, Lekcje polskiego w klasie trzeciej technikum

Język polski klasa trzecia technikum lekcje live


L1 (3 X 2022): Lekcja organizacyjna.

LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25

LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ

Informator maturalny 2023

Matura 2023 - egzamin ustny - prezentacja PP

Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PP

Najważniejsze zmiany w zasadach organizowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego

Zmniejszona liczba zadań jawnych CKE od maja 2023

L2 (3 X 2022): Stare i nowe w Odzie do młodości Adama Mickiewicza.
Podr. s. 66.
Cel lekcji:
Poznasz problematykę Ody do młodości Adama Mickiewicza oraz związek utworu z epoką oświecenia i romantyzmu, przy jednoczesnym zaznajomieniu się z istotnymi faktami z biografii poety.

Kryteria sukcesu:
1. Znam kontekst biograficzny związany z powstaniem Ody do młodości ze szczególnym uwzględnieniem nazw organizacji studenckich, do których należał Mickiewicz.
2. Omawiam cechy ody jako gatunku.
3. Interpretuję symbolikę młodości i starości.
4. Wskazuję związki utworu z systemem wartości, idei i artyzmu oświecenia oraz romantyzmu.

P.d. Wybrać jedno z zadań z zakresu 9-12 s. 70.

L3 (10 X 2022): Co może młodość? Oda do młodości Adama Mickiewicza.
Cel lekcji:
Wyjaśnisz funkcje sposobów kreacji przestrzeni w Odzie do młodości i pogłębisz interpretację utworu, zwłaszcza jeśli chodzi o funkcje środków stylistycznych.

Kryteria sukcesu:
1. Analizuję sposób przedstawienia przestrzeni w wierszu.
2. Wskazuję najważniejsze dla autora cechy młodości i odnajduję odpowiednie fragmenty ilustrujące mój wybór.
3. Interpretuję ostatnie cztery wersy.
4. Wyjaśniam sens tematu lekcji.
5. Odpowiadam na pytanie, w jakim celu autorzy podręcznika zamieścili na s. 68 fotografię Młodzieżowego Strajku Klimatycznego?

L4 (10 X 2022): Manifest polskiego romantyzmu - ballada Romantyczność Adama Mickiewicza.
Podr. s. 76. Rok 1822, pierwszy tom Poezji, a w nim zbiór pod tytułem Ballady i romanse.


Cel lekcji:
Poznasz balladę Romantyczność uznawaną za wiersz programowy romantyzmu i potrafisz odnaleźć w tekście idee i tezy romantyków.

Kryteria sukcesu:
1. Znam kontekst historycznoliteracki związany z powstaniem utworu i znaczeniem tego tekstu jak i całego tomiku.
2. Przedstawiam sytuację ukazaną w utworze, określam miejsce i czas wydarzeń oraz opisuję zachowanie Karusi.
3. Charakteryzuję język Karusi i wskazuję środki stylistyczne tworzące ekspresywność wypowiedzi.
4. Porównuję postawy wobec Karusi gromady, Starca i narratora.
P.d. Kryterium 3. i 4.

L5 (17 X 2022): Założenia programu estetycznego i filozoficznego romantyków (notatka syntetyzująca).
Cel lekcji:
Znasz pojęcia racjonalizmu i irracjonalizmu, porównujesz poetykę klasycystyczną i romantyczną, a następnie redagujesz notatkę syntetyzującą na temat programu estetycznego i filozoficznego romantyków.

Kryteria sukcesu:
1. Rozpoznaję w utworze cechy gatunkowe ballady.
2. Wyjaśniam związek między mottem a treścią utworu.
3. Wyjaśniam określenia: prawdy martwe - prawdy żywe.
4. Interpretuję puentę utworu.
5. Redaguję notatkę syntetyzującą na temat programu estetycznego i filozoficznego romantyków.

L6 (17 X 2022): Romantyczna wrażliwość w czasach wojny (Władysław Broniewski, Ballady i romanse, Krzysztof Kamil Baczyński, Romantyczność).
Podr. s. 81.

Jaką rolę może odgrywać w tekście literackim aluzja literacka?

P.d. Przemyśleć wiersz Baczyńskiego. Obowiązują zadania jawne CKE - jak na lekcji.

L7 (20 X 2022): Natura i historia w balladzie Świteź Adama Mickiewicza.
Podr. s. 85.
Zad. 4, 6, 8, 11. Omówiono zad. 4, 6, 8.

P.d. S. 90, zad. 11.

Omówić wymagania na pracę klasową. Przykładowe zadanie:
Od radości do smutku. Jak emocje wpływają na życie człowieka?
W pracy odwołaj się do:
- wybranej lektury obowiązkowej
- sensu wiersza Adama Mickiewicza Romantyczność
- wybranych kontekstów.

L8 (27 X 2022): Praca klasowa - poezja Adama Mickiewicza.

L9 (3 XI 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (motyw przyrody w balladach Adama Mickiewicza).

ZAWARTOŚĆ MERYTORYCZNA
      Uczniowie zapominają, że piszą o epoce mającej swoje preferencje, jeśli chodzi o system wartości i światopogląd. Jeszcze istotniejsza jest tu kwestia, że temat - Przyroda jako siła niszcząca czy wspierająca człowieka - w powiązaniu z balladami Mickiewicza musi być ujmowany w kontekście właśnie balladowości, a więc tajemniczości, grozy, obecności świata pozazmysłowego. Ale konieczne jest tu spojrzenie z dystansu, ze świadomością umowności pewnych założeń.
      Tymczasem w wielu pracach uczniowie utożsamiali swój sposób patrzenia na przyrodę nie tyle z punktem widzenia romantyków, ile właśnie z konwencją ballady, co powodowało w efekcie dziwaczność interpretacyjną połączoną z niezamierzoną naiwnością.
      Były jednak prace bez tego rodzaju uwikłań. Uczniowie przywoływali ciekawe konteksty i odnosili się do pasujących tematycznie utworów i motywów.
      W jednej z prac uczeń stawiający tezę, że przyroda - uznawana w większości religii za stworzoną przez Boga - staje się narzędziem w jego ręku i jako taka służy Bogu do karania ludzi za nieposłuszeństwo. Jako przykład uczeń przypomniał plagi egipskie opisane w Starym Testamencie, zsyłane przez Boga na Egipcjan.

