L01 (2 IX 2020): Lekcja organizacyjna: lektury (terminarz), cele, formy pracy...
L02 (4 IX 2020): Co to znaczy zrozumieć tekst?
Swobodne wypowiedzi uczniów, będące próbą odpowiedzi na pytanie z tematu.Czym jest analiza, czym interpretacja, a czego dotyczy wartościowanie i ocenianie (komentarz nauczyciela).
Praca z fr. Odysei Homera (s. 9). Uczniowie próbują przejść przez wymienione fazy: analizy, interpretacji, wartościowania. Warto wykorzystać pytania pod tekstem.
Konteksty i ich znaczenie w toku interpretacji.
Sposoby obecności problematyki egzystencjalnej w utworze.
imk
L03 (4 IX 2020): Klasyfikacje literatury.
1. Wyznaczniki literatury - swobodne wypowiedzi uczniów na temat wyróżników utworów literackich, czy tzw. literatury pięknej.2. Rodzaje literackie - analiza tabeli (s. 13).
3. Praca z tekstami: fr. Odysei Homera i wiersz Żona Lota Wisławy Szymborskiej:
- porównanie konstrukcji osób mówiących (podmiotów wypowiedzi),
- cechy rodzajowe,
- kwestie czasu.
Wykonano zad. 7., s. 17.
P.d.
Zad. 1-4. s. 17. (Zad. 1. omówiono na lekcji).
L04 (9 IX 2020): Diagnoza na rozpoczęcie.
L05 (11 IX 2020): Diagnoza na rozpoczęcie - część II (rozprawka).
L06 (11 IX 2020): Znaki wokół nas.
1. Pojęcie znaku (element znaczący i znaczony).2. Rodzaje znaków (oznaki czyli symptomy; znaki umowne: symboliczne czyli arbitralne i ikoniczne).
3. Znaki języka naturalnego.
Praca w dwóch grupach: gr I wybiera trzy zadania z nieparzystych, grupa II trzy zadania z parzystych (z wyjątkiem zadania nr 4, które zostało wykonane wcześniej).
Pozakomunikacyjne funkcje języka:
a) funkcja sprawcza (performatywna),
b) funkcja magiczna.
Praca domowa: obowiązuje wszystkie zadania ze str. 19.
L07 (16 IX 2020): Język - narzędzie porozumienia.
1. Akt komunikacji (analiza schematu).2. Funkcje języka.
P.d. Zabierz na następną lekcję Biblię. Wybierz na zasadzie przypadku jakiś fragment biblijny i zastanów się nad jego wymową i związkiem z Twoim życiem.
L08 (18 IX 2020): Biblijne źródła kultury europejskiej.
Rozmowa wstępna o Biblii w oparciu o pracę domową.1. Czas powstania Biblii.
2. Podział ksiąg biblijnych.
3. Pochodzenie wyrazu Biblia. 4. Pojęcia sacrum i profanum.
5. Styl biblijny.
Praca z tekstem Anny Świderkówny Rozmowy o Biblii (zad. s. 28).
L09 (18 IX 2020): Historia Abrahama.
Rdz 22,1-18. Tok pracy (s. 38-39): analiza, interpretacja, wartości i postawy, wypowiedź pisemna.Jak pracować z zadaniami do tekstu, aby móc dokonać jego pełnej analizy i interpretacji?
Omówienie wybranych poleceń.
W ramach p.d. uczniowie sami decydują, które zadania wykonać pisemnie.
L10 (23 IX 2020): Cierpienie w Biblii – Księga Hioba.
Na ocenę: historia Abrahama (analiza i interpretacja tekstu, odpowiedzi na wybrane pytania).Forma gatunkowa i kontekst religijny Księgi Hioba (s. 46) - praca z podręcznikiem.
. Praca z fr. Księgi Hioba (s. 47) wg zadań z zakresu analizy, interpretacji.
1. Sytuacja egzystencjalna Hioba.
2. Analiza języka.
3. Na czym polega główny problem i zarazem przesłanie Księgi Hioba?
P.d. S. 48: parzyści - parzyste, nieparzyści - nieparzyste z zakresu 1-12. W przypadku jednego z zadań można się skonsultować z nauczycielem.
L11 (25 IX 2020): Życie, śmierć i los – Księga Koheleta.
1. Tytuł księgi.2. Środki artystyczne.
3. Formułowanie praw przyrody.
P.d. Zad. s. 53-54. Propozycje interpretacyjne: Fernando Vicente, Vanitas (s. 53), Mural z motywem vanitas z Malezji (s. 54).
