Język polski klasa trzecia technikum lekcje live


L1 (2 IX 2022): Lekcja organizacyjna: POW, lektury, cele, wymagania...

LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25

LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ

Informator maturalny 2023

Matura 2023 - egzamin ustny - prezentacja PP

Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PP

Najważniejsze zmiany w zasadach organizowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego

Zmniejszona liczba zadań jawnych CKE od maja 2023

L2 (8 IX 2022): "Stare" i "nowe" w Odzie do młodości Adama Mickiewicza.
1. Kontekst ideowy i biograficzny (s. 66).
2. Forma gatunkowa.
3. Biografia Adama Mickiewicza (s. 67).
4. Interpretacja tekstu - zad. s. 70.

Cechy ody - ich obecność w tekście.

Które cechy ody - jako gatunku charakterystycznego dla klasycyzmu - mogły zainteresować poetów romantycznych?
L3 (8 IX 2022): Co może młodość? Oda do młodości Adama Mickiewicza.
Cytaty - komentarze.

P.d.
W jakim celu autorzy podręcznika zamieścili na s. 68 fotografię Młodzieżowego Strajku Klimatycznego?

L4 (9 IX 2022): Manifest polskiego romantyzmu.
Podr. s. 76.

P.d. Zadania z analizy i zad. 7. z interpretacji s. 80.

L5 (15 IX 2022): Bohaterowie romantyczni - ich losy i system wartości.
Postawy ludzi wobec cierpienia. Omów zagadnienie w oparciu o balladę Romantyczność. Uwzględnij wybrany kontekst.
Realizacja tematu:
Podr. s. 74. Mapa mentalna. Krótka notka o każdym typie bohatera. Spojrzenie na bohatera z różnych perspektyw (romantyzmu, współczesności, skuteczności, psychologii, ...).

L6 (15 IX 2022): Romantyczna wrażliwość w czasach wojny (Władysław Broniewski, Ballady i romanse, Krzysztof Kamil Baczyński, Romantyczność).
Podr. s. 81.

P.d. Wybrać sobie jedno z zadań jawnych CKE i przygotować wystąpienie.

L7 (16 IX 2022): Natura i historia w balladzie Świteź Adama Mickiewicza.
Podr. s. 85.

P.d. S. 90, zad. 4, 6, 8, 11.

L8 (22 IX 2022): Rola przyrody i jej sposób przedstawienia w balladach Mickiewicza.
Wypowiedź ustna.
1. Przedstaw wydarzenia ukazane w balladzie Świteź i wyjaśnij, z którymi kontekstami można je wiązać.
2. Wykaż związek ballady z legendą.
3. Jaką rolę odgrywa w utworze przyroda i w jaki jest przedstawiana?

L9 (22 IX 2022): Ludowy kodeks moralny i odniesienia historyczne w balladzie Lilije Adama Mickiewicza.
Realizacja tematu lekcji:
1. Ludowy kodeks moralny (s. 91).
2. Kontekst hitoryczny - wyprawa Bolesława Śmiałego na Kijów i powrót (zemsta na żonach rycerzy).
3. Kontekst jezykowy - stylizacja środowiskowa, nobilitacja potocyzmów.
4. Praca z tekstem - zad. s. 97.

P.d. S. 97, zad. 10, 11, 12.

L10 (23 IX 2022): Motyw kary i rola fantastyki w balladach Adama Mickiewicza.
1. Świat ducha a świat rozumu. Omów zagadnienie na podstawie Romantyczności Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Jak jest przedstawiana w literaturze relacja rozum – uczucia w odniesieniu do przemian ideowych przełomu epok?
3. Ludowość jako źródło inspiracji.
4. Funkcja motywów fantastycznych i elementów grozy w literaturze.
5. Motyw winy i kary w literaturze.

Na ocenę dop - zad. 4. i 5. Itd.

L11-12 (29 IX 2022): Wypowiedź argumentacyjna w oparciu o lirykę Adama Mickiewicza.

L13 (30 IX 2022): Antynomie miłości romantycznej (Dziady, część IV Adama Mickiewicza).
Podr. s. 118.

Cel lekcji:
Poznasz genezę IV (oraz częściowo II) części Dziadów i interpretujesz wskazane fragmenty w odniesieniu do problemu miłości romantycznej.

Kryteria sukcesu:
1. Określam czas powstania i okoliczności towarzyszące pracy nad IV i II częścią Dziadów.
- śmierć matki Barbary z Majewskich w 1820,
- nieszczęśliwa miłość do Maryli Wereszczakówny.
2. Omawiam kontekst kulturowy - obrzęd dziadów.
- obrzęd prasłowiański, kultywowany przez białoruskich chłopów jak źródło inspiracji do napisania II części Dziadów.
3. Przedstawiam funkcje co najmniej dwóch środków stylistyczno-językowych.
4. Redaguję notatkę syntetyzującą na temat obrazu miłości romantycznej ukazanej w IV części Dziadów

L14 (3 XI 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (ballady Adama Mickiewicza).

L15 (3 XI 2022): Adam Mickiewicz, Dziady część II - zadania jawne CKE.
1. Sprawiedliwość i moralność w kulturze ludowej. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów część II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Relacje między światem realnym i fantastycznym. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów część II Adama Mickiewicza.
3. Kara za popełnione winy jako podstawa sprawiedliwości ludowej. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów część II Adama Mickiewicza.

