Język polski klasa trzecia liceum lekcje live (b)


L1 (5 IX 2022): Lekcja organizacyjna.

LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25

LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ

Informator maturalny 2023

Matura 2023 - egzamin ustny - prezentacja PP

Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PP

Najważniejsze zmiany w zasadach organizowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego

Zmniejszona liczba zadań jawnych CKE od maja 2023

Uwaga - praca klasowa z III części Dziadów najszybciej, jak to możliwe.
Wymagania do pracy klasowej z III Dziadów.

1. Wyjaśnienie sensu przemiany Gustawa w Konrada.
2. Charakterystyka i ocena Konrada na podstawie podanych (krótkich) cytatów oraz bez cytatów. Rozumienie pojęcia prometeizm.
3. Dobra znajomość sceny I (tzw. Sceny więziennej) i interpretacja fragmentów wypowiedzi Sobolewskiego.
4. Wskazywanie analogii między losem Jezusa a dziejami Polski (scena V, Widzenie ks. Piotra).
5. Sylwetka księdza Piotra, jego postawa, rozumienie pojęcia mesjanizm.
6. Losy Cichowskiego w skrócie oraz informacja kto i w jakich okolicznościach tę historię przedstawia.
7. Opis zachowania i przeżyć Pani Rollisonowej.
8. Okoliczności jedynej rozmowy księdza Piotra i Konrada - na tej podstawie i w oparciu o inne fragmenty odpowiedź na pytanie, jaki był stosunek księdz Piotra do Konrada.
9. Charakterystyka i ocena Senatora w oparciu o podany fragment tekstu oraz bez tekstu.

L2 (6 IX 2022): Czym dla człowieka może być doświadczenie samotności? Ćwiczenia przygotowujące do matury ustnej.
W oparciu o Informator maturalny 2023, s. 12.
Pytania po monologu:
1. Czy wyobrażasz sobie swoje życie w samotności, takie jak Konrada z III cz. „Dziadów” Adama Mickiewicza? Uzasadnij odpowiedź.
2. Czy postawa Konrada z Wielkiej Improwizacji jest dla ciebie przekonująca? Uzasadnij odpowiedź.
3. Czy Twoim zdaniem działania samotnych indywidualistów takich jak Konrad z „Dziadów” cz. III mogą być skuteczne we współczesnym świecie? Uzasadnij odpowiedź.
4. Jak sądzisz, czy Konrad z III cz. „Dziadów” mógłby osiągnąć zamierzony cel w inny sposób? Uzasadnij odpowiedź.

L3 (7 IX 2022): III część Dziadów - analiza zadań jawnych CKE.
Dokończyć poprzedni temat - pytania po monologu.

Zadania jawne CKE do III części Dziadów:
1. Funkcje snu i widzenia w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Motyw walki dobra ze złem o duszę ludzką.
3. Losy młodzieży polskiej jako temat utworów literackich.
4. Ludzkie dążenie do wolności.
5. Kreacje ludzi nieprzeciętnych.
6. Przypowieść i jej funkcje w utworze literackim.
7. Bohater literacki wobec samotności.
8. Literacka kreacja Matki-Polki i jej symboliczne znaczenie.
9. Dramat romantyczny i narodowy.
10. Motywy biblijne i ich znaczenie w utworze literackim.
11. Różne relacje bohaterów literackich z Bogiem.
12. Sybir jako symbol cierpienia narodu.
13. Bunt wobec zła.

L4 (8 IX 2022): Prezentacja wypowiedzi ustnych dotyczących III części Dziadów (zadania jawne CKE).

L5 (12 IX 2022): III część Adama Mickiewicza - praca klasowa.

L6 (13 IX 2022): Współczesne nawiązania do mesjanizmu (Adam Zagajewski, Wojciech Wencel).
Podr. s. 188.

Przypomnienie o zasadach prezentacji wypowiedzi ustnej:
1. Jedno zadanie wybiera uczeń.
2. Drugie zadanie jest losowane. 3. Ocena jest średnią ocen za zad. 1. i zad. 2.

Interpretacja wiersza Klęska Adama Zgajewskiego (s. 188).

P.d. Wymowa utworu In hora mortis Wojciecha Wencla (s. 189).

L7 (14 IX 2022): Ideologia mesjanizmu - źródło nadziei w czasach trudnych dla narodu czy impuls do złudzeń (wypowiedź pisemna).
W części pierwszej lekcji prezentacja wypowiedzi ustnej wg zasad podanych w L6.
W części drugiej - s. 190, zad. 10.

L8 (15 IX 2022): Wypowiedzi niejednoznaczne.
Sprawdzenie materiału z ostatnich lekcji:
1. Praca pisemna z ostatniej lekcji (s. 190, zad. 10).
2. Zadanie jawne CKE - wylosowane.

Realizacja 1. Czym się różni klasycystyczne i romantyczne podejście do języka literackiego? 2. Co się kryje pod określeniem "poezja ciemna"? Praca z fr. tekstu: zadania z analizy s. 193.
P.d. S. 193, zad. 4-7 oraz 8 parzyści, 9 nieparzyści.

Podr. s. 191.

Uwaga! Należy wypożyczyć Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W zadaniach jawnych jest 10 zadań do tego utworu. Przydział wg numerów w swoim czasie.

L9 (19 IX 2022): Zjawiska powodujące niejednoznaczność wypowiedzi (homonimie, anakoluty, elipsy, paradoksy).
Analiza pracy domowej (jak wyżej, s. 193).
Poszukiwanie informacji o podanych w temacie środkach stylistycznych w zasobach internetowych.
Uczniowie opisują sytuacje, w których może dojść do problemów wynikających z niejednoznaczności wypowiedzi.

HOMONIMIA
ANAKOLUT
ELIPSA
PARADOKS
Przykłady paradoksów:
- paradoks omnipotencji – czy istota wszechmogąca może stworzyć tak ciężki kamień, by sama nie mogła go unieść?
- paradoks wody i diamentu – dlaczego woda, która jest niezbędna do życia jest tania, podczas gdy diamenty są bardzo drogie, choć można się bez nich obejść?
Co powoduje, że w przypadku paradoksów może pojawić się niejednoznaczność?
- paradoks jako środek literacki (ogień krzepnie, blask ciemnieje - Pieśń o narodzeniu Pańskim Franciszka Karpińskiego) - podkreśla tajemniczość pewnych prawd, opisuje sferę rzeczy niedostępnych dla umysłu).

P.d. Obowiązują wszystkie zad. s. 193. Należy przynieść do szkoły Pana Tadeusza.

L10 (20 IX 2022): Topos ojczyzny w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.
Praca w grupach nad przydzielonymi księgami - redagowanie wniosków na temat toposu ojczyzny w utworze. Grupy ustalają, co się składa na ten topos.
- patriotyzm (w większości utworów o ojczyźnie mówi się w kontekście patriotyzmu, np. w Pieśni ospustoszeniu Podola Jana Kochanowskiego),
- tęsknota (podstawowy czynnik emocjonalny u Mickiewicza - emigranta),
P.d. Znajdź trzy fr. związane z ojczyzną lub przyrodą. O czym te fragmenty mówią? Czy w każdym z nich topos ojczyzny związany jest z przyrodą, a obrazy przyrody związane są z ojczyzną? Jakie emocje się pojawiają?

L11 (21 IX 2022): Niezwykłość obrazów przyrody w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.
Praca z podręcznikiem s. 198.

P.d. Opis matecznika. Problemy społeczne.

L12 (22 IX 2022): Romantyczny topos ojczyzny - współcześnie (Ewa Lipska, Kraj podobny do innych).
Podr. s. 199.

L13 (26 IX 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (III część Dziadów Adama Mickiewicza).
Interpretacja wiersza Ewy Lipskiej Kraj podobny do innych. Jaki stosunek do ojczyzny wyraża podmiot liryczny? Czy sposób patrzenia na ojczyznę w wierszu jest zbieżny z wymową Pana Tadeusza? Uzasadnij odpowiedź.

Wnikliwe omówienie pracy klasowej i ustalenie terminu i sposobu poprawy.

L14 (27 IX 2022): Obraz dworu szlacheckiego, tradycje patriotyczne i obyczaje ukazane w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.

P.d. Należy przygotować bardzo szczegółowy plan wypowiedzi z elementami rozwinięcia na przydzielone tematy z zadań jawnych.

Zadania jawne CKE:
1. Funkcje obrazów przyrody w utworach literackich. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Obraz dworu szlacheckiego w literaturze (początek ks. I, przyjazd Tadeusza i jego spojrzenie na dwór i jego wnętrze).
3. Znaczenie kraju dzieciństwa dla człowieka.
4. Motyw tęsknoty za ojczyzną (Epilog).
5. Zwyczaje i obyczaje szlacheckie w kulturze polskiej (polonez ks. XII, od 762).
6. Rola tradycji patriotycznych (ściany dworku w Soplicowie, portrety, zegar wygrywający melodię Mazurka Dąbrowskiego).
7. Literackie portrety polskiej szlachty.
8. Czy szlachetnymi uczynkami można odkupić ciężką winę?
9. Motyw przemiany bohatera.
10. Emigracja jako doświadczenie Polaków.

Wg numerów, przy czym - ponieważ temat 1. był omówiony - numery 1, 11, 21 mają inny przydział. Numer 1 - temat 2., nr 11 - temat 5., nr 21 - temat 9.

L15 (28 IX 2022): Motyw tęsknoty za ojczyzną oraz motyw emigracji w Panu Tadeuszu.

Celem lekcji jest przygotowanie zarysu wypowiedzi na zadania jawne CKE dotyczące Pana Tadeusza.
Kryteria sukcesu:
1. W każdym z tematów odnoszę się co najmniej do dwóch elementów problematyki i treści utworu.
2. Do każdego z tematów przywołuję wybrany kontekst i uzasadniam wybór.
3. Rozwijam interpretację zagadnienia w odniesieniu do motywu tęsknoty i emigracji oraz odnoszę się do wybranego kontekstu.

