, Lekcje polskiego w klasie drugiej technikum

Język polski klasa druga technikum lekcje live

L1 (2 IX 2021): Lekcja organizacyjna.

PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE

LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25

LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ

Informator maturalny 2023

Matura 2023 - egzamin ustny - prezentacja PP

Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PP



Praca nad fotografią (s. 82). Związek z Odprawą posłów greckich.

L2 (6 IX 2021): Wnioski z analizy sprawdzianu rocznego.

1. Segmentacja tekstu - kompozycja.
2. Interpretacja funkcji środków stylistycznych.

Podano L3 i przypomniano s. 80-83.

P.d. Przedstaw wydarzenia ukazane w Odprawie posłów greckich (kostium antyczny), przybliż postacie pojawiające się na scenie. Jakie problemy polityczne swoich czasów miał na myśli Kochanowski w swojej tragedii?

L3 (8 IX 2021): Refleksja o państwie w Odprawie posłów greckich Jana Kochanowskiego.

Ćw. Zreaguj wypowiedź Aleksandra dotyczącą przedstawienia sytuacji opisanej przez Antenora.
1. Kontekst polityczny (s. 84).
2. Praca z fr. tekstu - zad. z analizy s. 86 oraz jedno wybrane z interpretacji.

L4 (9 IX 2021): Interpretacja Pieśni XIV z Ksiąg wtórych Jana Kochanowskiego.

W jaki sposób artyści przedstawiają problematykę dotyczącą sprawowania władzy? Omów zagadnienie w oparciu o Pieśń XIV i odnieś się do innych tekstów kultury.
Podr. s. 84-85 - praca z tekstem.
S.86, zad. 5, 6, 7. Jaki obraz społeczeństwa wyłania się z wypowiedzi Ulissesa? Co w tym obrazie może szczególnie niepokoić?

P.d.
1. Zagadnienie jak na lekcji - jaki obraz społeczeństwa wyłania się z wypowiedzi Ulissesa? (s. 85-86).
lub zad. 5, 6, 7 10 (s. 86).

L5 (13 IX 2021): Retoryka dyskusji (retoryka a erystyka).

1. Zasady retoryki (s. 87).
2. Środki retoryczne i erystyczne.

P.d. S. 91, zad. 1-4.

L6 (15 IX 2021): Językowe środki retoryczne i chwyty erystyczne.

Podr. s. 88-89.

Zad. 5-9, s. 91.

P.d. 10, 11 oraz 12 lub 13 s. 91.

L7 (16 IX 2021): Bóg niewidzialny – psałterz Kochanowskiego (Psalm 13).

Podr. s. 92. Zadania analityczne (numery początkowe od zad. 1., numery końcowe od zad. 6.).


P.d. S. 93, zad. 7, 8, 9 oraz jedno wybrane z zakresu 10-12.

L8 (20 IX 2021): Wdzięczność i ufność w psalmach (Psalm 47)

Podr. s. 94.

P.d. S. 95, zad. 7 - notatka oraz z zad. 8-11: jedno wybrane.

L9 (22 IX 2021): Parafraza Psalmu 47 i 91 Jana Kochanowskiego a parafrazy tych psalmów w Biblii Tysiąclecia.

Podstawą lekcji zad. 10., s. 95.

P.d. S. 95, zad. 10 a, b, c.

L10 (23 IX 2021): Poezja wobec straty (Tren IX Jana Kochanowskiego).

1. Kontekst medyczny i kulturowy (s. 100).
2. Kontekst literacki.
3. Kontekst filozoficzny.

L11 (27 IX 2021): Stoicyzm zaprzeczony (Tren XI Jana Kochanowskiego).

1. Sylwetka Brutusa (s. 103).
2. Interpretacja tekstu (s. 104).
3. Interpretacja dwuwersu kończącego utwór.

P.d. Obowiązują wszystkie zadania s. 104-105. Trzy wybrane należy rozpisać.

L12 (29 IX 2021): W jaki sposób życie sprawdza światopogląd i system wartości? (Tren XVI Jana Kochanowskiego).

1. Sylwetka Cycerona (s. 103).

L13 (11 X 2021): Rozterki religijne w Trenach Jana Kochanowskiego (Tren X).

1. Kontekst religijny (s. 108).
2. Interpretacja tekstu (s. 108).

L14 (13 X 2021): Praca klasowa - interpretacja wybranego trenu lub pieśni Jana Kochanowskiego.

L15 (18 X 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (interpretacja wybranego trenu lub pieśni Jana Kochanowskiego).

1. Optymalna kompozycji wymaga zredagowania wstępu, zaś teza interpretacyjna powinna się znajdować po wstępie, wydzielona akapitem.
2. Interpretację funkcji środków stylistycznym należy wplatać w tok argumentacji.

P.d.
1. Jakie problemy społeczne przedstawione zostały w dramacie?
lub
2. S. 125, zad. 1-7.

L16 (20 X 2021): Romeo i Julia Williama Szekspira jako dramat społeczny.

Spr. p.d. (do wyboru).
Interpretacja fragmentu (s. 122).
S. 125, zad. interpretacyjne.

P.d. Przeczytać fr. s. 127-129.

