Język polski klasa druga technikum (h) lekcje live

L1 (3 IX 2021): Lekcja organizacyjna: lektury (terminarz), cele, formy pracy...

LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25

PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE



LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ

Informator maturalny 2023

Matura 2023 - egzamin ustny - prezentacja PP

Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PP



L2 (7 IX 2021): Wnioski z analizy sprawdzianu rocznego.

Przypomnienie utworów Kochanowskiego: s. 58, 66, 69. S. 79 - okoliczności wystawienia Odprawy posłów greckich. Analiza fragmentów s. 80-82.

L3 (7 IX 2021): Refleksja o państwie w Odprawie posłów greckich Jana Kochanowskiego.

1. Kontekst polityczny (s. 84).
2. Praca z fr. tekstu - zad. z analizy s. 86

P.d. S. 86: 3, 3, 1 (analiza, interpretacja, wartości i postawy).

L4 (10 IX 2021): Interpretacja Pieśni XIV z Ksiąg wtórych Jana Kochanowskiego.

Podr. s. 84.

P.d.
1. Zapoznać się z materiałem o retoryce (s. 87).
2. S. 91, dwa wybrane zad. z analizy i interpretacji (parzyści z parzystych, nieparzyści z nieparzystych).

5 (14 IX 2021): Retoryka dyskusji - spór między Antenorem a Iketaonem.

Zasady retoryki (s. 87).

L6 (14 IX 2021): Językowe środki retoryczne i chwyty erystyczne.

Podr. s. 88-89. Zad. 1-4, 9.

P.d. S. 91, zad. 5-8, 10-11.

L7 (17 IX 2021): Bóg niewidzialny – psałterz Kochanowskiego (Psalm 13).

Podr. s. 92.

1. Czym się różni parafraza od tlumaczenia?
2. Jaka jest przyczyna wielkiej popularności Psałterza Dawidowego Jana Kochanowskiego?
Praca nad tekstem, zadania analityczne s. 93.

P.d. S. 93, zad. z interpretacji i jedno wybrane z wartości i postaw.

L8 (21 IX 2021): Wdzięczność i ufność w psalmach (Psalm 47)

Podr. s. 94.

P.d. Zad. pod fotografią s. 97.

L9 (21 IX 2021): Parafraza Psalmu 47 Jana Kochanowskiego a parafraza tego psalmu w Biblii Tysiąclecia.

Podstawą lekcji zad. 10., s. 95.

P.d. S. 97, zad. 6, 7.

L10 (24 IX 2021): Poezja wobec straty (Tren IX Jana Kochanowskiego).

1. Kontekst medyczny i kulturowy (s. 100).
2. Kontekst literacki.
3. Kontekst filozoficzny.

Interpretacja pisemna Trenu IX.

L11 (28 IX 2021): Stoicyzm zaprzeczony (Tren XI Jana Kochanowskiego).

1. Sylwetka Brutusa (s. 103).
2. Interpretacja tekstu (s. 104).

L12 (28 IX 2021): Rozterki religijne w Trenach Jana Kochanowskiego (Tren X).

1. Kontekst religijny (s. 108).
2. Interpretacja tekstu (s. 108).

Zastępstwo: Analiza i interpretacja Trenu X

L13 (1 X 2021): Praca klasowa - interpretacja wybranego trenu lub pieśni Jana Kochanowskiego.



L14 (12 X 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (interpretacja utworu Jana Kochanowskiego).

1. Pracę interpretacyjną należy odpowiednio komponować (przed postawieniem tezy należy zreadgować wstęp, stanowiący przygotowanie do interpretacji tekstu).
2. Teza powinna zawierać kilka elementów - problemów kluczowych dla sensu utworu.

L15 (12 2021): Romeo i Julia Williama Szekspira jako dramat społeczny.

Interpretacja fragmentu (s. 122).
S. 125, zad. 1-2.

P.d. S. 125, zad. 3-7.

L16 (15 X 2021): Spór dwóch weneckich rodzin i jego skutki.

Podstawą lekcji zad. 16. s. 125.

P.d. S. 125, zad. 16 (baza do oceny).

L17 (19 X 2021): Psychologia i język miłości (Romeo i Julia Szekspira).

Podr. s. 126.
Zad. 1., s. 129.
Zad. 2-5, s. 129.

L18 (19 X 2021): Etyka wypowiedzi. Analiza fr. dramatu Romeo i Julia Szekspira.

Pracę nad etyką wypowiedzi (s. 131). Zad. 1, 2, 3, s. 134.

P.d. S. 134, zad. 1-11 (parzyści parzyste, nieparzyści nieparzyste).

