Państwo.

I Sprawdzenie pracy domowej - kartkówka.
1. S. 90, zad. 1.
2. W jaki sposób mity greckie wiążą muzykę z poezją?
3. S. 101, zad. 4.
4. S. 101, zad. 7. (jedynki), zad. 8 (dwójki).
II Dyskusja wstępna zainspirowana tematem.
III Praca z tekstem Platona O urządzeniu państwa (s. 102).

P.d. S. 106, zad. 1-5 (ewentualnie 1-13 do przyszłego tygodnia).

NAUCZANIE ZDALNE

L15 (28 X 2020): Model państwa naszkicowanego przez Platona i przyczyny jego powstania (Teams).

Przydział indywidualny zadań 1-13, s. 106. Wykonanie pisemne - prezentacja - komentarz ustny - dyskusja.
Zad. 1 = nr 11, zad. 2 = nr 12 itd. do końca. Czyli zadanie 13. ma numer 23.
Pozostali (nr 1-10) szukają w Internecie nowych informacji na temat koncepcji Platona dotyczących państwa.
Wykonano zad. do 6.
P.d. Notatka ze wstępu do Państwa (Wolne Lektury) i przejrzeć tekst.

L16 (29 X 2020): Apollo - patron mścicieli.

1. Prezentacja notatek z pracy domowej.
2. Esej - jego wyróżniki (s. 116).
3. Apollo - kim jest ten dziwny bóg?
4. Praca z tekstem Zygmunta Kubiaka (s. 117) - zad. 1-10 (s. 118). Wpisy na czacie.
Wykonano zad. 1-5 i częściowo 6 (s. 118).

P.d. Zad. pozostałe s. 118 lub zad. 13 (esej o ulubionym bohaterze mitologii greckiej).

L17 (4 XI 2020): Opis tarczy Achillesa w Iliadzie Homera - analiza scen rodzajowych (Teams).

I Prezentacja p.d. - zad. pozostałe s. 118 lub zad. 13 (esej o ulubionym bohaterze mitologii greckiej).

II Praca z fr. Iliady (fr. s. 195 z podr. NZTZC - foto).

Omówiono zad. 1. i 3. s. 196 NZTZC (podyktowane do zeszytu).
P.d. Należy mieć opracowane podane trzy punkty:
- scenki rodzajowe,
- dominująca tematyka scenek,
- uzasadnienie tezy, że tarcza przedstawia ksomiczny porządek.

L18 (5 XI 2020): Proces Achillesa oskarżonego o zabicie Hektora.

I Prezentacja pd.:
- scenki rodzajowe,
- dominująca tematyka scenek,
- uzasadnienie tezy, że tarcza przedstawia kosmiczny porządek.

II Omówienie wydarzeń pod Troją i działań Achillesa w oparciu o Mitologię Parandowskiego.

Tworzenie grup na Teamsie (1-4).

L19 (12 XI 2020): Praca w grupach (Teams) nad procesem Achillesa.

1. Omówienie kartkówki.
2. Praca w grupach - nauczyciel będzie dołączał kolejno do każdej z grup. Nie będzie się włączał do dyskusji, chyba że grupa będzie potrzebowała od niego jakiegoś wsparcia. Wszyscy opuszczają swoje grupy i wchodzą na lekcję całej klasy na 15 minut przed dzwonkiem.

L20 (18 XI 2020): Siła perswazji - prezentacja grup (Teams).

Po prezentacji grup nterpretacja wiersza Odys Leopolda Staffa (s. 143). W kierunku eseju.

P.d. Notatka interpretacyjna a może już esej.

L21 (19 XI 2020): Topos wędrówki w wierszu Odys Leopolda Staffa i w innych tekstach kultury (redagowanie eseju - pierwsze próby) (Teams).

Tradycyjna interpretacja wiersza i jej kompozycja a esej.
Prezentacja próbek uczniowskich.
Inne teksty kultury z motywem wędrówki.

Formularz 01-staff-odys-koło-interpretacji. Przeanalizowano punkt 1. koła.

L22 (25 XI 2020): Praca metodą koła interpretacji.

