Język polski klasa druga technikum lekcje live

L1 (5 IX 2022): Lekcja organizacyjna.

LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25

LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ

Informator maturalny 2023

Matura 2023 - egzamin ustny - prezentacja PP

Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PP

Najważniejsze zmiany w zasadach organizowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego

Zmniejszona liczba zadań jawnych CKE od maja 2023

Najbliższą lekturą jest Odprawa posłów greckich Jana Kochanowskiego. Sprawdzian znajomości treści będzie w drugiej połowie września. Należy wypożyczyć z biblioteki szkolnej maksymalnie szybko.

L2 (7 IX 2022): Renesans - odrodzenie kultury antycznej. Nowa wizja świata i człowieka.
1. Nazwa epoki i czas trwania (Italia a inne kraje, w tym Polska) (s. 10).
2. Kontekst historyczny oraz cywilizacyjno-technologiczny (czcionka ruchoma, upadek cesarstwa wschodniorzymskiego, odkrycia geograficzne).
3. Kontekst religijny - reformacja.
4. Kontekst kulturowy - antropocentryzm.

Problem do rozwiązania:

Na czym polega wpływ upadku cesarstwa wschodniorzymskiego na rozwój renesansu?
Grafika na dole str. 12 powinna się znaleźć w zeszycie, ale może być ujęta w innej formie. Ważne, aby obok haseł pojawiły się komentarze wyjaśniające pojęcia.

L3 (8 IX 2022): Renesansowe usytuowanie człowieka w centrum świata (idee i hasła renesansu).
Praca z tekstem (s. 13).

Cel lekcji:
Charakterystyka systemu wartości i idei epoki renesansu.

Kryteria sukcesu:
1. Potrafię wymienić i scharakteryzować pięć idei i haseł renesansu.
2. Wybieram najważniejszą ideę renesansu i motywuję swój wybór.
3. Cytuję łacińskie hasło obrazujące ideę renesansu, tłumaczę na polski i wyjaśniam jego sens.

P.d.
1. Jak na lekcji.
2. Główne idee renesansu (s. 16-17).

L4 (12 IX 2022): Wielcy ludzie i wielkie dzieła renesansu.
Wg kryteriów sukcesu jak w L3.
Praca z podr. s. 14 - przygotowanie wypowiedzi rozwijającej temat.
Zadanie podstawowe polega na wskazaniu dwóch dokonań wybitnych ludzi renesansu:
a) jednego - ważnego dla czasów epoki renesnsu,
b) drugiego - ważnego dla późniejszych epok i współczesności.
Swój wybór należy umotywować.
Opracuj mapę mentalną do tematu lekcji. W tej grafice może się pojawić maksymalnie 25 słów (5 do każdego artysty), natomiast nie ma ograniczeń graficznych.

L5 (14 IX 2022): Człowiek w centrum – filozofia renesansu. Podr. s. 18.

1. Humanizm - nurt myśli renesansowej koncentrujący się na człowieku, jego rozwoju i roli w świecie.
2. Porównanie humanizmu ze średniowieczną scholastyką (s. 18).
3. Praca z tekstem: Giovanni Pico della Mirandola, O godności człowieka (s. 19).
4. S. 20, zad. 4.

P.d. S. 20, zad. 4, 7, 8.

L6 (15 IX 2022): Rzeczpospolita idealna (Andrzej Frycz Modrzewski O poprawie Rzeczypospolitej) Prezentacja wniosków z pracy domowej w połączeniu z fazą pracy lekcyjnej nad zagadnieniami z wartości i postaw (s. 20).
Będą występowały trzy osoby:
1. Jedno zadanie z pracy domowej (4, 7, 8).
2. Zad. 6 (nr 1-8), 9 (nr 9-16), 10 (nr 17-25).
3. Wybrane zadanie z wartości i postaw (zad. 11-15). Jeśli ktoś wybierze to samo co poprzednik, to wykonuje zad. 15 (s. 20).

Klasa ma za zadanie w czasie słuchania wypowiedzi trójki zebrać materiał do tematu:
Jaki obraz relacji między Bogiem a człowiekiem wyłania się z tekstu Mirandoli?

Podr. s. 32-33. Przygotować dwie księgi do omówienia.

L7 (19 IX 2022): Pacyfizm Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

Wnioski z p.d. (dwie księgi do omówienia). U otrzymują karteczki i zapisują na nich: imię i nazwisko oraz krótko ujętą problematykę wybranych ksiąg; do tego wyjaśniają, na czym polega pacyfizm autora.
Podstawą lekcji zad. 4. z analizy (s. 35).

P.d. Obowiązują wszystkie księgi.

L8 (21 IX 2022): Renesansowe małżeństwo doskonałe (Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego).

Przedstaw rozważania Andrzeja Frycza Modrzewskiego na temat funkcjonowania państwa i społeczeństwa. Czy według ciebie jego koncepcje są zasadne i aktualne również w dzisiejszym świecie?

1. Sylwetka Mikołaja Reja (s. 47).
2. Żywot jako gatunek literatury parenetycznej (s. 46).
3. Praca z tekstem.

P.d. s. 49.
- na ocenę dop: zad. 1, 2, 3, 9,
- na dst: zad. 5, 6, 8,
- na db: 7, 10,
- na bdb: 11, 13,
- cel: 14.

L9 (22 IX 2022): Renesansowy wzór gospodarza w Żywocie człowieka poczciwego Mikołaja Reja.

W średniowieczu pojawiały się utwory parenetyczne, czyli teksty propagujące określone wzorce osobowe, np.: wzorzec rycerza, władcy, świętego.
Rnesenas dorzuca dwa wzorce osobowe:
a) dworzanina (Łukasz Górnicki, Dworzanin polski),
b) szlachcica-ziemianina (Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego).
3. Porównanie wzorów parenetycznych: średniowiecznego rycerza i renesansowego szlachcica-ziemianina (tabela s. 52).
Zad. 7, 8, 10, s. 54.

L10 (26 IX 2021): Optymizm humanisty - Jan Kochanowski, [Serce roście patrząc na te czasy...].

Sprawdzenie p.d. Mikołaj Rej zaprezentował w swoim utworze wzór renesansowego gospodarza. Opisz ten wzór, wyjaśnij, która grupa społeczna może go naśladować i przedstaw szczegółowo, jakimi cechami powinni się oznaczać ludzie naśladujący ów wzór.

