Klasa czwarta technikum lekcje live


SPRAWDŹ SIĘ PRZED MATURĄ MAJ 2023!

Matura zgodnie z formułą 2015 oraz 2023



L1 (6 IX 2022): Lekcja organizacyjna: lektury (terminarz), cele, formy pracy...

Informator maturalny 2015 - matura w 2023

Informator maturalny 2015 - matura w 2023 - Aneks

LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - PODSTAWA Z 2015

PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE

Uwaga! Najszybciej jak to możliwe sprawdzian z Chłopów.

L2 (8 IX 2022): Struktura egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym.

Uczniowie analizują Informator, notując kluczowe informacje. Analiza zadań.

1. Część ustna egzaminu. Strona 13 - charakterystyka egzaminu, s. 14 - ocenianie (podstawowe informacje), s. 23 - przykłady z rozwiązaniami, s. 133 - kryteria oceniania.

L3 (8 IX 2022): Redagowanie wypowiedzi ustnej zgodnie ze standardami maturalnymi.

Informator, s. 23: Ignacy Krasicki Filozof P.d. Przygotować wypowiedź monologową na wybrany z Informatora temat.
- tekst literacki (numery 1-5),
- materiał ikoniczny (numery 6-10),
- tekst z nauki o języku (numery 11-15).

Wypowiedź nie wiąże się z oceną, ale z informacją zwrotną.

L4 (13 IX 2022): Prezentacja wypowiedzi ustnych zgodnie ze standardami maturalnymi.

Po zakończeniu ćwiczeń wynikających z tematu - praca nad Chłopami.
1. Zredaguj temat rozprawki do podanego fragmentu.
2. Postaw tezę i ją uzasadnij co najmniej dwoma argumentami.

L5/L6 (15 IX 2022): Praca klasowa - rozprawka w oparciu o fr. Chłopów Reymonta.
Podr. s. 164.

L7 (20 IX 2022): Polski my naród.... Różne ujęcia sprawy narodowej w XIX i XX wieku. 1. Kontekst historyczno-polityczny powstania utworu i jego rola/
2. Interpretacja tekstu.
3. Funkcje środków stylistycznych (zad. 3, s. 178): synekdocha, peryfraza.
Funkcja synekdochy: w części widać całość, wysiłek pojedynczego człowieka obrazuje wysiłek całego narodu (Odzyska ziemię dziadów wnuk ).
4. Motyw złotego rogu (zad. 4, s. 178).

P.d. S. 178, zad. Jedno z zadań 7, 8 lub 9.

L8 (22 IX 2022): List jako specyficzny gatunek wypowiedzi (list biskupów polskich do biskupów niemieckich, 1965).
1. List jako gatunek (list otwarty jako specyficzna jego odmiana).
2. Praca z tekstem.

P.d. Zad. 8, s. 180.

L9 (22 IX 2022): Różne wizje patriotyzmu w literaturze polskiej (konspekt wypowiedzi).
1. Praca z tekstem Grzegorza Ciechowskiego Nie pytaj o Polskę (s. 181).
2. Przywołanie innych tekstów piosenek powiązanych z problemem patriotyzmu. (s. 182, dół).
3. Teledysk Grzegorz Ciechowski Nie pytaj o Polskę.

Wyjaśnienia dotyczące konspektu.

P.d. Zad. 1. z PD s. 182.

L10 (27 IX 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej - rozprawka w oparciu o fr. Chłopów W. S. Reymonta.
1. Uwagi dotyczące tezy i argumentacji.
2. Kompozycja - pomysły na wstęp.
3. Problemy językowe.

Reymont pokazuje w swojej powieści losy ludzi starych, którzy - tak jak to się dzieje w przypadku Boryny - mogą jeszcze nie odczuwać starości [...].

P.d. I część Jądra ciemności J. Conrada do 30 str. Absolutne minimum to 20 stron.

L11 (29 IX 2022): Myśl o [...] powinowactwie z tym dzikim, namiętnym wrzaskiem. Joseph Conrad jako świadek epoki kolonialnej.
I Skojarzenia z Afryką:
O czym myślicie, słysząc "Afryka"? Swobodne wypowiedzi uczniów.
Zwrócić uwagę na elementy wypowiedzi, które prowadzą w kierunku takich zagadnień jak: kolonializm, Murzyn, ... .

II Cel lekcji:
Poznasz genezę Jądra ciemności, najważniejsze informacje o Józefie Korzeniowskim i strukturę narracji.
III Kryteria sukcesu:

1. Omawiam genezę, wskazując na istotne fakty mające wpływ na powstanie utworu.
2. Znam najważniejsze fakty z biografii Josepha Conrada, orientuję się w jego sytuacji życiowej i tematach powieści.
3. Wyjaśniam strukturę narracji.
4. Interpretuję temat lekcji.

L12 (29 IX 2022): Afryka widziana oczami Europejczyka.
Cel lekcji:
Opiszesz, w jaki sposób postrzegana jest Afryka przez Europejczyka i jaką postawę zajmuje on wobec tego kontynentu i jego mieszkańców.
Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam, co uświadamia sobie Marlow, płynąc rzeką Kongo w głąb Afryki i jakie ogarniają go uczucia.
2. Opisuję zachowanie tubylców relacjonowane przez narratora.
3. Przedstawiam stosunek Marlowa do Afryki.
4. Potrafię zinterpretować fragment wypowiedzi Marlowa na temat prawdy o człowieku.

P.d. Czemu służy opowieść Marlowa o Rzymianach i ich wyprawach na północ?