Przydział zadań wg numerów: 1-8 zad. 1; 9-16 zad. 2; 17-25 zad. 3.

L16 (4 XI 2022): Erotyki Adama Mickiewicza (Niepewność, Dobranoc).
Podr. s. 121.
Zad. problemowe nr 1. Adam Mickiewicz po oskarżeniu za udział w spisku filomatów i filaretów został skazany na zesłanie w głąb Rosji, gdzie przebywał w latach 1824-1829. Czy zgadzasz się z tezą jego biografa (Roman Koropeckyj), że pobyt w Rosji był najszczęśliwszym okresem w życiu poety. Uzasadnij swoje zdanie.

S. 123, zad. 5. i 6.

Marek Grechuta, Niepewność do słów Adama Mickiewicza

P.d. Interpretacja wiersza Dobranoc. Które z zadań (s. 124) było pomocne?

DLA ZAINTERESOWANYCH

Miłość romantyczna w popkulturze.
Podr. s. 125.

Stare Dobre Małżeństwo, Z nim będziesz szczęśliwsza do słów Edwarda Stachury

Myslovitz, Chciałbym umrzeć z miłości do słów Przemysława Myszora

Myslovitz & Edyta Bartosiewicz, Chciałbym umrzeć z miłości do słów Przemysława Myszora

L17 (10 XI 2022): Samotność poety, tęsknota za ojczyzną czy fascynacja przestrzenią orientalną w Stepach akermańskich Adama Mickiewicza?
Podr. s. 129.

Cel lekcji:
Zinterpretujesz sonet Stepy akermańskie w kontekście biograficznym i kulturowym (orientalizm), zwracając uwagę na funkcje środków poetyckich opisujących przyrodę i wyrażających uczucia.

Kryteria sukcesu:
1. Przypominam sobie definicję sonetu jako gatunku i jego historię.

2. Znam fakty biograficzne związane z powstaniem utworu i wyjaśniam, dlaczego sonet Stepy akermańskie nie pasuje do całego cyklu Sonetów krymskich.
3. Określam funkcje skrzyżowania środków stylistycznych związanych z akwatyką ze środkami opisującymi przestrzeń stepu.
4. Decyduję, czy utwór wyraża przede wszystkim samotność poety, tęsknotę za ojczyzną, czy też fascynację przestrzenią orientalną - uzasadniam swój wybór.

Ad. 3) Omówienie pierwszej strofy - linia prosta - step, linia falista - ocean.

L18 (10 XI 2022): Doświadczenie w sytuacji ekstremalnej i jego wpływ na świadomość człowieka (sonet Burza Adama Mickiewicza).
Podr. s. 131.
Cel lekcji:
Interpretujesz sonet Burza Adama Mickiewicza w kontekście doświadczenia egzystencjalnego i określasz funkcje środków stylistycznych ożywiających obraz żywiołu morskiego.

Kryteria sukcesu:
1. Określam funkcje instrumentacji głoskowej rekonstruując przebieg wydarzeń na okręcie.
2. Wyjaśniam, w jaki sposób zostały uzyskane efekty artystyczne za pomocą metafor, hiperboli i personifikacji.
3. Redaguję własne kryterium sukcesu.

P.d. Zad. 1-6, s. 130.

L19 (17 XI 2022): Historiozofia w scenerii Orientu (Adam Mickiewicz, Bakczysaraj).
Podr. s. 133.

Cel lekcji:
Zinterpretujesz sonet Bakczysaraj w kontekście historiozoficznym, zwracając uwagę na motyw vanitas i odniesienia do świata natury i kultury.

Kryteria sukcesu:
1. Znam kontekst historyczny związany z historią Tatarów zamieszkujących Krym.
2. Wskazuję w wierszu elementy przynależne do przestrzeni natury i do przestrzeni kultury.
3. Wyjaśniam sens aluzji do biblijnej Księgi Daniela.
4. Interpretuję efekt znaczeniowy zastosowania instrumentacji głoskowej.
5. Odczytuję refleksję historiozoficzną zawartą w wierszu.

L20 (17 XI 2022): Redagowanie szkicu interpretacyjnego.
Cel lekcji:
Potrafisz zredagować szkic interpretacyjny w oparciu o sonet Bakczysaraj.

Kryteria sukcesu:
1. Znam formę szkicu interpretacyjnego.
2. Redaguję poszczególne segmenty szkicu.

L21 (18 XI 2022): Romantyczny pielgrzym (Ajudah Adama Mickiewicza).
Interpretacja sonetu Ajudah. Podr. s. 138.

1. Uczniowie proponują słowa kluczowe (z tekstu i spoza tekstu).
2. Podział wiersza - która część jest nadrzędna (zad. 1. s. 138).
3. Pozostałe zadania z analizy.

P.d. Zad. z interpretacji i zad. 8. z wartości i postaw, jedno wybrane z zakresu 9-10. s. 138-139.

L22/23 (24 XI 2022): Praca klasowa - interpretacja wybranego sonetu Adama Mickiewicza.
Podano L24.

L24 (25 XI 2022): Powieść poetycka po polsku (Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza).
Podr. s. 141.

