L1 (2 IX 2021): Lekcja organizacyjna.
LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25
PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE
LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ
Informator maturalny 2023
Matura 2023 - egzamin ustny - prezentacja PP
Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PP
L2 (6 IX 2021): Diagnoza na rozpoczęcie.
L3 (7 IX 2021): Diagnoza na rozpoczęcie (rozprawka).
L4 (9 IX 2021): Co to znaczy zrozumieć tekst?
Praca z fr. Odysei Homera (s. 9).Swobodne wypowiedzi uczniów, będące próbą odpowiedzi na pytanie z tematu.
Czym jest analiza, czym interpretacja, a czego dotyczy wartościowanie i ocenianie (komentarz nauczyciela).
Praca z fr. Odysei Homera (s. 9). Uczniowie próbują przejść przez wymienione fazy: analizy, interpretacji, wartościowania. Warto wykorzystać pytania pod tekstem.
Konteksty i ich znaczenie w toku interpretacji.
Sposoby obecności problematyki egzystencjalnej w utworze.
P.d. s. 10 - po jednym zadaniu z analizy, interpretacji i wartości.
L5 (13 IX 2021): Klasyfikacje literatury.
1. Wyznaczniki literatury - swobodne wypowiedzi uczniów na temat wyróżników utworów literackich, czyli tzw. literatury pięknej.2. Rodzaje literackie - analiza tabeli (s. 13).
3. Praca z tekstami: fr. Odysei Homera i wiersz Żona Lota Wisławy Szymborskiej:
- porównanie konstrukcji osób mówiących (podmiotów wypowiedzi),
- cechy rodzajowe,
- kwestie czasu.
P.d. Str. 17, zad. 1-7. Jedno zadanie można pominąć.
L6 (14 IX 2021): Rodzaje literackie i ich wyróżniki (analiza tekstów epickich i lirycznych).
Praca z podr. s. 12.Odyseja Homera, s. 15.
Żona Lota Wisławy Szymborskiej, s. 16.
Zad. 1, 2, 3, 7, s. 17. Również 6, 7, 8. P.d.
Na ocenę ostatnie trzy i zad. 5 (na lekcji nie zdążono).
L7 (16 IX 2021): Znaki wokół nas.
1. Pojęcie znaku (element znaczący i znaczony) (s. 18).2. Rodzaje znaków:
, a) oznaki (symptomy),
b) znaki umowne:
- symboliczne (konwencjonalne),
- ikoniczne (ikonograficzne).
3. Znaki języka naturalnego.
Zad. s. 19: 4 (w wymienionych znakach uczniowie wskazują element znaczący i znaczony), 1, 6.
P.d. Pięć zadań wybranych s. 19.
L8 (20 IX 2021): Język - narzędzie porozumienia.
1. Akt komunikacji (analiza schematu s. 22).2. Funkcje języka.
P.d. Materiał z podręcznika jako uzupełnienie lekcji - przeanalizować.
L9 (21 IX 2021): Biblijne źródła kultury europejskiej.
1. Czas powstania Biblii.2. Języki biblijne.
3. Podział ksiąg biblijnych.
4. Pochodzenie wyrazu Biblia. 5. Pojęcia: sacrum, profanum, testament.
6. Styl biblijny.
Praca z tekstem Anny Świderkówny Rozmowy o Biblii (zad. s. 28).
P.d. Opanować biblizmy s. 29.
L10 (23 IX 2021): Historia Abrahama.
Rdz 22,1-18. Tok pracy (s. 38-39): analiza, interpretacja, wartości i postawy, wypowiedź pisemna.Omówiono zad. znaczną część zadań.
P.d. S. 37, zad. 13 (w formie pisemnej).
L11 (27 IX 2021): Cierpienie w Biblii – Księga Hioba.
Wymagania na kartkówkę: I Rodzaje znaków i podział znaków.II Wyjaśnianie elementów aktu komunikacji.
III Funkcje języka w powiązaniu ze schematem aktu komunikacji.
IV Jedno z podanych zadań jawnych CKE:
1. Człowiek w relacji z Bogiem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Rodzaju. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 2. Jak człowiek może się zachować w obliczu cierpienia? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 3. Postawa człowieka wobec Boga. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 4. Jakich odpowiedzi na pytanie o sens życia udziela literatura? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. Na ocenę: historia Abrahama (analiza i interpretacja tekstu, odpowiedzi na wybrane pytania).
Forma gatunkowa i kontekst religijny Księgi Hioba (s. 46) - praca z podręcznikiem.
. Praca z fr. Księgi Hioba (s. 47) wg zadań z zakresu analizy, interpretacji.
1. Sytuacja egzystencjalna Hioba.
2. Przekształcanie pytań Hioba w twierdzenia o losie człowieka (zad. 7. s. 48).
P.d. Zad. 1-12, s. 48: parzyści parzyste, nieparzyści - nieparzyste.
L12 (28 IX 2021): Życie, śmierć i los – Księga Koheleta.
Kartkówka z Księgi Hioba.1. Tytuł księgi.
2. Środki artystyczne.
P.d. S. 54, zad. pisemnie: 10. Ustnie zad. 11.
