Język polski klasa pierwsza liceum lekcje live (b)

L01 (3 IX 2020): Lekcja organizacyjna.

Podano L04 (rozpoczęcie pracy z tekstem).

\

L02 (7 IX 2020): Diagnoza na rozpoczęcie.

L03 (8 IX 2020): Diagnoza na rozpoczęcie - część II (rozprawka).

L04 (10 IX 2020): Co to znaczy zrozumieć tekst?

Swobodne wypowiedzi uczniów, będące próbą odpowiedzi na pytanie z tematu.
Czym jest analiza, czym interpretacja, a czego dotyczy wartościowanie i ocenianie (komentarz nauczyciela).
Praca z fr. Odysei Homera (s. 9). Uczniowie próbują przejść przez wymienione fazy: analizy, interpretacji, wartościowania. Warto wykorzystać pytania pod tekstem.

Konteksty i ich znaczenie w toku interpretacji.
Sposoby obecności problematyki egzystencjalnej w utworze.

Obowiązują wszystkie zad. s. 10-11.

L05 (14 IX 2020): Klasyfikacje literatury.

1. Wyznaczniki literatury - swobodne wypowiedzi uczniów na temat wyróżników utworów literackich, czyli tzw. literatury pięknej.
2. Rodzaje literackie - analiza tabeli (s. 13).
3. Zjawisko synkretyzmu rodzajowego i gatunkowego.
4. Praca z tekstami: fr. Odysei Homera i wiersz Żona Lota Wisławy Szymborskiej:
- porównanie konstrukcji osób mówiących (podmiotów wypowiedzi),
- cechy rodzajowe,
- kwestie czasu.

P.d. Str. 17, zad. 1-7.

L06 (15 IX 2020): Znaki wokół nas.

1. Pojęcie znaku (element znaczący i znaczony).
2. Rodzaje znaków:
a) oznaki (symptomy),
b) znaki umowne:
- symboliczne (konwencjonalne, arbitralne),
- ikoniczne (ikonograficzne).
3. Znaki języka naturalnego.

Zad. s. 19: 4 (w wymienionych znakach uczniowie wskazują element znaczący i znaczony), 1, 6.

L07 (15 IX 2020): Język - narzędzie porozumienia.

1. Akt komunikacji (analiza schematu).
2. Funkcje języka.

P.d. Zabierz na następną lekcję Biblię. Wybierz na zasadzie przypadku jakiś fragment biblijny i zastanów się nad jego wymową i związkiem z Twoim życiem.

L08 (17 IX 2020): Biblijne źródła kultury europejskiej.

1. Czas powstania Biblii.
2. Języki biblijne.
3. Podział ksiąg biblijnych.
4. Pochodzenie wyrazu Biblia. 5. Pojęcia sacrum i profanum.
6. Styl biblijny.

P.d.
Praca z tekstem Anny Świderkówny Rozmowy o Biblii (zad. s. 28).

L09 (21 IX 2020): Historia Abrahama.

Rdz 22,1-18. Tok pracy (s. 38-39): analiza, interpretacja, wartości i postawy, wypowiedź pisemna.

Omówiono zad. 5, 12, 13.

P.d. Pozostałe zadania. Przeanalizować materiał s. 38-41.

L10 (22 IX 2020): Cierpienie w Biblii – Księga Hioba.

Na ocenę: historia Abrahama (analiza i interpretacja tekstu, odpowiedzi na wybrane pytania).
Forma gatunkowa i kontekst religijny Księgi Hioba (s. 46) - praca z podręcznikiem.
. Praca z fr. Księgi Hioba (s. 47) wg zadań z zakresu analizy, interpretacji.

1. Sytuacja egzystencjalna Hioba.
2. Analiza języka.

L11 (22 IX 2020): Życie, śmierć i los – Księga Koheleta.

1. Tytuł księgi.
2. Środki artystyczne.

P.d. Parzyści - zadania parzyste 1-10, nieparzyści - nieparzyste.

L12 (24 IX 2020): Miłość nie tylko duchowa (Pieśń nad Pieśniami).

Interpretacja fr. tekstu s. 59: 1. Sens dosłowny i alegoryczny relacji między Oblubieńcem a Oblubienicą (s. 59). 2. Analiza porównań.

P.d. Zad. s. 60. Ponadto 10 lub 11 do wyboru.

L13 (28 IX 2020): Świat poezji biblijnej – psalmy.

Na ocenę: wokół Pieśni nad Pieśniami.

Podr. s. 65.
Psalm 47 - interpretacja samodzielna (można korzystać z zadań, ale nie trzeba).
Psalmy w wykonaniu Małgorzaty Hutek.

L14 (29 IX 2020): Biblijna wizja końca świata.

Na ocenę: interpretacja Psalmu 47 (s. 67); porównanie tego psalmu z Psalmem 13. Najpierw jednak praca z tekstem Agnieszki Osieckiej Chwalmy Pana (s. 69) i wykonanie zadań analitycznych oraz interpretacyjnych (s. 70).

Realizacja tematu lekcji (podr. s. 76).
1. Geneza Apokalipsy św. Jana.
2. Apokalipsa jako gatunek. Etymologia nazwy gatunku.
3. Cel, dla którego Apokalipsa zostła napisana.
4. Element wizyjny w utworze - definicja wizji.

L15 (29 IX 2020): Biblia w literaturze i kulturze - powtórzenie wiadomości.

Podr. s. 80.

L16 (1 X 2020): Biblia - praca klasowa.

P.d. Analiza tekstu nieliterackiego. Zad. s. 83.

L17 (5 X 2020): Analiza tekstu nieliterackiego (Gerhard Lohfink, Wielość gatunków i form biblijnych).

Uczniowie mieli przygotować zadania w ramach pracy domowej.
Analiza tekstu nieliterackiego. Zad. s. 83.
P.d. Przygotować ustną interpretację wiersza Szymborskiej (s. 86).
Wypożyczyć Mitologię Parandowskiego i Króla Edypa.

L18 (6 X 2020): Tworzenie własnego tekstu (wypowiedź ustna na podstawie interpretacji obrazu Petera Bruegla Wieża Babel oraz wiersza Na wieży Babel Wisławy Szymborskiej).