Cel lekcji:
Będziesz przygotowany do odbioru powieści poetyckiej Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza poprzez zapoznanie się z kontekstem literackim i kulturowym, co umożliwi Ci dostrzeżenie specyfiki głównego bohatera i zrozumienie pojęcia wallenrodyzmu.

Kryteria sukcesu:
1. Dostrzegam odmienność problematyki Konrada Wallenroda na tle tematów miłości, przyjaźni, folkloru i piękna orientalnego Krymu.
2. Znam cechy bohatera bajronicznego oraz Gustawa z IV części Dziadów (mającego wiele podobieństw z Werterem).
3. Wymieniam główne cechy Konrada Wallenroda.

P.d.
Przeczytać fr. pt. Uczta od wersu 657 (Wyd. Czytelnik s. 38), ważne: od wersu 711 (słowa Wallenroda).

Ad. 2. Kontekst literacki:
a) praca Mickiewicza nad tłumaczeniem Giaura Byrona,
b) postać Gustawa z IV części Dziadów - romantyczny buntownik przeciw prawom świata i normom społecznym (podobieństwo z Werterem).
Ad. 3. Jakim bohaterem jest Konrad Wallenrod?
- indywidualista,
- samotnik, wyobcowany (wyalienowany) ze społeczeństwa i niezrozumiały dla innych,
- dumny,
- przekonany o własnym geniuszu,
- jego odmienność w stosunku do Gustawa polega na skierowaniu uwagi ku światu zewnętrznemu i innym ludziom, a nie tylko na egotycznym wpatrzeniu w siebie i swoje przeżywanie różnych uczuć,
- jego celem staje się walka o wolność, sprawiedliwość i szczęście dla ludzi, ale w tym celu musi zmienić bieg historii i być gotowym na ofiarę ze swojego życia.

3. Kontekst kulturowy:
a) bard (celtycki poeta, śpiewak, przywódca zbiorowości, w jakiejś mierze kapłan mający dostęp do tajemnic metafizycznych),
b) Mickiewiczowski wajdelota Halban - także śpiewak, podtrzymujący tradycję i obowiązki patriotyczne, wróżbita i zarazem postać znacząca dla społeczności,
c) bard współczesny (twórca offowy, najczęściej gitarzysta, ale zdarza się pianista, podejmujący ważne społecznie i ideowo tematy: Jacek Kaczmarski, Władimir Wysocki, Bob Dylan, ...).

L25 (1 XII 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (sonety Adama Mickiewicza).

L26 (1 XII 2022): Konrad Wallenrod jako bohater bajroniczny.
Na ocenę: s. 144:
Zad. 3. Kim jest Halban i jaką rolę odgrywa w biografii bohatera? - w powiązaniu z zad. 8. Jakie czynniki determinują psychikę i zachowania człowieka - pochodzenie, wychowanie, doświadczenia życiowe? Co jeszcze? Odwołaj się do biografii Wallenroda.
Zad. 4. Jaki stosunek do Wallenroda ma narrator? (wersy 1.-36.) - w powiązaniu z zad. 5. Cechy powieści poetyckiej. - również z zad. 7. Czy Wallenroda można uznać za bohatera bajronicznego (podr. s. 38).
Zad. 6. Czy relację łączącą Konrada z Halbanem można uznać za przyjaźń? Uzasadnij - w powiązaniu z zad. 9. Jak ocenisz zdradę Konrada wobec Krzyżaków, przez których został wychowany jak syn?
Zad. 10. Czy w Twoim życiu jest ktoś taki jak Halban - mistrz, nauczyciel, powiernik? Czy chciałbyś kogoś takiego spotkać? Uzasadnij.

P.d. Jedno wybrane zadanie z jawnych CKE - parzyści z parzystych, nieparzystych z nieparzystych.

L27 (2 XII 2022): W kostiumie historycznym (Konrad Wallenrod).
Podr. s. 145.
Cel lekcji:
Poznasz cechy nowożytnej powieści historycznej i odnajdziesz część z nich w Konradzie Wallenrodzie

Kryteria sukcesu:
1. Znam cechy nowożytnej powieści historycznej.
2. Wskazuję epoki i wydarzenia historyczne oraz postaci historyczne pojawiające się w powieści poetyckiej Mickiewicza.
3. Przedstawiam wydarzenia ukazane w Balladzie Alpuhara.
4. Wyjaśniam związek Ballady Alpuhara z wymową utworu.
5. Wskazuję elementy kolorytu lokalnego oraz cechy opisywanych czasów (wersy 1-30).
6. Udowadniam tezę, że narrator jest bezstronny.

P.d.
1. Czy Konrad Wallenrod jest powieścią historyczną według założeń Waltera Scotta? (zad. 9, s. 150).
L28 (8 XII 2022): Patriotyzm na miarę czasów (Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza).
Podr. s. 151 .

Cel lekcji:
Poznasz różne konteksty ważne dla zrozumienia wymowy Konrada Wallenroda i dokonasz interpretacji fragmentów Pieśni Wajdeloty

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam przyczyny radykalizacji poglądów politycznych Mickiewicza.
2. Interpretuję motto zaczerpnięte z traktatu Książę Machiavellego.
3. Wyjaśniam, jaką rolę może odgrywać poezja (na podstawie wypowiedzi Halbana w Pieśni Wajdeloty. Wyjaśniam również przyczynę decyzji Halbana, by nie popełniać samobójstwa razem z Konradem.
4. Wyjaśniam kontekst biblijny - Konrad porównujący siebie przed śmiercią do Samsona (Księga Sędziów).
5. Wyjaśniam sens zdania o Życiu pośmiertnym Konrada Wallenroda - Słowo stało się ciałem, a Wallenrod - Belwederem.