L17 (21 X 2021): Spór dwu weneckich rodzin i jego skutki.

Podstawą lekcji zad. 16. s. 125.

Jakie problemy zostały przedstawione w dramacie Romeo i Julia? P.d. S. 125, zad. od 13 do końca.

Podano temat L18.

L18 (25 X 2021): Psychologia i język miłości (Romeo i Julia Szekspira).

Podr. s. 126.

Zad. 1., s. 129.

P.d. s. 130 ostatnie cztery zadania.

L19 (28 X 2021): Etyka wypowiedzi. Analiza fr. dramatu Romeo i Julia Szekspira.

Agresja i przemoc w języku (s. 131).
P.d. S. 134, zad. 7, 9, 10, 11.

L20 (3 XI 2021): Patriotyzm wobec zagrożenia ojczyzny (Piotr Skarga, Kazania sejmowe).

Podr. s. 135.

P.d. S. 138, zad. 7, 8, 10 oraz jedno wybrane z wartości i postaw.

L21 (4 XI 2021): Kazania sejmowe Piotra Skargi jako wypowiedź retoryczna.

Tekst s. 136.

Dominującym zabiegem retorycznym jest metafora ojczyny - matki, jak również metafora chorób. Pojawiają się liczne wykrzyknienia, zdania pytające, a także apostrofy.

P.d. Obligo zad. 7 s. 138.

L22 (8 XI 2021): Tematy i motywy literatury renesansu (podsumowanie).

Podr. s. 139.

L23 (10 XI 2021): Analiza tekstu nieliterackiego (Kobieta renesansu).

Podr. s. 150-151, zad. 1-4

P.d.
1. Pozostałe zad. s. 151 (5-10).
2. W jakiej mierze sytuacja obecna kobiet jest inna od sytuacji ukazanej w tekście Garina?

L24 (15 XI 2021): Szkic interpretacyjny (Jan Kochanowski, Tren V).

Podr. s. 152. Redagowanie wstępu, w którym o wierszu nie piszemy jeszcze nic. Następnie teza.
Krótkie ćwiczenie dotyczące tezy:
Kochanowski w bardzo szczegółowy, niemal naturalistyczny sposób opisuje proces umierania swojej córki, akcentując jej cierpienie.
Jest to oczywiście teza błędna. Opis śmierci ma charakter metaforyczny, a podmiot liryczny skupia się na swoim cierpieniu.

P.d. Analiza materiału s. 153.

L25 (17 XI 2021): Barok - epoka przeciwieństw.

Praca z podr. s. 162 - obraz XVII wieku (kontekst historyczno-polityczny i kulturowy oraz religijny).
Symbole kultury baroku (s. 163).

P.d. Notatka o kontekstach i symbolach kultury baroku.

L26 (18 XI 2021): Antynomie myśli barokowej.

1. Kontekst filozoficzny (s. 167). Co nam uświadamia schemat na str. 167?
2. Interpretacja fr. Myśli Pascala (s. 168) - zad. 8., s. 169.
P.d. S. 169, zad. 14.

L27 (22 XI 2021): Człowiek - Bóg - świat w poezji metafizycznej.

1. Sylwetka Mikołaja Sępa Szarzyńskiego (s. 171).
2. Sonet IV. O wojnie... (s. 172).

P.d.
Interpretacja Sonetu IV (s. 172).
Należy wypożyczyć Makbeta Szekspira - do czwartku cały akt I.

L28 (29 XI 2021): Sprzeczności ludzkiego życia w poezji Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.

Interpretacja Sonetu V. O nietrwałej miłości ... (s. 173).

Zad. 3. i 9., s, 174.

P.d. Akt II Makbet oraz interpretacja sonetu jak na lekcji.

L29 (1 XII 2021): Wybór czy przeznaczenie? (Makbet Szekspira).

1. Jak wyglądał teatr przed Szekspirem?
2. Cechy wspólne tragedii nowożytnej i antycznej.
3. Cechy różniące tragedię nowożytną od antycznej.

Podr. s. 178. Zadania z analizy i interpretacji.

P.d. Zredaguj wypowiedź argumentacyjną o objętości co najmniej jednej strony na podany temat: Czy człowiek jest istotą wolną, czy zdeterminowaną w swoich działaniach?. Odwołaj się do Makbeta i innego tekstu kultury.

L30 (2 XII 2021): Zbrodnia i jej motywacja (Makbet Szekspira).

Podr. s. 179. Zadania z analizy (1, s. 182). Wyjaśniono całą wypowiedź Makbeta i istotę słów żony.

P.d. S. 182-183: zad. 2-7 oraz jedno wybrane z zakresu 8-10.

L31 (6 XII 2021): Interpretacja plakatów teatralnych inspirowanych Makbetem Szekspira.

Na ocenę: p.d. S. 182-183: zad. 2-7 oraz jedno wybrane z zakresu 8-10.

Fr. filmu Polańskiego (do 11').
Plakaty teatralne s. 181, 182.

Jakie odczytanie Makbeta sugeruje plakat?

P.d. Dwa plakaty c.d. pracy oraz pozostałe zadania s. 182-183.