L19 (22 X 2021): Patriotyzm wobec zagrożenia ojczyzny (Piotr Skarga, Kazania sejmowe).

Podr. s. 135.

P.d. S. 138, zad. 7. lub 10. i 12 (do wyboru).

L20 (26 X 2021): Kazania sejmowe Piotra Skargi jako wypowiedź retoryczna.

Tekst s. 136.

L21 (26 X 2021): Tematy i motywy literatury renesansu (podsumowanie).

Podr. s. 139.

P.d. S. 151, zad. 1.

L22 (29 X 2021): Analiza tekstu nieliterackiego (Kobieta renesansu).

Podr. s. 150-151 (1-3).

P.d.
1. Pozostałe zad. s. 151 (4-10).
2. W jakiej mierze sytuacja obecna kobiet jest inna od sytuacji ukazanej w tekście Garina?

L23 (2 XI 2021): Szkic interpretacyjny (Jan Kochanowski, Tren V).

Podr. s. 152.

L24 (2 XI 2021): Barok - epoka przeciwieństw.

Praca z podr. s. 162 - obraz XVII wieku (kontekst historyczno-polityczny i kulturowy oraz religijny).
Symbole kultury baroku (s. 163).

P.d. Notatka o kontekstach i symbolach kultury baroku.

L25 (5 XI 2021): Antynomie myśli barokowej.

1. Kontekst filozoficzny (s. 167). Co nam uświadamia schemat na str. 167?
2. Interpretacja fr. Myśli Pascala (s. 168).
P.d. Na następnej lekcji wykład o Pascalu skierowany do siódmoklasistów.

L26 (9 XI 2021): Człowiek - Bóg - świat w poezji metafizycznej.

Spr. p.d. - wykład o Pascalu skierowany do siódmoklasistów.
1. Sylwetka Mikołaja Sępa Szarzyńskiego (s. 171).
2. Sonet IV. O wojnie... (s. 172).

P.d.
Zad. s. 172-173. Do wyboru 6, 7, 8.
Należy wypożyczyć Makbeta Szekspira.

L27 (9 XI 2021): Sprzeczności ludzkiego życia w poezji Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.

Interpretacja Sonetu V. O nietrwałej miłości ... (s. 173).

P.d. Interpretacja - koło interpretacji.

L28 (16 XI 2021): Wybór czy przeznaczenie? (Makbet Szekspira).

Podr. s. 175. Zadania z analizy i interpretacji.

L29 (16 XI 2021): Zbrodnia i jej motywacja (Makbet Szekspira).

Podr. s. 179.

P.d. S. 182-183: zad. 4-9 oraz pięć pierwszych scen.

L30 (19 XI 2021): Interpretacja plakatów teatralnych inspirowanych Makbetem Szekspira.

Fr. filmu Polańskiego (do 11').
Spr. S. 182-183: zad. 4-9 oraz pięć pierwszych scen.

Plakaty teatralne s. 181, 182.

Jakie odczytanie Makbeta sugeruje plakat?

P.d. Cztery plakaty c.d. pracy

L31 (23 XI 2021): Postaci zła w Makbecie Szekspira.

Podr. s. 184.

Interpretacja wybranego plakatu na testportal.

L32 (23 XI 2021): Wina i kara - postać Lady Makbet.

Podr. s. 189.

Quiz i testportal.

P.d. Zad. 1-4, s. 190 w formie pisemnej.

L33 (30 XI 2021): O czym może świadczyć psychoza Lady Makbet?

Redagowanie odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie.
Przydział po dwóch uczniów na zadanie s. 190.
Wykonano: s. 190, zad. 5, 6, 7,

L34 (30 XI 2021): Jakie problemy rozważa Szekspir w Makbecie?

Sporządź wykaz problemów wynikających z utworu. Które z nich mają charakter uniwersalny?

L35 (3 XII 2021): Symbolika zła w różnych kulturach (projekt).

Zasady pracy nad projektem.

L36 (7 XII 2021): Fenomen piękna i czasu (Daniel Naborowski, Na oczy królewny angielskiej...).

1. Daniel Naborowski jako przedstawiciel nurtu literatury dworskiej.
2. Na oczy królewny angielskiej... - panegiryk.
3. Kim była królewna angielska - bohaterka liryczna utworu?

4. Poszukiwanie konceptu - zad. 1-5., s. 192.
- gradacja - pomysł na niezwykłość formy opisu,
- panegiryk - oryginalna pochwała urody kobiecej,
- antropomorfizacja elementów przyrody.
5. Zad. z interpretacji wiersza Na oczy królewny angielskiej... Daniela Naborowskiego (s. 192) - 6-9.

