L01 (3 IX 2020): Lekcja organizacyjna.
Podano L02. P.d. pytania z analizy Odysei.L02 (7 IX 2020): Diagnoza na rozpoczęcie.
L03 (8 IX 2020): Diagnoza na rozpoczęcie - część II (rozprawka).
L04 (10 IX 2020): Co to znaczy zrozumieć tekst?
Praca z fr. Odysei Homera (s. 9).Swobodne wypowiedzi uczniów, będące próbą odpowiedzi na pytanie z tematu.
Czym jest analiza, czym interpretacja, a czego dotyczy wartościowanie i ocenianie (komentarz nauczyciela).
Praca z fr. Odysei Homera (s. 9). Uczniowie próbują przejść przez wymienione fazy: analizy, interpretacji, wartościowania. Warto wykorzystać pytania pod tekstem.
Konteksty i ich znaczenie w toku interpretacji.
Sposoby obecności problematyki egzystencjalnej w utworze.
Obowiązują wszystkie zad. s. 10-11.
L05 (14 IX 2020): Klasyfikacje literatury.
1. Wyznaczniki literatury - swobodne wypowiedzi uczniów na temat wyróżników utworów literackich, czyli tzw. literatury pięknej.2. Rodzaje literackie - analiza tabeli (s. 13).
3. Praca z tekstami: fr. Odysei Homera i wiersz Żona Lota Wisławy Szymborskiej:
- porównanie konstrukcji osób mówiących (podmiotów wypowiedzi),
- cechy rodzajowe,
- kwestie czasu.
P.d. Str. 17, zad. 1-7. Jedno zadanie można pominąć.
L06 (15 IX 2020): Znaki wokół nas.
1. Pojęcie znaku (element znaczący i znaczony).2. Rodzaje znaków:
a) oznaki (symptomy),
b) znaki umowne:
- symboliczne (konwencjonalne),
- ikoniczne (ikonograficzne).
3. Znaki języka naturalnego.
Zad. s. 19: 4 (w wymienionych znakach uczniowie wskazują element znaczący i znaczony), 1, 6.
P.d. Pozostałe zadania s. 19.
L07 (17 IX 2020): Język - narzędzie porozumienia.
1. Akt komunikacji (analiza schematu).2. Funkcje języka.
P.d. Zabierz na następną lekcję Biblię. Wybierz na zasadzie przypadku jakiś fragment biblijny i zastanów się nad jego sensem i związkiem z Twoim życiem.
L08 (21 IX 2020): Biblijne źródła kultury europejskiej.
1. Czas powstania Biblii.2. Języki biblijne.
3. Podział ksiąg biblijnych.
4. Pochodzenie wyrazu Biblia. 5. Pojęcia: sacrum, profanum, testament.
6. Styl biblijny.
P.d.
Praca z tekstem Anny Świderkówny Rozmowy o Biblii (zad. s. 28). Trzy zadania powinny być rozpisane. O Gomułce były wyjaśnienia na lekcji.
L09 (22 IX 2020): Historia Abrahama.
Rdz 22,1-18. Tok pracy (s. 38-39): analiza, interpretacja, wartości i postawy, wypowiedź pisemna.Omówiono zad. 1, 3.
P.d. Pozostałe zadania. Przeanalizować materiał s. 38-41.
L10 (24 IX 2020): Cierpienie w Biblii – Księga Hioba.
Na ocenę: historia Abrahama (analiza i interpretacja tekstu, odpowiedzi na wybrane pytania).Forma gatunkowa i kontekst religijny Księgi Hioba (s. 46) - praca z podręcznikiem.
. Praca z fr. Księgi Hioba (s. 47) wg zadań z zakresu analizy, interpretacji.
1. Sytuacja egzystencjalna Hioba.
2. Przekształcanie pytań Hioba w twierdzeniamo losie człowieka (zad. 7. s. 48).
P.d. Zad. 1-12 lub zamiast tego wykonać zad. 13. bądź 14.
L11 (28 IX 2020): Życie, śmierć i los – Księga Koheleta.
1. Tytuł księgi.2. Środki artystyczne.
P.d. S. 54, zad. pisemnie: 8, 9, 10. Ustnie zad. 11.
L12 (29 IX 2020): Miłość nie tylko duchowa (Pieśń nad Pieśniami).
Interpretacja fr. tekstu s. 59: 1. Sens dosłowny i alegoryczny relacji między Oblubieńcem a Oblubienicą (s. 59). 2. Analiza porównań.P.d. Zad. 8. i 13. s. 60.
L13 (1 X 2020): Świat poezji biblijnej – psalmy.
Na ocenę:1. Wyjaśnij, na czym polega sens dosłowny i alegoryczny Pieśni nad Pieśniami.
2. Jaki obraz Boga i człowieka wyłania się z poznanych przez Ciebie ostatnio tekstów?
3. Jaką rolę odgrywa sposób przedstawienia przyrody w Księdze Koheleta?
Podr. s. 65 i dalej. Omówiono psalmy. Częściowo wiersz Agnieszki Osieckiej.
P.d. Przygotować psalmy do interpretacji. Wykonać zadania do tekstu Osieckiej.
L14 (5 X 2020): Biblijna wizja końca świata.
Na ocenę: interpretacja Psalmu 47 (s. 67); porównanie tego psalmu z Psalmem 13. Najpierw jednak praca z tekstem Agnieszki Osieckiej Chwalmy Pana (s. 69) i wykonanie zadań analitycznych oraz interpretacyjnych (s. 70).Realizacja tematu lekcji (podr. s. 76).