L13 (11 X 2021): Miłość nie tylko duchowa (Pieśń nad Pieśniami).
Interpretacja fr. tekstu s. 59: 1. Sens dosłowny i alegoryczny relacji między Oblubieńcem a Oblubienicą (s. 59).2. Analiza porównań.
3. S. 60, zadania analityczne 1-5.
P.d. Zad. 6-11, s. 60 (jedno można pominąć).
L14 (12 X 2021): Świat poezji biblijnej – psalmy.
Na ocenę:1. Wyjaśnij, na czym polega sens dosłowny i alegoryczny Pieśni nad Pieśniami.
2. Jaki obraz Boga i człowieka wyłania się z poznanych przez Ciebie ostatnio tekstów?
3. Jaką rolę odgrywa sposób przedstawienia przyrody w Księdze Koheleta?
Realizacja tematu:
Psalm jako gatunek (s. 65).
P.d. Psalm 47 (s. 67) - interpretacja w formie ustnej lub wybranych pięć zadań s.68.
L15 (18 X 2021): Biblijna wizja końca świata.
Na ocenę: interpretacja Psalmu 47 (s. 67); porównanie tego psalmu z Psalmem 13.Realizacja tematu lekcji (podr. s. 76).
1. Geneza Apokalipsy św. Jana.
2. Apokalipsa jako gatunek. Etymologia nazwy gatunku.
3. Cel, dla którego Apokalipsa została napisana.
4. Element wizyjny w utworze - definicja wizji.
P.d. S. 78, zad. 1-5.
L16 (19 X 2021): Sprawdzian (klasyfikacje literatury, znaki, akt komunikacji, funkcje języka).
P.d. Przygotuj krótką informację o każdym z motywów biblijnych (w oparciu o s. 79).1. Nazwa motywu.
2. Tytuł księgi.
3. Kto jest bohaterem - jego krótka charakterystyka.
4. W jaki sposób ten motyw jest przedstawiony i jaką prawdę uświadamia.
L17 (21 X 2021): Motywy biblijne.
Podr. s. 79.P.d. Analiza tekstu nieliterackiego. Zad. s. 83 (zad. 5-11, poprzednie zrobiono na lekcji).
Wypożyczyć Mitologię Parandowskiego i Króla Edypa.
L18 (25 X 2021): Omówienie pracy klasowej (sprawdzian: znaki, akt komunikacji, funkcje języka).
Podano L19 (na poprzedniej lekcji zrobiono zad. 1-4, s. 83).W czasie lekcji zrobiono również zad. 5. i 6.
L19 (26 X 2021): Analiza tekstu nieliterackiego (Gerhard Lohfink, Wielość gatunków i form biblijnych).
Analiza tekstu nieliterackiego. Zad. s. 83.S. 83.
Rozpoczęcie pracy nad wypowiedzią ustną.
P.d. Wypowiedź ustna (s. 84). Należy odnosić się do wiersza Na wieży Babel Wisławy Szymborskiej.
L20 (28 X 2021): Tworzenie własnego tekstu (wypowiedź ustna na podstawie interpretacji obrazu Petera Bruegla Wieża Babel oraz wiersza Na wieży Babel Wisławy Szymborskiej).
Uczniowie w początkowej fazie nie korzystają z podręcznika.Podano L21.
Notatka - okresy literatury antycznej (s. 88).
P.d. Jakie tematy podejmowała literatura antyczna? Wypowiedź ustna w oparciu o mapę mentalną, na której może być maksymalnie 10 słów.
L21 (4 XI 2021): Źródła literatury – antyk.
1. Okresy literatury antycznej:a) okres archaiczny (IX-VI w. p.n.e.),
b) okres klasyczny (V-IV w. p.n.e.,
c) okres hellenistyczny (III-I w. p.n.e.),
d) okres rzymski (I w. p.n.e.-V w. n.e.).
2. W jaki sposób Aystoteles rozumiał poezję?
3. Tematyka literatury greckiej.
4. Wiersz antyczny - heksametr.
5. Związek literatury z muzyką.
L22 (8 XI 2020): Tematyka miłosna w liryce greckiej (Safona).
Dokończenie poprzedniej lekcji (podyktować punkt 5.).Praca nad tekstem Safony. Oda patograficzna, opis doznań psychosomatycznych.
P.d. Interpretacja wiersza.
L23 (9 XI 2020): Tematyka patriotyczna w liryce greckiej (Tyrtajos).
L24 (9 XI 2020): Filozofia sztuką życia.
Rozmowa o Sokratesie, jego poglądach i postawie.Praca z tekstem Platona (s. 96). Zadania z interpretacji oraz wartości i postaw.
P.d. S. 110-111 (bogowie greccy: trzy przykłady na +).
L25 (15 XI 2021): Mit o złotym wieku.
I Wprowadzenie do lekcji - interpretacja graffiti PichiAvo (s. 107): rozpoznawanie, którego z bogów greckich przedstawia graffiti, refleksje o obecności (nieobecności) sztuki klasycznej we współczesnym świecie.II Praca z podręcznikiem (s. 107).