6. Zad. z wartości i postaw (10-13 - przydział po jednym).
7. Wypowiedź pisemna (zad. 14) - czy piękno jest obiektywne.

L37 (7 XII 2021): Motyw czasu w poezji barokowej (Daniel Naborowski, Krótkość żywota oraz Na toż).

Redagowanie tezy (zad. 1, s. 195).
P.d. Do wyboru zad. 1-9 s. 195 lub interpretacja na stronę.

L38 (10 XII 2021): Miłość w wierszach Jana Andrzeja Morsztyna (Redivivatus).

Podr. s. 200.

1. Wyjaśnij, na czym polega koncept organizujący cały wiersz.
2. Dlaczego autorzy podręcznika wprowadzili kontekst filozoficzny odnoszący się do prądu filozoficznego, postawy światopoglądowej i zarazem do stylu życia - określanego jako libertynizm?
3. Przydzielone zadanie.

P.d. Połowa zad. s. 201-202.

L39 (14 XII 2021): Słowa wieloznaczne (treść i zakres znaczeniowy wyrazu, relacje znaczeniowe).

Podr. s. 204.

L40 (14 XII 2021): Słowa neutralne i wartościujące.

Podr. s. 207.
Wiersz Niestatek Jana Andrzeja Morsztyna - s. 208, zad. 1-3.
P.d. Zad. 4-7, s. 208 do tekstu Niestatek .

L41 (17 XII 2021): Błędny rycerz wśród realiów życia.

1. Forma gatunkowa powieści Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy (s. 217).
2. Sylwetka Cervantesa (s. 218).
3. Interpretacja fr. tekstu (zad. 1-5 z analizy oraz z interpretacji zad. 6-10, s. 221).

P.d. S. 221, zad. z wartości i postaw wszystkie.

L42 (21 XII 2021): Informator maturalny 2023 - analiza zawartości - egzamin ustny.

Informator maturalny 2023

Matura 2023 - egzamin ustny - prezentacja PP

P.d. Przygotować wybrane zadanie z grupy zadań jawnych. Link poniżej.

LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ

L43 (21 XII 2021): Informator maturalny 2023 - analiza zawartości - egzamin pisemny.

Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PP

P.d. Przygotować jedno zadanie z zadań jawnych.
LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ

L44 (4 I 2022): Tragiczna wielkość i patetyczna śmieszność Don Kichote’a.

Na ocenę p.d. (zad. s. 221, zwłaszcza: 9, 10 12, 13, ... .

Praca z fr. s. 222.

P.d. S. 224-225.

L45 (4 I 2022): Redagowanie szkicu interpretacyjnego w oparciu o fr. powieści Miguela Cervantesa.

Zad. s. 224-225 - pole dla aktywnych.
S. 225, zad. 13 - przygotowanie do p.d.

L46 (18 I 2022): Sarmacki system wartości.

1. Definicja sarmatyzmu (s. 226).
2. System wartości szlachty sarmackiej (filary państwa).
3. Koncepcja mesjanizmu sarmackiego.
4. Pamiętnik jako gatunek.

L47 (18 I 2022): Cechy gawędy i inne wyznaczniki stylu Pamiętników Jana Chryzostoma Paska.

Zad. z analizy i interpretacji s. 230.

P.d. S. 230, zad. 11 wszyscy; zad. 12, 14 - parzyści; zad. 13, 15 - nieparzyści.

L48 (21 I 2022): Sarmata wobec Innego i nieznanego.

Podr. s. 231.

Podstawowym celem lekcji jest odniesienie się do problemu tkwiącemu w pytaniu, czy Pasek jest megalomanem i ksenofobem, czy też tego rodzaju postaw nie można mu zarzucać.

Omówiono fr. tekstu (zad. m.in. 1., 2., 3. 4 oraz 7. 8., ale nie zdążono).

P.d. S. 233, zad. pozostałe.

L49 (25 I 2022): Klucze do kultury baroku (podsumowanie).

Praca nad obrazami s. 234-235. Uczniowie mają za zadanie charakteryzować barok w oparciu o wnioski z interpretacji obrazów. Przygotowują wypowiedź ustną. W czasie jej prezentacji mogą patrzeć tylko na obrazy, na tekst - nie (książka ma być odsunięta na taką odległość, by tekstu nie widzieć).

P.d. Trzy pierwsze sceny aktu I Skąpca Moliera.

L50 (25 I 2022): Skąpiec Moliera jako komedia charakterów.