L32 (8 XII 2021): Postaci zła w Makbecie Szekspira.

Interpretacja wybranego plakatu.

Podr. s. 184 - interpretacja tekstu: "sprawy śmiertelne".

P.d. Zad. 1-11 s. 187, parzyści parzyste itd.

L33 (9 XII 2021): Filmowa interpretacja dramatu Szekspira (Roman Polański, Tragedia Makbeta).

S. 187, zad. wybrane.
Fr filmu (kilka minut).

L34 (13 XII 2021): Wina i kara - postać Lady Makbet.

Podr. s. 189.

P.d. Zad. z zakresu 1-12, s. 190 parzyści - parzyste, nieparzyści - nieparzyste (jedno można pominąć).

L35 (15 XII 2021): O czym może świadczyć psychoza Lady Makbet?

Redagowanie odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie.
Wykonano: s. 190, zad.

L36 (16 XII 2021): Jakie problemy rozważa Szekspir w Makbecie?

Sporządź wykaz problemów wynikających z utworu. Które z nich mają charakter uniwersalny?

Interpretacja sceny 3. aktu IV - Malkolm sprawdza szczerość intencji Makdufa. Problem dotyczy kwestii zaufania władcy do swoich najbliższych współpracowników. Malkom - wskutek doświadczeń z przeszłości - chce upewnić się co intencji Makdufa. Młody władca wszak widział, co uczynił Makbet królowi Dunkanowi, a przecież wydawało się, że król właśnie Makbetowi może w pełni zaufać.

L37 (20 XII 2021): Informator maturalny 2023 - analiza zawartości - egzamin ustny.

Informator maturalny 2023

Matura 2023 - egzamin ustny - prezentacja PP

P.d. Przygotować wybrane zadanie z grupy zadań jawnych. Link poniżej.

LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ

L38 (22 XII 2021): Informator maturalny 2023 - analiza zawartości - egzamin pisemny.

Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PP

Zad. 1. i 2. z testu historycznoliterackiego.

L39 (3 I 2022): Fenomen piękna i czasu w poezji barokowej.

1. Sylwetka Daniela Naborowskiego (wykształecenie, podróże po Europie, różnorodne funkcje i twórczość.
2. Panegiryk jako specyficzna cecha gatunkowa.
3. Kontekst historyczny - sylwetka Elżbiety Stuart.

4. Interpretacja wiersza Na oczy królewny angielskiej... Daniela Naborowskiego (s. 192).

Praca indywidualna: redagowanie tezy, argumentów i określanie funkcji środków stylistycznych.
Co powinno się pojawić w toku prezentacji?
1. Słowa-klucze do tezy: koncept - poszukiwanie sposobu opisu niezwykłości oczu pięknej królewny, gradacja - pomysł na niezwykłośc formy opisu, panegiryk - oryginalna pochwała urody kobiecej, antropomorfizacja elementów przyrody.
2. Zwrócenie uwagi na fakt, że w interpretacji poezji barokowej, w formułowaniu tezy, powinny się pojawiać informacje o środkach stylistycznch i o koncepcie.

Omówione zad. 1-6.

P.d. pozostałe zadania s. 193 (do 13. włącznie)..

L40 (5 I 2022): Motyw czasu w poezji barokowej (Daniel Naborowski, Krótkość żywota i Na toż).

Spr. p.d. (interpretacja lub zadania do wybranego wiersza Naborowskiego s. 194-195.

Tekst s. 195.

P.d. Interpretacja wiersza s. 195 - jedna strona.

L41 (10 I 2022): Miłość w wierszach Jana Andrzeja Morsztyna (Redivivatus).

Podr. s. 200.

1. Wyjaśnij, na czym polega koncept organizujący cały wiersz.
2. Dlaczego autorzy podręcznika wprowadzili kontekst filozoficzny odnoszący się do prądu filozoficznego, postawy światopoglądowej i zarazem do stylu życia - określanego jako libertynizm?
3. Przydzielone zadanie.

P.d. S. 201-202, zad. 1-10 wg numerów (np. nr 4, 14, 24 - zad. 4) oraz jedno wybrane.

L42 (12 I 2022): Praca klasowa - szkic interpretacyjny w oparciu o fr. Makbeta Szekspira.

Podr. s. 204.

L43 (13 I 2022): Słowa wieloznaczne (treść i zakres znaczeniowy wyrazu, relacje znaczeniowe).

Podr. s. 204.

P.d. S. 205, zad. 1 (nr 1-10); zad. 2 (11-20); zad. 3 (21-do końca).

L44 (17 I 2022): Słowa neutralne i wartościujące.

Podr. s. 207.

Zad. 1, 2 i zaczęte 3.

P.d. Ćwiczenia pod tekstem Niestatek do 7.

L45 (19 I 2022): Błędny rycerz wśród realiów życia.

Na ocenę: interpretacja wiersza Niestatek. Problem słów neutralnych i wartościujących.

1. Forma gatunkowa powieści Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy (s. 217).
2. Sylwetka Cervantesa (s. 218).
3. Interpretacja fr. tekstu (zad. 1, 2, 3, 6, 7, s. 221).

P.d. Pozostałe zad. s. 221.