Uczniowie w początkowej fazie nie korzystają z podręcznika.

L19 (6 X 2020): Źródła literatury – antyk.

Praca z podr. Redagowanie punktu do wstępu (s. 88). Sporządzanie notatek - wybór najważniejszych faktów. Problem pojęcia poezja definiowanego przez Arystotelesa jako sztuka naśladowcza.

L20 (8 X 2020): Tematyka miłosna i patriotyczna w liryce greckiej (Safona, Tyrtajos).

P.d. Zadania 9. lub 10. s. 92 (w Teams).

L21 (12 X 2020): Wnioski z analizy pracy klasowej (Biblia).

I Przedstawienie wniosków z analizy pracy klasowej
1. Frazeologizmy biblijne sprawiają problem. Polecenie zredagowania zdań ze związkami frazeologicznymi zostało niewłaściwie zinterpretowane.
2. Pojawiły się rażące błędy ortograficzne np. w wyrazach: Biblia, Nowy Testament, Stary Testament, ... . II Wnioski z zadania w Teams
III Wnioski z zadania 9. lub 10. s. 92 (Teams).

P.d. s. 96, zad. 1-6.

L22 (13 X 2020): Filozofia sztuką życia.

Rozmowa o Sokratesie, jego poglądach i postawie.
S. 96-97, zad. 1-6 oraz 9.

L23 (13 X 2020): Mit o złotym wieku.

I Wprowadzenie do lekcji - interpretacja graffiti PichiAvo (s. 107): rozpoznawanie, którego z bogów greckich przedstawia graffiti, refleksje o obecności (nieobecności) sztuki klasycznej we współczesnym świecie.
II Praca z podręcznikiem (s. 107).
1. Czym jest mit?
2. Jak Grecy postrzegali świat?

P.d.
1. J. Parandowski, Miotologia: Narodziny świata (s. 36-49).
2. Praca nad. zad. s. 109 (Teams: 02-złoty-wiek-zad. 1-5 wg przydziału w pięciu grupach).
3. Zad na przyszły tydzień (wg przydziału grupowego).
Gr. I (nr 1-5) - zad. 1, 6, 11
Gr. II (nr 6-10) - zad. 2, 7, 12
Gr. III (nr 11-16) - zad. 3, 8, 13
Gr. IV (nr 17-21) - zad. 4, 9, 14
Gr. V (nr 22-27) - zad. 5, 10, 15

L24 (15 X 2020): Powstanie świata i pojawienie się człowieka w mitologii greckiej.

Praca z fr. książki Mitologia Jana Parandowskiego (s. 100).
Analiza zadań z zakresu analizy i interpretacji (zadania z wartości i postaw - do rozliczenia).
P.d. Mit o Apollinie i Marsjaszu z książki Parandowskiego (s. 69).

L25 (19 X 2020): Pojedynek bez szans na zwycięstwo (Zbigniew Herbert, Apollo i Marsjasz).

1. Bogowie i ich relacje z ludźmi w różnych religiach (motyw rywalizacji).
2. Streszczenie fragmentu Mitologii Jana Parandowskiego - pojedynek Apollina z Marsjaszem (s. 112).
3. Interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta Apollo i Marsjasz (s. 113).
4. Zadania analityczno-interpretacyjne (s. 114-115):
zad. 2 i 3.
P.d.
1. Zad. s. 114-115 (zad. 1, 4,5,6 i jedno wybrane z zakresu 7-8)

L26 (20 X 2020): Frazeologizmy antyczne (mitologizmy).

Na ocenę:
1. W jaki sposób Grecy wyobrażali sobie powstanie świata i pojawienie się człowieka. W wypowiedzi należy się odnieść do motywów Chaosu i postaci bogów, którzy wyłaniają się z niego.
2. Dokonaj interpretacji wiersza Zbigniewa Herberta Apollo i Marsjasz. Postaw tezę i ją uzasadnij. Przedstaw plan zdarzeń (wg ćw. 1, s. 114) oraz dwa wybrane zadania z pracy domowej.

Dokończenie pracy nad wierszem Herberta (zgodnie z p.d.).
Analiza frazeologizmów (s. 115)

L27 (20 X 2020): Tęsknota na wieki - mit o Demeter.

1. Definicja archetypu.
2. Mit o Persefonie i Demeter - wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych.
3. Interpretacja tekstu Do Demeter (s. 120).

P.d.
1. Mit o Demeter w ujęciu Parandowskiego (s. 110).
2. S. 121, zad. 6.
3. Zad. 7: nr 1-9; zad. 8: nr 10-18; zad. 9: nr 19-27.

UWAGA! ZADANIA PROJEKTOWE:
1. Pismo obrazkowe (s. 20).
2. Antologia najpiękniejszych wierszy o miłości (s. 62).
3. Wystawa projektowa na temat wizji apokalipsy (s. 79).
4. Konflikty między bogami a ludźmi - wystawa (s. 115).
5. Przedstawienie teatralne Rodzice i dzieci na motywach mitologicznych (s. 121).
6. Antyczna księga śmiechu (s. 167).
7. Obrazy Innego w tekstach kultury (s. 171).

Zgłoszenia do zadania - do końca listopada (nazwiska członków grupy).

L28 (29 X 2020): Demeter i Persefona - relacje między matką i córką w świetle mitologii greckiej.

Podano L29. Zad. s. 124, parzyści parzyste, nieparzyści - nieparzyste (jedno można pominąć, jedno tylko częściowo).

L29 (2 XI 2020): Poprawa sprawdzianu z Biblii (tesportal.pl).

L30 (3 XI 2020): Miłość silniejsza niż śmierć (Orfeusz i Eurydyka).

Interpretacja utworu Jacka Kaczmarskiego Przechadzka z Orfeuszem (s. 123). Prezentacja p.d. s. 124 (parzyści, nieparzyści, jedno zadanie można było pominąć).

Porównaj zakończenie utworu Kaczmarskiego z mitologiczną opowieścią o Orfeuszu.

L31 (3 XI 2020): Symbolika grecko-rzymska (zwierzęta, rośliny, przedmioty).