1. Fascynacja Kochanowskiego poezją Horacego (s. 55).
2. Pieśń jako gatunek.
< 3. Podział pieśni ze względu na tematykę.
br> Teza (trzy elementy co najmniej) i argumenty.

P.d. Zad. 6-10, s. 57.

L11 (28 IX 2021): Stoicyzm i epikureizm w pieśni [Chcemy sobie być radzi...] Jana Kochanowskiego.

Podr. s. 58.

Wskazywanie fr. związanych z epikreizmem i stoicyzmem - ich interpretacja.

P.d. S. 60, zad.9, 10, 11; oraz 12 - parzyści, 13 - nieparzyści.

L12 (29 IX 2021): Humanista i obywatel w Pieśniach - Pieśń o dobrej sławie Jana Kochanowskiego.

Podr. s. 66.

Cel lekcji:
Udoskonalisz umiejętność interpretacji tekstu lirycznego i wprowadzisz do toku interpretacji odpowiedni kontekst.
Kryteria sukcesu:
1. Opisuję sytuację polityczną i gospodarczą Polski w XVI wieku.
2. Określam sytuację liryczną naszkicowaną w wierszu - identyfikuję nadawcę i odbiorcę.
3. Wyjaśniam, jakie role i zadania przypisuje poeta różnym grupom obywateli.
4. Redaguję w formie notatki syntetyzującej wymowę utworu - jego zasadnicze przesłanie.

P.d. S. 68, zad. 7 i 10.

L13 (3 X 2022): Interpretacja Pieśni o cnocie Jana Kochanowskiego.
Podr. s. 69.

Cel lekcji:
Poznasz pieśń określającą ideał dobrego obywatela oraz ciekawe ujęcie relacji między człowiekiem cnotliwym a zazdrośnikami.

Kryteria sukcesu:
1. Definiuję pojęcie cnoty i odwołuję się do poznanych przykładów utworów, w których to pojęcie się już pojawiło.
2. Wyjaśniam alegoryczny sens cnoty i zazdrości oraz relacji między ludźmi cnotliwymi i zazdrosnymi.
3. Interpretuję strofę kończącą utwór, a zwłaszcza zdanie: A jeśli komu droga otwarta do nieba, / Tym, co służą ojczyźnie.
Ad. 1. Cnota - ważne pojęcie u Sokratesa, również u Rzymian w renesansie - rozumiana jako virtus - umiejętność sprawowania władzy.

Uwaga We czwartek zaczynamy omawiać Odprawę posłów greckich - obowiązuje znajomość treści!

P.d. Do wyboru jedno zadanie zakresu 9-12, s. 70.

L14 (10 X 2022): Praca klasowa - wypowiedź pisemna (poezja Jana Kochanowskiego).
L15 (12 X 2022): Pieśń o spustoszeniu Podola Jana Kochanowskiego – liryka apelu.
Podr. s. 71.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji Pieśni o spustoszeniu Podola, zwracając uwagę na budowę utworu (podzielisz całość na logicznie powiązane segmenty), a także poznasz środki retoryczne służące do tworzenia liryki apelu.

Kryteria sukcesu:
1. Dzielę utwór na części, rekonstruując tok perswazyjny autora.
2. Odwołuję się do kontekstu historycznego dotyczącego relacji Polski z Turcją i Tatarami.
3. Określam funkcję epitetów i metafor obrazujących zniszczenia wojenne u wschodnich rubieży Rzeczypospolitej.
4. Uzasadniam twierdzenie, że Pieśń o spustoszeniu Podola realizuje założenia liryki apelu.

P.d. Do wyboru: trzy zadania z wartości i postaw (s. 74) lub zad. 13.

L16 (17 X 2022): Nowożytna tragedia Jana Kochanowskiego - Odprawa posłów greckich
Podr. s. 79.

Cel lekcji:
Poznasz okoliczności powstania Odprawy posłów greckich, cechy gatunkowe tragedii oraz główny problem związany ze sporem Trojan.

Kryteria sukcesu:
1. Przedstawiam fakty związane z genezą Odprawy posłów greckich.
2. Omawiam kontekst mitologiczny oraz rozróżniam bohaterów z mitolgii i spoza niej.
3. Wyjaśniam, czego dotyczy spór prowadzony przez Trojan - omawiam tok argumentacji stron.
4. Streszczam przepowiednię Kassandry.

P.d. Do wyboru jedno zadanie z wartości i postaw s. 83.

L17 (19 X 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (poezja Kochanowskiego).

L18 (20 X 2022): Zbiorowość jako bohater tragiczny Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego. 1. Interpretacja dialogu między Antenorem a Aleksandrem (s. 80-81).
2. Wyjaśnij zdanie Antenora: Grek u mnie każdy, kto ma sprawiedliwą. Dlaczego takie stwierdzenie jest niebezpieczne dla Antenora? Kto i w jaki sposób może je wykorzystać?

Zad. 7. s. 83 - podstawa tematu lekcji:
1. Jakie okoliczności mogą sprawić, że zbiorowość staje się bohaterem tragicznym?
2. Co oznacza właściwie to stwierdzenie?

      Tragizm, tragedia - przedwczesna zagłada wielkiej wartości (np. utrata wolności, niezależności, rozbiory, wojna, zniszczenia). Ale też sytuacja wyboru, z którego nie ma wyjścia i który prowadzi do katastrofy.

L19 (27 X 2022): Stać przy przyjacielu czy przy prawdzie? Refleksje zainspirowane Odprawą posłów greckich. Podr. s. 83.

20 (3 XI 2022): Refleksja o państwie w Odprawie posłów greckich Jana Kochanowskiego. Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji fragmentu Odprawy posłów greckich - Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie ..., odnosząc jej sens do sytuacji politycznej Polski pod koniec XVI wieku i wyjaśniając cel, jaki stawiał sobie autor.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam kontekst polityczny i wskazuję na analogie między Troją a Polską.
2. Określam powinności władzy przedstawione przez podmiot mówiący.
3. Uzasadniam zobowiązania władców wobec obywateli.
4. Wyjaśniam, na czym polega różnica między skutkami grzechu (występku) pojedynczego, przeciętnego człowieka - a skutkami grzechu władcy?

P.d. S. 86, zad. 5, 6, 7.

