L1 (2 IX 2021): Lekcja organizacyjna: lektury (terminarz), cele, formy pracy... .
LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - PODSTAWA Z 2015
PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE
L2 (6 IX 2021): Wnioski z analizy sprawdzianu rocznego.
L3 (6 IX 2021): I Bóg wie, co by dla kraju mógł zrobić taki jak on człowiek... . Wokulski jako bohater nowych czasów.
Przypomnienie motywu lalek (podr. s. 328).Zad. s. 334: fr. 1. i zad. 1.; fr. 2 i zad. 5
P.d.
1. Zad. s. 334: obowiązują wszystkie.
2. Dokończenie cytatu z lekcji, ale w inny sposób, niż w wypowiedzi Rzeckiego.
L4 (8 IX 2021): Czy indywidualizm może służyć społeczeństwu? Wokulski i bohaterowie innych utworów.
Podstawą lekcji zad. 1. z tworzenia własnego tekstu (s. 334).L5 (9 IX 2021): Zmarnowaliście życie moje... Zatruliście dwa pokolenia! Miłość w czasach nieromantycznych.
Prezentacja p.d. odnośnie indywidualizmu.Ćwiczenie wprowadzające: Czy literatura może mieć wpływ na człowieka? Uzasadnij swoje stanowisko.
Propozycje argumentacji i przykłady z literatury:
- fala samobójstw naśladowców Wertera,
Podr. s. 335.
Kto zmarnował życie dwóch pokoleń?
S. 338, zad. 1, 2, 5, 6.
L6 (13 IX 2021): Wokulski jako romantyk i jako pozytywista.
Tabela s. 339.L7 (13 IX 2021): Sposoby kreacji postaci Izabeli Łęckiej.
Spojrzenie na bohaterkę z różnych perspektyw perspektyw.Gr. I - s. 338, zad. 3.(1-4)
Gr. II - Jakie prawdy o Izabeli Łęckiej można odnaleźć w opowieści Węgiełka o śpiącej pannie? (s. 420 (5-9).
Gr. III - Interpretacja fr. pokazujących Izabelę jako arystokratkę: jej sposób patrzenia na świat realny, styl życia itp. (10-14)
Gr. IV - Co Łęcka sądzi o małżeństwie, jak wyglądają jej relacje z mężczyznami (15-18).
Jednocześnie wszystkie grupy odpowiadają na pytanie postawione w temacie.
Narrator trzeciosobowy (głównie rozdział 5.).
P.d. Podsumowanie lekcji - wnioski dotyczące kreacji Izabeli Łęckiej. (s. 420).
L8 (15 IX 2021): Z komórki przy sklepie do buduaru hrabiny, co za skok!. Obraz społeczeństwa w Lalce Bolesława Prusa.
1. Sytuacja mieszczaństwa - skutki dziedzictwa feudalnego ustroju rzeczypospolitej szlacheckiej (s. 340).2. Wpływ zaborów na sytuację całego społeczeństwa (fatalne skutki braku opieki państwa) - rozkład całego systemu społecznego. Interpretacja cytatu w temacie lekcji.
P.d. Zad. 1-4, s. 343.
L9 (16 IX 2021): Literacki obraz hermetycznego kręgu arystokracji (metaplan, praca z tekstem, spojrzenie z różnych punktów widzenia).
Prezentacja tworzona online (2 punkty).Praca metodą metaplanu w czterech grupach (zamieszczenie fotogarfii zeszytu w grupie na Messengerze).
1. Jak jest?
2. Jak powinno być?
3. Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
4. Co można zrobić, aby było tak, jak powinno być?
P.d. Dalszy ciąg pracy nad metaplanem, ale już indywidualnie (prezentacja na ocenę, jeśli uczeń otrzyma 3, grupa dostanie po +).
L10 (20 IX 2021): Sprawdzian z Lalki Bolesława Prusa.
L11 (20 IX 2021): Wnioski z metaplanu (prezentacje prac grup).
L12 (22 IX 2021): Przypnę ludzkości skrzydła.... Utopia naukowa w Lalce Bolesława Prusa.
Scjentyzm, utopia. Zad. s. 349.P.d. Kolejne zad., zwłaszcza 12. s. 349
Utopijne czy realistyczne wizje i dążenia bohaterów Lalki Bolesława Prusa?W oparciu o 349 i wybrane fr. powieści.
L13 (23 IX 2021): Stylowe zróżnicowanie języka polskiego.
S. 351- praca z tekstem. S. 355.P.d. Zad. parzyści parzyste, nieparzyści nieparzyste, s. 359.
L14 (27 IX 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (problematyka Lalki Bolesława Prusa).
L15 (27 IX 2021): "Wszyscy chorujemy na nerwy...". Pozytywistyczne rewizje Jana Tomkowskiego - praca z tekstem nieliterackim.
Uwaga! Niebawem zaczynamy nowy podręcznik!Prawdziwy koniec XIX wieku. Wędrówka po motywach i tematach pozytywizmu.
Polacy to bardziej romantycy czy pozytywiści? Do którego systemu wartości jest nam bliżej? Uzasadnij odpowiedź.
L16 (29 IX 2021): Nowa epoka, nowe nastroje. Młoda Polska - początki modernizmu.
Pracujemy nad materiałem s. 18-23. Jeśli jakiegoś elementu z punktów poniżej nie ma w podręczniku, to szukamy odpowiedzi w zasobach internetowych. Punkty należy rozwinąć i umieć zreferować. Szczególnie ważna jest umiejętność wyjaśniania poszczególnych odmian kryzysów (punkt 5.). Do końca lekcji należy przesłać opracowany materiał (fotografie notatek w zeszycie) na grupie w Messengerze. Jeśli ktoś planuje dosłać coś więcej, proszę o taką informację i wskazanie terminu.1. Lata 90. XIX wieku i zjawiska mające miejsce w tym czasie.
2. Nazwy epoki.
3. Stosunek modernistów do natury.
dee 4. Fascynacja kulturą Wschodu (Orientu).
5. Charakterystyka epoki przez pryzmat kryzysów:
a) kryzys prawdy,
b) kryzys religii,
c) kryzys etyki,
d) kryzys estetyki,
e) kryzys człowieka,
f) kryzys języka.
P.d.
1. Krótko o każdym kryzysie.
2. Wszystkie fragmenty Zbrodni i kary.
L17 (11 X 2021): Filozofia modernizmu.