Podr. s. 124-125. Opracowanie krzyżówki lub przygotowanie testu na wybranej platformie.

L32 (5 XI 2020): Walka i wojna w Iliadzie.

Na ocenę:
1. Przypomnij mit o Demeter i Persefonie i wyjaśnij, w jaki sposób mit ten mówi o zjawiskach przyrodnicznych oraz co mówi o człowieku.
2. Symbolika grecko-rzymska.
I Prezentacja p.d. - podr. s. 124-125. Opracowanie krzyżówki lub przygotowanie testu na wybranej platformie.

II Praca z fr. Iliady s. 127 (zad. s. 129).

P.d. Jedno zadanie z lekcji wybrane miało być zamieszczone z notatkach z lekcji, trzy wybrane - w zadaniu domowym w Teams.

L33 (9 XI 2020): Pycha i przebaczenie w Iliadzie Homera.

Na ocenę: zadanie w formularzu 01-iliada.

Analiza p.d. (jedno zadanie z lekcji wybrane miało być zamieszczone z notatkach z lekcji, trzy wybrane - w zadaniu domowym w Teams).

Realizacja tematu lekcji
1. Podr. s. 133, zad. 2 (emocje Achillesa wywołane przez prośbę Priama).
2. Zad. 4 (za co Achilles przeprasza nieżyjącego Patroklosa?).
3. Jedno wybrane.

Uwaga! 10 XI w ramach poprawy Biblii zadania otwarte.

L34 (10 XI 2020): Spojrzenie Greków na ludzki los (refleksje Achillesa w Iliadzie Homera.

1. Analiza p.d. (zad. 2. i 4. s. 133 oraz jedno wybrane).
2. Realizacja tematu lekcji.
3. Poszukiwanie odniesień między spojrzeniem Greków a tym samym problemem ukazanym w Biblii.

L35 (10 XI 2020): Siła perswazji (mowa Agamemnona).

1. Perswazyjne użycie języka - perswazja a manipulacja(s. 134).
2. Retoryka i jej początki.
3. Kompozycja mowy.
4. Praca z fr. Iliady s. 136-137, zad. 1. i 2.

L36 (12 XI 2020): Wędrówka w Odysei Homera (Teams, formularze i dokumenty Google).

1. U źródeł kultury śródziemnomorskiej - obraz codzienności w opowieści zakorzenionej w mitach (podr. s. 138).
2. Podróże Odyseusza - basen Morza Śródziemnego (kontekst geograficzny).
3. Między przestrzenią rzeczywistą a fantastyczną - dwupłaszczyznowość świata przedstawionego.
4. Interpretacja fr. Odysei (s. 139-141) - zad. 1-10 s. 142 (wg numerów): dokument Google 01-odyseja.

P.d. Analizujemy wszystkie odpowiedzi i ustosunkowujemy się do nich.

L37 (16 XI 2020): Losy Odyseusza jako przykład toposu homo viator - czy wędrówka może stanowić wartość?

Na ocenę: interpretacja fr. Odysei (s. 139). Uczeń miał wsparcie w postaci odpowiedzi koleżanek i kolegów na pyt. 1-10, s.142 (dokument 01-odyseja).

Realizacja tematu lekcji - swobodne wypowiedzi, następnie formularz 03-odyseusz-homo-viator: uczniowie wykonują zad.:
- 11, s. 143 (Odyseusz jako homo viator
- 14, s. 143 (wędrówka - wartość).

P.d. Należy wybrać jedno z zadań ze str. 143 i wykonać w zeszycie: 12, 13, 15, 16, 17.

L38 (17 XI 2020): Odyseusz i Penelopa jako archetypy miłości małżeńskiej i wierności (?).

Wnioski z analizy formularza 03-odyseusz-homo-viator.
Analiza wypowiedzi uczniów zgodnie z dokonanym wyborem zadań ze str. 143 - prezentacja notatki i komentarz. Rozmowa wokół Odysei.

L39 (17 XI 2020): Antygona Sofoklesa - tragedia wzorcowa.

1. Co to jest tragedia jako gatunek?
2. Na czym polega zasada trzech jedności?
3. Jak jest przyczyna nieszczęść rodu Labdadików, do którego należy Antygona?

4. Praca w dokumencie 02-antygona-151.

P.d. Obowiązują 1-10 (w formularzu pomoc) oraz 11 i 12, s. 151.

L40 (19 XI 2020): Postawy i charaktery Antygony oraz Ismeny - gdzie mogą tkwić przyczyny odmienności?

Na ocenę: interpretacja fr. Antygony - uczeń pięć pytań 1-10 (s. 151), na które odpowiada. Następnie prezentuje refleksje w odniesieniu do zad. 11 lub 12.
Komentarz do zadań w dokumencie 02-antygona-151.

Cele lekcji:
1. Porównanie postaw Antygony i Ismeny.
2. Interpretacja wybranych fragmentów tekstu i poszukiwanie w nich argumentów do tematu - wskazywanie przyczyn odmienności postaw.

L41 (23 XI 2020): Racje Antygony wobec racji Kreona.

Podr. s. 152; praca w dokumencie 03-antygona-racje.
P.d. Obowiązują wszystkie zad. s. 154-155. Trzeba się odnieść do odpowiedzi w dokumencie 03.

L42 (24 XI 2020): Racje Kreona przeciw racjom Antygony.

Na ocenę: zad. s. 154-155 (ustosunkowanie się do odpowiedzi w dokumencie 03-antygona-racje).
Cele lekcji. Uczeń:
1. Zna kontekst historyczno-polityczny dotyczący systemu sprawowania władzy w Atenach i Tebach.
2. Potrafi zinterpretować wskazany fragment tragedii antycznej, rozwijając pojawiające się w nim problemy dotyczące racji bohaterów.
Przebieg lekcji:
1. Praca z fr. podr. s. 156 (Ateny - demokracja, Teby - porządek despotyczny, monarchia).
2. Interpretacja fr. tekstu (wypowiedzi poszczególnych bohaterów) - wyodrębnianie problemów.

L43 (24 XI 2020): Hybris, wina tragiczna i ironia tragiczna - interpretacja Antygony Sofoklesa.