L13 (4 X 2022): Przed nami jest jądro ciemności.... Etyka i polityka w opowiadaniu Conrada Jądro ciemności.
Dokończenie kryterium 3. z ostatniej lekcji (interpretacja fr. z podr. s. 195 - Wytępić te wszystkie bestie.

Uczniowie sami redagują cel lekcji i kryteria sukcesu.

Przed pracą w parach należy zwrócić uwagę na następujące zagadnienia:
1. Diagnoza Josepha Conrada (s. 197).
    Conrad rozpoznał zagrożenia, które wyniszczą ludzkość w XX wieku: system totalitarny oparty na zaniku wrażliwości moralnej, gotowść społeczeństw na podporządkowanie ośrodkom władzy.
2. Conrad a Nietzsche.
3. Polemika z Dostojewskim.
4. Praca z fr. tekstu (s. 198).

Praca domowa:
1. Przygotowanie do omówienia zaproponowanych przez siebie celów lekcji i kryteriów suckesu.
2. Rozdział I cały.

L14 (11 X 2022): Sylwetka Kurtza widziana z różnych perspektyw. Dwie wizje człowieka opętanego przez zło (Raskolnikow a Kurtz).
S. 201.
a) źródła zła
b) skutki zła (głównie psychologiczne)
c) wpływ immoralizmu na innych ludzi
d) możliwość obrony przed złem (na czym polega)

Praca z fr. tekstu:
1. Czego dowiadujemy się o Kurtzu?
2. Z czyjej perspektywy patrzymy na Kurtza i jak jest on z tej perspektywy oceniany?

Ważne fragmenty

(s. 60) Widziałem niepojętą tajemnicę duszy, która nie znała hamulców, wiary ani lęku, ale ślepo szamotała się z sobą. Są słowa Marlowa, który podkreśla immoralizm Kurtza, brak zasad, które hamowałyby go w działaniu, powstrzymywały przed złem.

(s. 63) Narrator interpretuje słowa wypowiedziane przez Kurtza tuż przed śmiercią: Ohyda! Ohyda!. Widzi w nich jakąś wartość i stwierdza, że Kurtz był wybitnym człowiekiem. Wybitnym, gdyż miał coś do powiedzenia tuż przed śmiercią. Sam Marlow przyznaje, że znajdował się niejednokrotnie w obliczu śmierci, ale ma wrażenie, że w takiej sytuacji nie miałby nic do powiedzenia. A Kurtz dokonał osądu świata i życia. Jest to ocena drastyczna, ale przekonująca.

L15 (13 X 2022): Film Jądro ciemności.

Jądro ciemności - film

Jądro ciemności - film

L16 (13 X 2022): Jądro ciemności i jego znaczenie w kulturze.

Zredaguj notatkę zawierającą spostrzeżenia dotyczące filmu Jądro ciemności. Zwróć uwagę na elementy wspólne oraz różnice między filmem a utworem.

L17 (18 X 2022): Zadania testowe wg standardów maturalnych.
Podr. s. 217.

L18 (20 X 2022): Dwudziestolecie międzywojenne - kryzys i schyłek nowoczesności
1. Między tradycją a awangardą (s. 250):
a) kontynuacja typu powieści opartej na realizmie psychologicznym, ale też pojawienie się nowatorskich utworów prozatorskich,
b) poeci - kontynuatorzy tradycji i różne odmiany awangardy poetyckiej.
2. Interpretacja obrazu Wojciecha Weissa Kryzys (s. 251).
3. Ruchy polityczne międzywojnia (s. 252).
4. Idee oświeceniowe początków nowoczesności a kryzys nowoczesności po 1918 r. (s. 253).
5. Rozwój kina i rewolucja dźwiękowa.
6. Przyczny kryzysu nowoczesności z punktu widzenia filozofa (Spengler).

L19 (20 X 2022): Obraz rodziny Baryków na tle wydarzeń w Baku. Podr. s. 266.

Praca na fr. - do s. 16 i dalej.

P.d.
1. Tekst do s.
2. Podr. s. 270, zad. 1, 2, 3. T

L20 (3 XI 2022): Najistotniejszy, najzdrowszy, najtęższy obraz przedwiośnia... . Inicjacje Cezarego Baryki. Podr. s. 266.
1. Zachowanie Cezarego po mobilizacji ojca w związku z wybuchem I wojny światowej.
2. Działania Jadwigi Barykowej w sytuacji zagrożenia ze strony rewolucjonistów (ukrycie większej części skarbu rodzinnego, wyprawy na prowincję po zboże, ...).
3. Uświadomienie sobie przez Cezarego poświęcenia matki i siły jej charakteru.
4. Śmierć Jadwigi Barykowej i dialogi Cezarego prowadzącego spór z matką nawet po jej śmierci.
5. Pozytywne i negatywne elementy matczynego wychowania Cezarego, widoczne w relacjach z innymi.

Problem rozprawkowy:
Rodzina, środowisko, szkoła, przyjaciele, wydarzenia znaczące społecznie i politycznie? Co wpływa na osobowość, system wartości oraz światopogląd człowieka?

L21 (3 XI 2022): Krew płynęła [...] jako rzeka wieloramienna... . Rewolucja i jej skutki.
Podr. s. 272.
Spór ojca i syna na temat rewolucji.
P.d. S. 275, zad. 4, 5, 6.

L22 (8 XI 2022): Kto ma rację w sporze o rewolucję?
Na ocenę:
Rodzina, środowisko, szkoła, przyjaciele, wydarzenia znaczące społecznie i politycznie? Co wpływa na osobowość, system wartości oraz światopogląd człowieka?
Spr. p.d. S. 275, zad. 4, 5, 6.

