Klasa druga liceum lekcje live

     

Uwagi wstępne - lekcje polskiego w liceum - klasa druga



    W klasie drugiej zaplanowano pięć lekcji. Do końca roku planowanych jest 35 tygodni nauki, co daje ok. 175 jednostek lekcyjnych.

    L001 (2 IX 2020): Lekcja organizacyjna: lektury (terminarz), cele, formy pracy... .

Lektury:

William Szekspir Makbet


L002 (7 IX 2020): Reszta jest milczeniem…. W poszukiwaniu nowożytnego wzorca mężczyzny (Zbigniew Herbert, Tren Fortynbrasa).

S. 104.

Porównaj sylwetki Hamleta i Fortynbrasa. W tym celu zaproponuj kryteria porównania. Zwróć uwagę, za pomocą jakich środów poetyckich i zabiegów artystycznych kreowane są postacie w utworze? Można pracować indywidualnie, w parach lub trójkach.

Podano temat L003. Obowiązuje Makbet do aktu I, do sceny III.

L003 (8 IX 2020): Co ma przyjść, przyjdzie…. Przeznaczenie czy wybór? William Szekspir, Makbet.

W oparciu o analizę sceny 2. aktu I wskaż fragmenty, które powinny być niepokojące, jeśli chodzi o zachowanie Makbeta.
Praca z fr. sceny III (podr. s. 109).
1. Zagadnienie realności Czarownic (wypowiedź Banka: "ziele szaleństwa").
2. Konsekwencje wiary w przepowiednie dostrzeżone przez Banka.
3. Uzasadnienie, że pojawienie się postaci fantastycznych jest pomysłem Szekspira na literackie ukazanie podświadomych pragnień i lęków Makbeta. W wypowiedziach Czarownic nie ma niczego, co nie mogło się pojawić w umyśle Makbeta.

L004 (8 IX 2020): Literacka psychologia zbrodni i sposoby jej ukazania w Makbecie Williama Szekspira.

Podr. s. 115.

Praca z fr. tekstu z uwzględnieniem zadań (s. 119). Konsekwencje czynu, argumenty Makbeta przeciw zbrodni, jego rozterki, wpływ żony, manipulacja z jej strony, moment ostatecznej decyzji (pokojowcy), podżeganie do zbrodni i zbrodnia z premedytacją.

P.d. Uporządkowanie zad. s. 119.

L005 (9 IX 2020): Znak, że ktoś zły zbliża się…. Przyczyny i przejawy zła w dramacie Makbet Szekspira.

1. Czym według ciebie jest dobro, a czym jest zło?
2. Co na ten temat mówi literatura różnych epok?
3. Jak wygląda ocena Makbeta z punktu widzenia Hekate (akt III, scena V).
Najpierw praca indywidualna, potem w grupach.

P.d. Praca z podr. s. 122-123: jest to uzupełnienie zaganień z lekcji.

Na następną lekcję obowiązuje znajomość treści czterech pierwszych aktów.

L006 (14 IX 2020): Czy dłonie te nigdy nie będą czyste?… . Cierpienie, lęk i wina lady Makbet.

Na ocenę: interpretacja sceny IV aktu III:
- określ problemy, jakie się w niej pojawiają,
- przyjrzyj się sylwetce Makbeta,
- jakich środków artystycznych używa Szekspir i czemu one służą.
    Problem zła, wpływ zbrodni na psychikę bohatera, skutki zbrodni.

1. Analiza konstrukcji sceny 1. aktu V (Dama i Medyk obserwujący zachowanie Lady Makbet w czasie snu).
a) sens przedstawionej sytuacji w kontekście wcześniejszych słów i decyzji bohaterki,
b) forma językowa sceny (proza).
2. Przyczyny stanu psychozy.

P.d.
1. S. 128, zad. 4-10: parzyści - parzyste.
2. W oparciu o wybrany utwór przedstaw bohatera cierpiącego z powodu wyrzutów sumienia.

L007 (15 IX 2020): Bohaterowie, którzy cierpią z powodu wyrzutów sumienia.

W jaki sposób w różnych tekstach kultury przedstawiani są bohaterowie, którzy przeżywają wyrzuty sumienia. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane fragmenty Makbeta dotyczące głównego bohatera oraz lady Makbet oraz odnieś sie do innych tekstów kultury.

Praca w parach: parzyści - nieparzyści (praca w oparciu o pytania do tekstu s. 128, gromadzenie materiału do zagadnienia poniżej).
W jaki sposób autorzy przedstawiają w swoich dziełach psychikę człowieka?
Grupy ustalają, jakie problemy uwzględniłyby w swojej wypowiedzi o obrazie psychiki w tekstach kultury.
- ustalenie, co doprowadziło do takiego a nie innego stanu psychicznego bohatera,
- opis zachowania bohatera, które świadczy o silnych przeżyciach psychicznych.

L008 (15 IX 2020): Projekcja spektaklu Makbet w reż. A. Wajdy.

P.d.
1. Pisemna notatka do tematu lekcji. Obowiązkowo uwzględnić lady Makbet i Jokastę oraz zaproponować jeszcze jednego bohatera, który ma wyrzuty sumienia. Wyjaśnić przyczyny i skutki.
2. Dla ochotników - recenzja spektaklu teatralnego Makbet w reż. Andrzeja Wajdy w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie (2010 r.). 3. Wykonanie przydzielonych zadań s. 131 (do spektaklu).

Makbet w reż. A. Wajdy

L009 (16 IX 2020): Cechy dramatu szekspirowskiego.

Nazywanie cech i udowadnianie ich obecności w dramacie.

Interpretacja fr. sceny 5 aktu V: Powinna była umrzeć nieco później. Z którą cechą dramatu szekspirowskiego wiąże się analizowany fragment?

Również końcówka tej samej sceny. Tu widać związek z zasadą obecności scen zbiorowych. Ów las stanowią wszak żołnierze.
P.d. Spektakl Wajdy do końca.


L010 (21 IX 2020): Niczym jest wszystko, jeśli spełnione marzenie nie cieszy…. Makbet w reżyserii Andrzeja Wajdy.

Po spektaklu (s. 131).
Makbet Szekspira - sztuka o zdradzie, zbrodni i zwykłych ludziach.

P.d. Cztery wybrane zadania s. 135.

L011 (22 IX 2020): Los Ewy…. Kobieta renesansu (Margaret L. King, Kobieta renesansu).

Na ocenę:
Obraz władcy pozytywnego i władcy negatywnego w oparciu o scenę 3 aktu IV.

Podr. s. 132.
dpowiedzi na pytania s. 135.

L012 (22 IX 2020): Renesans - wędrówka przez motywy i tematy literatury.

Opracowanie mapy mentalnej tematów i motywów epoki renesansu (s. 138-140).
Analiza poleceń na koniec rozdziału (s. 150).

P.d. Moje spojrzenie na renesans (w wybranej formie: wykład, referat, prezentacja, ...).

L013 (23 2020): Epoka przeciwieństw. Wprowadzenie do kultury baroku.

Jakie cechy nowej epoki dostrzegasz na obrazie Rubensa Minerwa chroniąca Pax przed Marsem? (s. 162)
- dynamizm, niepokój, kontrast, światło, cień, brak harmonii, odniesienia mitologiczne, zmysłowość, sensualizm, skomplikowanie, alegoryczność, diagonalność.

Zadanie
W oparciu o grafikę na str. 159, przedstawiającą cechy baroku, dzieł sztuki tej epoki i cechy artysty barokowego, udowodnij - w oparciu o odniesienia do konkretnych przykładów - prawdziwość wymienionych cech i porównaj z renesansem. Forma pracy jest dowolna (np. tabela, mapa mentalna, ...).

L014 (28 IX 2020): Mitologiczna alegoria w służbie pokoju. Minerwa chroniąca Pax przed Marsem Petera Paula Rubensa.

Moje spojrzenie na renesans (w wybranej formie).

W jaki sposób artyści przedstawiają w swoich dziełach nawiązania do kultury antycznej?
Interpretacja obrazu s. 162.

L015 (29 IX 2020): Człowiek jest szpetny…. Antynomie filozofii barokowej.

Analiza schematu s. 166. Sporządzenie notatki wyjaśniającej, na czym polegają antynomie filozofii barokowej.