Cele lekcji. Uczeń:
1. Rozumie i potrafi stosować w wypowiedzi pojęcia: hybris, wina tragiczna, ironia tragiczna.

2. Przedstawia racje bohaterów, opowiada się za jednym z nich i uzasadnia swoje zdanie.

Przebieg lekcji:
1. Definicja pojęć: hybris, wina tragiczna, ironia tragiczna (s. 159).
2. Praca nad zadaniami z wartości i postaw (12, 13, 14 s. 159: formularz 04-antygona...).

P.d. s. 159, zad. 8, 9 oraz jedno z zakresu 12-14. Obowiązuje interpretacja fr. tekstu.

L44 (26 XI 2020): Interpretacja Stasimonu I - Antygona Sofoklesa.

Sprawdzenie zgodnie z poleceniem z p.d.
Stasimon I (Wolne Lektury s. 11 (wydanie książkowe s. 19).
Uczniowie sami wybierają metodę pracy (np. koło interpretacji).

P.d. Odnieść Stasimon I do całego utworu. Wybrać do interpretacji jeszcze jeden stasimon.

L45 (30 XI 2020): Herodot czytany przez Kapuścińskiego.

Teatr gecki - podsumowanie:
1. Z którym elementem teatru greckiego związany jest wyraz scena?
2. Jakie dwie funkcje pełniła maska teatralna?
3. W jakim celu stosowano koturny i długie płaszcze aktorskie?

1. Dzieje Herodota z Halikarnasu arcydzieło prozy greckiej i źródło wiedzy historycznej oraz kulturowej (s. 168).
2. Sylwetka Ryszarda Kapuścińskiego i jego dokonania reporterskie.
3. Relatywizm i pluralizm kulturowy zamiast etnocentryzmu i ksenofobii (pojęcia s. 171).
4. Praca w dokumencie 04-herodot-kapuściński (wg numerów, zad. 11 nr 6, 16, 26). Zad. 12, 13 wszyscy w zeszytach).

L46 (1 XII 2020): Ksenofobia czy pluralizm kulturowy?

Uwaga! Sprawdzian z antyku 15 grudnia.

1. Analiza dokumentu 04-herodot-kapuściński (wg numerów, zad. 11 nr 6, 16, 26). Zad. 12, 13 wszyscy w zeszytach).
2. Realizacja tematu.

L47 (1 XII 2020): Epikureizm i stoicyzm Horacego.

1. Pieśń jako gatunek (s. 184).
2. Sylwetka Horacego - rola Mecenasa.
3. Między epikureizmem a stoicyzmem.
4. Interpretacja Pieśni zimowej (s. 186) dokument 05-horacy-pieśń-zimowa.

P.d. Należy zapoznać się z odpowiedziami innych osób i ustosunkować się do nich. Trzeba umieć interpretować poszczególne strofy.

L48 (3 XII 2020): Trwałe i ulotne wartości w życiu człowieka - interpretacja pieśni Horacego Do Mecenasa.

1. Na ocenę: interpretacja Pieśni zimowej Horacego (s. 186).
2. Praca z tekstem Do Mecenasa (s. 188).

P.d. Należy się przygotować do interpretacji wskazanych strof i wyjaśniania elementów koła interpretacji.

L49 (7 XII 2020): Wnioski z przebiegu dotychczasowej pracy zdalnej, w tym wnioski z analizy wpisów w formularzach i dokumentach.

1. Interpretacja wiersza Horacego Do Mecenasa (s. 188).
2. Realizacja tematu.
3. W razie dyspozycji czasem interpretacja wiersza Horacego Do Pompejusza Grosfusa (s. 190).

P.d. Przygotowanie interpretacji wiersza Horacego Do Pompejusza Grosfusa (s. 190).

L50 (8 XII 2020): Poeta natchniony: Horacy, Wzniosłem pomnik.

1. Interpretacja wiersza Horacego Do Pompejusza Grosfusa (s. 190):
a) formularz 05-horacy-do-pompejusza-grosfusa (do 18.15 było 6 wpisów),
b) analiza dokumentu 06-horacy-do-pompejusza-z-form-05.
2. Kontekst literacki (s. 192).
3. Interpretacja wiersza Wzniosłem pomnik (s. 193) metodą koła interpretacji.

L51 (8 XII 2020): Horacy jako wychowawca (Ojczyzna - okrętem).

1. Sprawdzenie umiejętności interpretacji fr. wybranych wierszy Horacego.
2. Kontekst historyczny poezji patriotycznej Horacego (s. 195).
3. Interpretacja wiersza Ojczyzna - okrętem (s. 195).

Na temacie skupiają się przede wszystkim ochotnicy, którzy chcą polepszyć stan punktów z zakresu wpisów w dokumentach i formularzach. Temat będzie rozwijany na rozszerzeniu.

L52 (10 XII 2020): Język oficjalny i nieoficjalny.

1. Odmiany języka (s. 200).
2. Formy użytkowe.
3. Zad. 1-8, s. 202. Przydział wg numerów. Nr 9 zad. 5, 15, 25., nr 10, 20 zad. 6.

L53 (14 XII 2020): Gatunki pisemne języka użytkowego - analiza prac uczniów (Teams).

1. Informacja uczniów na temat metod pracy i źródeł zawierających wzorce pism użytkowych.
2. Prezentacja prac zgodnie z przydziałem (wg numerów, zob. p.d. L52).
3. Informacja zwrotna i ustalenie terminu wykonania kolejnej wersji zadania (sobota).

L54 (15 XII 2020): Literatura Greków i Rzymian - podsumowanie.

1. Terminy i pojęcia z zakresu kształcenia literackiego i kulturoweg (s. 205).
2. Zadania przekrojowe (s. 205) - przydział zadań wg numerów 1-10: praca w dokumencie.

Film o starożytnej Grecji.

L55 (15 XII 2020): Praca klasowa - Literatura Greków i Rzymian.

1) Zadania zamknięte - quizizz.
2) Zadania otwarte (pojęcia) - testportal.
3) Zadanie interpretacyjne - testportal.

L56 (17 XII 2020): Gwara młodzieżowa jako odmiana współczesnej polszczyzny (Teams).

