Klasa czwarta technikum lekcje live po szkole podstawowej (b)

L1 (2 IX 2022): Lekcja organizacyjna: POW, lektury, cele, wymagania...

LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25

LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ

Informator maturalny 2023

Matura 2023 - egzamin ustny - prezentacja PP

Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PP

Najważniejsze zmiany w zasadach organizowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego

Zmniejszona liczba zadań jawnych CKE od maja 2023

L2 (2 IX 2022): Przypomnienie problematyki Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego.
Podr. 3.1., sstrony początkowe.

Praca w grupach
Każda grupa przygotowuje krótkie wystąpienie, w którym dzieli się swoimi refleksjami na temat odbioru Zbrodni i kary i odpowiada na pytania:
1. Która postać zwróciła waszą uwagę i dlaczego?
2. Jaki problem jest według was szczególnie ważny w utworze?
3. Czy dobrze się stało, że ta powieść znalazła się na liście lektur obowiązkowych? Dlaczego?
4. Co zasługuje na docenienie ze względu na artyzm utworu?

L3 (6 IX 2022): Zbrodnia i kara - analiza zadań z listy zadań jawnych CKE.
Cel lekcji:
Znajomość struktury egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym z ukierunkowaniem na specyfikę zadania nr 1 w części ustnej.

P.d. Jak na poprzedniej lekcji, ale trzeba dobrać drugą postać.

L4 (9 IX 2022): Przygotowanie monologu związanego z tematem zadań jawnych CKE (Zbrodnia i kara).
Analiza zadań z listy zadań jawnych CKE - str. 13 (7 zadań).

1. Walka człowieka ze swoimi słabościami.
2. Miasto jako przestrzeń destrukcji.
3. Obraz przemiany wewnętrznej bohatera.
4. Obraz miasta i jego mieszkańców.
5. Literackie portrety kobiet.
6. Jakie są sposoby walki ze złem i moralnym upadkiem człowieka?
7. Czego można dowiedzieć się o naturze ludzkiej z literatury?

L5 (9 IX 2022): Prezentacja wypowiedzi ustnej zgodnie ze standardami maturalnymi.
P.d. Jedno zadanie wylosowane, a jedno wybrane (omówione zad. 3).

L6 (13 IX 2022): Redagowanie planu wypowiedzi ustnej oraz wprowadzanie do wypowiedzi kontekstów.

Jedno zadanie wylosowane, a jedno wybrane (na poprzedniej lekcji omówione zad. 3).

P.d. Wybrany wiersz Kazimierza Przerwy-Tetmajera s. 45 lub 46.

L7 (16 IX 2022): Dekadencka Młoda Polska (Kazimierz Przerwa-Tetmajer).
Podr. s. 44.

1. Kontekst światopoglądowy (filozoficzny):
a) dekadentyzm - poczucie schyłkowości, upadku kultury, rozpadu dotychczasowych wartości,
b) spleen - smutek i apatia, zniechęcenie,
c) krytyka filisterstwa,
d) sztuka jako wartość najwyższa.
2. Kontekst obyczajowy:
a) cygan - członek tzw. cygnarerii (lekceważenie ról społecznych, prowokacyjność obyczajowa - specyficzny strój, życie nocne, kawiarnia, ...).
b) dandys - indywidualista, nie należy do żadnej grupy, ale potrzebuje publiczności, traktuje własne życie jak dzieło sztuki, ubiera się elegancko, dba o każdy gest.
Podr. s. 59.

L8 (16 IX 2022): Miłość w Młodej Polsce.
P.d. Interpretacja obu wierszy.

Oba łączy forma gatunkowa.

L9 (20 IX 2022): Młodopolska poezja wrażeń.
Dokończenie tematu poprzedniej lekcji - podr. s. 54 (oblicza miłości). Której odmianie miłości bliskie są wiersze Tetmajera?
Interpretacja wiersza Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) Kazimierza Przerwy-Tetmajera (s. 60).
1. Sposób wykorzystania techniki impresjonistycznej.
2. Środki akustyczne i muzyczne oraz ich funkcje (zwłaszcza instrumentacja głoskowa).
3. Rola synestezji w utworze.

P.d. Rozwinąć punkty i zad. 1-6 s. 61.