L29 (8 XII 2022): Różne oblicza tragizmu.
Uzupełnienie ostatniej lekcji:
1. Na czym polega podobieństwo między Wallenrodem a Samsonem, a gdzie tkwi różnica?
2. Co Konrad proponuje Aldonie (Pustelnicy) i jak ona reaguje na tę propozycję? (fr. cz. VI Pożegnanie, s. 49).

Realizacja tematu lekcji
W oparciu o zad. 14. i 15. s. 155.
Karty pracy (tekst Stefana Chwina Ethos rycerski wobec "ethosu walki".

L30 (9 XII 2022): O miłości niemożliwej (Walter Alf i Aldona).
Podr. s. 156.
Cel lekcji:
Poznasz różne spojrzenia na miłość romantyczną i dostrzeżesz zmianę podejścia do takich wartości, jak miłość i ojczyzna.

Kryteria sukcesu:
1. Porównuję obraz miłości w Cierpieniach młodego Wertera Goethego, IV części Dziadów Mickiewicza i w Konradzie Wallenrodzie.
2. Interpretuję fragment przedstawiający relacje między Walterem Alfem a Aldoną i omawiam, w jakich zakresach wpływali na siebie.
3. Wyjaśniam przyczyny propozycji Waltera powrotu do życia prywatnego oraz przyczyny rezygnacji z tej propozycji ze strony Aldony.
4. Redaguję własne kryterium suckesu.

P.d. S. 159 - zinterpretuj fragment wiersza Adama Mickiewicza Do Matki Polki (jedna strona) lub naucz się tego fragmentu na pamięć.

L31 (16 XII 2022): Analiza arkusza maturalnego CKE - test historycznoliteracki.

Obowiązuje znajomość treści III części Dziadów.

L32 (22 XII 2022): Polski arcydramat romantyczny - III część Dziadów Adama Mickiewicza.
Podr. s. 160.
1. Czas i miejsce powstania Dziadów drezdeńskich (s. 160).
2. Obrzęd dziadów (wyraz kultu zmarłych).
3. Cechy dramatu romantycznego.
4. Sceniczność czy asceniczność dramatu romantycznego? Na czym polegały problemy oraz jak zostały przezwyciężone?
5. Budowa dramatu - uwagi o przedmowie i dedykacji.
6. Budowa całości - najważniejsze elementy scen.

L33 (5 I 2023): Przedmowa autora, dedykacja, motto i Prolog do III części Dziadów Adama Mickiewicza.
Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji przedmowy Mickiewicza, dedykacji, motta oraz Prologu do III części Dziadów, zwracając uwagę na cele, jakie postawił sobie Mickiewicz, tworząc Dziady drezdeńskie.

Kryteria sukcesu:
1. Wskazuję w w/w częściach odniesienia historyczne i wyjaśniam ich funkcje.
2. Wskazuję w w/w częściach odniesienia religijne i wyjaśniam ich funkcje.
3. Charakteryzuję postać Więźnia (Gustawa), biorąc pod uwagę punkt widzenia Anioła Stróża, Anioła i Duchów nocnych oraz Duchów z lewej strony.
4. Interpretuję wymowę zmiany imienia Gustawa, który przybiera imię Konrada.

L34 (5 I 2023): Środowisko patriotów w III części Dziadów Adama Mickiewicza.
Podr. s. 166.
Cel lekcji:
Potrafisz scharakteryzować młodych patriotów, których postawy i zamierzenia zostały przedstawione w scenie I aktu I.

Kryteria sukcesu:
1. Opisuję miejsce i czas wydarzeń ukazanych w scenie I, zwracając uwagę na przemieszczanie się bohaterów.
2. Opisuję reakcje nowicjusza Żegoty i sposób uświadamiania go przez współwięźniów odnośnie sytuacji, w jakiej się znalazł on i jego kompani.
3. Wyjaśniam, jakim represjom poddawana była młodzież polska przez władze carskie.
4. Przedstawiam propozycję złożoną przez Tomasza współwięźniom i omawiam odpowiedź Frejenda.

P.d. Interpretacja opowieści Sobolewskiego.

L35 (12 I 2023): III część Dziadów - analiza zadań jawnych CKE.
Zadania jawne CKE do III części Dziadów:
1. Funkcje snu i widzenia w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Motyw walki dobra ze złem o duszę ludzką.
3. Losy młodzieży polskiej jako temat utworów literackich.
4. Ludzkie dążenie do wolności.
5. Kreacje ludzi nieprzeciętnych.
6. Przypowieść i jej funkcje w utworze literackim.
7. Bohater literacki wobec samotności.
8. Literacka kreacja Matki-Polki i jej symboliczne znaczenie.
9. Dramat romantyczny i narodowy.
10. Motywy biblijne i ich znaczenie w utworze literackim.
11. Różne relacje bohaterów literackich z Bogiem.
12. Sybir jako symbol cierpienia narodu.
13. Bunt wobec zła.

Omówiono dwa pierwsze zadania.