KOMPOZYCJA
1. W wielu pracach pojawia się wstęp (na przykład dotyczący refleksji na temat relacji między człowiekiem a przyrodą; co prawda są to może refleksje nieco banalne - że dzięku przyrodzie świat jest taki kolorowy - niemniej jednak wstęp jest).
2. Większość osób pamiętających o wstępie, pamiętało również o zakończeniu, jakiejś formie podsumowania.
3. Ważnym problemem dotyczącym kompozycji jest brak wydzielenia segmentów wypracowania obejmujących pewną całość. Innymi słowy uczniowie nie zastosowali akapitów do tego rodzaju podziału tekstu pracy.

POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA
W pracach pojawiało się bardzo dużo błędów składniowych, które zakłócały komunikatywność wypowiedzi.

ZAPIS (ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA)
1. Pojawiły się częste problemy z czasownikiem od rzeczownika hańba - zhańbić (błędy polegały na pisowni przez sch, na co wpływ ma zapewne fakt, że piszemy scharakteryzować.
2. Częsty błąd to pisownia małą literą nazw mieszkańców: Polacy, Rusini - jak widać obowiązuje tu pisownia dużą literą.
3. Przykłady innych wyrazów, w których uczniowie popełniali błędy (poniżej wersja poprawna zapisu):
- znaleźć (bo: znalazłem),

L10 (7 XI 2022): Ludowy kodeks moralny (Lilije Adama Mickiewicza).

O.u.
1. Przedstaw wydarzenia ukazane w balladzie Świteź i wyjaśnij, z którymi kontekstami można je wiązać.
2. Wykaż związek ballady z legendą.
3. Jaką rolę odgrywa w utworze przyroda i w jaki jest przedstawiana?
4. Spr. p.d. s. 90, zad. 11.

Cel lekcji: Interpretujesz balladę Lilije, skupiając się na ludowym kodeksie moralnym oraz odnosząc się do kontekstu historycznego i językowego.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam, na czym polega ludowy kodeks moralny (s. 91).
2. Znam wydarzenia historyczne (wyprawa Bolesława Śmiałego na Kijów i powrót).
3. Rozumiem, na czym polega stylizacja środowiskowa języka. (nobilitacja potocyzmów.
4. Redaguję własne kryterium sukcesu. Praca z tekstem - zad. s. 97. - mogą być pomysłem na kryterium sukcesu nr 4.

L11 (7 XI 2022): Motyw kary i rola fantastyki w balladach Adama Mickiewicza.
Nawiązania do ballad Mickiewicza (Bolesław Leśmian i Julian Tuwim).
Podr. s. 98. Zad. 1-7 s. 100 (z wyjątkiem 8.).

Natura w literaturze romantycznej (zadanie projektowe).

Uwaga! Należy wypożyczyć Dziady Adama Mickiewicza.

P.d. Kryterium nr 4 należy opracować.

L12 (10 XI 2022): Antynomie miłości romantycznej (Dziady, część IV Adama Mickiewicza).
Podr. s. 118.

Cel lekcji:
Poznasz genezę IV (oraz częściowo II) części Dziadów i interpretujesz wskazane fragmenty w odniesieniu do problemu miłości romantycznej.

Kryteria sukcesu:
1. Określam czas powstania i okoliczności towarzyszące pracy nad IV i II częścią Dziadów.
- śmierć matki Barbary z Majewskich w 1820,
- nieszczęśliwa miłość do Maryli Wereszczakówny.
2. Omawiam kontekst kulturowy - obrzęd dziadów.
- obrzęd prasłowiański, kultywowany przez białoruskich chłopów jak źródło inspiracji do napisania II części Dziadów.
3. Przedstawiam funkcje co najmniej dwóch środków stylistyczno-językowych.
4. Redaguję notatkę syntetyzującą na temat obrazu miłości romantycznej ukazanej w IV części Dziadów.

L13 (14 XI 2022): Erotyki Adama Mickiewicza (Niepewność, Dobranoc).
Na ocenę - wg kryteriów z poprzedniej lekcji.
Podr. s. 121.
Zad. problemowe nr 1. Adam Mickiewicz po oskarżeniu za udział w spisku filomatów i filaretów został skazany na zesłanie w głąb Rosji, gdzie przebywał w latach 1824-1829. Czy zgadzasz się z tezą jego biografa (Roman Koropeckyj), że pobyt w Rosji był najszczęśliwszym okresem w życiu poety. Uzasadnij swoje zdanie odnosząc się do kontekstu biograficznego.

Zad. problemowe nr 2. Czy utwory mają charakter romantyczny? Zwróć uwagę na sposób ujmowania relacji uczuciowych.

Jako ciąg dalszy zad. problemowego nr 2: s. 123, zad. 5. i 6.; s. 124 zad. 7.

Marek Grechuta, Niepewność do słów Adama Mickiewicza

DLA ZAINTERESOWANYCH

Miłość romantyczna w popkulturze.
Podr. s. 125.

Stare Dobre Małżeństwo, Z nim będziesz szczęśliwsza do słów Edwarda Stachury

Myslovitz, Chciałbym umrzeć z miłości do słów Przemysława Myszora

Myslovitz & Edyta Bartosiewicz, Chciałbym umrzeć z miłości do słów Przemysława Myszora

P.d. Interpretacja wiersza Dobranoc. Które z zadań (s. 124) było pomocne?

L14 (14 XI 2022): Samotność poety, tęsknota za ojczyzną czy fascynacja przestrzenią orientalną w Stepach akermańskich Adama Mickiewicza?
Podr. s. 129.

Cel lekcji:
Zinterpretujesz sonet Stepy akermańskie w kontekście biograficznym i kulturowym (orientalizm), zwracając uwagę na funkcje środków poetyckich opisujących przyrodę i wyrażających uczucia.

Kryteria sukcesu:
1. Przypominam sobie definicję sonetu jako gatunku i jego historię.

2. Znam fakty biograficzne związane z powstaniem utworu i wyjaśniam - w oparciu o kontekst geograficzny - dlaczego sonet Stepy akermańskie nie pasuje do całego cyklu Sonetów krymskich.
3. Określam funkcje skrzyżowania środków stylistycznych związanych z akwatyką ze środkami opisującymi przestrzeń stepu.
4. Decyduję, czy utwór wyraża przede wszystkim samotność poety, tęsknotę za ojczyzną, czy też fascynację przestrzenią orientalną - uzasadniam swój wybór.

Ad. 3) Omówienie pierwszej strofy - linia prosta - step, linia falista - ocean.

L15 (17 XI 2022): Doświadczenie w sytuacji ekstremalnej i jego wpływ na świadomość człowieka (sonet Burza Adama Mickiewicza).
Podr. s. 131.
Cel lekcji:
Interpretujesz sonet Burza Adama Mickiewicza w kontekście doświadczenia egzystencjalnego i określasz funkcje środków stylistycznych ożywiających obraz żywiołu morskiego.

