Uwagi wstępne - lekcje polskiego w liceum - klasa pierwsza rozszerzenie
W klasie pierwszej zaplanowano dwie lekcje tygodniowo. Do końca roku planowanych jest ok. 35 tygodni, co daje ok. 70 jednostek lekcyjnych.
L01 (2 IX 2020): Lekcja organizacyjna - specyfika pracy w zakresie rozszerzonym.
Analiza, interpretacja a interpretacja porównawcza.L02 (3 IX 2020): Biblia - dokument i opowieść.
Praca z tekstem Anny Świderkówny Biblia między mitem a historią (s. 31).Analiza tekstu (zad. 1-5); interpretacja (zad. 6-7).
P.d. Pozostałe zadania s. 33. (od zad. 4).
L03 (9 IX 2020): Czym jest mit i jaką funkcję pełni w różnych kulturach?
Celem lekcji jest zrozumienie istoty mitu w oparciu o wnioski z analizy różnych jego definicji oraz określanie funkcji mitu w oparciu o przykłady.Kryteria sukcesu:
Uczeń... a) prezentuje własną definicję mitu,
b) rozróżnia mit i legendę,
c) określa podstawowe funkcje mitu (poznawczą, światopoglądową, sakralną i kulturotwórczą) oraz posługuje się każdorazowo przykładami.
L04 (10 IX 2020): Współczesne ujęcie poetyckie motywu cierpienia i postaci Hioba (Anna Kamieńska, Powrót Hioba).
Prezentacja wniosków z ostatniej lekcji wg kryteriów sukcesu.Interpretacja wiersza Anny Kamieńskiej Powrót Hioba (s. 49).
P.d.
Uczniowie sami wybierają tok pracy:
a) teza, argumenty, środki,
b) odpowiedzi na pytania s. 50-51,
c) koło interpretacji.
Po pracy uczniowie zastanawiają się, który sposób pracy był najefektywniejszy. Jednocześnie uświadamiamy uczniom, że praca wg punktu a) stanowi zarazem cel działań interpretacyjnych.
L05 (16 IX 2020): Prezentacja materiału interpretacyjnego w oparciu o wybraną metodę (Anna Kamieńska, Powrót Hioba).
Uczniowie prezentują materiał zebrany w określony sposób. Formułowanie tezy, argumentacja, funkcje środków.P.d. Przypomnieć Pieśń nad Pieśniami (s. 61).
L06 (17 IX 2020): Współczesne nawiązania do Pieśni nad Pieśniami (Edward Stachura, Pejzaż; Halina Poświatowska, Odłamałam gałąź miłości).
Obraz miłości w Pieśni nad Pieśniami (s. 59).Analiza i interpretacja wiersza Pejzaż Edwarda Stachury (s. 61).
Praca w czterech grupach:
1. Koło interpretacji.
2. Zadania do tekstu (s. 62).
3. Analiza strofa po strofie, wers po wersie.
4. Hybrydowo (wszystkiego po trochu).
Praca trwa ok. 10-12 minut i jej celem jest sformułowanie tezy interpretacyjnej i poparcie jej argumentami. Zadaniem dodatkowym jest znalezienie co najmniej jednego środka artystycznego i określenie jego funkcji.
Grupy przedstawiły krótko wnioski. Ciąg dalszy na następnej lekcji.
Teza do wiersza Pejzaż:
Wiersz Pejzaż jest zmetaforyzowanym obrazem miłości opisywanej przez odniesienia do pejzażu.
P.d.
Analiza i interpretacja wiersza Odłamałam gałąź miłości Haliny Poświatowskiej (s. 63). Należy zapisać tezę i podać argumenty. Jest to praca indywidualna.
L07 (23 IX 2020): Poetyckie i malarskie ujęcia motywu miłości (Halina Poświatowska, Odłamałam gałąź miłości; Edvard Munch, Pocałunek na plaży).
Propozycje interpretacyjne.P.d. Strona notatek interpretacyjnych.
L08 (24 IX 2020): Psalmy inspiracją dla poetów wszech czasów.
Omówiono Psalm 30.P.d. Zad. s. 73.
L09 (30 IX 2020): Spojrzenie Wisławy Szymborskiej w przestrzeń przyrody i polityki w wierszu Psalm.
Praca nad zad. 1-6 s. 75.P.d. C.d., z zakresu 12-14 wybrać jedno.