L36 (12 I 2023): Opowieść Jana Sobolewskiego ze sceny I III części Dziadów w kontekście martyrologii i mesjanizmu.

Martyrologia młodzieży.
Podr. s. 167, zad. s. 170 / Tekst s. 104 i dalej (wersy 198-288).
Redagowanie planu dekompozycyjnego wypowiedzi.

L37 (13 I 2023): Zróżnicowanie rodzajowe i stylistyczne fragmentów sceny I III części Dziadów.

Sporządź wykaz odrębnych fragmentów stanowiących pewną całość (po opowieści Sobolewskiego).

1. Bajka Goreckiego opowiedziana przez Żegotę.
2. Pieśń bluźniercza Jankowskiego.
3. Opowieść Kaprala.
4. Pieśń Feliksa.
5. Pieśń zemsty Konrada.
6. Mała improwizacja.

P.d. Podr. s. 178. zad. 1, 2, 3, 4, 5.

L38 (2 II 2023): Bajka Goreckiego, Pieśń Feliksa i Mała Improwizacja Konrada - interpretacja.

Interpretacja odrębnych fragmentów stanowiących pewną całość (po opowieści Sobolewskiego).

1. Bajka Goreckiego opowiedziana przez Żegotę.
2. Pieśń bluźniercza Jankowskiego.
3. Opowieść Kaprala.
4. Pieśń Feliksa.
5. Pieśń zemsty Konrada.
6. Mała improwizacja.

Ad. 3)
Jaką rolę może odgrywać humor i jakie może przybierać odcienie?

Powyższe części były już omawiane na lekcji nr 37, ale nie do końca.

L39 (2 II 2023): Wizja poezji i poety w III części Dziadów.
Podr. s. 175.

Cel lekcji:
Interpretuję fragmenty Wielkiej Improwizacji, zwracając uwagę na postawę Konrada wobec innych poetów, oczekiwania wobec własnej poezji i żądania kierowane do Boga.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam pojęcie improwizacji i odwołuję się do antycznych wyobrażeń na temat źródeł natchnienia poetyckiego.
2. Opisuję sposób postrzegania przez Konrada relacji z ludźmi (w. 1-9).
3. Omawiam funkcje metafor i epitetów określających poezję ("pieśń").
4. Redaguję notatkę syntetyzującą na temat pragnień Konrada-poety.
5. Wyjaśniam określenie "rząd dusz".

P.d. S. 178, zad. 7.

L40 (3 II 2022): Środowisko patriotów w III części Dziadów.
Czy rząd dusz jest możliwy?

Podr. s. 166.

P.d. Porównać towarzystwo stolikowe i towarzystwo przy drzwiach w oparciu o całą scenę VII.

L41-42 (9 II 2023): III część Dziadów Adama Mickiewicza - praca klasowa.

L43 (10 II 2023): Lojaliści i zdrajcy w III części Dziadów.
Spr. p.d. z L40:
1. Porównaj towarzystwo stolikowe i towarzystwo przy drzwiach w oparciu o całą scenę VII. W tym celu ustal kryteria porównania:
- skład grupy,
- temat rozmów,
- język, jakim się posługują,
- stosunek do spraw związanych z sytuacją polityczną i prześladowaniami,
- sposób patrzenia na rolę literatury,
- stosunek do cara i Rosji.

2. Losy Cichowskiego.

Podr. s. 171.

1. Zinterpretuj wypowiedź Wysockiego porównującego naród do lawy.
2. Sporządź wykaz bohaterów należących do lojalistów.
3. Scharakteryzuj na podstawie sceny VIII:
a) Doktora,
b) Pelikana,
c) Bajkowa,
d) Senatora.

L44 (2 III 2023): Wnioski z analizy pracy klasowej - wypracowanie (standardy maturalne).

L45 (2 III 2023): Romantyczny prometeizm w III części Dziadów Adama Mickiewicza.

Podr. s. 179.

Jakie funkcje mogą pełnić odwołania do mitologii?
Sylwetka i symbolika mitologicznego Prometeusza.
L46 (3 III 2023): Myśl mesjanistyczna Mickiewicza (Widzenie księdza Piotra).
Podr. s. 182.

S. 187 zad. 3 - alegoryczna opowieść o rozbiorach Polski.

P.d. S. 187, zad. 6, 9 i jedno wybrane.

L47 (9 III 2023): Funkcje fantastyki w III części Dziadów.
Redagowanie wypowiedzi ustnej wg standardów maturalnych.

L48 (9 III 2023): Literackie wizerunki matek: III część Dziadów i Lament świętokrzyski.
Kryteria:
1. Elementy wspólne:
1. Niezwykła wrażliwość obu bohaterek na cierpienie syna.
2. Obydwie matki wypowiadają się w sytuacji obecności innych osób.
Elementy odmienne:

1. W przypadku Matki Boskiej dominują elementy wizualne (widzi rozkrwaione me narodzenie) a u Rollisonowej dominują bodźce akustyczne.
2. Matka Boska zwraca się do konkretnych adresatów lirycznych (Chrystus, Anioł Gabriel), ale też do starych i młodych oraz do matek; Rollisonowa zwraca się przede wszystkim do Senatora, ale też do panienki, który przybiegła z sali balowej, żeby prosić gospodarza o powrót do gości. Odbiorcami jej wypowiedzi są najpierw ludzie z otoczenia Senatora, a potem uczestnicy balu.