L46 (20 I 2022): Tragiczna wielkość i patetyczna śmieszność Don Kichote’a.

Na ocenę p.d.

Praca z fr. s. 222. Refleksje uczniów (co zwróciło uwagę, jak narrator traktuje bohatera, ...)
S. 224, zad. 1. i od razu 11., 10.

P.d. S. 224-225. Dwa wybrane zadania z interpretacji i dwa z wartości i postaw.

L47 (24 I 2022): Redagowanie szkicu interpretacyjnego w oparciu o fr. powieści Miguela Cervantesa.

Zad. s. 224-225 - pole dla aktywnych.
S. 225, zad. 13 - przygotowanie do p.d.

L48 (26 I 2022): Sarmacki system wartości.

1. Definicja sarmatyzmu (s. 226).
2. System wartości szlachty sarmackiej.
3. Koncepcja mesjanizmu sarmackiego.
4. Pamiętnik jako gatunek.

Praca z tekstem literackim: s. 230.

P.d. S. 230, zad. 1. i 9.

L49 (27 I 2022): Cechy gawędy i inne wyznaczniki stylu Pamiętników Jana Chryzostoma Paska.

Zad. z analizy i interpretacji s. 230.

II P Ó Ł R O C ZE

L50 (14 II 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (szkic interpretacyjny w oparciu o fr. Makbeta Szekspira).

Informacja o zaliczaniu nieobecności za styczeń.

Informacja zwrotna:
1. Szkic interpretacyjny piszemy w sposób ciagły, a jego segmenty wyróżniamy jedynie akapitami.
2. Istnieją w języku polskim spójniki przed którymi prawie zawsze stawiamy przecinek: który, że, ponieważ (gdyż).
3. Szkic interpretacyjny nie może polegać tylko na streszczeniu podanych fragmentów czy też utworu.
P.d. Jak na poprzednią lekcję oraz s. 230, zad. 12-15 wg przydziału.

L51 (16 II 2022): Sarmata wobec Innego i nieznanego.

Podr. s. 231.

Podstawowym celem lekcji jest odniesienie się do problemu tkwiącemu w pytaniu, czy Pasek jest megalomanem i ksenofobem, czy też tego rodzaju postaw nie można mu zarzucać.

Omówiono fr. tekstu (zad. m.in. 1., 2., 3.).

P.d. S. 233, zad. 7-10 z interpretacji oraz 11. nieparzyści, 12. parzyści.

L52 (17 II 2022): Klucze do kultury baroku (podsumowanie).

Praca nad obrazami s. 234-235. Uczniowie mają za zadanie charakteryzować barok w oparciu o wnioski z interpretacji obrazów. Przygotowują wypowiedź ustną. W czasie jej prezentacji mogą patrzeć tylko na obrazy, na tekst - nie (książka ma być odsunięta na taką odległość, by tekstu nie widzieć).

Barok i sarmatyzm - jak powinna wyglądać prezentacja.
Prezentacja o baroku i sarmatyzmie (o sarmatyzmie od 24')

L53 (21 II 2022): Skąpiec Moliera jako komedia charakterów.

1. Kontekst historyczny i kulturowy (co się działo w czasach Ludwika XIV?) (s. 236).
2. Komedia jako gatunek.
3. Odmiany gatunkowe komedii:
a) komedia charakterów,
b) komedia intrygi.
4. Rodzaje komizmu:
a) słowny,
b) postaci,
c) sytuacyjny.
5. Sylwetka Moliera (s. 237).
6. O mieszczaństwie XVII wieku w kontekście obrazu Vermeera Kobieta ważąca perły (s. 237).
7. Praca z fr. sceny 1. aktu I (s. 239-240, zad. 1-6).

P.d. S. 240 zad. 7-10, 12 - parzyści, 13 - nieparzyści.

L54 (23 II 2022): Komizm postaci tytułowej Skąpca Moliera.

Praca z grupach:
1. Jaką rolę odgrywa komizm w tekstach kultury? Omów zagadnienie w oparciu o Skąpca i przydzielony fragment (nr 1 - akt I, nr 2 - akt II, nr 6 - akt I itp.).
2. W jaki sposób komizm jest osiągany?

Wnioski dotyczące roli komizmu.

1. Akt I, sc. 3 (Harpagon o oczach, które śledzą wszystko, co robię, pożerają wszystko, co posiadam i myszkują na wsze strony, czyby się nie udało czegoś złasować) - komizm słowny (metafora oczu pożerających wszystko, w połączeniu z komizmem charakteru; te dwa czynniki łączy karykaturalizacja, która obnaża osobowość Harpagona, jego obsesje i nieustanne lęki).

P.d. Fr. s. 243 - co śmieszy, rodzaj komizmu.

L55 (24 II 2022): Dramat pewnej wady.

Podr. s. 241.
1. Czym się różni skąpstwo od chciwości?
2. Jaki wpływ ma chciwość na psychikę człowieka i jego relacje społeczne?
Zad. s. 244. Wybierz pięć zadań (przynajmniej jedno z wartości i postaw).

L56 (28 II 2022): Skąpstwo i jego ujęcia w różnych w tekstach kultury.

