a Lekcje polskiego w klasie 3 liceum rozszerzenie

Klasa trzecia liceum rozszerzenie lekcje live


L1 (2 IX 2022): Lekcja organizacyjna: POW, lektury, cele, wymagania...

LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25

PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE

Informator maturalny 2023

Przykładowe zadania testowe - s. 32.
Przykładowe tematy wypracowań - s. 81, 94, 108, 119, 130, 143.
Zmiany w lekturach od str. 9.

Najważniejsze zmiany w zasadach organizowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego

Zmniejszona liczba zadań jawnych CKE od maja 2023

P.d. S. 267, parzyści - trzy zadania z analizy oraz zad. 11. z wartości i postaw; nieparzyści - trzy zadania z interpretacji oraz zad. 10. z wartości i postaw.

L2 (7 IX 2022): Romantyczny mit Słowian.
Uzupełnienie dotycząca Informatora maturalnego 2023.
Podr. s. 267 - wnioski z p.d.

P.d. Obowiązują wszystkie zad. s. 267.

L3 (8 IX 2022): Praca z tekstem Marii Janion - przygotowanie do interpretacji dramatu Lilla Weneda Juliusza Słowackiego.
Podr. s. 267.
Zredaguj zwięzłą informację na temat głównej myśli zawartej w tekście Marii Janion.

      Maria Janion podkreśla znaczenie romantyków w uświadomieniu znaczenia mitologii słowiańskiej dla społeczeństwa. To romantycy pokazali, że że narody Europy Wschodniej mają swoje bogactwo w kulturze przeszłej, słowiańskiej, a nie tylko w kulturze klasycznej, śródziemnomorksiej.

P.d. Obowiązują zad. s. 267.

L4 (9 IX 2022): Juliusz Słowacki i jego wizja historii Słowian (Lilla Weneda).
Podr. s. 268.

W jakich okolicznościach umiera Lilla Weneda?

L5 (14 IX 2022): Rola poezji tyrtejskiej (Lilla Weneda).
Co Gwinona daje do zabawy swoim dzieciom?
Scharakteryzuj skrótowo postać Ślaza.
Co takiego Ślaz robił w celi świętego Gwalberta?
Najpierw praca z tekstem: akt pierwszy, sceny 1-3 (najważniejsze wnioski interpretacyjne) - sprawdzenie znajomości treści 1/3 całości.
Motyw tyrteizmu w aI sc. 3 (s. 39, 40).
P.d. Podr. s. 274, zad. 1-6 (parzyści, nieparzyści).

L6 (15 IX 2022): Rzymianie (Inter arma silent Musae) czy Grecy (tyrteizm) - kto ma rację w spojrzeniu na rolę poezji?
Sprawdzenie wykonania zad. 1-6 s. 274 (parzyści, nieparzyści).
Realizacja tematu w oparciu o zad. 8., s. 274.
P.d. Jeszcze odniesienia do tematu.
Przeczytać fr. s. 275-279.



L7 (16 IX 2022): Postawy wobec historii - Lilla i Roza.
Podr. s. 275.
Uczniowie dokonują wyboru: zadania s. 279 lub jedno zad. poniżej.
Jakie postawy wobec historii przyjmuje człowiek oraz społeczność, do której należy? Zredaguj wypowiedź w oparciu o fr. dramatu Lilla Weneda i odnieś się do dwóch wybranych utworów literackich oraz uwzględnij dwa konteksty.

P.d. Kontynuacja pracy z lekcji.

L8 (21 IX 2022): Motyw relacji dziecka i rodzica w literaturze.
Postawy bohaterów wobec historii - wypowiedź ustna.
Jakie postawy zajmuje człowiek wobec historii?Omów zagadnienie w oparciu o wybrane fragmenty Lilli Wenedy, odnieś się do całego tekstu i innego wybranego utworu literackiego.

Do tego s. 279, zad. 3, 4.
Realizacja tematu w oparciu o zad. 11, s. 279.

P.d. Pogłębić temat. Przypomnieć sobie obraz rodziny w Odysei (Odyseusz, Penelopa, Telemach).
Postawy Lilli i Rozy w oparciu o s. 280-283.

L9 (22 IX 2022): Miłość i obowiązek (Lilla i Roza wobec Derwida).
Podr. s. 280 - kontekst kulturowy i literacki.
L10 (23 IX 2022): Miłość a obowiązek - porównanie postaw Konrada i Aldony z Konrada Wallenroda oraz Rozy i Lilli.
W oparciu o zad. 6., s. 283.
Redagowanie w dowolnej formie pomysłów na wypowiedź pisemną.
WSTĘP
Refleksja o kondycji człowieka.
Życie człowieka wpisuje się nieustannie w system wartości, który rodzi konflikty i napięcia. Ludzie są zawieszeni między byciem osobą prywatną a pełnieniem funckji publicznych (np. zawodowych, państwowych, ...). Im dana osoba znajduje się wyżej w heirarchii społecznej, tym na większe napięcia, konflikty lub nawet dramaty jest narażona.
Analiza przykładowego tematu z Informatora: Żadne dzieło nie powstaje w kulturowej próżni (s. 81).
Na tej podstawie temat: Żadne dzieło nie powstaje w historycznej próżni. Temat należy opracować w dowolnej formie w ramach pracy domowej.

L11 (28 IX 2022): Znaczenie kontekstu historycznego w interpretacji dzieła sztuki.
Analiza prac domowych związanych z tematem lekcji.

Uwaga! 5 X (środa) - praca klasowa. Podstawowy tekst - Lilla Weneda Juliusza Słowackiego.

Cel lekcji: wyjaśniasz, w jaki sposób kontekst historyczny wpływa na interpretację dzieła sztuki.
Kryteria sukcesu:
1. Dostrzegam związek problematyki Lilli Wenedy z co najmniej trzema wydarzeniami historycznymi i wyjaśniam, na czym ów związek polega.
2. Omawiam co najmniej trzy fakty historyczne, o których jest mowa w Panu Tadeuszu.
- bitwy na polach Jeny Austerliz, w których uczestniczył Jacek Soplica, - wyprawa Napoleona na Rosję, - 3. Przywołuję co najmniej trzy postacie historyczne z w/w utworu i wyjaśniam ich wpływ na wymowę poematu.
- generał 4. Sporządzam notatkę syntetyzującą związaną z celem lekcji.