1. Geneza Apokalipsy św. Jana.
2. Apokalipsa jako gatunek. Etymologia nazwy gatunku.
3. Cel, dla którego Apokalipsa zostła napisana.
4. Element wizyjny w utworze - definicja wizji.
Wypożyczyć Mitologię Parandowskiego i Króla Edypa.
L15 (6 X 2020): Biblia - praca klasowa.
P.d. Analiza tekstu nieliterackiego. Zad. s. 83.L16 (8 X 2020): Analiza tekstu nieliterackiego (Gerhard Lohfink, Wielość gatunków i form biblijnych).
Analiza tekstu nieliterackiego. Zad. s. 83.P.d. S. 83, zad. 11 (Teams: 02-streszczenie).
L17 (12 X 2020): Tworzenie własnego tekstu (wypowiedź ustna na podstawie interpretacji obrazu Petera Bruegla Wieża Babel oraz wiersza Na wieży Babel Wisławy Szymborskiej).
Uczniowie w początkowej fazie nie korzystają z podręcznika.L18 (13 X 2020): Źródła literatury – antyk.
1. Okresy literatury antycznej:a) okres archaiczny (IX-VI w. p.n.e.),
b) okres klasyczny (V-IV w. p.n.e.,
c) okres hellenistyczny (III-I w. p.n.e.),
d) okres rzymski (I w. p.n.e.-V w. n.e.).
2. W jaki sposób Aystoteles rozumiał poezję?
3. Tematyka literatury greckiej.
4. Wiersz antyczny - heksametr.
5. Związek literatury z muzyką.
P.d S. 92, zad. 1,2,6 (Teams: 05-Safona, do 14 X godz. 19.00).
L19 (15 X 2020): Tematyka miłosna i patriotyczna w liryce greckiej (Safona, Tyrtajos).
Analiza - zad. 2, 3, 4 s. 94 (powinny być notatki w Teams).P.d. Zad. 9 (nieparzyści) i 10 (parzyści), s. 94..
L20 (19 X 2020): Wnioski z analizy pracy klasowej (Biblia).
I Przedstawienie wniosków z analizy pracy klasowej1. Frazeologizmy biblijne sprawiają problem. Polecenie zredagowania zdań ze związkami frazeologicznymi zostało niewłaściwie zinterpretowane.
2. Pojawiły się rażące błędy ortograficzne np. w wyrazach: Biblia, Nowy Testament, Stary Testament, ... .
Podano temat L21.
P.d. s. 96, zad. 1-6 (jedno można pominąć). Wrzucamy do grupy na Messengerze lub do zad. 07-Platon- obrona-Sokratesa w Teamsie.
L21 (20 X 2020): Filozofia sztuką życia.
Sprawdzenie pracy domowej s. 96, zad. 1-6 (jedno można pominąć) - w przypadku wylosowania ucznia 1Ti - uczeń przedstawia swoją pracę, która jednocześnie powinna być dostarczona w grupie na Messengerze lub też można ją było wrzucić do zadania 07-Platon-obrona-Sokratesa na Teamsie.Rozmowa o Sokratesie, jego poglądach i postawie.
Praca z tekstem Platona (s. 96). Zadania z interpretacji oraz wartości i postaw.
1Ti wykonuje wybrane jedno zadanie spośród 7-11 w zad. 08-Sokrates-interpretacja-wartości na Teams.
L22 (29 X 2020): Mit o złotym wieku.
I Wprowadzenie do lekcji - interpretacja graffiti PichiAvo (s. 107): rozpoznawanie, którego z bogów greckich przedstawia graffiti, refleksje o obecności (nieobecności) sztuki klasycznej we współczesnym świecie.II Praca z podręcznikiem (s. 107).
1. Czym jest mit?
2. Jak Grecy postrzegali świat?
P.d.
S. 109, zad. 3, 5, 8, 11 (na dst), 12 (na db), 13 (na bdb), 14 (na cel).
L23 (2 XI 2020): Powstanie świata i pojawienie się człowieka w mitologii greckiej.
Praca z fr. książki Mitologia Jana Parandowskiego (s. 100).Analiza zadań z zakresu analizy i interpretacji (zadania z wartości i postaw - do rozliczenia).
P.d. Mit o narodzinach świata z Parandowskiego. Tabela porównująca Biblię i mity.
L24 (3 XI 2020): Pojedynek bez szans na zwycięstwo (Zbigniew Herbert, Apollo i Marsjasz).
I Poprawa sprawdzianu z Biblii (testportal.pl).II Krótki quiz z narodzin świata (quizizz).
III Realizacja tematu lekcji.
1. Bogowie i ich relacje z ludźmi w różnych religiach (motyw rywalizacji).
2. Streszczenie fragmentu Mitologii Jana Parandowskiego - pojedynek Apollina z Marsjaszem (s. 112).
3. Interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta Apollo i Marsjasz (s. 113).
Omówiono trzy pierwsze strofy.
P.d. Należy przygotować interpretację. Mogą być pomocne zadania analityczno-interpretacyjne (s. 114-115).
L25 (5 XI 2020): Frazeologizmy antyczne (mitologizmy).
Na ocenę:1. Przedstaw mit o Apollinie i Marsjaszu.
2. Dokonaj interpretacji wiersza Zbigniewa Herberta Apollo i Marsjasz. Postaw tezę i ją uzasadnij. Przedstaw plan zdarzeń (wg ćw. 1, s. 114) oraz dwa wybrane zadania z pracy domowej.