L10 (1 X 2020): Jakie są granice wolności? Wypowiedź argumentacyjna.
Praca indywidualna przez 10 minut.Praca w grupach czteroosobowych przez kolejne 10 minut - gromadzenie pomysłów i przygotowanie prezentacji tych pomysłów.
Prezentacja pomysłów. Każda grupa ma po kilka minut, więc musi wybrać pomysły najciekawsze.
Poezja według Arystotelesa (praca w aplikacji Teams).
L11 (7 X 2020): Poezja według Arystotelesa (praca w aplikacji Teams).
Podr. s. 90.L12 (8 X 2020): Antyczne spojrzenia na różne oblicza miłości (Safona i Tyrtajos).
Podr. 91.Na następnej lekcji zostaną omówione zadania zamieszczone w aplikacji Teams. Termin - sobota popołudnie.
L13 (15 X 2020): Świat idei i świat realny (Platon, Jaskinia.
Omówienie zadań (Teams).Podr. s. 98 - praca z tekstem.
P.d. S. 101, zad. 4, 7, 8 (może jakiś ochotnik wykona grafikę wg zad. 3 s. 101).
L14 (21 X 2020): Czy możliwy jest idealny ustrój państwa? Platon, Państwo.
I Sprawdzenie pracy domowej - kartkówka.1. S. 90, zad. 1.
2. W jaki sposób mity greckie wiążą muzykę z poezją?
3. S. 101, zad. 4.
4. S. 101, zad. 7. (jedynki), zad. 8 (dwójki).
II Dyskusja wstępna zainspirowana tematem.
III Praca z tekstem Platona O urządzeniu państwa (s. 102).
P.d. S. 106, zad. 1-5 (ewentualnie 1-13 do przyszłego tygodnia).
NAUCZANIE ZDALNE
L15 (28 X 2020): Model państwa naszkicowanego przez Platona i przyczyny jego powstania (Teams).
Przydział indywidualny zadań 1-13, s. 106. Wykonanie pisemne - prezentacja - komentarz ustny - dyskusja.Zad. 1 = nr 11, zad. 2 = nr 12 itd. do końca. Czyli zadanie 13. ma numer 23.
Pozostali (nr 1-10) szukają w Internecie nowych informacji na temat koncepcji Platona dotyczących państwa.
Wykonano zad. do 6.
P.d. Notatka ze wstępu do Państwa (Wolne Lektury) i przejrzeć tekst.
L16 (29 X 2020): Apollo - patron mścicieli.
1. Prezentacja notatek z pracy domowej.2. Esej - jego wyróżniki (s. 116).
3. Apollo - kim jest ten dziwny bóg?
4. Praca z tekstem Zygmunta Kubiaka (s. 117) - zad. 1-10 (s. 118). Wpisy na czacie.
Wykonano zad. 1-5 i częściowo 6 (s. 118).
P.d. Zad. pozostałe s. 118 lub zad. 13 (esej o ulubionym bohaterze mitologii greckiej).
L17 (4 XI 2020): Opis tarczy Achillesa w Iliadzie Homera - analiza scen rodzajowych (Teams).
I Prezentacja p.d. - zad. pozostałe s. 118 lub zad. 13 (esej o ulubionym bohaterze mitologii greckiej).II Praca z fr. Iliady (fr. s. 195 z podr. NZTZC - foto).
Omówiono zad. 1. i 3. s. 196 NZTZC (podyktowane do zeszytu).
P.d. Należy mieć opracowane podane trzy punkty:
- scenki rodzajowe,
- dominująca tematyka scenek,
- uzasadnienie tezy, że tarcza przedstawia ksomiczny porządek.
L18 (5 XI 2020): Proces Achillesa oskarżonego o zabicie Hektora.
I Prezentacja pd.:- scenki rodzajowe,
- dominująca tematyka scenek,
- uzasadnienie tezy, że tarcza przedstawia kosmiczny porządek.
II Omówienie wydarzeń pod Troją i działań Achillesa w oparciu o Mitologię Parandowskiego.
Tworzenie grup na Teamsie (1-4).
L19 (12 XI 2020): Praca w grupach (Teams) nad procesem Achillesa.
1. Omówienie kartkówki.2. Praca w grupach - nauczyciel będzie dołączał kolejno do każdej z grup. Nie będzie się włączał do dyskusji, chyba że grupa będzie potrzebowała od niego jakiegoś wsparcia. Wszyscy opuszczają swoje grupy i wchodzą na lekcję całej klasy na 15 minut przed dzwonkiem.