W oparciu o p.d.: zad. s. 244.
Analiza kontekstu literackiego s. 241 (postać króla Midasa w mitologii, ...).

1. Postać króla Midasa - konsekwencje chciwości.
2. Judasz i motywy jego zdrady oraz jej skutki (30 srebrników).
3. Sylwetki Rejenta Milczka i Cześnika Raptusiewicza - relacja: ojcowie - dzieci.
4. Ebenezer Scrooge z Opowieści wigilijnej Dickensa - przemiana bohatera.

Wypowiedź ustna (praca w parach - jeden uczeń prezentuje koledze swoje refleksje, potem zmiana ról):
Jaki obraz skąpstwa i chciwości wyłania się z różnych tekstów kultury? Omów zagadnienie w oparciu o Skąpca Moliera i odnieś się do innych tekstów kultury.

P.d. Z zadań jawnych. Nr 1-10, zad. 1, 11-20 zad. 2., 21-31 zad. 3.
1. Obraz obyczajów społecznych w XVIII wieku. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Relacje rodzinne w krzywym zwierciadle komedii. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
3. Konflikt pokoleń jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

L57 (2 III 2022): Analiza tekstu nieliterackiego (J. Tazbir, Kontrreformacja w Polsce).

P.d. s. 248. Zad. 1. i 9 wszyscy, pozostałe parzyści parzyste itd.

L58 (10 III 2022): Tworzenie własnego tekstu - wypowiedź ustna w oparciu o tekst związany z nauką o języku.

1. Faza wstępna pracy - bez podręcznika. Zapożyczenia - wzbogacają czy zaśmiecają język? Przygotowanie krótkiego wystąpienia. Ważne, aby zacytować jakieś przykłady.
2. Rodzaje zapożyczeń - praca z zasobami internetowymi. Pojęcia razem z przykładami:
a) zapożyczenia właściwe,
b) zapożyczenia sztuczne,
c) kalki,
d) hybrydy.
3. Praca z tekstem - podr. s. 255.

P.d. Rodzaje zapożyczeń i przygotowanie wypowiedzi zgodnie z poleceniem w zadaniu.

L59 (14 III 2021): Praca klasowa - renesans, barok (interpretacja, problemy, pojęcia).

OŚWIECENIE

L60 (16 III 2022): Epoka rozumu - wprowadzenie do oświecenia.

Podr. s. 260.

1. Chronologia oświecenia.
2. Nazwa epoki.
3. Co oświecenie pochwalało, a co potępiało?
4. Trzy nurty w sztuce:
a) klasycyzm,
b) sentymentalizm,
c) rokoko.
5. Oświecenie w Polsce.

P.d. Zapoznać się z tekstem Immanuela Kanta. Zad. 1. i 2. s. 263.

L61 (17 III 2022): Filozofia Immanuela Kanta i wielkie idee oświecenia.

Spr. p.d. zad. 1. i 11. s. 26.
Podr. s. s. 264.

Kontekst współczesny - muzyczny (raperski) - dotyczący samodzielności myślenia, dojrzałości.
Raper Szczyl: "Stado otępiałych owiec pójdzie za wszystkim".

Taka jest większość ludzi. Jeśli coś jest modne, to będą za tym podążać. Jeśli popularna jest medytacja albo joga, to tym się będą zajmować. Można im wrzucić każdą wartość, a oni ją przyjmą. Teraz na fali jest egocentryzm, wszyscy skupiają się na sobie. Niedługo pójdą gdzieś indziej.
      Chciałbym, żeby ludzie ruszyli głowami i odważyli się na swoje przemyślenia. Myśli są nasze, mogą zostać w głowach i nie musimy ich wypowiadać. Czasem nawet to szkodliwe... Żyjemy w świecie, w którym wszystko oburza. Zmiękliśmy. Jesteśmy rozczuleni. Internet na tym żeruje.

Materiał z Onetu: Raper Szczyl i jego przemyślenia

L62 (21 III 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (renesans - barok).


L63 (23 III 2022): Obyczaj sarmacki w krzywym zwierciadle satyry (Ignacy Krasicki, Pijaństwo).
1. Sylwetka Ignacego Krasickiego (podr. s. 277).
2. Satyra jako gatunek.
3. Praca z tekstem (s. 278).

P.d. Zad. 3, 4, 5, 6, 7, 8, s. 281.

L64 (24 III 2022): Charakterystyka Polaków w piosence Wojciecha Młynarskiego W Polskę idziemy.
Podr. s. 282. Zad. 5, 6 s. 283.
Wykonanie piosenki przez Wiesława Gołasa: Wiesław Gołas W Polskę idziemy....

W czym tekst Wojciecha Młynarskiego jest podobny do satyry Pijaństwo Ignacego Krasickiego, a czym się różni?

L65 (28 III 2022): Zaakceptować władzę? Ignacy Krasicki, Do króla.
1. Sylwetka króla Stanisława Augusta Poniatowskiego (w oparciu o podręcznik i zasoby internetowe).
Podr. s. 284.
2. Praca z tekstem. Zdecyduj, czy Ignacy Krasicki chwali króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, czy też go krytykuje.