Redagowanie odpowiedzi na pytanie postawione w temacie:
Formułowanie argumentów w oparciu o wnioski z analizy fr. tekstu:
- wypowiedź Cezarego - jego monolog wewnętrzny skierowany do nieżyjącej matki (s. 30),
- spór z ojcem (s. 54),
- wypowiedź Seweryna o zbrodniach (s. 62),
- Cezary - uświadomienie sobie problemu tyranii (s. 71).

P.d.
1. W jakich okolicznościach dochodzi do spotkania Cezarego z ojcem po powrocie Seweryna z wojny?
2. O czym opowiada Seweryn synowi w czasie podróży do Moskwy i jaki chce osiągnąć cel tą opowieścią?
3. W jaki sposób doszło do zaginięcia walizki i dlaczego była ona taka ważna?
4. W jakich okolicznościach umiera Seweryn Baryka?

L23 (10 XI 2022): Obraz dworu ziemiańskiego w Nawłoci (kontekst: Pan Tadeusz Adama Mickiewicza).
Na ocenę:
1. Kto ma rację w sporze o rewolucję?
2. Przedstaw relacje między Cezarym a ojcem, który wrócił do Baku. Jakie prawdy chce przekazać ojciec synowi? Co mówi o rewolucji?

Podr. s. 282.
Cel lekcji:
Zinterpretujesz wybrane fragmenty części zatytułowanej Nawłoć i omówisz stosunek Żeromskiego do mitów narodowych oraz skonfrontujesz obraz dworu szlacheckiego ukazanego w Przedwiośniu z ujęciami w Panu Tadeuszu i w innych tekstach literackich.

Kryteria sukcesu:
1. Charakteryzuję mit szlacheckiego gniazda ukazany w różnych tekstach literackich (Pan Tadeusz, Nad Niemnem, Lalka) i i wyjaśniam, na ile ma on związek z rzeczywistością.
2. Charakteryzuję mit Kresów Wschodnich na podobnych zasadach jak wyżej.
3. Określam funkcje wyliczeń i zdrobnień oraz innych środków stylistycznych we fragmencie, w którym Cezary obserwuje przebieg dnia w Nawłoci.
4. Wyjaśniam analogie między obrazem Nawłoci i Soplicowa.
5. Wyjaśniam przyczyny ambiwalentnego stosunku Cezarego do Nawłoci.
Obraz parku nawłockiego (s. 93)

L24 (10 XI 2022): Polsce trzeba na gwałt wielkiej idei! Projekty odrodzonego państwa w Przedwiośniu Stefana Żeromskiego.
S. 277.

Cel lekcji:
Poznasz trzy wizje odrodzonej Polski ukazane w Przedwiośniu i dokonasz interpretacji fragmentu sporu o kształt ojczyzny toczonego między Szymonem Gajowcem a Cezarym Baryką.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam wizje Polski proponowane przez Seweryna Barykę, Szymona Gajowca i Antoniego Lulka.
2. Interpretuję sposób mówienia przez Seweryna Barykę o szklanych domach - analizuję styl jego wypowiedzi (funkcje stylizacji biblijnej).
3. Konfrontuję program Szymona Gajowca z kontrargumentami Cezarego Baryki.

L25 (15 XI 2022): Projekcja filmu Przedwiośnie Filipa Bajona.
Podr. s. 287.

Przedwiośnie w reżyserii Filipa Bajona.
Film obejrzany do 17'.

L26 (17 XI 2022): Jeszcze nie widział w swym życiu takiego zjawiska jak ten entuzjazm Polaków... Powieść Żeromskiego w ekranizacji Bajona.
Podr. s. 287.

Różnice między ekranizacją a powieścią:
PRZYJAŹŃ
- w powieści jest mowa o koleżeństwie, które z jednej strony było związane z włóczeniem się po okolicach, ale też z działaniami bardziej ambitnymi (przygotowywanie jakiejś sztuki teatralnej z treściami rozbójniczymi); z drugiej strony pojawiały się zachowania bardziej groźne: wybijanie szyb burżujom (s. 12-13);
- w filmie pojawia się motyw przyjaźni (przyjaciele są różnych narodowości: Rosjanin, Żyd, Ormianin, Tatar), przyrzekają sobie wieczną wierność w przyjaźni, ale bieg historii sprawia, że muszą zwrócić się przeciw sobie.

L27 (17 XI 2022): Konfrontacja filmu Przedwiośnie z powieścią.
L28 (22 XI 2022): Sposoby kreacji obrazu wrogów ojczyzny w tekstach kultury różnych epok.
Znajdź fr. Przedwiośnia dotyczący problemu obrazu wrogów ojczyzny i dokonaj interpretacji tego fragmentu. Uwzględnij analizę środków stylistycznych zastosowanych w tekście. Odnieś się do innych tekstów kultury, w których pojawia się obraz wroga.

Jan Kochanowski, Pieśń o spustoszeniu Podola - wiersz będący przestrogą przed konsekwencjami zaniedbywania spraw dotyczących bezpieczeństwa. Tatarzy, którzy nie zbudowali jakiejś znaczącej cywilizacji i żyją "pod kotarzami", napadli na Podole i wzięli do niewoli kobiety i dzieci.
Adam Mickiewicz, III część Dziadów - postać Senatora przedstawiona za pomocą konwencji snu oraz poprzez sceny realistyczne, w których prowadzi dialogi z otoczeniem i panią Rollison.

P.d. S. 271, zad. 2. z PD - porównanie dojrzewania Cezarego i Kordiana.