Kryteria sukcesu:
1. Określam funkcje instrumentacji głoskowej, rekonstruując przebieg wydarzeń na okręcie.
2. Wyjaśniam, w jaki sposób zostały uzyskane efekty artystyczne za pomocą metafor, hiperboli i personifikacji.
3. Charakteryzuję zachowania podróżnych i odrębną postawę jednego podróżnego.
4. Wyrażam przypuszczenia, kim może być ów podróżny, jakie przejścia ma za sobą.

P.d. Jedno wybrane zadanie z zakresu 6-10, s. 132.

L16 (21 XI 2022): Historiozofia w scenerii Orientu (Adam Mickiewicz, Bakczysaraj).
Podr. s. 133.

Cel lekcji:
Zinterpretujesz sonet Bakczysaraj w kontekście historiozoficznym, zwracając uwagę na problem konfliktu natury z kuturą i motyw vanitas.

Kryteria sukcesu:
1. Znam kontekst historyczny związany z historią Tatarów zamieszkujących Krym.
2. Wskazuję w wierszu elementy przynależne do przestrzeni natury i do przestrzeni kultury.
3. Wyjaśniam sens aluzji do biblijnej Księgi Daniela.
4. Interpretuję efekt znaczeniowy zastosowania instrumentacji głoskowej.
5. Odczytuję refleksję historiozoficzną zawartą w wierszu.

L17 (21 XI 2022): Redagowanie szkicu interpretacyjnego.
Cel lekcji:
Potrafisz zredagować szkic interpretacyjny w oparciu o sonet Bakczysaraj.

Kryteria sukcesu:
1. Znam formę szkicu interpretacyjnego.
2. Redaguję poszczególne segmenty szkicu, a przede wszystkim wstęp.

P.d. W ramach szkicu interpretacyjnego zinterpretuj dwie ostatnie strofy i zredaguj zakończenie.

L18/19 (28 XI 2022): Praca klasowa - interpretacja wybranego sonetu Adama Mickiewicza.
Podano L20. i uczniowie rozpoczęli pracę (omówiono kryterium 1. i 2.).

L20 (1 XII 2022): Romantyczny pielgrzym (Ajudah Adama Mickiewicza).
Spr. p.d.

Podr. s. 138.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji sonetu Ajudah Adama Mickiewicza, zwracając uwagę na zestawienie obrazu morza z obrazem ludzkiej psychiki i na sposób wykorzystania toposu Horacjańskiego non omnis moriar.

Kryteria sukcesu:
1. Dzielę utwór na dwie części i określam relacje między tymi częściami (która której jest podporządkowana).
2. Określam relacje między podmiotem lirycznym a adresatem.
3. Wyjaśniam, na czym polega obecność w utworze toposu Horacjańskiego non omnis moriar.
4. Wyjaśniam cel zestawienia obrazu morza z obrazem ludzkiej psychiki.
5. Wyjaśniam temat lekcji - dlaczego jest tu mowa o pielgrzymie.

P.d. Jedno wybrane zad. z zakresu 8-10, s. 139.

L21 (5 XII 2022): Powieść poetycka po polsku (Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza).
Podr. s. 141.

Cel lekcji:
Będziesz przygotowany do odbioru powieści poetyckiej Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza poprzez zapoznanie się z kontekstem literackim i kulturowym, co umożliwi Ci dostrzeżenie specyfiki głównego bohatera i zrozumienie pojęcia wallenrodyzmu.

Kryteria sukcesu:
1. Dostrzegam odmienność problematyki Konrada Wallenroda na tle tematów miłości, przyjaźni, folkloru i piękna orientalnego Krymu.
2. Znam cechy bohatera bajronicznego oraz Gustawa z IV części Dziadów (mającego wiele podobieństw z Werterem).
3. Wymieniam główne cechy Konrada Wallenroda.
4. Charakteryzuję Konrada Wallenroda oraz omawiam jego relacje z Halbanem na podstawie fr. s. 142.

L22 (5 XII 2022): Konrad Wallenrod jako bohater bajroniczny.
Czy Wallenroda można uznać - bez zastrzeżeń - za bohatera bajronicznego? (podr. s. 38).

1. Kim jest Halban i jaką rolę odgrywa w biografii bohatera?
- wajdelota, czyli bard.
2. Jakie czynniki determinują psychikę i zachowania człowieka - pochodzenie, wychowanie, doświadczenia życiowe? Co jeszcze? Odwołaj się do biografii Wallenroda.
3. Jaki stosunek do Wallenroda ma narrator? (wersy 1.-36.). 4. Cechy powieści poetyckiej (podr. s. 39).
6. Czy relację łączącą Konrada z Halbanem można uznać za przyjaźń? Uzasadnij. 7. Jak ocenisz zdradę Konrada wobec Krzyżaków, przez których został wychowany jak syn?
8. Czy w Twoim życiu jest ktoś taki jak Halban - mistrz, nauczyciel, powiernik? Czy chciałbyś kogoś takiego spotkać? Uzasadnij.

P.d.
1. Jedno wybrane zadanie z jawnych CKE - parzyści z parzystych, nieparzystych z nieparzystych.

2. Przeczytać fr. pt. Uczta od wersu 657 (Wyd. Czytelnik s. 38), ważne: od wersu 711 (słowa Wallenroda).

L23 (8 XII 2022): W kostiumie historycznym (Konrad Wallenrod).
Podr. s. 145.
Cel lekcji:
Poznasz cechy nowożytnej powieści historycznej i odnajdziesz część z nich w Konradzie Wallenrodzie

Kryteria sukcesu:
1. Znam cechy nowożytnej powieści historycznej.
2. Wskazuję epoki i wydarzenia historyczne oraz postaci historyczne pojawiające się w powieści poetyckiej Mickiewicza.
3. Przedstawiam wydarzenia ukazane w Balladzie Alpuhara.
4. Wyjaśniam związek Ballady Alpuhara z wymową utworu.
5. Wskazuję elementy kolorytu lokalnego oraz cechy opisywanych czasów (wersy 1-30).
6. Udowadniam tezę, że narrator jest bezstronny.

W ramach p.d. zwłaszcza kryterium 3.

Ad. 2)
a) czasy działania autentycznego wielkiego mistrza zakonu krzyżackiego Konrada von Wallenrode (1391-1393) - założenie Mickiewicza (litewski patriota, celowo źle prowdzący wyprawy wojenne),
b) Walter Alf wzorowany na postaci Herkusa Monego (syn pruskiego możnowładcy, oddany Krzyżakom jako zakładnik, kształcony i ćwicony, zbiegł do ojczyzny i dowodził powstaniem Prusów przeciw zakonowi krzyżackiemu) P.d.
Czy Konrad Wallenrod jest powieścią historyczną według założeń Waltera Scotta? (zad. 9, s. 150).