Fiozofia barokowa z jednej strony zajmowała się problemami pozarozumowymi, metafizycznymi (Bóg, tajemnice wiary, szatan, zbawienie, wieczność, nieskończoności, ...), a z drugiej strony dysponowała narzędziami logicznymi, matematycznymi. Tu jednak rodzi się problem nieprzystawalności narzędzi logicznych, systematycznych do wyjaśnia problemów pozarozumowych, wykraczających poza logiczne myślenie.
Poglądy i koncepcje Kartezjusza (s. 167).
Panteizm Spinozy - cała przyroda jest Bogiem, Bóg jest przyrodą.
Leibniz - nasz świat jest najlepszym ze światów (ciekawostka: Leibniz twórcą rachunku różniczkowego).
Praca z tekstem Pascala (s. 169) i odpowiedzi na pytania s. 170 (pyt. 1-3 wszyscy, dalej - przyści, nieparzyści)
Na następnej lekcji powrót do zadania polegającego na porównaniu baroku i renesansu.

L016 (29 IX 2020): Rozdwojony w sobie…. Człowiek wobec świata i Boga w poezji baroku (Mikołaj Sęp Szarzyński).

Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet IV. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem (s. 171).

Zadanie wstępne (przed poznaniem tekstu).
Jak sądzisz, co może oznaczać motyw wojny prowadzonej z szatanem, światem i ciałem w wierszu Szarzyńskiego?
Przygotowanie interpretacji. Uczniowie sami decydują, czy korzystają z zadań pod tekstem, czy też podążają inną drogę.
P.d.
1. Wykaż związek utworu z kulturą barokową.
2. Praca nad Sonetem V (s. 174), zad. 1-3, s. 175.

L017 (30 IX 2020): Śmierci, śmierć cię czeka…. Refleksje egzystencjalne w poezji metafizycznej (Mikołaj Sęp Szarzyński i John Donne).

Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego (s. 174).

John Donne, Sonet X (s. 176).

P.d. 1) S. 175, zad. 1-6 (trzecie już zrobione).
2) S. 176, teza, argument, środek stylistyczny.

L018 (5 X 2020): W jednym oka słowie…. Dworny panegiryk i medytacja o nieuchwytnym pięknie.

Daniel Naborowski, Na oczy królewny angielskiej ... (s. 193).

Na ocenę:
1. Uzasadnij tezę, że Sonet IV (s. 171) M. Sępa Szarzyńskiego podejmuje problematykę egzystencjalną.
2. Przedstaw tezę interpretacyjną do Sonetu V tegoż oraz podaj argumenty i jeden kluczowy środek stylistycznych z określeniem funkcji (s. 174).

Kilka słów o Don Kichocie i muzyce barokowej. Technika polifonii u Bach i jej znaczenie w kulturze.

Omówienie konceptu, układu hierachizującego i figury sumacji.
Interpretacja wiersza s. 193.

P.d.

L019 (6 X 2020): Interpretacja Sonetu V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego Mikołaja Sępa Szarzyńskiego (praca pisemna).

L020 (6 X 2020): Czwarta część mgnienia. Człowiek i czas w poezji baroku (Daniel Naborowski, Krótkość żywota).

Skojarzenia z czasem (klepsydra, zegarek - zegarki łańcuszkowe pojawiły się w XVII w.

Daniel Naborowski, Krótkość żywota (s. 197)
Redagowanie tezy, argumentu i wskazywanie środka oraz jego funkcji.

Daniel Naborowski, Na toż (s. 198).

Jak wyżej.

P.d.
Postaw tezę interpretacyjną do utworu Jarosława Marka Rymkiewicza Wiersz na te słowa Heraklita: Nie można wejść do tej samej rzeki. Podaj argumenty i wskaż jeden środek stylistyczny pełniący ważną funkcję w utworze. (s. 200).

L021 (7 X 2020): Możemy z śmierci przeszydzać… . Barokowy poeta o miłości i śmierci (Jan Andrzej Morsztyn, Redivivatus). Jan Andrzej Morsztyn, Redivivatus (s. 201).

W pierwszej części wiersza poeta prezentuje poglądy starożytnych (Pitagorasa) na temat tego, co się dzieje z człowiekiem po śmierci. Ale oczywiście poeta traktuje te poglądy w sposób nieco ironiczny i stwierdzeniem Jeśli to prawda dystansuje się jednocześnie od kwestii,czy koncepcje wędrówki dusz (reinkarnacji) są prawdziwe, czy też nie nie.

L022 (12 X 2020): Oczy są ogień, czoło jest zwierciadłem… . Słowa i ich znaczenia (Jan Andrzej Morsztyn, Niestatek).

1. Treść a zakres znaczeniowy wyrazów.
Dokonaj analizy relacji między zakresem a treścią na przykładzie wyrazów: kwiat, roślina, roża>
Podajcie przykład morfemu i jego znaczenia. Czy wszystkie morfemy znaczą tak samo?
pis-arz: pierwszy morfem ma charakter leksykalny, coś znaczy, a drugi morfem wnosi inne elementy znaczeniowe, wskazuje pewną klasę, grupę o charakterze zawodowym (tynkarz, tapeciarz, lekarz) - jest to morfem słowotwórczy (formant). Mamy także morfemy fleksyjne (kot-em, morfem fleksyjny to końcówka).

L023 (13 X 2020): Praca klasowa - interpretacja wiersza barokowego.

L024 (13 X 2020): Ideologia sarmatyzmu w Pamiętnikach Jana Chryzostoma Paska.

Pojęcie sarmatyzm oraz zjawisko mesjanizmu sarmackiego (s. 209).
Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (s. 214).

Praca nad fr. opisującym zdobycie Kołdyngi (zad. 1-5, s. 212).
P.d. S. 212 - zad. 6-15 parzyści - nieparzyści, ale 8. i 9. wszyscy.

L025 (19 X 2020): Porównanie narracji Paska o odsieczy wiedeńskiej z obrazem Juliusza Kossaka Sobieski pod Wiedniem (Teams).

Prezentacja wniosków z pracy domowej zgodnie z przydziałem.
Realizacja tematu lekcji - zapis wniosków z porównania w zad. 01 w Teams.
P.d.
1. Zad. 01-Pasek-a-Kossak (Teams).
2. Przyswojenie informacji zamieszczonych w notatce Wiedzieć więcej (s. 213) na temat barokowego Sarmaty.

L026 (20 X 2020): Zawsze apetyt do widzenia świata…. Oswajanie obcości przez Sarmatę (Teams).

Na ocenę:
Jaki obraz Polaków i ich relacji z innymi narodami wyłania się z Pamiętników J. Ch. Paska. Za pomocą jakich środków stylistycznych obraz ten jest kreowany?

Realizacja tematu (podr. s. 216) - zad. 3, 4 i zad. 1 z pracy domowej (s. 218) = zad. 02-Pasek-w-Danii Teams

S. 218 tworzenie własnego tekstu - burza mózgow: Jak oswoić obcość kulturową?

L027 (20 X 2020): Ideologia okrążenia. Kontrreformacja w Polsce.

Praca z tekstem Janusza Tazbira Kontrreformacja w Polsce (s. 219).
Zad. 4. i 8. s. 222 (zad. 03-kontrreformacja w Teams).

P.d. Jedno zadanie wybrane ze s. 222.

L028 (21 X 2020): Zaraz się wywiodę…. Język jako narzędzie perswazji.

Podr. s. 223
1. Dominacja funkcji impresywnej (perswazyjnej) w tekstach o charakterze retorycznym.
2. Rola niewerbalnych środków komunikacji w sytuacjach o charakterze retorycznym.
3. Cechy dobrej mowy.
4. Chwyty erystyczne.
5. Interpretacja fraszki Wacława Potockiego pt. Sofista (s. 226).

P.d. s. 229-230, zad. 1-9 Kazania sejmowe Piotra Skargi.

L029 (28 X 2020): Wnioski z analizy pracy klasowej (interpretacja wiersza barokowego).

Obowiązuje praca jak na poprzedniej lekci.
Poprawa - wtorek 3 listopada.

L030 (2 XI 2020): Retoryka jako sztuka przekonywania (Piotr Skarga i Martin Luther King).

1. Kompozycja mowy (s. 227).
2. Piotr Skarga, Kazania sejmowe (zad. 1-9, s. 229-230 - wykonane w ramach p.d.).
3. Martin Luther King, Mam marzenie (s. 230).