3. Analiza frazeologizmów (s. 115)
P.d. Jeden opis sytuacji, do kórej pasuje frazeologizm - w notace z lekcji. Dwa opisy później w zadaniu domowym na Teams.
L26 (9 XI 2020): Tęsknota na wieki - mit o Demeter.
Na ocenę - zadanie w formularzu 01-apollo-marsjasz.Realizacja tematu lekcji:
1. Definicja archetypu.
2. Mit o Persefonie i Demeter - wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych.
3. Interpretacja tekstu Do Demeter (s. 120).
P.d.
1. Mit o Demeter w ujęciu Parandowskiego (s. 110).
2. S. 121, zad. 6.
3. Str. 121, zad. 7: nr 1-11; zad. 8: nr 12-22; zad. 9: nr 23-33.
L27 (10 XI 2020): Miłość silniejsza niż śmierć (Orfeusz i Eurydyka).
Poprawa Biblii cz. II - zadanie otwarte w formularzu 02.Analiza p.d.
Mit o Orfeuszu - streszczenie w oparciu o Mitologię Jana Parandowskiego.
Interpretacja utworu Jacka Kaczmarskiego Przechadzka z Orfeuszem (s. 123).
Praca w formularzu 03-orfeusz.
Porównanie zakończenia utworu Kaczmarskiego z mitologiczną opowieścią o Orfeuszu.
Należy mieć przygotowane jeszcze zadania z poprzedniej lekcji (nie były sprawdzane), dzisiejsze z formularza i jedno wybrane s. 124.
L28 (12 XI 2020): Symbolika grecko-rzymska (zwierzęta, rośliny, przedmioty).
Podr. s. 124-125. Opracowanie krzyżówki lub przygotowanie testu na wybranej platformie.L29 (16 XI 2020): Walka i wojna w Iliadzie.
Na ocenę:Symbolika grecko-rzymska (jest kilka quizów, są krzyżówki).
Praca z fr. Iliady s. 127 (zad. s. 129, zwłaszcza 5, 7, 8, 9).
L30 (17 XI 2020): Pycha i przebaczenie w Iliadzie Homera.
Analiza p.d. fr. Iliady s. 127 (zad. s. 129, zwłaszcza 5, 7, 8, 9).Realizacja tematu lekcji
1. Podr. s. 133, zad. 2 (emocje Achillesa wywołane przez prośbę Priama).
2. Zad. 4 (za co Achilles przeprasza nieżyjącego Patroklosa?).
3. Jedno wybrane.
P.d. S. 133, zad. 2, 4, 10.
L31 (19 XI 2020): Siła perswazji - mowa Agamemnona.
Na ocenę: s. 133, zad. 2, 4, 10.Realizacja tematu lekcji:
1. Perswazyjne użycie języka - perswazja a manipulacja (s. 134).
2. Retoryka i jej początki.
3. Kompozycja mowy.
4. Praca z fr. Iliady s. 136-137, zad. 1. i 2.
L32 (23 XI 2020): Wędrówka w Odysei Homera (Teams, formularze i dokumenty Google).
1. U źródeł kultury śródziemnomorskiej - obraz codzienności w opowieści zakorzenionej w mitach (podr. s. 138).2. Podróże Odyseusza - basen Morza Śródziemnego (kontekst geograficzny).
3. Między przestrzenią rzeczywistą a fantastyczną - dwupłaszczyznowość świata przedstawionego.
4. Interpretacja fr. Odysei (s. 139-141) - zad. 1-10 s. 142 (wg numerów): dokument Google 01-odyseja.
P.d. Analizujemy wszystkie odpowiedzi i ustosunkowujemy się do nich. Ponadto dwa wybrane zadania z zakresu 11-17, str. 143 (nieparzyści z zakresu zadań nieparzystych, parzyści z zakresu parzystych)
L33 (24 XI 2020): Losy Odyseusza jako przykład toposu homo viator - czy wędrówka może stanowić wartość?
Na ocenę: interpretacja fr. Odysei (s. 139). Uczeń miał wsparcie w postaci odpowiedzi koleżanek i kolegów na pyt. 1-10, s.142 (dokument 01-odyseja).W drugiej części odpowiedzi uczeń prezentuje wykonanie dwóch wybranych zadań 11-17 s. 143.
Realizacja tematu lekcji - swobodne wypowiedzi, następnie c.d. prezentacji p.d., a zwłaszcza:
- zad. 11, s. 143 (Odyseusz jako homo viator
- zad. 14, s. 143 (wędrówka - wartość).
P.d. Należy być przygotowanym ze wszystkich zadań s. 142-143.
L34 (26 XI 2020): Odyseusz i Penelopa jako archetypy miłości małżeńskiej i wierności (?).
Rozliczenie wszystkich zadań s. 142-143. Rozmowa wokół Odysei.Przedstaw losy Odyseusza (gdzie był, z kim i o czym rozmawiał, ...) i na tej podstawie wyjaśnij, czego dowiadujemy się o naturze człowieka? Postaraj się w toku wypowiedź przywołać jakiś ciekawy środek stylistyczny i wyjaśnić jego funkcje.
Omówienie problemu wynikającego z tematu (najpierw burza mózgów).
Jeszcze raz będzie sprawdzane zadanie jak dziś (wrzucone na czacie).
L35 (30 XI 2020): Antygona Sofoklesa - tragedia wzorcowa.
1. Co to jest tragedia jako gatunek?2. Na czym polega zasada trzech jedności?
3. Jak jest przyczyna nieszczęść rodu Labdadików, do którego należy Antygona?
P.d. Formularz 05-antygona-151: zad. 1-5.