3. Pani Rollisonowa działa aktywnie, ma nadzieję, że uratuje syna, natomiast Matka Boska wie, że już syna nie uratuje, ubolewa nas swoją bezradnością, nawet nie może napoić syna, gdyż wisi za wysoko.

P.d.
W jaki sposób w różnych tekstach kultury przedstawiani są wrogowie ojczyzny?

L49 (10 III 2023): W jaki sposób w różnych tekstach kultury przedstawiani są wrogowie ojczyzny?
1. Kreacja sylwetki Nowosilcowa.
    W jaki sposób Nowosilcow przedstawiony jest w scenie VI?
- z didaskalium dowiadujemy się, że Nowosilcow żyje w komfortowych warunkach, jego sypialnia jest wspaniała;
- obraz życia Nowosilcowa tworzy kontrast z obrazem życia Litwinów i Polaków (np. sytuacja więźniów z klasztoru Bazylianów, sytuacja Cichowskiego i jego rodziny, katowanie Rollisona).
- przy postaci uosabiającej zło pojawiają się tylko diabły, które nazywają Senatora braciszkiem, najmilszym synem, a więc widzą w nim kogoś bliskiego sobie,
2. Sposób przedstawienia obrazu wrogów ojczyzny w wybranym tekście kultury.

P.d. Można poszerzyć pracę wykonywaną na komputerze.

L50 (23 III 2023): Interpretacja plakatów teatralnych (III część Dziadów A. Mickiewicza na deskach scenicznych).
Poszukaj informacji na temat spektaklu Dziady w reż. Kazimierza Dejmka i wydarzeń politycznych w roku 1968. Podaj źródło informacji.
L51 (23 III 2023): Analiza Ustępu do III części Dziadów: Droga do Rosji, Przedmieścia stolicy, Petersburg.
Praca w sześciu grupach (sześć części Ustępu).
1. Co stanowi najważniejszy problem? Omów ten problem.
2. Co wiąże dany fragment ze scenami III części Dziadów?
3. Interpretacja wybranego, ważnego dla wymowy utworu fragmentu (objętość: 10-20 wersów).

Praca w grupach wg numerów.

Nr 7 fr. 2, ...

P.d.
Obowiązuje Ustęp: Droga do Rosji, Przedmieścia stolicy, Petersburg.

L52 (24 III 2023): Interpretacja wiersza Do przyjaciół Moskali Adama Mickiewicza.
Zakreślanie słów i zdań kluczowych.

L53 (30 III 2023): Współczesne nawiązania do mesjanizmu.
Na ocenę: zadanie poniżej, interpretacja Ustępu lub plakat.
W jaki sposób w różnych tekstach kultury przedstawiany jest motyw przyjaźni i jakie pełni funkcje? Omów zagadnienie w oparciu o wiersz Adama Mickiewicza Do przyjaciół Moskali i odnieś się do innego utworu literackiego.

Podr. s. 188.

Zadania jawne CKE do III części Dziadów:
1. Funkcje snu i widzenia w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Motyw walki dobra ze złem o duszę ludzką.
3. Losy młodzieży polskiej jako temat utworów literackich.
4. Ludzkie dążenie do wolności.
5. Kreacje ludzi nieprzeciętnych.
6. Przypowieść i jej funkcje w utworze literackim.
7. Bohater literacki wobec samotności.
8. Literacka kreacja Matki-Polki i jej symboliczne znaczenie.
9. Dramat romantyczny i narodowy.
10. Motywy biblijne i ich znaczenie w utworze literackim.
11. Różne relacje bohaterów literackich z Bogiem.
12. Sybir jako symbol cierpienia narodu.
13. Bunt wobec zła.

L54 (30 III 2023): Wypowiedzi niejednoznaczne.
Podr. s. 91.

P.d. Zad. s. 193 wszystkie.

L55 (20 IV 2023): Romantyczny topos ojczyzny - współcześnie.
Podr. s. 198.

Analiza zadań jawnych CKE dotyczących Pana Tadeusza Adama Mickiewicza (wydruk zadań).

P.d. S. 200, zad. 3-6 oraz jedno wybrane z zakresu 7-9.

Zadania jawne CKE do Pana Tadeusza - przekazano wydruk.

L56 (20 IV 2023): Romantyczna poezja egzystencji (Adam Mickiewicz, Nad wodą wielką i czystą).
Podr. s. 201.

UWAGA! 13 IV trzeba znać treść Kordiana Juliusza Słowackiego.

Kontekst biograficzny.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji wiersza Nad wodą wielką i czystą... Adama Mickiewicza, zwracając uwagę na rolę motywu przyrody i symbolikę płynięcia.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam, na czym polega specyficzna budowa utworu.
2. Rozumiem pojęcie pejzażu mentalnego i potrafię je wyjaśnić własnymi słowami.
3. Interpretuję puentę utworu i znajdujący się w niej motyw (symbol) płynięcia.
4. Wyjaśniam, na czym polega związek wiersza z zagadnieniami egzystencjalnymi i autotematycznymi.
5. Wyjaśniam pojęcie motyw akwatyczny.