1. Pozostałe grupy prezentują rozprawę.
2. Analiza kolejnych (po 1.) elementów koła interpretacji: formularz 01-staff-odys-koło-interpretacji. Podano temat L23 i zapoznano się z materiałem (s. 144).

P.d. Przeczytać tekst Arystotelesa (s. 145).

L23 (26 XI 2020): Czym jest tragizm?

1. Wypowiedź o tym, co uświadomiliśmy sobie po przeczytaniu fr. Poetyki Arystotelesa (s. 145).
2. Wnikliwa analiza tekstu wg toku analizy i interpretacji.
Praca w dokumencie 01-arystoteles-tragizm.

Obowiązują wszystkie zad. z zakresu 1-7.

L24 (2 XII 2020): Praca z tekstem Tragedia attycka Janusza Misiewicza.

1. Analiza dokumentu 01-arystoteles-tragizm (zad. 1-7, s. 145).
2. Praca z tekstem s. 146:
a) zad. 1-4 (s. 147) - w zeszycie,
b) zad. 5-8 (7 lub 8): formularz 02-tragedia-attycka,
c) w razie dyspozycji czasem zad. 8 i grafika do Bachantek - czasu zabrakło.

P.d. Zad. s. 147 (zeszyt i formularz).

L25 (3 XII 2020): Inscenizacje sztuk antycznych: zbyteczny anachronizm czy inspirująca rekonstrukcja dawnego widowiska?

1. Prezentacja p.d.:
a) zad. 1-4, s. 147 (zeszyt),
b) zad. 5, 6, 7 lub 8: formularz 02-tragedia-attycka.
2. Grafika s. 147.

P.d. Poszukać fotografii jakiejś inscenizacji sztuki antycznej.

L26 (9 XII 2020): Recenzje wybranych inscenizacji Antygony.

1. Prezentacja fotografii inscenizacji tragedii antyc znej: dokument 02-inscenizacje... .
2. Różne inscenizacje Antygony:
- Iuvenis z Zespołu Szkół im. Jana Kasprowicza w Sztumie,
ZOBACZ SPEKTAKL IUVENIS

- Teatr Nowy w Łodzi (tylko fragment 13 minut),
ZOBACZ SPEKTAKL TEATRU NOWEGO W ŁODZI

P.d. Refleksje o wybranym spektaklu: dokument 03-antygona-spektakl.

L27 (10 XII 2020): Mądrość w krzywym zwierciadle komika - Arystofanes, Chmury.

1. Komedia jako gatunek.
2. Rodzaje komizmu:
3. Kontekst historyczny.
4. Kontekst filozoficzny.
5. Praca z tekstem:
a) zadania analityczne 1-4 (s. 167),
b) zadania interpretacyjne.

P.d. Dodatkowo jedno zadanie z zakresu 5-8 (WIOSNA, LATO, JESIEŃ, ZIMA - daty urodzenia).

L28 (16 XII 2020): Poczucie humoru człowieka antycznego (Teams).

Przedstaw poglądy każdej z postaci.

P.d. Jedno z zadań 9-12, s. 167.

L29 (17 XII 2020): W świecie rzymskich bogów.

1. Między Rzymem a Grecją (s. 172). Kto tu jest właściwie wygranym?
2. Praca z fr. Mitologii J. Parandowskiego - dokument 04-rzymscy-bogowie.

P.d. C.d. pracy w dokumencie 04. Tym razem należy wstawiać komentarze (wyjaśniające, korygujące, uzupełniające, ...).

L30 (20 I 2021): Rzymski system wartości i jego konsekwencje.

C.d. pracy w dokumencie 04. Obowiązują zad. 1-10 i wyjaśnienie zagadnienia z tematu.

L31 (21 I 2021): Ewolucja eposu - Eneida Wergiliusza.

Wypowiedź dotycząca tekstu Jana Parandowskiego:
1. Przedstaw główne myśli zawarte w tekście.
2. Jakie wartości były ważne dla Rzymian? Jakie były konsekwencje takie systemu wartości?

Realizacja tematu lekcji:
1. Okoliczności powstania i publikacji Eneidy Wergiliusza oraz kontekst historyczny.
2. Losy Eneasza (s. 175).
3. Praca z fr. Eneidy (s. 176).

