Warto jest pracować nad rozprawką segmentami, czyli analizując poszczególne elementy: WSTĘP, TEZA, ARGUMENTY,
ŚRODKI, PODSUMOWANIE, ZAKOŃCZENIE. Daje to bardzo konkretne i szybkie efekty. Wykorzystując informację
zwrotną w ramach oceniania kształtującego możemy dać uczniowi bardzo pomocne wytyczne do dalszej pracy
(zobacz niżej rozdział: "Poprawa pracy klasowej jako niezwykła okazja"
WSTĘP
Pracując w grupach lub metodą burzy mózgów, możemy zachęcić uczniów do znalezienia najrozmaitszych
pomysłów na wstęp dotyczący omawianego tematu.
- refleksja o zróżnicowanym stosunku ludzi do przyrody (elementy ekologiczne),
- skupienie się na przeżywaniu przyrody przez romantyków, w tym również Mickiewicza.
TEZA
W przypadku formułowania tezy możemy zastosować te same metody, co wyżej. Warto jednak dorzucić do tego
metodę "słowa-klucze". Uczniowie prezentują wyniki burzy mózgów, a następnie sprawdzają, czy w ich tekście p
pojawiły się słowa-klucze:
- rzeczowniki: "antagonizm", "spór", "odmienność", "dwie postawy", "przyroda", "natura",
- przymiotniki: "antagonistyczne", "odmienne", "różne",
- czasowniki: "spierać się", "dyskutować", "zachwycać", "gardzić".
Jeśli tych słów zabrakło, polecamy przeredagowanie tezy i wprowadzenie kilku kluczowych słów lub ich synonimów.
ARGUMENTACJA I ŚRODKI STYLISTYCZNE
Zwracam uwagę na wdrażanie uczniów do łączenia określania funkcji środków stylistycznych z argumentacją.
Niech to będą całkiem proste rozpoznania:
Czyż nie piękniejsza nasza poczciwa brzezina,
Która jako wieśniaczka, kiedy płacze syna,
Lub wdowa męża, ręce załamie, roztoczy
Po ramionach do ziemi strumienie warkoczy!
Niema z żalu, postawą jak wymownie szlocha!
Porównanie (mające znamiona porównania homeryckiego) brzeziny do wieśniaczki opłakującej syna lub wdowy
załamującej ręce nad martwym mężem wraz z metaforą "strumienie warkoczy", niezwykle plastycznie ukazuje piękno
przyrody litewskiej, piękno, które tkwi nie w tym co klasyczne, symetryczne i harmonijne, ale w tym, co
romantycznie dynamiczne, pełne grozy i wewnętrznej siły uczuć.
Istotną rolę odgrywa również wyliczenie, które pojawia się w wypowiedzi Hrabiego i Telimeny, a jest
słyszane przez zniecierpliwionego Tadeusza:
Aż gdy zaczęto sławić cudzoziemskie gaje
I wyliczać z kolei wszystkich drzew rodzaje:
Pomarańcze, cyprysy, oliwki, migdały,
Kaktusy, aloesy, mahonie, sandały,
Cytryny, bluszcz, orzechy włoskie, nawet figi,
Wysławiając ich kształty, kwiaty i łodygi,-
Tadeusz nie przestawał dąsać się i zżymać,
Na koniec nie mógł dłużej od gniewu wytrzymać.
Zastosowanie w tym kontekście wyliczenia ma na celu pokazanie przez Mickiewicza, że owa obca roślinność
niczym szczególnym się nie wyróżnia. Nie ma tu na czym zatrzymać wzroku, wejść w zachwycające szczegóły,
których nie brakuje w roślinności ojczystej.
Pracując nad kwestią argumentacji, powinniśmy pokazać uczniom w czytelny sposób, jaki warunek musi być spełniomny,
aby z pozycji ośmiu punktów za rozwinięcie (uzasadnienie trafne, ale wąskie), przejść do dwunastu punktów
(uzasadnienie trafne i szerokie).
Analizowany temat rozprawki daje w tym zakresie wiele możliwości. Uczniowie powinni przywołać w swojej pracy
inne fragmenty opisów przyrody, np.:
- opis puszczy litewskiej, do której zajeżdżał król Zygmunt August (ostatni z Jagiellonów),
- rozbudowany opis burzy, z metaforą anioła zatrzaskującego błyskawicą drzwi z chmur,
- opis nieba o poranku z licznymi elementami personifikacji (porównanie do twarzy gospodarza),
Tok argumentacji możemy również analizować poprzez sprawdzenie obecności w wypowiedzi słów-kluczy:
- "unikatowość", "oryginalność" (Tadeusz dostrzega wyjątkowość przyrody ojczystej i potrafi tę niepowtarzalność
plastycznie opisać),
PODSUMOWANIE
ZAKOŃCZENIE
Poprawa pracy klasowej jako niezwykła okazja
Zapisz się do Newslettera
i bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi matury z języka polskiego.
Przyciskając "Zapisuję się", akceptujesz naszą politykę prywatności