L16 (29 IX 2022): Romantyczna poezja egzystencji (Adam Mickiewicz, Nad wodą wielką i czystą...).
Podr. s. 202.
Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji wiersza Nad wodą wielką i czystą... Adama Mickiewicza, zwracając uwagę na rolę motywu przyrody i symbolikę płynięcia.
Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam, na czym polega specyficzna budowa utworu.
2. Rozumiem pojęcie pejzażu mentalnego i potrafię je wyjaśnić własnymi słowami.
3. Interpretuję puentę utworu i znajdujący się w niej motyw (symbol) płynięcia.
4. Wyjaśniam, na czym polega związek wiersza z zagadnieniami egzystencjalnymi.

L17 (3 X 2022): Romantyczny kreacjonizm Słowackiego - Rozłączenie.
Podr. s. 226.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji wiersza Rozłączenie Juliusza Słowackiego, zwracając uwagę na relacje między podmiotem lirycznym i adresatem oraz wyjaśniając symbolikę wpływającą na wymowę utworu.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam okoliczności powstania utworu i znam miejsce, z którym wiersz jest związany.
2. Omawiam relacje między podmiotem lirycznym a adresatką wiersza.
3. Ustalam, kim może być adresatka liryczna i uzasadniam swoje ustalenia.
4. Wyjaśniam symbolikę gołębia i słowika.
5. Rozważam problemy kreacjonizmu i opisywania rzeczywistości oraz uzasadniam, która z postaw artystycznych jest mi bliższa.

Uwaga! Należy wypożyczyć Kordiana Juliusza Słowackiego i na jutro przeczytać Przygotowanie.

L18 (4 X 2022): Dylematy egzystencjalne Kordiana.
Powrót do kryterium 5. z poprzedniej lekcji:
Rozważam problemy kreacjonizmu i opisywania rzeczywistości oraz uzasadniam, która z postaw artystycznych jest mi bliższa. Odnoszę się do wiersza Rozłączenie i do Przygotowania z Kordiana.

Podr. s. 228.

Cel lekcji:
Poznasz tło historyczno-kulturowe ważne dla zrozumienia Kordiana i opiszesz dylematy egzystencjalne tytułowego bohatera.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam etymologię imienia Kordian.
2. Opisuję sytuację dzieci wieku i wskazuję przyczyny rozczarowań tego pokolenia.
3. Charakteryzuję Kordiana w oparciu o wybrane fragmenty tekstu i zwracam uwagę na zmiany uczuciowe bohatera.
4. Relacjonuję opowieść Grzegorza o Kazimierzu i rozważam problem intencji służącego.
5. Wyjaśniam, na czym polega związek Kordiana z bohaterem werterycznym i hamletycznym.

P.d. Zad. 13. s. 232 (rozszerzenie ma za zadania zastanowić się nad problemem paraboliczności - jakieś dwa inne przykłady).

L19 (10 X 2022): Praca klasowa - poprawa sprawdzianu z III części Dziadów Adama Mickiewicza.
Piszą wszyscy. Uczniowie, którzy nie są zainteresowani oceną, bo wyjściowa jest dla nich satysfakcjonująca, piszą także, natomiast w przypadku oceny słabszej, mogą z niej zrezygnować.

L20 (11 X 2022): Kordian w poszukiwaniu wartości.
Spr. p.d. zad. 13, s. 232 (zwięźle, więcej na rozszerzeniu).
Podr. s. 233.

Cel lekcji:
Relacjonujesz przebieg podróży Kordiana po Europie i wnioskujesz o skutkach konfrontacji młodzieńczych wyobrażeń bohatera z rzeczywistością.

Kryteria sukcesu:
1. Rozumiem, na czym polega stereotypowość poglądów na Anglię, Włochy i Watykan (kontekst kulturowy).
2. Konfrontuję w/w stereotypy ze spojrzeniem Kordiana.
3. Wyciągam wnioski związane z tematem lekcji - ustalam, jakich wartości szukał, a co znalazł w czasie podróży po Europie.
L21 (12 X 2022): Winkelriedyzm kontra mesjanizm.
Podr. s. 237.

Cel lekcji:
Wyjaśniasz pojęcia mesjanizmu, winkelriedyzmu i solidaryzmu oraz kojarzysz je z autorami i utworami oraz oceniasz ich szanse realizacji w rzeczywistości Polaków po powstaniu listopadowym.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam okoliczności pojawienia się w świadomości Kordiana kluczowej idei jego życia - winkelriedyzmu - i wyjaśniam to pojęcie.
2. Wyjaśniam sens wyrażenia: Polska Winkelriedem narodów.
3. Konfrontuję winkelriedyzm z mesjanizmem i decyduję, czy winkelriedyzm jest pozytywną odpowiedzią na mesjanizm, czy jest to jego karykatura.
4. Uzasadniam wybór najbardziej pragmatycznej koncepcji narodowo-wyzwoleńczej (mesjanizm, winkelriedyzm, solidaryzm narodowy).

L22 (13 X 2022): Dlaczego upadło powstanie listopadowe?
Cel lekcji:
Poznasz kontekst historyczno-polityczny dramatu Kordian i potrafisz określić stosunek Juliusza Słowackiego do powstania listopadowego.

Kryteria sukcesu:
1. Znam okoliczności wybuchu powstania listopadowego w nocy 29/30.11.1830 roku i opisuję reakcje przywódców.
2. Porównuję argumenty Prezesa i kontrargumenty Podchorążego prezentowane w obecności spiskowców.
3. Określam funkcję symboli i środków stylistycznych pokazujących stan ducha Kordiana.
4. Wskazuję przyczyny słabości i tragizmu szlacheckiego rewolucjonisty.
5. Wyjaśniam, dlaczego upadło powstanie listopadowe.

L23 (17 X 2022): Śmierć bohatera romantycznego.
Podr. s. 244.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji fragmentów wypowiedzi Kordiana dotyczących śmierci i rozważysz to zagadnienie w kontekście pamięci pokoleń oraz w innych kontekstach.

Kryteria sukcesu:
1. Wykazuję - w oparciu o wnioski z analizy wybranych fragmentów - że Kordian jest indywidualistą.
2. Omawiam problem postrzegania przez Kordiana śmierci, a zwłaszcza potrafię wyjaśnić sposób jej estetyzacji przez bohatera.
3. Przedstawiam sytuację zamykającą utwór i rozważam różne możliwości dalszego ciągu losów Kordiana.

P.d. S. 249, zad. 11 - pisemnie na 24 X (pon.).

L24 (18 X 2022): Kordian - romantyczny czy współczesny?
Podr. s. 250.

Cel lekcji:
Poznasz trzy teorie dotyczące relacji między dramatem rozumianym jako utwór literacki a widowiskiem scenicznym opartym na tekście literackim. Dodatkowo zobaczysz spektakl teatralny - inscenizację Kordiana.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam pojęcie inscenizacji i znam sceniczne środki wyrazu.
2. Porównuję trzy teorie dotyczące relacji między dramatem a widowiskiem teatralnym (teoria literacka, teoria teatralna, teoria przekładu).
3. Odnoszę się do inscenizacji w reżyserii Jana Englerta (emisja w Teatrze Telewizji w roku 1994).

Inscenizacja Kordiana w reżyserii Jana Englerta

P.d. Należy odnieś się do całego spektaklu lub wybranego fragmentu, który obejmuje co najmniej 30 minut. W recenzji zwracamy uwagę na zmiany wprowadzone przez reżysera, jego zamierzenia interpretacyjne i uzyskane efekty artystyczne.

L25 (19 X 2022): Gorzki rozrachunek z narodem (Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego).
Podr. s. 289.

Cel lekcji: Dokonasz interpretacji wiersza Juliusza Słowackiego Grób Agamemnona w kontekście historii Polski i Grecji oraz w kontekście mitologicznym.

Kryteria sukcesu:
1. Znam okoliczności powstania wiersza w związku z podróżą Słowackiego.
2. Wyjaśniam kontekst mitologiczny dotyczący losu Agamemnona i jego rodziny.
3. Wyciągam wnioski z konfrontacji historii Polski z wydarzeniami w starożytnej Grecji.
4. Omawiam stosunek Słowackiego do powstania listopadowego i postaw Polaków (zwłaszcza szlachty polskiej).

P.d. S. 292, jedno zadanie z analizy i interpretacji, jedno z wartości i postaw.

L26 (20 X 2022): Poeta w roli oskarżyciela (Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego).
Podr. s. 293.

Cel lekcji:
Pogłębisz interpretację wiersza Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego i określisz funkcje środków stylistycznych służących ekspresji artystycznej.

Kryteria sukcesu:
1. Wskazuję w utworze elementy współtworzące lirykę apelu oraz odwołuję się do wybranego tekstu innej epoki reprezentującego lirykę apelu.
2. Wyjaśniam, jakie wady narodowe zostały pokazane w utworze.
3. Wyjaśniam symbolikę zastosowaną w wierszu. 4. Dostrzegam specyficzny sposób wyrażania uczuć patriotycznych przez poetę.

L27 (27 X 2022): Poeta i śmierć (Testament mój Juliusza Słowackiego).
Podr. s. 296.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji wiersza Testament mój Juliusza Słowackiego, odnajdując w nim motyw ojczyzny, motyw non omnis moriar oraz problem wpływu poezji na rzeczywistość.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam, w jaki sposób Słowacki patrzy na swoje życie i podjęte działania oraz relacje z innymi, rozważając jednocześnie problem, czy poeta był samotnikiem, czy też funkcjonował we wspólnocie z innymi.
2. Wyjaśniam pojęcie autotematyzmu, zwracając uwagę na ocenę swojej poezji dokonanej przez Słowackiego i w tym kontekście odnoszę się do motywu non omnis moriar.
3. Interpretuję motyw siły fatalnej.

L28 (3 XI 2022): Ostatnie refleksje wieszcza (Uspokojenie Juliusza Słowackiego).
Podr. s. 300.

Cel lekcji:
Zinterpretujesz wiersz Uspokojenie Juliusza Słowackiego w kontekście historycznym i w odniesieniu do problematyki rewolucyjnej oraz metafizycznej.

Kryteria sukcesu:
1. Wskazuję elementy topografii Warszawy ukazane w wierszu i wyjaśniam funkcję ich użycia.
2. Wyjaśniam stosunek Słowackiego do idei rewolucyjnych i powstańczych.
3. Interpretuję tytuł wiersza Uspokojenie.

Wiersz Juliusza Słowackiego Bo to jest wieszcza najjaśniejsza chwała... (s. 303) będzie omówniony na rozszerzeniu.