L57 (21 IV 2023): Romantyczny kreacjonizm Słowackiego - Rozłączenie.
Podr. s. 226.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji wiersza Rozłączenie Juliusza Słowackiego, zwracając uwagę na relacje między podmiotem lirycznym i adresatem oraz wyjaśniając symbolikę wpływającą na wymowę utworu.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam okoliczności powstania utworu i opisuję miejsce, z którym wiersz jest związany.
2. Omawiam relacje między podmiotem lirycznym a adresatką wiersza.
3. Ustalam, kim może być adresatka liryczna i uzasadniam swoje ustalenia.
4. Wyjaśniam symbolikę gołębia i słowika.
5. Rozważam problemy kreacjonizmu i opisywania rzeczywistości oraz uzasadniam, która z postaw artystycznych jest mi bliższa.

P.d. Kryteria do obu wierszy.

L58 (27 IV 2023): Dylematy egzystencjalne Kordiana.
Powrót do kryterium 5. z poprzedniej lekcji:
Rozważam problemy kreacjonizmu i opisywania rzeczywistości oraz uzasadniam, która z postaw artystycznych jest mi bliższa. Odnoszę się do wiersza Rozłączenie i do Przygotowania z Kordiana.

Podr. s. 228.

Cel lekcji:
Poznasz tło historyczno-kulturowe ważne dla zrozumienia Kordiana Juliusza Słowackiego i opiszesz dylematy egzystencjalne tytułowego bohatera.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam etymologię imienia Kordian.
2. Opisuję sytuację dzieci wieku i wskazuję przyczyny rozczarowań tego pokolenia.
3. Charakteryzuję Kordiana w oparciu o wybrane fragmenty tekstu i zwracam uwagę na zmiany uczuciowe bohatera.
4. Relacjonuję opowieść Grzegorza o Kazimierzu i rozważam problem intencji służącego.
5. Wyjaśniam, na czym polega związek Kordiana z bohaterem werterycznym i hamletycznym.

Zad. 13. s. 232.

L59 (27 IV 2023): Kordian w poszukiwaniu wartości.
Podr. s. 233.

Cel lekcji:
Relacjonujesz przebieg podróży Kordiana po Europie i wnioskujesz o skutkach konfrontacji młodzieńczych wyobrażeń bohatera z rzeczywistością.

Kryteria sukcesu:
1. Rozumiem, na czym polega stereotypowość poglądów na Anglię, Włochy i Watykan (kontekst kulturowy).
2. Konfrontuję w/w stereotypy ze spojrzeniem Kordiana.
3. Wyciągam wnioski związane z tematem lekcji - ustalam, jakich wartości bohater szukał, a co znalazł w czasie podróży po Europie.
P.d. Kryteria z obu lekcji na ocenę.

L60 (28 IV 2023): Winkelriedyzm kontra mesjanizm.
Podr. s. 237.

Cel lekcji:
Wyjaśniasz pojęcia mesjanizmu, winkelriedyzmu i solidaryzmu oraz kojarzysz je z autorami i utworami oraz oceniasz szanse ich realizacji w rzeczywistości po powstaniu listopadowym.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam okoliczności pojawienia się w świadomości Kordiana kluczowej idei jego życia - winkelriedyzmu - i wyjaśniam to pojęcie.
2. Wyjaśniam sens wyrażenia: Polska Winkelriedem narodów.
3. Konfrontuję winkelriedyzm z mesjanizmem i decyduję, czy winkelriedyzm jest pozytywną odpowiedzią na mesjanizm, czy jest to jego karykatura.
4. Uzasadniam wybór najbardziej pragmatycznej koncepcji narodowowyzwoleńczej (mesjanizm, winkelriedyzm, solidaryzm narodowy).

L61 (11 V 2023): Dlaczego upadło powstanie listopadowe?
Podr. s. 240.

Cel lekcji:
Poznasz kontekst historyczno-polityczny dramatu Kordian i potrafisz określić stosunek Juliusza Słowackiego do powstania listopadowego.

Kryteria sukcesu:
1. Znam okoliczności wybuchu powstania listopadowego w nocy 29/30.11.1830 roku i opisuję reakcje przywódców.
2. Porównuję argumenty Prezesa i kontrargumenty Podchorążego prezentowane w obecności spiskowców.
3. Określam funkcję symboli i środków stylistycznych pokazujących stan ducha Kordiana.
4. Wskazuję przyczyny słabości i tragizmu szlacheckiego rewolucjonisty.
5. Wyjaśniam, dlaczego upadło powstanie listopadowe.

L62 (11 V 2023): Śmierć bohatera romantycznego.
Podr. s. 244.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji fragmentów wypowiedzi Kordiana dotyczących śmierci i rozważysz to zagadnienie w kontekście pamięci pokoleń oraz w innych kontekstach.

Kryteria sukcesu:
1. Wykazuję - w oparciu o wnioski z analizy wybranych fragmentów - że Kordian jest indywidualistą.
2. Omawiam problem postrzegania przez Kordiana śmierci, a zwłaszcza potrafię wyjaśnić sposób jej estetyzacji przez bohatera.
3. Przedstawiam sytuację zamykającą utwór i rozważam różne możliwości dalszego ciągu losów Kordiana.

S. 249, zad. 11 - pisemnie.

L63 (12 V 2023): Kordian - romantyczny czy współczesny?
Omów czynniki kształtujące osobowość, system wartości i priorytety życiowe Kordiana oraz dokonaj ich hierarchizacji. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się szczegółowo do treści utworu. Podaj przykłady z innego utworu i omów problem czynników kształtujących człowieka.