L29/30 (24 XI 2022): Praca klasowa: rozprawka w oparciu o fr. Przedwiośnia Stefana Żeromskiego.
W dalszym ciągu obowiązuje p.d. z poprzedniej lekcji.S. 271, zad. 2. z PD - porównanie dojrzewania Cezarego i Kordiana.

L31 (29 XI 2022): Proces dojrzewania młodych bohaterów i sposób jego przedstawiania w literaturze.
Cel lekcji:
Potrafisz omówić sposoby prezentacji w trzech utworach literackich procesu dojrzewania młodego bohatera (Kordian, Przedwiośnie i utwór wybrany przez Ciebie).

Kryteria sukcesu:
1. Porównuję Kordiana i Cezarego Barykę pod kątem czterech wybranych kryteriów (jak w zad. 2. z PD s. 271).
2. Charakteryzuję wybranego młodego bohatera z innego utworu niż podane wyżej, korzystając z kryteriów z porównania w zad. j.w..
3. Formułuję wnioski z przeprowadzonego procesu porównania w związku z tematem lekcji.

L32 (1 XII 2022): A wiosną - niechaj wiosnę, nie Polskę zobaczę... . Poeci Skamandra wobec historii.
Podr. s. 296.

Cel lekcji:
Zinterpretujesz wiersz Juliana Tuwima Do krytyków, rozpoznasz w nim przejawy nowego podejścia do zadań i celów literatury oraz stosunku do tradycji.

Kryteria sukcesu:
1. Charakteryzuję podmiot liryczny i wskazuję adresata.
2. Dostrzegam elementy współczesności i oamwiam stosunek do niej podmiotu lirycznego.
3. Wyjaśniam, jaką koncepcję poety i poezji prezentuje Tuwim.
4. Przedstawiam - w oparciu o wiersz - program skamandrytów.

L33 (1 XII 2022): Kult życia w poezji skamandrytów (Julian Tuwim, Przemiany).
Podr. s. 302.

Cel lekcji:
Zinterpretujesz wiersz Juliana Tuwima Przemiany, zwracając uwagę na przejawy fascynacji życiem i na motyw przemian.

Kryteria sukcesu:
1. Opisuję stosunek podmiotu lirycznego do adresata.
2. Wyjaśniam funkcję sformułowań związanych z obfitością, wielkością i płodnością.
3. Wskazuję elementy stylizacji potocznej i wyjaśniam związek tej stylizacji z wymową wiersza.
4. Wskazuję dwa kluczowe środki stylistyczne i określam ich funkcje.

P.d. Dwa ostatnie kryteria z L32.

Wypożyczyć Granicę Zofii Nałkowskiej.

L34 (6 XII 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (rozprawka w oparciu o fr. Przedwiośnia Stefana Żeromskiego).


L35 (8 XII 2022): Poetki dwudziestolecia międzywojennego o miłości.
Podr. s. 312.
Interpretacja wiersza wskazanego i wiersza wybranego przez uczniów.

L36 (8 XII 2022): Jest się takim, jak miejsce, w którym się jest... . Dyskusja z determinizmem w Granicy Zofii Nałkowskiej.
1. Geneza i tytuł (s. 318).
2. Interpretacja początku powieści (wg pytań Przeszłość to dziś s. 69).
3. Praca z fr. tekstu (podr. s. 319).

a) wynotuj, co składało się na opinię "ulicy" o Zenonie Ziembiewiczu,
b) dlaczego "od strony" Zenona Ziembiewicza i od strony ulicy to samo wydarzenie wyglądało zupełnie inaczej.
c) jak swoje życie postrzegał Walerian Ziembiewicz, a jak wyglądało ono z zewnątrz?

P.d. S. 321, TWORZENIE WŁASNEGO TEKSTU.

L37 (13 XII 2022): Wpływ środowiska na bohaterów Granicy Zofii Nałkowskiej i analogiczny problem w innych tekstach kultury.
Spr. p.d.
Realizacja tematu (w oparciu o polecenie z p.d. s. 321).
Praca nad rozdziałem nr 4 (s. 42) - obraz sytuacji zwierząt (Fitek i Lulu) - interpretacja rozdziału jako punktu wyjścia do refleksji o sytuacji człowieka.
Praca nad fr. poświęconym Justynie. Kiedy ona poczuła łańcuch, kiedy uświadomiła sobie swoją sytuację?
To samo dotyczy Zenona.
Łańcuch - symbol ograniczeń, skrępowania człowieka. Zenon zapomniał, że związek z Justyną może się skończyć problemami. Zachowywał się jak młody, swobodny człowiek, który kieruje się instynktem i pierwotnymi odruchami. Ciąża Justyny przyniosła świadomość, że za wolność trzeba zapłacić wysoką cenę. A przecież bohater planował karierę i zawarcie związku małżeńskiego.

Inne teksty kultury
Wpływ sytuacji życiowej na decyzje Raskolnikowa (czynnik ekonomiczny, psychologiczny, mentalny).

P.d. s. 321, zad. 5.

L38 (15 XII 2022):Jakaś granica, za którą nie wolno przejść... . Problematyka moralna Granicy Zofii Nałkowskiej.
Na ocenę zad. 5. s. 321.

Podr. s. 322.
Interpretacja fr. powieści pod kątem zagadnień moralnych:
- wprowadzenie pojęcia relatywizmu moralnego (s. 325),
- interpretacja dalszego ciągu cytatu z tematu: Jakaś granica, za którą nie wolno przejść, za którą przestaje się być sobą.,
Po omówieniu fr. z podręcznika interpretacja fr. r. 14, s. 139 (kiedy Zeon informuje Elżbietę, że Justyna jest w ciąży).