L21 (7 XI 2022): Interpretacja Pieśni XIV z Ksiąg wtórych Jana Kochanowskiego.
Sprawdzenie na ocenę:
W jaki sposób artyści przedstawiają problematykę dotyczącą sprawowania władzy? Omów zagadnienie w oparciu o Pieśń XIV i odnieś się do innych tekstów kultury.
S.86, zad. 5, 6, 7. Jaki obraz społeczeństwa wyłania się z wypowiedzi Ulissesa? Co w tym obrazie może szczególnie niepokoić?

Realizacja tematu:
Zagadnienie jak na lekcji - jaki obraz społeczeństwa wyłania się z wypowiedzi Ulissesa? (s. 85-86).

P.d. S. 86, zad. 14.

22 (9 XI 2022): Retoryka dyskusji (retoryka a erystyka).
Na ocenę:
1. Jaki obraz młodzieży wyłania się z wypowiedzi Ulissesa?
2. Spr. p.d. s. 86, zad. 14.

Podr. s. 87.
Cel lekcji:
Poznasz językowe środki retoryczne i chwyty erystyczne stosowane w dyskusji oraz uświadomisz sobie, czym jest argumentacja, a czym manipulacja.

Kryteria sukcesu:
1. Definiuję pojęcia retoryki i erystyki.
2. Przedstawiam zasady retoryki.
3. Porównuję retorykę z erystyką.
4. Znam co najmniej pięć środków retorycznych i podaję przykłady ich użycia.
5. Znam co najmniej trzy przykłady chwytów erystycznych i podaję przykłady ich zastosowania.

P.d. S. 91, zad. z zakresu 1-6: parzyści parzyste, nieparzyści - nieparzyste.

L23 (10 XI 2022): Językowe środki retoryczne i chwyty erystyczne (w oparciu o Odprawę posłów greckich Jana Kochanowskiego).
S. 91.

L24 (14 XI 2022): Bóg niewidzialny – psałterz Kochanowskiego (Psalm 13).
Na ocenę - wg kryteriów z ostatniej lekcji.
Podr. s. 92.
Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji parafrazy Psalmu 13 Jana Kochanowskiego, zwracając uwagę na środki artystyczne, za pomocą których poeta wykreował obraz Boga i opisał sytuację człowieka.

Kryteria sukcesu:
1. Znam informacje dotyczące znaczenia Jana Kochanowskiego jako poety parafrazującego Księgę Psalmów.
2. Określam funkcje pytań retorycznych, anafor oraz metafor.
3. Interpretuję obraz Boga ukazany w psalmie.
4. Przedstawiam sytuację człowieka, zwracając uwagę na emocje, które ta sytuacja wywołuje.

P.d. S. 93, wybrane zadanie z wartości i postaw.

L25 (16 XI 2022): Wdzięczność i ufność w psalmach (Psalm 47).
Podr. s. 94.

Cel lekcji:
Określasz, za pomocą jakich środków stylistycznych zostały wyrażone uczucia człowieka wobec Boga w Psalmie 47.

Kryteria sukcesu:
1. Kwalifikuję psalm do właściwego typu gatunkowego i uzasadniam swoje zdanie.
2. Charakteryzuję osobę mówiącą w psalmie, wyjaśniając, kim jest, w czyim imieniu się wypowiada, za co chwali Boga i za co mu dziękuje oraz do czego nawołuje.
3. Wyjaśniam, jakie znaczenia i emocje eksponują paralelizmy składniowe.
4. Formułuję własne kryterium.

P.d. S. 95, zad. 7 - notatka lub z zad. 8-11: jedno wybrane.

L26 (17 XI 2022): Rola elementów fantastycznych w Psalmie 91.
Podr. s. 96.
Cel lekcji:
Interpretujesz wymowę Psalmu 91 oraz określasz funkcje elementów fantastycznych w utworze.

Kryteria sukcesu:
1. Analizuję składowe okresów warunkowych.
2. Charakteryzuję obraz Boga.
3. Wskazuję elementy fantastyczne i określam ich funkcje.
4. Odnoszę metafory ("łowcze obierze", "źmije gniewliwe") do sytuacji współczesnego człowieka - wyjaśniam, co może dziś stanowić źródło zagrożeń.

P.d. Kryterium 4 i zad. 7, s. 97.

L27 (21 XI 2022): Poezja wobec straty (Tren IX Jana Kochanowskiego).
Podr. s. 100.

Cel lekcji:
Zinterpretujesz Tren IX, zwracając uwagę na wpływ doświadczeń osobistych Jana Kochanowskiego na postawę światopoglądową i renesansowe wyobrażenia człowieka o sensie życia.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam pojawiające się w wierszu pojęcie "Mądrości".
2. Określam uczucia wyrażone w zakończeniu utworu.
3. Omawiam stosunek poety do "Mądrości".
4. Określam funkcje trzech wybranych środków stylistycznych.
5. Wskazuję dwa konteksty, które są szczególnie ważne dla właściwej interpretacji wiersza i podaję argumenty.
P.d. Jedno wybrane zad. z zakresu 11-13, s. 102.

L28 (23 XI 2022): Stoicyzm zaprzeczony (Tren XI Jana Kochanowskiego).
Kryteria z poprzedniej lekcji.

Cel lekcji:
Potrafisz zinterpretować Tren XI jako kolejny utwór potwierdzający kryzys światopoglądowy Jana Kochanowskiego, wyjaśnisz różne znaczenia pojęcia "fraszki" oraz określisz rolę cytatu w tekście.

Podr. s. 104.

Kryteria sukcesu:
1. Znam najistotniejsze dla zrozumienia wiersza fakty związane z postacią Brutusa (kontekst historyczny).
2. Wyjaśniam pojęcie "fraszki" i określam funkcje powtórzenia tego wyrazu.
3. Interpretuję pojęcie "nieznajomego wroga" i określam jego wpływ na życie człowieka.
4. Wyjaśniam, jaki obraz losu wyłania się z wersów 1-8.
5. Komentuję sposób przedstawienia przez poetę postaw ludzi, zwłaszcza mędrców.
6. Interpretuję wymowę pytań zamieszczonych w zakończeniu wiersza.

P.d.
1. Pozostałe kryteria (5, 6) i obowiązują wszystkie.
2. Dwa wybrane zadania: jedno z zakresu 8-9; jedno z zakresu 10-12 (na pon.), s. 105.

L29 (28 XI 2022): W jaki sposób życie sprawdza światopogląd i system wartości? (Tren XVI Jana Kochanowskiego).
Podr. s. 105.