L36 (1 XII 2020): Postawy i charaktery Antygony oraz Ismeny - gdzie mogą tkwić przyczyny odmienności?
1. Na ocenę: interpretacja fr. Antygony.2. Komentarz do zadań 1-5 w dokumencie 02-antygona-151.
3. Cele lekcji:
a) porównanie postaw Antygony i Ismeny.
b) interpretacja wybranych fragmentów tekstu i poszukiwanie w nich argumentów do tematu - wskazywanie przyczyn odmienności postaw.
Zad. 7-8 s. 151 w zeszycie; zad. 9-16 w formularzu 06-antygona-151-cd (numery 1-16 zad. nieparzyste, numery 17-31 zadania parzyste).
L37 (3 XII 2020): Racje Antygony wobec racji Kreona.
1. Analiza wpisów w formularzu 06-antygona-151-cd (numery 1-16 zad. nieparzyste, numery 17-31 zadania parzyste).2. Podr. s. 152-154; praca w dokumencie 03-antygona-racje (jest precyzyjny przydział.
P.d. Obowiązują wszystkie zad. s. 154-155. Trzeba się odnieść do odpowiedzi w dokumencie 03.
L38 (7 XII 2020): Racje Kreona przeciw racjom Antygony.
Na ocenę: zad. s. 154-155 (ustosunkowanie się do odpowiedzi w dokumencie 03-antygona-racje).Cele lekcji. Uczeń:
1. Zna kontekst historyczno-polityczny dotyczący systemu sprawowania władzy w Atenach i Tebach.
2. Potrafi zinterpretować wskazany fragment tragedii antycznej, rozwijając pojawiające się w nim problemy dotyczące racji bohaterów.
Przebieg lekcji:
1. Praca z fr. podr. s. 156 (Ateny - demokracja, Teby - porządek despotyczny, monarchia).
2. Interpretacja fr. tekstu (wypowiedzi poszczególnych bohaterów) - wyodrębnianie problemów.
P.d. S. 159, zad. 4, 5, 6, 8, 9 12.
L39 (8 XII 2020): Hybris, wina tragiczna i ironia tragiczna - interpretacja Antygony Sofoklesa.
Cele lekcji. Uczeń:1. Rozumie i potrafi stosować w wypowiedzi pojęcia: hybris, wina tragiczna, ironia tragiczna.
2. Przedstawia racje bohaterów, opowiada się za jednym z nich i uzasadnia swoje zdanie.
Przebieg lekcji:
1. Definicja pojęć: hybris, wina tragiczna, ironia tragiczna (s. 159).
2. Praca nad zadaniami:
a) w ramach p.d. uczniowie mieli s. 159, zad. 4, 5, 6, 8, 9 12.
b) z wartości i postaw zad. 13, 14 s. 159.
P.d. Obowiązuje umiejętność interpretacji fr. Antygony.
L40 (10 XII 2020): Herodot czytany przez Kapuścińskiego.
Teatr gecki - podsumowanie:1. Z którym elementem teatru greckiego związany jest wyraz scena?
2. Jakie dwie funkcje pełniła maska teatralna?
3. W jakim celu stosowano koturny i długie płaszcze aktorskie?
Realizacja tematu:
1. Dzieje Herodota z Halikarnasu arcydzieło prozy greckiej i źródło wiedzy historycznej oraz kulturowej (s. 168).
2. Sylwetka Ryszarda Kapuścińskiego i jego dokonania reporterskie.
3. Relatywizm i pluralizm kulturowy zamiast etnocentryzmu i ksenofobii (pojęcia s. 171).
4. Praca z tekstem:
a) zadania analityczne 1-5 (s. 171)(w zeszycie),
P.d. 171, zad. 1-5, jeśli któreś z nich za trudne, zastępujemy zad. 7-9.
L41 (14 XII 2020): Ksenofobia czy pluralizm kulturowy?
1. Analiza p.d..2. Realizacja tematu lekcji.
P.d. S. 171/14 w zeszycie.
L42 (15 XII 2020): Epikureizm i stoicyzm Horacego.
Zamknięcie rozważań o Grecji - film o starożytnej Grecji (ok. 10').1. Pieśń jako gatunek (s. 184).
2. Sylwetka Horacego - rola Mecenasa.
3. Między epikureizmem a stoicyzmem.
4. Interpretacja Pieśni zimowej (s. 186). Tym razem najpierw analiza zadań i fotografii Piazza del Popolo (dawnego Pola Marsowgo) w Rzymie. Następnie redagowanie tezy i argumentów.
P.d. Interpretacja wskazanych strof.
L43 (17 XII 2020): Trwałe i ulotne wartości w życiu człowieka - interpretacja pieśni Horacego Do Mecenasa.
1. Na ocenę: interpretacja Pieśni zimowej Horacego (s. 186).2. Praca z tekstem Do Mecenasa (s. 188).
P.d. Należy się przygotować do interpretacji strof.
L44 (21 XII 2020): Wnioski z przebiegu dotychczasowej pracy zdalnej, w tym wnioski z analizy wpisów w formularzach i dokumentach.
1. Sprawdzenie.Interpretacja wiersza Horacego Do Mecenasa (s. 188).2. Realizacja tematu.
3. W razie dyspozycji czasem interpretacja wiersza Horacego Do Pompejusza Grosfusa (s. 190).
L45 (21 XII 2020): Poeta natchniony: Horacy, Wzniosłem pomnik.