1. Czym jest mit?
2. Jak Grecy postrzegali świat i jak tłumaczyli powstanie ludzkości (s. 109, zad. 1)?
P.d.
1. W dalszym ciągu bogowie s. 110-111.
2. S. 109, zad. 3 i 4.
L26 (16 XI 2020): Powstanie świata i pojawienie się człowieka w mitologii greckiej.
Praca z fr. książki Mitologia Jana Parandowskiego (s. 100).Analiza zadań z zakresu analizy i interpretacji (zadania z wartości i postaw - do rozliczenia).
P.d. S. 109, zad. 11, 12, 13, 14 (jedno można pominąć).
L27 (18 XI 2021): Pojedynek bez szans na zwycięstwo (Zbigniew Herbert, Apollo i Marsjasz).
I Krótki quiz z narodzin świata (quizizz).II Realizacja tematu lekcji.
1. Bogowie i ich relacje z ludźmi w różnych religiach (motyw rywalizacji).
2. Streszczenie fragmentu Mitologii Jana Parandowskiego - pojedynek Apollina z Marsjaszem (s. 112).
3. Interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta Apollo i Marsjasz (s. 113).
Zadanie kluczowe do wykonania:
W jaki sposób Apollo i Marsjasz zostali przedstawienie w mitologii, a w jaki sposób w wierszu Herberta?
Co zwróciło Twoją uwagę w wierszu? Wskaż fragment i go zinterpretuj.
P.d. Należy przygotować interpretację. Mogą być pomocne zadania analityczno-interpretacyjne (s. 114-115).
L28 (22 XI 2021): Frazeologizmy antyczne (mitologizmy).
Na ocenę:1. Przedstaw mit o Apollinie i Marsjaszu.
2. Dokonaj interpretacji wiersza Zbigniewa Herberta Apollo i Marsjasz. Postaw tezę i ją uzasadnij. Przedstaw plan zdarzeń (wg ćw. 1, s. 114) oraz dwa wybrane zadania z pracy domowej.
3. Jaką funkcję pełni w utworze kontrast między zachowaniem Apollina a reakcją przyrody?
Realizacja tematu lekcji - analiza frazeologizmów (s. 115)
P.d.
1. Zbuduj trzy zdania z frazeologizmami.
L29 (23 XI 2021): Tęsknota na wieki - mit o Demeter.
Realizacja tematu lekcji:1. Definicja archetypu.
2. Mit o Persefonie i Demeter - wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych.
3. Interpretacja tekstu Do Demeter (s. 120) - .
P.d.
Należy potraktować punkty z lekcji jako kryteria sukcesu. Obligatoryjnie zad. 6. s. 121.
L30 (29 XI 2021): Miłość silniejsza niż śmierć (Orfeusz i Eurydyka).
Analiza p.d. - potraktować punkty z lekcji jako kryteria sukcesu. Obligatoryjnie zad. 6. s. 121.Mit o Orfeuszu - streszczenie w oparciu o Mitologię Jana Parandowskiego.
Interpretacja utworu Jacka Kaczmarskiego Przechadzka z Orfeuszem (s. 123).
Praca w formularzu 03-orfeusz.
Porównanie zakończenia utworu Kaczmarskiego z mitologiczną opowieścią o Orfeuszu.
P.d. Parzyści zad. parzyste, nieparzyści - nieparzyste, zad. 13. wszyscy.
L31 (2 XII 2021): Symbolika grecko-rzymska (zwierzęta, rośliny, przedmioty).
W jaki sposób artyści wykorzystują w swoich dziełach motywy mitologiczne? Omów zagadnienie w oparciu o wiersz Przechadzka z Orfeuszem Jacka Kaczmarskiego i odnieś się do innych tekstów kultury.Czego symbolem mogą być:
a) orzeł,
b) sowa,
c) paw,
d) pegaz,
e) zboże,
f) laur,
g) waga,
h) róg obfitości,
i) kaduceusz.
Podr. s. 124-125. Opanować symbole.
L32 (6 XII 2021): Walka i wojna w Iliadzie.
Na ocenę:Symbolika grecko-rzymska.
Praca z podręcznikiem s. 126:
1. Iliada jako gatunek (rola fantastyki, inwokacja, heksametr oraz podstawowa cecha gatunkowa).
2. Wydarzenia pojawiające się w utworze i ich związek z opowieściami mitologicznymi.
3. Czy Troja istniała naprawdę? Kontekst historyczny.
Praca domowa: fr. Iliady s. 127 (zad. s. 129, zwłaszcza 5, 7, 8, 9) oraz jedno wybrane przez siebie.
L33 (7 XII 2021): Pycha i przebaczenie w Iliadzie Homera.
Na ocenę: zadanie w formularzu 01-iliada.Analiza p.d. fr. Iliady s. 127 (zad. s. 129, zwłaszcza 5, 7, 8, 9).
Realizacja tematu lekcji
1. Podr. s. 133, zad. 2 (emocje Achillesa wywołane przez prośbę Priama).
2. Zad. 4 (za co Achilles przeprasza nieżyjącego Patroklosa?).
3. Jedno wybrane.
P.d. S. 133, zad. 2, 4, 10.