1. Kontekst historyczny i kulturowy (co się działo w czasach Ludwika XIV?) (s. 236).
2. Komedia jako gatunek.
3. Odmiany gatunkowe komedii.
4. Rodzaje komizmu.
5. Sylwetka Moliera (s. 237).
6. O mieszczaństwie XVII wieku w kontekście obrazu Vermeera Kobieta ważąca perły (s. 237).
7. Praca z fr. sceny 1. aktu I (s. 239-240, zad. 1, 7, 12).

P.d. Cztery wybrane zadania s. 240 pisemnie, reszta ustnie.

L51 (28 I 2022): Komizm postaci tytułowej Skąpca Moliera.

Kartkówka z treści:
A - W jaki sposób Frozyna próbowała pozyskać Harpagona, czy jej się to udało i jak skończyła się cała sytuacja?
B - W jaki sposób i od kogo Kleant próbował pożyczyć pieniądze, do jakiej sytuacji doszło i jak ta historia się zakończyła?

Praca z grupach:
1. Jaką rolę odgrywa komizm w tekstach kultury? Omów zagadnienie w oparciu o Skapca i przydzielony fragment (nr 1 - akt I, nr 2 - akt II, nr 6 - akt I itp.).
2. W jaki sposób komizm jest osiągany?

Wnioski dotyczące roli komizmu:
Praca w dokumencie: 21-22-2th-skąpiec-01

L52 (15 II 2022): Dramat pewnej wady.

Informacja o zaliczaniu stycznia.

Podr. s. 241.
Zad. s. 244 nieparzyste z zakresu 1-8 (nieparzyści, parzyści), nr 1-9 zad. 9, 10-18 zad. 10, 19-28 zad. 11.

L53 (15 II 2021): Skąpstwo i jego ujęcia w różnych w tekstach kultury.

W oparciu o p.d.: zad. s. 244 nieparzyste z zakresu 1-8 (nieparzyści, parzyści), nr 1-9 zad. 9, 10-18 zad. 10, 19-28 zad. 11.
Analiza kontekstu literackiego s. 241 (postać króla Midasa w mitologii, ...).

1. Postać króla Midasa - konsekwencje chciwości.
2. Judasz i motywy jego zdrady oraz jej skutki.
3. Sylwetki Rejenta Milczka i Cześnika Raptusiewicza - relacja: ojcowie - dzieci.
4. Ebenezer Scrooge z Opowieści wigilijnej Dickensa - przemiana bohatera.

P.d.
1. Punkty jak wyżej.
2. S. 244 - wszystkie zadania do rozliczenia, zwłaszcza 9, 10, 11.

L54 (18 II 2022): Analiza tekstu nieliterackiego (J. Tazbir, Kontrreformacja w Polsce).

Podr. s. 248. Do zad. 4., zad. 6.

Obejrzano fr. filmu.

P.d. Tazbir, przyści parzyste, nieparzyści - nieparzyste.

L55-56 (22 II 2022): Praca klasowa - renesans, barok (interpretacja, problemy, pojęcia).

L57 (25 II 2022): Tworzenie własnego tekstu - wypowiedź ustna w oparciu o tekst związany z nauką o języku.

1. Faza wstępna pracy - bez podręcznika. Zapożyczenia - wzbogacają czy zaśmiecają język? Przygotowanie krótkiego wystąpienia. Ważne, aby zacytować jakieś przykłady.
2. Rodzaje zapożyczeń - praca z zasobami internetowymi. Pojęcia razem z przykładami:
a) zapożyczenia właściwe,
b) zapożyczenia sztuczne,
c) kalki,
d) hybrydy.
3. Praca z tekstem - podr. s. 255.

L58 (1 III 2022): Epoka rozumu - wprowadzenie do oświecenia.

Podr. s. 260.

P.d. Zapoznać się z tekstem Immanuela Kanta. Zad. 1. i 2. (dla ochotników 11). s. 263.

L59 (1 III 2022): Filozofia Immanuela Kanta i wielkie idee oświecenia.

Spr. p.d. zad. 1. i 11. s. 26.
Podr. s. s. 264.

Kontekst współczesny - muzyczny (raperski) - dotyczący samodzielności myślenia, dojrzałości.
Raper Szczyl: "Stado otępiałych owiec pójdzie za wszystkim".

Taka jest większość ludzi. Jeśli coś jest modne, to będą za tym podążać. Jeśli popularna jest medytacja albo joga, to tym się będą zajmować. Można im wrzucić każdą wartość, a oni ją przyjmą. Teraz na fali jest egocentryzm, wszyscy skupiają się na sobie. Niedługo pójdą gdzieś indziej.
      Chciałbym, żeby ludzie ruszyli głowami i odważyli się na swoje przemyślenia. Myśli są nasze, mogą zostać w głowach i nie musimy ich wypowiadać. Czasem nawet to szkodliwe... Żyjemy w świecie, w którym wszystko oburza. Zmiękliśmy. Jesteśmy rozczuleni. Internet na tym żeruje.