L12 (29 IX 2022): Konwencja baśniowa w Lilli Wenedzie Juliusza Słowackiego.
Podr. s. 284.

Cel lekcji:
Poznasz efekty artystyczne zastosowania przez Słowackiego konwencji baśniowej w Lilli Wenedzie.
Kryteria sukcesu:
1. Określam przyczyny zainteresowania romantyków prastarymi ludowymi opowieściami i twórczością braci Grimm.
2. Podaję cechy baśni jako gatunku.
3. Wskazuję różnice gatunkowe między baśnią a bajką.
4. Wyjaśniam cel zastosowania przez Słowackiego konwencji baśniowej w Lilli Wenedzie.

P.d. S. 288, zad. 4, 5, 6.

L13 (30 IX 2022): Konwencja baśniowa współcześnie (Wiedźmin Andrzeja Sapkowskiego).
Podr. s. 287.
Cel lekcji: Charakteryzujesz typ postaci wykreowanej przez Andrzeja Sapkowskiego w Wiedźminie i porównujesz sposób wykorzystania konwencji baśniowej przez Sapkowskiego i Słowackiego.

Kryteria sukcesu:
1. Opisuję rekwizyty przedstawione w obu utworach i wyjaśniam ich rolę.
2. Określam funkcje środków stylistycznych, za pomocą których kreowana jest atmosfera grozy.
3. Porównuję sposoby wykorzystania konwencji baśniowej w Lilli Wenedzie i Wiedźminie.
4. Wyjaśniam przyczyny częstego wykorzystywania konwencji baśniowej w literaturze popularnej.

Ad. 1)
Lilla Weneda:
- harfa,
- łańcuchy,
- miecze,
- chorągwie,
- w pewnym momencie rekwizytem stają się gałki oczne Derwida.

Wiedźmin:
- skrzyneczka wyłożona suchą trawą, z flakonikami z ciemnego szkła,

- miecz.

Ad. 2)
- wyliczenia - np. składu mikstury (niepokoją),
- porównania w opisie wyglądu.

L14 (12 X 2022): Praca klasowa wg standardów maturalnych.

L15 (13 X 2022): Jaką rolę może odgrywać parabola (przypowieść, opowieść, bajka, ...)?
W oparciu o zad. 13. s. 232 (wskazane na podstawie).

Cel lekcji:
Zdefiniujesz pojęcie paraboli i przedstawisz warstwę dosłowną oraz wymowę przenośną kilku parabol.

Kryteria sukcesu:
1. Redaguję własną definicję paraboli.
2. Podaję trzy przykłady paraboli, streszczam warstwę dosłowną i wyjaśniam wymowę przenośną:
a) przypowieść Jezusa z Nowego Testamentu,
b) bajka Ignacego Krasickiego,
c) opowieść Grzegorza o Janku, co psom szył buty z Kordiana Juliusza Słowackiego.

L16 (19 X 2022): Analiza tekstu nieliterackiego (różne spojrzenia na mesjanizm).
Odpowiedź ustna wg kryteriów z ostatniej lekcji (parabola).

Tekst s. 310.

L17 (20 X 2022): Rola poety i poezji ukazana w Grobie Agamemnona Juliusza Słowackiego oraz funkcje aluzji literackiej.
Podr. s. 295, zad. 8.

Praca w grupach:
1. Rola poety i poezji.
2. Funkcje aluzji literackiej.

Ad. 1)
Ad. 2)
      W Romantyczności Mickiewicza pojawia się aluzja literacka w formie cytatu z Hamleta Szekspira. W ten sposób poeta podjął zagadnienie istnienia świata nadprzyrodzonego, obecności duchów i ich wpływu na żyjących.

L18 (21 X 2022): Motyw non omnis moriar w poezji różnych epok.
Podr. s. 299, zad. 7 - podstawa tematu.

L19 (27 X 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (motyw ofiary i poświęcenia).
Dobre odniesienia do tekstów kultury:
Decyzja Agamemnona o poświęceniu córki (Ifigenii) w sytuacji, gdy z powodu braku wiatru Grecy nie mogli rozpoczącą wyprawy na Troję. Igigenia jest tutaj ową symboliczną różą, zaś sytuacja wojny z Troją - to owe symboliczne płonące lasy.

L20 (3 XI 2022): Ostatnie refleksje wieszcza (Bo to jest wieszcza najjaśniejsza chwała... Juliusza Słowackiego).
Podr. s. 303 - redagowanie szkicu interpretacyjnego wg zad. 8, s. 303.

P.d. Zasoby internetowe czy własne rozpoznania interpretacyjne?

L21 (4 XI 2022): System wartości i koncepcje romantyzmu - podsumowanie.
L22 (9 XI 2022): Miłość romantyczna w listach poety (Zygmunt Krasiński).
Podr. s. 10.

Cel lekcji:
Poznasz listy Zygmunta Krasińskiego do Delfiny Potockiej i Jerzego Lubomirskiego, a następnie określisz zastosowane w nich funkcje środków stylistycznych obrazujących uczucia autora i ich zmiany.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam cechy listu jako epistolarnej formy gatunkowej.
2. Znam kontekst biograficzny związany z relacjami Zygmunta Krasińskiego z Delfiną Potocką i Elizą Branicką.
3. Interpretuję sposób mówienia o miłości (egzaltacja), wskazując zastosowane środki stylistyczne (hiperbola) w liście do Delfiny Potockiej.
4. Wyjaśniam przyczyny zmiany uczuć Krasińskiego do Delfiny i do Elizy.

P.d. Pisemnie wybrane zadanie z zakresu 8, 9, 10 s. 14. lub ustnie dwa zadania.