P.d. S. 287, zad. 9. i 11. (obydwa częściowo omówione na lekcji). Warto przeczytać satyrę Świat zepsuty.

L66 (30 III 2022): Jaki obraz życia XVIII-wiecznej szlachty wyłania się z satyr Ignacego Krasickiego?
Podr. s. 287 - zadania analogiczne jak w temacie.

P.d. Notatka do tematu.

L67 (31 III 2022): Poprawa pracy klasowej (test wersja C).
L68 (6 IV 2022): Hymn młodych patriotów (Hymn do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego).
Podr. s. 288. Zad, 1-5 z analizy s. 289.

1. Etymologia wyrazu ojczyzna.
- ziemia rodzinna, majątek po ojcu, ojcowizna - dopiero pod koniec XVIII wieku wyraz nabiera znaczenia takiego jak dzisiaj.
2. Hymn do miłości ojczyzny - fragment zamieszczony w poemacie heroikomicznym Myszeida.

Zadania z analizy s. 289, z interpretacji.

P.d. S. 289, zad. 3-4, 6-9 (jedno można pominąć), z wartości i postaw wybrać jedno.
Na pon. bajki wg przydziału.

L69 (7 IV 2022): Stylizacja językowa - rodzaje stylizacji.
1. Styl językowy. Podr. s. 291.

a) styl artystyczny,
b) styl użytkowy.
2. Podstawowe rodzaje stylizacji:
s a) archaizacja,
b) dialektyzacja,
c) kolokwializacja,
d) stylizacja biblijna,
e) stylizacja środowiskowa.
3. Stylizacje (podział ze względu na stosunek do naśladowanego wzorca):
a) parodia,
b) pastisz,
c) trawestacja. P.d. S. 295, zad. 1-3.

L70 (11 IV 2022): Analiza stylu Monachomachii Ignacego Krasickiego.
Podr. s. 292. Zad. 1-5 s. 295.
S. 295, zad. 2. (analiza porównania homeryckiego) oraz 3.
Do wyboru: zad. 4-7 lub 8-11, s. 295. Kontynuacja w ramach p.d. Jeszcze wrócę do zad. 1-3.

L71 (13 IV 2022): Miłość idealna w sielankach Franciszka Karpińskiego (Laura i Filon).
Na ocenę: wybrane zadanie z zadań jawnych CKE.

1. Sentymentalizm jako drugi - obok klasycyzmu - prąd literacki i kulturowy oświecenia (dwór Czartoryskich w Puławach).
2. Sentymentalizm dworski a sentymentalizm prowincjonalny (Franciszek Karpiński).
3. Sylwetka Franciszka Karpińskiego - wielbiciela prowincji (s. 296).
4. Sielanka jako gatunek:
a) gatunek synkretyczny,
b) bohaterami ludzie prości,
c) tematem - miłość i śpiew,
d) sceneria - przyroda wiejska tworząca przestrzeń harmonii (topos arkadii).

Zadania do podanych wyżej punktów:
1. Któremu nurtowi sentymentalizmu bliższy jest Karpiński: sentymentalizmowi dworskiemu czy prowincjonalnemu?
2. Sporządź wykaz cech sentymentalizmu.
3. Czym się różni sentymentalizm od klasycyzmu?

S. 300, zad. 1.

L72 (20 IV 2022): Interpretacja wiersza Do Justyny. Tęskność na wiosnę Franciszka Karpińskiego.
S. 301. Zad. z analizy.

Zadanie podsumowujące. Jaką funkcję mogą pełnić obraz przyrody w utworze literackim? Omów zagadnienie w oparciu o wiersz Do Justyny. Tęskność na wiosnę Franciszka Karpińskiego oraz odnieś się do innych tekstów kultury.

L73 (21 IV 2022): Poetyka barokowa w oświeceniowej Pieśni o narodzeniu Pańskim Franciszka Karpińskiego.


1. Kwestia tytułów (Bóg się rodzi).
2. Forma gatunkowa - kolęda: trzy tematy kolęd (s. 303).
3. Kontekst religijny i patriotyczny.
4. Tonacja poloneza (s. 304).
5. Interpretacja Pieśni o narodzeniu Pańskim (zad. analityczne 1-5, s. 305.

P.d.
Zad. 7-11, s. 305.

L74 (25 IV 2022): Wizja człowieka i jego losu oraz obraz Boga w Pieśni porannej i Pieśni wieczornej Franciszka Karpińskiego.
Na ocenę zad. z interpretacji s. 305.

Wymagania do sprawdzianu z oświecenia:
1. Nazwa epoki, czas trwania w Polsce i w Europie.
2. Wielkie idee oświecenia.
3. Cechy klasycyzmu i sentymentalizmu oraz przedstawiciele tych nurtów.
4. Cele oświeceniowego klasycyzmu w architekturze i sztuce (R).
5. Środki stylistyczne i ich funkcje w Hymnie do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego.
6. Satyry Krasickiego (interpretacja fragmentu; obraz obyczajowości i obraz społeczeństwa; cechy satyry jako gatunku).
7. Interpretacja wiersza Franciszka Karpińskiego.
8. Wypowiedź argumentacyjna dotycząca zagadnień związanych z oświeceniem (np. oświeceniowe podejście do patriotyzmu, rola kluczowych kierunków oświecenia - klasycyzmu i sentymentalizmu - jeśli chodzi o ich propozycje dla człowieka).
9. Pojęcia stylu językowego i stylizacji.