Cel lekcji:
Potrafisz zinterpretować Tren XVI jako kolejny tekst świadczący o kryzysie światopoglądowym Jana Kochanowskiego, określisz funkcje aluzji literackiej do postaci Cycerona i wskażesz dominantę kompozycyjną.

Kryteria sukcesu:
1. Opisuję stan emocjonalny podmiotu lirycznego przedstawiony w dwóch pierwszych strofach.
2. Wyrażam własnymi słowami refleksje zawarte w wersach 9-12.
3. Określam funkcję aluzji literackiej - nawiązania do biografii Cycerona.
4. Interpretuję wymowę dwóch strof kończących utwór.

Podsumowanie:
Odpowiadam na pytanie zawarte w temacie.

P.d. S. 107, zad. 11.

Omówiono dwa pierwsze kryteria.

L30 (30 XI 2022): Rozterki religijne w Trenach Jana Kochanowskiego (Tren X).
Podr. s. 108.
Cel lekcji:
Potrafisz zinterpretować Tren X Jana Kochanowskiego, zwracając uwagę na jego szczególne miejsce w cyklu (apogeum kryzysu światopoglądowego), wyjaśniając funkcje różnych środków stylistycznych (pytań retoycznych, anafor) i toposu gdzie jest? - ubi est?.

Kryteria sukcesu:
1. Analizuję strukturę tekstu - wyodrębniam wstęp, rozwinięcie i konkluzję.
2. Wskazuję topos gdzie jest? - ubi est? i określam jego funkcję.
3. Wyjaśniam przyczyny poszukiwania Orszulki w różnych przestrzeniach związanych z różnymi wyobrażeniami religijnymi.
4. Wskazuję kluczowe miejsce w utworze i wyjaśniam jego wymowę.
5. Wyjaśniam puentę wiersza.

P.d. S. 109, zad. 10 - parzyści, 11 - nieparzyści.

L31 (1 XII 2022): Motyw snu i problematyka konsolacji w utworze Tren XIX albo Sen Jana Kochanowskiego.
Podr. s. 110.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji utworu Tren XIX albo Sen Jana Kochanowskiego, zwracając uwagę na sposoby wyrażania konsolacji i na sens myśli oraz maksym pojawiających się w tekście oraz odniesiesz się znaczenia motywu snu.

Kryteria sukcesu:
1. Wymieniam argumenty matki pocieszającej syna i odpowiednio je grupuję (dotyczą: Orszuli, zwykłych ludzi, ojca - poety)
2. Rozróżniam argumenty stanowiące konsolację religijną i konsolację filozoficzną.
3. Wyjaśniam znaczenie faktu, że w utworze ważną rolę odgrywa sen - wzmacnia czy osłabia perswazję?
4. Interpretuję wymowę maksym i refleksji zawartych w utworze.
5. Omawiam różnicę między wymową Trenu X i Trenu XIX.

P.d. S. 112, zad. 9 lub 10.

L32 (5 XII 2022): Podsumowanie twórczości Jana Kochanowskiego (redagowanie szkicu interpretacyjnego).
Cel lekcji:
Potrafisz dokonać interpretacji wskazanego utworu Jana Kochanowskiego, odnosząc się do koncepcji epoki i określając funkcje środków stylistycznych oraz zredagujesz wypowiedź pisemną w formie szkicu interpretacyjnego.

Kryteria sukcesu:
1. Stawiam tezę interpretacyjną składającą się z kilku rozpoznań najważniejszych elementów tekstu.
2. Redaguję argumenty.
3. Odwołuję się do kontekstów.
4. Odpowiednio komponuję pracę.

Praca nad tekstami: Tren XIX albo Sen, Tren X.

Na lekcji czwartkowej Romeo i Julia Szekspira.

L33 (7 XII 2022): Praca klasowa - interpretacja wybranego trenu lub pieśni Jana Kochanowskiego.

L34 (8 XII 2022): Romeo i Julia Williama Szekspira jako dramat społeczny.
Cel lekcji:
Poznasz kontekst historyczny i tło wydarzeń ukazanych w dramacie Romeo i Julia Szekspira oraz dokonasz interpretacji fragmentów przedstawiających konflikt dwóch rodów weneckich oraz jego skutki.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam zasadniczy temat utworu na podstawie wypowiedzi Chóru.
2. Wyjaśniam, w jaki sposób postrzegane są rody Capulettich i Montekich przez mieszkańców Werony oraz przez księcia Escalusa.
3. Relacjonuję przebieg ulicznej bójki i jej konsekwencje.
Interpretacja fragmentu (s. 122).
S. 125, zad. interpretacyjne.

P.d. Przeczytać fr. s. 127-129.

L35 (12 XII 2022): Psychologia i język miłości (Romeo i Julia Szekspira).
Podr. s. 126.

Cel lekcji:
Potrafisz wyjaśnić, na czym polega specyfika mówienia o miłości w dramacie Romeo i Julia Szekspira i problem porozumienia na poziomie języka.

Kryteria sukcesu:
1. Interpretuję efekty zastosowania przez bohaterów dramatu metaforyki religijnej.
2. Wyjaśniam symbolikę ptaków: słowika i skowronka.
3. Wybieram fragment świadczący o wpływie reakcji psychicznych bohaterów na styl ich wypowiedzi, zmianę dynamiki słów i zachowań.

P.d. s. 130 zad. 15.

L36 (14 XII 2022): Spór dwóch rodzin w Weronie i jego skutki.
Podstawą lekcji zad. 16. s. 125.

Jakie problemy zostały przedstawione w dramacie Romeo i Julia? P.d. S. 125, zad. od 13 do końca.

L37 (15 XII 2022): Etyka wypowiedzi. Analiza fr. dramatu Romeo i Julia Szekspira.
Agresja i przemoc w języku (s. 131).
P.d. S. 134, zad. 1 - wszyscy, z zakresu 2-9 parzyści parzyste, nieparzyści - nieparzyste.

L38 (19 XII 2022): Agresja i przemoc w języku.
Zad.:
1. Przedstaw losy Romea i Julii.
2. Jaki wpływ mają rodzice na swoje dzieci? Omów problem w oparciu o dramat Romeo i Julia Szekspira i odnieś się do innego utworu literackiego.

Podr. s. 131 (kontynuacja poprzedniej lekcji).

W oparciu zad. s. 134.

Ważne odniesienie - fr. tekstu s. 104 (przesadnie rozpaczający Kapulet).