Praca z tekstem (s. 202-203, zad. 1-5).
P.d. S. 203, zad. 5. i 7.

L57 (21 XII 2020): Tysiąc lat kultury średniowiecza.

Praca z podręcznikiem:
1. Średniowiecze w Europie i w Polsce - rzut oka na mapę Europy (s. 212).
2. Kontekst historyczny - podstawowe fakty i chronologia (wyjątkowość okresu "jesieni średniowiecza").
3. Co dało Polsce przyjęcie chrześcijaństwa?
4. Uniwersalizm kultury średniowiecza: zjawisko pozytywne czy negatywne?
5. Symbolika liczby cztery oraz inne liczby symboliczne wpisane w plan idealnego kościoła wg Honnecourta (s. 213).
6. Funkcje łaciny a funkcje języków narodowych (na czym polega paradoks).
7. Średniowieczna symbolika zwierząt (bestiarium, 214).

P.d. Praca z tekstem J. Le Goffa Kultura średniowiecznej Europy (s. 215):
zadania z zakresu analizy (s. 215-216).

L58 (22 XII 2020): Symboliczne postrzeganie świata w epoce średniowiecza.

1. Sprawdzenie zadań z zakresu analizy.
2. Zadania z zakresu interpretacji (s. 216).
3. Wnioski dotyczące tematu lekcji.

L59 (22 XII 2020): Język jako system znaków.

Podr. s. 221.

L60 (18 I 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (Literatura Greków i Rzymian).

1. Prezentacja wniosków.
2. Uzupełnienie poprzedniego tematu - ćwiczenia s. 223.

L61 (19 I 2021): Język zbiorem znaków (praca z tekstem Jana Parandowskiego).

Podr. s. 221.

Zadania kontrolne:
1. Wyjaśnij pojęcia: fleksja, deklinacja, koniugacja.
2. Po co jest potrzebna w języku fleksja?
3. Czym się różni słowotwórstwo od fleksji?
4. Wyodrębnij elementy fleksyjne i słowotwórcze w wyrazie poczekalnią.

L62 (19 I 2021): Bogurodzica - poetycki traktat teologiczny.

1. Okoliczności powstania Bogurodzicy (s. 224).
2. Idea pośrednictwa i motyw deesis.
3. Zad. 1. s. 227.

P.d. S. 227 (zadania pozostałe).

L63 (21 I 2021): Bogurodzica literackim wyrazem idei hierarchizmu i teocentryzmu.

Zad. s. 227.

P.d. S. 229, trzy wybrane zadania nieparzyści z nieparzystych, parzyści z parzystych.

L64 (25 I 2021): Bogurodzica – pierwszy polski hymn

1. W czasie jakich uroczystości pojawiała się Bogurodzica? (s. 228 i 229).
2. Bogurodzica jako hymn (s. 229, zad. 3). Rodzaje hymnów.
3. Czy znacie utwór, który nie spełnia niektórych kryteriów przynależności gatunkowej a jest hymnem państwowym? Których kryteriów nie spełnia?

L65 (26 I 2021): Średniowieczna mowa uczuć w Lamencie świętokrzyskim.

1. Jaką rolę może odgrywać tytuł i w jaki sposób utwory mogły otrzymywać różne tytuły (s. 234).
2. Przynależność gatunkowa utworu (plankt, lament).
3. Lament świętokrzyski jako apokryf.
4. Pieta jako sposób przedstawienia Matki Boskiej i Chrystusa.

L66 (26 I 2021): Wizerunek Matki Boskiej w Bogurodzicy i w Lamencie świętokrzyskim.

P.d. Jak w temacie (trzy różnice).

L67 (28 I 2021): Średniowieczny wzór rycerza (Pieśń o Rolandzie).

1. Antyczne pierwowzory etosu rycerskiego (s. 238).
2. Kontekst historyczny.
3. Gatunek: chanson de geste ('pieśń o czynach').
S. 240, zad. 1-4.
P.d. S. 240, zad. 5-7 oraz jedno wybrane z 8-12 (parzyści z parzystych).

L68 (1 II 2021): Porównanie postaw heroicznych bohaterów literatury antycznej i średniowiecznej.

1. Analiza pracy domowej.
2. Kontekst historyczny: kultura arabska, mozarabska i czasy rekonkwisty - grafika s. 241 (Dziedziniec Lwów, zaspół pałacowy Alhambra, Granada).
3. Zad. 12, s. 241 - porównanie:
a) Rzecz to piękna Tyrtajosa (s. 93)
b) Iliada Homera (s. 127)
c) Pieśń o Rolandzie

P.d. Ciąg dalszy porównania.

L69 (2 II 2021): Średniowieczny wzór władcy (Kronika polska Galla Anonima).

Na ocenę:
Porównaj postawy heroiczne opisane przez Tyrtajosa, Homera i autora Pieśni o Rolandzie. Czy któregoś z bohaterów uznajesz za wzór godny naśladowania? Uzasadnij.

1. Co wiemy o autorze Kroniki polskiej? (mnich benedyktyński z Francji czy z Lido koło Wenecji; pisze kronikę na dworze księcia Bolesława na początku XII w., "by za darmo nie jeść polskiego chleba" - czy musiał?).
2. Rola łaciny i sposób jej wykorzystania przez Galla Anonima (sytuacja języka polskiego w tamtym czasie i pierwsze słowa polskie w różnych dokumentach: Bulla gnieźnieńska 1136 (ponad 400 nazw własych, nazw miejscowości i nazwisk; pierwsze zdanie w Księdze henrykowskiej).

L70 (2 II 2021): Bolesław Chrobry jako średniowieczny ideał władcy.

S. 245, zad. 11 - punkt wyjścia tematu lekcji.

Przebieg spotkania cesarza Ottona III z Bolesławem Chrobrym, wymieniane dary i ich znaczenie religijne oraz polityczne, cel Chrobrego i jego wizerunek jako władcy idealnego (cnoty).

P.d. Obowiązują również zad. 6-10 s. 245 oraz jedno wybrane (12. lub 13.).

L71 (4 II 2021): Czym jest asceza? Legenda o świętym Aleksym.