P.d. Zad. całościowe do romantyzmu s. 309. Uczeń wylosowany będzie miał do omówienia trzy polecenia:
a) jedno wg numeru (zad. 1 - nr 1, 11, 21, itd.),
b) drugie - wybrane przez siebie z zakresu: nieparzyści - z parzystych, parzyści - z nieparzystych (np. nr 3 wybieraz zad. parzyste).
c) trzecie - wskazane przez nauczyciela.

L29 (7 XI 2022): Koncepcje romantyczne, światopogląd epoki romantyzmu, ... - powtórzenie.
Podr. s. 309. Wszyscy uczniowie zapisują numery wybranych zadań i przekazują podpisaną kartkę nauczycielowi. Nauczyciel wskazuje numer zadania, które opracowują wszyscy.

Cel lekcji:
Znasz światopogląd romantyczny i cechy charakterystyczne literatury romantycznej oraz wyobrażenia i koncepcje związane z romantyzmem.

Kryteria sukcesu:
1. Wykonuję jedno z przydzielonych zadań.
2. Wykonuję zadanie wybrane przez siebie ze wskazanego zakresu.
3. Wykonuję zadanie wskazane przez nauczyciela.

Zadania (s. 309) podlegające ocenie: Zad. 4. Źródła romantycznych inspiracji.
Zad. 7. Dlaczego romantycy cenili kulturę ludową?
Zad. 9. Wyobrażenia Boga i boskości.

P.d.Relacje między małżonkami ukazane w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego.

Podano L30.

L30 (8 XI 2022): Dramat rodzinny w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego.
Na ocenę - wg zasad podanych wyżej (podr. s. 309).

Podr. s. 16.
Poetyckie wstępy liryczno-epickie będą omawiane na rozszerzeniu.

Cel lekcji:
Poznasz część pierwszą Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego zawierającą obraz rodziny hrabiego Henryka i relacji małżeńskich.

Kryteria sukcesu:
1. Relacjonuję tok wydarzeń ukazanych w części pierwszej.
2. Opisuję sposób postrzegania przez Męża swojego życia rodzinnego.
3. Interpretuję złożoność symboliki postaci Dziewicy, zwracając uwagę na sposób jej powoływania do istnienia.

L31 (9 XI 2022): Poeta i poezja według Krasińskiego.
Cel lekcji:
Poznasz sposób widenia przez Krasińskiego roli poety i poezji oraz porównasz jego spojrzenie na ten problem z koncepcjami innych romantyków.

Kryteria sukcesu:
1. Interpretuję fragment poetyckiego wstępu do części pierwszej poświęcony spojrzeniu na różne oblicza poety i poezji, zwracając uwagę na ten typ poety, który w wypowiedzi określony jest jako błogosławiony.
2. Wyjaśniam symbolikę pokus szatańskich ukazanych w wypowiedzi Chóru Złych Duchów.
3. Porównuję romantyczne koncepcje poezji Mickiewicza, Słowackiego i Krasińskiego (s.20).

P.d.
1. Obowiązują kryteria z poprzedniej lekcji.
2. Relacjonowanie wydarzeń z części drugiej.

L32 (10 XI 2022): Dziecko wobec prawd żywych (postać Orcia).
Podr. s. 24.
Cel lekcji:
Znasz przebieg wydarzeń przedstawionych w części drugiej Nie-Boskiej komedii, w której ukazana jest relacja między ojcem i synem oraz potrafisz wyjaśnić przyczyny romantycznego zainteresowania przestrzenią metafizyczną.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam przyczyny romantycznego wykraczania poza rzeczywistość empiryczną.
2. Charakteryzuję postać Orcia w kontekście zainteresowania romantyków możliwościami dziecka.
3. Redaguję własne kryterium sukcesu.

L33 (14 XI 2022): Literacki obraz rewolucji w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego.
Na ocenę - wg kryteriów z ostatnich lekcji.
1. Przedstaw obraz relacji rodzinnych (Mąż, Żona i Orcio).
2. Porównaj romantyczne koncepcje poezji Mickiewicza, Słowackiego i Krasińskiego .
3. Scharakteryzuj postać Orcia w kontekście zainteresowania romantyków możliwościami dziecka.

Podr. s. 28.
Cel lekcji:
Zinterpretujesz obraz rewolucji wyłaniający się z Nie-Boskiej komedii i poznasz kontekst historyczny problemu rewolucji, zwracając uwagę na zagadnienie jej przyczyn i skutków.

Kryteria sukcesu:
1. Znam pierwowzór historyczny obrazu rewolucji docierającej do Okopów Świętej Trójcy na Podolu i wyjaśniam stosunek Zygmunta Krasińskiego do Wielkiej Rewolucji Francuskiej 1789 roku.
2. Przedstawiam przyczyny postawy antysemickiej Krasińskiego.
3. Rekonstruuję obraz obozu rewolucji, zwracając uwagę na jego skład społeczny, zachowania i zamiary.
4. Charakteryzuję Pankracego, opisuję jego wygląd, zachowanie, relacje z tłumem i wyjaśniam, dlaczego uznaje się Krasińskiego za historycznego wizjonera (interpretuję fotografię na s. 32).
5. Przedstawiam sposób kreacji postaci przechrztów i wyjaśniam przyczynę niechęci autora do Żydów.

P.d. S. Zad. 9, 10, 11 lub zad. 12.

L34 (15 XI 2022): Tragizm racji cząstkowych (spór między hrabią Henrykiem a Pankracym).
Podr. s. 38 Cel lekcji:
Rozumiesz pojęcie tragizmu racji cząstkowych Hegla, przede wszystkim jednak omawiasz argumenty przedstawiane w sporze między hrabią Henrykiem i Pankracym oraz wskazujesz zwycięzcę tej debaty, uzasadniając swój wybór.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam pojęcie tragizmu racji cząstkowych Hegla.
2. Wyjaśniam, przed jakim wyborem staje hrabia Henryk.
3. Rekonstruuję argumenty hrabiego Henryka i Pankracego dotyczące następujących tematów:
a) wiara i ideały,
b) sens dalszej walki arystokratów,
c) cel rewolucji i postęp,
d) ocena szlachty.
4. Odpowiadam na pytanie, które argumenty bardziej do mnie przemawiają i dlaczego.
5. Ustosunkowuję się do problemu, czy rewolucja jest siłą budującą czy niszczącą.

Na lekcji tylko kryterium nr 1. P.d. kryterium 3. - zaznaczamy w tekście.

P.d. L35 (16 XI 2022): Sztuka prowadzenia dyskusji.
Podr. s. 43.

Cel lekcji:
Poznasz zasady prowadzenia dyskusji i zdefiniujesz pojęcia retoryki, dialektyki i erystyki oraz manipulacji. Kryteria sukcesu:
1. Omawiam pojęcia perswazji i manipulacji oraz dialektyki i retoryki.
2. Wyjaśniam na przykładach argumenty merytoryczne i pozamerytoryczne.
3. Znam sposoby kontrargumentacji.
4. Znam i stosuję reguły dyskusji.

P.d.
1. Interpretacja sporu bohaterów.
2. Kryteria: 1 - nr 1-7; 2 - 8-14; 3 - 15-21; 4 - 22-28.

L36 (17 XI 2022): Podsumowanie pracy nad Nie-Boską komedią Zygmunta Krasińskiego.
Cel lekcji:
Znasz problemy ukazane w Nie-Boskiej komedii (zwłaszcza zasygnalizowane w zadaniach jawnych CKE), potrafisz scharakteryzować bohaterów i dokonać interpretacji wskazanych fragmentów tekstu.

Kryteria sukcesu:
1. Wymieniam problemy wynikające z dramatu (co najmniej pięć).
2. Omawiam wybrane przez siebie dwa zagadnienie.
3. Dokonuję interpretacji wskazanego fragmentu tekstu.

Obowiązują na następną lekcję.

L37 (21 XI 2022): Między racjonalizmem a irracjonalizmem (W Weronie Cypriana Norwida).
Podr. s. 49.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji wiersza W Weronie Cypriana Norwida, zwracając uwagę na jego wymowę i sposób wykorzystania aluzji literackich.

Kryteria sukcesu:
1. Znam treść i problematykę dramatu Szekspira Romeo i Julia. 2. Opisuję przestrzeń wykreowaną w wierszu i interpretuję symbolikę cyprysów, nieba, gwiazd i kamieni.
3. Przedstawiam treść polemiki między "cyprysami" a ludźmi.
4. Wskazuję w wierszu ironię i wyjaśniam jej wydźwięk (ośmiesza czy wyraża gorycz).
5. Wyjaśniam, na czym polega związek wymowy utworu z Romantycznością Adama Mickiewicza.

P.d. S. 49, zad. pod obrazm lub s. 50 zad.9.

L38 (22 XI 2022): Ewolucja motywu pielgrzyma (sonet Pielgrzym Adama Mickiewicza).
Odnośnie poprzedniej lekcji:
Jaką rolę może odgrywać w utworze literackim nawiązanie (aluzja)? Omów zagadnienie w oparciu o wiersz W Weronie Cypriana Norwida. Odnieś się do wybranych kontekstów i inego tekstu kultury.

Podr. s. 71.

Cel lekcji:
Interpretuję sonet Adama Mickiewicza Pielgrzym, zwracając uwagę na opozycje przestrzenne i elementy przyrody Północy w utworze Mickiewicza.

Kryteria sukcesu:
1. Znam kontekst biograficzny związany z powstaniem wiersza.
2. Wskazuję elementy przyrody Północy w wierszu Mickiewicza i porównuję je z elementami przyrody krymskiej.
3. Wyjaśniam, za czym i za kim tęskni poeta.
4. Rozstrzygam i uzasadniam, czy poetą kieruje pragnienie podziwiania Krymu, czy też potrzeba dotarcia do wnętrza swojej psychiki - uzasadniam odpowiedź.

Podsumowanie:
Dzisiejsza lekcja uświadomiła mi ... .
Interpretacja sonetu Pielgrzym dała mi możliwość ... .

P.d. Zad. 6. lub 7. s. 73.