P.d. Tekst, s, 104 - akt IV, scena 5.

L39 (21 XII 2022): Patriotyzm wobec zagrożenia ojczyzny (Piotr Skarga, Kazania sejmowe).
Podr. s. 135.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji fragmentu Kazań sejmowych Piotra Skargi i poznasz sposoby perswazji oraz cechy mowy politycznej.

Kryteria sukcesu:
1. Znam autorów i tytuły tekstów nurtu refleksji patriotycznej - w jednym zdaniu przedstawiam główny problem poruszony w dwóch wybranych utworach.
2. Wymieniam cechy mowy politycznej.
3. Wyjaśniam kontekst historyczny dotyczący kryzysu politycznego po śmierci ostatniego władcy z dynastii Jagiellonów.
4. Omawiam problemy wskazane przez Skargę i określane metaforycznie jako choroby.

P.d. S. 138, zad.

L40 (22 XII 2022): Kazania sejmowe Piotra Skargi jako wypowiedź retoryczna.
Tekst s. 136.

Dominującym zabiegem retorycznym jest metafora ojczyny - matki, jak również metafora chorób. Pojawiają się liczne wykrzyknienia, zdania pytające, a także apostrofy.

P.d. Obligo zad. 7 s. 138.

L41 (2 I 2023): Wnioski z analizy pracy klasowej (interpretacja wybranego trenu lub pieśni Jana Kochanowskiego).
1. Optymalna kompozycji wymaga zredagowania wstępu, zaś teza interpretacyjna powinna się znajdować po wstępie, wydzielona akapitem.
2. Interpretację funkcji środków stylistycznym należy wplatać w tok argumentacji.

L42 (4 I 2023): Tematy i motywy literatury renesansu (podsumowanie).
Podr. s. 139.

L43 (5 I 2023): Analiza tekstu nieliterackiego (Kobieta renesansu).
Podr. s. 150-151, zad. 1-4

P.d.
Pozostałe zad. s. 151 (5-10).

L44 (9 I 2023): Barok - epoka przeciwieństw.
Podr. s. 162.

Cel lekcji:
Potrafisz scharakteryzować barok, zwracając uwagę na fakt, że jest to epoka przeciwieństw i paradoksów.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam, na czym polegają przeciwieństwa w epoce baroku.
2. Omawiam wpływ odkryć naukowych w czasach baroku na sposób postrzegania przez człowieka świata i siebie samego.
3. Przedstawiam najważniejsze wydarzenia historyczne XVII wieku.
4. Wyjaśniam przyczyny i skutki kontrreformacji.
P.d. Symbole kultury baroku (s. 163).

L45 (11 I 2023): Antynomie myśli barokowej.
Na ocenę - kryteria z ostatniej lekcji i symbole barokowe.

Podr. s. 167.
1. Kontekst filozoficzny (s. 167). Co nam uświadamia schemat na str. 167?
2. Interpretacja fr. Myśli Pascala (s. 168). Zad. 3 - częściowo.

P.d. S. 168, zad. 3, 4, 5, 7

L46 (12 I 2023): Człowiek - Bóg - świat w poezji metafizycznej.
Spr. p.d. - wykład o Pascalu skierowany do siódmoklasistów.
1. Sylwetka Mikołaja Sępa Szarzyńskiego (s. 171).
2. Sonet IV. O wojnie... (s. 172).
3. Redagowanie wypowiedzi argumentacyjnej wg standardów maturalnych:

Człowiek wobec dobra i zła Omów zagadnienie w oparciu o Sonet IV, odnieś się do innego utworu literackiego, uwzględnij wybrany kontekst.

P.d.
Kontynuacja redagowania wypracowania (na lekcji był omawiany wstęp).

L47 (30 I 2023): Sprzeczności ludzkiego życia w poezji Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.
Interpretacja Sonetu V. O nietrwałej miłości ... (s. 173).

P.d. Interpretacja wiersza (będą też wybiórczo sprawdzane zad. s. 174).

L48 (1 II 2023): Wybór czy przeznaczenie? (Makbet Szekspira).
1. Cechy tragedii nowożytnej:
a) podobieństwa między tragedią nowożytną a antyczną: - doniosła problematyka moralna dotycząca obecności w życiu człowieka dobra i zła oraz zawierająca zagadnienia dotyczące sensu życia,
- mroczna atmosfera, powaga (?)
- nieszczęśliwe zakończenie losów głównych bohaterów.
b) różnice:
- brak Fatum w tragedii nowożytnej,
- pokazanie wpływu na bohaterów cech osobowości (ambicji, pragnień często sprzecznych z moralnością),
- obecność scen humorystycznych, komizmu i szyderstwa,
- sceny zbiorowe,
- nierespektowanie trzech jedności: miejsca, czasu i akcji.
- odmienność budowy (akty i sceny).

Podr. s. 175. Zadania z analizy (1 i 4, ).

P.d. S. 178, zad. z analizy wszystkie, także zad. 6, 7, 8, 9.

L49 (2 II 2023): Zbrodnia i jej motywacja (Makbet Szekspira).
Podr. s. 179. Zadania z analizy (1, s. 182). Wyjaśniono całą wypowiedź Makbeta i istotę słów żony.

P.d. S. 183: zad. 6, 8, wybrane 9 lub 10.

L50 (6 II 2023): Interpretacja plakatów teatralnych inspirowanych Makbetem Szekspira.
Na ocenę: p.d. S. 182-183: zad. 6, 8, wybrane 9 lub 10.

Plakaty teatralne s. 181, 182, 185, 186, 188.

Jakie odczytanie Makbeta sugeruje plakat Olbińskiego (s. 182)?

P.d. Plakaty c.d. pracy oraz zadania s. 182-183 (6, 8 oraz 9 lub 10 - jak poprzednio).

L51 (8 II 2023): Postaci zła w Makbecie Szekspira.
Interpretacja wybranego plakatu.

Co to jest zło i skąd się bierze?

Podr. s. 184 - interpretacja tekstu: "sprawy śmiertelne".

P.d. Zad. 1-11 s. 187, parzyści parzyste itd.

L52 (9 I 2023): Praca klasowa - wypracowanie w oparciu o Makbeta Szekspira i inne utwory literackie.
Podr. s. 204.

L53 (27 II 2023): Wnioski z analizy wypracowania zgodnego ze standardami maturalnymi.