L23 (16 XI 2022): Wielcy epistolografowie romantyzmu i obiekty ich uczuć.
Spr. p.d. - pisemnie wybrane zadanie z zakresu 8, 9, 10 s. 14. lub ustnie dwa zadania.

Cel lekcji:
Poznasz informacje dotyczące aktywności epistolarnej Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Cypriana Norwida oraz Zygmunta Krasińskiego.

Kryteria sukcesu:
1. Charakteryzuję ogólnie aktywność epistolograficzną Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Cypriana Norwida.
2. Opisuję relacje uczuciowe między następującymi parami:
a) Adam Mickiewicz - Maryla Wereszczakówna,
b) Fryderyk Chopin - George Sand,
c) Zygmunt Krasiński - Delfina Potocka,
d) Cyprian Norwid - Maria Kalergis.
3. Oceniam, które z tych relacji miały typowo romantyczny charakter, a które - nie.

Obowiązuje w dalszym ciągu wypowiedź charakteryzująca miłość romantyczną oraz kryteria.

L24 (17 XI 2022): Historyczny obraz rewolucji (List do Henryka Reeve'a Zygmunta Krasińskiego).
podr. s. 34.
Cel lekcji: Poznasz cechy reportażu i eseju i dostrzeżesz obecność tych gatunków w liście Zygmunta Krasińskiego do Henryka Reeve'a, a jednocześnie wyciągniesz wnioski ze sposobu patrzenia Krasińskiego na ruchy rewolucyjne we Francji.
Kryteria sukcesu:
1. Wymieniam cechy gatunkowe reportażu i eseju.
2. Rekonstruuję opis sytuacji ukazanej w liście Krasińskiego (miejsce, osoby, wygląd, zachowania).
3. Streszczam dialogi między Krasińskim a kobietami i określam stosunek Krasińskiego do rozmówczyń.
4. Wyjaśniam przyczyny niechęci Krasińskiego do rewolucji.
5. Wskazuję fragmenty typowe dla reportażu i dla eseju.

L25 (18 XI 2022): Wokół problemów społecznych i sposobów ich rozwiązywania (krzywda społeczna, rewolucja, dialog, solidaryzm, ...) - próba redagowania reportażu / eseju.
W oparciu o zad. 11, 12 s. 37.

Cel lekcji:
Potrafisz podjąć próbę redagowania reportażu lub eseju, masz świadomość, za pomocą jakich rozwiązań i pomysłów można napisać dobry reportaż i esej.

Kryteria sukcesu:
1. Ukonkretniam temat lekcji, któremu chcę poświęcić reportaż lub esej.
2. Redaguję początek tekstu.
3. Redaguję fragment.
4. Formułuję ważny wniosek, przesłanie, zasadniczą myśl wynikającą z sytuacji.

L26 (23 XI 2022): Prezentacja próbek eseju i reportażu.
Praca wg kryteriów z poprzedniej lekcji - informacja zwrotna.

W przypadku gdy uczeń nie podjął żadnych działań związanych z esejem lub reportażem, rozliczane są kryteria do lekcji 23 i 24.

Podano L27 oraz kryteria. P.d. dwa kryteria parzyści, nieparzyści.

L27 (24 XI 2022): Kiedy umiera geniusz (Czarne kwiaty Cypriana Norwida).
Cel lekcji:
Potrafisz wyjaśnić zamierzenia Norwida piszącego Czarne kwiaty i określić uzyskane efekty opisu ostatniego spotkania Cypriana Norwida z umierającym Fryderykiem Chopinem.

Kryteria sukcesu:
1. Opisuję sytuację przedstawioną przez Norwida: wygląd salonu i sprzęty znajdujące się wewnątrz, stan zdrowia kompozytora oraz tragikomiczne nieporozumienie.
2. Interpretuję cytaty z drugiego akapitu mówiące o nieprzypadkowym wyglądzie Chopina i określam cel tych wypowiedzi.
3. Wyjaśniam problem związku między artystą a jego dziełem.
4. Interpretuję tytuł zbioru.
5. Odnoszę się do przemyśleń Norwida na temat tego, jak powinniśmy traktować osobę śmiertelnie chorą.

L28 (25 XI 2022): Cyprian Norwid - redagowanie hasła encyklopedycznego.
Zadanie wstępne. Porównajcie sposób przedstawienia Chopina na pomniku w Łazienkach Królewskich (s. 51) i na fotografii (s. 52).

Cel lekcji:
Redagujesz hasło encyklopedyczne prezentujące postać Cypriana Norwida.

Kryteria sukcesu:
1. Znam wyróżniki hasła encyklopedycznego.
2. Analizuję przykładowe hasło encyklopedyczne i stwierdzam, jakie posiada ono wyróżniki..
3. Redaguję hasło encyklopedyczne prezentujące postać Cypriana Norwida.

P.d. Interpretacjaa grafiki s. 53.

L29 (30 XI 2022): Sens sztuki i piękna (Fortepian Szopena Cypriana Norwida).
Podr. s. 55.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji wiersza Fortepian Szopena i określisz funkcję nawiązań do mitologii greckiej oraz wyjaśnisz, w jaki sposób postrzega poeta związek muzyki Chopina z tradycją antyczną, chrześcijańską i polską (ludową).

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam funkcje odwołań do motywów mitologicznych (Orfeusz, Pigmalion).
2. Określam sens odwołań do tradycji chrześcijańskiej i polskiej (ludowej).
3. Wyjaśniam, w jaki sposób Norwid postrzegał sztukę Chopina, z czym ją wiązał.
4. Określam funkcję symboliki kłosa w zakończeniu.
5. Interpretuję początek utworu.

P.d. Parzyści 10, nieparzyści 11, s. 57.

L30 (1 XII 2022): Polska i polskość w poezji Norwida.
Podr. s. 58.

Cel lekcji:
Zinterpretujesz wiersz Fortepian Szopena, zwracając uwagę na wymowę metafor, kontrastów i personifikacji służących przedstawieniu koncepcji polskości, której doskonałym wyrazem jest muzyka Chopina.