L34 (7 XII 2021): Bohaterowie Iliady o losie człowieka.
W oparciu głównie o zad. 9. i 10. (s. 133).P.d. Docelowo na pon. wszystkie zadania.
L35 (9 XII 2021): Filmowe ujęcia Iliady Homera.
Troja - do 35'.L36 (13 XII 2021): Siła perswazji - mowa Agamemnona.
Na ocenę: s. 133, zad. 2, 4, 10.Realizacja tematu lekcji:
1. Perswazyjne użycie języka - perswazja a manipulacja (s. 134).
2. Retoryka i jej początki.
3. Kompozycja mowy.
4. Praca z fr. Iliady s. 136-137, zad. 1., 2., 3..
P.d. Można zastąpić zadaniem 9. s. 137 odpowiedź na ocenę z Iliady.
L37 (14 XII 2021): Wędrówka w Odysei Homera.
1. U źródeł kultury śródziemnomorskiej - obraz codzienności w opowieści zakorzenionej w mitach (podr. s. 138).2. Podróże Odyseusza - basen Morza Śródziemnego (kontekst geograficzny).
3. Między przestrzenią rzeczywistą a fantastyczną - dwupłaszczyznowość świata przedstawionego.
4. Interpretacja fr. Odysei (s. 139-141) - zad. 1, 2, 6 s. 142 .
P.d. S. 142, zad. 3-7.
P.d. Analizujemy wszystkie odpowiedzi i ustosunkowujemy się do nich. Ponadto dwa wybrane zadania z zakresu 11-17, str. 143 (nieparzyści z zakresu zadań nieparzystych, parzyści z zakresu parzystych)
L38 (16 XII 2021): Losy Odyseusza jako przykład toposu homo viator - czy wędrówka może stanowić wartość?
Na ocenę: interpretacja fr. Odysei (s. 139). Realizacja tematu lekcji.S. 143, zad. 11 - nr 1-5; zad. 12 - nr 6-10; zad. 14 - 11-15; zad. 15 nr 16-20; zad. 16 nr 21-25; zad. 17 nr 26-33.
P.d. Należy być przygotowanym ze wszystkich zadań s. 142-143.
L39 (20 XII 2021): Informator maturalny 2023 - analiza zawartości - egzamin ustny.
Informator maturalny 2023Matura 2023 - egzamin ustny - prezentacja PP
P.d. Przygotować wybrane zadanie z grupy zadań jawnych. Link poniżej.
LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ
L40 (21 XII 2021): Informator maturalny 2023 - analiza zawartości - egzamin pisemny.
Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PPL41 (3 I 2022): Odyseusz i Penelopa jako archetypy miłości małżeńskiej i wierności.
Rozliczenie wszystkich zadań s. 142-143. Rozmowa wokół Odysei.Odpowiedzi na oceny: s. 142, zad. 1, 3.
Omówienie problemu wynikającego z tematu (najpierw burza mózgów).
Interpretacja wiersza Odys Leopolda Staffa (s. 143).
P.d. Dalej obowiązują zad. s. 142-143 oraz wiersz Staffa.
L42 (4 I 2022): Interpretacja wiersza Odys Leopolda Staffa.
P.d. Obowiązują wszystkie zad. s. 142-143. Na jedną stronę interpretacja wiersza.L43 (10 I 2022): Antygona Sofoklesa - tragedia wzorcowa.
1. Co to jest tragedia jako gatunek?2. Na czym polega zasada trzech jedności?
3. Jaka jest przyczyna nieszczęść rodu Labdadików, do którego należy Antygona?
P.d. Zad. z analizy s. 151. Zad. 6. dla ochotników (będzie obowiązywało za tydzień).
L44 (11 I 2022): Postawy i charaktery Antygony oraz Ismeny - gdzie mogą tkwić przyczyny odmienności?
1. Na ocenę: interpretacja fr. Antygony.2. Cele lekcji:
a) porównanie postaw Antygony i Ismeny.
b) interpretacja wybranych fragmentów tekstu i poszukiwanie w nich argumentów do tematu - wskazywanie przyczyn odmienności postaw.
P.d.
Zad. 1-3 s. 154
Podano temat L45
L45 (13 I 2022): Racje Antygony wobec racji Kreona.
1. Uczeń wylosowany na poprzedniej lekcji - s. 151, po jednym zadaniu wskazanym i wybranym.2. Podr. s. 152-154.
P.d. S. 155, zad. 8-10.
L46 (17 I 2022): Racje Kreona przeciw racjom Antygony.
Na ocenę: zad. 8-10 s.155 .Cele lekcji. Uczeń:
1. Zna kontekst historyczno-polityczny dotyczący systemu sprawowania władzy w Atenach i Tebach.
2. Potrafi zinterpretować wskazany fragment tragedii antycznej, rozwijając pojawiające się w nim problemy dotyczące racji bohaterów.
Przebieg lekcji:
1. Praca z fr. podr. s. 156 (Ateny - demokracja, Teby - porządek despotyczny, monarchia).
2. Interpretacja fr. tekstu (wypowiedzi poszczególnych bohaterów) - wyodrębnianie problemów.
3. Zad. z analiz (s. 159).
P.d. S. 159, zad. z interpretacji.