P.d. Zadania do wystąpienia Kinga (parzyści, nieparzyści).

L031 (3 XI 2020): Podsumowanie baroku (quizizz.com).

I M. L. King i jego mowa.
I Omówienie prac klasowych z interpretacji wiersza barokowego.

II Podsumowanie baroku:
1. Podr. s. 254.
2. Quiz z baroku.

L032 3 XI 2020): Epoka rozumu ...

1. Oświecenie - kwestie chronologiczne.
2. Definicja oświecenia.
3. Co oświecenie pochwalało a co potępiało?
4. Trzy nurty w sztuce oświecenia:
a) klasycyzm,
b) sentymentalizm,
c) rokoko.
5. Które idee oświecenia uważasz za szczególnie ważne i dlaczego? Wskaż trzy i omów je, zaczynając od idei najważniejszej (s. 262).

P.d. Opracować odpowiedzi na pytania w dokumencie Google 01-2g-oświecenie-wstęp-pytania-zbiorczo.

L033 (4 XI 2020): Filozofia epoki oświecenia.

1. Główne kierunki myśli filozoficznej (s. 265).
2. Zabobon - praca z tekstem (s. 266) - zad. 1, 2, 3.
P.d.
1. C.d. tekstu o zabobonie - zad. 4-7.
2. Tekst J.J. Rousseau - zad. 1-5, s. 269 (jedno można pominąć).

L034 (9 XI 2020): Biedny dzikus. Spotkania z Innym w utworach Defoe i Kapuścińskiego.

Na ocenę - formularz 02-oświecenie-wartości-filozofia.

Analiza p.d.

Realizacja tematu lekcji (podr. s.270).
P.d. S. 273, zad. 4, 5, 6.

L035 (10 XI 2020): Między etnocentryzmem a postkolonializmem (Ryszard Kapuściński, Heban).

Praca w formularzu Google 04-defoe-kapuściński (zad. 1, 2, 3, 9).
Definicja i ocena zjawiska postkolonializmu - dokument Google 04-postkolonializm.

L036 (10 XI 2020): Śmierć Marata Jaques'a-Louisa Davida jako przykład oświeceniowego klasycyzmu.

Podr. s. 275.
Co według Ciebie chciał przekazać ludzkości David, malując obraz pt. Śmierć Marata? Zad. 8., s.277.
Przeczytać fr. powieści O. Tokarczuk.

L037 (16 XI 2020): Książka jest trochę jak człowiek… . Symbolika Księgi w powieści Olgi Tokarczuk Podróż ludzi Księgi.

1. Wnioski z analizy poprawy pracy pisemnej - wiersz barokowy.

2. Moje wrażenia z lektury fr. powieści Podróż ludzi Księgi.
3. Zad. 1-6, s. 283 dokument 02-oswiecenie-tokarczuk (każdy wybiera zadanie, nie może być więcej wpisów niż trzy).

P.d. Zadania w dokumencie jak wyżej.

L038 (17 XI 2020): Dlaczego ludzie się rodzą i umierają? Po co żyją?. Dyskusja o metodach poznania u progu oświecenia.

Na ocenę: interpretacja fr. powieści Olgi Tokarczuk Podróż ludzi Księgi.
Analiza wpisów: zad. 1-6, s. 283 dokument 02-oswiecenie-tokarczuk

Podr. s. 286, zad. 1. i 4.

L039 (17 XI 2020): Prawdę mówi, względów się wyrzeka…. Satyra w służbie społecznej (Ignacy Krasicki, Pijaństwo).

Podr. s. 292.
Omówienie całościowe satyry
Zad. s. 295 - 1, 8: formularz 05-krasicki-pijaństwo

P.d. Zad. s. 295: 9, 11, 12. (w zeszycie)

L040 (18 XI 2020): Wizerunek Polaków w piosence Wojciecha Młynarskiego W Polskę idziemy.

Interpretacja satyry Pijaństwo Ignacego Krasickiego.
Co - oprócz pijaństwa - krytykuje Krasicki i jakimi narzędziami artytycznymi posługuje się w tym celu?
Uwzględnienie p.d., zad. s. 295: 9, 11, 12. (w zeszycie)

Praca z tekstem Wojciecha Młynarskiego s. 297.
Interpretacja Wiesława Gołasa - zobacz. TUTAJ!
P.d. Interpretacja tekstu i gry aktorskiej (s. 298-299: sami decydujecie o wyborze zadań).

L041 (23 XI 2020): Obraz świata i człowieka w satyrach Ignacego Krasickiego (Świat zepsuty, Do króla)

1. Interpretacja satyry Świat zepsuty. Praca z fragmentami tekstu.
2. Krytyka czy pochwała króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w satyrze Do króla: praca w formularzu 06-krasdicki-do-króla-pochwała-czy-krytyka.

P.d. Pełna interpretacja obu satyr. Jak Krasicki konstruuje pochwałę króla i w jaki sposób odbywa się krytyka szlachty?

L042 (24 XI 2020): O, rzadki darze przedziwnej wymowy… . Język i styl językowy.

Na ocenę: interpretacja fr. obu satyr.

Realizacja tematu:
1. Moja definicja stylu.
2. Rodzaje stylów i typy stylizacji:
a) stylizacja biblijna,
b) archaizacja,
c) dialektyzacja,
d) stylizacja środowiskowa,
3. Podział stylizacji ze względu na stosunek autora do naśladowanego wzorca:
a) pastisz,
b) parodia,
c) trawestacja.

L043 (24 XI 2020): Pastisz, parodia i trawestacja w poemacie heroikomicznym Monachomachia Ignacego Krasickiego.

1. Praca z fr. tekstu Monachomachii - zad. s. 305 s. 305. Docelowo zad. 7. s. 306 związane bezpośrednio z tematem lekcji.
2. Gdzie wg ciebie tkwi źródło komizmu w Monachomachii? Co cię śmieszy?
3. S. 306, zad. 10.

P.d. s. 305 zad. 2, 3, 4, 5, 7.

L044 (25 XI 2020): Najbardziej lubił czekoladę… . Portret Ignacego Krasickiego w tekście Jana Kotta Gorzki Krasicki.

Wokół pracy domowej: s. 305 zad. 2, 3, 4, 5, 7.

Uczniowie nie patrzą do podręcznika. Pytanie: Czego można się spodziewać po tytule tekstu "Gorzki Krasicki"?
Burza mózgów:
- pokazanie jego krytycznego stosunku wobec zjawisk społecznych i religijnych jego czasów,
Praca z tekstem Gorzki Krasicki - zad. s. 310., zad. 3, 5, 6, 8: formularz 07-gorzki-krasicki.
P.d. "Hymn do miłości ojczyzny" - obraz patriotyzmu.

L045 (30 XI 2020): Święta miłości kochanej ojczyzny…. Dwa ujęcia patriotyzmu (Teams).

1. Interpretacja Hymnu do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego (s. 311).
2. Problem do wyjaśnienia: w jaki sposób doszło do sytuacji, że Hymn do miłości ojczyzny uniezależnił się od autora?
3. Geneza Pieśni Legionów Polskich we Włoszech Józefa Wybickiego (s. 313). Praca z tekstem: linią falistą zaznaczamy to co ważne, wykrzyknikiem to, co nas zaskoczyło.

P.d. Zad. 1-4, s. 315.

L046 (1 XII 2020): Współczesny tekst Mazurka Dąbrowskiego a jego osiemnastowieczna wersja.

I Analiza p.d. - zad. 1-4, s. 315.
II Realizacja tematu: porównanie tekstu Krasickiego i Wybickiego.
1. Poszukaj strof w tekście Wybickiego, w których można znaleźć jakąś analogię z utworem Krasickiego.
2. Co zauważasz w jednym utworze, czego nie ma w drugim. I na odwrót.
3. Zobacz obraz Juliusza Kossaka "Mówi ojciec do swej Basi" - Pieśń Legionów (s. 313). Zdecyduj, z którą wersją ma więcej wspólnego: osiemnastowieczną czy współczesną? Uzasadnij.
4. Dlaczego utwór Wybickiego został hymnem Polski?

L47 (1 XII 2020): Czułe serce sentymentalisty (poezja Franciszka Karpińskiego).