L39 (23 XI 2022): Porównanie sonetu Pielgrzym Adama Mickiewicza oraz wiersza Pielgrzym Cypriana Norwida.
Cel lekcji:
Porównuję sonet Adama Mickiewicza Pielgrzym oraz wiersz Pielgrzym Cypriana Norwida, zestawiając sposoby ujęcia motywu pielgrzyma i zwracając uwagę na opozycje przestrzenne w utworze Mickiewicza oraz ujęcie przestrzeni u Norwida.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam określenie "stanów-stan" w wierszu Norwida.
2. Interpretuję sposób postrzegania przestrzeni w wierszu Norwida.
3. Ustalam kryteria porównania obu utworów.
4. Dokonuję porównania w oparciu o dwa wybrane kryteria.

Możliwe kryteria porównania:
Adresat liryczny (w drugiej strofie Mickiewicza Litwa / u Norwida "wy" liryczne).
Kreacja przestrzeni (opozycja przestrzenna Północ - Południe / "dopokąd").

P.d. Kryterium nr 4.

L40 (24 XI 2022): Romantyk w wielkim mieście (Nerwy Cypriana Norwida).
Spr. p.d. (kryterium nr 4).

Podr. s. 76.

Cel lekcji: Dokonasz interpretacji wiersza Nerwy
Cypriana Norwida w kontekście przemian społeczno-politycznych w Europie (kapitalizm, socjalizm) oraz uwzględnisz w utworze obecność ironii lub autoironii.

Kryteria sukcesu:
1. Znam kontekst społeczno-polityczny, który wpłynął na powstanie i kształt wiersza.
2. Przedstawiam sytuację ukazaną w dwóch pierwszych strofach.
3. Rekonstruuję planowany przez podmiot liryczny przebieg wizyty u arystokratki.
4. Wyjaśniam pojawiające się w utworze symbole: krzyż i pęknięte zwierciadło.
5. Rozstrzygam i uzasadniam, czy w utworze pojawia się ironia czy autoironia.

P.d. Kryteria od 3. do końca.

L41 (28 XI 2022): Problem krzywdy społecznej i ocena społeczeństwa w wierszu Larwa Cypriana Norwida.
Podr. s. 77.

Cel lekcji:
Potrafisz dokonać interpretacji wiersza Larwa Cypriana Norwida, określisz, w jaki sposób wiąże poeta problematykę społeczną z odniesieniami biblijnymi i porównasz wiersz z rzeźbą Timothy'ego Schmalza Bezdomny Jezus.

Kryteria sukcesu:
1. Opisuję sytuację ukazaną w wierszu i wygląd postaci.
2. Wskazuję słowa-klucze i określam relację między nimi.
3. Wyjaśniam wymowę odniesień biblijnych.
4. Interpretuję funkcje rozstrzelonego druku.
5. Wyjaśniam puentę utworu i pogląd Norwida na historię i społeczeństwo.

Podsumowanie - zadanie z informacją zwrotną:
Co wynika z porównania wiersza z rzeźbą Timothy'ego Schmalza Bezdomny Jezus.?

P.d. Jedno wybrane zad. z zakresu 6-9, s. 78.

Omówiono dwa pierwsze kryteria.

L42 (29 XI 2022): Romantyzm zaangażowany (Do obywatela Johna Brown Cypriana Norwida).
Podr. s. 80.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji wiersza Do obywatela Johna Brown Cypriana Norwida w kontekście problemu niewolnictwa i odniesiesz się do wydarzeń związanych z postacią Johna Browna.

Kryteria sukcesu:
1. Znam okoliczności zetknięcia się Norwida z problemem niewolnictwa.
2. Omawiam kontekst historyczny związany z okolicznościami skazania Johna Browna na śmierć.
3. Rekonstruuję warstwę faktograficzną wiersza - objaśniam tok wydarzeń przedstawionych w utworze.
4. Interpretuję symbolikę agonalną.
5. Wyjaśniam, za pomocą jakich środków stylistycznych została uwznioślona postać Browna i jego ideały.
6. Interpretuję sens puenty.

P.d. S. 81, zad. 12 - parzyści, zad. 13 - nieparzyści.

L43 (30 XI 2022): Współczesne nawiązanie do poezji Norwida (Wieczór autorski Wisławy Szymborskiej).
Podr. s. 82.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji wiersza Wieczór autorski Wisławy Szymborskiej, omawiając odniesienia do romantyzmu i przedstawisz swój pogląd na temat problemu poruszonego w tekście.

Kryteria sukcesu:
1. Opisuję sytuację liryczną przedstawioną w wierszu, zwracając uwagę na skład i zachowania uczestników wieczoru autorskiego.
2. Określam funkcję apostrofy i powtórzeń.
3. Wyjaśniam zasadność odwołań do meczu bokserskiego.
4. Przyporządkowuję elementy sytuacji przedstawionej do sztuki wysokiej i do kultury popularnej.
5. Wyjaśniam cel odwołań do romantyzmu i poezji Norwida.

P.d. S. 83, zad. 8 lub 9.

L44 (1 XII 2022): Analiza tekstu nieliterackiego (Zofia Stefanowska, Norwidowski romantyzm).
Podr. s. 102.

P.d. Pozostałe zadania: s. 103, zad. 6, 7, 8, 9, 10.

L45 (5 XII 2022): Redagowanie szkicu krytycznego w oparciu o wybrany wiersz romantyczny.
Na ocenę:
Trzy ostatnie lekcje - wybrane i wskazane kryteria.
Również zad. ze s. 103.

Podr. s. 102. - dokończenie

Cel lekcji:
Znasz wyróżniki szkicu krytycznego oraz wymogi maturalne dotyczące zasad redagowania wypowiedzi pisemnej.

Kryteria sukcesu:
1. Definiuję pojęcie szkicu krytycznego.
2. Wymieniam elementy wypracowania, które są wymagane na egzaminie maturalnym.
3. Redaguję szkic krytyczny na podany temat i w oparciu o wskazany wiersz.

L46 (6 XII 2022): Topos świata jako teatru w utworach literackich różnych epok.
Cel lekcji:
Uporządkujesz wiadomości na temat toposu świata-teatru, odnosząc się do utworów literackich różnych epok i dokonasz interpretacji tekstu lub fragmentu tekstu zawierającego ten motyw.

Kryteria sukcesu:
1. Przedstawiam swoje wyobrażenia na temat motywu świata-teatru.
2. Przypominam sobie utwór literacki zawierający motyw świata-teatru i wyjaśniam, jaki był cel zastosowania tego motywu w utworze.
3. Interpretuję wskazany tekst romantyczny w kontekście motywu świata-teatru.

L47 (7 XII 2022): Romantyzm - podsumowanie.
Podr. s. 101.

Cel lekcji:
Uporządkujesz wiadomości dotyczące najistotniejszych zagadnień związanych z romantyzmem.

Kryteria sukcesu:
1. Wymieniam najważniejsze koncepcje epoki romantyzmu związane z pytaniami o przyszłość ojczyzny i wyjaśniam, na czym polegają (prometeizm, mesjanizm, winkelriedyzm, wallenrodyzm, solidaryzm społeczny).
2. Omawiam poglądy romantyków na temat roli miłości (w oparciu o teksty literackie i biografie autorów).
3. Przedstawiam poglądy romantyków na temat historii.
4. Wyjaśniam, na czym polegają związki romantyzmu z kulturą ludową.
5. Redaguję krótką wypowiedź na temat następujących motywów: dziecko, rewolucja, artysta, polskość.

Przebieg lekcji: Każdy uczeń losuje zadanie s. 101 i je opracowuje, stając się ekspertem od danego zagadnienia. Czas pracy 5'
Powstają grupy trzy- lub czterosobowe i uczniowie opracowują zadania ze s. 101. Chodzi o to, aby jak najlepiej przygotować się ze wszystkich zadań s. 101.

L48 (8 XII 2022): Romantyzm - sprawdzenie wiadomości.
Na ocenę wg kryteriów jak wyżej. U wybiera jedno kryterium, drugie wskazuje nauczyciel.

L49 (12 XII 2022): "Wiek pary i elektryczności" a romantyzm.
Uwaga! Wypożyczamy Lalkę Bolesława Prusa. Na początku stycznia trzeba mieć przeczytaną w całości.

Podr. s. 110.
Cel lekcji:
Poznasz koncepcje i wartości charakterystyczne dla pozytywizmu i porównasz je z ideami epoki romantyzmu.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam wpływ upadku powstania styczniowego na zmianę sytuacji ekonomicznej społeczeństwa oraz na stosunek do koncepcji walki o wolność.
2. Charakteryzuję pozytywistów warszawskich, zwracając uwagę na pochodzenie tej grupy oraz jej rolę jako inteligencji.
3. Przedstawiam okoliczności polityczne działalności społeczników wielkopolskich.
4. Oceniam postawy krakowskich stańczyków.
5. Porównuję romantyzm i pozytywizm w sferze polityczno-społecznej, ideowej i w sferze sztuki - potrafię skonfrontować trzy elementy w sferze pierwszej i po jednej w następnych, ale bez korzystania z podręcznika.

P.d. S. 113, zad. 1 i 2 (dla ochotników - można podwyższyć ocenę wyjściową).

L50 (13 XII 2022): Praca z tekstem Jerzego Jedlickiego Jakiej cywilizacji Polacy potrzebują.
Na ocenę - lekcja 49, problem zasadniczy - porównanie epok.
Podr. s. 112.

P.d. S. 114, zad. 9. pisemnie zastąpi pisemne zadania 5-8.

L51 (14 XII 2022): Hasła polskiego pozytywizmu.
Podr. s. 116.

Cel lekcji:
Poznasz hasła polskiego pozytywizmu i ocenisz ich znaczenie w perspektywie rozwoju cywilizacyjnego.

Kryteria sukcesu:
1. Rozumiem hasła i pojęcia: asymilacja Żydów, emancypacja kobiet, praca organiczna, praca u podstaw, scjentyzm, utylitaryzm.
2. Rozstrzygam problem, czy można uporządkować w/w hasła hierarchicznie i uzasadniam.
3. Wybieram trzy hasła, które są istotne dla współczesności i uzasadniam swój wybór.