Materiał z Onetu: Raper Szczyl i jego przemyślenia

L60 (11 III 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (renesans / barok).

P.d. S. 263: analiza i interpretacja.

L61 (15 III 2022): Obyczaj sarmacki w krzywym zwierciadle (Ignacy Krasicki, Pijaństwo).

1. Sylwetka Ignacego Krasickiego - co w tej biografii zadziwia Cię szczególnie i dlaczego? (podr. s. 277).
2. Satyra jako gatunek.
3. Praca z tekstem (s. 278).

P.d. Zad. s. 281.

L62 (15 III 2022): Charakterystyka Polaków w piosence Wojciecha Młynarskiego W Polskę idziemy.

Podr. s. 282 oraz wykonanie piosenki przez Wiesława Gołasa: Wiesław Gołas W Polskę idziemy....

W czym tekst Wojciecha Młynarskiego jest podobny do satyry Pijaństwo Ignacego Krasickiego, a czym się różni?

P.d. S. 283, zad. 4-7 (z interpretacji).

L63 (18 III 2022): Zaakceptować władzę? Ignacy Krasicki, Do króla.

Na ocenę:
1. s. 281, zad. 3-7.
2. s. 283, zad. 4-7.

Realizacja tematu lekcji:
1. Sylwetka króla Stanisława Augusta Poniatowskiego (w oparciu o podręcznik i zasoby internetowe).
Podr. s. 284.
2. Praca z tekstem. Zdecyduj, czy Ignacy Krasicki chwali króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, czy też go krytykuje.


P.d. S. 287, zad. 11. lub 12.

L64 (22 III 2022): Jaki obraz życia XVIII-wiecznej szlachty wyłania się z satyr Ignacego Krasickiego?
Podr. s. 287 - zadania analogiczne jak w temacie.

P.d. Notatka do tematu.

L65 (25 III 2022): Hymn młodych patriotów (Hymn do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego).
Podr. s. 288. Zad, 1-5 z analizy s. 289.

1. Etymologia wyrazu ojczyzna.
- ziemia rodzinna, majątek po ojcu, ojcowizna - dopiero pod koniec XVIII wieku wyraz nabiera znaczenia takiego jak dzisiaj.
2. Hymn do miłości ojczyzny - fragment zamieszczony w poemacie heroikomicznym Myszeida.

Zadania z analizy s. 289, z interpretacji.

P.d. Wartości i postawy lub 14. (wypowiedź pisemna).

L66 (29 III 2022): Stylizacja językowa - rodzaje stylizacji.
1. Styl językowy. Podr. s. 291.

a) styl artystyczny,
b) styl użytkowy.
2. Podstawowe rodzaje stylizacji:
a) archaizacja,
b) dialektyzacja,
c) kolokwializacja,
d) stylizacja biblijna,
e) stylizacja środowiskowa.
3. Stylizacje (podział ze względu na stosunek do naśladowanego wzorca):
a) parodia,
b) pastisz,
c) trawestacja. L67 (29 III 2022): Analiza stylu Monachomachii Ignacego Krasickiego.
Podr. s. 292. Zad. 1-5 s. 295.

P.d. Z zadań 6-14 wybrać cztery.

L68 (1 IV 2022): Miłość idealna w sielankach Franciszka Karpińskiego (Laura i Filon).
Na ocenę: wybrane zadanie z zadań jawnych CKE.

1. Sentymentalizm jako drugi - obok klasycyzmu - prąd literacki i kulturowy oświecenia (dwór Czartoryskich w Puławach).
2. Sentymentalizm dworski a sentymentalizm prowincjonalny (Franciszek Karpiński).
3. Sylwetka Franciszka Karpińskiego - wielbiciela prowincji (s. 296).
4. Sielanka jako gatunek:
a) gatunek synkretyczny,
b) bohaterami ludzie prości,
c) tematem - miłość i śpiew,
d) sceneria - przyroda wiejska tworząca przestrzeń harmonii (topos arkadii).

Zadania do podanych wyżej punktów:
1. Któremu nurtowi sentymentalizmu bliższy jest Karpiński: sentymentalizmowi dworskiemu czy prowincjonalnemu?
2. Sporządź wykaz cech sentymentalizmu.
3. Czym się różni sentymentalizm od klasycyzmu?

P.d. S. 300-301, zad. 1. - wszyscy, następne - parzyści - parzyste, nieparzyści - nieparzyste.