L10 (23 IX 2022): Kreacyjne właściwości języka.
Co może język? (s. 66).
Interpretacja wiersza Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej Kazimierza Przerwy-Tetmajera (s. 67).

L11 (23 IX 2022): Młodopolskie pejzaże i nastroje.
Zad. 1-5, s. 70

P.d. Pisemna interpretacja wiersza Deszcz jesienny Leopolda Staffa (s. 69).

Sprawdzić, czy uczniowie mają podręczniki!!!

L12 (27 IX 2022): Poezja symboli - Jan Kasprowicz, Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach.
Podr. s. 72.

L13-14 (30 IX 2022): Praca klasowa - interpretacja poezji młodopolskiej.
Uwaga! Po praktyce obowiązuje znajomość treści Wesela Stanisława Wyspiańskiego.

L15 (4 XI 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (poezja młodopolska).

L16 (4 XI 2022): Jak powstawało Wesele Stanisława Wyspiańskiego?
Podr. s. 90.

Cel lekcji:
Poznasz genezę Wesela Stanisława Wyspiańskiego w oparciu o felieton Plotka o "Weselu" Tadeusza Boya-Żeleńskiego.

Kryteria sukcesu:
1. Znam okoliczności wesela Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny, a więc źródło inspiracji Stanisława Wyspiańskiego; opisuję proces powstawania dramatu.
2. Przedstawiam reakcje publiczności w czasie prapremiery Wesela w krakowskim Teatrze Miejskim w roku 1901 i potem.
- Lucjan Rydel się obraził,
- Rachel zaczęła inne życie - w rzeczywistości była prostą dziewczyną, zaczęła naśladować siebie ze sztuki, a więc chciała być trochę artystką, wrażliwą, pociągającą, ... .
3. Rekonstruuję poglądy Boya-Żeleńskiego na temat struktury dramatu i jego nowatorstwa.

P.d. S. 94, zad. 1. i 2. z analizy oraz 4. z interpretacji.

L17 (8 XI 2022): Co przedmioty mówią o człowieku? Rola rekwizytów w Weselu Stanisława Wyspiańskiego.
Spr. p.d. S. 94, zad. 1. i 2. z analizy oraz 4. z interpretacji.
Cel lekcji:
Poznasz rolę, jaką odgrywają przedmioty przedstawiane w różnych tekstach kultury oraz funkcje rekwizytów pojawiających się w Weselu.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam rolę trzech przedmiotów ukazanych w wybranych dziełach literackich różnych epok.
2. Przydzielam rekwizyty wymienione w didaskaliach do odpowiedniej kategorii: związane z wsią, miastem, wiarą oraz mające charakter ogólnonarodowy.
3. Porównuję znaczenie rekwizytów obecnych w Panu Tadeuszu i Weselu.

Ad. 1)
Jan Kochanowski, Pieśń XXIV Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... - piór.
Makbet Szekspira - przedmioty - narzędzia zbrodni (sztylety).
Skąpiec Moliera - skrzynia wypełniona monetami.

Ad. 3.
W Panu Tadeuszu przedmioty pojawiają się już na samym początku, kiedy Tadeusz wraca do Soplicowa, wchodzi do dworku i patrzy na obrazy przedstawiające ważne postacie historyczne (Tadeusz Kościuszko, Tadeusz Rejtan, ...), jest też zegar kurantowy wygrywający Mazurka Dąbrowskiego. L18 (15 XI 2022): Bohaterowie z warstwy chłopskiej i ich obraz w Weselu.
W oparciu o zad. 4. s. 104.
Cel lekcji:
Scharakteryzujesz bohaterów pochodzenia chłopskiego i - na podstawie wniosków z interpretacji wybranych fragmentów Wesela - określisz ich system wartości i stosunek do innych grup społecznych.

Kryteria sukcesu:
1. Na podstawie analizy wskazanych lub wybranych fragmentów tekstu określam stosunek chłopów do:
a) ludzi z miasta i inteligencji,
b) szlachty,
c) Żydów.
2. Przedstawiam motywy działania wybranych bohaterów chłopskich: Czepca, Księdza i Jaśka.
3. Oceniam stopień dojrzałości chłopstwa, jeśli chodzi o możliwość odegrania istotnej roli w społeczeństwie.