L52 (15 XII 2022): Filozofia pozytywizmu.
Podr. s. 117.
Cel lekcji: Poznasz najważniejsze koncepcje filozoficzne i naukowe epoki pozytywizmu

Kryteria sukcesu:
1. Rozumiem, do czego zmierzała filozofia pozytywizmu i co odrzucała.
2. W nawiązaniu do punktu 1. interpretuję fragment tekstu Comte'a, który charakteryzuje filozofię pozytywną.
3. Wyjaśniam pojęcia: utylitaryzm, liberalizm, empiryzm, materializm, scjentyzm, ewolucjonizm.
4. Redaguję własne kryterium sukcesu.

L53 (19 XII 2022): Tradycja i postęp (Do młodych Adama Asnyka).
Podr. s. 121.

Cel lekcji: Dokonasz interpretacji wiersza Do młodych Adama Asnyka i odczytasz jego przesłanie, zwracając uwagę na puentę.
Kryteria sukcesu:
1. Charakteryzuję osobę mówiącą i adresata.
2. Wskazuję nawiązania do haseł pozytywizmu.
3. Określam stosunek podmiotu lirycznego do przeszłości.
4. Porównuję wymowę utworu z przesłaniem Ody do młodości Adama Mickiewicza.

P.d. Zdobycze pozytywizmu dla kultury (s. 123). Wybierz trzy najważniejsze i uzasadnij swój wybór.

L54 (20 XII 2022): Ambiwalentny stosunek do romantyzmu (Daremne żale Adama Asnyka).
Zad.:
1. Wyjaśnij pojęcia: utylitaryzm, liberalizm, scjentyzm.
2. Omów przesłanie wiersza Do młodych.
3. Porównaj wymowę utworu z przesłaniem Ody do młodości Adama Mickiewicza.

Podr. s. 124.

Cel lekcji:

Dokonasz interpretacji wiersza Daremne żale Adama Asnyka, koncentrując się na problemie stosunku poety do poprzednich pokoleń i jego widzeniu przyszłości.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam zagadnienie stosunku Asnyka do wielkich romantyków oraz do innych grup związanych z romantyzmem (wykorzystuję pojęcie epigoni).
2. Wyjaśniam, przed czym przestrzega poeta ustaloną w punkcie 1. zbiorowość.
3. Ustalam, czy zalecenie zawarte w strofie trzeciej jest nadal aktualne.
4. Wyjaśniam - w związku z wierszem - pojęcia progresywizmu i sloganu (wskazuję slogany w tekście i uzasadniam celowość i uzycia).

L55 (21 XII 2022): Miłosne wiersze Adama Asnyka.
Podr. s. 127.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji wierszy miłosnych Adama Asnyka (Między nami nic nie było... oraz Gdybym był młodszy...) - sformułujesz własne kryteria sukcesu (od 3 do 5).

Nieparzyści - s. 129, parzyści - s. 127.

L56 (22 XII 2022): Pozytywistka o powstaniu styczniowym (Gloria victis Elizy Orzeszkowej).
Podr. s. 131.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji opowiadania Gloria victis Elizy Orzeszkowej w kontekście historycznym i biograficznym oraz zwrócisz szczególną uwagę na sposoby heroizacji bohaterów.

Kryteria sukcesu:
1. Przedstawiam wydarzenia związane z zaangażowaniem Elizy Orzeszkowej w pomoc powstańcom w roku 1863.
2. Omawiam sposób prowadzenia narracji w utworze.
3. Interpretuję funkcję odwołań do Biblii i do historii Grecji.

L57 (2 I 2023): Problematyka utworu Gloria victis Elizy Orzeszkowej - redagowanie wypowiedzi ustnej.
Podr. s. 132.

Cel lekcji:
Potrafisz zredagować wypowiedź ustną na jeden z trzech tematów dotyczących utworu Gloria victis Elizy Orzeszkowej (zgodnie ze standardami maturalnymi).

Kryteria sukcesu:
1. Motyw bohaterów zapomnianych przez naród.
2. Historyczna pamięć o powstaniu styczniowym.
3. Przyroda jako świadek historii.
4. Wypowiedź jest odpowiednio skomponowana: zawiera wstęp, tezę, argumentację, podsumowanie, zakończenie.

Uczniowie sami wybierają formę pracy: indywidualnie lub w parach. W przypadku pary każda z osób występuje przez połowę planowanego czasu.

Ad. 1) Motyw bohaterów zapomnianych przez naród.
      Wstęp
    W literaturze różnych epok pojawiają się utwory dotyczące problemu pamięci narodu o swoich bohaterach. Najlepszym tego przykładem jest wiersz Cypriana Norwida Bema pamięci żałobny rapsod, w którym poeta stara się zrekompensować skromny pogrzeb generała symbolicznym literackim pochówkiem na wielką skalę.

      Teza
    To właśnie artyści stawiają sobie za cel przypominanie narodowi o jego wielkich bohaterach i w sytuacji zagrożenia zapomnieniem o wielkich przodkach sięgają po środki artystyczne służące swoistemu artystycznemu wstrząsowi, który ma pobudzić narodową wrażliwość i pamięć.
      Argumenty
    Eliza Orzeszkowa w opowiadaniu Gloria victis kreuje w niezwykły sposób przestrzeń przyrody, bo to przecież ona właśnie zaczyna opowiadać o wydarzeniach historycznych i bohaterach. Pędzący przez świat wiatr dociera do horeckiego lasu i chce koniecznie dowiedzieć się, co tutaj się wydarzyło. Wtedy stary dąb zaczyna opowiadać o bohaterach biorących udział w powstaniu styczniowym. L58 (3 I 2023): Obraz dworu szlacheckiego w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej i w innych utworach literackich.
Podr. s. 145.

Cel lekcji:
Poznasz obraz dworu szlacheckiego, jaki wyłania się z literatury XIX wieku (Pan Tadeusz i Nad Niemnem).

Kryteria sukcesu:
1. Opisuję dwór szlachecki w Korczynie wyciągam wnioski na temat kultury szlacheckiej.
2. Określam funkcje epitetów i wyliczeń we wskazanym fragmencie.
3. Omawiam sposób opisu dworu w Soplicowie.
4. Porównuję obrazy dworu w Panu Tadeuszu i w Nad Niemnem.

L59 (4 I 2023): Czytanie powieści (Olga Tokarczuk, Lalka i perła).
Podr. s. 178.

L60 (5 I 2023): Realistyczny obraz społeczeństwa w Lalce Bolesława Prusa.
Podr. s. 209.

Praca w parach nad przydzielonym rozdziałami.

L61 (9 I 2023): Żydzi, Niemcy, subiekci, kupcy i arystokracja w Lalce Bolesława Prusa.
Podr. s. 211.

Cel lekcji: Zinterpretujesz fragmenty tekstu dotyczące obrazu społeczeństwa (grup wymienionych w temacie lekcji).

Kryteria sukcesu:
1. Charakteryzuję starego Mincla.
2. Opisuję zalety i wady Niemców ukazanych w narracji Rzeckiego.
3. Przedstawiam postać Henryka Szlangbauma i omawiam stosunek do niego Wokulskiego i subiekta Lisieckiego.
4. Wyjaśniam fragment, w którym Wokulski przygląda się innym kupcom, przemysłowcom i rzemieślnikom.
5. W oparciu o losy Wokulskiego wyjaśniam zdanie: Z komórki przy sklepie do buduaru hrabiny, co za skok!.
6. Porównuję styl życia mieszczan i arystokratów.

P.d.
1. Kryteria 5. i 6.
2. Charakterystyka etosu mieszczańskiego.

L62 (10 I 2023): Miłość w czasach nieromantycznych.
Podr. s. 215.

Cel lekcji:
Potrafisz wyjaśnić, czego dotyczy problematyka Lalki i w jaki sposób przedstawiona została w utworze miłość.

Kryteria sukcesu:
1. Określam zasadniczy temat Lalki Bolesława Prusa.
2. Wyjaśniam, co łączy powieść Prusa z oświeceniem, a co - z romantyzmem.
3. Odpowiadam na pytanie, jaką rolę odgrywała miłość w życiu Wokulskiego.
4. Przedstawiam sytuację obrazującą stosunek bohatera do obrazu miłości ukształtowanego przez romantyków (głównie Mickiewicza).
5. Wyjaśniam, jaką prawdę o arystokracji i pospólstwie (niższych warstwach) uświadamia sobie Wokulski.
6. Formułuję wypowiedź dotyczącą wyboru, przed jakim staje Wokulski i wyjaśniam, co mówi o każdej z możliwych dróg.

P.d.
Którzy z bohaterów Lalki realizowali zasady etosu mieszczańskiego? Odnieś się do konkretnych bohaterów i sytuacji.

L63 (11 I 2023): Wokół etosu mieszczańskiego w Lalce Bolesława Prusa (analiza wypracowań).
Spr. p.d. (etos mieszczański - 2 str.).

Podano L64 i dwa pierwsze kryteria - oba do przygotowania.

L64 (12 I 2023): Wokulski - pozytywista.
Podr. s. 219.

Cel lekcji: Potrafisz wyjaśnić zmiany społeczne zachodzące po upadku powstania styczniowego, a następnie scharakteryzujesz Wokulskiego jako człowieka epoki pozytywizmu.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam skutki edyktu uwłaszczeniowego cara Aleksandra II z 1864 r. i wyjaśniam określenie wysadzeni z siodła.
2. Interpretuję scenę wydobywania się Wokulskiego z piwnicy w winiarni Hopfera i wyciągam wnioski na temat cech osobowości bohatera (zwracam uwagę na motyw czerwonych rąk Wokulskiego).
3. Analizuję wystąpienie Wokulskiego dotyczące zakładania spółki do handlu ze Wschodem i wyjaśniam (na podstawie wypowiedzi zgromadzonych), z jakimi problemami musi się zmagać bohater.
4. Omawiam przykłady realizacji przez Wokulskiego założeń pracy organicznej i pracy u podstaw.

P.d. Inne przykłady z powieści dotyczące pracy organicznej i pracy u podstaw.

L65 (30 I 2023): Wymagania do pracy klasowej - wypracowanie w oparciu o Lalkę Bolesława Prusa i inne utwory literackie.

Zadania sprawdzające materiał z ostatnich lekcji:
Czy Julian Ochocki wpisuje się w etos mieszczański?

P.d. O jakie trzy pokolenia idealistów chodzi? S. 223.