L24 (12 XII 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (sonety Adama Mickiewicza).

Cel lekcji:
Dostrzegasz pozytywy swojej pracy oraz problemy, nad którymi musisz popracować, aby nie pojawiły się w kolejnych wypracowaniach.


Kryteria sukcesu:
1. Wskazuję ten element swojego wypracowania, który dobrze mi wychodzi (np. mam wstęp, zredagowałem ciekawy argument itp.).
2. Wskazuję trzy powtarzające się błędy (np. brak przecinka przed spójnikami, niepoprawny szyk zdania itp.) i dokonuję korekty.
3. Redaguję wybrany segment wypracowania (np. jeden argument, zakończenie ...).

L25 (12 XII 2022): Patriotyzm na miarę czasów (Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza).
Podr. s. 151 .

Cel lekcji:
Poznasz różne konteksty ważne dla zrozumienia wymowy Konrada Wallenroda i dokonasz interpretacji fragmentów Pieśni Wajdeloty

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam przyczyny radykalizacji poglądów politycznych Mickiewicza.
2. Interpretuję motto zaczerpnięte z traktatu Książę Machiavellego.
3. Wyjaśniam, jaką rolę może odgrywać poezja (na podstawie wypowiedzi Halbana w Pieśni Wajdeloty. Wyjaśniam również przyczynę decyzji Halbana, by nie popełniać samobójstwa razem z Konradem.
4. Wyjaśniam kontekst biblijny - Konrad porównujący siebie przed śmiercią do Samsona (Księga Sędziów).
5. Wyjaśniam sens zdania o Życiu pośmiertnym Konrada Wallenroda - Słowo stało się ciałem, a Wallenrod - Belwederem.

P.d. Obowiązują wszystkie kryteria.

L26 (15 XII 2022): Różne oblicza tragizmu.
Na ocenę - ostatnia lekcja.

Uzupełnienie ostatniej lekcji:
1. Na czym polega podobieństwo między Wallenrodem a Samsonem, a gdzie tkwi różnica?
2. Co Konrad proponuje Aldonie (Pustelnicy) i jak ona reaguje na tę propozycję? (fr. cz. VI Pożegnanie, s. 49).

Realizacja tematu lekcji
W oparciu o zad. 14. i 15. s. 155.
Karty pracy (tekst Stefana Chwina Ethos rycerski wobec "ethosu walki".

P.d. Przeczytać fr. od str. 156.

L27 (19 XII 2022): O miłości niemożliwej (Walter Alf i Aldona).
Zad.:
1. Zinterpretuj fr. podr. s. 147 - jaka cecha powieści historycznej nowożytnej jest tu widoczna.
2. Jaką rolę może odgrywać poezja (na podstawie wypowiedzi Halbana w Pieśni Wajdeloty) (s. 152)?
3. Na czym polega tragizm Konrada Wallenroda?

Podr. s. 156.
Cel lekcji:
Poznasz różne spojrzenia na miłość romantyczną i dostrzeżesz zmianę podejścia do takich wartości, jak miłość i ojczyzna.

Kryteria sukcesu:
1. Porównuję obraz miłości w Cierpieniach młodego Wertera Goethego, IV części Dziadów Mickiewicza i w Konradzie Wallenrodzie.
2. Interpretuję fragment przedstawiający relacje między Walterem Alfem a Aldoną i omawiam, w jakich zakresach wpływali na siebie.
3. Wyjaśniam przyczyny propozycji Waltera powrotu do życia prywatnego oraz przyczyny rezygnacji z tej propozycji ze strony Aldony.
4. Redaguję własne kryterium sukcesu.

P.d. S. 159 - zinterpretuj fragment wiersza Adama Mickiewicza Do Matki Polki (jedna strona) lub naucz się tego fragmentu na pamięć.

Uwaga! Obowiązuje III część Dziadów Adama Mickiewicza.

L28 (19 XII 2022): Analiza arkusza maturalnego CKE - test historycznoliteracki.

Obowiązuje znajomość treści III części Dziadów.

L29 (22 XII 2022): Polski arcydramat romantyczny - III część Dziadów Adama Mickiewicza.
1. Czas i miejsce powstania Dziadów drezdeńskich (s. 160).
2. Obrzęd dziadów - wyraz kultu zmarłych.
3. Cechy dramatu romantycznego.
4. Sceniczność czy asceniczność dramatu romantycznego? Na czym polegały problemy oraz jak zostały przezwyciężone?
5. Budowa dramatu (uwagi o przedmowie i dedykacji).

Omówiono przedmowę Mickiewicza prawie do końca.

L30 (2 I 2023): Przedmowa autora, dedykacja, motto i Prolog do III części Dziadów Adama Mickiewicza.
Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji przedmowy Mickiewicza, dedykacji, motta oraz Prologu do III części Dziadów, zwracając uwagę na cele, jakie postawił sobie Mickiewicz, tworząc Dziady drezdeńskie.

Kryteria sukcesu:
1. Wskazuję w w/w częściach odniesienia historyczne i wyjaśniam ich funkcje.
2. Wskazuję w w/w częściach odniesienia religijne i wyjaśniam ich funkcje.
3. Charakteryzuję postać Więźnia (Gustawa), biorąc pod uwagę punkt widzenia Anioła Stróża, Anioła i Duchów nocnych oraz Duchów z lewej strony.
4. Interpretuję wymowę zmiany imienia Gustawa, który przybiera imię Konrada.

L31 (2 I 2023): Środowisko patriotów w III części Dziadów Adama Mickiewicza.
Podr. s. 166.
Cel lekcji:
Potrafisz scharakteryzować młodych patriotów, których postawy i zamierzenia zostały przedstawione w scenie I aktu I.

Kryteria sukcesu:
1. Opisuję miejsce i czas wydarzeń ukazanych w scenie I, zwracając uwagę na przemieszczanie się bohaterów.
2. Opisuję reakcje nowicjusza Żegoty i sposób uświadamiania go przez współwięźniów odnośnie sytuacji, w jakiej się znalazł on i jego kompani.
3. Wyjaśniam, jakim represjom poddawana była młodzież polska przez władze carskie.
4. Przedstawiam propozycję złożoną przez Tomasza współwięźniom i omawiam odpowiedź Frejenda.

P.d. Interpretacja opowieści Sobolewskiego.