P.d. Druga część tekstu do interpretacji (wskazane uwzględnienie zadań, ale nie jest to obligatoryjne).

L32 (27 I 2021): Porównanie wędrówki Eneasza z wędrówką Odyseusza.

1. Interpretacja wskazanych fr. Eneidy:
a) omówionych na lekcji (np. Eneasz w Tartarze, następnie w Elizjum - s. 176),
b) przygotowanych w ramach p.d. (np. mowa ducha Anchizesa o celach państwa rzymskiego).
2. Realizacja tematu lekcji - zad. 14, s. 179.
3. Analiza fr. Mitologii Parandowskiego - Królestwo piekieł.

L33 (28 I 2021): Heroizm i miłość w Eneidzie Wergiliusza.

Analiza s. 183, zad. 1-5.
P.d.
1. Interpretacja, zad. 6-8, s. 183.
2. Do wyboru, zad. 9 lub 10.

L34 (3 I 2021): Problem dobra i zła w filozofii średniowiecznej (Św. Augustyn, Wyznania).

1. P.d. - sprawdzenie - do wyboru, zad. 9 lub 10.
2. Moja definicja dobra i zła.
3. Podr. s. 217.
a) filozofia Ojców Kościoła (patrystyka),
b) spojrzenie św. Augustyna na Boga,
c) specyfika gatunkowa Wyznań.

P.d. S. 219, zad. 1-7 (dwa można pominąć).

L35 (4 II 2021): Ocena Boga i świata dokonana przez św. Augustyna.

1. Analiza p.d. (s. 219, zad. 1-7).
2. Realizacja tematu lekcji.
3. Debata w oparciu o zad. 8, s. 219.

P.d. Zad. 11. s. 219.

L36 (10 II 2021): Wielcy święci średniowiecza.

1. Redagowanie hasła encyklopedycznego na temat każdej postaci (s. 220) o objętości 40-60 słów.
2. Nadanie swojemu tekstowi tytułu, który zawiera istotną cechę świętego.

P.d. Hasła encyklopedyczne do pozostałych świętych.

L37 (11 II 2021): Trwałość i zmiana w języku - archaizmy w Bogurodzicy.

1. Pochodzenie języka polskiego (s. 230).
2. Rodzaje archaizmów (s. 231).

P.d. S. 233, zad. 1-5.

L38 (17 II 2021): Hymn do świętego Stanisława Wincentego z Kielczy a Kronika polska Galla Anonima: problem władzy świeckiej i duchownej.

Analiza p.d. S. 233, zad. 1-5.
Realizacja tematu lekcji - podr. s. 246.
Wyjaśnienie pojęcia hymnu ambrozjańskiego.

P.d. Zad. 1-7, s. 249.

L39 (18 II 2021): Jakie sensy zostały nadane śmierci biskupa w Hymnie do świętego Stanisława Wincentego z Kielczy?

Analiza p.d. (zad. 1-7, s. 249).
Obowiązują wszystkie zadania, s. 249.

L40 (24 II 2021): Interpretacja Hymnu św. Franciszka z Asyżu.

Na ocenę: wybrane zad. s. 249.
Zadania analityczne do tekstu s. 261, zad. 1-7.

P.d. Zadania z interpretacji i 12. parzyści, 13. nieparzyści.

L41 (25 II 2021): Franciszkanizm - kontynuacje i nawiązania.

Omów model świętości św. Franciszka ukazany w jego Hymnie i porównaj go z innymi modelami świętości. W tok wypowiedzi wprowadź w odpowiednim miejscu rozważania wynikające z przydzielonego zadania (12. lub 13., s. 261). Przygotuj plan wypowiedzi lub jakąś inną formę, która ułatwi ci wystąpienie.

Praca z tekstem Papieża Franciszka Laudato si' (s. 263).
Wynotowanie wskazanych w tekście fr. Biblii: Rdz 1,28; Rdz 2,15; Ps 24,1); Pwt 10,14; Kpł 25,23).

P.d. s. 266, zad. 1-10 (parzyści, nieparzyści), zad. 11 wszyscy.