1. Filozofia modernistyczna wobec filozofii epoki pozytywizmu (s. 24).Zad. Dokonajcie uzupełnienia schematu porównującego filozofię modernistyczną z filozofią pozytywistyczną.
Świat duchowy - to określenie bliższe jest filozofii romantycznej. Tu powinno się pojawić określenie psychika.
2. Poglądy Arthura Schopenhauera i jego propozycja dróg ucieczki od życia (sztuka, nirwana, litość i miłosierdzie).
3. Filozofia Friedricha Nietzschego:
a) nihilizm,
b) relatywizm,
c) przewartościowanie wszystkich wartości,
d) koncepcja nadczłowieka.
4. Henri Bergson (intuicjonizm i witalizm oraz koncepcja czasu).
L18 (11 X 2021): Jedna śmierć w zamian za sto istnień... . Credo rosyjskiego nihilisty (Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego).
Praca z fr. tekstu s. 31-32.S. 33,zad. 1, 2, 4.
P.d. S. 33, zad. 3, 5-8.
L19 (13 X 2021): Po prostu zabiłem... . Nowoczesna literacka psychologia zbrodni.
Przypomnienie filozofii F. Nietzschego i rozmowa o wrażeniach po lekturze pierwszych rozdziałów powieści.Na podstawie pierwszych czterech rozdziałów Zbrodni i kary scharakteryzuj i oceń Rodiona Raskolnikowa. Rozważ kwestię, czy charakter, osobowość, system wartości i światopogląd miały wpływ na decyzję bohatera o popełnieniu zbrodni.
Praca z fr. tekstu: podr. s. 31/tekst s. 56 (rozmowa między oficerem a studentem). Co jest w tej scenie kwestią kluczową?
Realizacja temaru - podr. s. 35.
Praca z tekstem: podr. s. 35/tekst s. 13 (u dołu) - rozmowa z Marmieładowem o ubóstwie i nędzy.
Praca z fr. tekstu s. 52-53 (porzucenie przez moment planu zbrodni i odczucia z tym związane.
C.d. pracy z podr. s. 36-37.
L20 (18 X 2021): Czymże byłabym bez Boga? Sonia Marmieładowa - grzesznica i święta.
1. Podr. s. 39 - zadanie obok reprodukcji obrazu Isaala Lewitana Nad wiecznym pokojem.2. Symbolika postaci Marii Magdaleny (obraz Beraud Maria Magdalena u faryzeusza (s. 41).
3. Zad. s. 43.
L21 (18 X 2021): Czy moralnego postępowania można nauczyć się od innych? Jakie czynniki kształtują postawę etyczną człowieka?
Redagowanie wypowiedzi pisemnej.P.d. Praca z lekcji (na następnej lekcji sprawdzić).
L22 (20 X 2021): Co zostało nam, co wszystko wiemy.... Dekadentyzm w poezji Młodej Polski.
1. Zjawisko dekadentyzmu w różnych kontekstach (s. 48).2. Demon (w kawiarni) Wojciecha Weissa (s. 49) - satyra czy malarskie spojrzenie na istotę dekadentyzmu?
3. Interpretacja wiersza Koniec wieku XIX Kazimierza Przerwy-Tetmajera (s. 50) - rozstrzygnięcie kwestii, czy jest to utwór typowo dekadencki.
b P.d. S. 51, zad. 10, 12.
L23 (21 X 2021): Poezja Marcina Świetlickiego - bliska dekadentyzmowi i nihilizmowi, czy poszukująca wartości?
Praca z tekstami s. 55.P.d. Interpretacja wiersza Zły ptak (s. 57).
L24 (25 X 2021): Przejrzyste, zwiewne [...] błękitne zadumanie... . Impresjonizm w malarstwie i w poezji.
1. Interpretacja wiersza Zły ptak (s. 57).2. Poezja miłosna (s. 58).
3. Realizacja tematu lekcji (s. 63):
a)
Dokonaj analizy obrazu Claude'a Monet Impresja. Wschód słońca (s. 64) i zapisz cechy impresjonizmu widoczne na obrazie:
Impresjonizm w literaturze:
- barwne widzenie,
- muzyczność (onomatopeje, instrumentacja głoskowa),
- podmiotowość widzenia,
Teza interpretacyjna do wiersza K. Przerwy-Tetmajera W lesie (s. 66).
Uzasadnij powyższą tezę i nie zapomnij o funkcji kilku wybranych środków stylistycznych (pisemnie).
L25 (25 X 2021): Wynaturzone okazy gatunku ludzkiego... . Obraz życia i pracy ludzi wykluczonych w Ludziach bezdomnych Stefana Żeromskiego.
cxz1 1. Konwencja naturalistyczna w Ludziach bezdomnych Stefana Żeromskiego (s. 74):- maksymalne zbliżenie do rzeczywistości i pokazywanie jej ciemnych, fizjologicznych, biologicznych aspektów,
- narracja personalna (zamiast autorskiej), prowadzonona z perspektywy bohaterów,
2. Analiza fr. 1. (s. 75).
P.d. S. 77-78.
L26 (28 X 2021): Miłe, wykwintne, przyjemne sale... i mieszkanie [...] puste jak psiarnia. Idea domu i bezdomności w Ludziach bezdomnych Stefana Żeromskiego.
Spr. p.d. s. 77-78: pole dla aktywnych.Jaki obraz pracy wyłania się z Ludzi bezdomnych?
S. 79.
P.d. S. 82.
L27 (3 XI 2021): Słowo tajemnicze zawierające sens życia... Symbole wyborów moralnych bohaterów powieści Żeromskiego.
Symbole w powieści.P.d. S. 87 (parzyści - nieparzyści).
L28 (4 XI 2021): Sprawdzian znajomości treści Wesela Stanisława Wyspiańskiego.
P.d. Obowiązują wszystkie zad. s. 87 (1-10). Wykonanie polecenia z P.D. może zastąpić trzy zadania z zakresu 1-10, wykonanie zadania z TWT może zastąpić 5 zadań z zakresu 1-10.L29 (8 XI 2021): Ocena ostatecznego wyboru dokonanego przez Tomasza Judyma.
Spr. p.d. S. 87 (parzyści - nieparzyści).Jaką rolę odgrywa w powieści motyw rzeźby Wenus z Milo i sposób jej odbioru przez Judyma?
Jakie odczytanie powieści sugerują dwa dzieła sztuki?
Jak oceniasz decyzję Judyma o rozstaniu z Joanną Podborską? W swojej notatce użyj następujących określeń: społecznik, neurotyk, postać tragiczna, nonkonformista, szaleniec, idealista.