Ad. 1a)
- aI, sc. 1:
Czepiec chciałby porozmawiać o poważnych sprawach z inteligentem, ale zauważa, że ten nie jest zainteresowany, a nawet stwierdza, że inteligencja drwi z chłopstwa.
- aI, sc. 4:
Klimina wyraża chęć wiązania ludzi (Coraz więcej potrza ludzi/ Żeniłabym, wydawała!) świadczy o ty, że małżeństwa między chłopstwem a inteligencją jej odpowiadają.

P.d. Obowiązują kryteria, praca nad scenami wg zad. 4 s. 104.

L19 (18 XI 2022): Obraz inteligencji w Weselu.
W oparciu o zad. 5. s. 109.

Cel lekcji:
Scharakteryzujesz inteligencję i - na podstawie wniosków z interpretacji wybranych fragmentów Wesela - określisz jej system wartości i stosunek do chłopstwa oraz poglądy na temat sztuki.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam pojęcie chłopomanii (ludomanii).
2. Przedstawiam wyobrażenia Pana Młodego na temat własnej żony i przyczyny tej fascynacji.
3. Wyjaśniam przyczyny ambiwaletnego stosunku inteligencji pochodzenia szlacheckiego do chłopów (chłopomania a rabacja galicyjska).
4. Omawiam sposób postrzegania przez inteligencję relacji między sztuką a życiem.

P.d.
1. Kryteria z poprzedniej lekcji.
2. S. 109, zad. 5abc.

L20 (18 XI 2022): Inteligencja wobec sztuki i życia.
Spr. p.d.
1. Kryteria z poprzedniej lekcji.
2. S. 109, zad. 5abc.

L21 (22 XI 2022): Wesele jako dramat neoromantyczny.
Podr. s. 95.

Cel lekcji:
Porównasz sposoby przedstawiania stanów psychicznych bohaterów dramatów romantycznych i Wesela oraz dostrzeżesz związki dzieła Wyspiańskiego z romantyzmem.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam romantyczną tradycję teatralną polegającą na personifikacji stanów psychicznych bohaterów (Konrad, Kordian, hrabia Henryk).
2. Omawiam współistnienie w Weselu warstwy realistycznej i fantastycznej - wyjaśniam, dlaczego akurat te osoby dramatu, a nie inne, pojawiają się w polu widzenia tych a nie innych bohaterów:
a) Chochoł - Isia,
b) Widmo - Marysia,
3. Jaką rolę pełnią - jeśli chodzi o wymowę całości utworu - Chochoł i Wernyhora?
4. Przyporządkowuję "osoby dramatu" do odpowiedniej kategorii: postaci legendarne, bohaterowie historyczni, postaci współczesne weselnym gościom.

P.d. Kryteria j.w..

L22 (25 XI 2022): Relacje między bohaterami dramatu a fantazmatami. Co z nich wynika?
Cel lekcji:
Potrafisz wyjaśnić przyczyny i skutki pojawienia się osób dramatu bohaterom utworu (Widmo - Marysia, Dziennikarz - Stańczyk).

Kryteria sukcesu:
1. Wymieniam cechy, które łączą Widmo z bohaterami romantycznymi i wskazuję tych bohaterów oraz podaję tytuły i autorów utworów.
2. Wyjaśniam, jakie postawy krytykuje Stańczyk i co chce uświadomomić Dziennikarzowi.
3. Określam rolę odwołań historycznych w wypowiedzi Stańczyka i formułuję wniosek końcowy na temat relacji między przeszłością a teraźniejszością.
4. Wyjaśniam symbolikę kaduceusza.

Ad. 1.       IV część Dziadów - Widmo to duch tak jak w przypadku Gustawa (aczkolwiek widzimy Gustawa potem w III części - ulega on przemianie w Konrada). Gustaw był nieszczęśliwie zakochany, skoncentrowany na sobie i swoim nieszczęściu, egzaltowany.
      Ballada Romantyczność Adama Mickiewicza - Karusia rozmawia z duchem Jasia, wspominają swoje uczucia.

L23 (25 XI 2022): Interpretacja plakatów teatralnych związanych z tematyką Wesela.
Podr. s. 95.