L47 (18 I 2022): Hybris, wina tragiczna i ironia tragiczna - interpretacja Antygony Sofoklesa.
Cele lekcji. Uczeń:1. Rozumie i potrafi stosować w wypowiedzi pojęcia: hybris, wina tragiczna, ironia tragiczna.
2. Przedstawia racje bohaterów, opowiada się za jednym z nich i uzasadnia swoje zdanie.
Przebieg lekcji:
1. Definicja pojęć: hybris, wina tragiczna, ironia tragiczna (s. 159).
2. Praca nad zadaniami:
a) w ramach p.d. uczniowie mieli s. 159, zad. 4, 5, 6, 8, 9 12.
b) z wartości i postaw zad. 13, 14 s. 159.
Krótka praca nad zad. 12.
P.d. Obowiązuje umiejętność interpretacji fr. Antygony oraz zad. 12, 13. i 14. .
L48 (20 I 2022): Herodot czytany przez Kapuścińskiego.
Teatr gecki - podsumowanie:1. Z którym elementem teatru greckiego związany jest wyraz scena?
2. Jakie dwie funkcje pełniła maska teatralna?
3. W jakim celu stosowano koturny i długie płaszcze aktorskie?
Realizacja tematu:
1. Dzieje Herodota z Halikarnasu - arcydzieło prozy greckiej i źródło wiedzy historycznej oraz kulturowej - V w. p.n.e.(s. 168).
2. Sylwetka Ryszarda Kapuścińskiego i jego dokonania reporterskie.
3. Relatywizm i pluralizm kulturowy zamiast etnocentryzmu i ksenofobii (pojęcia s. 171).
4. Praca z tekstem:
a) zadania analityczne - 1. (s. 171)(w zeszycie),
P.d. 171, zad. 7-9 i jedno wybrane z wartości i postaw (z zakresu parzyści - nieparzyści).
L49 (24 I 2022): Epikureizm i stoicyzm Horacego.
Ksenofobia czy pluralizm kulturowy? Wnioski z pracy domowej.1. Pieśń jako gatunek (s. 184).
2. Sylwetka Horacego - rola Mecenasa.
3. Między epikureizmem a stoicyzmem.
4. Interpretacja Pieśni zimowej (s. 186). Tym razem najpierw analiza zadań i fotografii Piazza del Popolo (dawnego Pola Marsowgo) w Rzymie. Następnie redagowanie tezy i argumentów.
P.d. Interpretacja strof będzie na ocenę (warto skorzystać z pytań).
L50 (25 I 2022): Trwałe i ulotne wartości w życiu człowieka - interpretacja pieśni Horacego Do Mecenasa.
1. Na ocenę: interpretacja Pieśni zimowej Horacego (s. 186).2. Praca z tekstem Do Mecenasa (s. 188).
P.d. Należy się przygotować do interpretacji strof. Zadania również obowiązują (s. 189).
L51 (27 I 2022): Poeta natchniony: Horacy, Exegi monumentum.
1. Kontekst literacki (s. 192).2. Interpretacja wiersza Wzniosłem pomnik (s. 193).
II P Ó Ł R O C Z E
L52 (14 II 2022): Horacy jako wychowawca (Ojczyzna - okrętem).
Informacja o zaliczaniu nieobecności za styczeń.1. Sprawdzenie umiejętności interpretacji fr. wybranych wierszy Horacego.
2. Kontekst historyczny poezji patriotycznej Horacego (s. 195).
3. Interpretacja wiersza Ojczyzna - okrętem (s. 195).
Praca klasowa 28 II pon.
L53 (14 II 2022): Motyw okrętu jako symbolu ojczyzny w kulturze (Josif Brodski, W stylu Horacego).
Interpretacja wiersza (s. 197).P.d. S. 198, zad. 1-4; 5-12 jedno zadanie parzyści z parzystych, nieparzyści z nieparzystych.
L54 (17 II 2022): Motywy antyczne - podsumowanie.
Interpretacja wiersza (s. 197).Jak przygotować prezentację? Przydział motywów do prezentacji (wg s. 199).
POWRÓT DO NAUKI STACJONARNEJ
L55 (21 II 2022): Wpływ kultury starożytnej na frazeologię współczesnej polszczyzny.
Prezentacja przydzielonego motywu (s. 199).Tworzenie własnego tekstu - wypowiedź ustna (s. 208).
P.d.
1. Wyjaśnij pochodzenie i znaczenia związków frazeologicznych: stajnia Augiasza, między Scyllą a Charybdą, pyrrusowe zwycięstwo, węzeł gordyjski, ktoś przekracza Rubikon, plagi egipskie, chimeryczny nastrój.
2. Prezentacja jak na dzisiejszą lekcję lub zad. 2, s. 209 (będzie do dyspozycji tylko wiersz Herberta).
L56 (21 II 2022): Język oficjalny i nieoficjalny.
1. Odmiany języka (s. 200).2. Formy użytkowe.
3. Zasady konstruowania form użytkowych.
4. Zad. 1-8, s. 202. Przydział - uczniowie sami wybierali zadanie (foto).
L57 (24 II 2022): Literatura Greków i Rzymian - podsumowanie.