      Ad. 4) Zenon czyta swój artykuł i zauważa, że jest to tekst dla niego w tej chwili całkowicie obcy. Jego myśli są żywe, dynamiczne, niepewne i niezdecydowane, a tekst jest jak gdyby zastygły, twardy i przede wszystkim nie można w nim nic zmienić.
      Ale najważniejszy jest tutaj problem, czy pisząc ten artykuł, był szczery wobec siebie, czy też pisał go tak, jak od niego oczekiwano. Niby uważa, że pisał tekst w zgodzie ze sobą, ale jak gdyby nie kończył swoich myśli, przed czymś się powstrzymywał. A przecież jego ambicje wyjściowe nakazywały mu uczciwość w każdej sytuacji, tu jednak poszło coś nie tak.

      Ad. 5) Wiadomość, że Justyna jest w ciąży, powoduje u Zenona irytację i budzi niechęć do Justyny. Pojawia się niepokój, ale też wstyd połączony z litością. Po raz kolejny bohater odczuwa niesmak wobec siebie.

      Ad. 6) W zad. 4. była mowa o tym, że Ziembiewicz nie dopowiadał w artykule swoich myśli do końca, przed czymś się powstrzymywał, gdyż nie chciał się narażać swojemu mocodawcy Czechlińskiemu. W rozmowie z Justyną Zenon również zachowuje się niejednoznacznie: daje pieniądze, ale nie mówi wprost, że mają być przeznaczone na usunięcie ciąży. Nie chce wziąć na siebie odpowiedzialności za tę decyzję i pozostawia Justynę samą z problemem.

L39 (15 XII 2022): Prawda o człowieku uwikłanym w schematy i pragnącym się od nich uwolnić (Granica Zofii Nałkowskiej).
Podstawą lekcji fr. s. 139 i 156.

Praca nad całym rozdziałem 14.

      Ad. 8) Elżbieta mówi o granicy, której człowiek nie powinien przekraczać. Ma na myśli to, że Zenon jest współodpowiedzialny za decyzję o strzelaniu do manifestantów. Mowa jest tutaj zatem o tym, że na pewne czyny nie wolno się godzić, gdyż jeśli tak uczynimy, staniemy się innymi ludźmi.

P.d. S. 325, zad. 9, 10, 11 - pisemnie.

L40 (20 XII 2022): Sufit, który dla innych był podłogą.... Problematyka społeczna w Granicy Zofii Nałkowskiej.
Podr. s. 326.

Uczniowie sami redagują cel lekcji i kryteria sukcesu.
Zad. 1-4, s. 328 jako inspiracja.
Słowa-klucze: granica (w kontekście słów Elżbiety o suficie i podłodze), wykluczenie (przyczyny), narracja personalna, filantropia (czy wyzysk).

P.d. S. 330-335: tylko przeczytać o starości.

L41 (22 XII 2022): Obraz społeczeństwa i struktura hierarchii społecznej przedstawionej w Granicy Zofii Nałkowskiej.
W oparciu o tabelę s. 329.

Od ziemiaństwa poprzez mieszczaństwo i robotników, po wykluczonych - kreacja obrazu warstw społecznych.
Prezentacja notatki przedstawiającej hierarchię społeczną (zob. NZTZC 2.2, tabela s. 329).
Praca nad rozdziałem 5 - losy kucharki, Karoliny Bogutowej (s. 52).
Wpływ relacji społecznych na psychikę człowieka, na przykładzie Justyny (s. 54: Justyna i Róża jako dzieci).
Wykluczeni ze społeczeństwa to ludzie sami odpowiedzialni za swój los i winni swojej sytuacji czy też ofiary systemu społecznego? Omów zagadnienie w oparciu o Granicę Zofii Nałkowskiej, inny tekst kultury oraz odwołując się do sytuacji we współczesnej Polsce.

L42 (22 XII 2022): Starość i śmierć w literaturze międzywojnia.
Podr. s. 330.

L43 (3 I 2023): Motywy miłości i śmierci w poezji dwudziestolecia międzywojennego (Bolesław Leśmian).
Podr. s. 337.

1. Nieco o biografii Lesmana i jego obecności w Młodej Polsce; nieco o wydanych tomikach (s. 336).
2. [W malinowym chruśniaku] (s. 337).
- połączenie doświadczenia miłości z obcowaniem z przyrodą,
- intensywność doznań sensualnych i niezwykła plastyczność wiersza.

3. Dwoje ludzieńków (s. 338).
- refleksja o miłości niespełnionej,
- miłość pokazana w połączeniu z motywem choroby i śmierci,
- odniesienia metafizyczne (Bóg, świat- których już nie ma).

4. Szczęście (s. 339).
- podmiot liryczny daje wyraz poczuciu szczęścia miłości,
- uczuciu szczęścia towarzyszy ożywienie w świecie przyrody, jak gdyby reagowała ona na to, co dzieje się z kochankami,
- poeta zadaje pytania dotyczące specyfiki uczucia miłości.

P.d. S. 339, zad. 1, 5, 6.

L44 (5 I 2023): Śmierć w poezji Bolesława Leśmiana (Rok nieistnienia).
Rok nieistnienia (s. 341).
Koło interpretacji

Kto mówi?
      Kobieta, dziewczyna, ona zaczyna wypowiedź, ale w strofie trzeciej ujawnia się inny podmiot mówiący, który opisuje zachowanie ukochanego, do którego zwracała się wcześniej dziewczyna; w strofie czwartej głos zabiera mężczyznaw strofie ostatniej znowu wypowiada się kobieta.