Cel lekcji:
Potrafisz zredagować wypowiedź ustną w oparciu o plakat teatralny i wyjaśnisz, jaką interpretację Wesela sugeruje wskazany materiał ikonograficzny.

Kryteria sukcesu:
1. Sporządzam pomocną notatkę (np. w punktach, które zawierają pomysły interpretacyjne).
2. Komponuję wypowiedź, proponując wstęp, argumentację i zakończenie.
3. Wskazuję elementy znaczące na plakacie i wiążę je z problematyką utworu.

Przydział plakatów wg numerów.

L24 (29 XI 2022): Wymagania do sprawdzianu z Wesela Stanisława Wyspiańskiego.
Spr. z ostatniej lekcji - wg kryteriów (plakaty - wg przydziału).

Wymagania do sprawdzianu z Wesela 1. Znam pierwowzory bohaterów dramatu.
2. Interpretuję krótkie wypowiedzi bohaterów dramatu obecne w polszczyźnie.
3. Interpretuję dłuższe wypowiedzi (wskazuję, kto się wypowiada i jaki sens wyraża wypowiedź).
4. Wyjaśniam polecenia związane z treścią i problematyką.
5. Omawiam znaczenia przedmiotów symbolicznych.
6. Wymieniam cechy łączące Wesele z romantyzmem.

L25 (2 XII 2022): Sprawdzian z Wesela Stanisława Wyspiańskiego.

L26 (2 XII 2022): Wesele jako dramat symboliczny.
Podr. s. 110.
Uzupełnienie dotyczące Dziennikarza (w kontekście stańczyków krakowskich, s. 110).

Cel lekcji:
Potrafisz zinterpretować symbole pojawiające się w Weselu (rekwizyty, postaci, zdarzenia i sceny).

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam symbolikę kaduceusza przekazanego Dziennikarzowi przez Stańczyka.
2. Interpretuję słowa Gospodarza o Wernyhorze i Matce Boskiej piszącej manifest na Wawelu.
3. Wyjaśniam symbolikę złotego rogu i sznura w powiązaniu z sytuacją, kiedy Jasiek widzi zatrzymane w ruchu postacie weselników.
4. Interpretuję symbolikę chocholego tańca i konfrontuję ją z obrazem Błędne koło Jacka Malczewskiego.
P.d.
1. Dokończyć punkt 4.
2. Wybrane zad. z zakresu 10-12, s. 114.

L27 (6 XII 2022): Rola symboli w życiu zbiorowości.
Podr. s. 114.
Cel lekcji:
Potrafisz wyjaśnić w oparciu o przykłady, jakie znaczenie mają symbole w życiu zbiorowości.

Kryteria sukcesu:
1. Przedstawiam własne przemyślenia na temat wybranych dwóch symboli, które odegrały istotną rolę w wybranej społeczności.
2. Interpretuję trzy kluczowe symbole z Wesela i wyjaśniam, dlaczego odgrywają tak istotną rolę.
3. Wybieram plakat teatralny Wesela zawierający - obok symboliki dramatu Wesele - również współczesne symbole - interpretuję wymowę plakatu.

L28/29 (9 XII 2022): Ekranizacja Wesela w reż. Andrzeja Wajdy.
Podr. s. 120.

W czasie oglądania filmu zad. 1-6 s. 120.
W ramach pracy domowej s. 121, zad. 7, 9-13.

L30 (13 XII 2022): Wnioski z analizy filmu Wesele Andrzeja Wajdy.
Ocena stanowi średnią ocen za zad. 1-6 s. 120 przesłanych Messengerem oraz oceny za wylosowane zad. 7, 9-13 s. 121 zaprezentowane na lekcji.

L31 (13 XII 2022): Interpretacja Wesela - metaplan.
Struktura metaplanu:
Udzielamy odpowiedzi na pytania w czterech obszarach.

I Jak jest?
II Jak powinno być?
III Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
IV Co zrobić, żeby było tak, jak powinno być.

Odpowiednio numery nasze odpowiedzi, aby były czytelnie poszczególne obszary.
To samo zagadnienie uzyskuje numerację: I 1, II 1, III 1, IV 1.