Fernando Vicente, Vanitas:
- piękno przemija nader szybko,
- działania na swoim ciele (tatuaż) są w tym kontekście czymś podwójnie zbędnym i przemijającym, gdyż ciało jest przecież kruche.
L12 (25 IX 2020): Miłość nie tylko duchowa (Pieśń nad Pieśniami).
Interpretacja fr. tekstu s. 59: 1. Sens dosłowny i alegoryczny relacji między Oblubieńcem a Oblubienicą (s. 59). 2. Analiza porównań.P.d. S. 60, zad. 12.
L13 (30 IX 2020): Świat poezji biblijnej – psalmy.
Na ocenę: wokół Pieśni nad Pieśniami.Podr. s. 65.
Psalm 47 - interpretacja samodzielna (można korzystać z zadań, ale nie trzeba).
Psalmy w wykonaniu Małgorzaty Hutek.
P.d. Interpretacja utworu Chwalmy Pana Agnieszki Osieckiej (s. 69). S. 70, zad. 1-8. Jedno można pominąć.
Lz1 (2 X 2020): Interpretacja wiersza Psalm Wisławy Szymborskiej.
W czasie zastępstwa uczniowie przygotowują interpretację wiersza w oparciu o zadania analityczne i interpretacyjne (s. 75).L14 (2 X 2020): Biblijna wizja końca świata.
Na ocenę: interpretacja Psalmu 47 (s. 67); porównanie tego psalmu z Psalmem 13. Najpierw jednak praca z tekstem Agnieszki Osieckiej Chwalmy Pana (s. 69) i wykonanie zadań analitycznych oraz interpretacyjnych (s. 70).Realizacja tematu lekcji (podr. s. 76).
1. Geneza Apokalipsy św. Jana.
2. Apokalipsa jako gatunek. Etymologia nazwy gatunku.
3. Cel, dla którego Apokalipsa zostła napisana.
4. Element wizyjny w utworze - definicja wizji.
L15 (2 X 2020): Biblia w literaturze i kulturze - powtórzenie wiadomości.
Podr. s. 80.L16 (7 X 2020): Biblia - praca klasowa.
P.d. Analiza tekstu nieliterackiego. Zad. s. 83. Zad. 1. wykonują wszyscy. Nieparzyści nieparzyste, parzyści - parzyste. Jedno można pominąć.L17 (9 X 2020): Analiza tekstu nieliterackiego (Gerhard Lohfink, Wielość gatunków i form biblijnych).
Analiza tekstu nieliterackiego. Zad. s. 83.L18 (9 X 2020): Tworzenie własnego tekstu (wypowiedź ustna na podstawie interpretacji obrazu Pietera Bruegla Wieża Babel oraz wiersza Na wieży Babel Wisławy Szymborskiej).
Uczniowie w początkowej fazie pracują nad obrazem nie korzystają z podręcznika.Interpretacja fr. Księgi Rodzaju. Analiza tez interpretacyjnych przygotowanych przez uczniów.
P.d. Przygotowanie zad. 1. s. 84. Uczeń korzysta tylko z tekstu Wisławy Szymborskiej (s. 86).
L19 (16 X 2020): Źródła literatury – antyk.
Praca z podr. Redagowanie punktu do wstępu (s. 88). Sporządzanie notatek - wybór najważniejszych faktów. Problem pojęcia poezja definiowanego przez Arystotelesa jako sztuka naśladowcza. 1. Okresy literatury antycznej:a) okres archaiczny (IX-VI w. p.n.e.),
b) okres klasyczny (V-IV w. p.n.e.,
c) okres hellenistyczny (III-I w. p.n.e.),
d) okres rzymski (I w. p.n.e.-V w. n.e.).
2. W jaki sposób Arystoteles rozumiał poezję?
3. Tematyka literatury greckiej.
4. Wiersz antyczny - heksametr.
5. Związek literatury z muzyką.
P.d.
1. Znajdź w mitologii greckiej przykład potwierdzający związek literatury z muzyką.
L20 (16 X 2020): Tematyka miłosna i patriotyczna w liryce greckiej (Safona, Tyrtajos).
Praca nad wierszem Safony (s. 92):Zadania: 1, 2, s. 92
Praca nad wierszem Tyrtajosa (s. 94):
Zadania: S. 94 zad. 2, 3, 4, 5, 6.
P.d.
1. Obowiązuje znajomość losów Orfeusza.
2. Zad. 9 lub 10. Do wyboru.
L21 (21 X 2020): Wnioski z analizy pracy klasowej (Biblia).