Do kogo mówi?
      Dziewczyna zwraca się do ukochanego - pojawiają się formy trybu rozkazującego (o, spojrzyj, ucz się pożądać mej śmierci), zadaje pytania.

Kiedy mówi?
      Mowa jest w wierszu - już w tytule - o roku nieistnienia, który nadchodzi. Ma się on charakteryzować bezkwieciem, czyli brakiem wiosny, wegetacji i ma spowodować, że wyginą wszystkie dziewczęta.

Gdzie mówi?
      Nie ma odniesień do przestrzeni lirycznej.

O czym mówi?
      W wierszu podjęta została tematyka miłości i śmierci. Wypowiadająca się na początku dziewczyna mówi o swoim umierania, o tym, że już w zasadzie umarła, że jej nie ma.
      Zwracają się do ukochanego, zachęca go do miłości tego co nietrwałe Jak mówi?
Dlaczego mówi?
Po co mówi?
L45 (5 I 2023): Sposoby poszerzania języka - niepoetyckie i poetyckie (Topielec Bolesława Leśmiana).
Podr. s. 344.
Topielec, s. 348.

Uwaga! Zaczynamy ostatni podręcznik.
Obowiązują trzy pierwsze opowiadania Brunona Schulza.

L46 (12 I 2023): Dwudziestolecie międzywojenne - czas awangardy.

Podr. s. 18.
1. Miasta dwudziestolecia.
2. Gospodarka i technika.
3. Nowe środki masowej komunikacji.
4. Nowa sztuka - awangarda.

5. Charakterystyka I awangardę, ( tzw. Awangardy Krakowskiej) (s. 22).
6. Najważniejsze cechy II awangardy:
a) awangarda lubelska,
b) awangarda wileńska - żagaryści.
7. Motywy przyrody i śmierci w wierszu Juliana Przybosia Z Tatr.
8. Witkacy i Picasso - przedstawiciele awangardy w malarstwie.
9. Psychoanaliza - filozofia podświadomości.
10. Proces Franza Kafki jako powieść paraboliczna.
L47 (12 I 2023): Mitologizacja rzeczywistości w opowiadaniu Sierpień Brunona Schulza.
Analiza i interpretacja pierwszego opowiadania z cyklu Sklepy cynamonowe.

P.d. W jaki sposób kreowana jest postać ojca w opowiadaniu Nawiedzenie. Zredaguj notatkę interpretacyjną o objętości co najmniej 1 strony zeszytu.

L48 (31 I 2023): Obraz ojca w opowiadaniu Nawiedzenie Brunona Schulza.
Cykl s. 11.

Kreacja odmiennej rzeczywistości czy odwzorowanie istniejącego świata? Ćwiczenia w redagowaniu wypowiedzi ustnej wg standardów maturalnych. Zadanie z grafiką Schulza (ojciec unoszący się nad stołem).

L49-50 (2 II 2023): Praca klasowa - sprawdzian wg standardów maturalnych.
L51 (7 II 2023): Obraz nowoczesnego miasta w opowiadaniu Ulica Krokodyli Brunona Schulza.

Podaj przykład literackiego ujęcia motywu miasta i rozważ problem: jaki obraz miasta wyłania się z wybranego tekstu.

Zad. s. 59:
1. Narrator ujawnia się w formie liczby mnogiej (zaimki my, nas). Określa swoją wypowiedź jako sprawozdanie.

2. Mieszkańcy miasta dumni są z tego odoru zepsucia, którym tchnie ulica Krokodyli. Nie mamy potrzeby niczego sobie odmawiać - myślą z dumą - stać nas na prawdziwą wielkomiejską rozpustę. Narrator jest też zafascynowany tą dzielnicą, ale widzi jej imitatywny charakter, prowizoryczność i to, że nic w niej nie dochodzi do skutku.
3. Brak barw, szarość, wygląda jak papierowy prospekt.
4. Obrazowanie oniryczne:
- dorożki bez woźniców, jazda bez celu, wszyscy lekkomyślni,
- tramwaje z papier-mache, czasami bez ściany, popychane przez miejskich tragaf P.d. S. 59, zad. 5-8 lub TWORZENIE WŁASNEGO TEKSTU.

L52 (9 II 2023): Mityzacja rzeczywistości w prozie Brunona Schulza (Ptaki).
Na ocenę:
S. 59, zad. 1-4 oraz zad. z. p.d. 5-8 lub TWORZENIE WŁASNEGO TEKSTU.

Ptaki (s. 60).

S. 63-64, zad. 2, 4, 11, 1 z PD.

L53 (9 II 2023): Jak walczący prorok.... Obraz ojca w opowiadaniu Brunona Schulza Noc wielkiego sezonu.

Podr. s. 68 (zadania 4, 7, 9).

L54 (28 II 2023): Wnioski z analizy sprawdzianu zgodnego ze standardami maturalnymi.

1. W wielu pracach uczniowie interpretowali podany fragment Lalki, odnosili się do innego tekstu kultury, ale nie odnosili się do całej Lalki. Skutek tego był taki, że zamiast kwalifikacji pracy na 12 pkt (uzasadnienie stanowiska trafne i szerokie) uzyskiwali kwalifikację na 8 pkt (uzasadnienie stanowiska trafne, ale wąskie).
2. Analogicznie jak w punkcie pierwszym wygląda sytuacja, kiedy uczniowie odwołali się do Lalki, ale nie odwołali się do inngeo tekstu kultury.
3. W przypadku tematu dotyczącego Ziemi obiecanej Reymonta zabrakło interpretacji podanego fragmentu.
4. Nie można zaliczyć odwołania do innego utworu, jeśli w pracy są ogólniki, brakuje wskazań na bohaterów i przestrzeń (dotyczy to najczęściej refleksji o Ludziach bezdomnych).