L54 (1 III 2023): Wina i kara - postać Lady Makbet.
Podr. s. 189.

1. Postrzeganie choroby psychicznej w XVII wieku.
2. Zadania z analizy (1-4).
3. Zadania z interpretacji (5-7).
P.d. Obowiązują zad. z zakresu 1-10, s. 190 oraz jedno wybrane z zakresu 11-13.

L55 (2 III 2023): Jakie problemy rozważa Szekspir w Makbecie?
Na ocenę:
W jaki sposób artyści przedstawiają psychikę człowieka? Omów zagadnienie w oparciu o Makbeta i inny utwór literacki.

Sporządź wykaz problemów wynikających z utworu. Które z nich mają charakter uniwersalny?

Szekspir przedstawia problem, jak daleko może posunąć się człowiek, żeby osiągnąć zamierzony cel.

Interpretacja sceny 3. aktu IV.

Malkolm sprawdza szczerość intencji Makdufa. Problem dotyczy kwestii zaufania władcy do swoich najbliższych współpracowników. Malkom - wskutek doświadczeń z przeszłości - chce upewnić się co intencji Makdufa. Młody władca wszak widział, co uczynił Makbet królowi Dunkanowi, a przecież wydawało się, że król właśnie Makbetowi może w pełni zaufać.

L56 (6 III 2023): Fenomen piękna i czasu w poezji barokowej.
1. Sylwetka Daniela Naborowskiego (wykształcenie, podróże po Europie, różnorodne funkcje i twórczość).
2. Panegiryk jako specyficzna cecha gatunkowa.
3. Kontekst historyczny - sylwetka Elżbiety Stuart.

4. Interpretacja wiersza Na oczy królewny angielskiej... Daniela Naborowskiego (s. 192).

Praca indywidualna: redagowanie tezy, argumentów i określanie funkcji środków stylistycznych.
Co powinno się pojawić w toku prezentacji?
1. Słowa-klucze do tezy: koncept - poszukiwanie sposobu opisu niezwykłości oczu pięknej królewny, gradacja - pomysł na niezwykłośc formy opisu, panegiryk - oryginalna pochwała urody kobiecej, antropomorfizacja elementów przyrody.
2. Zwrócenie uwagi na fakt, że w interpretacji poezji barokowej, w formułowaniu tezy, powinny się pojawiać informacje o środkach stylistycznch i o koncepcie.

Omówić zad. 1-6.

P.d. Zad. s. 193 (5 zad. z wartości i postaw).

L57 (8 III 2023): Motyw czasu w poezji barokowej (Daniel Naborowski, Krótkość żywota).
Spr. p.d. (interpretacja lub zadania do wybranego wiersza Naborowskiego s. 194-195.

Tekst s. 195.

P.d. Interpretacja wiersza s. 195 - jedna strona.

L58 (9 III 2023): Miłość w wierszach Jana Andrzeja Morsztyna (Redivivatus).
Podr. s. 200.

1. Wyjaśnij, na czym polega koncept organizujący cały wiersz.
2. Dlaczego autorzy podręcznika wprowadzili kontekst filozoficzny odnoszący się do prądu filozoficznego, postawy światopoglądowej i zarazem do stylu życia określanego jako libertynizm?
3. Wybrane zadania s. 201-202 (1, 2, 3, 4). Uczniowie ustawiają przed sobą widoczną kartkę i na bieżąco zapisują wykonane zadania.

P.d. S. 201-202, zad. 5-8.

L59 (13 III 2023): Słowa wieloznaczne (treść i zakres znaczeniowy wyrazu, relacje znaczeniowe).
Podr. s. 204.

P.d. S. 205 - fr. o wieloznaczności opartej na metaforze.

L60 (22 III 2023): Słowa neutralne i wartościujące.
Podr. s. 207.

1. Sposoby wyrażania emocji i ocen (wartościowania).
2. Elementy oceny w opisie obrazu Salvadora Dali Siedząca kobieta widziana od tyłu.
3. Ćwiczenia pod tekstem Niestatek: 1-3.

P.d.
S. 208, zad. 4, 5, 6, s. 208.

L61 (23 III 2022): Błędny rycerz wśród realiów życia.
Na ocenę: interpretacja wiersza Niestatek. Problem słów neutralnych i wartościujących.

1. Forma gatunkowa powieści Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy (s. 217).
2. Sylwetka Cervantesa (s. 218).
3. Interpretacja fr. tekstu (zad. 1, 2, 3, 6, 7, s. 221).

P.d. Zadanie s. 221 12-parzyści, 13-nieparzyści.

L62 (29 III 2023): Sarmacki system wartości.
1. Definicja sarmatyzmu (s. 226).
2. System wartości szlachty sarmackiej.
3. Koncepcja mesjanizmu sarmackiego.
4. Pamiętnik jako gatunek.

Praca z tekstem literackim: s. 230 zad. 1, 2, 3

Punkt 2. zaczęty, 3 - nie P.d. S. 230, zad. 5, 9, 10.

L63 (30 III 2023): Sarmata wobec Innego i nieznanego.
Podr. s. 231.

Podstawowym celem lekcji jest odniesienie się do problemu tkwiącemu w pytaniu, czy Pasek jest megalomanem i ksenofobem, czy też tego rodzaju postaw nie można mu zarzucać.

Omówiono fr. tekstu (zad. m.in. 1., 2., 3.).

P.d. S. 233, zad. 8, 9, 10 i 11.

L64 (3 IV 2023): Klucze do kultury baroku (podsumowanie).
Wobec Innego.
Omów zagadnienie w oparciu o Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska. Odnieś się do innego utworu literackiego i wybranego kontekstu.

Praca nad obrazami s. 234-235. Uczniowie mają za zadanie charakteryzować barok w oparciu o wnioski z interpretacji obrazów. Przygotowują wypowiedź ustną. W czasie jej prezentacji mogą patrzeć tylko na obrazy, na tekst - nie (książka ma być odsunięta na taką odległość, by tekstu nie widzieć).

Barok i sarmatyzm - jak powinna wyglądać prezentacja.
Prezentacja o baroku i sarmatyzmie (o sarmatyzmie od 24' do 34').

UWAGA! Obowiązuje znajomość treści Skąpca Moliera.