I Przedstawienie wniosków z analizy pracy klasowej1. Frazeologizmy biblijne sprawiają problem. Polecenie zredagowania zdań ze związkami frazeologicznymi zostało niewłaściwie zinterpretowane.
2. Pojawiły się rażące błędy ortograficzne np. w wyrazach: Biblia, Nowy Testament, Stary Testament, ... .
II Wnioski z zadania 9. lub 10. s. 92.
P.d. s. 96, zad. 1-6.
Podano L22 - zaczęto pracę nad filozofią.
L22 (28 X 2020): Filozofia sztuką życia.
Rozmowa o Sokratesie, jego poglądach i postawie.S. 96-97, zad. 1-6 oraz 9.
P.d. S. 109, trzy zadania wybrać i zrobić w zeszycie.
L23 (30 X 2020): Mit o złotym wieku.
Ustalenie, które zadania zostały wybrane i wykonane w ramach p.d. (s. 109 - trzy zadania).I Wprowadzenie do lekcji - interpretacja graffiti PichiAvo (s. 107): rozpoznawanie, którego z bogów greckich przedstawia graffiti, refleksje o obecności (nieobecności) sztuki klasycznej we współczesnym świecie.
II Praca z podręcznikiem (s. 107).
1. Czym jest mit?
2. Jak Grecy postrzegali świat?
III Prezentacja trzech zadań z p.d., trzech z lekcji i obligatoryjnie zad. 11.
L24 (30 X 2020): Pojedynek bez szans na zwycięstwo (Zbigniew Herbert, Apollo i Marsjasz).
Na ocenę: zadania s. 109 (wszystkie), ale szczególnie ważne są zadanie przydzielone i wybrane przez uczniów.Cele lekcji i realizacja tematu:
1. Bogowie i ich relacje z ludźmi w różnych religiach (motyw rywalizacji).
2. Streszczenie fragmentu Mitologii Jana Parandowskiego - pojedynek Apollina z Marsjaszem (s. 112).
3. Interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta Apollo i Marsjasz (s. 113).
4. Zadania analityczno-interpretacyjne (s. 114-115): dokument 02-1ti-apollo-i-marsjasz
Na następną lekcję obowiązują wszystkie zadania (1-9, s. 114-115).
L25 (4 XI 2020): Poprawa sprawdzianu z Biblii (tesportal.pl).
I Sprawdzian (testportal.pl).II Prezentacja p.d. - zadania (1-4, s. 114-115).
P.d. Mitologizmy s. 115. Jeszcze zad. 5-9 (s. 115).
L26 (6 XI 2020): Frazeologizmy antyczne (mitologizmy).
Na ocenę:1. Przedstaw mit o Apollinie i Marsjaszu.
2. Dokonaj interpretacji wiersza Zbigniewa Herberta Apollo i Marsjasz. Postaw tezę i ją uzasadnij.
3. Jeszcze zad. 7, 8, 9 (s. 115) - z nich było jedno do wyboru.
Analiza frazeologizmów (s. 115)
P.d. Umieć opowiedzieć mit o Demeter i Persefonie (na lekcji omówiono s. 110-111 z Parandowskiego).
L27 (6 XI 2020): Tęsknota na wieki - mit o Demeter.
I Mit o Demeter i Persefonie:1. Definicja archetypu.
2. Mit o Persefonie i Demeter - wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych.
3. Interpretacja tekstu Do Demeter (s. 120).
II Praca w formularzu 01-demeter: s. 121, zad. 4, 5, 6.
P.d. Losy Orfeusza z Parandowskiego.
L28 (13 XI 2020): Miłość silniejsza niż śmierć (Orfeusz i Eurydyka).
1. Analiza p.d. - mit o Orfeuszu - streszczenie w oparciu o Mitologię Jana Parandowskiego.2. Interpretacja utworu Jacka Kaczmarskiego Przechadzka z Orfeuszem (s. 123).
3. Praca w formularzu (zad. 3, 5, 7, s. 124): 02-orfeusz.
Porównanie zakończenia utworu Kaczmarskiego z mitologiczną opowieścią o Orfeuszu.
P.d. Obowiązuje znajomość mitu z Parandowskiego. Zad. 3, 5, 7 oraz jedno wybrane s. 124.
L29 (13 XI 2020): Symbolika grecko-rzymska (zwierzęta, rośliny, przedmioty).
Podr. s. 124-125 - analiza symboliki.Quizizz (pierwszy quiz).
P.d. Iliada.
L30 (18 XI 2020): Walka i wojna w Iliadzie.
