Język polski klasa czwarta technikum - nauczanie indywidualne - lekcje live

Nauczanie indywidualne - język polski - klasa czwarta technikum

L1 (10 X 2022): Lekcja organizacyjna: lektury (terminarz), cele, formy pracy...

Informator maturalny 2015 - matura w 2023

Informator maturalny 2015 - matura w 2023 - Aneks

LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - PODSTAWA Z 2015

PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE

L2 (17 X 2022): Najistotniejszy, najzdrowszy, najtęższy obraz przedwiośnia... . Inicjacje Cezarego Baryki. 1. Zdefiniuj pojęcie powieści inicjacyjnej (270).
2. Zad. 1, 2, 3.

L3 (17 X 2022): Obraz rodziny Baryków na tle wydarzeń w Baku.

Spr. zad. 1-4, s. 271
Realizacja tematu.
1. Zachowanie Cezarego po mobilizacji ojca w związku z wybuchem I wojny światowej.
2. Działania Jadwigi Barykowej w sytyuacji zagrożenia ze strony rewolucjonistów (ukrycie większej części skarbu rodzinnego, wyprawy na prowincję po zboże, ...).
3. Uświadomienie przez Cezarego poświęcenia matki i siły jej charakteru.
4. Śmierć Jadwigi Barykowej i dialogi Cezarego prowadzącego spór z matką nawet po jej śmierci.
5. Pozytywne i negatywne elementy matczynego wychowania Cezarego, widoczne w relacjach z innymi.

L4 (7 XI 2022): Krew płynęła [...] jako rzeka wieloramienna... . Rewolucja i jej skutki. Praca nad zad. 1, 2, 3 s. 275.

P.d. Zad. 4, 5, 6, s. 275.

L5 (14 XI 2022): Kto ma rację w sporze o rewolucję?
Rodzina, środowisko, szkoła, przyjaciele, wydarzenia znaczące społecznie i politycznie? Co wpływa na osobowość, system wartości oraz światopogląd człowieka?
Spr. p.d. S. 275, zad. 4, 5, 6.

Redagowanie odpowiedzi na pytanie postawione w temacie:
Formułowanie argumentów w oparciu o wnioski z analizy fr. tekstu:
- wypowiedź Cezarego - jego monolog wewnętrzny skierowany do nieżyjącej matki (s. 30),
- spór z ojcem (s. 54),
- wypowiedź Seweryna o zbrodniach (s. 62),
- Cezary - uświadomienie sobie problemu tyranii (s. 71).

P.d.
1. W jakich okolicznościach dochodzi do spotkania Cezarego z ojcem po powrocie Seweryna z wojny?
2. O czym opowiada Seweryn synowi w czasie podróży do Moskwy i jaki chce osiągnąć cel tą opowieścią?
3. W jaki sposób doszło do zaginięcia walizki i dlaczego była ona taka ważna?
4. W jakich okolicznościach umiera Seweryn Baryka?

L6 (14 XI 2022): Obraz dworu ziemiańskiego w Nawłoci (kontekst: Pan Tadeusz Adama Mickiewicza).
1. Kto ma rację w sporze o rewolucję?
2. Przedstaw relacje między Cezarym a ojcem, który wrócił do Baku. Jakie prawdy chce przekazać ojciec synowi? Co mówi o rewolucji?

Podr. s. 282.
Cel lekcji:
Zinterpretujesz wybrane fragmenty części zatytułowanej Nawłoć i omówisz stosunek Żeromskiego do mitów narodowych oraz skonfrontujesz obraz dworu szlacheckiego ukazanego w Przedwiośniu z ujęciami w Panu Tadeuszu i w innych tekstach literackich.

Kryteria sukcesu:
1. Charakteryzuję mit szlacheckiego gniazda ukazany w różnych tekstach literackich (Pan Tadeusz, Nad Niemnem, Lalka) i wyjaśniam, na ile ma on związek z rzeczywistością.
2. Charakteryzuję mit Kresów Wschodnich na podobnych zasadach jak wyżej.
3. Określam funkcje wyliczeń i zdrobnień oraz innych środków stylistycznych we fragmencie, w którym Cezary obserwuje przebieg dnia w Nawłoci.
4. Wyjaśniam analogie między obrazem Nawłoci i Soplicowa.
5. Wyjaśniam przyczyny ambiwalentnego stosunku Cezarego do Nawłoci.
Obraz parku nawłockiego (s. 93)

L7 (21 XI 2022): Polsce trzeba na gwałt wielkiej idei! Projekty odrodzonego państwa w Przedwiośniu Stefana Żeromskiego.
S. 277.