1. Kontekst literacki (s. 192).2. Interpretacja wiersza Wzniosłem pomnik (s. 193) metodą koła interpretacji.
L46 (22 XII 2020): Horacy jako wychowawca (Ojczyzna - okrętem).
1. Sprawdzenie umiejętności interpretacji fr. wybranych wierszy Horacego.2. Kontekst historyczny poezji patriotycznej Horacego (s. 195).
3. Interpretacja wiersza Ojczyzna - okrętem (s. 195).
Praca klasowa 25 stycznia.
L47 (18 I 2021): Motyw okrętu jako symbolu ojczyzny w kulturze.
Interpretacja wiersza Ojczyzna - okrętem (s. 195).L48 (18 I 2021): Wpływ kultury starożytnej na frazeologię współczesnej polszczyzny.
Tworzenie własnego tekstu - wypowiedź ustna (s. 208).P.d. Wyjaśnij pochodzenie i znaczenia związków frazeologicznych: stajnia Augiasza, między Scyllą a Charybdą, pyrrusowe zwycięstwo, węzeł gordyjski, ktoś przekracza Rubikon, plagi egipskie, chimeryczny nastrój
L49 (19 I 2021): Literatura Greków i Rzymian - podsumowanie.
1. Terminy i pojęcia z zakresu kształcenia literackiego i kulturoweg (s. 205).2. Zadania przekrojowe (s. 205) - przydział zadań wg numerów 1-10: praca w dokumencie.
L50 (25 I 2021): Praca klasowa - literatura Greków i Rzymian.
1) Zadania otwarte (pojęcia) - testportal.2) Zadanie interpretacyjne - testportal.
L51 (25 I 2021): Język oficjalny i nieoficjalny.
1. Odmiany języka (s. 200).2. Formy użytkowe.
3. Zad. 1-8, s. 202. Przydział wg numerów. Nr 9, 19 zad. 5, nr 10, 20 zad. 6.
L52 (26 I 2021): Gatunki pisemne języka użytkowego - analiza prac uczniów.
1. Informacja uczniów na temat metod pracy i źródeł zawierających wzorce pism użytkowych.2. Prezentacja prac zgodnie z przydziałem (wg numerów, zob. p.d. L52).
3. Informacja zwrotna i ustalenie terminu wykonania kolejnej wersji zadania (pon. do 18.00).
L53 (1 II 2021): Gwara młodzieżowa jako odmiana współczesnej polszczyzny.
Praca z tekstem (s. 202-203, zad. 1-5).P.d. S. 203, zad. 5. i 7.
L54 (1 II 2021): Tysiąc lat kultury średniowiecza.
Praca z podręcznikiem:1. Średniowiecze w Europie i w Polsce - rzut oka na mapę Europy (s. 212).
2. Kontekst historyczny - podstawowe fakty i chronologia (wyjątkowość okresu "jesieni średniowiecza").
3. Co dało Polsce przyjęcie chrześcijaństwa?
4. Uniwersalizm kultury średniowiecza: zjawisko pozytywne czy negatywne?
5. Symbolika liczby cztery oraz inne liczby symboliczne wpisane w plan idealnego kościoła wg Honnecourta (s. 213).
6. Funkcje łaciny a funkcje języków narodowych (na czym polega paradoks).
7. Średniowieczna symbolika zwierząt (bestiarium, 214).
P.d. Praca z tekstem J. Le Goffa Kultura średniowiecznej Europy (s. 215):
Zadania z zakresu analizy (s. 215-216).
L55 (2 II 2021): Symboliczne postrzeganie świata w epoce średniowiecza.
1. Sprawdzenie zadań z zakresu analizy.a) przedmioty materialne jako symbole prowadzące do świata ukrytego, idealnego i duchowego,
b) minerały, rośliny (głównie kwiaty), zwierzęta - źródła symboli.
2. Zadania z zakresu interpretacji (s. 216).
3. Wnioski dotyczące tematu lekcji.
P.d. Obowiązują również zad. 11. i 12 (s. 216).
L56 (8 II 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej - literatura Greków i Rzymian.
L57 (8 II 2021): Język jako system znaków.
Podr. s. 221.L58 (9 II 2021): Język zbiorem znaków (praca z tekstem Jana Parandowskiego).
Podr. s. 221, zad. s. 223, 1, 2.Zadania kontrolne:
1. Wyjaśnij pojęcia: fleksja, deklinacja, koniugacja.
2. Po co jest potrzebna w języku fleksja?
3. Czym się różni słowotwórstwo od fleksji?
4. Wyodrębnij elementy fleksyjne i słowotwórcze w wyrazach: pod-skocz-ysz i księg-arni-a.
P.d. S. 223 - obowiązują: 1, 2, 3, 5, 7, 9 oraz 10 i 11.
L59 (15 II 2021): Bogurodzica - poetycki traktat teologiczny.
1. Okoliczności powstania Bogurodzicy (s. 224).2. Idea pośrednictwa i motyw deesis.
3. Zad. 1. s. 227.
P.d. S. 227 (zadania pozostałe).
L60 (15 II 2021): Bogurodzica literackim wyrazem idei hierarchizmu i teocentryzmu.
Zad. s. 227.P.d. S. 229, zad. 3, 4, 5.
L61 (16 II 2021): Bogurodzica – pierwszy polski hymn
1. W czasie jakich uroczystości pojawiała się Bogurodzica? (s. 228 i 229).2. Bogurodzica jako hymn (s. 229, zad. 3). Rodzaje hymnów.
3. Czy znacie utwór, który nie spełnia niektórych kryteriów przynależności gatunkowej a jest hymnem państwowym? Których kryteriów nie spełnia?