L32 (5 I 2023): III część Dziadów - analiza zadań jawnych CKE.
Zadania jawne CKE do III części Dziadów:
1. Funkcje snu i widzenia w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Motyw walki dobra ze złem o duszę ludzką.
3. Losy młodzieży polskiej jako temat utworów literackich.
4. Ludzkie dążenie do wolności.
5. Kreacje ludzi nieprzeciętnych.
6. Przypowieść i jej funkcje w utworze literackim.
7. Bohater literacki wobec samotności.
8. Literacka kreacja Matki-Polki i jej symboliczne znaczenie.
9. Dramat romantyczny i narodowy.
10. Motywy biblijne i ich znaczenie w utworze literackim.
11. Różne relacje bohaterów literackich z Bogiem.
12. Sybir jako symbol cierpienia narodu.
13. Bunt wobec zła.

Omówiono dwa pierwsze zadania.

L33 (9 I 2023): Opowieść Jana Sobolewskiego ze sceny I III części Dziadów w kontekście martyrologii i mesjanizmu.

Na ocenę - wg kryteriów L31 i w związku z tym zad. 2. CKE.

Martyrologia młodzieży Podr. s. 167, zad. s. 170 / Tekst s. 104 i dalej (wersy 198-288).
Redagowanie planu dekompozycyjnego wypowiedzi.

L34 (9 I 2023): Zróżnicowanie rodzajowe i stylistyczne fragmentów sceny I III części Dziadów.

Wymagania do pracy klasowej z III Dziadów.

1. Wyjaśnienie sensu przemiany Gustawa w Konrada.
2. Charakterystyka i ocena Konrada na podstawie podanych (krótkich) cytatów oraz bez cytatów. Rozumienie pojęcia prometeizm.
3. Dobra znajomość sceny I (tzw. Sceny więziennej) i interpretacja fragmentów wypowiedzi Sobolewskiego.
4. Losy Cichowskiego w skrócie oraz informacja kto i w jakich okolicznościach tę historię przedstawia.
5. Charakterystyka i ocena Senatora w oparciu o podany fragment tekstu oraz bez tekstu. Zwrócić uwagę na Widzenie Senatora w scenie VI oraz na scenę VIII.

L35 (12 I 2023): III część Dziadów Adama Mickiewicza - praca klasowa.

L36 (30 I 2023): Wnioski z analizy pracy klasowej - interpretacja fragmentów III części Dziadów Adama Mickiewicza.

1. Zwracaj uwagę na stosowanie akapitów.
2. Stosuj przecinki.
3. Uważaj na kryptocytaty.
4. Odnoś się do całości utworu.

L37 (30 I 2023): Bajka Goreckiego, Pieśń Feliksa i Mała Improwizacja Konrada - interpretacja.

Interpretacja odrębnych fragmentów stanowiących pewną całość (po opowieści Sobolewskiego).

1. Bajka Goreckiego opowiedziana przez Żegotę.
2. Pieśń bluźniercza Jankowskiego.
3. Opowieść Kaprala.
4. Pieśń Feliksa.
5. Pieśń zemsty Konrada.
6. Mała Improwizacja.

Ad. 1) Praca w parach (wskazujemy jedynki i dwójki). Jedynki streszczają, dwójki interpretują. Następnie jedynki przedstawiają, czego dowiedziały się od dwójek i ewentualnie uzupełniają.

Ad. 2) Należy wyjaśnić, co spowodowało taką a nie inną reakcję Konrada na pieśń bluźnierczą Jankowskiego.

L38 (2 II 2023): Wizja poezji i poety w III części Dziadów.
Podr. s. 175.

Cel lekcji:
Interpretuję fragmenty Wielkiej Improwizacji, zwracając uwagę na postawę Konrada wobec innych poetów, oczekiwania wobec własnej poezji i żądania kierowane do Boga.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam pojęcie improwizacji i odwołuję się do antycznych wyobrażeń na temat źródeł natchnienia poetyckiego.
2. Opisuję sposób postrzegania przez Konrada relacji z ludźmi (w. 1-9).
3. Omawiam funkcje metafor i epitetów określających poezję ("pieśń").
4. Redaguję notatkę syntetyzującą na temat pragnień Konrada-poety.
5. Wyjaśniam określenie "rząd dusz".

Do kryterium 3, ale nie skończono.
P.d. S. 178, zad. 1-4.

L39 (6 II 2022): Czy "rząd dusz" jest możliwy? Wypowiedź argumentacyjna w oparciu o III część Dziadów.
Sprawdzenie p.d. - dokończenie kryteriów.

      "Rząd dusz" - rozumiany tak jak w przypadku Konrada - czyli jako oddziaływanie na ludzi, wpływanie na ich postawy i działania, jest możliwy.
      Konrad uważa, że jego siłą (większą od mocy Boga) są uczucia, ale jednak one nie wystarczą. Tu potrzeba jeszcze czegoś więcej, aby te uczucia mogły wpływać na ludzi. Dlatego Konrad zwraca się do Boga, aby taką moc zyskać.

L40 (6 II 2022): Środowisko patriotów w III części Dziadów.
Podr. s. 166.

Porównaj towarzystwo stolikowe i towarzystwo przy drzwiach w oparciu o całą scenę VII. W tym celu ustal kryteria porównania:
- skład grupy,
- temat rozmów,
- język, jakim się posługują,
- stosunek do spraw związanych z sytuacją polityczną i prześladowaniami,
- sposób patrzenia na rolę literatury,
- stosunek do cara i Rosji.

P.d. Umieć przedstawić losy Cichowskiego.

L41 (9 II 2023): Lojaliści i zdrajcy ukazani w III części Dziadów.
Podr. s. 171.

1. Zinterpretuj wypowiedź Wysockiego porównującego naród do lawy.
2. Sporządź wykaz bohaterów należących do lojalistów.
3. Scharakteryzuj na podstawie sceny VIII:
a) Doktora,
b) Pelikana,
c) Bajkowa,
d) Senatora.

L42 (27 II 2023): Romantyczny prometeizm w III części Dziadów Adama Mickiewicza.

Podr. s. 179.

L43 (27 II 2023): Myśl mesjanistyczna Mickiewicza (Widzenie księdza Piotra).
Podr. s. 182.

P.d. S. 187, zad. 3, 6, 9.

L44 (2 III 2023): Funkcje fantastyki w III części Dziadów.
Na ocenę:
Jakie funkcje mogą pełnić odwołania do mitologii?

Podano cztery przykładowe tematy wypracowań wg standardów maturalnych.

P.d.
Redagowanie wypowiedzi ustnej wg standardów maturalnych - wypowiedź w odniesieniu do tematu.