L42 (10 III 2021): Papież Franciszek z ofertą dla współczesnego człowieka - encyklika Laudato si'.

1. Analiza p.d. s. 266, zad. 1-10 (parzyści, nieparzyści), zad. 11 wszyscy - formularz 03-papież-franciszek.
2. Wartości i postawy - wybieramy dwa. (p.d.)

L43 (11 III 2021): Interpretacja wiersza Brama Tadeusza Różewicza.

1. Redagowanie tezy interpretacyjnej do wiersza Brama (s. 293).
2. Argumenty.

P.d. Tekst s. 299, zad. 1-4, s. 300.

L44 (17 III 2021): Prawdy o Bogu i możliwościach ludzkiego poznania w ujęciu świętego Tomasza z Akwinu.

1. Scholastyka.
2. Spór o uniwersalia.
3. Tekst s. 299, zad. 1-4, s. 300.

Podano temat L45 - praca na wprowadzeniem do poezji F. Villona s. 301 (redagowanie punktów).

np.
1. Kreacja nowego bohatera - człowieka zwykłego, związanego ze sprawami doczesnymi, szukającego przygód i miłostek.
2. Nowatorstwo artystyczne Villona i jego wpływ na poetów późniejszych epok (tzw. poeci przeklęci, np. Arthur Rimbaud, koniec XIX w.).

L45 (18 III 2021): Dyskusja z tradycją w poezji Villona (Wielki testament).

Zad. 1, 2, 3, s. 304.

P.d. S. 304, zad. 7, 9, 10, oraz 11 lub 12.

L46 (24 III 2021): Dialog Villona z tradycją literacką i kulturową.

Analiza p.d. S. 304, zad. 7, 9, 10, oraz 11 lub 12.
Interpretacja strof XXII, XXIII, XXVI (s. 302). W tok interpretacji należy wpleść problemy wynikające z zadań z p.d.

L47 (25 III 2021): Interpretacja utworu Sezon w piekle Arthura Rimbaud.

Zadania z analizy - bez porównywania (s. 305, zad. 1-5).

P.d. Zad. 1-5, s. 305 - z porównywaniem. Z interpretacji - wybrać jedno (s. 306).

L48 (31 III 2021): W poszukiwaniu Boga - film Siódma pieczęć Ingmara Bergmana.

Siódma pieczęć Ingmara Bergmana.
Film do 25'.

P.d. Zad. s. 310 (w dokumencie 05-bergman-siódma-pieczęć).

L49 (7 IV 2021): Siódma pieczęć Ingmara Bergmana - film o uniwersalnych pragnieniach i lękach człowieka.

Wnioski z analizy dokumentu: 05-bergman-siódma-pieczęć.

L50 (8 IV 2021): Sztuka i architektura średniowiecza.

Film o katedrze w Gnieźnie.

P.d. Trzy ćw. z podr. jak na lekcji.

L51 (14 IV 2021): Interpretacja wiersza Widzenie katedry w Chartres Juliana Przybosia.

Na ocenę: wokół filmu Siódma pieczęć Ingmara Bergmana (przebieg akcji, sylwetki bohaterów, obraz średniowieczna, problemy uniwersalne).

1. Interpretacja wg własnego pomysłu (s. 314).
2. Zadania analityczne 1-3, s. 316.
P.d.
3. Zadania interpretacyjne 4-8 i jedno zadanie z wartości i postaw.

L52 (15 IV 2021): Skuteczność jako cnota - Książę Machiavellego.

Podr. s. 21.

Zad. 1-3.

P.d. Zad. 4-10 (s. 24) oraz jedno wybrane z wartości i postaw.

L53 (28 IV 2021): Moja ocena koncepcji Machiavellego.

Podr. s. 24.

P.d. Jak na poprzedniej lekcji, ocena koncepcji Machiavellego i drugie wybrane zadanie z wartości i postaw.

L54 (29 IV 2021): Utopia - groźny ideał? (Thomas More, Utopia).

Podr. s. 25.

P.d. s. 28, zad. 10, 11.

L55 (12 V 2021): Mechanizmy funkcjonowania społeczeństwa Utopii.