Praca odbywa się w grupach trzyosobowych lub parach.

L32 (16 XII 2022): Praca z arkuszem matury próbnej CKE - test historycznoliteracki.
3 I 2023 - kartkówka z filmu Wajdy dla osób, które nie przekazały prac.

L33 (3 I 2023): Realistyczny opis rzeczywistości czy kreowanie przestrzeni symbolicznej i fantastycznej?.
W oparciu o materiał (fragmenty tekstu).

Najpierw praca bez fragmentów tekstu.
Literackie sposoby opisu społeczeństwa. Omów zagadnienie w oparciu o Wesele Stanisława Wyspiańskiego, odnieś się do innego utworu literackiego i uwzględnij wybrane konteksty.

      Właściwie każdy rodzaj literacki sprawdzi się, jeśli chodzi o przedstawienie określonych problemów społecznych - nawet liryka i jej możliwości ekspresyjne. Oczywiste jest jednak to, że epika i dramat dają więcej możliwości pełniejszego oglądu społeczeństwa.
      Polska tradycja literacka pokazuje, że artyści bardzo chętnie sięgali po dramat, zaczynając od Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego, poprzez Dziadów część III Adama Mickiewicza, po Wesele Wyspiańskiego.
      Wyspiański stworzył dramat opierający się na dwóch konwencjach: realizmie oraz W drugiej fazie praca w oparciu o fragmenty.
ZASTĘPSTWO

L34 (3 I 2023): Czy społeczeństwo jest gotowe do walki o niepodległość? Podsumowanie Wesela.

L35-36 (13 I 2023): Praca klasowa - wypracowanie w oparciu o Wesele Stanisława Wyspiańskiego.

L37 (31 I 2023): Wnioski z analizy pracy klasowej - wypracowanie w oparciu o Wesele Stanisława Wyspiańskiego.

Przesłano Messengerem cele i kryteria. Jedno wybrane obowiązuje.

L38 (3 II 2023): Poetyckie nawiązania do Wesela (Stanisław Baliński, Afisz "Wesela").
Podr. s. 125.

Cel lekcji:
Potrafisz zinterpretować sposób nawiązania do Wesela Wyspiańskiego przez Stanisława Balińskiego w wierszu Afisz "Wesela", zwracając uwagę z jednej strony na obrazy poetyckie będą opisem tego, co działo sie na scenie w 1901 roku, z drugiej - na wpływ sztuki na widzów i ich dalsze życie.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam budowę wiersza, wydzielam całostki i określam, czego dotyczą.
2. Interpretuję obrazy poetyckie opisujące scenę i pierwsze reakcje widzów (strofa trzecia).
3. Określam funkcje epitetów opisujących chatę bronowicką: "groźna" i "niedopełniona".
4. Wyjaśniam metaforę dotyczącą widm przechodzących "z czarnej kulisy marzeń na estradę sumień".
5. Interpretuję sposób przedstawienia Stanisława Wyspiańskiego i symbolikę jego "bladości".
6. Wyjaśniam puentę utworu.

P.d. Wypracowanie (zad. 9. lub 10. s. 126).

L39 (3 II 2023): Czas Apokalipsy w poezji (Jan Kasprowicz, Dies irae).
1. Ekspresjonizm jako kierunek artystyczny - jego cechy.
2. Interpretacja do wersu 37.
P.d. Zad. z analizy s. 130 oraz jedno wybrane z interpretacji.

L40 (7 II 2023): Barwa ekspresywna i emocjonalna wyrazów.
WYPOŻYCZYĆ Chłopów Reymonta! Obowiązuje tom I Jesień.

Na ocenę:
1. Jakie funkcje mogą pełnić aluzje i nawiązania literackie? Omów zagadnienie w oparciu o wiersz Dies irae Jana Kasprowicza i inne utwory.
2. Zad. z analizy s. 130 i jedno wybrane z interpretacji.

Podr. s. 132.

P.d. Wiersz s. 136.

L41 (10 II 2023): Franciszkańska pokora.
Podr. s. 135.

Cel lekcji:
Przypomnisz sobie wyróżniki postawy franciszkańskiej i w tym kontekście dokonasz interpretacji wierszy: Przestałem się wadzić z Bogiem Jana Kasprowicza i O miłości wroga Leopolda Staffa.