Cel lekcji:
Poznasz trzy wizje odrodzonej Polski ukazane w Przedwiośniu i dokonasz interpretacji fragmentu sporu o kształt ojczyzny toczonego między Szymonem Gajowcem a Cezarym Baryką.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam wizje Polski proponowane przez Seweryna Barykę, Szymona Gajowca i Antoniego Lulka.
2. Interpretuję sposób mówienia przez Seweryna Barykę o szklanych domach - analizuję styl jego wypowiedzi (funkcje stylizacji biblijnej).
3. Konfrontuję program Szymona Gajowca z kontrargumentami Cezarego Baryki.

P.d. S. 280, zad. 4.

L8/9 (28 XI 2022): Redagowanie rozprawki w oparciu o fr. Przedwiośnia Stefana Żeromskiego.

L10 (5 XII 2022): Wnioski z analizy rozprawki w oparciu o fr. Przedwiośnia Stefana Żeromskiego.

Należy wyodrębnić w akapicie fragment, w którym formułowana jest teza.
Nie stosujemy sformułowania Moim pierwszym argumentem jest... .

Podano L11 i zad. 1, 2, 4, s. 298.

L11 (12 XII 2022): A wiosną - niechaj wiosnę, nie Polskę zobaczę... - Do krytyków Juliana Tuwima.
Podr. s. 296.

Cel lekcji:
Zinterpretujesz wiersz Juliana Tuwima Do krytyków, rozpoznasz w nim przejawy nowego podejścia do zadań i celów literatury oraz stosunku do tradycji.

Kryteria sukcesu:
1. Charakteryzuję podmiot liryczny i wskazuję adresata.
2. Dostrzegam elementy współczesności i oamwiam stosunek do niej podmiotu lirycznego.
3. Wyjaśniam, jaką koncepcję poety i poezji prezentuje Tuwim.
4. Przedstawiam - w oparciu o wiersz - program skamandrytów.

P.d. Wybrane kryterium do wiersza Przemiany.

L12 (12 XII 2022): Kult życia w poezji skamandrytów (Julian Tuwim, Przemiany).
Podr. s. 302.

Cel lekcji:
Zinterpretujesz wiersz Juliana Tuwima Przemiany, zwracając uwagę na przejawy fascynacji życiem i na motyw przemian.

Kryteria sukcesu:
1. Opisuję stosunek podmiotu lirycznego do adresata.
2. Wyjaśniam funkcję sformułowań związanych z obfitością, wielkością i płodnością.
3. Wskazuję elementy stylizacji potocznej i wyjaśniam związek tej stylizacji z wymową wiersza.
4. Wskazuję dwa kluczowe środki stylistyczne i określam ich funkcje.

Ad. 1. J. Tuwim, Do krytyków: - wiersz niezwykle dynamiczny (jazda tramwajem, wyliczenia, wykrzyknienia, myślniki - językowe środki dynamizacji),
- prowokacyjność wiersza (adresat - krytycy, oczywiście literaccy): nieco kpiny, zgryżliwości i uszczypliwości, wyrażonej nie wprost, ale wyczuwalnej,

Ad. 4. Program Skamandrytów:
- programowo bezprogramowi,
- witalność,
- nowe tematy, obraz zwykłego człowieka.

L13 (19 XII 2022): Jest się takim, jak miejsce, w którym się jest... . Dyskusja z determinizmem w Granicy Zofii Nałkowskiej.
1. Geneza i tytuł (s. 318).
2. Interpretacja początku powieści (wg pytań Przeszłość to dziś s. 69).
3. Praca z fr. tekstu (podr. s. 319).

1. Wynotuj, co składało się na opinię "ulicy" o Zenonie Ziembiewiczu.
2. Dlaczego "od strony" Zenona Ziembiewicza i od strony ulicy to samo wydarzenie wyglądało zupełnie inaczej.
3. Jak swoje życie postrzegał Walerian Ziembiewicz, a jak wyglądało ono z zewnątrz?