Kryteria sukcesu:
1. Wskazuję i określam funkcje epitetów metaforycznych i personifikacji.
2. Określam funkcje kontrastów, porównań i epitetów budujących obraz Warszawy.
3. Interpretuję zakończenie utworu.
4. Wyjaśniam, jaką wizję ponadczasowej polskości przedstawia Norwid.

P.d. S. 60, zad. 10.

L31 (2 XII 2022): Rola jednostki w dziejach (Bema pamięci żałobny rapsod Cypriana Norwida).
Podr. s. 62.

Cel lekcji:
Potrafisz zinterpretować wiersz Bema pamięci żałobny rapsod Cypriana Norwida jako wyraz hołdu złożonego generałowi Józefowi Bemowi i jego ideałom oraz zwrócisz uwagę na gatunek i budowę utworu, a także na jego przesłanie.

Kryteria sukcesu:
1. Znam najistotniejsze fakty z biografii Józefa Bema.
2. Definiuję pojęcia rapsod i heksametr.
3. Analizuję strukturę wiersza (wskazuję apostrofę, opowiadanie i refleksję podmiotu zbiorowego).
4. Określam funkcję porównań w pierwszej strofie.
5. Wskazuję elementy ceremoniału pogrzebowego różnych kultur i wskazuję cel tej różnorodności.
P.d.
S. 64, zad. 6, 7 i 8.

L32 (7 XII 2022): Romantyczne i współczesne spojrzenie na rolę wybitnej jednostki w dziejach.
Spr. p.d.

Cel lekcji:
Zgromadzisz informacje na temat wpływu wybitnych lub/i silnych jednostek na losy świata i przedstawisz własne poglądy na ten temat.

Kryteria sukcesu:
1. Podaję dwa przykłady osób wybitnych i jeden przykład jednostki silnej (autorytarnej) oraz wyjaśniam, w jaki sposób wpłynęły one na dzieje ludzkości.
2. Podaję przykład jednostki wybitnej, która została przedstawiona w literaturze i wyjaśniam, w jaki sposób sylwetka ta została wykreowana.
3. Redaguję wypowiedź na temat wpływu jednostki na dzieje świata w oparciu o w/w punkty.

L33 (8 XII 2022): Humanizm chrześcijański Norwida (Promethidion).
Podr. s. 65.

Cel lekcji:
Odnajdziesz w Promethidionie Norwida przejawy humanizmu chrześcijańskiego i wyjaśnisz to pojęcie, odwołując się również do twórczości Jana Kochanowskiego oraz zinterpretujesz sposób przedstawienia postaci Promethidiona w kontekście romantycznego prometeizmu.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam pojęcie humanizmu chrześcijańskiego, odwołując się przede wszystkim do twórczości Jana Kochanowskiego.
2. Interpretuję postać Promethidiona - potomka Prometeusza - i określam jego rolę w świecie.
3. Odnajduję związki myśli Norwida z koncepcjami Platona.
4. Interpretuję wskazany oraz wybrany fragment tekstu.

L34 (9 XII 2022): Odwołania do mitologicznego Prometeusza w literaturze romantycznej.
Cel lekcji:
Wskazujesz utwory, w których pojawiają się odniesienia do postaci Prometeusza i wyjaśniasz przyczyny tego zjawiska w literaturze romantycznej.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam pojęcie prometeizmu w oparciu o III część Dziadów Adama Mickiewicza.
2. Interpretuję sposób nawiązania do Prometeusza w Promethidionie Cypriana Norwida.
3. Określam przyczyny zainteresowania romantyków postacią Prometeusza.

L35 (14 XII 2022): Użyteczność sztuki (Promethidion Norwida).
Podr. s. 68.

Cel lekcji:
Poznasz poglądy Norwida na temat sztuki elitarnej i egalitarnej.

Kryteria sukcesu:
1. Znam poglądy Platona na temat sztuki i porównuję je z poglądami Norwida.
2. Wyjaśniam, co krytykuje poeta w zachowaniu szlachty.
3. Interpretuję funkcje zastosowania anafor, wyliczeń i powtórzeń w wersach 8-13.
4. Przedstawiam poglądy Norwida na temat sztuki w przyszłej Polsce.

Ad. 1.
Dla Platona mimesis oznaczało odtwarzanie rzeczy, które już są kopiami idei, w związku z tym filozof oceniał naśladowanie w sztuce negatywnie, ponieważ zubażało i oddalało od źródła rzeczywistości.

P.d. S. 70, zad. 11. lub 12.

L36 (15 XII 2022): Analiza arkusza matury próbnej CKE na poziomie rozszerzonym.

L37 (16 XII 2022): O misji pisarza - krytycznie (Witold Gombrowicz, Trans-Atlantyk).
Podr. s. 84.

Cel lekcji:
Poznasz sylwetkę Witolda Gombrowicza i fragment powieści Trans-Atlantyk dotyczący sytuacji bycia pisarzem.

Kryteria sukcesu:
1. Posiadam informacje dotyczące losów Witolda Gombrowicza w okresie II wojny światowej.
2. Omawiam stosunek Mickiewicza do tradycji, zwłaszcza romantycznej.
3. Charakteryzuję styl narracji we fragmencie powieści Trans-Atlantyk.
4. Wyjaśniam, w jaki sposób przejawia się groteska w analizowanym fragmencie.

L38 (21 XII 2022): Dyskusja z ideą ojczyzny (Witold Gombrowicz, Trans-Atlantyk).
Podr. s. 89. Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji fragmentu powieści Trans-Atlantyk Witolda Gombrowicza pokazujący mentalność Polaków i ich uwikłanie w tradycję.

Kryteria sukcesu:
1. Objaśniam wyrażenia stosowane przez rozmówców w odniesieniu do tradycji.
2. Wskazuję argumenty, jakimi posługuje się Gonzalo.
3. Interpretuję symbole i metafory opisujące rzeczywistość Polski.
4. Określam stosunek Gombrowicza do ojczyzny (czy autora należy utożsamić z narratorem-bohaterem?).