Podr. s. 320.

Praca domowa: interpretacja wiersza Przypomnienie dawnej miłości Franciszka Karpińskiego s. 325 (koło interpretacji).

L48 (2 XII 2020): Ogród w kulturze (zadania testowe).

1. Na ocenę: interpretacja wiersza Przypomnienie dawnej miłości Franciszka Karpińskiego s. 325 (koło interpretacji).
2. Praca z testem s. 380.

P.d. Co mi dała praca z tekstem i modelem? Również obowiązuje znajomość problematyki zawartej w tekstach.

L49 (7 XII 2020): Wnioski z przebiegu dotychczasowej pracy zdalnej, w tym wnioski z analizy wpisów w formularzach i dokumentach. 1. Co mi dała praca z tekstem i modelem? Również obowiązuje znajomość problematyki zawartej w tekstach. Wypowiedź na temat ogrodu jako dzieła sztuki. Porównanie ogrodów francuskich i angielskich.
2. Realizacja tematu lekcji.

P.d. Zad. 1. i 2. s. 330.

Podano temat L50: formularz 10-werter-330 (dwa wybrane zadania).

L50 (8 XII 2020): O, jakimże człowiek jest dzieckiem!. Bolesne poznanie potrzeby samoograniczenia - Johann Wolfgang Goethe, Cierpienia młodego Wertera

1. Geneza utworu (s. 326).
2. Wpływ stosunków społecznych na psychikę Wertera i jego relacje z innymi (s. 327).
3. Praca z tekstem (zad. s. 330) analiza formularza 10-werter-330 (dwa wybrane zadania).

L51 (8 XII 2020): Cofam się jak przed ogniem…. Historia miłości nieszczęśliwej Wertera.

1. Tragizm miłości werterycznej (s. 331).
2. Praca z tekstem w oparciu o zad. 333-334, zad. 5, 7, 11, 13:
a) formularz 11-werter-334.
b) dokument 08-werter-z-form-334.

P.d. Miłość: siła konstruktywna czy destruktywna. Znajdź trzy teksty i poszukaj argumentów do swojej tezy.

L52 (9 XII 2020): Miłość: siła konstruktywna czy destruktywna?

1. Przedstawienie wniosków z p.d.
2. Argumenty - wykaz tekstów kultury zaproponowanych w ramach p.d.:
a) formularz 12-miłość-konstruktywna-destruktywna,
b) dokument 09-miłość-z-form-12.

L53 (14 XII 2020): Zła wciąż pragnie, a dobro wciąż czyni…. Literackie wyobrażenia zła w świecie (Faust Johanna Wolfganga Goethego oraz Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa).

WYMAGANIA DO SPRAWDZIANU Z OŚWIECENIA
1. Znajomość podstawowych faktów historycznych związanych z oświeceniem.
2. Znajomość pojęć: empiryzm, racjonalizm, deizm, ateizm.
3. Charakterystyczne cechy klasycyzmu jako nurtu artystycznego oraz sentymentalizmu.
4. Wyjaśnianie znaczenia nazwy epoki.
5. Najważniejsze dokonania edukacyjne polskiego oświecenia.
6. Charakterystyka Sarmaty jako antywzorca polskiej literatury oświeceniowej (Ignacy Krasicki, Pijaństwo).
7. Cechy gatunkowe satyry.
8. Sposoby realizacji funkcji dydaktycznej literatury w utworach oświeceniowych.
8. Funkcje środków artystycznych budujących patos w Hymnie do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego.
9. Charakterystyka modelu patriotyzmu zawartego w hymnie Krasickiego.
10. Interpretacja tekstów (Ignacy Krasicki, Franciszek Karpiński).

Realizacja tematu lekcji:
1. Praca z tekstami.
2. Zad. 2, 8, 9, s. 364.

L54 (15 XII 2020): Praca klasowa - oświecenie - zadania zamknięte i otwarte (Teams, testportal).

L55 (15 XII 2020): Praca klasowa - oświecenie - zadanie interpretacyjne (Teams, testportal).

L56 (16 XII 2020): Początki romantyzmu - romantyzm a oświecenie.

1. Czas trwania, wydarzenia, wartości, idee (s. 16).
2. Romantyzm a oświecenie - analiza tabeli (s. 19).
3. Tendencje artystyczne romantyzmu (s. 20).

P.d. Która epoka ma coś do zaproponowania współczesnemu człowiekowi? Co to jest? Uzasadnij. Rozważ każdy element tabeli s. 19.

L57 (21 XII 2020): Skały kredowe na Rugii. Nastrój w malarstwie romantycznym.

1. Wnioski z p.d.
2. Interpretacja obrazu Caspara Davida Friedricha Skały kredowe na Rugii (s. 22).

L58 (22 XII 2020): Oda do młodości Adama Mickiewicza - między klasycyzmem a romantyzmem.

1. Zarys biografii Adama Mickiewicza (s. 32).
2. Praca z tekstem (s. 32).

L59 (22 XII 2020): Miej serce i patrzaj w serce... . Miłość i śmierć w balladach Adama Mickiewicza (Romantyczność) i Juliana Tuwima (Śmierć).

I Pytanie kontrolne:
1. W jaki sposób można wyrazić w tekście literackim wartościowanie?
a) za pomocą leksyki (rzeczowniki i przymiotniki oceniające, na ogół wyrazy przeciwstawme: mędrzec - głupiec; mądry - głupi;
b) za pomocą form czasownikowych: On postępuje moralnie. On postępuje niemoralnie.
2. W jaki sposób Mickiewicz dokonuje oceny w Odzie do młodości? W tym celu zad. 2. s. 36.
3. Interpretacja poszczególnych strof.

II Praca z tekstem s. 39.

Dziadów cz. III Adama Mickiewicza.

L60 (18 I 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (oświecenie i preromantyzm).

1. Uzupełnienie L59.
2. Realizacja tematu lekcji.

P.d. Końcówka wiersza s. 40 i zad. 10 s. 41.

L61 (19 I 2021): W jaki sposób w tekstach kultury przedstawiane są duchy i zjawy osób zmarłych?

1. Analiza p.d.: końcówka wiersza s. 40 i zad. 10 s. 41.
2. Realizacja tematu lekcji.

W jaki sposób w tekstach kultury przedstawiane są duchy i zjawy osób zmarłych? Omów zagadnienie w oparciu o wiersz Śmierć Juliana Tuwima (s. 42) i odnieś się do innych tekstów kultury. Przygotuj schemat wystąpienia w formie punktów/podpunktów lub mapy mentalnej. W oparciu o schemat zaprezentuj wypowiedź w formie ustnej.

L62 (19 I 2021): Prezentacja wypowiedzi ustnej w oparciu o plan wypowiedzi.

L63 (20 I 2021): Bywam albo w niebiosach, albo w piekła mękach... . Obraz miłości romantycznej w utworach Adama Mickiewicza (Dziady, część IV, Niepewność, Dobranoc).

Podr. s. 50.

P.d. S. 51, zad. 4 i 5. Nieparzyści Niepewność, parzyści Dobranoc.

L64 (25 I 2021): Poetyckie obrazy niepewności i dwuznaczności uczuciowej w Sonetach odeskich Adama Mickiewicza.

P.d. Stepy akermańskie - interpretacja strofami.

L65 (26 I 2021): Jedźmy, nikt nie woła... . Nastrojowość i refleksyjność Sonetów krymskich Adama Mickiewicza.

Niepewność, Dobranoc i Stepy akermańskie a romantyzm. Który z tych utworów jest najbliższy epoce, a który wykracza poza konwencje romantyczne? Ustal kryteria.

1. Stosunek do Boga, kwestie metafizyczne.
2. Miłość.
3. Przyroda.
4. Ojczyzna.
5. Twórczość.
6. Ludowość.
Celem lekcji jest wdrożenie uczniów w proces analizy i interpretacji utworu lirycznego.
Kryteria sukcesu:
1. Uczeń charakteryzuje emocje podmiotu lirycznego (konieczne wskazanie elementów uczuciowych, zwłaszcza fascynacji i tęsknoty).
2. Uczeń odnajduje fragmenty odnoszące się do wrażeń sensomotorycznych, wizualnych i akustycznych oraz dokonuje interpretacji, wskazując na funkcje zastosowanych środków stylistycznych.