L69 (5 IV 2022): Interpretacja wiersza Do Justyny. Tęskność na wiosnę Franciszka Karpińskiego.
S. 301. Zad. z analizy.



L70 (5 IV 2022): Poetyka barokowa w oświeceniowej Pieśni o narodzeniu Pańskim Franciszka Karpińskiego.


1. Kwestia tytułów (Bóg się rodzi).
2. Forma gatunkowa - kolęda: trzy tematy kolęd (s. 303).
3. Kontekst religijny i patriotyczny.
4. Tonacja poloneza (s. 304).
5. Interpretacja Pieśni o narodzeniu Pańskim (zad. analityczne 1-5, s. 305.

P.d.
Do wyboru: interpretacja wierszy lub zad. 12. s. 305.

ZASTĘPSTWO
(8 IV 2022): Interpretacja Pieśni o narodzeniu Pańskim Franciszka Karpińskiego.
Praca indywidualna: interpretacja wg koła interpretacji lub zad. 12. s. 305.

L71 (8 IV 2022): Wizja człowieka i jego losu oraz obraz Boga w Pieśni porannej i Pieśni wieczornej Franciszka Karpińskiego.
Na ocenę zad. z interpretacji s. 305.
Realizacja tematu lekcji:
1. Jaki obraz Boga wyłania się z utworu? Swobodne wypowiedzi.
2. Zad. z analizy s. 306.

Praca na komputerze.

P.d.
Zad. z wartości i postaw s. 307. Również problem powiązania patriotyzmu z pieśniami.

L72 (12 IV 2022): Główne idee oświecenia - podsumowanie.
Wnioski z prac pisemnych wykonanych w czasie zastępstwa.

Podr. s. 308-309.

Jakie znaczenie mają dla współczesnego człowieka idee oświeceniowe? Które z nich są ważne dla Ciebie osobiście? Uzasadnij swoją odpowiedź. Zredaguj wypowiedź argumentacyjną:
a) w formie ustnej (przygotuj punkty lub mapę mentalną),
b) w fomie pisemnej.
Krzyżówka.

L73 (12 IV 2022): Liberalizm i patriotyzm Stanisława Staszica.
Podr. s. 310.

Ważniejsze cytaty z Powszechnej deklaracji praw człowieka przyjętej przez ONZ w 1948 roku (s. 312).
S. 312, zad. 1.

P.d. W dalszym ciągu obowiązuje zadanie z L56 w formie ustnej lub pisemnej.

L74 (22 IV 2022): Wymagania do sprawdzianu z oświecenia.
1. Nazwa epoki, czas trwania w Polsce i w Europie.
2. Wielkie idee oświecenia.
3. Cechy klasycyzmu i sentymentalizmu. Przedstawiciele tych nurtów.
4. Cele oświeceniowego klasycyzmu w architekturze i sztuce (R).
5. Środki stylistyczne i ich funkcje w Hymnie do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego.
6. Satyry Krasickiego (interpretacja fragmentu; obraz obyczajowości i obraz społeczeństwa; cechy satyry jako gatunku).
7. Interpretacja fragmentu wiersza Franciszka Karpińskiego.
8. Wypowiedź argumentacyjna dotycząca zagadnień związanych z oświeceniem (np. oświeceniowe podejście do patriotyzmu, rola kluczowych kierunków oświecenia - klasycyzmu i sentymentalizmu - jeśli chodzi o ich propozycje dla człowieka).
9. Pojęcia stylu językowego i stylizacji.

Rozpoczęto pracę nad tekstem Gorzki Krasicki (s. 324-325). Zrobione zad.: 1, 2, ...).

L75 (10 V 2022): Sprawdzian z oświecenia.

L76 (10 V 2022): Analiza tekstu nieliterackiego (Jan Kott, Gorzki Krasicki).
Podr. s. 324.

L77 (13 V 2022): Tworzenie własnego tekstu w oparciu o materiał ikonograficzny.
Podr. s. 326.

L78 (17 V 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (oświecenie).
Podr. s. 328.

Uwaga! Praca klasowa poprawa i dla tych, którzy nie pisali - ...

R O M A N T Y Z M

L79 (17 V 2022): Romantyzm, czyli inna nowoczesność.

1. Czego się spodziewasz po romantyzmie, patrząc na Domek Murgrabiego w parku Arkadia w Nieborowie? (s. 9)
2. Główne idee i tendencje oraz wartości romantyzmu: (s. 11).
a) uczucie,
b) naród (ojczyzna),
c) indywidualizm,
d) irracjonalizm (metafizyka),
e) ludowość,
f) natura, g) historyzm,
h) orientalizm.
3. Porównanie romantyzmu z oświeceniem (tabela, ale należy podać tylko dane z oświecenia - s.12). Uczniowie proponują samodzielnie informacje o romantyzmie.