P.d. S. 78, jedno wybrane zadanie.

L55 (2 III 2023): Groteska w Ferdydurke Witolda Gombrowicza.
1. Definicja pojęcia groteski (w oparciu o obraz Kooninga Kobieta I (podr. s. 59).
2. Geneza i tytuł (s. 74).
3. Nowatorstwo i gra z czytelnikiem.

S. 78, zad. 8. oraz trzy wybrane parzyści z parzystych, nieparzyści z nieparzystych.

Gr. I - 1.Jak Gombrowicz rozumie pojęcie formy? Opisz problem odnosząc się do sceny pojedynku między Syfonem a Miętusem. Omów, jakie wartości reprezentuje forma jednego i drugiego bohatera.
Gr. II - 1. Czego symbolem jest łydka i pupa?
Gr. I -2. Która scena jest wg Ciebie najbardziej groteskowa? Co udało się autorowi osiągnąć w ten sposób?
Gr. II - 2. Wyjaśnij, dlaczego poszukiwanie parobka było tak ważne dla Miętusa? Co sądzili na ten temat Hurleccy?
Gr. I - 3. Porównaj Józia i Miętusa.
Gr. II - 3. Porównaj Józia i Syfona.
Gr. I i II. Jakie prawdy wynikają ze sceny lekcji polskiego? (zadanie awaryjne, ratunkowe). L56 (2 III 2023): Gombrowiczowskie metafory ciała.
Podr. s. 79.

PUPA
      W dorosłym istnieje dziecko, pokłady infantylności.
      Na czym polega to zdziecinnienie? Warto spojrzeć na ten problem przez pryzmat tego, co w oświeceniu mówił Immanuel Kant na temat istoty nowej epoki. Oświecenie oznaczało dla niego wyjście człowieka z niedojrzałości rozumianej jako brak umiejętności posługiwania się własnym rozumem.
      Pupa, upupienie oznacza więc:
- brak samodzielności w myśleniu i ocenianiu,
- bazowanie na autorytetach akceptowanych bezrefleksyjnie,
- podporządkowanie innym,
- brak samodzielności w myśleniu i działaniu.

ŁYDKA
      Symbolizuje dominację sfery seksualności w psychice człowieka. Człowiek jest niewolnikiem zmysłów i potrzeb erotycznych. Miłość to tylko romantyczny dodatek, próba nadania otoczki idealizującej sferze zmysłowości.
      W tym kontekście kult młodości i zdrowia jest tak naprawdę przejawem dążenia do spełnienia erotycznego. Jest zatem sublimacją popędu seksualnego.

GĘBA
      Gęba to przeciwieństwo twarzy rozumianej jako nasze prawdziwe oblicze. Gęba to maska, jaką zakłada nam społeczeństwo. Prawdziwa twarz nie istnieje. A gęba jest nam przyprawiana i ulega zmianom w zależności od ról społecznych, w jakie wchodzimy.

P.d. Trzy pierwsze rozdziały, ale zwłaszcza moment przybycia Józia do szkoły i od s. 62 powieści - pojedynek na miny. O czym chce Gombrowicz powiedzieć?

L57 (7 III 2023): Obraz szkoły jako figury społecznego życia człowieka.
Praca w oparciu o wnioski z p.d. zad. 1-4 s. 84.

Jaki obraz szkoły wyłania się z utworu? Czego metaforą jest szkoła i panujące w niej zasady oraz relacje? Omów zagadnienie w oparciu o wnioski z analizy wybranych fragmentów tekstu.

P.d. S. 89, trzy wybrane zadania.

L58 (9 III 2023): W ziemiańskim dworku - parobek i jego pan.
Jaki obraz wsi wyłania się z utworu? Jakie prawdy o relacjach społecznych i problemie formy chce przekazać Gombrowicz??

L59 (9 III 2023): Przemoc symboliczna w Ferdydurke Witolda Gombrowicza.
Podr. s. 86.

P.d. Znajdź trzy fragmenty Ferdydurke przedstawiające ważny wg Ciebie problem. Chodzi o fragmenty, które nie pojawiły się na lekcji.

L60 (14 III 2023): Ferdydurke Witolda Gombrowicza - podsumowanie.
Kartkówka:
1. Znajomość pojęcia forma.
2. Gombrowiczwowskie metafory ciała.
3. Józio w szkole (co się tam dzieje i jak to interpretować.
4. Jóżio w nowoczesnej rodzinie Młodziaków (jak się tam czuje i do czego zmierza).
5. Józio u Hurleckich (do czego zmierza Miętus, czego i kogo szuka; jaki obraz wsi i relacji między panami a chłopami wyłania się z utworu).

L61 (23 III 2023): Katastrofizm w poezji dwudziestolecia międzywojennego (Józef Czechowicz, Legenda, Żal).
Podr. s. 95.

1. Atmosfera lat 30. XX wieku: jej przyczyny (ekonomiczne, polityczne i kulturowe) i skutki w kulturze (katastrofizm).
2. Teza i argumenty do wiersza Legenda Józefa Czechowicza.
3. Cechy stylu poezji Czechowicza.

L62 (23 III 2023): Wojna i okupacja w kulturze i literaturze.
Podr. s. 128.