Lekcja przebiega w ten sposób, że najpierw odbywa się interpretacja sonetu Stepy akermańskie (s. 61), przy dominacji nauczyciela, a następnie interpretacja wiersza Burza (s. 63) - w tej fazie inicjatywę przejmują uczniowie.

L66 (26 I 2021): Gdzież jesteś, o miłości, potęgo i chwało? Refleksje historiozoficzne w Sonetach krymskich Adama Mickiewicza.

Celem lekcji jest rozwijanie wyczerpującej interpretacji krótkiego tekstu lirycznego.
P.d. Teza, argumenty, środek i jego funkcje - do wiersza Bakczysaraj w nocy (s. 67).

L67 (27 I 2021): Trzeba być lisem i lwem.... O walce moralnej i niemoralnej.

Celem lekcji jest poznanie koncepcji walenrodyzmu i skonfrontowanie jej z makiawelizmem.
Kryteria sukcesu:
Uczeń...
a) przedstawia zasadniczne elementy losów Konrada Wallenroda,
b) redaguje własną definicję wallenrodyzmu,
c) znajduje podobieństwa między wallenrodyzmem a makiawelizmem.

Jak oceniasz postępowanie Konrada Wallenroda? (s. 71).

Praca domowa: zad. 1-4 lub dwa zadania z zakresu 1-4 oraz zad. 5 (s. 73).

L68 (1 II 2021): Tragizm Konrada Wallenroda a tragizm antyczny.

1. Analiza p.d.
2. Zestawienie rodzajów tragizmu:
a) tragizm starożytny, na przykładzie Króla Edypa Sofoklesa;
b) tragizm nowożytny, na przykładzie Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza.
P.d. Początek III części Dziadów. Wstęp, Prolog, początek sceny I.

L69 (2 II 2021): Sens przemiany Gustawa w Konrada w III części Dziadów Adama Mickiewicza.

Cel lekcji: interpretacja wstępu Mickiewicza, dedykacji, motta w kontekście historycznym i biograficznym wstępna charakterystyka Więźnia z ukierunkowaniem na rozpoznanie sensu przemiany bohatera.
Kryteria sukcesu:
- interpretacja wstępu Mickiewicza i wyodrębnienie najistotniejszych refleksji dotyczących sytuacji studentów na Litwie, motywu prześladowań i oceny postawy Europy wobec sytuacji na ziemiach polskich,
- wyjaśnienie sensu dedykacji i motta,
- charakterystyka Więźnia.

Przebieg lekcji:
1. Streszczenie LUB Opracowanie punktów ułatwiających zreferowanie refleksji Mickiewicza ze wstępu do III części Dziadów. Zwrócenie uwagi na słowa-klucze: przeczucie Herodowe, oskarżyciel, sędzia i kat, mistyczność, Europa.
2. Wyjątkowość dedykacji i intencja Mickiewicza (świętej pamięci, spółuczniom, spółwięźnim, spółwygnańcom, za miłość ku ojczyźnie prześladowanym, z tęsknoty ku ojczyźnie zmarłym [...] narodowej sprawy męczennikom: wielka waga każdego słowa).
3. Dlaczego taki a nie inny wybór motta? (s. 90).
4. Charakterystyka Więźnia z punktu widzenia Anioła Stróża.
5. Co oznacza przemiana Gustawa w Konrada?

L70 (2 II 2021): Obraz prześladowań młodzieży w świetle sceny I III części Dziadów A. Mickiewicza.

Na ocenę:
W jaki sposób artyści przedstawiają przemianę bohatera? Omów zagadnienie w oparciu o wybrane fragmenty Prologu do III części Dziadów oraz w oparciu o framenty wskazane przez nauczyciela. Odnieś się do innych tekstów kultury.

Interpretacja sceny I:
1. Budowa sceny - uczniowie wyodrębniają poszczególne całostki kompozycyjne:
- dialog więźniów (wyłania się z niego obraz prześladowań),
- opowieść Jana Sobolewskiego o więźniach wywożonych w kibitkach na Syberię,
- druga sekwencja dialogu więźniów (dramatyzm przeżyć),
- bajka Goreckiego opowiedziana przez Żegotę,
- pieśń bluźniercza Jankowskiego,
- opowieść Kaprala o opatrzności,
- pieśń Feliksa,
- pieśń zemsty Konrada,
- mała improwizacja Kornada.

P.d. Przygotować interpretację poszczególnych całostek. Jedną uczeń wybierze sam, drugą zaproponuje nauczyciel.

L71 (3 II 2021): Opowieść Jana Sobolewskiego interpretowana w kontekście historycznym, biblijnym i literackim.

Jakie postawy zajmują bohaterowie III części Dziadów w obliczu martyrologii narodu?

Celem lekcji jest rozwijanie umiejętności interpretacji fragmentów tekstu dramatycznego w różnych kontekstach.
Kryteria sukcesu:
1. Uczeń interpretuje wskazany fragment i potrafi przedstawić w ten sposób obraz prześladowań młodzieży.
2. Uczeń potrafi wskazać środki artystyczne lub pomysły dramaturgiczne służące kreacji obrazu prześladowań.
3. Uczeń wskazuje przynajmniej jeden kontekst i dokonuje interpretacji wskazanego fragmentu sceny I w tym kontekście.

Przebieg lekcji:
I Uczeń wylosowany lub ochotnik wybiera jedną z całostek do interpretacji; drugą proponuje nauczyciel.
II Podanie celów i kryteriów.
III Realizacja tematu.

Praca domowa: pozostałe całostki do interpretacji w wybranych kontekstach.

L72 (9 II 2021): Taka pieśń jest nieśmiertelność! Wizja poety i poezji w Wielkiej Improwizacji.

Na ocenę: Jaką rolę może odgrywać poezja? Omów zagadnienie w oparciu o pieśń zemsty Konrada, zaproponowany przez Ciebie fragment Wielkiej Improwizacji. Odnieś się do całego dramatu i innych tekstów kultury. Przygotuj plan wypowiedzi.

Praca w czterech grupach:
1. Koło interpretacji.
2. Zadania do tekstu (s. 81).
3. Analiza wers po wersie.
4. Hybrydowo (wszystkiego po trochu).

Każda grupa ma maksymalnie pięć minut na wystąpienie. Uzupełnienie będzie możliwe na następnej lekcji.

L73 (9 II 2021): Konrad wobec Boga, świata i własnej poezji.

I Kontynuacja pracy z poprzedniej lekcji, ciąg dalszy prezentacji poszczególnych grup. Należy wpleść w rozważania odniesienia do drugiego członu tematu z poprzedniej lekcji: wizja poety i poezji.
II W jaki sposób artyści przedstawiają relacje między człowiekiem a Bogiem?
P.d. Cała Wielka Improwizacja i fr. sceny VII dotyczące poezji.

Uwaga! Praca klasowa z III części Dziadów 16 lutego (wtorek).

L74 (10 II 2021): Wielka Improwizacja a wiersz Poeta Andrzeja Bursy (analiza i interpretacja porównawcza).

Kim może być artysta i w jaki sposób jest on kreowany w różnych tekstach kultury? Omów zagadnienie w oparciu o Wielką Improwizację, wybrany fragment sceny VII (np. s. 152-153, wers 177 i dalej) oraz odnosząc się do innych tekstów kultury (np. wiersz Poeta Andrzeja Bursy).

Realizacja tematu (praca w parach lub grupach trzyosobowych).

L75 (15 II 2021): A imię jego czterdzieści i cztery... . Myśl mesjanistyczna Adama Mickiewicza.

Podr. s. 95-100, zad. 5, 6, 7a (niedokończone).

P.d. Kim jest tajemniczy bohater z wizji ks. Piotra?

L76 (16 II 2021): Dzień, noc śpiewamy... . Dziady jako dramat romantyczny

Podr. s. 100. Zad. 7a (c.d.).
Realizacja tematu - podr. s. 83.
1. Wypisanie cech dramatu romantycznego.
2. Potwierdzanie poszczególnych cech przykładami z tekstu.

L77 (16 II 2021): Sposoby kreacji sylwetki Nowosilcowa.