1. Terminy i pojęcia z zakresu kształcenia literackiego i kulturowego (s. 205).2. Zadania przekrojowe (s. 205) - przydział zadań w parach (zaznaczono na liście). Należy wysłać pracę na grupie na Messengerze. Do soboty.
L58 (28 II 2022): Praca klasowa - literatura Greków i Rzymian.
L59 (28 II 2022): Literatura Greków i Rzymian (wnioski z analizy pracy grupowej).
Podyktowano L60, pkt. 1 (omówiono), 2, 3 - pd.
L60 (10 III 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej - literatura Greków i Rzymian.
P.d. Znajdź jakąś ciekawostkę o średniowieczu.ŚREDNIOWIECZE
L61 (14 III 2022): Tysiąc lat kultury średniowiecza.
Praca z podręcznikiem:1. Średniowiecze w Europie i w Polsce - rzut oka na mapę Europy (s. 212).
2. Kontekst historyczny - podstawowe fakty i chronologia (wyjątkowość okresu "jesieni średniowiecza").
3. Nazwa epoki.
4. Co dało Polsce przyjęcie chrześcijaństwa? Jaka była cena decyzji Mieszka I?
5. Uniwersalizm kultury średniowiecza: zjawisko pozytywne czy negatywne?
6. Symbolika liczby cztery oraz inne liczby symboliczne wpisane w plan idealnego kościoła wg Honnecourta (s. 213).
7. Funkcje łaciny a funkcje języków narodowych (na czym polega paradoks).
8. Średniowieczna symbolika zwierząt (bestiarium, 214).
L62 (14 III 2022): Praca z tekstem Kultura średniowiecznej Europy J. Le Goffa.
Podr. s. 221.Praca z tekstem J. Le Goffa Kultura średniowiecznej Europy (s. 215):
Zadania z zakresu analizy (s. 215-216).
Symboliczne postrzeganie świata w epoce średniowiecza.
1. Sprawdzenie zadań z zakresu analizy.
a) przedmioty materialne jako symbole prowadzące do świata ukrytego, idealnego i duchowego,
b) minerały, rośliny (głównie kwiaty), zwierzęta - źródła symboli.
2. Zadania z zakresu interpretacji (s. 216).
3. Wnioski dotyczące tematu lekcji.
P.d. Zad. 1-5 s. 215-216 i jedno wybrane z dalszych.
L63 (17 III 2022): Język jako system znaków.
1. Czego dowiedziałeś się o epoce średniowiecza?2. Wyjaśnij, w jakiej mierze uniwersalizm kultury średniowiecza był zjawiskiem korzystnym, a w jakiej mierze niekorzystny.
3. Omów symbolikę jednorożca i łabędzia.
Podr. s. 221.
L64 (21 III 2022): Język zbiorem znaków (praca z tekstem Jana Parandowskiego).
Podr. s. 221, zad. s. 223, 1, 2.
Zadania kontrolne:
1. Wyjaśnij pojęcia: fleksja, deklinacja, koniugacja.
2. Po co jest potrzebna w języku fleksja?
3. Czym się różni słowotwórstwo od fleksji?
4. Wyodrębnij elementy fleksyjne i słowotwórcze w wyrazach: pod-skocz-ysz i księg-arni-a.
P.d. S. 223 - obowiązują: 1, 2, 3, 5, 7, 9 oraz 10 i 11.
L65 (24 III 2022): Bogurodzica - poetycki traktat teologiczny.
1. Okoliczności powstania Bogurodzicy (s. 224).
2. Idea pośrednictwa i motyw deesis.
3. Zad. 1. s. 227.
P.d. S. 227, zad. 1, 4, 5.
L66 (28 III 2021): Bogurodzica literackim wyrazem idei hierarchizmu i teocentryzmu.
Zad. s. 227.
Omówiono wszystkie zadania.
.
L67 (28 III 2022): Bogurodzica – pierwszy polski hymn.
1. Hymn jako gatunej.
2. Kontekst religijny.
3. Kontekst historyczny.
4. Kontekst polityczny.
5. Kontekst literacki.
P.d. S. 229, zad. 4-6.
L68 (31 III 2022): Średniowieczna mowa uczuć w Lamencie świętokrzyskim.
1. Jaką rolę może odgrywać tytuł i w jaki sposób utwory mogły otrzymywać różne tytuły (s. 234).
2. Przynależność gatunkowa utworu (plankt, lament).
3. Lament świętokrzyski jako apokryf.
4. Pieta jako sposób przedstawienia Matki Boskiej i Chrystusa.
P.d. S. 236-237, zad. 5, 8, 11, 14.
L69 (4 IV 2022): Wizerunek Matki Boskiej w Bogurodzicy i w Lamencie świętokrzyskim.
Praca w parach lub trójkach. Uczniowie wybierają kryteria porównania s. 237 zad. 16 lub kryteria porównania z koła interpretacji.
Prace wysyłamy na grupie na Messengerze.