31 I 2023 warsztaty 234.

L66 (1 II 2023): Praca klasowa - wypracowanie w oparciu o Lalkę Bolesława Prusa i inne utwory literackie.
L67 (2 II 2023): Trzy pokolenia idealistów.
Podr. s. 223.

Cel lekcji:
Potrafisz wskazać trzy generacje idealistów i scharakteryzować ich postawy, poglądy i system wartości.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam postulaty polskich idealistów.
2. Przedstawiam skrótowo dzieje polskiej inteligencji od czasów oświecenia i określam jej zadania.
3. Analizuję biografię Wokulskiego i Rzeckiego, określam ich wiek i wyjaśniam, które wydarzenia odcisnęły na nich piętno.
4. Charakteryzuję ojca Rzeckiego i wskazuję wartości, które chciał przekazać synowi.
5. Streszczam losy Wokulskiego podsumowującego swoje życie i relacje ze społeczeństwem.
6. Przedstawiam i oceniam argumenty studenta, który odmawia płacenia czynszu.
7. Wskazuję reprezentantów trzech pokoleń idealistów i charakteryzuję ich dążenia, postawy i system wartości.

P.d. Kryteria 6 i 7. Oraz do wyboru: s. 227, zad. 8 i 9 lub zad. 10.

L68 (6 II 2023): Utopia naukowa w Lalce Bolesława Prusa.
Sprawdzenie z ostatniej lekcji.
Idealizm - pomocą czy przeszkodą w realizacji ważnych celów i marzeń oraz w relacjach jednostki ze społeczeństwem?

Podr. s. 228.

Omówiono fr. 1. i zaczęto 2. Całość fr. obowiązuje.

P.d. Parzyści 12, nieparzyści 13, s. 231.

L69 (8 II 2023): Topos "theatrum mundi".
Podr. s. 234.

1. Tytuł utworu.
2. Topos theatrum mundi we fraszce O żywocie ludzkim Jana Kochanowskiego - związek tego toposu z koncepcją vanitas.
3. Interpretacja sytuacji związanej z "teatrem marionetek" Rzeckiego i zad. 1., s. 236 z analizy.
4. Poglądy prezesowej Zasławskiej na temat kobiet.

P.d S. 237, zad. 1-6, 8-9.

L70 (9 II 2023): Nowy kształt powieści (powieść dojrzałego realizmu).
Podr. s. 238.

L71 (27 II 2023): Wnioski z analizy pracy klasowej - wypracowanie (standardy maturalne).

Zad.
Czy w pracy na temat związków utworów literackich z ideami i wartościami epoki zasadne jest odniesienie do fraszki Jana Kochanowskiego O żywocie ludzkim? Odpowiedź uzasadnij (podr. s. 235).

L72 (28 II 2023): Język ezopowy w XIX i XX wieku.
Podr. s. 241.

Działanie wstępne:
Interpretacja bajki Ezopa Dzieci i żaby.
Wyjaśnienie pojęcia język ezopowy.
1. Praca z fr. Lalki usuniętym przez cenzora (s. 244).
2. Interpretacja fr. wypowiedzi na temat Wokulskiego (s. 242 - motyw piwa, które trzeba pić po dziś).
2. Praca z tekstem Agnieszki Osieckiej W żółtych płomieniach liści (s. 246)

3. Piosenki w wykoniu Skaldów i Łucji Prus:

Piosenka w wykonaniu Skaldów i Łucji Prus

Benefis Andrzeja Zielińskiego w Teatrze STU z okazji 50. urodzin. Grudzień 1994.

L73 (1 III 2023): Stylistyczne zróżnicowanie polszczyzny (style funkcjonalne).
Podr. s. 247.

1. Styl - pojęcie odnoszące się do różnych kontekstów.
2. Styl językowy - mechanizmy jego powstawania.
3. Pojęcie idiolektu.
4. Trzy odmiany języka narodowego: ogólna, środowiskowa i terytorialna.
5. Język oficjalny a język potoczny. Dlaczego język potoczny jest podstawowym stylem polszczyzny?
6. Style funkcjonalne (potoczny, retoryczny, dziennikarsko-informacyjny, publicystyczny, urzędowy, naukowy, style artystyczne).

Pytanie kluczowe:
Czy wg Ciebie styl językowy powinno się traktować analogicznie jak inne style (np. w modzie, architekturze, muzyce, odżywianiu), czy jest to jednak zjawisko o innym charakterze?

L74 (2 III 2023): Język środowiskowy - stylizacja środowiskowa.
Podr. s. 250.

P.d. S. 252, zad. 5a-e.

Jakie funkcje może pełnić w utworze literackim zastosowanie stylizacji środowiskowej?

L75 (6 III 2023): Uniwersalizm noweli Prusa ("Z legend dawnego Egiptu").
Z legend dawnego Egiptu (Wolne Lektury)

Podr. s. 253.
P.d. Będzie na ocenę pytanie problemowe, ale można je zastąpić sześcioma zadaniami s. 258 (co najmniej po jednym z analizy i interpretacji).

L76 (7 III 2023): Arcydzieło nowelistyki polskiej i jego paraboliczny sens.
Człowiek wobec odmian losu.
Podr. s. 259.

P.d. Fr. podr. 276-278 oraz po jednym fragmencie z książki o Januszu Radziwille i Janie Kazimierzu.

L77 (8 III 2023): Historia w kształcie literackim (Potop Henryka Sienkiewicza).
Podr. s. 275.

1. Trylogia Henryka Sienkiewicza.
2. Cechy gatunkowe powieści historycznej.
3. Kontekst historyczny.

L78 (9 III 2023): Społeczeństwo polskie czasu klęski.
Podr. s. 280.

L79 (13 III 2023): Sienkiewiczowski model patriotyzmu.
Na ocenę:
1. W jaki sposób artyści wykorzystują aluzje literackie? Omów zagadnienie w oparciu o Potop i inny tekst kultury.
2. Scharakteryzuj sylwetkę Janusza Radziwiłła. Czy Sienkiewicz przedstawił tego bohatera obiektywnie?
3. Określ zabiegi artystyczne służące kreacji króla Jana Kazimierza.

Podr. s. 284.
Zwrócenie uwagi na zad. 6. i 8. (8. nie zdążono).

P.d. S. 287, zad. 2; s. 288, zad. 9 i 10 lub zad. 11.

L80 (14 III 2023): Miłość z przeszkodami.
Podr. s. 289.

Cechy literatury popularnej (podr. s. 292).

P.d. S. 292, zad. 1-11 lub 12.

L81 (22 III 2023): Andrzej Kmicic a Jacek Soplica.
Podr. s. 293.

P.d. Podobieństwa i różnice - jak w ćwiczeniach.

L82 (23 III 2023): Dawność w języku Potopu.
Podr. s. 298.

L83 (29 III 2023): Młoda Polska - początki modernizmu.
Podr. s. 10.

Galeria Sztuki Polskiej - Muzeum Narodowe w Poznaniu (4')

Młoda Polska w Zakopanem (4')

Malarstwo Młodej Polski - Wystawa w Muzeum w Stalowej Woli (40')

1. Pojęcia: modernizm i Młoda Polska.
2. Neoromantyzm.
3. Kontekst historyczny (prosperita gospodarcza; belle epoque - piękna epoka).

P.d. S. 14, zad. 1-6.

L84 (30 III 2023): Przeciw pozytywizmowi - koncepcje filozoficzne modernizmu.
Podr. s. 18.

P.d. Nietzsche i Bergson.

L85 (3 IV 2023): Credo nihilisty - przekonania Raskolnikowa i ich skutki.
Podr. s. 22.

1. Znaczenie twórczości Fiodora Dostojewskiego w literaturze światowej - obraz Rosji i Rosjan.
2. Kontekst historyczny i polityczny oraz spoełeczny - pozycja Rosji carskiej w świecie i problemy wewnętrzne (rola inteligencji).
3. Najważniejsze fakty z biografii Fiodora Dostojewskiego.
4. Dostojewski a Nietzsche (nihilizm).

S. 26, zad. 1, 2. 3.
Jak skończyła się ta dyskusja? S. 58.
Młody oficer pyta, czy student rzeczywiście zabiłby Alonę Iwanowną. Ten odpowiada, że nie. Że to tylko takie teoretyzowanie.

Zad. 7. z zadań jawnych CKE: Czego można dowiedzieć się o naturze ludzkiej z literatury?
- człowiek wypowiada pod wpływem emocji wiele bulwersujących zdań, grozi śmiercią, zapowiada, że zabiłby w takiej sytuacji, ale na ogół wszystko kończy się na słowach, nie przekształca w czyn. Raskolnikow należy w tym kontekście do wyjątków.
Między słowem a czynem jest wyraźna granica i większość ludzi tej granicy nie przekracza.

P.d. Zad. 7. z zadań jawnych (ok. 5') lub s. 26, zad. 6, 7, 9.

L86 (4 IV 2023): Raskolnikow - analiza zbrodni.
Podr. s. 27.

Spr. p.d. na ocenę: Zad. 7. z zadań jawnych (ok. 5') lub s. 26, zad. 6, 7, 9.

Odpowiedź lub kartkówka jutro.

S. 29, zad. 1, 2, 3, 4, 5.

P.d. S. 29, zad. 7, 8, 11.

L87 (5 IV 2023): Sonia Marmieładowa - grzesznica i święta.
Podr. s. 30.

Zad. jawne CKE: Literackie portrety kobiet.

Analiza zadań z listy zadań jawnych CKE - str. 13 (7 zadań).

1. Walka człowieka ze swoimi słabościami.
2. Miasto jako przestrzeń destrukcji.
3. Obraz przemiany wewnętrznej bohatera.
4. Obraz miasta i jego mieszkańców.
5. Literackie portrety kobiet.
6. Jakie są sposoby walki ze złem i moralnym upadkiem człowieka?
7. Czego można dowiedzieć się o naturze ludzkiej z literatury?

Film Zbrodnia i kara (lektor, kolor) (do 17' z 1h 27')

P.d.
1. S. 34, zad. 10.
2. Sen Raskolnikowa na Syberii o zagładzie ludzkości (s. 453).

L88 (19 IV 2023): Spór liberalizmu z socjalizmem.
Spr. p.d.
1. S. 34, zad. 10.
2. Sen Raskolnikowa na Syberii o zagładzie ludzkości (s. 453).