L65 (5 IV 2023): Skąpiec Moliera jako komedia charakterów.
1. Kontekst historyczny i kulturowy (co się działo w czasach Ludwika XIV?) (s. 236).
2. Komedia jako gatunek.
3. Odmiany gatunkowe komedii:
a) komedia charakterów,
b) komedia intrygi.
4. Rodzaje komizmu:
a) słowny,
b) postaci,
c) sytuacyjny.
5. Sylwetka Moliera (s. 237).
6. O mieszczaństwie XVII wieku w kontekście obrazu Vermeera Kobieta ważąca perły (s. 237).
7. Praca z fr. sceny 1. aktu I (s. 239-240, zad. 1-6).

P.d. S. 240 zad.1-6 (nie zdążono na lekcji).

L66 (19 IV 2023): Komizm postaci tytułowej Skąpca Moliera.
Praca z grupach:
1. Jaką rolę odgrywa komizm w tekstach kultury? Omów zagadnienie w oparciu o Skąpca i przydzielony fragment (nr 1 - akt I, nr 2 - akt II, nr 6 - akt I itp.).
2. W jaki sposób komizm jest osiągany?

Wnioski dotyczące roli komizmu.

1. Akt I, sc. 3 (Harpagon o oczach, które śledzą wszystko, co robię, pożerają wszystko, co posiadam i myszkują na wsze strony, czyby się nie udało czegoś złasować) - komizm słowny (metafora oczu pożerających wszystko, w połączeniu z komizmem charakteru; te dwa czynniki łączy karykaturalizacja, która obnaża osobowość Harpagona, jego obsesje i nieustanne lęki).

P.d. Fr. s. 243 - co śmieszy, rodzaj komizmu.

P.d. Obowiązują wszystkie zad. s. 240.

L67 (20 IV 2023): Dramat pewnej wady.
Podr. s. 241.
1. Czym się różni skąpstwo od chciwości?
2. Jaki wpływ ma chciwość na psychikę człowieka i jego relacje społeczne?
Zad. s. 244. Wybierz pięć zadań (przynajmniej jedno z wartości i postaw).

P.d. S. 244, zad. 9-11.

L68 (24 IV 2023): Skąpstwo i jego ujęcia w różnych w tekstach kultury.
W oparciu o p.d.: zad. s. 244.
Analiza kontekstu literackiego s. 241 (postać króla Midasa w mitologii, ...).

1. Postać króla Midasa - konsekwencje chciwości.
2. Judasz i motywy jego zdrady (30 srebrników) oraz jej skutki.
3. Sylwetki Rejenta Milczka i Cześnika Raptusiewicza - relacja: ojcowie (opiekunowie) - dzieci.
4. Ebenezer Scrooge z Opowieści wigilijnej Dickensa - przemiana bohatera.

Wypowiedź ustna (praca w parach - jeden uczeń prezentuje koledze swoje refleksje, potem zmiana ról):
Jaki obraz skąpstwa i chciwości wyłania się z różnych tekstów kultury? Omów zagadnienie w oparciu o Skąpca Moliera i odnieś się do innych tekstów kultury.

Z zadań jawnych. Nr 1-8, zad. 1, 9-18 zad. 2., 19-25 zad. 3. Przed wystąpieniem grupy oglądają również fragmenty filmu i gromadzą spostrzeżenia, które mogą się przydać do zadań.
1. Obraz obyczajów społecznych w XVII wieku. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Relacje rodzinne w krzywym zwierciadle komedii.
3. Konflikt pokoleń jako motyw literacki.

Film Skąpiec - w roli głównej Louis de Funès (1h 2')

Jak oceniasz wprowadzenie sceny, której w komedii Moliera nie ma - zbieranie przez kobietę na tacę i zachowanie Harpagona?
- pokazanie, że Harpagon udaje też świętoszka (a więc przypomina utwór Świętoszek Moliera), jednocześnie widać wyrażnie, że łączy on świętoszkowatość ze skąpstwem (zmienia miejsce w kościele, by uniknąć konieczności złożenia ofiary na tacę).

P.d. Obowiązuje znajomość treści Skąpca.

L69 (26 IV 2023): Analiza tekstu nieliterackiego (J. Tazbir, Kontrreformacja w Polsce).
Na ocenę:
Obraz rodziny w literaturze. Omów zagadnienie w oparciu o Skąpca Moliera, odnieś się do innego tekstu kultury i uwzględnij kontekst.

P.d. s. 249. zad. 7, 8, 9. Oraz interpretacja wiersza Marność Daniela Naborowskiego.

L70 (27 IV 2023): Tworzenie własnego tekstu - wypowiedź ustna w oparciu utwór literacki oraz tekst związany z nauką o języku.
1. Faza wstępna pracy - bez podręcznika. Zapożyczenia - wzbogacają czy zaśmiecają język? Przygotowanie krótkiego wystąpienia. Ważne, aby zacytować jakieś przykłady.
2. Rodzaje zapożyczeń - praca z zasobami internetowymi. Pojęcia razem z przykładami:
a) zapożyczenia właściwe,
b) zapożyczenia sztuczne,
c) kalki,
d) hybrydy.
3. Praca z tekstem - podr. s. 255.

P.d. Rodzaje zapożyczeń i przygotowanie wypowiedzi zgodnie z poleceniem w zadaniu.

L71 (10 V 2023): Epoka rozumu - wprowadzenie do oświecenia.
Podr. s. 260.

P.d. Zapoznać się z tekstem Immanuela Kanta. Zad. z analizy oraz jedno wybrane z interpretacji - s. 263.

L72 (11 V 2023): Filozofia Immanuela Kanta i wielkie idee oświecenia.
Spr. p.d.
Podr. s. s. 264.

Kontekst współczesny - muzyczny (raperski) - dotyczący samodzielności myślenia, dojrzałości.
Raper Szczyl: "Stado otępiałych owiec pójdzie za wszystkim".

Taka jest większość ludzi. Jeśli coś jest modne, to będą za tym podążać. Jeśli popularna jest medytacja albo joga, to tym się będą zajmować. Można im wrzucić każdą wartość, a oni ją przyjmą. Teraz na fali jest egocentryzm, wszyscy skupiają się na sobie. Niedługo pójdą gdzieś indziej.
      Chciałbym, żeby ludzie ruszyli głowami i odważyli się na swoje przemyślenia. Myśli są nasze, mogą zostać w głowach i nie musimy ich wypowiadać. Czasem nawet to szkodliwe... Żyjemy w świecie, w którym wszystko oburza. Zmiękliśmy. Jesteśmy rozczuleni. Internet na tym żeruje.