4. Praca nad zad. 6, 7, s. 229.
P.d. Rodzaje archaizmów i archaizmy w Bogurodzicy (s. 231).
L62 (22 II 2021): Średniowieczna mowa uczuć w Lamencie świętokrzyskim.
1. Jaką rolę może odgrywać tytuł i w jaki sposób utwory mogły otrzymywać różne tytuły (s. 234).2. Przynależność gatunkowa utworu (plankt, lament).
3. Lament świętokrzyski jako apokryf.
4. Pieta jako sposób przedstawienia Matki Boskiej i Chrystusa.
L63 (22 II 2021): Wizerunek Matki Boskiej w Bogurodzicy i w Lamencie świętokrzyskim.
P.d. Porównanie wg kryteriów z zad. 16., s. 237.L64 (23 II 2021): Średniowieczny wzór rycerza (Pieśń o Rolandzie).
1. Antyczne pierwowzory etosu rycerskiego (s. 238).2. Kontekst historyczny.
3. Gatunek: chanson de geste ('pieśń o czynach').
S. 240, zad. 1-3.
P.d. S. 240, zad. 4-7 oraz dwa wybrane z 8-12 (parzyści z parzystych).
L65 (1 III 2021): Porównanie postaw heroicznych bohaterów literatury antycznej i średniowiecznej.
1. Analiza pracy domowej.2. Kontekst historyczny: kultura arabska, mozarabska i czasy rekonkwisty - grafika s. 241 (Dziedziniec Lwów, zaspół pałacowy Alhambra, Granada).
3. Zad. 12, s. 241 - porównanie: praca w formularzu 08-średn-ant-postawy-heroiczne:
a) Rzecz to piękna Tyrtajosa (s. 93)
b) Iliada Homera (s. 127)
c) Pieśń o Rolandzie
P.d. Ciąg dalszy porównania.
L66 (1 III 2021): Średniowieczny wzór władcy (Kronika polska Galla Anonima).
Na ocenę:Porównaj postawy heroiczne opisane przez Tyrtajosa, Homera i autora Pieśni o Rolandzie. Czy któregoś z bohaterów uznajesz za wzór godny naśladowania? Uzasadnij.
1. Co wiemy o autorze Kroniki polskiej? (mnich benedyktyński z Francji czy z Lido koło Wenecji; pisze kronikę na dworze księcia Bolesława Krzywoustego na początku XII w., "by za darmo nie jeść polskiego chleba" - czy musiał?).
2. Rola łaciny i sposób jej wykorzystania przez Galla Anonima (sytuacja języka polskiego w tamtym czasie i pierwsze słowa polskie w różnych dokumentach: Bulla gnieźnieńska 1136 (ponad 400 nazw własych, nazw miejscowości i nazwisk; pierwsze zdanie w Księdze henrykowskiej).
L67 (8 III 2021): Bolesław Chrobry jako średniowieczny ideał władcy.
S. 245, zad. 11 - punkt wyjścia tematu lekcji.Przebieg spotkania cesarza Ottona III z Bolesławem Chrobrym, wymieniane dary i ich znaczenie religijne oraz polityczne, cel Chrobrego i jego wizerunek jako władcy idealnego (cnoty).
Również zad. 6-10 s. 245 oraz jedno wybrane (12. lub 13.).
L68 (8 III 2021): Czym jest asceza? Legenda o świętym Aleksym.
I Realistyczny czy wyidealizowany wizerunek Bolesława Chrobrego w Kronice polskiej Galla Anonima. Wypowiedź należy zredagować tak, by znalazły się w niej odpowiedzi na pytania s. 245. Dodatkowo do wyboru zad. 12. lub 13.II Realizacja tematu:
1. Okoliczności powstania Legendy o świętym Aleksym (s. 250).
2. Gatunek - żywot świętego: co znajdziemy w każdym żywocie świętego?
a) cudowne narodziny,
b) młodość (grzeszna?),
c) cuda (za życia i po śmierci).
3. Asceza - różne formy wyrzeczenia (rezygnacja z ziemskich przyjemności i fuga mundi, czyli ucieczka od świata: może być miejsce odludne albo słup).
4. Praca z tekstem - zad. 1-9, s. 254 (analiza). Również zrobiono zad. 10. z wartości i postaw.
P.d. Zadania z wartości i postaw (s. 255).
L69 (9 III 2021): Realizacja własnych ideałów czy posłuszeństwo wobec autorytetów?
Na ocenę:1. Przedstaw losy św. Aleksego. Co wymagało od niego największego poświęcenia i co było najtrudniejsze?
2. Zadania z wartości i postaw (zad. 11-16, s. 255) - sprawdzenie p.d.: wybrane i wskazane.
Wejście w temat lekcji (zad. 13, s. 255) - plan rozprawki do tematu lekcyjnego. Odnieś się do Legendy o świętym Aleksym, innego tekstu kultury i własnych przemyśleń.
P.d. Rozprawka.
L70 (15 III 2021): Analiza i interpretacja wiersza Malowani święci Jana Twardowskiego.
1. Wnioski z analizy planów rozprawek (Messenger).2. Analiza i interpretacja wiersza - podr. s. 255.
a) elementy psychiki (linia falista), elementy wyglądu świętych (linia prosta),
L71 (15 III 2021): Święty Franciszek - odmienny wzorzec świętego na tle postaw ascetów epoki średniowiecza.