1. Kreacja sylwetki Nowosilcowa - środki artystyczne służące tej kreacji.
- z didaskalium dowiadujemy się, że Nowosilcow żyje w komfortowych warunkach, jego sypialnia jest wspaniała;
- sytuacja dramaturgiczna - obecność diabłów (ocena bohatera),
- przy postaci uosabiającej zło pojawiają się tylko diabły, które nazywają Senatora braciszkiem, najmilszym synem, a więc widzą w nim kogoś bliskiego sobie,
- język Senatora w jego Widzeniu (wyrazy dźwiękonaśladowcze, wyliczenia, powtórzenia, ...),
- obraz życia Nowosilcowa tworzy kontrast z obrazem życia Litwinów i Polaków (np. sytuacja więźniów z klasztoru Bazylianów, sytuacja Cichowskiego i jego rodziny, katowanie Rollisona).
P.d. Scena VII - porównanie towarzystw.

L78 (17 II 2021): Obraz narodu w różnych warstwach III części Dziadów Adama Mickiewicza.

Analiza sceny VII (spr. p.d.).

P.d. Scena VIII i pozostałe. Plakat z motywem lawy.

L79 (22 II 2021): W jaki sposób przedstawieni zostali w Dziadach wrogowie ojczyzny?

1. Tabela.
P.d. W jaki sposób w różnych tekstach kultury przedstawiani są wrogowie ojczyzny?

L80 (23 II 2021): Sprawdzian znajomości treści i problematyki III części Dziadów Adama Mickiewicza.

L81 (23 II 2021): Co się wydarzyło w noc dziadów w III części Dziadów Adama Mickiewicza?

Interpretacja fr. wersu 80 (s. 191).

P.d. Jakie funkcje może pełnić groteska w różnych tekstach kultury? Omów zagadnienie w oparciu o scenę IX i odnieś się do innych tekstów.

L82 (24 II 2021): Obraz despotyzmu carskiego w Ustępie do III części Dziadów.

Spr. p.d. Jakie funkcje może pełnić groteska w różnych tekstach kultury? Omów zagadnienie w oparciu o scenę IX i odnieś się do innych tekstów.

Jaki obraz Rosji i Rosjan wyłania się z Ustępu do III części Dziadów?
Interpretacja wybranych fr. - omówiono całościowo Drogę do Rosji.

P.d. Pozostałe części Ustępu - jaki obraz Rosji, Rosjan, caratu wyłania się z tekstu?

L83 (1 III 2021): Plan dekompozycyjny Ustępu do III części Dziadów Adama Mickiewicza.

Plan dekompozycyjny ujmujemy w punktach. Na przykład część Przedmieścia stolicy można przedstawić tak:
1. Pierwsze wrażenie podmiotu mówiącego na widok Petersburga - porównanie stylu budowy miasta do architektonicznego zoo (ironia dyskredytująca).
2. Refleksje o okolicznościach budowy Rzymu i Petersburga (metafory wskazujące na odmienne strategie działania: rzeki złota i ocean krwi.
Nieparzyści: Petersburg i Pomnik Piotra Wielkiego - formularz 13-ustęp-plan-dekomp-petersburg-pomnik.
Parzyści: Przegląd wojska - formularz 14-ustęp-plan-dekomp-przegląd-wojska.

L84 (8 III 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej - problematyka i interpretacja fragmentów III części Dziadów Adama Mickiewicza.

WNIOSKI Z ANALIZY PRACY KLASOWEJ
Problemy merytoryczne:
1. W zad. 2. za mało wypowiedzi pokazujących religijny kontekst ofiary i cierpienia młodzieży.
2. Niewiele osób ustaliło kryteria porównania towarzystwa stolikowego i towarzystwa przy drzwiach.
Błędy rzeczowe:
1. Nie było żadnego rozstrzeliwania na placu.
2. Pojawiły się stwierdzenia, że wszyscy żołnierze byli bezwględni, tymczasem niektórzy ukradkiem ocierali łzy.
3. Konrad domaga się od Boga sądu dusz. Nie sądu, ale rządu dusz.
4. Konrad nie zdążył nazwać Boga carem, jak twierdzą niektórzy.
Błędy frazeologiczne:
1. Opowieść wywarła w nich strach. Strach można u kogoś wywołać.
Błędy stylistyczne:
1. Opowiadający strasznie współczuł więźniom.
Błędy ortograficzne:
1. Kondrad - jest to rąży błąd.
2. Wielka Improwizacja a mała improwizacja.
ANALIZA FORMULARZY
Temat L85 podany, metafora kielicha trucizny.

L85 (9 III 2021): Spojrzenie Mickiewicza na Rosję i Rosjan (interpretacja fr. Ustępu oraz wiersza Do przyjaciół Moskali).

Dokonaj interpretacji wiersza Do przyjaciół Moskali. Pisemnie teza i argumenty oraz funkcje środków.

L86 (9 III 2021): Interpretacja plakatów teatralnych (III część Dziadów A. Mickiewicza na deskach scenicznych).

Interpretacja wybranego plakatu teatralnego.

L87 (10 III 2021): W jaki sposób tekst kultury może wpłynąć na rzeczywistość?

Na ocenę: interpretacja plakatu.
Realizacja tematu lekcji:
1. Burza mózgów w związku z pytaniem z tematu.
- Tyrtajos,
- Odprawa posłów greckich Jana Kochanowskiego było próbą ostrzegania przed prywatą elit rządzących,
- kształtownie postaw (np. literatura oświecenia chciała wpływać na społeczeństwo, uświadamiać, zachęcać do walki z przesądami),
- wpływ niezamierzony negatywny (liczne samobójstwa po kazaniu się powieści epistolarnej Cierpienia młodego Wertera Goethego),
- pokazanie światu prawdy o systemie stalinowskim i mechanizmach państwa totalitarnego (Archipelag Gułag Aleksandra Sołżenicyna).

2. Informacje na temat spektaklu Dziady w reż. Kazimierza Dejmka i wydarzeń politycznych w roku 1968 - film o roku 1968

P.d. Inne przykłady wpływu tekstów kultury na rzeczywistość.

L88 (15 III 2021): Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych…. Idea małej ojczyzny w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.

Podr. s. 108.

Zad. s. 111: 1, 2.

P.d. Zad s. 111-112 (parzyści, nieparzyści).

L89 (16 III 2021): Pan Tadeusz w kontekście Epilogu.

L90 (16 III 2021): Stary Dąbrowskiego usłyszeć mazurek... . Historia i współczesność w poemacie Mickiewicza.

I Quiz z biografii Mickiewicza.

II Analiza fr. tekstu s. 114.

P.d. Czego dotyczyła dyskusja między Sędzią a Podkomorzym? Jakie wartości były ważne dla jednego i dla drugiego? Komu przyznasz rację w tym sporze? Uzasadnij.

L91 (17 III 2021): Sędzia i Podkomorzy w dyskusji o grzeczności i nie tylko.

L92 (24 III 2021): Literackie sposoby kreacji bohaterów - sylwetka Tadeusza Soplicy.

1. Co ważnego pojawia się w I księdze?
2. W jaki sposób kreowana jest sylwetka bohatera? Tekst s. 22 - wizerunek Tadeusza.
3. Poszukiwanie innych fr. związanych z kreacją postaci Tadeusza - opis sposobów kreacji.

P.d. Tadeusz Soplica: bohater statyczny czy też bohater, który uległ przemianie? Omów zagadnienie w oparciu o wybrane fr. Pana Tadeusza (rozprawka).

L93 (29 III 2021): Analiza pracy domowej - rozprawka w oparciu o fr. Pana Tadeusza.

Formularz tadeusz-soplica-bohater-romantyczny?

L94/95 (30 III 2021): Praca klasowa - problematyka pierwszych ksiąg Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.

P.d. Jaką rolę odgrywają obrazy przyrody? Należy zacząć od opisu matecznika, dokonać analizy środków stylistycznych i określić ich funkcje.
Następnie wybieramy inny fragment opisu przyrody i dokonujemy jego analizy.
Na koniec wyciągamy wnioski i wyjaśniamy role obrazów przyrody. Role jest celowo użyte w liczbie mnogiej.

L96 (31 III 2021): Rola obrazów przyrody w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.

Interpretacja fr. ks. IV, wersy 480-565: dokument 10-pan-tadeusz-przyroda).
Interpretacja fr. ks. IV, wersy 1-88.

W kwietniu obowiązuje znajomość całości Pana Tadeusza.