I Realistyczny czy wyidealizowany wizerunek Bolesława Chrobrego w Kronice polskiej Galla Anonima. Wypowiedź należy zredagować tak, by znalazły się w niej odpowiedzi na pytania s. 245. Dodatkowo do wyboru zad. 12. lub 13.
II Realizacja tematu:
1. Okoliczności powstania Legendy o świętym Aleksym (s. 250).
2. Gatunek - żywot świętego: co znajdziemy w każdym żywocie świętego?
a) cudowne narodziny,
b) młodość (grzeszna?),
c) cuda (za życia i po śmierci).
3. Asceza - różne formy wyrzeczenia (rezygnacja z ziemskich przyjemności i fuga mundi, czyli ucieczka od świata: może być miejsce odludne albo słup).
4. Praca z tekstem - zad. 1-5, s. 254 (analiza) - p.d.

L72 (8 II 2021): Realizacja własnych ideałów czy posłuszeństwo wobec autorytetów?

1. Analiza tekstu (zad. 1-5, s. 254) - sprawdzenie p.d.
2. Wartości i postawy (zad. 10-12).
3. Wejście w temat lekcji (zad. 13, s. 255).

P.d. Plan rozprawki.

L73 (9 II 2021): Analiza i interpretacja wiersza Malowani święci Jana Twardowskiego.

1. Wnioski z analizy planów rozprawek (Messenger).
2. Analiza i interpretacja wiersza - podr. s. 255.

a) elementy psychiki (linia falista), elementy wyglądu świętych (linia prosta),

L74 (9 II 2021): Święty Franciszek - odmienny wzorzec świętego na tle postaw ascetów epoki średniowiecza.

1. Okoliczności powstania Kwiatków świętego Franciszka (XIII/XIV w., język włoski, anonimowy franciszkanin, język niemal naiwny).
2. Kim był święty Franciszek z Asyżu (kontekst biograficzny, s. 257).
P.d. Pierwszy tekst i pięć zadań do niego.

L75 (11 II 2021): Które z idei wyznawanych przez świętego Franciszka pozostały ważne do dziś?

Zob. zad. 17, s. 259.

P.d.
1. Zad. 10, s. 259.
2. Zad. 17 (jak w temacie).

L76 (15 II 2021): Danse macabre – taniec ze śmiercią.

1. W kontekście historycznym i epidemiologicznym - wielka dżuma w połowie XIV w. (s. 267).
2. Funkcje motywu danse macabre.
P.d. Zad. 1-5, s. 271.

L77 (16 II 2021): Ars moriendi (sztuka umierania) w literaturze i kulturze średniowiecza (Teams).

Punktem wyjścia zad. 15, s. 271 - redagowanie notatki syntetyzującej.

L78 (16 II 2021): W krzywym zwierciadle satyry średniowiecznej.

Analiza fr. od s. 274, zad. 1 (kilka przykładów).

P.d. Zad. 1-4, s. 276.

L79 (18 II 2021): Obrazy śmierci w utworze Rozmowa Mistrza Polikarpa ... oraz w wierszu Wywiad Mirona Białoszewskiego.

P.d. Zad. s. 276-277 oraz ustalenie kryteriów porównania utworów i na tej podstawie dokonanie porównania (np. kryterium: wygląd śmierci).

L80(22 II 2021): Analiza i interpretacja wiersza Wywiad Mirona Białoszewskiego.

1. W jaki sposób została przedstawiona w utworze śmierć i jakie były cele takiej kreacji jej obrazu? Wskaż trzy istotne środki stylistyczne i określ ich funkcje.
2. W jakim sensie możemy mówić, że Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią jest satyrą?
3. Zaproponuj tezę interpretacyjną do wiersza Mirona Białoszewskiego Wywiad i ją uzasadnij.
4. Przedstaw jedno kryterium porównania wiersza Białoszewskiego z utworem średniowiecznym i dokonaj tego porówania.

Podr. s. 277.
br>

L81 (23 II 2021): Opowieść o miłości nieszczęśliwej w Tristanie i Izoldzie.

Porównaj Rozmowę Mistrza Polikarpa ze Śmiercią oraz wiersz Wywiad Mirona Białoszewskiego.

Realizacja tematu lekcji:
1. Praca z fr. tekstu s. 280, zad. z analizy (1-4).
2. Źródła tekstu (s. 279).
3. Romans rycerski jako gatunek (poprzedzający powieść).
4. Kontekst literacki i kulturowy.

L82 (23 II 2021): Nawiązania do historii Tristana i Izoldy w wierszu [tutaj leży Izold jasnowłosa...] Haliny Poświatowskiej.

1. Kontekst biograficzny - doświadczenia Haliny Poświatowskiej jako pacjentki i jej osobisty dramat życiowy (śmierć męża).
2. Sytuacja liryczna i kreacja podmiotu lirycznego.
3. Rola odniesień literackich.

L83 (25 II 2021): Symbolika miłości w romansie rycerskim Tristan i Izolda

Na ocenę:
Miłość: niszczy czy wzmacnia, a może wywiera inny wpływ na ludzi? Omów zagadnienie odnosząc się do Dziejów Tristana i Izoldy oraz innych tekstów kultury.

Realizacja tematu lekcji:
1. Kontekst muzyczny (w tle): Richard Wagner, opera Tristan i Izolda (1859)
2. Praca z tekstem, s. 284.
3. Istotne kwestie:
- symbolika kamieni:
beryl: symbolem wierności i miłości,
chalcedon: łagodzi gniew i pomaga znaleźć drogę do wewnętrznej inspiracji.

P.d. Zad. 1-10 (parzyści, nieparzyści). Rozprawka o miłości.

L84 (1 III 2021): Poetycka summa średniowiecza (Boska komedia Dantego.

1. U źródeł tekstu, forma gatunkowa i kontekst kulturowy (s. 287).
2. Praca z początkiem poematu (s. 289, zad. 1-8).

L85 (8 III 2021): Między goryczą nowych doświadczeń a refleksjami nad przeżytym życiem (Boska komedia Dantego).

S. 289, zad. 9, 10.

L86 (9 III 2021): Średniowieczna wizja zaświatów w Boskiej komedii Dantego.