Na ocenę:1. Przypomnij mit o Demeter i Persefonie i wyjaśnij, w jaki sposób mit ten mówi o zjawiskach przyrodnicznych oraz co mówi o człowieku.
2. Symbolika grecko-rzymska.
Praca z fr. Iliady s. 127 (zad. s. 129, 5, 7, 8, 9).
P.d. Na dst cztery zadania wskazane w formularzu, na db - jedno dodatkowe, na bdb - dwa dodatkowe. Wysoko ceniona będzi znajomość przyczyn odstąpienia Achillesa od walki.
L31 (20 XI 2020): Pycha i przebaczenie w Iliadzie Homera.
Na ocenę: na dst cztery zadania wskazane w formularzu, na db - jedno dodatkowe, na bdb - dwa dodatkowe. Wysoko ceniona będzi znajomość przyczyn odstąpienia Achillesa od walki.Realizacja tematu lekcji
1. Podr. s. 133, zad. 2 (emocje Achillesa wywołane przez prośbę Priama).
2. Zad. 4 (za co Achilles przeprasza nieżyjącego Patroklosa?).
3. Jedno wybrane.
L32 (20 XI 2020): Siła perswazji - mowa Agamemnona.
Na ocenę: s. 133, zad. 2, 4, 10, 11.Realizacja tematu lekcji:
1. Perswazyjne użycie języka - perswazja a manipulacja (s. 134).
2. Retoryka i jej początki.
3. Kompozycja mowy.
4. Praca z fr. Iliady s. 136-137, zad. 1. i 2.
P.d. S. 134, zad. 1-tylko argumenty (formularz 04-mowa-agamemnona, do 21 XI).
Z mitologii o koniu trojańskim.
L33 (25 XI 2020): Wędrówka w Odysei Homera (Teams, formularze i dokumenty Google).
1. U źródeł kultury śródziemnomorskiej - obraz codzienności w opowieści zakorzenionej w mitach (podr. s. 138).2. Podróże Odyseusza - basen Morza Śródziemnego (kontekst geograficzny).
3. Między przestrzenią rzeczywistą a fantastyczną - dwupłaszczyznowość świata przedstawionego.
4. Interpretacja fr. Odysei (s. 139-141) - zad. 1-10 s. 142 (wg numerów): dokument Google 03-odyseja.
Omówiono zad. 1. i 2. (częściowo).
P.d. Analizujemy wszystkie odpowiedzi i ustosunkowujemy się do nich. Ponadto wybieramy jedno zadanie z zakresu 11-17 (parzyści z parzystych, nieparzyści z nieparzystych).
L34 (27 XI 2020): Losy Odyseusza jako przykład toposu homo viator - czy wędrówka może stanowić wartość?
Na ocenę: interpretacja fr. Odysei (s. 139). Uczeń miał wsparcie w postaci odpowiedzi koleżanek i kolegów na pyt. 1-10, s.142 (dokument 02-odyseja). Do tego jedno pytanie z zakresu 11-17 (parzyści z parzystych, nieparzyści z nieparzystych).Zagadnienie kluczowe: przedstaw losy Odyseusza (gdzie był, z kim i o czym rozmawiał, ...) i na tej podstawie wyjaśnij, czego dowiadujemy się o naturze człowieka? Postaraj się w toku wypowiedź przywołać jakiś ciekawy środek stylistyczny i wyjaśnić jego funkcje.
Realizacja tematu lekcji - swobodne wypowiedzi oraz jeszcze raz (jeśli nie pojawiły się w ramach sprawdzania) zad.:
- 11, s. 143 (Odyseusz jako homo viator
- 14, s. 143 (wędrówka - wartość).
P.d. Obowiązują już wszystkie zad. s. 143: 11-17.
L35 (27 XI 2020): Antygona Sofoklesa - tragedia wzorcowa.
1. Tragedia jako gatunek.2. Respektowanie zasady trzech jedności.
3. Kontekst mitologiczny.
P.d. Obowiązują zad. 1-12 s. 151 (dwa można pominąć, omówiono 1. i 2.i kilka innych).
L36 (2 XII 2020): Postawy i charaktery Antygony oraz Ismeny - gdzie mogą tkwić przyczyny odmienności?
1. Na ocenę: interpretacja fr. Antygony i zad. 1-12 s. 151.2. Cele lekcji:
a) porównanie postaw Antygony i Ismeny.
b) interpretacja wybranych fragmentów tekstu i poszukiwanie w nich argumentów do tematu - wskazywanie przyczyn odmienności postaw.
3. Zad. 13-16 w dokumencie 04-antygona-151 (wg przydzielonych numerów).
Podano temat L37.