1. Okoliczności powstania Kwiatków świętego Franciszka (XIII/XIV w., język włoski, anonimowy franciszkanin, język niemal naiwny).2. Kim był święty Franciszek z Asyżu (kontekst biograficzny, s. 257).
3. Zad. 1-4, s. 259.
P.d. Do zad. 10. włącznie, s. 259.
L72 (16 III 2021): Które z idei wyznawanych przez świętego Franciszka pozostały ważne do dziś?
Zob. zad. 17, s. 259.Hymn św. Franciszka (s. 260).
Encyklika papieża Franciszka (s. 263).
P.d.
1. Zad. 16, s. 259: porównanie modeli życia św. Aleksego (vita contemplativa) i św. Franciszka (vita activa).
L73 (23 III 2021): Danse macabre – taniec ze śmiercią (Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią).
1. W kontekście historycznym i epidemiologicznym - wielka dżuma w połowie XIV w. (s. 267).2. Funkcje motywu danse macabre.
Zadania z zakresu analizy (1-5). Następnie interpretacja (6-11).
P.d. Zad. 1-10, s. 271.
L74 (29 III 2021): Ars moriendi (sztuka umierania) w literaturze i kulturze średniowiecza.
Punktem wyjścia zad. 15, s. 271 - redagowanie notatki syntetyzującej.L75 (29 III 2021): W krzywym zwierciadle satyry średniowiecznej.
Analiza fr. od s. 274, zad. 1 (kilka przykładów).P.d. Zad. 1-4, s. 276.
L76 (30 III 2021): Praca klasowa - średniowiecze.
L77 (12 IV 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej - średniowiecze.
L78 (12 IV 2021): Obrazy śmierci w utworze Rozmowa Mistrza Polikarpa ... oraz w wierszu Wywiad Mirona Białoszewskiego.
Zad. s. 276-277 oraz ustalenie kryteriów porównania utworów i na tej podstawie dokonanie porównania (np. kryterium: budowa utworu, wygląd śmierci, styl wypowiedzi (zarówno Śmieci, jak i Mistrzów), okoliczności pojawienia się śmierci, sposób wykonywania przez Śmierć jej zadania, reakcje bohaterów w momencie pojawienia się Śmierci...).P.d. Przygotowanie się do interpretacji obu tekstów i do porównaniu. W cenie nowe kryteria porównania.
L79 (13 IV 2021): Opowieść o miłości nieszczęśliwej w Tristanie i Izoldzie.
Porównaj Rozmowę Mistrza Polikarpa ze Śmiercią oraz wiersz Wywiad Mirona Białoszewskiego.Realizacja tematu lekcji: 1. Praca z fr. tekstu s. 280, zad. z analizy (1-4).
2. Źródła tekstu (s. 279).
3. Romans rycerski jako gatunek (poprzedzający powieść).
4. Kontekst literacki i kulturowy.
P.d. S. 281, zad. 10 oraz jedno z zakresu 11-12.
L80 (19 IV 2021): Symbolika miłości w romansie rycerskim Tristan i Izolda
Realizacja tematu lekcji:1. Kontekst muzyczny (w tle): Richard Wagner, opera Tristan i Izolda (1859)
2. Praca z tekstem, s. 284.
3. Istotne kwestie:
- symbolika kamieni:
beryl: symbolem wierności i miłości,
chalcedon: łagodzi gniew i pomaga znaleźć drogę do wewnętrznej inspiracji.
P.d.
Miłość: niszczy czy wzmacnia, a może wywiera inny wpływ na ludzi? Omów zagadnienie odnosząc się do Dziejów Tristana i Izoldy oraz innych tekstów kultury. Może być rozprawka lub materiał wstępny do rozprawki, może być wypowiedź ustna.
L81 (19 IV 2021): Miłość - niszczy czy wzmacnia, a może wywiera inny wpływ na ludzi? Rozprawka.
P.d. Dokończyć wypowiedź argumentacyjną.L82 (20 IV 2021): Poetycka summa średniowiecza (Boska komedia Dantego).
1. U źródeł tekstu, forma gatunkowa i kontekst kulturowy (s. 287).2. Praca z początkiem poematu (s. 289, zad. 1-8). Rozliczenie w formie interpretacji tekstu.
P.d. S. 289, zad. 9.
L83 (26 IV 2021): Średniowieczna wizja zaświatów w Boskiej komedii Dantego.
Na ocenę:1. Kim są przewodnicy narratora-bohatera i dlaczego akurat oni oprowadzają go tych rejonach?
2. Jaką funkcję pełni obraz kobiety w Boskiej komedii?
3. Zad. 9. lub 10. s. 289.
Realizacja tematu:
1. Kontekst literacki (s. 290).
2. Interpretacja fr. tekstu - zad. 1-5 (s. 291).
3. Zad. 6 - czy strach przed karą jest dobrą motywacją?
L84 (26 IV 2021): Pojmowanie śmierci w średniowieczu i obecnie.
Wokół zad. 6., s. 292.L85 (27 IV 2021): Kategorie kultury średniowiecza (praca z tekstem).
Omówiono zad. 1, 2, 3, 4, 5, s. 325.P.d. Pozostałe zadania s. 325.
L86 (10 V 2021): Renesans - odrodzenie kultury antycznej. Nowa wizja świata i człowieka.
1. Nazwa epoki i czas trwania (Italia a inne kraje, w tym Polska) (s. 10).2. Kontekst historyczny (czcionka ruchoma, upadek cesarstwa wschodniorzymskiego, odkrycia geograficzne).
3. Kontekst religijny - reformacja.
4. Kontekst kulturowy - antropocentryzm.
Problem do rozwiązania:
Na czym polega wpływ upadku cesarstwa wschodniorzymskiego na rozwój renesansu?