L20 (18 XI 2020): Siła perswazji - prezentacja grup (Teams).
Po prezentacji grup nterpretacja wiersza Odys Leopolda Staffa (s. 143). W kierunku eseju.P.d. Notatka interpretacyjna a może już esej.
L21 (19 XI 2020): Topos wędrówki w wierszu Odys Leopolda Staffa i w innych tekstach kultury (redagowanie eseju - pierwsze próby) (Teams).
Tradycyjna interpretacja wiersza i jej kompozycja a esej.Prezentacja próbek uczniowskich.
Inne teksty kultury z motywem wędrówki.
Formularz 01-staff-odys-koło-interpretacji. Przeanalizowano punkt 1. koła.
L22 (25 XI 2020): Praca metodą koła interpretacji.
1. Pozostałe grupy prezentują rozprawę.2. Analiza kolejnych (po 1.) elementów koła interpretacji: formularz 01-staff-odys-koło-interpretacji. Podano temat L23 i zapoznano się z materiałem (s. 144).
P.d. Przeczytać tekst Arystotelesa (s. 145).
L23 (26 XI 2020): Czym jest tragizm?
1. Wypowiedź o tym, co uświadomiliśmy sobie po przeczytaniu fr. Poetyki Arystotelesa (s. 145).2. Wnikliwa analiza tekstu wg toku analizy i interpretacji.
Praca w dokumencie 01-arystoteles-tragizm.
Obowiązują wszystkie zad. z zakresu 1-7.
L24 (2 XII 2020): Praca z tekstem Tragedia attycka Janusza Misiewicza.
1. Analiza dokumentu 01-arystoteles-tragizm (zad. 1-7, s. 145).2. Praca z tekstem s. 146:
a) zad. 1-4 (s. 147) - w zeszycie,
b) zad. 5-8 (7 lub 8): formularz 02-tragedia-attycka,
c) w razie dyspozycji czasem zad. 8 i grafika do Bachantek - czasu zabrakło.
P.d. Zad. s. 147 (zeszyt i formularz).
L25 (3 XII 2020): Inscenizacje sztuk antycznych: zbyteczny anachronizm czy inspirująca rekonstrukcja dawnego widowiska?
1. Prezentacja p.d.:a) zad. 1-4, s. 147 (zeszyt),
b) zad. 5, 6, 7 lub 8: formularz 02-tragedia-attycka.
2. Grafika s. 147.
P.d. Poszukać fotografii jakiejś inscenizacji sztuki antycznej.
L26 (9 XII 2020): Recenzje wybranych inscenizacji Antygony.
1. Prezentacja fotografii inscenizacji tragedii antyc znej: dokument 02-inscenizacje... .2. Różne inscenizacje Antygony:
- Iuvenis z Zespołu Szkół im. Jana Kasprowicza w Sztumie,
ZOBACZ SPEKTAKL IUVENIS
- Teatr Nowy w Łodzi (tylko fragment 13 minut),
ZOBACZ SPEKTAKL TEATRU NOWEGO W ŁODZI
P.d. Refleksje o wybranym spektaklu: dokument 03-antygona-spektakl.
L27 (10 XII 2020): Mądrość w krzywym zwierciadle komika - Arystofanes, Chmury.
1. Komedia jako gatunek.2. Rodzaje komizmu:
3. Kontekst historyczny.
4. Kontekst filozoficzny.
5. Praca z tekstem:
a) zadania analityczne 1-4 (s. 167),
b) zadania interpretacyjne.
P.d. Dodatkowo jedno zadanie z zakresu 5-8 (WIOSNA, LATO, JESIEŃ, ZIMA - daty urodzenia).
L28 (16 XII 2020): Poczucie humoru człowieka antycznego (Teams).
Przedstaw poglądy każdej z postaci.P.d. Jedno z zadań 9-12, s. 167.
L29 (17 XII 2020): W świecie rzymskich bogów.
1. Między Rzymem a Grecją (s. 172). Kto tu jest właściwie wygranym?2. Praca z fr. Mitologii J. Parandowskiego - dokument 04-rzymscy-bogowie.
P.d. C.d. pracy w dokumencie 04. Tym razem należy wstawiać komentarze (wyjaśniające, korygujące, uzupełniające, ...).