L30 (8 XI 2021): Ten dług przeklęty... . Sąd nad Tomaszem Judymem.
1. Pojęcia, które powinny się pojawić w dyskusji: społecznik, neurotyk, postać tragiczna, nonkonformista, szaleniec, idealista, ....2. Praca z tekstem s. 89.
L31 (10 XI 2021): Rachuj no się, z łaski swej, ze słowami! Agresja i przemoc w języku.
1. Przypomnienie aktu komunikacji i funkcji języka.2. Język i działanie (s. 90).
3. Analiza fr. Ludzi bezdomnych s. 91. S. 93, zad. 1, 2, 3.
P.d.
Zad. z tworzenia własnego tekstu s. 93.
L32 (15 XI 2021): Wnioski z analizy sprawdzianu znajomości treści i problematyki Wesela Stanisława Wyspiańskiego.
L33 (15 XI 2021): Chłop potęgą jest i basta... . Obraz wsi polskiej w Weselu Stanisława Wyspiańskiego.
Geneza Wesela (s. 118).Wesele jako dramat neoromantyczny (s. 119).
Naturalizm w dramacie (s. 120).
Dialektyzacja (s. 121).
Plotka o Weselu i pierwowzory postaci (s. 122).
Charakterystyka Czepca:
- porywczy, energiczny,
- agresywny, niebezpieczny,
- otwarty, zainteresowany tym, co się dzieje w świecie, czytający gazety
- Tabela ujmująca postacie przywoływane przez bohaterów (zad. 3, s. 120).
Świadomość odrebności chłopów i ich stosunek do:
a) szlachty:
b) Żydów:
c) ludzi z miasta i inteligencji
P.d. Zad. 4. do końca (wszyscy), zad. 6 (nieparzyści), 7 (parzyści) s. 120
ZDALNIE:
L34 (17 XI 2021): Sen, muzyka, granie, bajka... . Relacje między inteligencją a ludem w Weselu.
Nie sprawdzano p.d.Przyczyny fascynacji wsią (s. 123) - w czasie rozliczania będzie można korzystać tylko z mapy mentalnej.
S. 124, zad. 2a - numery 1-6; zad. 2b - numery 7-12; zad. 2c - numery 13-18. Te zagadnienia staną się tematem następnej lekcji. Notatki należy przesłać na grupie na Messengerze.
ZDALNIE:
L35 (18 XI 2021): Relacja sztuka-życie z punktu widzenia inteligencji.
W oparciu o zad. 2., s. 124.P.d. S. 124, zad. 8 (minimum po dwie sceny z każdego podpunktu).
L36 (22 XI 2021): Przyczyny braku porozumienia między inteligencją a chłopstwem.
1. Omów problem dominujący w danej scenie.2. Przedstaw wnioski związane z tematem.
3. Wskaż środek stylistyczny, który pełni istotną rolę związaną z punktem 2.
Omówiono scenę 30 z aktu I, częściowo 19 z aktu III.
P.d. Obowiązuje interpretacja wszystkich scen z zad. 8. Na ocenę uczeń będzie interpretował jedną scenę, druga zostanie wskazana przez nauczyciela.
L37 (29 XI 2021): Konfrontacja: Dziennikarz - Stańczyk w kontekście historycznym (konserwatyści krakowscy - stańczycy).
S. 124, zad. 8 - na ocenę (b: akt II, scena 8, 29, 30).Materiał s. 125 - Teka Stańczyka.
Praca z fr. tekstu: dialog między Dziennikarzem a Stańczykiem - zad. 3. s. 131.
P.d. Zad. na 3. s. 131 - c.d. pracy z lekcji.
Uwaga! Praca klasowa - rozprawka w oparciu o fr. Wesela: 6 XII 2021.
L38 (29 XI 2021): Co się komu w duszy gra.... Wesele jako dramat symboliczny.
Zad. 7. str. 131 (Wernyhora - Gospodarz).L39 (1 XII 2021): Rozterki szlacheckiego inteligenta chłopomana.
Na ocenę relacja Wernyhora - Gospodarz.Relacja Rycerz - Poeta i Hetman - Pan Młody (akt II, scena 9).
P.d. S. 131, zad. 4.
L40 (2 XII 2021): Ekranizacja Wesela Wyspiańskiego w reżyserii Andrzeja Wajdy.
Spr. p.d. zad. 4, s. 131. JednocJaką interpretację problematyki Wesela, a zwłaszcza postaci Wernyhory i motywu chocholego tańca sugeruje film Andrzeja Wajdy (fr. 1h07' - ok. 10 minut).
Realizacja tematu. Początek filmu, ok. 1h07'-1h15' oraz końcówka do 1h42'
L41-42 (6 XII 2021): Praca klasowa - rozprawka w oparciu o fr. Wesela Stanisława Wyspiańskiego.
L43 (8 XII 2021): Między fascynacją ludem a lękami bohaterów Wesela Stanisława Wyspiańskiego.
S. 131, zad. 5: Pan Młody i Hetman.Zad. 6.: Dziad i Upiór.
Interpretacja scen końcowych.
P.d. Przygotować wypowiedź związaną z tematem lekcji.
L44 (9 XII 2021): W jaki sposób historia i legendy historyczne mogą służyć mówieniu o współczesności i przyszłości narodu?
Praca w grupach.L45 (13 XII 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (rozprawka w oparciu o fr. Wesela).
Uwaga! Na początku stycznia obowiązuje znajomość treści Jądra ciemności J. Conrada. Rozpoczęcie pracy nad Chłopami (s. 144).L46 (13 XII 2021): Te usta pełne i tak czerwone.... Życie erotyczne Lipiec.
Podr. s. 149. Tło wydarzeń, początek utworu, kim są główni bohaterowie.Praca z fr. s. 151: kobiety o Jagnie i o relacjach między płciami.
Podstawą lekcji s. 153.
P.d. Zad., s. 154-156 - parzyści parzyste, nieparzyści - nieparzyste.
L47 (15 XII 2021): Obrazy miłości w różnych tekstach kultury w konfrontacji z Chłopami Reymonta.
P.d. jak w PD (trzy podpunkt) - można wyjść poza romantyzmL48 (16 XII 2021): Jak dwa psy wściekłe.... Zło w Chłopach.
Podr. s. 154. Zad. s. 159:P.d. S. 159.
L49 (20 XII 2021): Pan Jezus z każdego kąta słyszy... . Religijność wsi w Chłopach.