Podr. s. 35.

1. Definicja pojęcia liberalizm:
- wolność,
- indywidualizm,
- aktywność bez ograniczeń politycznych - źródło postępu,
- liberalizm polityczny i liberalizm gospodarczy,
- tolerancja i otwartość na poglądy innych.

2. Socjalizm jako doktryna społeczno-polityczna.
3. Podobieństwa i różnice między liberalizmem a socjalizmem.
4. Praca z tekstem - zadania.

UWAGA! Na początku maja zaczynamy Wesele Stanisława Wyspiańskiego.

P.d. Obowiązują wszystkie zadania.

L89 (20 IV 2023): Dekadencka Młoda Polska (Kazimierz Przerwa-Tetmajer).
Podr. s. 44.

1. Kontekst światopoglądowy (filozoficzny):
a) dekadentyzm - poczucie schyłkowości, upadku kultury, rozpadu dotychczasowych wartości,
b) spleen - smutek i apatia, zniechęcenie,
c) krytyka filisterstwa,
d) sztuka jako wartość najwyższa.
2. Kontekst obyczajowy:
a) cygan - członek tzw. cygnarerii (lekceważenie ról społecznych, prowokacyjność obyczajowa - specyficzny strój, życie nocne, kawiarnia, ...).
b) dandys - indywidualista, nie należy do żadnej grupy, ale potrzebuje publiczności, traktuje własne życie jak dzieło sztuki, ubiera się elegancko, dba o każdy gest.
3. Zarys biografii Kazimierza Przerwy-Tetmajera.
Podr. s. 59.
4. Interpretacja wierszy.

P.d. Interpretacja utworu Koniec wieku XIX (strofy, zadania, ...).

L90 (24 IV 2023): Miłość w Młodej Polsce.
Spr. p.d. - interpretacja obu wierszy (s. 45, 46). Jaki obraz człowieka wyłania się z obu tekstów?

Podr. s. 54.

1. Podobieństwa i różnice w spojrzeniu romantyków i modernistów na miłość.
2. Trzy odmiany miłości ukazywanej w sztuce modernistycznej i ich pierwowzory w epokach poprzednich:
a) miłość niszcząca (femme fatale; Świtezianka z ballady Adama Mickiewicza pod tym samym tytułem, Dziewica z Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego),
b) miłość hedonistyczna (rozkosz cielesna; Redivivatus Jana Andrzej Morsztyna),
c) miłość pełna (platońska druga połówka, bliskość doświadczenia religijnego; Dante Alighieri i jego Beatrycze ukazana w Boskiej komedii, Johann Wolfgang Goethe Cierpienia młodego Wertera, IV część Dziadów Adama Mickiewicza, w pewnym zakresie Lalka Bolesława Prusa.
3. Porównanie ujęcia miłości w wierszach Kazimierza Przerwy-Tetmajera: [Lubię, kiedy kobieta...] oraz [A kiedy będziesz moją żoną...].

P.d. S. 58, zad. 6-9.

L91 (25 IV 2023): Młodopolska poezja wrażeń.
Na ocenę: Której odmianie miłości bliskie są wiersze Tetmajera? Uzasadnij odpowiedź. Zad. 6-9, s. 58.
Interpretacja wiersza Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) Kazimierza Przerwy-Tetmajera (s. 60).
1. Sposób wykorzystania techniki impresjonistycznej.
2. Środki akustyczne i muzyczne oraz ich funkcje (zwłaszcza instrumentacja głoskowa).
3. Rola synestezji w utworze.

P.d. Kontynuacja zad. s. 61 z analizy i interpretacji oraz wybrane zad. z wartości i postaw.

L92 (26 IV 2023): Kreacyjne właściwości języka.
Co może język? (s. 66).
Interpretacja wiersza Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej Kazimierza Przerwy-Tetmajera (s. 67).

P.d. Interpretacja wiersza Staffa i zadania pod tekstem.

L93 (27 IV 2023): Poezja symboli - Jan Kasprowicz, Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach.
Podr. s. 72.

1. Symbolizm jako kierunek w sztuce.
2. Symbol a alegoria.
3. Sonet jako gatunek. 4. Antropomorfizacja i personifikacja w utworze Kasprowicza. P.d. S. 74, zad. 3, 6-12 (jedno można pominąć).

LEKCJE Z WESELEM STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO

L94 (9 V 2023): Jak powstawało Wesele Stanisława Wyspiańskiego?
Problem na rozgrzewkę:
Jak długo może trwać okres między napisaniem sztuki teatralnej a jej wystawieniem?

Podr. s. 90.

Cel lekcji:
Poznasz genezę Wesela Stanisława Wyspiańskiego w oparciu o felieton Plotka o "Weselu" Tadeusza Boya-Żeleńskiego.

Kryteria sukcesu:
1. Znam okoliczności wesela Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny, a więc źródło inspiracji Stanisława Wyspiańskiego; opisuję proces powstawania dramatu.
2. Przedstawiam reakcje publiczności w czasie prapremiery Wesela w krakowskim Teatrze Miejskim w marcu roku 1901 i potem.

3. Rekonstruuję poglądy Boya-Żeleńskiego na temat struktury dramatu i jego nowatorstwa.
4. Wykonuję zadania s. 92.

P.d. S. 92, zad. 5, 6. S. 94, zad. 1. i 2. z analizy oraz 4. z interpretacji.

L95 (10 V 2023): Co przedmioty mówią o człowieku i społeczeństwie? Rola rekwizytów w Weselu Stanisława Wyspiańskiego.
Spr. p.d. S. 94, zad. 1. i 2. z analizy oraz 4. z interpretacji.
Cel lekcji:
Poznasz rolę, jaką odgrywają przedmioty przedstawiane w różnych tekstach kultury oraz funkcje rekwizytów pojawiających się w Weselu.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam rolę trzech przedmiotów ukazanych w wybranych dziełach literackich różnych epok.
2. Przydzielam rekwizyty wymienione w didaskaliach do odpowiedniej kategorii: związane z wsią, miastem, wiarą oraz mające charakter ogólnonarodowy.
3. Porównuję znaczenie rekwizytów obecnych w Panu Tadeuszu i Weselu.

Ad. 1)
Jan Kochanowski, Pieśń XXIV Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... - pióro.
Makbet Szekspira - przedmioty - narzędzia zbrodni (sztylety).
Skąpiec Moliera - skrzynia wypełniona monetami.

Ad. 3.
W Panu Tadeuszu przedmioty pojawiają się już na samym początku, kiedy Tadeusz wraca do Soplicowa, wchodzi do dworku i patrzy na obrazy przedstawiające ważne postacie historyczne (Tadeusz Kościuszko, Tadeusz Rejtan, ...), jest też zegar kurantowy wygrywający Mazurka Dąbrowskiego. P.d. Obowiązuje całość, ale szczególnie akt I. Jaki obraz relacji między chłopstwem a inteligencją wyłania się z utworu.

L96 (11 V 2023): Wesele jako dramat neoromantyczny.
Podr. s. 95.

Cel lekcji:
Porównasz sposoby przedstawiania stanów psychicznych bohaterów dramatów romantycznych i Wesela oraz dostrzeżesz związki dzieła Wyspiańskiego z romantyzmem.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam romantyczną tradycję teatralną polegającą na personifikacji stanów psychicznych bohaterów (Konrad, Kordian, Hrabia Henryk).
2. Omawiam współistnienie w Weselu warstwy realistycznej i fantastycznej - wyjaśniam, dlaczego akurat te osoby dramatu, a nie inne, pojawiają się w polu widzenia tych, a nie innych bohaterów:
a) Chochoł - Isia,
b) Widmo - Marysia.
3. Jaką rolę pełnią - jeśli chodzi o wymowę całości utworu - Chochoł i Wernyhora?
4. Przyporządkowuję "osoby dramatu" do odpowiedniej kategorii: postaci legendarne, bohaterowie historyczni, postaci współczesne weselnym gościom.

P.d. Kryteria j.w. (omówiono na lekcji kryterium 1. i 2a).

L97 (15 V 2023): Obraz wsi polskiej w Weselu.
W oparciu o zad. 4. s. 104.
Cel lekcji:
Scharakteryzujesz bohaterów pochodzenia chłopskiego i - na podstawie wniosków z interpretacji wybranych fragmentów Wesela - określisz ich system wartości i stosunek do innych grup społecznych.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam, na czym polega zasadnicza zmiana dotycząca obrazu wsi w Weselu w stosunku do literatury wcześniejszej.
2. Znam podstawowe informacje dotyczące postaci historycznych: Bartosza Głowackiego i Jakuba Szeli.
3. Na podstawie analizy wskazanych lub wybranych fragmentów tekstu określam stosunek chłopów do:
a) ludzi z miasta i inteligencji,
b) szlachty,
c) Żydów.
Interpretuję sceny wskazane w zad. 4, s. 104.
4. Przedstawiam motywy działania wybranych bohaterów chłopskich: Czepca, Księdza i Jaśka.
5. Oceniam stopień dojrzałości chłopstwa, jeśli chodzi o możliwość odegrania istotnej roli w społeczeństwie.

Ad. 1a)
- aI, sc. 1:
Czepiec chciałby porozmawiać o poważnych sprawach z inteligentem, ale zauważa, że ten nie jest zainteresowany, a nawet stwierdza, że inteligencja drwi z chłopstwa.
- aI, sc. 4:
Klimina wyraża chęć wiązania ludzi (Coraz więcej potrza ludzi/ Żeniłabym, wydawała!) świadczy o ty, że małżeństwa między chłopstwem a inteligencją jej odpowiadają.

P.d. Obowiązują kryteria, praca nad scenami wg zad. 4 s. 104.

P.d. S. 104: zad. 7. i 8. lub 9.

Wymagania do sprawdzianu z Wesela 1. Znam pierwowzory bohaterów dramatu.
2. Interpretuję krótkie wypowiedzi bohaterów dramatu obecne w polszczyźnie.
3. Interpretuję dłuższe wypowiedzi (wskazuję, kto się wypowiada i jaki sens wyraża wypowiedź).
4. Wyjaśniam polecenia związane z treścią i problematyką.
5. Omawiam znaczenia przedmiotów symbolicznych.
6. Wymieniam cechy łączące Wesele z romantyzmem.