Realizacja tematu lekcji:
Jaki obraz Boga wyłania się z utworów? Notatka.
P.d.
Zad. z analizy s. 306: analiza (wszyscy), interpretacja (4 - parzyści, 5 - nieparzyści), zad. 8 - wszyscy.

L75 (27 IV 2022): Liberalizm i patriotyzm Stanisława Staszica.
Podr. s. 310.

Ważniejsze cytaty z Powszechnej deklaracji praw człowieka przyjętej przez ONZ w 1948 roku (s. 312).
S. 312, zad. 1.

P.d. W dalszym ciągu obowiązuje zadanie z L56 w formie ustnej lub pisemnej.

L76 (28 IV 2022): Sprawdzian z oświecenia.

L77 (9 V 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (oświecenie).
L78 (11 V 2022): Romantyzm, czyli inna nowoczesność.
1. Czego się spodziewasz po romantyzmie, patrząc na Domek Murgrabiego w parku Arkadia w Nieborowie? (s. 9)
2. Główne idee i tendencje oraz wartości romantyzmu: (s. 11).
a) uczucie,
b) naród,
c) indywidualizm,
d) irracjonalizm (metafizyka),
e) ludowość,
f) natura,
g) historyzm,
h) orientalizm.
3. Porównanie romantyzmu z oświeceniem (tabela, ale należy podać tylko dane z oświecenia - s.12). Uczniowie proponują samodzielnie informacje o romantyzmie.

P.d. 1. Nie uzupełniamy tabeli, ale należy umieć omówić jej prawą stronę. Można się wesprzeć grafiką lub trzema wyrazami z języków obcych.

L79 (16 V 2022): Wielkie stulecie Polaków (praca z tekstem Aliny Witkowskiej).
Zad. s. 14 do pracy z tekstem.
Zdobycze romantyzmu - s. 14.

L80 (18 V 2022): Poezja romantyczna wobec klasycznej.
16 osób pisze poprawę z oświecenia.
1. Program literatury romantyzmu w opozycji wobec klasycyzmu (s. 15).
2. Pokolenie burzy i naporu.
3. Zad. 1-4, s. 17.
P.d. Zad. 5, 7, s. 17.

L81 (19 V 2022): Tajemniczy buntownik (Giaur Byrona).
Podr. s. 34.

Bohater bajroniczny (samotnik, skłócony ze światem, tajemniczy, cierpiący z powodu nieszczęśliwej miłości).
P.d. S. 38, zad. 6, 8, 9 i dwa lub trzy wybrane przez ucznia.

L82 (23 V 2022): Giaur jako powieść poetycka.
1. Cechy powieści poetyckiej (s. 39):
a) synkretyzm,
b) narrator o ograniczonej wiedzy,
c) bohater bajroniczny (z którym narrator się solidaryzuje),
d) fabuła szczątkowa i pełna luk oraz niedopowiedzeń,
e) nastrojowość i egzotyzm (np. gotycyzm i orientalizm.
2. Kontekst kulturowy.
3. Interpretacja początku fragmentu (s. 40).

P.d. S. 42, zad. 3-7 oraz jedno wybrane z wartości i postaw.

L83 (25 V 2022): Problem zemsty w kontekście kulturowym (Giaur Byrona).
Cel lekcji:
Zredagowanie wypowiedzi dotyczącej kulturowych okoliczności zemsty Giaura (problem różnic, stosunek do Innego, przyczyny i skutki). Udział w dyskusji klasowej.

Kryteria sukcesu:
1. Przedstawiam okoliczności zemsty Giaura (na kim się mści, dlaczego, jakie są skutki).
2. Potrafię omówić problem różnic kulturowych, jeśli chodzi o stosunek mężczyzn do kwestii zemsty.
3. Zabieram głos w dyskusji na temat: Czy można mścić sie na Innym, jeśli nie zna on naszego systemu wartości?.
4. Ustosunkowuję się do problemów moralnych wynikających z pytania postawionego z punkcie 3. i oceniam zasadność tego pytania.

Kryterium nr 3 oparte na zad. 8., s. 42.

P.d. Istnieje możliwość wykonania zadania projektowego Bliski Wschód w kulturze europejskiej.

L84 (26 V 2022): Młodość - czas samopoznania (motyw dziecka w dorosłym).
Cel lekcji:
Sformułowanie wniosków z interpretacji fragmentów Cierpień młodego Wertera Johanna Wolfganga Goethego zawierających motyw dziecka. Rozumienie kontekstów (kulturowego, psychologicznego, społecznego i biograficznego) wpływających na ukształtowanie się w powieści epistolarnej Goethego obrazu obecności dziecka w dorosłym.