L97 (7 IV 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej - problematyka pierwszych czterech ksiąg Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.

P.d. Sposoby kreacji postaci kobiecych w oparciu o ks. V. Cała księga też obowiązuje szczegółowo.

L98 (12 IV 2021): Kreacja sylwetek kobiet w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.

Prezentacja wniosków z p.d. - wstęp do tematu lekcji.
Porównanie sylwetek Zosi i Telimeny.
P.d. Świadomość rodowa, znaczenie przynależności do rodu.

L99 (13 IV 2021): Droga od rodów do narodu w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.

Realizacja tematu lekcji:
1. Analiza komentarza s. 118 (perspektywa szlachecka, rodowa: obyczaje, mentalność, tradycja, ...) - metamorfoza świadomości (nowoczesny naród, jego tożsamość).
2. Interpretacja fr. tekstu wersy 1-30 (s. 118).

Zad. 1, 2, 5, s. 121.

L100 (13 IV 2021): Obraz zróżnicowanej szlachty: od nieposesjonatów i szlachty zagrodowej po arystokrację.

1. Analiza informacji o rozwarstwieniu ekonomicznym szlachty (s. 119).
2 Tabela s. 122.

P.d. Wnikliwie tabela s. 122.

L101 (14 IV 2021): Jaki obraz charakteru narodowego Polaków wyłania się z Pana Tadeusza?

Realizacja tematu lekcji.
W jakich innych tekstach mamy również elementy obrazu charakteru narodowego Polaków? Czego z tych dzieł dowiadujemy się o Polakach?

P.d. Koncert Jankiela.

L102 (19 IV 2021): Koncert Jankiela - muzyczna wersja historii Polski.

Realizacja tematu lekcji.

P.d. Ks. XII, 641-761 oraz trzy wybrane zadania z podręcznika.

L103/104 (20 IV 2021): Praca klasowa - Pan Tadeusz Adama Mickiewicza (rozprawka).

L105 (26 IV 2021): Zamknij drzwi... . Sąd nad Jackiem Soplicą - przygotowanie.

1. Jakie pytania nasuwa postać Jacka Soplicy? (zob. s. 133).
2. Jacek Soplica jako bohater bajroniczny (tajemniczy, zdeterminowany, nieszczęśliwie zakochany, samotny, ...).
3. Przygotowanie do dyskusji - s. 134.
4. Polecenia przed dyskusją (kilka pierwszych) - s. 134.

P.d. Zadania s. 134 (parzyści parzyste, nieparzyści - nieparzyste z zakresu 1-11). Para: prokurator - obrońca nie musi przygotowywać zadań

L106 (27 IV 2021): Sąd nad Jackiem Soplicą - praca w grupach.

Praca w trzech grupach liczących 5-6 osób. W obrębie każdej z grup należy wybrać 1-2 sędziów, 1-2 prokuratorów, 1-2 obrońców. Każdy uczeń stawia przed sobą kartkę A3 z dużym napisem S, P lub O (chodzi o dobrą widoczność w aplikacji Teams).

L107 (27 IV 2021): Jacek Soplica przed sądem (prezentacja prac grup).

Każdy członek grupy występującej ustawia przed sobą duże litery S, P, O sędzia, prokurator, obrońca). Osoba wyznaczona z grupy ustawia występujćego w centrum (wyróżnienie).

L108 (28 IV 2021): Czy Pan Tadeusz Adama Mickiewicza może zainteresować współczesnego młodego czytelnika? Debata oksfordzka.

Zasady organizacji i przebiegu debaty oksfordzkiej.
1. Zasady debaty oksfordzkiej.
2. Przykładowa debata oksfordzka.

L109 (10 V 2021): Wnioski z analizy rozprawek w oparciu o fr. Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.

L110 (11 V 2021): Ojczyzna myśli mojej.... Pejzaż wewnętrzny w lirykach lozańskich Adama Mickiewicza.

1. Uruchomienie wyobraźni i skojarzeń kulturowych. Zadanie - burza mózgów.
W jakim kierunku podąży wyobraźnia twórcy, który sięgnie po motyw morza, a w jakim wyobraźnia artysty przypatrującego się jezioru? Na czym skupi się zaś twórca podejmujący motyw rzeki?
2. Praca nad lirykiem [Nad wodą wielką i czystą ...] s. 138, zad. 1-7.

S. 139, zad. 1-7. Obowiązują już wszystkie. Należy również zinterpertować ostatni wers.

L111 (11 V 2021): Obrazy przyrody w lirykach lozańskich i w Sonetach krymskich Adama Mickiewicza.

1. S. 139, zad. 1-7.
2. [Gdy tu mój trup...] - interpretacja.
3. Realizacja tematu lekcji - praca nad sonetem Stepy akermańskie (s. 61).

P.d. C.d. porównania tekstów. Należy ustalić kryteria porównania.

1. Budowa utworów - czy ma jakiś związek z przyrodą?
2. Odniesienia do zmysłów reagujących na bodźce płynące z przyrody.
3. Sposób powiązania obrazów z przyrody z motywem ojczyzny.

L112 (12 V 2021): Dylematy egzystencjalne Kordiana - głównego bohatera dramatu Juliusza Słowackiego.

1. Okoliczności powstania Kordiana i kontekst historyczny.
2. Interpretacja fr. autocharakterystyki bohatera (s. 145).
3. Funkcje opowieści Grzegorza.

P.d. W jaki sposób Grzegorz motywuje Kordiana?

L113 (17 V 2021): Obym się sam ocenił, skoro świat ocenię…. Kordian w poszukiwaniu wartości (jego podróże po Europie).

1. Kordian w Londynie - rozmowa z dozorcą (s. 152).
2. W Watykanie - audiencja.

P.d. Podróż: doświadczenie pozytywne, przyczyna trudnych przeżyć czy źródło innych stanów emocjonalnych i decyzji?

L114 (18 V 2021): Polska Winkelriedem narodów!. Kordian jako polemika z III częścią Dziadów.

1. Jak podróże wpłynęły na Kordiana? (s. 152).
2. Analiza monologu Kordiana na szczycie Mont Blanc (s. 154).
P.d. S. 156, zad. 1 oraz jedno wybrane.

L115 (18 V 2021): Która z koncepcji poświęcenia dla ojczyzny jest bardziej realistyczna i warta wprowadzenia w czyn?

Cel lekcji - określony w temacie.
Zadanie edukacyjne

Pracując w grupach przeanalizujcie romantyczne koncepcje poświęcenia dla ojczyzny i oceńcie, która z nich jest bardziej realistyczna i warta wprowadzenia w czyn. Uwzględnijcie III część Dziadów oraz Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, a także Kordiana Juliusza Słowackiego oraz ewentualnie inne utwory związane z zagadnieniem. Przedstawcie zagadnienie w ciekawej formie (np. dyskusji w grupie, prezentacji itp.).

Kryteria sukcesu:
1. Potrafię omówić co najmniej trzy romantyczne koncepcje poświęcenia dla ojczyzny.
2. Dokonuję wyboru koncepcji najbardziej realistycznej i wartej wprowadzenia w czyn oraz potrafię swój wybór umotywować.
3. Zabieram głos w dyskusji i potrafię przekonać rozmówców do swoich argumentów.
lub
4. Komentuję materiał graficzny i odpowiadam na pytania odbiorców.

P.d. Interpretacja fr. s. 161.

L116 (19 V 2021): Ty chciałeś zabić widmo, poświęcić się za nic…. Dramat o przyczynach upadku powstania listopadowego.

Podr. s. 160
Analiza fr. tekstu: akt III, scena IV / akt III, scena V / szpital.
1. Przedstaw argumenty Prezesa przeciw carobójstwu.
2. Wyjaśnij, czym są dla Kordiana postacie pojawiające się pod drzwiami sypialni cara.

P.d.
Jaką rolę może odgrywać w tekstach kultury fantastyka?

L117 (24 V 2021): Fantastyka czy realizm? Która konwencja umożliwia trafniejsze przedstawienie prawdy o człowieku i społeczeństwie?

Sprawdzenie p.d.: dokument 11-fantastyka-realizm.
Realizacja tematu lekcji: dokument 12-fantastyka-czy-realizm.

L118 (25 V 2021): Modlitwa poetycka, hymn czy elegia - dylematy gatunkowe (Hymn Juliusza Słowackiego).