Zredaguj plan wypowiedzi ustnej na temat:
Jakie funkcje może pełnić fantastyka w utworach literackich. Odnieś się do III części Dziadów i innego utworu literackiego.
W oparciu o plan przedstaw dłuższą wypowiedź ustną, trwającą ok. 5 minut. W tok wypowiedzi możesz wpleść cytaty z III części Dziadów wraz z ich interpretacją.

L45 (6 III 2023): Literackie wizerunki matek: III część Dziadów a Lament świętokrzyski.
Elementy wspólne:
1. Niezwykła wrażliwość obu bohaterek na cierpienie syna.
2. Obydwie matki wypowiadają się w sytuacji obecności innych osób.
Elementy odmienne:

1. W przypadku Matki Boskiej dominują elementy wizualne (widzi rozkrwaione me narodzenie) a u Rollisonowej dominują bodźce akustyczne.
2. Matka Boska zwraca się do konkretnych adresatów lirycznych (Chrystus, Anioł Gabriel), ale też do starych i młodych oraz do matek; Rollisonowa zwraca się przede wszystkim do Senatora, ale też do panienki, który przybiegła z sali balowej, żeby prosić gospodarza o powrót do gości. Odbiorcami jej wypowiedzi są najpierw ludzie z otoczenia Senatora, a potem uczestnicy balu.

3. Pani Rollisonowa działa aktywnie, ma nadzieję, że uratuje syna, natomiast Matka Boska wie, że już syna nie uratuje, ubolewa nas swoją bezradnością, nawet nie może napoić syna, gdyż wisi za wysoko.

L46 (6 III 2023): W jaki sposób w różnych tekstach kultury przedstawiani są wrogowie ojczyzny?
1. Kreacja sylwetki Nowosilcowa.
    W jaki sposób Nowosilcow przedstawiony jest w scenie VI?
- z didaskalium dowiadujemy się, że Nowosilcow żyje w komfortowych warunkach, jego sypialnia jest wspaniała;
- obraz życia Nowosilcowa tworzy kontrast z obrazem życia Litwinów i Polaków (np. sytuacja więźniów z klasztoru Bazylianów, sytuacja Cichowskiego i jego rodziny, katowanie Rollisona).
- przy postaci uosabiającej zło pojawiają się tylko diabły, które nazywają Senatora braciszkiem, najmilszym synem, a więc widzą w nim kogoś bliskiego sobie,
2. Sposób przedstawienia obrazu wroga ojczyzny w wybranym tekście kultury.

P.d. Poszukaj trzeciego utworu i omów sposoby pokazania wrogów ojczyzny.

L47 (9 III 2023): Interpretacja plakatów teatralnych (III część Dziadów A. Mickiewicza na deskach scenicznych).
Poszukaj informacji na temat spektaklu Dziady w reż. Kazimierza Dejmka i wydarzeń politycznych w roku 1968. Podaj źródło informacji.
Na następnej lekcji na ocenę interpretacja jednego z trzech plakatów omówionych na lekcji.

L48 (13 III 2023): III część Dziadów - analiza zadań jawnych CKE.
Plakat - wypowiedź ustna.

Analiza i interpretacja sceny IX Noc dziadów.
Jakie funkcje pełni sposób przedstawienia duchów w tej scenie?

L49 (13 III 2023): Analiza Ustępu do III części Dziadów: Droga do Rosji, Przedmieścia stolicy, Petersburg.
Praca w sześciu grupach (sześć części Ustępu).
1. Co stanowi najważniejszy problem? Omów ten problem.
2. Co wiąże dany fragment ze scenami III części Dziadów?
3. Interpretacja wybranego, ważnego dla wymowy utworu fragmentu.

Punkt 1. Omówiony przez wszystkie grupy z wyjątkiem 6.

L50 (23 III 2023): Interpretacja wiersza Do przyjaciół Moskali Adama Mickiewicza.
I Dokończenie prezentacji grup (Ustęp).

II Realizacja tematu
L51 (27 III 2023): Współczesne nawiązania do mesjanizmu.
Na ocenę: zadanie poniżej, interpretacja Ustępu lub plakat.
W jaki sposób w różnych tekstach kultury przedstawiany jest motyw przyjaźni i jakie pełni funkcje? Omów zagadnienie w oparciu o wiersz Adama Mickiewicza Do przyjaciół Moskali i odnieś się do innego utworu literackiego.

Podr. s. 188.

L52 (27 III 2023): Wypowiedzi niejednoznaczne.
Podr. s. 91.

1. Czym się różni klasycystyczne podejście do języka literackiego od podejścia romantycznego?
2. Co się kryje pod pojęciem poezja ciemna?
3. Środki językowe związane z wypowiedziami niejednoznacznymi:
- elipsa,
- anakolut,
- paradoks.
4. Niejednoznaczność pojawia się również poprzez wprowadzenie symboli, metafor i języka ezopowego.

P.d. S. 193, zad. 6., 7., 8. i 9.

L53 (30 III 2023): Romantyczny topos ojczyzny - współcześnie.
Podr. s. 198.

Analiza zadań jawnych CKE dotyczących Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. (wydruk zadań przekazany).

P.d. S. 200, zad. 3-6 oraz jedno wybrane z zakresu 7-9.

Zadania jawne CKE do III części Dziadów:
1. Funkcje snu i widzenia w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Motyw walki dobra ze złem o duszę ludzką.
3. Losy młodzieży polskiej jako temat utworów literackich.
4. Ludzkie dążenie do wolności.
5. Kreacje ludzi nieprzeciętnych.
6. Przypowieść i jej funkcje w utworze literackim.
7. Bohater literacki wobec samotności.
8. Literacka kreacja Matki-Polki i jej symboliczne znaczenie.
9. Dramat romantyczny i narodowy.
10. Motywy biblijne i ich znaczenie w utworze literackim.
11. Różne relacje bohaterów literackich z Bogiem.
12. Sybir jako symbol cierpienia narodu.
13. Bunt wobec zła.

L54 (3 IV 2023): Romantyczna poezja egzystencji (Adam Mickiewicz, Nad wodą wielką i czystą).
Podr. s. 201.

UWAGA! 13 IV trzeba znać treść Kordiana Juliusza Słowackiego.

Kontekst biograficzny.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji wiersza Nad wodą wielką i czystą... Adama Mickiewicza, zwracając uwagę na rolę motywu przyrody i symbolikę płynięcia.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam, na czym polega specyficzna budowa utworu.
2. Rozumiem pojęcie pejzażu mentalnego i potrafię je wyjaśnić własnymi słowami.
3. Interpretuję puentę utworu i znajdujący się w niej motyw (symbol) płynięcia.
4. Wyjaśniam, na czym polega związek wiersza z zagadnieniami egzystencjalnymi i autotematycznymi.
5. Wyjaśniam pojęcie motyw akwatyczny.

