Nawiedzenie Brunona Schulza - obraz ojca

Kreacja obrazu ojca w opowiadaniu Nawiedzenie Brunona Schulza

      Celem lekcji jest rozwijanie umiejętności interpretacji tekstu prozatorskiego nasyconego środkami poetyckimi.

      Kryteria sukcesu. Uczeń:
a) rekonstruuje plan wydarzeń realnych (pora roku, przestrzeń, bohaterowie, zajęcia bohaterów i wykonywane przez nich czynności),
b) potrafi określić funkcje środków stylistycznych: metafor, epitetów i wyliczeń,
c) rozpoznaje proces mityzacji poprzez wprowadzenie kontekstu biblijnego,
d) zauważa zjawisko trywializacji i rozważa problem wpływu tego zjawiska na procesy mitologizacji i demitologizacji obrazu ojca.

TOK LEKCJI

      Uczniowie omawiają tok akcji utworu, skupiając się tylko na wydarzeniach realistycznych.

1. Przedstawienie wydarzeń ukazanych w planie realistycznym.
a) opis miasta w czasie zmierzchu,
b) informacja narratora-bohatera o mieszkaniu w rynku, w budynku podobnym do innych,
c) opis mieszkania pełnego sprzętów, ale coraz bardziej zaniedbanego, gdyż służąca Adela nie wypełniała właściwie swoich obowiązków; informacja o licznych pokojach, które częściowo wynajmowano, ale nie kontrolowano specjalnie, czy wynajemca przypadkiem sie nie wyprowadził,
d) obraz pokojów dolnych i subiektów je zamieszkujących,
e) karakony w kątach mieszkania,
f) postępująca choroba ojca, lekarstwa i skłonność do sprzeczek z matką,
g) zajęcia ojca - księgi rachunkowe,
h) opis korzystania przez ojca prawdopodobnie z fajki wodnej, nazywanej zaufanym instrumentem, klepsydrą wodną, fiolą szklaną,
i) światło i cień w mieszkaniu, opis tapet,
j) zachowanie ojca i jego wsłuchiwanie się we własne wnętrzności, rozmowy prowadzone z samym sobą, intensywniejsze w nocy,
k) dziwna noc, głośne krzyki ojca i jego niezrozumiałe gesty nad urynałem (nocnikiem), zakończone wylaniem jego zawartości przez okno.

      Uczniowie odnoszą się do podpunktów punktu 1. i wyjaśniają, na czym polega metamorfoza świata realnego oraz za pomocą jakich środków artystycznych się ona odbywa.

2. Proces przemian planu realistycznego w plan odrealniony, nierzeczywisty, oniryczny.
ad. a) .

Powrót na stronę główną scenariuszy lekcji do Sklepów cynamonowych Brunona Schulza

Powrót na stronę główną SCENARIUSZE LEKCJI