Na ocenę: p.d. s. 159, zad. 4, 5, 6, 8.1. Podr. s. 161, zad. 1-6.
2. Fr. tekstu - s. 162 - zadania.
3. Fr. tekstu - s. 164 - zadania.
P.d. S. 162, zad. 1 - wszyscy, pozostałe parzyści - nieparzyści.
L50 (20 XII 2021): Hierarchia społeczna w Lipcach - jej źródła i konsekwencje.
P.d. S. 164 zad. 7, 8 - wszyscy, pozostałe parzyści nieparzyści.L51 (22 XII 2021): Kiej somsiad z somsiadem się zejdzie... . Dialektyzacja w literaturze.
Podr. s. 165.P.d. S. 168, dokończyć zad. 1, ponadto 6 i 7.
L52 (3 I 2022): Wnioski z analizy matury próbnej z Operonem.
L53 (3 I 2021): Polski my naród.... Różne ujęcia sprawy narodowej w XIX i XX wieku.
1. Kontekst historyczno-polityczny powstania utworu i jego rola/2. Interpretacja tekstu.
3. Funkcje środków stylistycznych (zad. 3, s. 178): synekdocha, peryfraza.
Funkcja synekdochy: w części widać całość, wysiłek pojedynczego człowieka obrazuje wysiłek całego narodu (Odzyska ziemię dziadów wnuk ).
4. Motyw złotego rogu (zad. 4, s. 178).
P.d. S. 178, zad. Jedno z zadań 8. i 9.
L54 (5 I 2021): List jako specyficzny gatunek wypowiedzi (list biskupów polskich do biskupów niemieckich, 1965).
1. List jako gatunek (list otwarty jako specyficzna jego odmiana). 2. Praca z tekstem.P.d. Piosenka Ciechowskiego Nie pytaj o Polskę.
L55 (10 I 2022): Myśl o [...] powinowactwie z tym dzikim, namiętnym wrzaskiem. Joseph Conrad jako świadek epoki kolonialnej
Uwaga! 17 stycznia sprawdzian z Jądra ciemności.I Skojarzenia z Afryką:
O czym myślicie, słysząc "Afryka"? Swobodne wypowiedzi uczniów.
Zwrócić uwagę na elementy wypowiedzi, które prowadzą w kierunku takich zagadnień jak: kolonializm, Murzyn, ... .
II Realizacja tematu:
1. W kontekście kolonializmu (s. 192).
2. Geneza Jądra ciemności.
3. Sylwetka Józefa Teodora Korzeniowskiego (s. 194).
4. Praca z fr. tekstu (s. 193).
5. Odpowiedzi na wybrane indywidualnie pytania (s. 196: ).
6. Wyjaśnienia dotyczące sytuacji narracyjnej.
L56 (10 I 2022): Przed nami jest jądro ciemności.... Etyka i polityka w opowiadaniu Conrada Jądro ciemności.
1. Diagnoza Josepha Conrada (s. 197).2. Conrad a Nietzsche.
3. Polemika z Dostojewskim.
4. Praca z fr. tekstu (s. 198). S. 201.
Praca domowa: s. 201, zad. 1, 3, 4 i jedno wybrane z pozostałych.
.
L57 (12 I 2022): Sylwetka Kurtza widziana z różnych perspektyw.
Dwie wizje człowieka opętanego przez zło (Raskolnikow a Kurtz).S. 201.
a) źródła zła:
b) skutki zła (głównie psychologiczne):
c) wpływa immoralizmu na innych ludzi:
d) możliwość obrony przed złem (na czym polega):
P.d. s. 201, zad. 8.
Zad. na 17 I: podr. 3, s. 132-134 (pojęcie zła i tekst Jana Pawła II Pamięć i tożsamość).
L58 (13 I 2022): Wizje człowieka opętanego przez zło: Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego i Jądro ciemności Josepha Conrada.
W oparciu o PD s. 201 (cztery podpunkty do porównania).Wydruk fr. o Kurtzu - komentarz do fr. V.
P.d. Pozostałe fr.
L59 (17 I 2022): Pytania o przyczyny zła w kontekście tekstu Jana Pawła II Pamięć i tożsamość.
Na ocenę:1. Sylwetka Kurtza w oparciu o 9 fragmentów tekstu.
2. Komentarz do p.d. (podr. 3, s. 132-134).
Podr. 3, s. 132-134 (pojęcie zła i tekst Jana Pawła II Pamięć i tożsamość).
L60 (17 I 2022): Sztuka modernizmu - podsumowanie.
Podr.. s. 212.L61 (19 I 2022): Sprawdzian znajomości problematyki i treści Jądra ciemności Josepha Conrada.
Podano L62.L62 (20 I 2022): Dwudziestolecie międzywojenne - kryzys i schyłek nowoczesności.
1. Między tradycją a awangardą (s. 250).a) kontynuacja typu powieści opartej na realizmie psychologicznym, ale też pojawienie się nowatorskich utworów prozatorskich,
b) poeci - kontynuatorzy tradycji i różne odmiany awangardy poetyckiej.
2. Interpretacja obrazu Wojciecha Weissa Kryzys (s. 251).
3. Ruchy polityczne międzywojnia (s. 252).
4. Idee oświeceniowe początków nowoczesności a kryzys nowoczesności po 1918 r. (s. 253).
5. Rozwój kina i rewolucja dźwiękowa.
6. Przyczny kryzysu nowoczesności z punktu widzenia filozofa (Spengler).
Co się stało z wartościami z początków nowoczesności, z czasów oświecenia, takimi jak: wolność (republika, demokracja), równość, braterstwo? Jakie mechanizmy zadziały, wskutek których pojawiły się totalitaryzmy w różnych odmianach, faszyzm, nacjonalizm i antysemityzm?
Uwaga! Obowiązuje znajomość treści Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. Na pon. Rodowód i Szklane domy.
L63 (24 I 2022): Najistotniejszy, najzdrowszy, najtęższy obraz przedwiośnia... . Inicjacje Cezarego Baryki.
1. Zdefiniuj pojęcie powieści inicjacyjnej (270).2. Zad. 1, 2, 3.
L64 (24 I 2022): Obraz rodziny Baryków na tle wydarzeń w Baku.
Realizacja tematu.1. Omów związek Cezarego z matką (s. 271, zad. 4).
2. Wskaż pozytywne i negatywne elementy matczynego wychowania Cezarego, widoczne w relacjach z innymi (s. 271, zad. 5).
P.d.