L63 (28 III 2023): Refleksja historiozoficzna Tadeusza Borowskiego (U nas w Auschwitzu).
Podr. s. 137.

P.d. Opowiadanie Proszę państwa do gazu.

L64 (30 III 2023): Literacki obraz człowieka zlagrowanego (Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu).
S. 141.

1. Przedstawienie sytuacji ukazanej w rozdziale.
2. Wyjaśnienie, na czym polega proces zlagrowania i czy są jakieś sytuacje, które pokazują, że jednak Tadek lub inni bohaterowie nie ulegli całkowitemu zlagrowaniu.
3. Wskazanie we fragmencie przykładu techniki behawioralnej i opis językowych sposobów funkcjonowania tej techniki.
4. Wskazanie przykładu reifikacji i opis językowych sposobów funkcjonowania tego procesu.
5. Zaproponowanie tytułu do rozdziału i argumentacja.

L65 (30 III 2023): Holokaust w opowiadaniach Borowskiego.
Podr. s. 145.

P.d. Na dop trzy, na dst cztery na wyżej 5 zadań i jedno z PD.

L66 (4 IV 2023): O samotności ginących…. Powstanie w getcie warszawskim (Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem).
Podr. s. 150.

P.d. Interpretacja wiersza Pokolenie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, s, 169.

L67 (20 IV 2023): Czy nam postawią […] nad grobem krzyż…. Głos pokolenia wojennego (Krzysztof Kamil Baczyński, Pokolenie).
Podr. s. 169.

L68 (20 IV 2023): Przez ciała drżący pryzmat… . Miłość w cieniu apokalipsy (Krzysztof Kamil Baczyński, Biała magia).
Podr. s. 179.

L69 (25 IV 2023): Długi szereg nędzarzy… . Świadectwo rzeczywistości łagrowej w utworze Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
Kilka uwag o książce Mirona Białoszewskiego Pamiętnik z powstania warszawskiego s. 191 oraz o języku kolokwialnym s. 195.

Podr. s. 199.

L70 (27 IV 2023): Nigdy już nie będę dla nich pracował…. Heroizm w innym świecie.
Podr. s. 205.

L71 (27 IV 2023): Epoki, ich systemy wartości i dominujące problemy oraz motywy.



Jak się przygotować do matury - część pierwsza: od antyku do romantyzmu:
1. Wartości, koncepcje, idee ważne dla: antyku, średniowiecza, renesansu, baroku, oświecenia i romantyzmu.
2. Król Edyp Sofoklesa: postawa Edypa jako władcy (ocena bohatera), pojęcie tragizmu, problem oddziaływania sztuki - katharsis, ironia tragiczna, hybris (pycha) na przykładzie zachowania Jokasty,
3. Tyrtajos, Rzecz to piękna - jak poeta wyraża postawę patriotyczną,
4. Homer, Iliada (problem odpowiedzialności za ojczyznę na przykładzie postaw Hektora i Parysa (Aleksandra)); postawa króla Priama po śmierci syna; Odyseja - Odyseusz jako homo viator.
5. Postacie mitologiczne i ich symbolika: Demeter i Persefona, Narcyz, Niobe, Apollo, Thanatos, Syzyf, Afrodyta, Mars.
6. Postacie biblijne: Hiob, Mojżesz, Abraham, św. Piotr - czego są symbolami.
7. Motyw miłości w Pnp.
8. Obraz Boga oraz relacji Bóg - człowiek.
9. Pojęcie paraboli na przykładzie wybranej przypowieści.
10. Obraz Matki Boskiej w Bogurodzicy i Lamencie świętokrzyskim.
11. System wartości rycerza średniowecznego na przykładzie Rolanda z Pieśni o Rolandzie.
12. Inne wzorce osobowe: święty (Aleksy, Franciszek) oraz władca (na przykładzie Kroniki polskiej Galla Anonima.
13. Pieśń XXIV oraz Pieśń o spustoszeniu Podola Jana Kochanowskiego.
14. Obraz wsi w Pieśni świętojańskiej o sobótce Jana Kochanowskiego oraz w Żywocie człowieka poczciwego Mikołaja Reja.
15. Literacki obraz kryzysu światopoglądowego i bezgranicznej miłości ojca do zmarłej córki w Trenach Jana Kochanowskiego.
16. Czym się kończy żądza władzy na przykładzie Makbeta Szekspira. Motyw relacji mąż - żona oraz motyw zniszczonej przyjaźni.
17. Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego w kontekście pojęcia vanitas.
18. Daniel Naborowski, Krótkość żywota.
19. Obraz życia sarmackiego i systemu wartości Sarmaty w Pamiętnikach Jana Chryzostoma Paska.
20. Satyry Ignacego Krasickiego: Pijaństwo, Do króla, Świat zepsuty.
21. Sentymentalizm i jego odmienność na tle epoki oświecenia: Franciszek Karpiński Do Justyny. Tęskność na wiosnę.
22. Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz: obraz obyczajowości szlacheckiej, sposoby wyrażania patriotyzmu, motywy przyrody, losy Jacka Soplicy, kontrast między Tadeuszem a Hrabią.
23. Adam Mickiewicz, Dziadów część III: prometeizm, mesjanizm, sposoby wyrażania patriotyzmu i obrazy martyrologii.
24. Sonety krymskie Adama Mickiewicza (Stepy akermańskie).

Jak zebrać materiał do interpretacji wiersza? Koło interpretacji:
Kto mówi?
Do kogo mówi?
Kiedy mówi?
Gdzie mówi?
O czym mówi?
Jak mówi?
Dlaczego mówi?
Po co mówi?


POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2022/2023