Błędy kardynalne dotyczące III części Dziadów Adama Mickiewicza
Za dużo Konradów
W pracy klasowej zawierającej zadanie z pytanie, czy Konrad z III części Dziadów jest bohaterem pozytywnym czy negatywnym, uczeń pisze:
Konrad jest bohaterem tragicznym. Nieważne, co wybierze, to i tak będzie to miało wpływ negatywny.
No, w sumie można by taką tezę w jakiś sposób próbować uzasadniać. Natomiast rzeczą naturalną będzie zapalenie się czerwonej lampki.
Więc należy czytać dalej z wielką uwagą.
Miał on wybierać między kodeksem rycerskim a patriotyzmem. Wybrał jednak swoją ojczyznę. Został on za młodu zabrany od swojej rodziny, co napełniło go gniewem.
No i mamy oto problem. Za dużo Konradów. Uczeń chyba wnikliwiej przeczytał streszczenie Konrada Wallenroda. Czy jest to błąd
kardynalny? Z pewnością uczeń nie zna treści utworów. Jednak przy ocenianiu trzeba spojrzeć całościową na różne aspekty pracy. Pamiętajmy, ile lektur mają
uczniowie do przeczytania.
Błędy kardynalne dotyczące Lalki Bolesława Prusa
Niebezpieczne losy Wokulskiego
Zawsze chwalę uczniów, którzy popełniają błędy kardynalne w pracach domowych lub klasowych. Mówię im wtedy, że może dzięki temu oni sami albo koledzy z klasy unikną problemów na maturze.I właśnie w jednej z ostatnich prac domowych - poświęconych etosowi mieszczańskiemu - czytam ze zdumieniem, że Wokulski miał na imię Władysław. Wiadomo, że doszło do pomyłki wynikającej z faktu, iż uczeń - nieświadomy z pewnością - znał imię autora i dokonał uroczego przestawienia. Jednak sprawdzającego pracę stawia to od razu na baczność i wyczula na ciąg dalszy.
A w dalszym ciągu pojawia się zdanie:
Dzięki małżeństwu z wdową po Minclu Wokulski stał się właścicielem sklepu, w którym w czasie wojny handlował żywnością dla wojska.
Ten błąd już w sposób jednoznaczny świadczy o nieznajomości tekstu. Niby uczeń wie, że Wokulski handlował, ale że był to handel bronią
na terenie Bułgarii w czasie wojny rosyjsko-tureckiej - tego już nie wie.