L55 (3 IV 2023): Romantyczny kreacjonizm Słowackiego - Rozłączenie.
Podr. s. 226.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji wiersza Rozłączenie Juliusza Słowackiego, zwracając uwagę na relacje między podmiotem lirycznym i adresatem oraz wyjaśniając symbolikę wpływającą na wymowę utworu.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam okoliczności powstania utworu i znam miejsce, z którym wiersz jest związany.
2. Omawiam relacje między podmiotem lirycznym a adresatką wiersza.
3. Ustalam, kim może być adresatka liryczna i uzasadniam swoje ustalenia.
4. Wyjaśniam symbolikę gołębia i słowika.
5. Rozważam problemy kreacjonizmu i opisywania rzeczywistości oraz uzasadniam, która z postaw artystycznych jest mi bliższa.

P.d. Kryteria do obu wierszy.

L56 (20 IV 2023): Dylematy egzystencjalne Kordiana.
Powrót do kryterium 5. z poprzedniej lekcji:
Rozważam problemy kreacjonizmu i opisywania rzeczywistości oraz uzasadniam, która z postaw artystycznych jest mi bliższa. Odnoszę się do wiersza Rozłączenie i do Przygotowania z Kordiana.

Podr. s. 228.

Cel lekcji:
Poznasz tło historyczno-kulturowe ważne dla zrozumienia Kordiana i opiszesz dylematy egzystencjalne tytułowego bohatera.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam etymologię imienia Kordian.
2. Opisuję sytuację dzieci wieku i wskazuję przyczyny rozczarowań tego pokolenia.
3. Charakteryzuję Kordiana w oparciu o wybrane fragmenty tekstu i zwracam uwagę na zmiany uczuciowe bohatera.
4. Relacjonuję opowieść Grzegorza o Kazimierzu i rozważam problem intencji służącego (jak chciał wpłynąć na postawę Kordiana).
5. Wyjaśniam, na czym polega związek Kordiana z bohaterem werterycznym i hamletycznym (podr. s. 232 i 46).

P.d. Zad. 13. s. 232.

L57 (24 IV 2023): Kordian w poszukiwaniu wartości.
Spr. na ocenę: kryteria z poprzedniej lekcji i p.d. zad. 13, s. 232 .
Podr. s. 233.

Cel lekcji:
Relacjonujesz przebieg podróży Kordiana po Europie i wnioskujesz o skutkach konfrontacji młodzieńczych wyobrażeń bohatera z rzeczywistością.

Kryteria sukcesu:
1. Rozumiem, na czym polega stereotypowość poglądów na Anglię, Włochy i Watykan (kontekst kulturowy).
2. Konfrontuję w/w stereotypy ze spojrzeniem Kordiana.
3. Wyciągam wnioski związane z tematem lekcji - ustalam, jakich wartości bohater szukał, a co znalazł w czasie podróży po Europie.
L58 (24 IV 2023): Winkelriedyzm kontra mesjanizm.
Podr. s. 237.

Cel lekcji:
Wyjaśniasz pojęcia mesjanizmu, winkelriedyzmu i solidaryzmu oraz kojarzysz je z autorami i utworami oraz oceniasz ich szanse realizacji w rzeczywistości po powstaniu listopadowym.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam okoliczności pojawienia się w świadomości Kordiana kluczowej idei jego życia - winkelriedyzmu - i wyjaśniam to pojęcie.
2. Wyjaśniam sens wyrażenia: Polska Winkelriedem narodów.
3. Konfrontuję winkelriedyzm z mesjanizmem i decyduję, czy winkelriedyzm jest pozytywną odpowiedzią na mesjanizm, czy jest to jego karykatura.
4. Uzasadniam wybór najbardziej pragmatycznej koncepcji narodowowyzwoleńczej (mesjanizm, winkelriedyzm, solidaryzm narodowy).

L59 (27 IV 2023): Dlaczego upadło powstanie listopadowe?
Rola podróży w życiu człowieka.
Podr. s. 240.

Cel lekcji:
Poznasz kontekst historyczno-polityczny dramatu Kordian i potrafisz określić stosunek Juliusza Słowackiego do powstania listopadowego.

Kryteria sukcesu:
1. Znam okoliczności wybuchu powstania listopadowego w nocy 29/30.11.1830 roku i opisuję reakcje przywódców.
2. Porównuję argumenty Prezesa i kontrargumenty Podchorążego prezentowane w obecności spiskowców.
3. Określam funkcję symboli i środków stylistycznych pokazujących stan ducha Kordiana.
4. Wskazuję przyczyny słabości i tragizmu szlacheckiego rewolucjonisty.
5. Wyjaśniam, dlaczego upadło powstanie listopadowe.

P.d. Obowiązują kryteria z dwóch ostatnich lekcji oraz zad. 13. s. 232.

L60 (11 V 2023): Śmierć bohatera romantycznego.
Podr. s. 244.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji fragmentów wypowiedzi Kordiana dotyczących śmierci i rozważysz to zagadnienie w kontekście pamięci pokoleń oraz w innych kontekstach.

Kryteria sukcesu:
1. Wykazuję - w oparciu o wnioski z analizy wybranych fragmentów - że Kordian jest indywidualistą.
2. Omawiam problem postrzegania przez Kordiana śmierci, a zwłaszcza potrafię wyjaśnić sposób jej estetyzacji przez bohatera.
3. Przedstawiam sytuację zamykającą utwór i rozważam różne możliwości dalszego ciągu losów Kordiana.

P.d. S. 249, zad. 11 - pisemnie.

L61 (15 V 2023): Kordian - romantyczny czy współczesny?
Podr. s. 250.

Cel lekcji:
Poznasz trzy teorie dotyczące relacji między dramatem rozumianym jako utwór literacki a widowiskiem scenicznym opartym na tekście literackim. Dodatkowo zobaczysz spektakl teatralny - inscenizację Kordiana w reż. Jana Englerta.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam pojęcie inscenizacji i znam sceniczne środki wyrazu.
2. Porównuję trzy teorie dotyczące relacji między dramatem a widowiskiem teatralnym (teoria literacka, teoria teatralna i teoria przekładu).
3. Odnoszę się do inscenizacji w reżyserii Jana Englerta (emisja w Teatrze Telewizji w roku 1994) - wskazuję trzy elementy, które zwróciły moją uwagę.