1. S. 271, zad. 2. z PD (Cezary a Kordian).
S. S. 275, zad. 6-10.
Podano L65: zrobione 1-5 s. 275 (dopracować zad. 2).
L65 (26 I 2022): Krew płynęła [...] jako rzeka wieloramienna... . Rewolucja i jej skutki.
Jeszcze o zad. 2 z PD s. 271 (będzie rozliczane na ocenę w przyszłym tygodniu) - Kordian a Cezary.S. 272. Po zad. 10 praca z fr. s. 35 Cezary prowadzi swoisty dialog z trupem pięknej Ormianki.
L66 (27 I 2022): Kto ma rację w sporze o rewolucję?
Redagowanie odpowiedzi na pytanie postawione w temacie:Formułowanie argumentów w oparciu o wnioski z analizy fr. tekstu:
- wypowiedź Cezarego - jego monolog wewnętrzny skierowany do nieżyjącej matki (s. 30),
- spór z ojcem (s. 54),
- wypowiedź Seweryna o zbrodniach (s. 62),
- Cezary - uświadomienie sobie problemu tyranii (s. 71) .
Obowiązuje Przedwiośnie w całości.
L67 (14 II 2022): Polsce trzeba na gwałt wielkiej idei! Projekty odrodzonego państwa w Przedwiośniu Stefana Żeromskiego.
Informacja o zaliczaniu nieobecności za styczeń.Praca klasowa z Przedwiośnia - 21 II (Przedwiośnie będzie powiązane z Weselem).
Wnioski z analizy sprawdzianu z Jądra ciemności - informacja zwrotna.
S. 277.
1. Seweryn Baryka i jego wizja szklanych domów. Analiza stylu jego wypowiedzi (funkcje stylizacji biblijnej).
2. Program Szymona Gajowca (s. 280, zad. 4. i 5.).
3. Program społeczno-polityczny komunistów (s. 280, zad. 6., 7. 8.)
L68 (14 II 2022): Wszystko tu było na swoim miejscu... . Żeromski wobec mitów narodowych.
1. Mit szlacheckiego gniazda.2. Mit Kresów Wschodnich.
P.d. Pkt 1 - nieparzyści, pkt 2 - parzyści. Wyjaśnić pojęcia, powiązać z Przedwiośniem.
L69 (16 II 2022): Projekcja filmu Przedwiośnie Filipa Bajona.
Podr. s. 287.P.d. Znaleźć jakąś różnicę między książką a filmem. Zwrócić uwagę na ujęcie mitu szlacheckiego gniazda.
Obowiązują zad. s. 285.
L70 (17 II 2022): Jeszcze nie widział w swym życiu takiego zjawiska jak ten entuzjazm Polaków... Powieść Żeromskiego w ekranizacji Bajona.
Podr. s. 287.Różnice między ekranizacją a powieścią:
PRZYJAŹŃ
- w powieści jest mowa o koleżeństwie, które z jednej strony było związane z włóczeniem się po okolicach, ale też z działaniami bardziej ambitnymi (przygotowywanie jakiejś sztuki teatralnej z treściami rozbójniczymi); z drugiej strony pojawiały się zachowania bardziej groźne: wybijanie szyb burżujom (s. 12-13);
- w filmie pojawia się motyw przyjaźni (przyjaciele są różnych narodowości: Rosjanin, Żyd, Ormianin, Tatar), przyrzekają sobie wieczną wierność w przyjaźni, ale bieg historii sprawia, że muszą zwrócić się przeciw sobie.
POWRÓT DO NAUKI STACJONARNEJ
L71-72 (21 II 2022): Praca klasowa - rozprawka w oparciu o Przedwiośnie i inne teksty kultury.
L73 (23 II 2022): O, cóż jest piękniejszego niż wysokie drzewa... . Estetyzm w poezji (Leopold Staff, Marcin Świetlicki, Siergiej Jesienin).
Celem lekcji jest przygotowanie wnikliwej argumentacji do tezy interpretacyjnej.Wszyscy uczniowie zapoznają się z wierszem Leopolda Staffa Wysokie drzewa (s. 291), ale nie należy korzystać z poleceń do tekstu, zanim nie zostanie wykonana praca interpretacyjna.
P.d. S. 292, wiersz Świetlickiego podstawa interpretacja, rozszerzenie - porównanie tekstów.
L74 (24 II 2022): A wiosną - niechaj wiosnę, nie Polskę zobaczę... . Poeci Skamandra wobec rzeczywistości i historii.
1. Program poetów Skamandra (s. 296).- programowo bezprogramowi,
- witalność,
- nowe tematy, obraz zwykłego człowieka.
2. Problem do rozwiązania:
Udowodnij, że Julian Tuwim w wierszu Do krytyków (s. 297) realizuje założenia grupy poetyckiej Skamander.
- temat zwykły, w jakimś sensie nowy i niepoetycki - jazda tramwajem (dzień dzisiejszy),
- język ukierunkowany na ten zwykły temat (poetyka codzienności),
- witalizm - wiersz niezwykle dynamiczny (jazda tramwajem, wyliczenia, wykrzyknienia, myślniki - językowe środki dynamizacji),
- urbanizm, przestrzeń miasta, człowiek w ruchu, przypadkowość,
- element zabawowy, ludyczny - prowokacyjność wiersza (adresat - krytycy, oczywiście literaccy): nieco kpiny, zgryżliwości i uszczypliwości, wyrażonej nie wprost, ale wyczuwalnej,
P.d. S. 321, zad. 1, 3, 4.
L75 (28 II 2022): Jest się takim, jak miejsce, w którym się jest... . Dyskusja z determinizmem w Granicy Zofii Nałkowskiej.
1. Geneza i tytuł (s. 318).2. Interpretacja początku powieści .
3. Praca z fr. tekstu (podr. s. 319).
4. Wynotuj, co składało się na opinię "ulicy" o Zenonie Ziembiewiczu.
5. Dlaczego "od strony" Zenona Ziembiewicza i od strony ulicy to samo wydarzenie wyglądało zupełnie inaczej.
6. Jak swoje życie postrzegał Walerian Ziembiewicz, a jak wyglądało ono z zewnątrz?
S. 321, TWORZENIE WŁASNEGO TEKSTU.
L76 (28 II 2022): Wpływ środowiska na bohaterów w Granicy Zofii Nałkowskiej i analogiczny problem w innych tekstach kultury.
Spr. p.d.Realizacja tematu (w oparciu o polecenie z p.d. s. 321).