Ad. 1)
- Polak: szacunek dla przodków, wartości dostrzegane przez współczesnych u przodków: honor, przyzwoitość,
- Argentyńczyk: określa tradycję jako wyznawanie starego, a więc tkwienie w tym, co nie przystaje do współczesności.

L39 (22 XII 2022): Romantyzm - podsumowanie.

L40 (4 I 2023): Współczesny felieton (Wojciech Orliński, Pokochałem audiobooki).
Podr. s. 184.

Cel lekcji:
Poznasz cechy gatunkowe felietonu i przykładowy tekst Wojciecha Orlińskiego - w ten sposób przygotujesz się do redagowania felietonu.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam podstawowe cechy felietonu i zadania felietonisty.
2. Interpretuję fotografię na s. 184.
3. Podaję - na podstawie analizy tekstu Wojciecha Orlińskiego - trzy wyróżniki felietonu.
4. Wskazuję cechy felietonu w tekście Orlińskiego.

P.d. S. 186-187, zad. 4, 5, 9, 10.

L41 (5 I 2023): Przygotowania do redagowania felietonu.
W oparciu o podr. s. 187.

Przykładowe felietony

Felieton szczególnie polecany: PLENER: Chemioterapia rzek

L42 (11 I 2023): Realizm w powieści (praca z tekstem Michała Głowińskiego).
Podr. s. 200. 1. Tematyka powieści realistycznej.
2. Najwybitniejsi przedstawiciele realizmu w Anglii, Francji i Rosji (kontekst literacki).
3. Problem prawdziwości lustrzanego odbicia rzeczywistości w powieści realistycznej (kontekst literacki i psychologiczny).

Praca z tekstem Powieść i autorytety Michała Głowińskiego (s. 201-202).

S. 202.
Zad. 1) Powieść jest mieszczańskim traktatem moralnym, gdyż wskazuje na dobro i zło. Nie tylko pokazuje bohaterów, ale ich ocenia. Proponuje wzorce osobowe.

Zad. 2.) Moralność oficjalna - są to wyobrażenia moralne, wyidealizowane, do których mieszczaństwo dąży, ale w których realizacją różnie się sprawy mają. Jest to wspólny obszar wartości uzawanych i cenionych, często werbalizowanych, ale rozumianych też bez werbalizacji.

Zad. 3) Narrator jest autorytetem z natury rzeczy, jest moralistą, ale też przyznaje mu się moralny autorytet z tego powodu, że wypowiada się w imieniu czytelników - czytelnika i narratora łączą wspólne racje, te same przekonania.

Zad. 4) Dominacja narratora nad światem przedstawionym polega na tym, że wyraża on z jednej strony autora, ale też włącza głos odbiorców, przyjmuje ich punkt widzenia. W ten sposób rola narratora przypomina rolę chóru w tragedii greckiej.

Zad. 5) Powieść realistyczna jest "dwujęzyczna": swoim językiem wypowiada się bohater i sam odpowiada za swoje słowa, kóre mogą być sprzeczne z etosem mieszczańskim. Słowa charakteryzują tylko bohatera i świadczą tylko o nim. Czasami są prawdziwe, czasami fałszywe. Liczą się natomiast słowa narratora, to on nadaje znaczenia słowom bohaterów, alb też takowe znaczenie odbiera.

Zad. 6) Z tragedii greckiej pochodzą określenia: "chór", "koryfeusz", "wyrocznia".

P.d.
1. Pozostałe zadania z analizy: zad. 4, 6.
2. Wybrane zadanie z interpretacji lub wartości i postaw.

L43 (12 I 2023): Cechy powieści realistycznej z XIX wieku.
Redagowanie notatki sytntetyzującej dotyczącej tekstu Głowińskiego (notatka a streszczenie).
Podr. s. 203 - analiza pojęć.

Do mowy pozornie zależnej. Należy rozpisać wszystkie pojęcia i je przyswoić.

L44 (13 I 2023): Powieść realistyczna (Balzac, Ojciec Goriot).
Podr. s. 204.
Cel lekcji:
Poznasz zastosowanie techniki realistycznej we fragmencie powieści Ojciec Goriot Balzaca i będziesz operował/-a pojęciem przestrzeni intymnej.

Kryteria sukcesu:
1. Znam podstawowe informacje o osiągnięciach francuskiej prozy realistycznej w XIX, zwłaszcza w konfrontacji z francuskim romantyzmem.
2. Interpretuję tytuł cyklu Komedia ludzka, do którego należy Ojciec Goriot.
3. Wyjaśniam założenia manifestu realizmu Balzaca.
4. Określam funkcje nawiązań do Boskiej komedii w pierwszym akapicie fragmentu.
5. Wyjaśniam, jaką prawdę o pani Vauquer wyraża ukazana we fragmencie przestrzeń intymna.

P.d. Dom jako wartość. Rozważ zagadnienie w oparciu o powieść Ojciec Goriot i inne utwory literackie.

L45 (1 II 2023): Henryk Sienkiewicz poznaje Amerykę (Listy z podróży do Ameryki).
Analiza prac domowych w związku z wypracowaniem na temat: Dom jako wartość.

Podr. s. 261.

Cel lekcji:
Poznasz specyfikę reportażu jako gatunku dziennikarsko-literackiego w oparciu o tekst Henryka Sienkiewicza Listy z podróży do Ameryki, przygotowując się w ten sposób do próby redagowania własnego reportażu na wybrany temat.

Kryteria sukcesu:
1. Definiuję reportaż jako gatunek i wymieniam jego różne odmiany.
2. Omawiam kontekst biograficzny związany z podróżą Sienkiewicza do Stanów Zjednoczonych w latach 1876-1879.
3. Znam kontekst historyczny dotyczący zjawisk społeczych w Stanach Zjednocznonych w drugiej połowie XIX wieku, a zwłaszcza sytuację Indian.
4. Wyjaśniam poglądy autora na temat roli pracy w Ameryce z uwzględnieniem przyczyn historycznych i ekonomicznych szacunku do pracy.
5. Relacjonuję wydarzenie dotyczące furmana - wyjaśniam, w jakim celu opisał tę sytuację reportażysta.
6. Jak autor ocenia cywilizację Amerykanów i Europejczyków?