Praca z tekstem s. 166.
Praca w dokumencie 13-słowacki-hymn

L119 (25 V 2021): Płynąc po świecie…. Modlitwa poetycka w poezji romantycznej i współczesnej.

Hymn Juliusza Słowackiego a wiersz Prośba Anny Kamieńskiej (s. 168).
Praca w dokumencie 14-hymn-słowackiego-prośba-kamieńskiej.
     Zadania do wiersza Anny Kamieńskiej Prośba (s. 168). Po zakończeniu zadań 1-7 osoby chcące poprawić sytuację punktową zajmują się wybranym zadaniem ze str. 169: z PRACY DOMOWEJ LUB Z TWORZENIA WŁASNEGO TEKST. Innymi słowy z trzech zadań wybieramy jedno i wykonujemy w zeszycie.

L120 (26 V 2021): Sięgnę do wnętrza twych trzew…. Słowackiego bolesny rozrachunek z narodem w Grobie Agamemnona).

1. Geneza Grobu Agamemnona (s. 170).
2. Praca w dokumencie 15-słowacki-grób-agamemnona.
     Należy ponumerować strofy (jest ich 14). Najpierw pracujemy nad zadaniami s. 174-175, w celu przygotowania się do głębszego zrozumienia tekstu. Następnie będziemy interpretowali wskazane strofy.

P.d. Jak Słowacki postrzega i ocenia swój naród? Jakimi środkami stylistycznymi to czyni?

L121 (31 VI 2021): Wieszcza najjaśniejsza chwała…. Jak poeci żegnają się ze światem?

1. Wnioski z analizy notatek w dokumencie 15-słowacki-grób-agamemnona.
2. Interpretacja wiersza [Bo to jest wieszcza najjaśniejsza chwała...] Juliusza Słowackiego (s. 176).
3. Interpretacja wiersza Testament mój Juliusza Słowackiego (wydruk).

L122 (1 VI 2021): Żegnaj mi, ogródku i domku.... Dramat rodzinny w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego.

Podr. s. 179.

L123 (1 VI 2021): Argumenty hrabiego Henryka i Pankracego. Który z nich ma rację?

Podr. s. 187.

L124 (2 VI 2021): Słowo pociechy i mordu…. Obraz rewolucji w dramacie Krasińskiego Nie-Boska komedia.

Zad. 1-10, s. 196 (analiza p.d.).

Obowiązują wszystkie zadania.

L125 (7 VI 2021): Czemu, Cieniu, odjeżdżasz…. Jednostka w dziejach (Cyprian Norwid, Bema pamięci żałobny-rapsod).

Podr. s. 209.

Cel lekcji - jak w temacie.
Kryteria sukcesu:
1. Wskazuję te elementy wiersza, które kreują wizerunek Bema jako rycerza.
2. Przywołuję wizerunki rycerzy ukazanych w Iliadzie (Achilles i Hektor) i charakteryzuję bohaterów, zwracając uwagę na środki stylistyczne służące kreacji postaci.
3. Streszczam wydarzenia związane z Rolandem.
4. Porównuję wizerunki postaci.

P.d. Zad. 2, s. 213.

L126 (8 VI 2021): Sprawdzian roczny - interpretacja wiersza.

L127 (8 VI 2021): Sprawdzian roczny - interpretacja wiersza.

L128 (9 VI 2021): Poetycki obraz muzyki wielkiego mistrza w wierszu Fortepian Szopena Cypriana Norwida.

W jaki sposób w tekstach kultury może być heroizowany bohater i czemu służy proces heroizacji? Omów zagadnienie w oparciu o wiersz Bema pamięci żałobny-rapsod Cypriana Norwida i odnieś się do innych tekstów kultury.

Realizacja tematu lekcji:
1. Teza wieloczłonowa, argumenty i jeden środek stylistyczny (s. 215).
2. Geneza wiersza.
3. Interpretacja odniesień do kultury greckiej, czasów piastowskich i motywów religijnych.

L129 (14 VI 2021): Pozytywizm, czyli literatura na miarę wieku pary i elektryczności.

S. 266.
1. Nazwa epoki w Polsce i w Europie.
2. Czas trwania pozytywizmu i problem zazębiania się pozytywizmu i Młodej Polska.
3. Istotne fakty kształtujące oblicze pozytywizmu:
a) "noc postyczniowa",
b) akt uwłaszczeniowy przeprowadzony przez cara Aleksandra II w 1864 r. i jego skutki.
4. Porównanie pozytywizmu i romantyzmu w sferach:
a) społeczno-politycznej,
b) ideowej,
c) w obszarze sztuki.
5. System wartości i wynikające z niego hasła pozytywistów:
a) praca organiczna,
b) praca u podstaw,
c) scjentyzm.
6. Istotne problemy społeczne podejmowane przez twórców pozytywizmu:
a) emancypacja kobiet,
b) asymilacja Żydów,
c) sytuacja chłopów (zwłaszcza sytuacja dzieci chłopskich).
7. Osiągnięcia polskiego pozytywizmu:
a) rozwój prasy,
b) coraz większe znaczenie nauki polskiej,
c) częstsze wprowadzanie zasad pragmatyki i praktycyzmu zamiast myślenia romantycznego,
d) przełamywanie tabu obyczajowego i wprowadzanie do literatury nowych tematów.
P.d. Interpretacja obrazów Józefa Chełmońskiego:
a) Babie lato - nieparzyści (s. 272),
b) Czwórka - parzyści (s. 274).
Zadania s. 275.
Na czym polega związek tych obrazów z pozytywizmem?

L130 (15 VI 2021): Prawdziwa mądrość niechaj was pogodzi…. Wiersz programowy Do młodych Adama Asnyka.

S. 282.
Na ocenę:
1. Analiza p.d. wg przydziału (s. 272).
2. Scharakteryzuj pozytywizm, zwracając uwagę na wartości i hasła pozytywistyczne.
3. Jakimi problemami zajmowali się artyści pozytywizmu i który z tych problemów wydaje Ci się najważniejszy? Uzasadnij.
4. Porównaj pozytywizm z romantyzmem.

Sprawdzenie p.d. - interpretacja obrazów:
Babie lato(s. 272),
Czwórka - parzyści (s. 274).
Zadania s. 275.

Uzupełnienie:
Duch fizyki społecznej…. Filozofia pozytywizmu. S. 276.
Kryteria sukcesu:
1. Potrafię scharakteryzować poglądy Augusta Comte'a, zwracając uwagę na to, czym wg autora Kursu filozofii pozytywnej powinna się zajmować filozofia.
2. Charakteryzuję poglądy Johna Milla i wyjaśniam pojęcia: indukcja, utylitaryzm i liberalizm.
3. Potrafię wyjaśnić koncepcje Karola Darwina, przede wszystkim teorię ewolucjonizmu.
4. Znam i rozumiem pojęcia: materializm historyczny, marksizm, socjalizm, ateizm, agnostycyzm.
5. Potrafię odpowiedzieć na pytania 1-6 s. 279.

Realizacja tematu:
Teza. argumenty i jeden środek.

Interpretacja również wiersza Daremne żale.

L131 (15 VI 2021): Za co oni mają wszystkich Żydów bić? Pozytywizm przeciw antysemityzmowi (Maria Konopnicka Mendel Gdański).

S. 312.
Lekcja prowadzona przez ucznia.
lub
Praca metodą metaplanu.
1. Jak jest?
2. Jak powinno być?
3. Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
4. Co można zrobić, aby było tak, jak powinno być?

Punkty do pracy podsumowującej:
1. Sokół noweli.
2. Problem stereotypów w relacjach społecznych.
P.d. Przeczytać cały tekst. W metaplanie uwzględnić postawę sąsiadek i studenta.

L132 (16 VI 2021): Poetyka polskiej powieści realistycznej na przykładzie Lalki Bolesława Prusa.

S. 327.

L133 (21 VI 2021): Wokulski widziany z perspektywy narratora pierwszoosobowego.

S. 330, zad. 9, 10, 11.

L134 (22 VI 2021): Obraz arystokracji w Lalce Bolesława Prusa.

L135 (22 VI 2021): Sylwetka Ignacego Rzeckiego.





LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - PODSTAWA Z 2015


PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE







POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2020/2021