Na ocenę:
1. Kim są przewodnicy narratora-bohatera i dlaczego akurat oni oprowadzają go tych rejonach?
2. Jaką funkcję pełni obraz kobiety w Boskiej komedii?
3. Zad. 9. lub 10. s. 289.

Realizacja tematu:
1. Kontekst literacki (s. 290).
2. Interpretacja fr. tekstu - zad. 1-5 (s. 291).
3. Zad. 6 - czy strach przed karą jest dobrą motywacją?

L87 (9 III 2021): Pojmowanie śmierci w średniowieczu i obecnie.

Wokół zad. 6., s. 292.

P.d. Motywy i idee średniowiecza s. 296-297 (quizizz, testportal lub krzyżówka - ewentualnie przyswojenie).

L88 (11 III 2021): Motywy i idee średniowieczne - podsumowanie.

Motywy i idee średniowiecza s. 296-297 (quizizz, testportal lub krzyżówka - ewentualnie przyswojenie).

P.d. Prezentacja PP przydzielonego motywu.

L89 (15 III 2021): Moje spojrzenie na epokę średniowiecza - prezentacje.

L90 (16 III 2021): Praca klasowa - średniowiecze.

L91 (16 III 2021): Katedra Jacka Dukaja i film Tomka Bagińskiego.

Katedra Jacka Dukaja (s. 318).
Film Katedra

L92 (17 III 2021): Kategorie kultury średniowiecza (analiza tekstu nieliterackiego).

Praca z tekstem s. 324.

P.d. Zad. 4-10 (s. 325).

L93 (22 III 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (średniowiecze).

L94 (23 III 2021): Analiza prezentacji (motywy kultury średniowiecza).

L95 (23 III 2021): Renesans - odrodzenie kultury antycznej. Nowa wizja świata i człowieka.

1. Nazwa epoki i czas trwania (Italia a inne kraje, w tym Polska) (s. 10).
2. Kontekst historyczny (czcionka ruchoma, upadek cesarstwa wschodniorzymskiego, odkrycia geograficzne).
3. Kontekst religijny - reformacja.
4. Kontekst kulturowy - antropocentryzm.

Omówiono do kontekstu religijnego włącznie.

Problem do rozwiązania:

Na czym polega wpływ upadku cesarstwa wschodniorzymskiego na rozwój renesansu?
Grafika na dole str. 12 powinna się znaleźć w zeszycie, ale może być ujęta w innej formie. Ważne, aby obok haseł pojawiły się komentarze wyjaśniające pojęcia.

L96 (25 III 2021): Renesansowe usytuowanie człowieka w centrum świata (Eugenio Garin Człowiek renesansu).

Praca z tekstem (s. 13).

P.d.
1. Podsumowanie.
2. Wielcy ludzie renesansu (s. 14-15).

L97 (29 III 2021): Człowiek w centrum – filozofia renesansu.

Podr. s. 18.

Praca z tekstem: Giovanni Pico della Mirandola, O godności człowieka (s. 19). Zad. 1-4 z analizy i jedno wybrane z interpretacjci.

P.d. S. 20, zad. 16.

L98 (30 III 2021): Czy człowiek jest istotą naprawdę godną podziwu? Wypowiedź argumentacyjna.

L99 (30 III 2021): Rzeczpospolita idealna (Andrzej Frycz Modrzewski O poprawie Rzeczypospolitej)

Podr. s. 32.

Formularz 06-modrzewski-o-poprawie-rzeczypospolitej.

P.d. S. 35, zad. 13 - dla ochotników.

L100 (8 III 2021): Miłość w noweli doskonałej (Boccaccio Sokół).

Podr. s. 36. S. 40, zad. 1-5.

P.d. Zad. 6-8 oraz jedno wybrane z zakresu 9-11.

L101 (12 IV 2021): Renesansowe małżeństwo doskonałe: Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego.

1. Sylwetka Mikołaja Reja (s. 47).
2. Żywot jako gatunek literatury parenetycznej (s. 46).
3. Zad. analityczne 1-7 s. 49.
4. Zadania interpretacyjne 8-10.

P.d. Wybrane zadanie z zakresu 12-14 (s. 49).

L102 (13 IV 2021): Interpretacja wiersza Może będzie lepiej Ewy Lipskiej.

Tekst s. 50.

L103 (13 IV 2021): Renesansowy wzór gospodarza w Żywocie człowieka poczciwego Mikołaja Reja.

1. W miejsce ideału rycerza średniowiecznego, wzór osobowy szlachica ziemianina (s. 51 oraz tabela s. 52).
2. Wzorzec osobowy dworzanina (Łukasz Górnicki, Dworzanin polski (s. 51-52).

P.d. Zad. 7, 8, 10, s. 54.

L104 (15 IV 2021): Optymizm humanisty - Jan Kochanowski [Serce roście patrząc na te czasy...].

1. Fascynacja Kochanowskiego poezją Horacego (s. 55).
2. Pieśń jako gatunek.

P.d. Teza (trzy elementy co najmniej) i argumenty.

L105 (19 IV 2021): Stoicyzm i epikureizm w pieśni [Chcemy sobie być radzi...] Jana Kochanowskiego.

L106 (20 IV 2021): Humanista i obywatel w Pieśniach - Pieśń o dobrej sławie Jana Kochanowskiego

Podr. s. 66.

Zadania z analizy, ale rozliczanie - strofami.

L107 (20 IV 2021): Interpretacja Pieśni o cnocie Jana Kochanowskiego.

Podr. s. 69.

Teza i argumenty.

P.d. Do wyboru: interpretacja strofa po strofie lub zad. 1-8, s. 70.

L108 (26 IV 2021): Pieśń o spustoszeniu Podola Jana Kochanowskiego – liryka apelu.

Podr. s. 71.

L109-110 (27 IV 2021): Praca klasowa - interpretacja wybranej pieśni Jana Kochanowskiego.

Praca nad zad. 2., s. 74. (po zakończeniu pracy klasowej).

P.d. Zad. 10. lub 13. s. 74.

L111 (29 IV 2021): Nowożytna tragedia Jana Kochanowskiego: Odprawa posłów greckich.

Podr. s. 79, zad. 1 s. 83.