P.d. Na czym polega wg Sienkiewicza inność Indian?

L46 (2 II 2023): Etnocentrym czy pluralizm kulturowy w spojrzeniu Sienkiewicza na Indian (wypowiedź argumentacyjna).
Cel lekcji:
Omówisz fragment Listów z podróży do Ameryki Henryka Sienkiewicza dotyczący sytuacji Indian i rozstrzygniesz, czy autor kieruje się spojrzeniem etnocentrycznym czy wg zasad pluralizmu kulturowego - uzasadnisz swoje zdanie.

Kryteria sukcesu:
1. Znam kontekst historyczny dotyczący zjawisk społeczych w Stanach Zjednocznonych w drugiej połowie XIX wieku, a zwłaszcza sytuację Indian.
2. Omawiam stosunek Sienkiewicza do spotkanych Indian.
3. Redaguję wypowiedź argumentacyjną na problem zawarty w temacie.

P.d. S. 266, zad. 13 (dla chętnych).

L47 (3 II 2023): Współczesny reportaż historyczny.
Spr. p.d. Dom jako wartość. Rozważ zagadnienie w oparciu o powieść Ojciec Goriot i inne utwory literackie.

Podr. s. 267.

Cel lekcji: Poznasz cechy współczesnego reportażu historycznego w oparciu o tekst Małgorzaty Szejnert Wyspa klucz, przygotowując się w ten sposób do próby redagowania własnego reportażu historycznego.

Kryteria sukcesu:
1. Redaguję własną definicję reportażu historycznego.
2. Wyjaśniam kontekst historyczny związany z funkcjonowaniem na wyspie Ellis Island biura urzędu imigracyjnego.
3. Opisuję funkcjonowanie urzędu imigracyjnego, zwracając uwagę na postawę bagażowego Petera Maca oraz komisarza Williamsa.
4. Zapoznaję się z zasadami redagowania reportażu. P.d. S. 271, zad. 12 (dla chętnych - ochrona przed odpowiedzą ustną).

L48 (8 II 2023): Reportaż jako forma wypowiedzi.
Spr. kryteriów jak wyżej.

Podr. s. 271.

Na podstawie reportażu Małgorzaty Szejnert oraz miniprzewodnika (s. 271) przedstaw wnioski, na podstawie których można zredagować wykaz niezbędnych działań i zasad umożliwiających powstanie dobrego reportażu.

L49 (9 II 2023): Praca klasowa - wypracowanie wg standardów maturalnych.

L50 (10 II 2023): Esej o historii i patriotyzmie.

Podr. s. 272.

L51 (1 III 2023): Wnioski z analizy pracy klasowej - wypracowanie (standardy maturalne na poziomie rozszerzonym).

Na następnej lekcji obowiązują zadania s. 274 lub przedstawienie klasie swojego felietonu.

L52 (2 III 2023): Wnioski z analizy felietonów na wybrane tematy.
L53 (3 III 2023): Książki zbójeckie (Gustave Flaubert, Pani Bovary).
Wprowadzenie do lektury - głośne czytanie wybranych fragmentów obrazujących fascynację bohaterki literaturą. Uczniowie mają za zadanie wyrazić przypuszczenia, czy ta fascynacja przyniesie korzyści, czy też szkody.

Podr. s. 305.

1. Gdy fikcja literacka przysłania rzeczywistość, gdy w świecie realnym szukamy książkowych ideałów, to .... Dokończ zdanie, odnieś się do utworów literackich dwóch różnych epok.
2. Program literacki Flauberta.
3. Praca z pierwszym fragmentem tekstu - młodzieńcze lektury Emmy i wyłaniająca się z nich wizja świata oraz oczekiwania bohaterki (zad. 1. 2. i 5, s. 308).
4. Praca z fr. drugim. Jaki wpływ miała literatura na małżeństwo Emmy?
5. Książki zbójeckie - skojarzenia, przykłady, żródło określenia (s. 217).
6. Bowaryzm jako postawa wobec literatury i rzeczywistości (s. 308).

P.d. Jedno z zadań z zakresu 9-13, s. 309.

L54 (8 III 2023): Nowoczesny portret kobiety.
Podr. s. 310.

L55 (9 III 2023): Dom, rodzina, miłość w Pani Bovary.
Podr. s. 314.

Uczniowie w pierwszej fazie pracy sami decydują, czy wybierają zadania z analizy, czy z interpretacji (zapis na kartce przez uczniem: A lub I).
Wszyscy wybrali analizę.

P.d. Problem do refleksji:
Czy inne kobiety byłyby szczęśliwe z Karolem? Jakie kobiety? Co on miałby im do zaoferowania?

L56 (10 III 2023): Obraz prowincji w powieści Flauberta.
Podr. s. 318.

L57 (22 III 2023): Konwencja naturalistyczna i jej funkcje w Pani Bovary Flauberta.
Podr. s. 322.

Cel lekcji: Poznasz cechy konwencji naturalistycznej i rozpoznasz jej elementy w powieści Pani Bovary.
Kryteria sukcesu:
1. Podaję cechy konwencji naturalistycznej.
2. Wskazuję elementy konwencji naturalistycznej w powieści Flauberta.
3. Wyjaśniam pojęcie narracja personalna odnosząc sie do powieści Pani Bovary.
4. Określam, na czym polega nowatorstwo powieści Flauberta (wg kryteriów: s. 325, zad. 8).

P.d. Kryterium 4 (zad. 8, s. 325).

L58 (23 III 2023): Literackie ujęcia obrazu narodu i problemu wolności (Potop i utwory innych epok).

P.d. Inny utwór.

L59 (24 III 2023): Przeciw pozytywizmowi (poglądy Nietzschego).
Dokończenie poprzedniej lekcji - praca w grupach.

Podr. s. 18.