Kryteria sukcesu:
1. Wymieniam cechy postawy franciszkańskiej.
2. Wskazuję fragmenty wiersza Przestałem się wadzić z Bogiem Jana Kasprowicza zawierające elementy postawy franciszkańskiej oraz fragmenty rozbieżne z postawą franciszkańską.
3. Rozważam, w jakiej mierze stosunek podmiotu lirycznego do wroga mieści się w postawie franciszkańskiej, a w jakiej od niej odbiega.
L42 (10 II 2023): Franciszkańskie widzenie przyrody.
Podr. s. 139.

L43 (28 II 2023): Kierunki sztuki modernizmu.
Podr. s. 172-173.

Redagowanie notatki syntetyzującej.
Praca w parach - prezentowanie wiedzy o kierunkach bez korzystania z żadnych pomocy (ćwiczenie pamięci i skojarzeń).

P.d. S. 171, zad. 1-5.

Podano L44.

L44 (3 III 2023): Impresjonizm i naturalizm w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta.
1. Założenia naturalizmu - konwencja naturalistyczna (s. 168).
2. Impresjonizm w powieści.
3. Analiza i interpretacja fragmentów - zad. s. 171.

L45 (3 III 2023): Zło w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta.
1. Sposób obecności problematyki etycznej w Chłopach (s. 174).
2. Kmiecie, włościanie, chłopi - zmiany nacechowań ekspresywnych wartościujących.
3. Sytuacja chłopów po carskim edykcie uwłaszczeniowym (1864). Źródła konfliktów rodzinnych.
4. Analiza tekstu - zad. 1. s. 177.

P.d. Obowiązują zadania s. 171, 177.

L46 (7 III 2023): Religijność wsi ukazana w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta.
Na ocenę odnośnie poprzedniej lekcji:
Relacja rodzice - dzieci i jej ujęcie w Chłopach oraz w innym utworze literackim.

Podr. s. 178.

P.d. Wybrane zadania s. 180.

L47 (10 III 2023): Miłość i zdrada w Chłopach.
Podr. s. 181.

L48 (10 III 2023): Dialektyzacja w literaturze.
Podr. s. 185.

P.d. S. 188, zad. 5, 6, 7, 8 oraz jedno wybrane.

L49 (14 III 2023): Wieś - przestrzeń arkadyjska czy przestrzeń przeklęta?
Spr. p.d.

Praca w parach (potem w czwórkach) nad tematem lekcji. Należy się też odnieść do innych utworów literackich.

P.d.
1. Jan Kochanowski, Pieśń świętojańska o sobótce, Mikołaj Rej Żywot człowieka poczciwego.
2. Obowiązuje znajomość opowiadania Rozdziobią nas kruki, wrony... Stefana Żeromskiego.

L50 (24 III 2023): Gorzka prawda o powstaniu - Stefan Żeromski, Rozdziobią nas kruki, wrony....
Podr. s. 208.

L51 (24 III 2023): Naturalizm w opowiadaniu Rozdziobią nas kruki, wrony... Stefana Żeromskiego.
Podr. s. 213.

P.d. S. 216, zad. 1, 5, wybrane z zakresu 2-10, wybrane z zakresu 11-13.

UWAGA! CZYTAMY PRZEDWIOŚNIE STEFANA ŻEROMSKIEGO.

L52 (28 III 2023): Człowiek i natura jako bohaterowie literaccy (redagowanie wypowiedzi ustnej wg standardów maturalnych).
Spr. p.d.

Analiza zadań jawnych CKE dotyczących opowiadania Rozdziobią nas kruki, wrony....

1. Tragiczny wymiar ludzkiego losu. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Stefana Żeromskiego "Rozdzióbią nas kruki, wrony....". W swojej odpowiedzi uwzględnij równieżwybrany kontekst.
2. Samotność powstańca i jej tragiczne znaczenie.
3. Realizm, naturalizm, symbolizm – ich rola w sposobie ukazania klęski powstania styczniowego.
4. Człowiek i natura jako bohaterowie literaccy.
5. Krytyczna refleksja o losach powstańców.

Realizacja tematu (punkt 4. zadań jawnych CKE).