Grafika na dole str. 12 powinna się znaleźć w zeszycie, ale może być ujęta w innej formie. Ważne, aby obok haseł pojawiły się komentarze wyjaśniające pojęcia.
L87 (10 V 2021): Renesansowe usytuowanie człowieka w centrum świata (Eugenio Garin Człowiek renesansu).
Praca z tekstem (s. 13).P.d.
1. Podsumowanie.
2. Wielcy ludzie renesansu (s. 14-15).
L88 (11 V 2021): Człowiek w centrum – filozofia renesansu.
Podr. s. 18.Praca z tekstem: Giovanni Pico della Mirandola, O godności człowieka (s. 19). Zad. 1-10 z analizy i z interpretacjci oraz jedno wybrane z wartości.
L89 (17 V 2021): Czy człowiek jest istotą naprawdę godną podziwu? Wypowiedź argumentacyjna.
Praca w trzech grupach:a) notatka,
b) punkty do rozwinięcia w wypowiedzi ustnej,
c) tylko wypowiedź ustna.
L90 (18 V 2021): Rzeczpospolita idealna (Andrzej Frycz Modrzewski O poprawie Rzeczypospolitej)
Podr. s. 32.P.d. S. 35, zad. 13 - dla ochotników.
L91 (20 V 2021): Pacyfizm Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Podstawą lekcji zad. 4. z analizy (s. 35).P.d. Zad. 9, 10, s. 35.
L92 (24 V 2021): Miłość w noweli doskonałej (Boccaccio Sokół).
Podr. s. 36. S. 40 - dokument 05-boccaccio-sokół.P.d. S. 40, zad. 11.
L93 (25 V 2021): Renesansowe małżeństwo doskonałe: Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego.
1. Sylwetka Mikołaja Reja (s. 47).2. Żywot jako gatunek literatury parenetycznej (s. 46).
3. Zad. analityczne i interpretacyjne 1-11 (z wyjątkiem zad. 4.) s. 49 - dokument 06-rej-żywot.
Po skończeniu przypisanych zadań, w sytuacji słabego połączenia internetowego proszę się zająć pracą domową.
Wszyscy - zad. 12.
Nieparzyści - zad. 13.
Parzyści - zad. 14.
L94 (27 V 2021): Interpretacja wiersza Może będzie lepiej Ewy Lipskiej.
Tekst s. 50.Praca w dokumencie 07-lipska-może-będzie-lepiej:
1. Dlaczego autorzy podręcznika zamieścili ten utwór właśnie w kontekście tekstu Reja?
2. Zaproponuj tezę do wiersza i przedstaw argumenty.
3. Jak rozumiesz tytuł utworu?
4. Zinterpretuj zakończenie.
5. Wyjaśnij sens określenia “płaszcz nieprzemakalny”? Co powinno być tym płaszczem?
L95 (31 V 2021): Renesansowy wzór gospodarza w Żywocie człowieka poczciwego Mikołaja Reja.
1. W miejsce ideału rycerza średniowiecznego, wzór osobowy szlachica ziemianina (s. 51 oraz tabela s. 52).2. Wzorzec osobowy dworzanina (Łukasz Górnicki, Dworzanin polski (s. 51-52).
P.d. Zad. 7, 8, 10, s. 54.
L96 (1 VI 2021): Optymizm humanisty - Jan Kochanowski, [Serce roście patrząc na te czasy...]
1. Fascynacja Kochanowskiego poezją Horacego (s. 55).2. Pieśń jako gatunek.
P.d. Teza (trzy elementy co najmniej) i argumenty.
L97 (7 VI 2021): Stoicyzm i epikureizm w pieśni [Chcemy sobie być radzi...] Jana Kochanowskiego.
Podr. s. 58.L98 (8 VI 2021): Humanista i obywatel w Pieśniach - Pieśń o dobrej sławie Jana Kochanowskiego.
Podr. s. 66.Zadania z analizy, ale rozliczanie - strofami.
P.d. S. 68, zad. 10 - wszyscy; jedno wybrane z zakresu 7-9.
L99 (10 VI 2021): Interpretacja Pieśni o cnocie Jana Kochanowskiego.
Podr. s. 69.Teza i argumenty.
P.d. Do wyboru: interpretacja strofa po strofie lub zad. 1-8, s. 70.
L100 (14 VI 2021): Pieśń o spustoszeniu Podola Jana Kochanowskiego – liryka apelu.
Podr. s. 71.L101 (15 VI 2021): Sprawdzian umiejętności redagowania szkicu interpretacyjnego (sprawdzian roczny).
L102 (16 VI 2021): Nowożytna tragedia Jana Kochanowskiego: Odprawa posłów greckich.
Podr. s. 79, zad. 1 s. 83.P.d. Zad. 2-6, s. 83 oraz kwestia fotografii s. 82.
L103 (17 VI 2021): Zbiorowość jako bohater tragiczny Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego.
1. Interpretacja dialogu między Antenorem a Aleksandrem (s. 80-81).2. Zadanie:
Antenor powiedział: Grek u mnie każdy, kto ma sprawiedliwą. Zredaguj krótką wymianę zdań między Antenorem a Aleksandrem, w ramach której pojawią się odniesienia do przywołanego zdania.
2. Zad. 7. s. 83 - podstawa tematu lekcji.
- jakie okoliczności mogą sprawić, że zbiorowość staje się bohaterem tragicznym?
- co oznacza właściwie to stwierdzenie?