L60 (29 III 2023): Artykuł Raskolnikowa i jego zawartość światopoglądowa.
Dokończenie poprzedniej lekcji - zad. s. 21.
P.d. Obowiązuje dokładna analiza całego artykułu (s. 213).

L61 (30 III 2023): Rola nawiązań w literaturze (aluzje biblijne w Zbrodni i karze Fiodora Dostojewskiego).
Praca z fr. tekstu - Sonia Marmieładowa czytająca fragment Ewangelii poświęcony Łazarzowi oraz pytania sędziego śledczego Porfirego Pietrowicza o stosunek Raskolnikowa do wiary (s. 216).

Analiza dwóch fragmentów z motywem Łazarza (ksero).

P.d. Część IV, rozdział 4.

L62 (31 III 2023): Głosy bohaterów Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego (polifoniczność powieści).
Spr. p.d. Jaką rolę pełnią w literaturze nawiązania?

Przerywnik lekcyjny:
Andrzej Garczarek, piosenka Raskolnikow

Praca w grupach:
I Marmieładow
II Razumichin
III Swidrygajłow
IV Dunia (Eudoksja)
V Porfiry Pietrowicz

Zadania do wykonania:
1. Najważniejsze fakty z biografii bohaterów.
2. Co łączy danego bohatera z Raskolnikowem?
3. Jak dana postać postrzega Raskolnikowa?
4. Czy można zauważyć, jaki jest stosunek narratora do danego bohatera (wskazać fragmenty).
5. Pytanie zredagowane przez grupę, na które odpowiedź przygotuje wskazana przez daną grupę grupa.

L63 (5 IV 2023): Powieść - dyskusja.
Dokończenie prezentacji grup.

Podr. s. 40.

P.d. S. 43, zad. 1-7, jedno można pominąć.

L64 (19 IV 2023): Powieść polifoniczna (wg Bachtina).
Podr. s. 42.

Ad. zad. 1. s. 43:
Wskazanie fragmentu, w którym widać wyraźnie, że głos bohatera jest skonstruowany tak samo jak głos autora w tradycyjnych powieściach homofonicznych.

a) ostatnia rozmowa Swidrygajłowa z Sonią (Wydawnictwo Greg 2008, s. 415):
      W jakiej sytuacji znajduje się bohater i co planuje?
      Co jego słowa mówią o nim samym jako człowieku?
      Czy można mu teraz zaufać? Czy Sonia mu ufa?
      Jak go ocenia teraz czytelnik? Jak Ty go oceniasz?
      Czy widać tu w jakiś sposób obecność narratora?

b) inny fragment zaproponowany przez uczniów.

Ad. zad. 6. s. 43:
Na czym polega świadomość zdialogowana bohatera Dostojewskiego.

P.d. Obowiązują wszystkie zad. ze str. 43.

L65 (20 IV 2023): Smutek w poetyckich obrazach (Stanisław Korab-Brzozowski, O, przyjdź!).
Podr. s. 48.

P.d. S. 50, zad. 8.

L66 (21 IV 2023): Jak napisać wiersz impresjonistyczny? Paul Verlaine, Sztuka poetycka.
Podr. s. 62.

L67 (26 IV 2023): Prozodyczne elementy stylu w poezji młodopolskiej.
Podr. s. 66 (R) i 69 (R).

L68 (27 IV 2023): Mowa wtajemniczonych (Baudelaire, Oddźwięki).
Podr. s. 76.

Praca w grupach:
I Zadania do tekstu s. 78 - nieparzyste.
II Zadania do teksty s. 78 - parzyste.
III Standardowa interpretacja.
IV Koło interpretacji.
V Grupa sama wybiera dowolną metodę pracy.

P.d. Przygotować indywidualnie interpretację wiersza.

L69 (28 IV 2023): Estetyka brzydoty (Baudelaire, Padlina).
Podr. s. 81.

L70 (10 V 2023): Kult sztuki w modernizmie (Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Evviva l'arte!).
Podr. s. 85.

P.d. Wybrane zadanie z analizy porównawczej i wybrane z interpretacji porównawczej (s. 89).

L71 (11 V 2023): Wiersz o teatrze: Stanisław Wyspiański, [I ciągle widzę ich twarze...].
Podr. s. 89.

Zad. 8. i 9. s. 89 oraz zad. poniżej.
Jaką interpretację wiersza Wyspiańskiego sugeruje fotografia kurtyny teatralnej zaprojektowana przez autora Wesela?

P.d. S. 89, zad. 1.

L72 (12 V 2023): Wesele w języku.
Podr. s. 115.

Pojęcie stylizacji i rodzaje stylizacji (dialektyzacja, kolokwializacja, poetyzacja).
S. 119, zad. 1.
L73 (17 V 2023): Obrazy wsi w literaturze różnych epok.
Podstawą lekcją zad. 9. s. 104.
Film Nad Niemnem odc. 4.
1. Z czego wynika nieporozumienie między Benedyktem Korczyńskim a jego synem Witoldem?
2. Jaki wpływ miał na mieszkańców wsi Andrzej Korczyński?
3. Kto w odległej przeszłości dał świadectwo swojemu patriotyzmowi?
4. Jak wyglądają relacje Witolda z mieszkańcami zaścianka Bohatyrowicze, zwłaszcza z Anzelmem?
5. Jak czuje sie na wsi panna z dworu Justyna Orzelska i co łączy ją z Janem Bohatyrowiczem?

L74 (18 V 2023): Analiza arkusza maturalnego (poziom rozszerzony).
P.d. Przygotowanie koncepcji pracy na temat funkcji przenikania się konwencji realistycznej i fantastycznej w utworach literackich.

L75 (19 V 2023): Funkcje przenikania się konwencji realistycznej i fantastycznej.
L76 (24 V 2022): Interpretacja plakatów teatralnych związanych z tematyką Wesela.
Podr. s. 95.

Cel lekcji:
Potrafisz zredagować wypowiedź ustną w oparciu o plakat teatralny i wyjaśnisz, jaką interpretację Wesela sugeruje wskazany materiał ikonograficzny.