Praca nad rozdziałem nr 4 (s. 42) - obraz sytuacji zwierząt (Fitek i Lulu) - interpretacja rozdziału jako punktu wyjścia do refleksji o sytuacji człowieka.
Łańcuch - symbol ograniczeń, skrępowania człowieka. Zenon zapomniał, że związek z Justyną może się skończyć problemami. Zachowywał się jak młody, swobodny człowiek, który kieruje się instynktem i pierwotnymi odruchami. Ciąża Justyny przyniosła świadomość, że za wolność trzeba zapłacić wysoką cenę. A przecież bohater planował karierę i zawarcie związku małżeńskiego.
Praca nad fr. poświęconym Justynie.
Inne teksty kultury
Wpływ sytuacji życiowej na decyzje Raskolnikowa (czynnik ekonomiczny, psychologiczny, mentalny).
P.d. TWT s. 321.
L77 (2 III 2022):Jakaś granica, za którą nie wolno przejść... . Problematyka moralna Granicy Zofii Nałkowskiej.
S. 324-325, zad. 3 , 4.Ad. 4) Zenon czyta swój artykuł i zauważa, że jest to tekst dla niego w tej chwili całkowicie obcy. Jego myśli są żywe, dynamiczne, niepewne i niezdecydowane, a tekst jest jak gdyby zastygły, twardy i przede wszystkim nie można w nim nic zmienić.
Ale najważniejszy jest tutaj problem, czy pisząc ten artykuł, był szczery wobec siebie, czy też pisał go tak, jak od niego oczekiwano. Niby uważa, że pisał tekst w zgodzie ze sobą, ale jak gdyby nie kończył swoich myśli, przed czymś się powstrzymywał. A przecież jego ambicje wyjściowe nakazywały mu uczciwość w każdej sytuacji, tu jednak poszło coś nie tak.
Ad. 5) Wiadomość, że Justyna jest w ciąży, powoduje u Zenona irytację i budzi niechęć do Justyny. Pojawia się niepokój, ale też wstyd połączony z litością. Po raz kolejny bohater odczuwa niesmak wobec siebie.
Ad. 6) W zad. 4. była mowa o tym, że Ziembiewicz nie dopowiadał w artykule swoich myśli do końca, przed czymś się powstrzymywał, gdyż nie chciał się narażać swojemu mocodawcy Czechlińskiemu. W rozmowie z Justyną Zenon również zachowuje się niejednoznacznie: daje pieniądze, ale nie mówi wprost, że mają być przeznaczone na usunięcie ciąży. Nie chce wziąć na siebie odpowiedzialności za tę decyzję i pozostawia Justynę samą z problemem.
Ad. 8) Elżbieta mówi o granicy, której człowiek nie powinien przekraczać. Ma na myśli to, że Zenon jest współodpowiedzialny za decyzję o strzelaniu do manifestantów. Mowa jest tutaj zatem o tym, że na pewne czyny nie wolno się godzić, gdyż jeśli tak uczynimy, staniemy się innymi ludźmi.
P.d. S. 325, zad. 5, 6 , 8, Anna 9.
L78 (10 III 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (rozprawka: Przedwiośnie i Wesele).
P.d. S. 328, parzyści parzyste, nieparzyste. Zad. 9. wszyscy.L79 (14 III 2022): Prawda o człowieku uwikłanym w schematy i pragnącym się od nich uwolnić (Granica Zofii Nałkowskiej).
Analiza p.d. zad. 4, 5, 6, 8, s. 325.L80 (14 III 2022): Sufit, który dla innych był podłogą.... Problematyka społeczna w Granicy Zofii Nałkowskiej.
Podr. s. 326.Obraz społeczeństwa i struktura hierarchii społecznej przedstawionej w Granicy Zofii Nałkowskiej. W oparciu o tabelę s. 329.
Starość jako mądrość, starość jako nieszczęście czy też inne jej ujęcie? Jaki obraz starości wyłania się z różnych tekstów kultury?
ZAJĘCIA DODATKOWE ZDALNE
D1 (14 III 2022): Jakie sposoby manifestowania patriotyzmu przedstawiają artyści w swoich dziełach?
Dokument Google: 3g-dod-01-patriotyzm Jan Kochanowski, Pieśń o spustoszeniu Podola, podr. Oblicza epok 1.2, s. 71.- Kochanowski chce wstrząsnąć Polakami - jak to robi?
- każda strofa ma swoje znaczenie.
Adam Mickiewicz, Dziadów część III
- w których scenach pojawia się tematyka patriotyczna?
- w jaki sposób piętnuje Mickiewicz postawy pozbawione uczuć patriotycznych?
- Konrad - postać jednoznacznie patriotyczna czy też wykraczająca poza tradyccyjne rozumienie patriotyzmu?
L81 (16 III 2022): Motywy miłości i śmierci w poezji dwudziestolecia międzywojennego (Bolesław Leśmian).
Podr. s. 337.L82 (17 III 2022): Dwudziestolecie międzywojenne - czas awangardy.
1. Miasta dwudziestolecia (s. 18).2. Gospodarka i technika.
3. Nowe środki masowej komunikacji.
4. Nowa sztuka (awangarda)..
C.d. pracy
1. Scharakteryzuj I awangardę, tzw. Awangardę Krakowską (s. 22).
2. Przedstaw najważniejsze cechy II awangardy:
a) awangarda lubelska,
b) awangarda wileńska - żagaryści.
3. Zapisz tezę interpretacyjną do wiersza Juliana Przybosia Z Tatr.
P.d. S. 56, Schulz, Ulica Krokodyli. Jedno wybrane zadanie.
L83 (21 III 2022): Obraz nowoczesnego miasta w opowiadaniu Ulica Krokodyli Brunona Schulza.
Praca w trzech grupach (s. 59):
1. Zad. 1, 2, 7.
2. Zad. 3, 4, 8.
3. Zad. 5, 6, 9.
Konteksty:
1. Urbanizm (opisy Paryża w Lalce Bolesława Prusa jako przykład pozytywnej oceny możliwości rozwojowych, jakie daje miasto) i antyurbanizm (opisy Petersburga w Dziadów części III Adama Mickiewicza oraz motyw paryskiego bruku w Panu Tadeuszu, obraz Petersburga w Zbrodni i karze Fiodora Dostojewskiego).