Podr. s. 250.

Cel lekcji:
Poznasz trzy teorie dotyczące relacji między dramatem rozumianym jako utwór literacki a widowiskiem scenicznym opartym na tekście literackim. Dodatkowo zobaczysz spektakl teatralny - inscenizację Kordiana.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam pojęcie inscenizacji i znam sceniczne środki wyrazu.
2. Porównuję trzy teorie dotyczące relacji między dramatem a widowiskiem teatralnym (teoria literacka, teoria teatralna, teoria przekładu).
3. Odnoszę się do inscenizacji w reżyserii Jana Englerta (emisja w Teatrze Telewizji w roku 1994).

Inscenizacja Kordiana w reżyserii Jana Englerta

P.d. Należy odnieś się do całego spektaklu lub wybranego fragmentu, który obejmuje co najmniej 30 minut. W recenzji zwracamy uwagę na zmiany wprowadzone przez reżysera, jego zamierzenia interpretacyjne i uzyskane efekty artystyczne.

L64-65 (18 V 2023): Kordian Juliusza Słowackiego - praca klasowa wg standardów maturalnych.
L66 (19 V 2023): Gorzki rozrachunek z narodem (Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego).
Podr. s. 289.

Cel lekcji: Dokonasz interpretacji wiersza Juliusza Słowackiego Grób Agamemnona w kontekście historii Polski i Grecji oraz w kontekście mitologicznym.

Kryteria sukcesu:
1. Znam okoliczności powstania wiersza w związku z podróżą Słowackiego.
2. Wyjaśniam kontekst mitologiczny dotyczący losu Agamemnona i jego rodziny.
3. Wyciągam wnioski z konfrontacji historii Polski z wydarzeniami w starożytnej Grecji.
4. Omawiam stosunek Słowackiego do powstania listopadowego i postaw Polaków (zwłaszcza szlachty polskiej).

P.d. S. 292, jedno zadanie z analizy i interpretacji, jedno z wartości i postaw.

L67 (2 VI 2023): Wnioski z analizy pracy klasowej (Kordian).

Na ocenę - wg kryteriów z poprzedniej lekcji.

Grupa uczniów - kartkówka z zadań jawnych CKE - Kordian:
1. Wartości, dla których człowiek gotów jest poświęcić życie.
2. Droga do dojrzałości romantycznego indywidualisty.
3. Motyw podróży w wymiarze rzeczywistym i wewnętrznym.
4. Winkelriedyzm jako romantyczna idea poświęcenia.

L68 (15 VI 2023): Poeta w roli oskarżyciela (Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego).
Podr. s. 293.

Cel lekcji:
Pogłębisz interpretację wiersza Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego i określisz funkcje środków stylistycznych służących ekspresji artystycznej.

Kryteria sukcesu:
1. Wskazuję w utworze elementy współtworzące lirykę apelu oraz odwołuję się do wybranego tekstu innej epoki reprezentującego lirykę apelu.
2. Wyjaśniam, jakie wady narodowe zostały pokazane w utworze.
3. Wyjaśniam symbolikę zastosowaną w wierszu. 4. Dostrzegam specyficzny sposób wyrażania uczuć patriotycznych przez poetę.

P.d. Zad. s. 292.

L69 (15 VI 2023): Poeta i śmierć (Testament mój Juliusza Słowackiego).
Podr. s. 296.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji wiersza Testament mój Juliusza Słowackiego, odnajdując w nim motyw ojczyzny, motyw non omnis moriar oraz problem wpływu poezji na rzeczywistość.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam, w jaki sposób Słowacki patrzy na swoje życie i podjęte działania oraz relacje z innymi, rozważając jednocześnie problem, czy poeta był samotnikiem, czy też funkcjonował we wspólnocie z innymi.
2. Wyjaśniam pojęcie autotematyzmu, zwracając uwagę na ocenę swojej poezji dokonanej przez Słowackiego i w tym kontekście odnoszę się do motywu non omnis moriar.
3. Interpretuję motyw siły fatalnej.

L70 (16 VI 2023): Ostatnie refleksje wieszcza (Uspokojenie Juliusza Słowackiego).
Podr. s. 300.

Cel lekcji:
Zinterpretujesz wiersz Uspokojenie Juliusza Słowackiego w kontekście historycznym i w odniesieniu do problematyki rewolucyjnej oraz metafizycznej.

Kryteria sukcesu:
1. Wskazuję elementy topografii Warszawy ukazane w wierszu i wyjaśniam funkcję ich użycia.
2. Wyjaśniam stosunek Słowackiego do idei rewolucyjnych i powstańczych.
3. Interpretuję tytuł wiersza Uspokojenie.

Wiersz Juliusza Słowackiego Bo to jest wieszcza najjaśniejsza chwała... (s. 303) będzie omówniony na rozszerzeniu.

P.d. Zad. całościowe do romantyzmu s. 309. Uczeń wylosowany będzie miał do omówienia trzy polecenia:
a) jedno wg numeru (zad. 1 - nr 1, 11, 21, itd.),
b) drugie - wybrane przez siebie z zakresu: nieparzyści - z parzystych, parzyści - z nieparzystych (np. nr 3 wybieraz zad. parzyste).
c) trzecie - wskazane przez nauczyciela.