P.d. S. 242, zad. 1. Przyroda słowem malowana.
Z zadań jawnych CKE jedno wybrane, jedno wskazane przez nauczyciela.
Obowiązuje zadanie z tematu lekcji.

L53 (4 IV 2023): Analiza tekstu nieliterackiego (G. Matuszek, Maski i demony wczesnego modernizmu).
Podr. s. 240.

Zrobiono trzy pierwsze zadania. Reszta w domu.

L54 (21 IV 2023): Kryzys nowoczesności (dwudziestolecie międzywojenne przez pryzmat różnych kontekstów).
Podr. s. 246.

UWAGA! W MAJU ZACZYNAMY PODRĘCZNIK 3.2.

Po wiosennej przerwie świątecznej obowiązuje znajomość Przedwiośnia.

L55 (21 IV 2023): Nowa rzeczywistość po Wielkiej Wojnie.
Podr. s. 249.

L56 (25 IV 2023): Praca klasowa - sprawdzian znajomości treści Przedwiośnia.
Podr. s. 253.

P.d. S. 257, zad 1-6 z analizy.

L57 (28 IV 2023): Inicjacje Cezarego Baryki.
Podr. s. 253.

S. 257, zad. 1.
a) opis domu rodzinnego Cezarego:
- dom prowadzony jest na wysokim poziomie, gdyż ojciec dobrze zarabia w pracy związanej z wydobycie ropy naftowej i zgromadził spory majątek,
- Cezary jest jedynakiem,
- w domu jest służąca.
b) rola ojca:
- ojciec z jednej strony jest łagodny, ale zarazem syn jest mu całkowicie podporządkowany,
c) rola matki:
- matka jest troskliwa, opiekuńcza,
- kiedy Seweryn wyjeżdża na wojnę, musi zająć się całym domem i wydaje się, że jest bardzo słaba i nie radzi sobie z wychowywanie Cezarego, który w momencie pojawienia się w Baku rewolucjonistów i z powodu braku d) model wychowania:

zad. 2. Znaczenie w procesie edukacji kultury polskiej i i języka polskiego
- zapis w książce o przodku Grzegorzu Kalikście Baryce (udział w powstaniu listopadowym, konfiskata Sołowijówki, niedola życiowa).

L58 (28 IV 2023): Rewolucja i jej skutki (Przedwiośnie Stefana Żeromskiego).
Podr. s. 258.

P.d. S. 261, zadania 1-6 z analizy i jedno wybrane z interpretacji lub wartości i postaw.

L59 (11 V 2023): Dojrzewanie do miłości (Przedwiośnie Stefana Żeromskiego).

Pięć pierwszych zadań s. 265 plus jedno wybrane dodatkowe.

L60 (12 V 2023): Wnioski z analizy sprawdzianu znajomości treści Przedwiośnia.
L61 (12 V 2023): Mity narodowe w Przedwiośniu Stefana Żeromskiego.
Podr. s. 266.

P.d. S. 271, zad. 5, 6, 7 na dop; jedno z zakresu 9-10 na dst; 3,4 na db; 1, 2 na bdb; 12, 13 na cel.

L62 (16 V 2023): Obraz dworu ziemiańskiego w Nawłoci (kontekst: Pan Tadeusz Adama Mickiewicza).
Na ocenę - zgodnie z ustaleniami na poprzedniej lekcji.

P.d. Kto ma rację w sporze ideowym o kształt nowej Polski: Cezary Baryka czy Szymon Gajowiec?

L63 (19 V 2023): Kto ma rację w sporze ideowym o kształt nowej Polski?
W oparciu o fr. tekstu powieści s. 217.