L14 (6 II 2023): Wpływ środowiska na bohaterów w Granicy Zofii Nałkowskiej i analogiczny problem w innych tekstach kultury.
Realizacja tematu (w oparciu o polecenie s. 321).
Praca nad rozdziałem nr 4 (s. 42) - obraz sytuacji zwierząt (Fitek i Lulu) - interpretacja rozdziału jako punktu wyjścia do refleksji o sytuacji człowieka.
Praca nad fr. poświęconym Justynie Łańcuch - symbol ograniczeń, skrępowania człowieka. Zenon zapomniał, że związek z Justyną może się skończyć problemami. Zachowywał się jak młody, swobodny człowiek, który kieruje się instynktem i pierwotnymi odruchami. Ciąża Justyny przyniosła świadomość, że za wolność trzeba zapłacić wysoką cenę. A przecież bohater planował karierę i zawarcie związku małżeńskiego.

Inne teksty kultury
Wpływ sytuacji życiowej na decyzje Raskolnikowa (czynnik ekonomiczny, psychologiczny, mentalny).

L15 (6 II 2023):Jakaś granica, za którą nie wolno przejść... . Problematyka moralna Granicy Zofii Nałkowskiej.
S. 324, zad. 3.

czy P.d. S. 325, zad. 4., 5, 6 , 8.

Podr. s. 322.
Interpretacja pięciu fr. powieści pod kątem zagadnień moralnych:
- wprowadzenie pojęcia relatywizmu moralnego (s. 325),
- interpretacja dalszego ciągu cytatu z tematu: Jakaś granica, za którą nie wolno przejść, za którą przestaje się być sobą.,
Po omówieniu fr. z podręcznika interpretacja fr. r. 14, s. 139 (kiedy Zeon informuje Elżbietę, że Justyna jest w ciąży).

L16 (13 III 2023): Dwudziestolecie międzywojenne - czas awangardy.
1. Miasta dwudziestolecia (s. 18).
2. Gospodarka i technika.
3. Nowe środki masowej komunikacji.
4. Nowa sztuka - awangarda.

5. Charakterystyka I awangardę, ( tzw. Awangardy Krakowskiej) (s. 22).
6. Najważniejsze cechy II awangardy:
a) awangarda lubelska,
b) awangarda wileńska - żagaryści.
7. Motywy przyrody i śmierci w wierszu Juliana Przybosia Z Tatr.
8. Witkacy i Picasso - przedstawiciele awangardy w malarstwie.
9. Psychoanaliza - filozofia podświadomości.
10. Proces Franza Kafki jako powieść paraboliczna.
L17 (27 III 2023): Obraz nowoczesnego miasta w opowiadaniu Ulica Krokodyli Brunona Schulza.
Praca w trzech grupach (s. 59):
1. Zad. 1, 2, 7.
2. Zad. 3, 4, 8.
3. Zad. 5, 6, 9.

1. Przedstaw wydarzenia ukazane w opowiadaniu Ulica Krokodyli. Podziel je na:
a) realne,
b) nierealne.
2. W jaki sposób kreowany jest w utworze obraz miasta? Wybierz odpowiednie fragmenty i dokonaj ich interpretacji.
. 3. Scharakteryzuj narratora i porównaj jego stosunek oraz stosunek mieszkańców starej części miast do ulicy Krokokodyli.
4. Obraz miasta w innych tekstach kultury.

Konteksty:
1. Urbanizm (opisy Paryża w Lalce Bolesława Prusa jako przykład pozytywnej oceny możliwości rozwojowych, jakie daje miasto) i antyurbanizm (opisy Petersburga w Dziadów części III Adama Mickiewicza oraz motyw paryskiego bruku w Panu Tadeuszu, obraz Petersburga w Zbrodni i karze Fiodora Dostojewskiego).
2. Stosunek Brunona Schulza do miasta (antyurbanizm, dehumanizacja, tandeta, ...) (NZTZC 3.3., s. 55).
3. Dokonaj analizy metafory: oszalałe, szare maki ekscytacji rozsypują się w popiół