Inscenizacja Kordiana w reżyserii Jana Englerta
Obejrzano do 32'.

L62 (15 V 2023): Kordian - analiza zadań jawnych CKE.
Zadania jawne CKE:
1. Wartości, dla których człowiek gotów jest poświęcić życie. Omów zagadnienie na podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Droga do dojrzałości romantycznego indywidualisty.
3. Motyw podróży w wymiarze rzeczywistym i wewnętrznym.
4. Winkelriedyzm jako romantyczna idea poświęcenia.

P.d.
1. Przygotuj zagadnienie (temat 1 z matury) w formie zarysu koncepcji pracy (punkty, podpunkty lub mapa mentalna).

2. Obowiązują zadania jawne CKE: jedno wybiera uczeń, jedno wskazuje nauczyciel.

L63 (18 V 2023): Redagowanie wypowiedzi ustnej zgodnej ze standardami maturalnymi (Kordian i inne utwory).

L64-65 (22 V 2023): Kordian - praca klasowa wg standardów maturalnych.
Podano L66.

P.d. Nieparzyści - kryteria 1, 3; parzyści - 2, 4.

L66 (25 V 2023): Gorzki rozrachunek z narodem (Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego).
Podr. s. 289.

Cel lekcji: Dokonasz interpretacji wiersza Juliusza Słowackiego Grób Agamemnona w kontekście historii Polski i Grecji oraz w kontekście mitologicznym.

Kryteria sukcesu:
1. Znam okoliczności powstania wiersza w związku z podróżą Słowackiego.
2. Wyjaśniam kontekst mitologiczny dotyczący losu Agamemnona i jego rodziny.
3. Wyciągam wnioski z konfrontacji historii Polski z wydarzeniami w starożytnej Grecji.
4. Omawiam stosunek Słowackiego do powstania listopadowego i postaw Polaków (zwłaszcza szlachty polskiej).

P.d. S. 292, jedno zadanie z analizy i interpretacji, jedno z wartości i postaw.

L67 (5 VI 2023): Wnioski z analizy pracy klasowej (Kordian).

Na ocenę - wg kryteriów z poprzedniej lekcji.

Grupa uczniów - kartkówka z zadań jawnych CKE - Kordian:
1. Wartości, dla których człowiek gotów jest poświęcić życie.
2. Droga do dojrzałości romantycznego indywidualisty.
3. Motyw podróży w wymiarze rzeczywistym i wewnętrznym.
4. Winkelriedyzm jako romantyczna idea poświęcenia.

L68 (5 VI 2023): Poeta w roli oskarżyciela (Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego).
Podr. s. 293.

Artyści wobec ojczyzny. Omów zagadnienie w oparciu o Grób Agamemnona oraz inny utwór. Przywołaj wybrany kontekst.
Cel lekcji:
Pogłębisz interpretację wiersza Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego i określisz funkcje środków stylistycznych służących ekspresji artystycznej.

Kryteria sukcesu:
1. Wskazuję w utworze elementy współtworzące lirykę apelu oraz odwołuję się do wybranego tekstu innej epoki reprezentującego lirykę apelu.
2. Wyjaśniam, jakie wady narodowe zostały pokazane w utworze.
3. Wyjaśniam symbolikę zastosowaną w wierszu. 4. Dostrzegam specyficzny sposób wyrażania uczuć patriotycznych przez poetę.

L69 (12 VI 2023): Poeta i śmierć (Testament mój Juliusza Słowackiego).
Podr. s. 296.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji wiersza Testament mój Juliusza Słowackiego, odnajdując w nim motyw ojczyzny, motyw non omnis moriar oraz problem wpływu poezji na rzeczywistość.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam, w jaki sposób Słowacki patrzy na swoje życie i podjęte działania oraz relacje z innymi, rozważając jednocześnie problem, czy poeta był samotnikiem, czy też funkcjonował we wspólnocie z innymi.
2. Wyjaśniam pojęcie autotematyzmu, zwracając uwagę na ocenę swojej poezji dokonanej przez Słowackiego i w tym kontekście odnoszę się do motywu non omnis moriar.
3. Interpretuję motyw siły fatalnej.

L70 (12 VI 2023): Ostatnie refleksje wieszcza (Uspokojenie Juliusza Słowackiego).
Podr. s. 300.

Cel lekcji:
Zinterpretujesz wiersz Uspokojenie Juliusza Słowackiego w kontekście historycznym i w odniesieniu do problematyki rewolucyjnej oraz metafizycznej.

Kryteria sukcesu:
1. Wskazuję elementy topografii Warszawy ukazane w wierszu i wyjaśniam funkcję ich użycia.
2. Wyjaśniam stosunek Słowackiego do idei rewolucyjnych i powstańczych.
3. Interpretuję tytuł wiersza Uspokojenie.

P.d. Zad. całościowe do romantyzmu s. 309. Uczeń wylosowany będzie miał do omówienia trzy polecenia:
a) jedno wg numeru (zad. 1 - nr 1, 11, 21, itd.),
b) drugie - wybrane przez siebie z zakresu: nieparzyści - z parzystych, parzyści - z nieparzystych (np. nr 3 wybieraz zad. parzyste).
c) trzecie - wskazane przez nauczyciela.

L71 (15 VI 2023): Analiza tekstu nieliterackiego - sprawdzenie umiejętności.
Podr. s. 310.

L72 (19 VI 2023): Tworzenie własnego tekstu - szkic interpretacyjny i szkic krytyczny.
Podr. s. 312.

L73 (19 VI 2023): Tworzenie własnego tekstu - wypowiedź ustna.
Podr. s. 319.

L74 (22 VI 2023): Koncepcje romantyczne, światopogląd epoki romantyzmu, ... - podsumowanie.
Podr. s. 309. Wszyscy uczniowie zapisują numery wybranych zadań i przekazują podpisaną kartkę nauczycielowi. Nauczyciel wskazuje numer zadania, które opracowują wszyscy.

Cel lekcji:
Znasz światopogląd romantyczny i cechy charakterystyczne literatury romantycznej oraz wyobrażenia i koncepcje związane z romantyzmem.

Kryteria sukcesu:
1. Wykonuję jedno z przydzielonych zadań.
2. Wykonuję zadanie wybrane przez siebie ze wskazanego zakresu.
3. Wykonuję zadanie wskazane przez nauczyciela.

Zadania (s. 309) podlegające ocenie: Zad. 4. Źródła romantycznych inspiracji.
Zad. 7. Dlaczego romantycy cenili kulturę ludową?
Zad. 9. Wyobrażenia Boga i boskości.




POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2022/2023