P.d. Zad. 2-6, s. 83 oraz kwestia fotografii s. 82.

L112 (10 V 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej - interpretacja wybranej pieśni Jana Kochanowskiego.

1. Realizacja tematu lekcji - analiza pracy klasowej (testportal.pl).
2. Prezentacja p.d. Zad. 2-6, s. 83 oraz kwestia fotografii s. 82.

P.d. Zad. 11 (nr 1-8), 12 (nr 9-16), 13 (nr 17-do końca), s. 83.

L113 (11 V 2021): Zbiorowość jako bohater tragiczny Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego

1. Interpretacja dialogu między Antenorem a Aleksandrem (s. 80-81).
2. Zadanie:
Antenor powiedział: Grek u mnie każdy, kto ma sprawiedliwą. Zredaguj krótką wymianę zdań między Antenorem a Aleksandrem, w ramach której pojawią się odniesienia do przywołanego zdania.

2. Zad. 7. s. 83 - podstawa tematu lekcji.
- jakie okoliczności mogą sprawić, że zbiorowość staje się bohaterem tragicznym?
- co oznacza właściwie to stwierdzenie?
     

L114 (11 V 2021): Refleksja o państwie w Odprawie posłów greckich Jana Kochanowskiego.

1. Kontekst polityczny (s. 84).
2. Praca z fr. tekstu - zad. z analizy s. 86 oraz jedno wybrane z interpretacji.

L115 (13 V 2021): Interpretacja Pieśni XIV z Ksiąg wtórych Jana Kochanowskiego.

Podr. s. 84.

P.d.
1. Zapoznać się z materiałem o retoryce (s. 87).
2. S. 91, dwa wybrane zad. z analizy i interpretacji (parzyści z parzystych, nieparzyści z nieparzystych).

L116 (17 V 2021): Retoryka dyskusji - spór między Antenorem a Iketaonem.

1. Zasady retoryki (s. 87).
2.

L117 (18 V 2021): Językowe środki retoryczne i chwyty erystyczne.

Podr. s. 88-89.

L118 (18 V 2021): Bóg niewidzialny – psałterz Kochanowskiego (Psalm 13).

Podr. s. 92.

P.d. Numery 1-10, zad. 10 (s. 93), numery 11-20, zad. 11, numery 21-28, zad. 12.

L119 (19 V 2021): Wdzięczność i ufność w psalmach (Psalm 47)

Podr. s. 94.

P.d. Zad. pod fotografią s. 97.

L120 (24 V 2021): Parafraza Psalmu 47 Jana Kochanowskiego a parafraza tego psalmu w Biblii Tysiąclecia.

Podstawą lekcji zad. 10., s. 95.

P.d. S. 95, zad. 10 a, b, c.

L121 (25 V 2021): Poezja wobec straty (Tren IX Jana Kochanowskiego).

1. Kontekst medyczny i kulturowy (s. 100).
2. Kontekst literacki.
3. Kontekst filozoficzny.

L122 (25 V 2021): Stoicyzm zaprzeczony (Tren XI Jana Kochanowskiego).

1. Sylwetka Brutusa (s. 103).
2. Interpretacja tekstu (s. 104).

L123 (27 V 2021): W jaki sposób życie sprawdza światopogląd i system wartości? (Tren XVI Jana Kochanowskiego).

1. Sylwetka Cycerona (s. 103).

L124 (31 VI 2021): Motyw czasu w literaturze, sztuce i filozofii.

1. Filozofia:
- Henri Bergson, modernizm: neguje sposób postrzegania czasu, dzielenia go na minuty, godziny, lata; twierdzi, że czas ma charakter subiektywny, wiąże się z pamięcią człowieka (dla człowieka tracącego pamięć czas nie ma żadnego znaczenia).

2. Sztuka:
- Salvador Dali, surrealizm, Trwałość pamięci: przemijalność, czas ulega deformacji, ulega roztopieniu (jak ser), jest nietrwały, rozpuszczalny.

3. Literatura:
- Jan Kochanowski, Tren XVI (ostatnia strofa, s. 107).

L125 (1 VI 2021): Rozterki religijne w Trenach Jana Kochanowskiego (Tren X).

1. Kontekst religijny (s. 108).
2. Interpretacja tekstu (s. 108).

L126 (7 VI 2021): Konsolacja religijna i konsolacja filozoficzna (Tren XIX albo Sen).

Interpretacja tekstu s. 110. Zad. 1, 2, s. 112.

P.d. S. 112, zad. 3-8.

L127 (8 VI 2021): Treny Jana Kochanowskiego - podsumowanie.

Na ocenę: interpretacja wskazanego trenu.

L128 (8 VI 2021): Romeo i Julia Williama Szekspira jako dramat społeczny.

Interpretacja fragmentu (s. 122).
S. 125, zad. 1-3.

P.d. S. 125, zad. 4-7.

L129 (10 VI 2021): Spór dwu weneckich rodzin i jego skutki.

Podstawą lekcji zad. 16. s. 125.

P.d. S. 125, zad. od 13 do końca.

L130 (14 VI 2021): Psychologia i język miłości ("Romeo i Julia" Szekspira).

Podr. s. 126.

Zad. 1., s. 129.

P.d. Zad. 2-5, s. 129.

L131 (15 VI 2021): Sprawdzian umiejętności redagowania szkicu interpretacyjnego (sprawdzian roczny).

L132 (15 VI 2021): Sprawdzian umiejętności redagowania szkicu interpretacyjnego (sprawdzian roczny).

Rozpoczęto pracę nad etyką wypowiedzi (s. 131). Zad. 1, 2, 3, s. 134.

P.d. S. 134, zad. 4-6.

L133 (17 VI 2021): Etyka wypowiedzi. Analiza fr. dramatu Romeo i Julia Szekspira.

L134 (21 VI 2021): Patriotyzm wobec zagrożenia ojczyzny (Piotr Skarga, Kazania sejmowe).

Podr. s. 135.

L135 (22 VI 2021): Kazania sejmowe Piotra Skargi jako wypowiedź retoryczna.

Tekst s. 136.

L136 (22 VI 2021): Tematy i motywy literatury renesansu.





LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25

PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE







POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2020/2021