Kryteria sukcesu:
1. Rozumiem przyczyny, jakie spowodowały zainteresowanie artystów motywem dziecka.
2. Wyjaśniam wzorzec puer-senex ('dziecko-starzec'), dający wyraz przekonaniom romantyków na temat roli dziecka w świecie wymagającym zmian.
3. Opisuję sytuację społeczną Wertera i jego przeżycia psychiczne po wyproszeniu z towarzystwa (znam powody tej sytuacji).
4. Przedstawiam punkt widzenia Wertera na temat obecności dziecka w dorosłym i preferowanego modelu dążenia do szczęścia. Oceniam ten punkt widzenia.
5. Wyjaśniam pojęcie werteryzm.

Ad. 1. Dziecko stało się zauważalnym bohaterem literackim. Artyści dostrzegali w dziecku duży potencjał: wyobraźnię, wrażliwość, poczucie dziecięcej wolności rozumianej jako nieliczenie się z konwenansami.

Ad. 2. Ceni się dojrzałość młodych i umiejętność odnajdywania dziecka w dorosłym.
Dzieci cechują:
- autentyczność,
- szczerość,
- naturalność w przestrzeni społecznej (nie grają żadnych ról, nie udają, chyba że w ramach dziecięcej zabawy)
- jednocześnie dzieci postrzegane są jako istoty: słabe, kruche, zagrożone z różnych stron (choroby, śmierć - duża śmiertelność) - ale dzięki tej sytuacji mogą one inaczej niż dorośli patrzeć na świat i dostrzegać w nim nowe aspekty,
- z powyższego punktu wynika, że motyw dziecka przynosi skojarzenia z przemijalnością ludzkiego życia,
- dziecko łatwiej komunikują się z tym, co Boskie, z "tamtą stroną" (widać to w balldzie Goethego).

L85 (30 V 2022): Miłość w Cierpieniach młodego Wertera Goethego.
Sprawdzenie kryteriów sukcesu z poprzedniej lekcji.

P.d. Wszystkich obowiązuje interpretacja ustna (zad. 4-6). Następnie wybieramy: zadania z wartości i postaw (7-9, wszystkie) lub wypowiedź pisemną (zad. 10).

L86 (1 VI 2022): Co w postawie Wertera jest warte naśladowania, a co należy zanegować? Wypowiedź argumentacyjna.
Podr. s. 50.

L87 (2 VI 2022): Romantyczna wizja natury w powieści epistolarnej Goethego.
Podr. s. 51.

Zad. 1, 2, 3,

Dla chętnych zadanie projektowe s. 53.

Zad: wybór fragmentu, którego do tej pory nie było.
1. Zatytułuj fragment.
2. Omów jego problematykę, wskazując na zasadniczy problem.
3. Wskaż dominujący środek stylistyczy i określ jego funkcje.
P.d. S. 53, zad. 4, jedno z zakresu 6-9. Jedno z nich pisemnie na pół strony.

L88 (6 VI 2022): Powieść w listach (powieść epistolarna) jako sposób przedstawienia problemów egzystencjalnych bohatera.
1. Co chciał uzyskać Goethe poprzez wybór takiej formy gatunkowej jak powieść epistolarna?
2. Cechy powieści epistolarnej.
Wskaż nadawców i odbiorców listów w analizowanym utworze. Co zwraca uwagę w tym przypadku?
Podr. s. 54.

P.d. Zad. s. 56. Pięć wybranych, w tym dwa pisemnie.

L89 (8 VI 2022): Faust Goethego - dramat o klęsce rozumu.
Spr. p.d. S. 60, zad. 4-7.
Motyw Fausta w kulturze: od pierwowzoru do ujęcia w dziele Faust Johanna Wolfganga Goethego.
Spr. p.d. Fr. 15 listopada, s. 63.
Burza mózgów: Jak człowiek może poznać świat w sposób najbardziej zbliżający go do prawdy?
U źródeł tekst oraz kontekst literacki i kulturowy (s.57).
Nawiązania do postaci Fausta (s. 59).
Rozpoczęcie pracy z tekstem (s. 60, wersy 1-17).

P.d. S. 60, analiza fr. s. 58 (pytania mogą być pomocne).

L90 (9 VI 2022): "Stare" i "nowe" w Odzie do młodości Adama Mickiewicza.
1. Kontekst ideowy i biograficzny (s. 66).
2. Forma gatunkowa.
3. Biografia Adama Mickiewicza (s. 67).
4. Interpretacja tekstu - zad. s. 70.

Omówiono kilka cech ody i wskazano ich obecność w tekście.

P.d. Które cechy ody - jako gatunku charakterystycznego dla klasycyzmu - mogły zainteresować poetów romantycznych?













L91 (13 VI 2022): Co może młodość? Oda do młodości Adama Mickiewicza.

Praca w czterech grupach.
Cytaty - komentarze.

L92 (15 VI 2022): Oda do młodości - między klasycyzmem oświeceniowym a romantyzmem.

Podr. s. 67. Tabela zestawiająca cechy oświeceniowe z romantycznymi.

L93 (20 VI 2022): Oda - dialog z tradycją.
Podr. s. 71.

L94 (22 VI 2022): Manifest polskiego romantyzmu.
Podr. s. 76.

L95 (23 VI 2022): Podsumowanie pracy całorocznej.




LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25

PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE







POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2021/2022