L70 (7 IV 2022): Średniowieczny wzór rycerza (Pieśń o Rolandzie).
1. Antyczne pierwowzory etosu rycerskiego (s. 238).
2. Kontekst historyczny.
3. Gatunek: chanson de geste ('pieśń o czynach').
S. 240, zad. 1-3.
P.d. S. 240, zad. 4-5 oraz jedno wybrane z 8-12 (parzyści z parzystych).
L71 (11 IV 2022): Porównanie postaw heroicznych bohaterów literatury antycznej i średniowiecznej. 1. Analiza pracy domowej.
2. Kontekst historyczny: kultura arabska, mozarabska i czasy rekonkwisty - grafika s. 241 (Dziedziniec Lwów, zaspół pałacowy Alhambra, Granada).
3. Zad. 12, s. 241 - porównanie
a) Rzecz to piękna Tyrtajosa (s. 93)
b) Iliada Homera (s. 127)
c) Pieśń o Rolandzie
L72 (11 IV 2022): Średniowieczny wzór władcy (Kronika polska Galla Anonima). 1. Co wiemy o autorze Kroniki polskiej? (mnich benedyktyński z Francji lub z Lido koło Wenecji; pisze kronikę na dworze księcia Bolesława Krzywoustego na początku XII w., "by za darmo nie jeść polskiego chleba").
2. Rola łaciny i sposób jej wykorzystania przez Galla Anonima (sytuacja języka polskiego w tamtym czasie - pierwsze słowa polskie w różnych dokumentach: Bulla gnieźnieńska z 1136 r. - ponad 400 nazw własnych, nazw miejscowości i nazwisk; pierwsze zdanie w języku polskim w Księdze henrykowskiej z końca XIII w. ).
3. Kronika jako gatunek.
4. Zad. 1. i 2. s. 245 (omówiono tylko częściowo).
P.d. S. 245, zad. 1., 2. 3. 4. 11. i jedno wybrane z zakresu 5-13.
L73 (25 IV 2022): Bolesław Chrobry jako średniowieczny ideał władcy. S. 245, zad. 11 - punkt wyjścia tematu lekcji.
Przebieg spotkania cesarza Ottona III z Bolesławem Chrobrym, wymieniane dary i ich znaczenie religijne oraz polityczne, cel Chrobrego i jego wizerunek jako władcy idealnego (cnoty).
Problem:
Bolesław Chrobry jest przez Galla Anonima określany jako sprawiedliwy, bezstronny i pobożny. Ale autor Kroniki polskiej wskazuje jeszcze na jedną cechę króla, która jest ważniejsza od wszystkich pozostałych. Wyjaśnij, o jaką cechę postawy władcy chodzi.
Również zad. 6-10 s. 245 oraz jedno wybrane (12. lub 13.).
L74 (25 IV 2022): Czym jest asceza? Legenda o świętym Aleksym. I Realistyczny czy wyidealizowany wizerunek Bolesława Chrobrego w Kronice polskiej Galla Anonima. Wypowiedź należy zredagować tak, by znalazły się w niej odpowiedzi na pytania s. 245. Dodatkowo do wyboru zad. 12. lub 13.
II Realizacja tematu:
1. Okoliczności powstania Legendy o świętym Aleksym (s. 250).
2. Gatunek - żywot świętego: co znajdziemy w każdym żywocie świętego?
a) cudowne narodziny,
b) młodość (czasami grzeszna),
c) cuda (za życia i po śmierci).
3. Asceza - różne formy wyrzeczenia (rezygnacja z ziemskich przyjemności i fuga mundi, czyli ucieczka od świata: może być miejsce odludne albo słup).
4. Praca z tekstem - zad. 1-2, s. 254 (analiza).
P.d. Zadania wszystkie z analizy, z interpretacji wg przydziału (WLSJ), z wartości wg przydziału (ZJLW) (s. 255).
L75 (28 IV 2022): Realizacja własnych ideałów czy posłuszeństwo wobec autorytetów? Na ocenę:
1. Przedstaw losy św. Aleksego. Co wymagało od niego największego poświęcenia i co było najtrudniejsze?
2. Zadania z wartości i postaw (zad. 11-16, s. 255) - sprawdzenie p.d.: wybrane i wskazane.
Wejście w temat lekcji (zad. 13, s. 255) - plan rozprawki do tematu lekcyjnego. Odnieś się do Legendy o świętym Aleksym, innego tekstu kultury i własnych przemyśleń.
P.d. Rozprawka.
L76 (9 V 2022): Analiza i interpretacja wiersza Malowani święci Jana Twardowskiego.
Analiza i interpretacja wiersza - podr. s. 255.L77 (9 V 2022): Święty Franciszek - odmienny wzorzec świętego na tle postaw ascetów epoki średniowiecza.
1. Okoliczności powstania Kwiatków świętego Franciszka (XIII/XIV w., język włoski, anonimowy franciszkanin, język niemal naiwny).2. Kim był święty Franciszek z Asyżu (kontekst biograficzny, s. 257).
P.d. 3. Zad. z analizy, s. 259.
L78 (16 V 2022): Które z idei wyznawanych przez świętego Franciszka pozostały ważne do dziś?