1. Kontekst historyczny i kulturowy (s. 28).
2. Kontekst biograficzny.
3. Praca z tekstem - zad. z analizy (zad. 1. s. 31 oraz wybrane zadania z interpretacji).
Podano temat L56.

P.d. s. 31, zad. 6. i jedno wybrane z wartości i postaw.

L56 (13 V 2021): Utopia Thomasa More'a w kontekście problemu totalitaryzmu.

Podano temat L57. Wyjaśniono pojęcie groteski.

P.d. Zad. 1-4, s. 44.

L57 (19 V 2021): Gra ze średniowieczną tradycją (Franҫois Rabelais, Gargantua i Pantagruel).

Prezentacja p.d. zad. 1-4, s. 44.

P.d. Które przysłowia zauważasz na obrazie Bruegela (s. 45).

L58 (20 V 2021): Renesansowy klasycyzm (Jan Kochanowski, [Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony...]).

Interpretacja Pieśni XXIV z Ksiąg wtórych (s. 62).
Redagowanie tezy.

L59 (26 V 2021): Pieśń XXIV z Ksiąg wtórych Jana Kochanowskiego jako utwór metapoetycki i parafraza pieśni Horacego.

Analiza materiału s. 62.
Na czym polega klasycyzm Kochanowskiego i w jaki sposób parafrazuje pieśń Horacego?
Wyjaśnienie pojęcia metapoetyckości.
Kontekst literacki (wiersz sylabiczny zamiast iloczasu, wiersz sylabiczny, średniówka).

L60 (27 V 2021): Interpretacja wiersza Przedśpiew Leopolda Staffa.

Interpretacja wiersza (s. 64).

P.d. Str. 65, zad. 12 (osoby urodzone na wiosnę), zad. 13 (osoby urodzone latem), zad. 14 (osoby urodzone jesienią), zad. 15 (osoby urodzone w zimie).

L61 (2 VI 2021): Postawa apollińska i dionizyjska oraz sposoby jej wyrażania w literaturze.

Podstawą lekcji zad. 15. s. 65.

L62 (9 VI 2021): Polska wieś arkadią (Pieśń świętojańska o sobótce Jana Kochanowskiego).

Jak mogłaby wyglądać moja arkadia?
U źródeł tekstu (s. 75).
Kontekst literacki.
Interpretacja tekstu (s. 76).

Analiza wszystkich zadań (1-13) - wszystkie obowiązują w ramach p.d.

L63 (10 VI 2021): Treny Jana Kochanowskiego jako cykl poetycki.

Podr. s. 113.

1. Forma gatunkowa, kontekst literacki (s. 114).
2. Motto i dedykacja.
3. Cytaty z nawoływaniem do lamentu nad zmarłą w dwóch pierwszych trenach.
4. Pochwały córki w trenach III i VI.
P.d. Pozostałe zad. s.114 (parzyści parzyste, nieparzyści nieparzyste).

L64 (16 VI 2021): Kobieta doskonała w poezji renesansu (Francesco Petrarka - poeta średniowieczny - wzorzec poezji miłosnej dla poetów renesansu).

Podr. s. 115.

1. Petrarka jako twórca poetyckiego języka miłości.
2. Miłość do Laury jako źródło poetyckiego natchnienia.
3. Sonet jako gatunek.
4. Cechy petrarkizmu:
- miłość ma charakter duchowy,
- konflikt między co duchowe a tym co cielesne - przyczyną cierpienia,
- idealizacja kobiety, która staje się przyczyną przemiany duchowej mężczyzny, dążącego doskonałości duchowej,
- nasycenie tekstu oksymoronami, paradoksami, antytezami i wykrzyknieniami - odzwierciedlenie napięć wewnętrznych, konfliktów między duszą a ciałem.

P.d. Porównaj Sonet 61 Petrarki z wierszem Kochanowskiego [Srogie łańcuchy na swym sercu czuję...].

L65 (17 VI 2021): Porównanie Sonetu 61 Petrarki z wierszem Kochanowskiego [Srogie łańcuchy na swym sercu czuję...].

S. 118.

L66 (23 VI 2021): Obrazy miłości w liryce renesansowej.

L67 (24 VI 2021): Podsumowanie pracy całorocznej.



POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2020/2021