P.d. 1. Nie uzupełniamy tabeli, ale należy umieć omówić jej prawą stronę. Można się wesprzeć grafiką lub trzema wyrazami z języków obcych.

L80 (20 V 2022): Wielkie stulecie Polaków (praca z tekstem Aliny Witkowskiej).
S.14, zad. 1-5.
P.d. S. 14, pozostałe zadania oraz jedno wybrane z zakresu 7-8.

L81 (24 V 2022): Poezja romantyczna wobec klasycznej.
1. Program literatury romantyzmu w opozycji wobec klasycyzmu (s. 15).
2. Pokolenie burzy i naporu. 3. Zad. 1-4, s. 17.
P.d. Zad. 5, 7, s. 17.

L82 (24 V 2022): Tajemniczy buntownik - Giaur Byrona.
Podr. s. 34.

1. Cechy powieści poetyckiej (s. 39):
a) synkretyzm,
b) narrator o ograniczonej wiedzy,
c) bohater bajroniczny (z którym narrator się solidaryzuje),
d) fabuła szczątkowa i pełna luk oraz niedopowiedzeń,
e) nastrojowość i egzotyzm (np. gotycyzm i orientalizm.
2. Bohater bajroniczny.

P.d. Zad. 1-11, s. 38.

L83 (27 V 2022): Giaur jako powieść poetycka.
1. Cechy powieści poetyckiej (s. 39):
a) synkretyzm,
b) narrator o ograniczonej wiedzy,
c) bohater bajroniczny (z którym narrator się solidaryzuje),
d) fabuła szczątkowa i pełna luk oraz niedopowiedzeń,
e) nastrojowość i egzotyzm (np. gotycyzm i orientalizm).
2. Kontekst kulturowy.
3. Interpretacja początku fragmentu (s. 40).

P.d. S. 42, zad. 7 - szkic krytyczny w skróconej wersji (ok. 1 str.).

L84 (31 V 2022): Problem zemsty w kontekście kulturowym (Giaur Byrona i inne teksty kultury).
Spr. p.d. S. 42, zad. 7 - szkic krytyczny w skróconej wersji (ok. 1 str.).

Cel lekcji:
Zredagowanie wypowiedzi dotyczącej kulturowych okoliczności zemsty Giaura (problem różnic kulturowych, stosunek do Innego, przyczyny i skutki zemsty). Udział w dyskusji klasowej na temat motywu zemsty w różnych tekstach kultury.

Kryteria sukcesu:
1. Przedstawiam okoliczności zemsty Giaura (na kim się mści, dlaczego, jakie są skutki).
2. Potrafię omówić problem różnic kulturowych, jeśli chodzi o stosunek mężczyzn do kwestii zemsty.
3. Zabieram głos w dyskusji na temat: Czy można mścić sie na Innym, jeśli nie zna on naszego systemu wartości?.
4. Ustosunkowuję się do problemów moralnych wynikających z pytania postawionego z punkcie 3. i oceniam zasadność tego pytania.

Kryterium nr 3 oparte na zad. 8., s. 42.

Omówienie kwestii zadania projektowego Bliski Wschód w kulturze europejskiej.

L85 (31 V 2022): Młodość - czas samopoznania (motyw dziecka w dorosłym).
Cel lekcji:
Sformułowanie wniosków z interpretacji fragmentów Cierpień młodego Wertera Johanna Wolfganga Goethego zawierających motyw dziecka. Rozumienie kontekstów (kulturowego, psychologicznego, społecznego i biograficznego) wpływających na ukształtowanie się w powieści epistolarnej Goethego obrazu obecności dziecka w dorosłym.

Kryteria sukcesu:
1. Rozumiem przyczyny, jakie spowodowały zainteresowanie artystów motywem dziecka.
2. Wyjaśniam wzorzec puer-senex ('dziecko-starzec'), dający wyraz przekonaniom romantyków na temat roli dziecka w świecie wymagającym zmian.
3. Opisuję sytuację społeczną Wertera i jego przeżycia psychiczne po wyproszeniu z towarzystwa (znam powody tej sytuacji).
4. Przedstawiam punkt widzenia Wertera na temat obecności dziecka w dorosłym i preferowanego modelu dążenia do szczęścia. Oceniam ten punkt widzenia.
5. Wyjaśniam pojęcie werteryzm.

Ad. 1. Dziecko stało się zauważalnym bohaterem literackim. Artyści dostrzegali w dziecku duży potencjał: wyobraźnię, wrażliwość, poczucie dziecięcej wolności rozumianej jako nieliczenie się z konwenansami.