2. Stosunek Brunona Schulza do miasta (antyurbanizm, dehumanizacja, tandeta, ...) (NZTZC 3.3., s. 55).
3. Dokonaj analizy metafory: oszalałe, szare maki ekscytacji rozsypują się w popiół
L84 (21 III 2022): Mityzacja rzeczywistości w prozie Brunona Schulza (Ptaki).
Ptaki (s. 60).
S. 63-64, zad. 2, 4, 11, 1 z PD.
P.d. na 24 marca.
Miasto - przestrzeń rozwoju i szans, czy też zagrożenia i upadku, a może czegoś zupełnie innego? Omów zagadnienie w oparciu o tytułowe dla cyklu opowiadanie Sklepy cynamonowe oraz utwór Ulica Krokodyli Brunona Schulza. Odnieś się do innych tekstów kultury z epoki romantyzmu i pozytywizmu.
ZAJĘCIA DODATKOWE ZDALNE
D2 (22 III 2022): Schulz i Kafka oraz Mickiewicz - porównanie sposobów przedstawienia świata i jego funkcji semantycznych oraz estetycznych (kreacja bohatera, kontekst historyczny, kolorystyka, czas, przestrzeń).
Najpierw porównanie literackich obrazów więzienia (s. 49, zad. 2. z PD).
Podr. s. 59, zad. 2. z PD.
L85 (23 III 2022): Jak walczący prorok.... Obraz ojca w opowiadaniu Brunona Schulza Noc wielkiego sezonu.
Na ocenę:
1. Wybierz jeden z poniższych tematów:
a) Miasto - przestrzeń rozwoju, szans i postępu czy: labirynt, miejsce przeklęte i niszczące człowieka? Omów zagadnienie w oparciu o wybrane opowiadania Brunona oraz odnieś się do innych tekstów kultury;
b) Odtwarzanie rzeczywistości czy kreacja nowych światów?
2. Dokonaj interpretacji opowiadania Ptaki. W tym celu wyjaśnij:
a) kim staje się ojciec w wyobraźni Józefa,
b) jaką rolę odgrywa w wydarzeniach Adela i jakiemu procesowi ulega,
c) jaką funkcję pełnią wybrane metafory.
3. Przedstaw wydarzenia ukazane w opowiadaniu Noc wielkiego sezonu.
Podr. s. 68 (zadania).
P.d. Wybrać PD lub TWT s. 68.
L86 (24 III 2022): Miasto - przestrzeń rozwoju i szans, czy też zagrożenia i upadku? Rozprawka.
Interpretacja tytułowego opowiadania Sklepy cynamonowe.
Rozprawki na poniedziałek.
L87 (28 III 2022): Wnioski z analizy rozprawek (motyw miasta).
L88 (28 III 2022): Wymagania do sprawdzianu powtórzeniowego:
1. Wartości, koncepcje, idee ważne dla: antyku, średniowiecza, renesansu, baroku, oświecenia i romantyzmu.
2. Król Edyp Sofoklesa: postawa Edypa jako władcy (ocena bohatera), pojęcie tragizmu, problem oddziaływania sztuki - katharsi, ironia tragiczna, hybris (pycha) na przykładzie zachowania Jokasty,
3. Tyrtajos, Rzecz to piękna - jak poeta wyraża postawę patriotyczną,
4. Homer, Iliada (problem odpowiedzialności za ojczyznę na przykładzie postaw Hektora i Parysa (Aleksandra)); postawa króla Priama po śmierci syna; Odyseja - Odyseusz jako homo viator.
5. Postacie mitologiczne i ich symbolika: Demeter i Persefona, Narcyz, Niobe, Apollo, Thanatos, Syzyf, Afrodyta, Mars.
6. Postacie biblijne: Hiob, Mojżesz, Abraham, św. Piotr - czego są symbolami.
7. Motyw miłości w Pnp.
8. Obraz Boga oraz relacji Bóg - człowiek.
9. Pojęcie paraboli na przykładzie wybranej przypowieści.
10. Obraz Matki Boskiej w Bogurodzicy i Lamencie świętokrzyskim.
11. System wartości rycerza średniowecznego na przykładzie Rolanda z Pieśni o Rolandzie.
12. Inne wzorce osobowe: święty (Aleksy, Franciszek) oraz władca (na przykładzie Kroniki polskiej Galla Anonima.
13. Pieśń XXIV oraz Pieśń o spustoszeniu Podola Jana Kochanowskiego.
14. Obraz wsi w Pieśni świętojańskiej o sobótce Jana Kochanowskiego oraz w Żywocie człowieka poczciwego Mikołaja Reja.
15. Literacki obraz kryzysu światopoglądowego i bezgranicznej miłości ojca do zmarłej córki w Trenach Jana Kochanowskiego.
16. Czym się kończy żądza władzy na przykładzie Makbeta Szekspira. Motyw relacji mąż - żona oraz motyw zniszczonej przyjaźni.
17. Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego w kontekście pojęcia vanitas.
18. Daniel Naborowski, Krótkość żywota.
19. Obraz życia sarmackiego i systemu wartości Sarmaty w Pamiętnikach Jana Chryzostoma Paska.
20. Satyry Ignacego Krasickiego: Pijaństwo, Do króla, Świat zepsuty.
21. Sentymentalizm i jego odmienność na tle epoki oświecenia: Franciszek Karpiński Do Justyny. Tęskność na wiosnę.
22. Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz: obraz obyczajowości szlacheckiej, sposoby wyrażania patriotyzmu, motywy przyrody, losy Jacka Soplicy, kontrast między Tadeuszem a Hrabią.
23. Adam Mickiewicz, Dziadów część III: prometeizm, mesjanizm, sposoby wyrażania patriotyzmu i obrazy martyrologii.
24. Sonety krymskie Adama Mickiewicza (Stepy akermańskie).
L89 (30 III 2022): Groteska w Ferdydurke Witolda Gombrowicza.
1. Geneza i tytuł (s. 74).
2. Nowatorstwo i gra z czytelnikiem.
P.d. S. 78, zad. 8 oraz trzy wybrane z parzystych (parzyści) i z nieparzystych (nieparzyści).
L90 (31 III 2022): Gombrowiczowskie metafory ciała.
Podr. s. 79.
PUPA
W dorosłym istnieje dziecko, pokłady infantylności.
Na czym polega to zdziecinnienie? Warto spojrzeć na ten problem przez pryzmat tego, co w oświeceniu mówił Immanuel Kant na temat istoty nowej epoki. Oświecenie oznaczało dla niego wyjście człowieka z niedojrzałości rozumianej jako brak umiejętności posługiwania się własnym rozumem.