1. Jaki jest stosunek św. Franciszka do przyrody?2. Porównaj model życia św. Aleksego (vita contemplativa) i św. Franciszka (vita activa).
3. Odnieś się do pytania z tematu lekcji i uzasadnij swoją odpowiedź.
Zob. zad. 17, s. 259.
L79 (16 V 2022): Danse macabre – taniec ze śmiercią (Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią).
1. W kontekście historycznym i epidemiologicznym - wielka dżuma w połowie XIV w. (s. 267).2. Funkcje motywu danse macabre.
P.d. S. 271, pięć zadań wybranych pisemnie, reszta ustnie. 271.
L80 (19 V 2022): Ars moriendi (sztuka umierania) w literaturze i kulturze średniowiecza.
Punktem wyjścia zad. 15, s. 271 - redagowanie notatki syntetyzującej.L81 (23 V 2022): W krzywym zwierciadle satyry średniowiecznej (Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią).
Analiza fr. od s. 274, zad. 1 (kilka przykładów).P.d. Zad. z analizy i interpretacji s. 276.
L82 (23 V 2022): Obrazy śmierci w utworze Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią oraz w wierszu Wywiad Mirona Białoszewskiego.
Zad. s. 276-277 oraz ustalenie kryteriów porównania utworów i na tej podstawie dokonanie porównania (np. kryterium: budowa utworu, wygląd śmierci, styl wypowiedzi (zarówno Śmieci, jak i Mistrzów), okoliczności pojawienia się śmierci, sposób wykonywania przez Śmierć jej zadania, reakcje bohaterów w momencie pojawienia się Śmierci...).P.d.
1. Interpretacja wiersza Białoszewskiego.
dla ochotnikoów:
2. Przygotowanie się do interpretacji obu tekstów i do porównaniu. W cenie nowe kryteria porównania.
L83 (26 V 2022): Opowieść o miłości nieszczęśliwej w Tristanie i Izoldzie.
Porównaj Rozmowę Mistrza Polikarpa ze Śmiercią oraz wiersz Wywiad Mirona Białoszewskiego.Realizacja tematu lekcji: 1. Praca z fr. tekstu s. 280, zad. z analizy (1-4).
2. Źródła tekstu (s. 279).
3. Romans rycerski jako gatunek (poprzedzający powieść).
4. Kontekst literacki i kulturowy.
5. Symbolika nagiego dzielącego kochanków.
P.d. S. 281, pisemnie: zad. 9, 10 oraz jedno z zakresu 11-12; ustnie 1-7 (jak na lekcji).
L84 (30 V 2022): Symbolika miłości w romansie rycerskim Tristan i Izolda.
Realizacja tematu lekcji:1. Kontekst muzyczny (w tle): Richard Wagner, opera Tristan i Izolda (1859)
2. Praca z tekstem, s. 284.
3. Istotne kwestie:
- symbolika kamieni:
beryl: symbolem wierności i miłości,
chalcedon: łagodzi gniew i pomaga znaleźć drogę do wewnętrznej inspiracji.
W jaki sposób artyści przedstawiają przyrodę i jakie może ona pełnić funkcje? Należy skupić się na motywie głogu.
- przyroda reaguje, odzwierciedla uczucia człowieka, jak gdyby zastępuje człowieka, kiedy ten umiera i realizuje za niego jakieś ważne, symboliczne działania.
L85 (30 V 2022): Miłość - niszczy czy wzmacnia, a może wywiera inny wpływ na ludzi? Szkic krytyczny. Odnieś się do utworu Dzieje Tristana i Izoldy oraz innych tekstów kultury, z których co najmniej jeden musi być utworem literackim.
P.d.Miłość: niszczy czy wzmacnia, a może wywiera inny wpływ na ludzi? Omów zagadnienie odnosząc się do Dziejów Tristana i Izoldy oraz innych tekstów kultury. Szkic krytyczny
L86 (2 VI 2022): Poetycka summa średniowiecza (Boska komedia Dantego).
1. U źródeł tekstu, forma gatunkowa i kontekst kulturowy (s. 287).2. Praca z początkiem poematu (s. 289, zad. 1-8). Rozliczenie w formie interpretacji tekstu.
P.d.
1. Z kim związana jest postać Beatrycze z utworu Dantego?
2. Trzy wybrane zadania z interpretacji, w tym jedno pisemnie.
3. S. 289, zad. 9.
L87-88 (6 VI 2022): Praca klasowa - średniowiecze.
L89 (9 VI 2022): Średniowieczna wizja zaświatów w Boskiej komedii Dantego.
Na ocenę:1. Kim są przewodnicy narratora-bohatera i dlaczego akurat oni oprowadzają go tych rejonach?
2. Jaką funkcję pełni obraz kobiety w Boskiej komedii?
3. Zad. 9. lub 10. s. 289.
Realizacja tematu:
1. Kontekst literacki (s. 290).
2. Interpretacja fr. tekstu - zad. 1-5 (s. 291).
3. Zad. 6 - czy strach przed karą jest dobrą motywacją?
Wykonane zadania: s. 291, zad. 1, 2, 3, 4, 5, 6