Ad. 2. Ceni się dojrzałość młodych i umiejętność odnajdywania dziecka w dorosłym.
Dzieci cechują:
- autentyczność,
- szczerość,
- naturalność w przestrzeni społecznej (nie grają żadnych ról, nie udają, chyba że w ramach dziecięcej zabawy)
- jednocześnie dzieci postrzegane są jako istoty: słabe, kruche, zagrożone z różnych stron (choroby, śmierć - duża śmiertelność) - ale dzięki tej sytuacji mogą one inaczej niż dorośli patrzeć na świat i dostrzegać w nim nowe aspekty,
- z powyższego punktu wynika, że motyw dziecka przynosi skojarzenia z przemijalnością ludzkiego życia,
- dziecko łatwiej komunikują się z tym, co Boskie, z "tamtą stroną" (widać to w balldzie Goethego).

Omówiono kryteria: 5,

S. 46, zad. 4. (wszyscy), zad. 8. (parzyści) i 9. (nieparzyści)

ZASTĘPSTWO
(31 V 2022): Praca samodzielna nad motywem miłości w Cierpieniach młodego Wertera Johanna Wolfganga Goethego.
Sprawdzenie kryteriów sukcesu z poprzedniej lekcji.

P.d. Obowiązują wszystkie zadania s. 46.

L86 (3 VI 2022): Miłość w Cierpieniach młodego Wertera Johanna Wolfganga Goethego.. Sprawdzenie kryteriów sukcesu z poprzedniej lekcji.

1. Czym jest miłość? Skonfrontuj własne rozumienie tego uczucia z koncepcjami zawartymi w podręczniki (s. 47).
2. Czym jest miłość romantyczna? Czy takie postrzeganie miłości jest według Ciebie wartościowe i korzystne dla zakochanego?
3. Jak Werter postrzega Lottę? W jakiej mierze jest ona dla niego istotą świętą?
4. Pojęcia egotyzmu i egzaltacji. Czy te pojęcia można wiązać z Werterem?

P.d. S. 50, zad. 10 (co najmniej pół strony).

L87 (7 VI 2022): Romantyczna wizja natury w powieści epistolarnej Goethego.
Podr. s. 51.

Zad. 1, 2, 3,

Dla chętnych zadanie projektowe s. 53.

S. 53, zad. 4, jedno z zakresu 6-9. Jedno z nich pisemnie na pół strony.

L88 (7 VI 2022): Powieść w listach (powieść epistolarna) jako sposób przedstawienia problemów egzystencjalnych bohatera.
1. Co chciał uzyskać Goethe poprzez wybór takiej formy gatunkowej jak powieść epistolarna?
2. Cechy powieści epistolarnej.
2. Wskaż nadawców i odbiorców listów w analizowanym utworze. Co zwraca uwagę w tym przypadku?
Podr. s. 54.

P.d. Zad. s. 56. zad. 1., 5

L89 (10 VI 2022): Faust Goethego - dramat o klęsce rozumu.
Spr. p.d. S. 60, zad. 4-7.
Motyw Fausta w kulturze: od pierwowzoru do ujęcia w dziele Faust Johanna Wolfganga Goethego.
Spr. p.d. Fr. 15 listopada, s. 63.
Burza mózgów: Jak człowiek może poznać świat w sposób najbardziej zbliżający go do prawdy?
U źródeł tekst oraz kontekst literacki i kulturowy (s.57).
Nawiązania do postaci Fausta (s. 59).
Rozpoczęcie pracy z tekstem (s. 60, wersy 1-17).

Przygotowanie prezentacji PP - Moje spojrzenie na Fausta i problematykę faustyczn.
lub
Czego zażyczyłbyś sobie od siły metafizycznej, gdybyś się znalazł w takiej sytuacji jak Faust.

P.d. S. 60, analiza fr. s. 58 (pytania mogą być pomocne).

L90 (14 VI 2022): "Stare" i "nowe" w Odzie do młodości Adama Mickiewicza.
1. Kontekst ideowy i biograficzny (s. 66).
2. Forma gatunkowa.
3. Biografia Adama Mickiewicza (s. 67).
4. Interpretacja tekstu - zad. s. 70.

Omówiono kilka cech ody i wskazano ich obecność w tekście.

P.d. Które cechy ody - jako gatunku charakterystycznego dla klasycyzmu - mogły zainteresować poetów romantycznych?

L91 (14 VI 2022): Co może młodość? Oda do młodości Adama Mickiewicza.

Praca w czterech grupach.
Cytaty - komentarze.

Praca w grupach s. 70, zad. 1-8.



POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2021/2022