O jakie wartości, idee i koncepcje bohaterowie literaccy toczą spór?

nbsp; nbsp; nbsp; Podstawową wartością, do której odnoszą się obaj bohaterowie, jest ojczyzna.
nbsp; nbsp; nbsp; W Weselu Wyspiańskiego również toczony jest spór o wartości. Co ciekawe, spór ten jest toczony zarówno na płaszczyźnie społecznej, jak i wewnętrznej.
L64 (19 V 2023): Wnioski z analizy arkuszy maturalnych (CKE maj 2023).
P.d. Zadania jawne CKE.
1. Młodość jako czas buntu. 2. Wojna i rewolucja jako źródło skrajnych doświadczeń człowieka. 3. Wpływ otoczenia na życiowe wybory ludzi. 4. Relacje między rodzicami a dziećmi. 5. Utopijny i realny obraz rzeczywistości. L65 (23 V 2023): Przedwiośnie - podsumowanie (ćwiczenia wg standardów obowiązujących na maturze ustnej).
Zad. 1. Młodość jako czas buntu.
- obecność w życiu Cezarego jego ojca Seweryna blokowała jakikolwiek bunt - miłość ojcowska była silna, Cezary nie był w stanie się jej przeciwstawić,
- dopiero wyjazd ojca na front uwolnił chłopca spod tego jarzma ojcowskiego, Cezary nie liczył się z matką, większość czasu spędzał z kolegami,
- wpływ idei rewolucyjnych na Cezarego - bohater czuje bunt wobec zastanego świata,
- buntowniczość Cezarego ujawnia się też w dyskusji z Szymonem Gajowcem na temat konieczności zmiana w Polsce,
Zad. 2. Cywilizacja - rozwój czy zagrożenie dla człowieka?
- wg ojca Cezarego prawdziwa rewolucja polega nie na niszczeniu zastanego świata, ale na rozwoju cywilizacji, wprowadzaniu udoskonaleń technologicznych (szklane domy, elektryfikacja, ...).

L66 (2 VI 2023): Skamandryci wobec tradycji (Julian Tuwim, Jan Lechoń).
Podr. s. 292.
1. Krótka charakterystyka grupy Skamander:
a) skład grupy: Julian Tuwim, Antoni Słonimski, Jan Lechoń, Kazimierz Wierzyński, Jarosław Iwaszkiewicz,
b) sposoby prezentacji wierszy (pismo "Pro Arte et Sudio", kabaret i kawiarnia Pod Picadorem, miesięcznik "Skamander").
c) program - bezprogramowość (Leopold Staff - artystyczny patron): nowe tematy, codzienność, zwykły człowiek, pochwała życia, optymizm, odrzucenie literatury mającej na celu narodowe posłannictwo i negowanie martyrologicznej wizji historii ojczyzny, odrzucanie młodopolskiego symbolizmu, unikanie nowatorskich rozwiązań poetyckich mogących utrudniać docieranie do szerokiego grona odbiorców.

2. Julian Tuwim, Do krytyków:
a) próba samodzielnej interpretacji tekstu, bez sugestii i bez korzystania z pytań pod tektem,
b) zad. s. 293.

3. Jan Lechoń, Herostrates.

L67 (2 VI 2023): Motywy romantyczne w poezji skamandrytów (Kazimierz Wierzyński, Stanisław Baliński).
Podr. s. 296.
Kazimierz Wierzyński, [Tyś jest jak dzień wiosenny...].

Stanisław Baliński, O tamtej.

L68 (13 VI 2023): Tęsknota za młodzieńczą miłością (Julian Tuwim, Przy okrągłym stole).
Podr. s. 299.

1. Redagowanie krótkiej notatki interpretacyjnej dotyczącej pytania, o czym jest ten utwór.
2. Warstwy czasowe w utworze.

Muzyczne przeróbki tekstu wyjściowego - zwrócenie uwagi na powstałe zmiany w tekście i w kolejności strof:
Piosenka w wykonaniu Ewy Demarczyk
Piosenka w wykonaniu Ewy Demarczyk, na scenie w Poznaniu 1980

Pieśń Schuberta Du holde Kunst (w różnych wykonaniach: bas, sopran, układ bez wokalu).

L69 (16 VI 2023): Poezja zaangażowana (Antoni Słonimski, Julian Tuwim).
Podr. s. 302.
Antoni Słonimski, Na śmierć prezydenta Narutowicza.

Julian Tuwim, Pogrzeb prezydenta Narutowicza.

L70 (16 VI 2023): Liryka na kobiecą nutę (Maria Pawlikowska-Jasnorzewska).
Podr. s. 312.
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, wiersze.

L71 (20 VI 2023): Podsumowanie pracy całorocznej.
Podr. s. 316.



POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2022/2023