Kryteria sukcesu:
1. Sporządzam pomocną notatkę (np. w punktach, które zawierają pomysły interpretacyjne).
2. Komponuję wypowiedź, proponując wstęp, argumentację i zakończenie.
3. Wskazuję elementy znaczące na plakacie i wiążę je z problematyką utworu.

Praca w grupach 2-3 osoby.

L77 (25 V 2023): Poetyckie nawiązania do Wesela (Stanisław Baliński, Afisz "Wesela").
Podr. s. 125.

Cel lekcji:
Potrafisz zinterpretować sposób nawiązania do Wesela Wyspiańskiego przez Stanisława Balińskiego w wierszu Afisz "Wesela", zwracając uwagę z jednej strony na obrazy poetyckie będą opisem tego, co działo sie na scenie w 1901 roku, z drugiej - na wpływ sztuki na widzów i ich dalsze życie.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam budowę wiersza, wydzielam całostki i określam, czego dotyczą.
2. Interpretuję obrazy poetyckie opisujące scenę i pierwsze reakcje widzów (strofa trzecia).
3. Określam funkcje epitetów opisujących chatę bronowicką: "groźna" i "niedopełniona".
4. Wyjaśniam metaforę dotyczącą widm przechodzących "z czarnej kulisy marzeń na estradę sumień".
5. Interpretuję sposób przedstawienia Stanisława Wyspiańskiego i symbolikę jego "bladości".
6. Wyjaśniam puentę utworu.

P.d. Wypracowanie (zad. 9. lub 10. s. 126).

L78 (2 VI 2023): Geneza dwóch płaszczyzn akcji dramatu Noc listopadowa Stanisława Wyspiańskiego.
Podr. s. 143.

Poniżej w nawiasach podano strony książki Wyzwolenie, Noc listopadowa Stanisława Wyspiańskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987.

1. Dlaczego Wyspiański zainteresował się atakiem podchorążych na Belweder, a więc początkiem powstania listopadowego?

2. Dlaczego Wyspiański wypełnił swój utwór postaciami bogów z mitologii greckiej?

3. Symbolika bogów pojawiających się w Nocy listopadowej:
- Atena (s. 374);
- Nike (j. w.);
- Ares (s. 375);
- Marsjas (s. 378);

4. Miejsca historyczne przywoływane w wypowiedziach bogów:
- Maraton (s. 374);
- Salamina (j. w.);
- Termopile (s. 375);
- Cheronea (s. 378);
- Maciejowice (s. 378);

5. Postaci historyczne w Nocy listopadowej:
- Piotr Wysocki (s. 378);
- Józef Zaliwski (s. 380);
- Wielki Książę Konstanty (s. 381);
- otoczenie Wielkiego Księcia Konstantego - Kuruta, Gendre (s. 383), Makrot (s. 386);

L79 (7 VI 2023): Bohaterowie narodowej historii i legendy (Stanisław Wyspiański, Noc listopadowa).
Podr. s. 143.

1. Noc listopadowa jako dramat historyczny - tradycja tego gatunku.
      Dramaty Szekspira określane są jako kroniki historyczne, gdyż odnoszą się do wydarzeń i postaci historycznych.
      Specyfiką tego gatunku jest to, że oprócz nawiązań do postaci i wydarzeń historycznych, pojawiają się motywy z legend i mitów.

2. Kontekst historyczny akcji dramatu.
Zad. 1. s. 149.
Miejsca akcji:
- Belweder (salon),
- pod posągiem Sobieskiego,
- Teatr Rozmaitośći na Krakowskim Przedmieściu,
- wąska ulica prowadząca prowadząca ku Krakowskiemu Przedmieściu,
- Pałac Łazienkowski,
- Teatr Stanisławowski (Teatr na wyspie),
- Aleje Ujazdowskie.

Zad. 2.
Charakterystyka bohaterów:
Wysocki
- jest przywódcą powstania,
- jest zdeterminowany,
- jest świadom doniosłości chwili, wyjątkowości wydarzeń mających przynieść daleko idące zmiany,
- zagrzewa towarzyszy do walki,
- nazywa spiskowców braćmi, buduje więź w grupie.

- Makrot
- jest carskim szpiegiem,
- jest bacznym obserwatorem, uczestniczy w spotkaniach spiskowców, robi dokładne notatki,
- donosi o wszystkim Kurucie i Wielkiemu Księciu, licząc na zyski.

Krasiński
- Wincenty Krasiński był generałem w wojsku Napoleona, ale potem stał się lojalnym poddanym carskim,
- był przeciwniekim powstania.

Zad. 3. Co kieruje Wysockim wzywającym do powstania? (w. 13-17)
Wysockim kieruje pragnienie zemsty za lata cierpienia w niewoli, za prześladowania, za wstyd.

Zad. 4.
Ambiwalentny stosunek Wielkiego Księcia Konstantego do Polski i Polaków.
      Wielki Książę Konstant sam przyznaje, że boi się uzbrojonych Polaków.

Jak ja patrzę się na was tak - że wy orężni,
tak ja blednę [..]

L80 (14 VI 2023): Funkcje aluzji literackich i sposoby kreacji bohaterów pozytywnych i negatywnych w Nocy listopadowej.
Podr. s. 150.
W kontekście aluzji i nawiązań - ważne: wypowiedź Kore s. 311-312.
      Kore zapowiada, że przechowa ziarna cnoty i wolności tej ziemi na przyszłość. Jest w jej słowach wiele nadziei na zmianę losów Polski, analogiczną jak przejście zimy w wiosnę.
      Obecnie jednak kładzie wszystko do snu, jakby na przeczekanie.
      Widać tu wyraźnie zasadność zastosowania aluzji mitologicznej, dzięki której artysta w symboliczny sposób obrazuje sytuację w roku 1830 i budzi nadzieję na radykalną zmianę tej sytuacji w przyszłości.

L81 (15 VI 2023): Historia w mit przekształcona.
Podr. s. 150.

L82 (16 VI 2023): Noc listopadowa w filmie.

Noc listopadowa w reż. Andrzeja Wajdy



POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2022/2023