L98 (16 V 2023): Obraz inteligencji w Weselu.
W oparciu o zad. 5. s. 109.

Cel lekcji:
Scharakteryzujesz inteligencję i - na podstawie wniosków z interpretacji wybranych fragmentów Wesela - określisz jej system wartości i stosunek do chłopstwa oraz poglądy na temat sztuki.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam pojęcie chłopomanii (ludomanii) i wskazuję bohaterów przyjmujących taką postawę.
2. Przedstawiam wyobrażenia Pana Młodego na temat własnej żony i wyjaśniam przyczyny tej fascynacji.
3. Wyjaśniam przyczyny ambiwaletnego stosunku inteligencji pochodzenia szlacheckiego do chłopów (chłopomania a rabacja galicyjska).
4. Omawiam sposób postrzegania przez inteligencję relacji między sztuką a życiem.

P.d.
1. Kryteria z poprzedniej lekcji.
2. S. 109, zad. 5abc.

L99 (17 V 2023): Sprawdzian z Wesela Stanisława Wyspiańskiego.

P.d. S. 114, przydział wg numerów zad. 1-11 bez 10. Zad. 12 wszyscy.

L100 (18 V 2023): Wesele jako dramat symboliczny.
Podr. s. 110.
Uzupełnienie dotyczące Dziennikarza (w kontekście stańczyków krakowskich, s. 110).

Cel lekcji:
Potrafisz zinterpretować symbole pojawiające się w Weselu (rekwizyty, postaci, zdarzenia i sceny).

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam symbolikę kaduceusza przekazanego Dziennikarzowi przez Stańczyka.
2. Interpretuję słowa Gospodarza o Wernyhorze i Matce Boskiej piszącej manifest na Wawelu.
3. Wyjaśniam symbolikę złotego rogu i sznura w powiązaniu z sytuacją, kiedy Jasiek widzi zatrzymane w ruchu postacie weselników.
4. Interpretuję symbolikę chocholego tańca i konfrontuję ją z obrazem Błędne koło Jacka Malczewskiego.
P.d.
1. Dokończyć interpretację sceny 10 aktu II.
2. Wybrane trzy zadania inne niż przydzielone i inne niż omówione (omówiono 1-3 do Poety).

L101 (22 V 2023): Relacje między bohaterami dramatu a fantazmatami. Co z nich wynika?
Cel lekcji:
Potrafisz dokonać interpretacji fragmentów dialogów między bohaterami dramatu a osobami dramatu (fantazmatami).

Kryteria sukcesu:
1. Charakteryzuję postać Rycerza i wyjaśniam intencje jego wypowiedzi (fragment z motywem ofiarnicy) (s. 123), określam sens ostatniego wersu sceny 9 aktu II.
2. Przedstawiam wnioski z interpretacji sceny 10 aktu II - wyjaśniam, co przeżywa Poeta w tej chwili i czego się spodziewa w najbliższej przyszłości (s. 126).
3. Interpretuję sceny 11, 12, 13 aktu II - wyjaśniam powody pojawienia się Hetmana w świadomości Pana Młodego (konfrontuję jego marzenia ukazane w scenie 19 aktu II z tym, co przeżywa w scenach 11-13).
4. Wyjaśniam, dlaczego tak często pojawia się w scenie 15 aktu II w wypowiedzi Upiora motyw kubła wody.

P.d. Interpretacja scen 22, 23, 24 aktu III.

L102 (23 V 2023): Sylwetka Gospodarza i jego konfrontacja z Wernyhorą. Rola przedmiotów symbolicznych w Weselu.
Na ocenę - kryteria sukcesu z poprzedniej lekcji i p.d.

Interpretacja scen 22, 23, 24 aktu III.

P.d. Znaleźć trzy ważne fragmenty aktu II i III oraz dokonać ich interpretacji.

L103 (24 V 2023): Artyzm i wymowa Wesela Stanisława Wyspiańskiego.

L104 (25 V 2023): Wesele Stanisława Wyspiańskiego - metaplan, plakat teatralny, dramat dziś.

Praca w grupach trzyosobowych:
I, IV - metaplan,
II, V - plakat teatralny,
III, VI - dramat dziś (wykład),
VII, VIII - tego nie było jeszcze na lekcjach ... (dowolna forma).

Można rozważyć opcję wyboru przez uczniów grupy.

L105 (5 VI 2023): Czas Apokalipsy w poezji (Jan Kasprowicz, Dies irae).
WYPOŻYCZYĆ Chłopów Reymonta! Obowiązuje tom I Jesień (na 13 VI).

Najpierw uczniowie czytają utwór - podr. s. 128. Swobodne wypowiedzi interpretacyjne.

Praca z podręcznikiem, s. 127.

1. Ekspresjonizm jako kierunek artystyczny - jego cechy.

2. Porównanie naturalizmu, impresjonizmu, symbolizmu i ekspresjonizmu.
      O ile naturalizm skoncentrowany jest na świecie zewnętrznym, impresjonizm - na wyławianiu wrażeń płynących ze świata zewnętrznego do psychiki człowieka, o tyle ekspresjonizm skupia się wyłącznie na emocjach i przeżyciach wewnętrznych: wizjach, snach, halucynacjach.
      Symbolizm z kolei bardziej jest skupiony na kwestiach estetycznych i poznawczych, natomiast ekspresjonizm - na etycznych: intereruje go problem napięć między dobrem a złem (unde malum? - 'skąd zło?', zagadnienia winy i grzechu, cierpienia, wolności. Najbardziej charakterystycznym sposobem wyrażnia emocji był krzyk.

3. Środki stylistyczne preferowane przez poetów ekspresjonistycznych:
- obrazy wiązane na zasadzie skojarzeń,
- hiperbola, oksymoron, kontrast,
- obrazowanie apokaliptyczne,
- symbole.

4. Geneza tomiku Ginącemu światu (1901), z którego pochodzi wiersz Dies irae - kryzys światopoglądowy poety związany z problemami w małżeństwie (kontekst biograficzny: żona porzuciła Kasprowicza i związała się ze Stanisławem Przybyszewskim).

5. Dies irae jako hymn:
a) cechy typowe dla hymnu: podniosły nastrój, zwroty modlitewne, wyrażanie uczuć ludzkości,
b) odmienność hymnów Kasprwoicza na tle tradycji gatunku: drastyczność, turpizm, bluźnierstwo, bunt wobec Boga.

6. Sposób nawiązania do Biblii - przekształcenia wizji Sądu Ostatecznego.

7. Tok analityczny i interpretacyjny - zad. s. 130-131.

P.d. Zad. 10, s. 131.

L106 (6 VI 2023): Barwa ekspresywna i emocjonalna wyrazów.
Na ocenę:
1. Jakie funkcje mogą pełnić aluzje i nawiązania literackie? Omów zagadnienie w oparciu o wiersz Dies irae Jana Kasprowicza i inne utwory.
2. Zad. 10. s. 131.

Podr. s. 132.

P.d. S. 134, zadania z zakresu 2-9, co najmniej pięć.

L107 (7 VI 2023): Franciszkańska pokora.
Podr. s. 135.

Cel lekcji:
Przypomnisz sobie wyróżniki postawy franciszkańskiej i w tym kontekście dokonasz interpretacji wierszy: Przestałem się wadzić z Bogiem Jana Kasprowicza i O miłości wroga Leopolda Staffa.

Kryteria sukcesu:
1. Wymieniam cechy postawy franciszkańskiej.
2. Wskazuję i interpretuję fragmenty wiersza Przestałem się wadzić z Bogiem Jana Kasprowicza zawierające elementy postawy franciszkańskiej oraz fragmenty rozbieżne z postawą franciszkańską.
3. Rozważam - w oparciu o wiersz O miłości wroga Leopolda Staffa - w jakiej mierze stosunek podmiotu lirycznego do wroga mieści się w postawie franciszkańskiej, a w jakiej od niej odbiega.
L108 (12 VI 2023): Franciszkańskie widzenie przyrody.
Podr. s. 139.

P.d. S. 141 zad. 7.

L109 (13 VI 2023): Impresjonizm i naturalizm w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta.
1. Założenia naturalizmu - konwencja naturalistyczna (s. 168).
2. Impresjonizm w powieści.
3. Analiza i interpretacja fragmentów.

P.d. S. 171, zad. 1-8.

L110 (14 VI 2023): Zło w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta.
1. Sposób obecności problematyki etycznej w Chłopach (s. 174).
2. Kmiecie, włościanie, chłopi - zmiany nacechowań ekspresywnych wartościujących.
3. Sytuacja chłopów po carskim edykcie uwłaszczeniowym (1864). Źródła konfliktów rodzinnych.
4. Analiza tekstu - zad. 1. s. 177.

P.d. Obowiązują zadania s. 171, 177.

L111 (15 VI 2023): Religijność wsi ukazana w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta.
Na ocenę odnośnie poprzedniej lekcji:
Relacja rodzice - dzieci i jej ujęcie w Chłopach oraz w innym utworze literackim.

Podr. s. 178.

P.d. Wybrane zadania s. 180.

L112 (19 VI 2023): Miłość i zdrada w Chłopach.
Podr. s. 181.

L113 (20 VI 2023): Dialektyzacja w literaturze.
Podr. s. 185.

P.d. S. 188, zad. 5, 6, 7, 8 oraz jedno wybrane.

L114 (21 VI 2023): Wieś - przestrzeń arkadyjska czy przestrzeń przeklęta?
Spr. p.d.

Praca w parach (potem w czwórkach) nad tematem lekcji. Należy się też odnieść do innych utworów literackich.

P.d.
1. Jan Kochanowski, Pieśń świętojańska o sobótce, Mikołaj Rej Żywot człowieka poczciwego.
2. Obowiązuje znajomość opowiadania Rozdziobią nas kruki, wrony... Stefana Żeromskiego.

L43 (28 II 2023): Kierunki sztuki modernizmu.
Podr. s. 172-173.

Redagowanie notatki syntetyzującej.
Praca w parach - prezentowanie wiedzy o kierunkach bez korzystania z żadnych pomocy (ćwiczenie pamięci i skojarzeń).

P.d. S. 171, zad. 1-5.

L115 (22 VI 2023): Kierunki w sztuce modernistycznej - podsumowanie.
Podr. s. 172-173.






POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2022/2023