Materiał z Onetu: Raper Szczyl i jego przemyślenia

P.d. Satyra Pijaństwo Krasickiego - dobra znajomość treści satyry.

L73 (15 V 2023): Obyczaj sarmacki w krzywym zwierciadle satyry (Ignacy Krasicki, Pijaństwo).
Na ocenę:
1. Omów system wartości epoki oświecenia.
2. Co pochwalało oświecenie, a co potępiało?
3. Przedstaw wydarzenia ukazane w satyrze Ignacego Krasickiego Pijaństwo.

Podr. s. 277.
1. Sylwetka Ignacego Krasickiego - co w tej biografii zadziwia Cię szczególnie i dlaczego? (podr. s. 277).
2. Satyra jako gatunek.
3. Stosunek Krasickiego do sarmatyzmu i do młodego pokolenia.

Praca z tekstem (s. 278).

P.d. Zad. 3, 4, 5, 6, 7, a od 8 do 11 - wybieramy jedno, s. 281.

L74 (17 V 2023): Charakterystyka Polaków w piosence Wojciecha Młynarskiego W Polskę idziemy.
Podr. s. 282. Zad. 5, 6 s. 283.
Wykonanie piosenki przez Wiesława Gołasa: Wiesław Gołas W Polskę idziemy....

W czym tekst Wojciecha Młynarskiego jest podobny do satyry Pijaństwo Ignacego Krasickiego, a czym się różni?

P.d. S. 283, zad. 6. i 7.

L75 (18 V 2023): Zaakceptować władzę? Ignacy Krasicki, Do króla.
1. Sylwetka króla Stanisława Augusta Poniatowskiego (w oparciu o podręcznik i zasoby internetowe).
Podr. s. 284.
2. Praca z tekstem. Zdecyduj, czy Ignacy Krasicki chwali króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, czy też go krytykuje.


P.d. S. 287, zad. 9. i 11. Warto przeczytać satyrę Świat zepsuty.

L76 (22 V 2023): Hymn młodych patriotów (Hymn do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego).
Podr. s. 288. Zad, 1-5 z analizy s. 289.

1. Etymologia wyrazu ojczyzna.
- ziemia rodzinna, majątek po ojcu, ojcowizna - dopiero pod koniec XVIII wieku wyraz nabiera znaczenia takiego jak dzisiaj.
2. Hymn do miłości ojczyzny - fragment zamieszczony w poemacie heroikomicznym Myszeida.

Zadania z analizy s. 289, z interpretacji.

P.d. S. 290, zad. 14.

L77 (24 V 2023): Stylizacja językowa - rodzaje stylizacji.
1. Styl językowy. Podr. s. 291.

a) styl artystyczny,
b) style użytkowe.
2. Podstawowe rodzaje stylizacji:
a) archaizacja,
b) dialektyzacja,
c) kolokwializacja,
d) stylizacja biblijna,
e) stylizacja środowiskowa.
3. Stylizacje (podział ze względu na stosunek do naśladowanego wzorca):
a) parodia,
b) pastisz,
c) trawestacja.

P.d. S. 295, zad. 1-10 wg numerów.

L78 (25 V 2023): Analiza stylu Monachomachii Ignacego Krasickiego.
Podr. s. 292. Zad. 1-5 s. 295.

P.d. Z zadań 6-14 wybrać cztery.

L79 (5 VI 2023): Miłość idealna w sielankach Franciszka Karpińskiego (Laura i Filon).
Na ocenę: wybrane zadanie z zadań jawnych CKE.

1. Sentymentalizm jako drugi - obok klasycyzmu - prąd literacki i kulturowy oświecenia (dwór Czartoryskich w Puławach).
2. Sentymentalizm dworski a sentymentalizm prowincjonalny (Franciszek Karpiński).
3. Sylwetka Franciszka Karpińskiego - wielbiciela prowincji (s. 296).
4. Sielanka jako gatunek:
a) gatunek synkretyczny,
! b) bohaterami ludzie prości,
c) tematem - miłość i śpiew,
! d) sceneria - przyroda wiejska tworząca przestrzeń harmonii (topos arkadii). !

Zadania do podanych wyżej punktów:
1. Któremu nurtowi sentymentalizmu bliższy jest Karpiński: sentymentalizmowi dworskiemu czy prowincjonalnemu?
2. Sporządź wykaz cech sentymentalizmu.
3. Czym się różni sentymentalizm od klasycyzmu?

Zadanie podsumowujące: s. 301, zad. 10.

L80 (7 VI 2023): Praca klasowa - renesans, barok, oświecenie.
L81 (12 VI 2023): Wnioski z analizy pracy klasowej.
S. 301. Zad. z analizy.



L82 (14 VI 2023): Interpretacja wiersza Do Justyny. Tęskność na wiosnę Franciszka Karpińskiego.
S. 301. Zad. z analizy.



L83 (15 VI 2023): Poetyka barokowa w oświeceniowej Pieśni o narodzeniu Pańskim Franciszka Karpińskiego.


1. Kwestia tytułów (Bóg się rodzi).
2. Forma gatunkowa - kolęda: trzy tematy kolęd (s. 303).
3. Kontekst religijny i patriotyczny.
4. Tonacja poloneza (s. 304).
5. Interpretacja Pieśni o narodzeniu Pańskim (zad. analityczne 1-5, s. 305.

P.d.
Do wyboru: interpretacja wierszy lub zad. 12. s. 305.

L84 (19 VI 2023): Wizja człowieka i jego losu oraz obraz Boga w Pieśni porannej i Pieśni wieczornej Franciszka Karpińskiego.
Na ocenę zad. z interpretacji s. 305.

Realizacja tematu lekcji:
Jaki obraz Boga wyłania się z utworów? Notatka.
P.d.
Zad. z analizy s. 306: analiza (wszyscy), interpretacja (4 - parzyści, 5 - nieparzyści), zad. 8 - wszyscy.

L85 (21 VI 2023): Liberalizm i patriotyzm Stanisława Staszica.
Podr. s. 310.

Ważniejsze cytaty z Powszechnej deklaracji praw człowieka przyjętej przez ONZ w 1948 roku (s. 312).
S. 312, zad. 1.

P.d. W dalszym ciągu obowiązuje zadanie z L56 w formie ustnej lub pisemnej.

L86 (22 VI 2023): Analiza tekstu nieliterackiego.
Podr. s. 324.



POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2022/2023


pt>