Pupa, upupienie oznacza więc:
- brak samodzielności w myśleniu i ocenianiu,
- bazowanie na autorytetach akceptowanych bezrefleksyjnie,
- podporządkowanie innym,
- brak samodzielności w myśleniu i działaniu.
ŁYDKA
Symbolizuje dominację sfery seksualności w psychice człowieka. Człowiek jest niewolnikiem zmysłów i potrzeb erotycznych. Miłość to tylko romantyczny dodatek, próba nadania otoczki idealizującej sferze zmysłowości.
W tym kontekście kult młodości i zdrowia jest tak naprawdę przejawem dążenia do spełnienia erotycznego. Jest zatem sublimacją popędu seksualnego.
GĘBA
Gęba to przeciwieństwo twarzy rozumianej jako nasze prawdziwe oblicze. Gęba to maska, jaką zakłada nam społeczeństwo. Prawdziwa twarz nie istnieje. A gęba jest nam przyprawiana i ulega zmianom w zależności od ról społecznych, w jakie wchodzimy.
Omówiono początek rozdz. 2 (s. 23-26).
P.d. S. 84, zad. 1-4 (szkoła).
L91 (4 IV 2022): Obraz szkoły oraz motyw dworu i wsi w Ferdydurke Witolda Gombrowicza.
Praca w oparciu o wnioski z p.d. zad. 1-4 s. 84.
Zad. 8. s. 84.
Jaki obraz szkoły wyłania się z utworu? Czego metaforą jest szkoła i panujące w niej zasady i relacje?
Jaki obraz wsi wyłania się z utworu? Jakie prawdy o relacjach społecznych i problemie formy chce przekazać Gombrowicz??
L92 (4 IV 2022): Bohaterowie poddani presji społecznej. Jak uwolnić się od przyprawianej gęby?
Podstawą zad. 1. z PD s. 85.
W oparciu o poleceenie z TWT s. 85.
Bohaterowie poddani presji społecznej: Zenon Ziembiewicz z Granicy Zofii Nałkowskiej i Józio z Fedrydurke:
a) model rodziny i wychowania:
Zenon:
- wychowany w zubożałej rodzinie szlacheckiej,
- ojciec erotoman (zwłaszcza gdy jest pod wpływem alkoholu),
Józio:
- wychowany w rodzinie inteligenckiej pochodzenia szlacheckiego (krewni - ziemianie Hurleccy w Bolimowie),
b) aspiracje i wyobrażenia człowieka o sobie:
Zenon:
- uważa, że w życiu trzeba być w porządku z sobą, nie można przekraczać pewnych granic moralnych - w praktyce ten program etyczny nie udaje się bohaterowi, gdyż jest konformistą i karierowiczem,
Józio:
- chce się objawić światu takim, jaki jest, chce pokazać swoją twarz, nie chce mieć narzuconej żadnej roli (ciotki chciałyby, żeby był kimś: lekarzem, adwokatem albo chociaż kobieciarzem); inni przyprawiają mu gębę.
c) możliwości realizacji siebie, jakie daje świat: Zenon:
Józio:
Czy i jak można uwolnić się od gęby przyprawianej przez innych:
- tak naprawdę nie ma ucieczki przed gębą, - można poprzez interakcje z innymi parodiować zachowania innych, przedrzeźniać ich i wyśmiewać, ale w ten sposób wchodzimy też w interakcje z formą, niby chcemy ją pokonać, ale się od niej uzależniamy,
- można doprowdziać do Gombrowiczowskiej kupy, czyli skandalu społecznego, wskutek którego wszyscy zostaną wybici z formy, wytrąceni,
- trzeba mieć dystans do roli społeczenej, jaką aktualnie odgrywamy,
P.d. Do wyboru jedno z zadań j.w.
L93 (7 IV 2022): Przemoc symboliczna w Ferdydurke Witolda Gombrowicza.
Warto zwrócić uwagę na postawy poetów dwudziestolecia, zwłaszcza z kręgu skamandryckiego i ich program - czyli brak programu. Oni nie chcieli mieć przyprawianej gęby poetów patriotycznych, ideowców i jakichkolwiek zobowiązań światopoglądowych. Zatem była to próba uniknięcia przyprawiania gęby. Widać to między innymi w wierszu Juliana Tuwima Do krytyków.
P.d. S. 89, zad. 1, 2, 5 i 10.
L94 (11 IV 2022): Katastrofizm w poezji dwudziestolecia międzywojennego (Józef Czechowicz, Legenda, Żal).
Podr. s. 95.
1. Atmosfera lat 30. XX wieku: jej przyczyny (ekonomiczne, polityczne i kulturowe) i skutki w kulturze (katastrofizm).
2. Teza i argumenty do wiersza Legenda Józefa Czechowicza.
3. Cechy stylu poezji Czechowicza (na podstawie utworu Żal).
L95 (11 IV 2022): Wojna i okupacja w kulturze i literaturze.
Podr. s. 128.
1. Przedstawienie sytuacji ukazanej w rozdziale.
2. Wyjaśnienie, na czym polega proces zlagrowania i czy są jakieś sytuacje, które pokazują, że jednak Tadek lub inni bohaterowie nie ulegli całkowitemu zlagrowaniu.
3. Wskazanie we fragmencie przykładu techniki behawioralnej i opis językowych sposobów funkcjonowania tej techniki.
4. Wskazanie przykładu reifikacji i opis językowych sposobów funkcjonowania tego procesu.
5. Zaproponowanie tytułu do rozdziału i argumentacja.
L96 (13 IV 2022): Praca klasowa (od antyku do romantyzmu).
L97 (20 IV 2022): Literacki obraz człowieka zlagrowanego (Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu).
S. 137.
L98 (21 IV 2022): O samotności ginących…. Powstanie w getcie warszawskim (Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem).
S. 150.
L99 (25 IV 2022): Czy nam postawią […] nad grobem krzyż…. Głos pokolenia wojennego (Krzysztof Kamil Baczyński, Pokolenie).
Krzysztof Kamil Baczyński, Pokolenie (s. 169)
L100 (25 IV 2022): Długi szereg nędzarzy… . Świadectwo rzeczywistości łagrowej w utworze Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
P.d. Ciąg dalszy historii Kostylewa (s. 207). br>
L101 (27 IV 2022): Mam lat dwadzieścia / jestem mordercą…. Poezja wojennego wstrząsu (Tadeusz Różewicz, Ocalony).
Podr. s. 210.
L102 (28 IV 2022): Powojenna nowoczesność.