P.d. Zad. 1-3 s. 154 oraz jedno wybrane z zakresu 4-7.
L37 (4 XII 2020): Racje Antygony wobec racji Kreona.
Na ocenę:1. Porównaj Antygonę i Ismenę oraz wyjaśnij, czym kierowała się Antygona w swoim postępowaniu.
lub (zgodnie z zasadami indywidualizacji)
2. Antygona - bohaterka, która wzbudza podziw, kontrowersje czy też inne emocje lub odczucia współczesnego człowieka.
P.d. Obowiązują wszystkie zad. s. 154-155.
L38 (4 XII 2020): Racje Kreona przeciw racjom Antygony.
Na ocenę: zad. s. 154-155 (ustosunkowanie się do odpowiedzi w dokumencie 03-antygona-racje).Cele lekcji. Uczeń:
1. Zna kontekst historyczno-polityczny dotyczący systemu sprawowania władzy w Atenach i Tebach.
2. Potrafi zinterpretować wskazany fragment tragedii antycznej, rozwijając pojawiające się w nim problemy dotyczące racji bohaterów.
Przebieg lekcji:
1. Praca z fr. podr. s. 156 (Ateny - demokracja, Teby - porządek despotyczny, monarchia).
2. Interpretacja fr. tekstu (wypowiedzi poszczególnych bohaterów) - wyodrębnianie problemów.
3. Praca nad wybranymi przez uczniów zadaniami s. 159 (uczniowie na czacie podają numer wybranego zadania i numer zadania, nad którym zaczęli pracę).
Omówiono: zad. 1-7, 10,
P.d. Umieć interpretować fr. Antygony.
L39 (9 XII 2020): Hybris, wina tragiczna i ironia tragiczna - interpretacja Antygony Sofoklesa.
Cele lekcji. Uczeń:1. Rozumie i potrafi stosować w wypowiedzi pojęcia: hybris, wina tragiczna, ironia tragiczna.
2. Przedstawia racje bohaterów, opowiada się za jednym z nich i uzasadnia swoje zdanie.
Przebieg lekcji:
1. Definicja pojęć: hybris, wina tragiczna, ironia tragiczna (s. 159).
2. Praca nad zadaniami z wartości i postaw (12, 13, 14 s. 159: formularz 04-antygona...).
P.d. Obowiązuje umiejętność interpretacji fr. Antygony i zadania.
L40 (11 XII 2020): Herodot czytany przez Kapuścińskiego.
Teatr gecki - podsumowanie:1. Z którym elementem teatru greckiego związany jest wyraz scena?
2. Jakie dwie funkcje pełniła maska teatralna?
3. W jakim celu stosowano koturny i długie płaszcze aktorskie?
Realizacja tematu lekcji:
1. Dzieje Herodota z Halikarnasu - arcydzieło prozy greckiej i źródło wiedzy historycznej oraz kulturowej (s. 168).
2. Sylwetka Ryszarda Kapuścińskiego i jego dokonania reporterskie.
3. Relatywizm i pluralizm kulturowy zamiast etnocentryzmu i ksenofobii (pojęcia s. 171).
4. Praca z tekstem:
a) zadania analityczne 1-5 (s. 171)(w zeszycie),
b) zadania z interpretacji 7, 8, 9: formularz 07-kapuściński-podróże-z-herodotem,
c) analiza wspólna materiału w dokumencie 05-kapuściński-z-form-07.
P.d. 171, zad. 1-5, jeśli któreś z nich za trudne, zastępujemy zad. 7-9 w formularzu 07.
L41 (11 XII 2020): Ksenofobia czy pluralizm kulturowy?
1. Analiza dokumentu 05-herodot-kapuściński-z-form-07 (wg numerów, zad. 11 nr 6, 16, 26). Zad. 12, 13 wszyscy w zeszytach).2. Realizacja tematu.
P.d. S. 171/14 w zeszycie. Grafika s. 170 do przemyślenia.
L42 (16 XII 2020): Epikureizm i stoicyzm Horacego.
Zamknięcie rozważań o Grecji - film o starożytnej Grecji (ok. 10').1. Pieśń jako gatunek (s. 184).
2. Sylwetka Horacego - rola Mecenasa.
3. Między epikureizmem a stoicyzmem.
4. Interpretacja Pieśni zimowej (s. 186). Tym razem najpierw analiza zadań i fotografii Piazza del Popolo (dawnego Pola Marsowgo) w Rzymie. Następnie redagowanie tezy.
P.d. Interpretacja tekstu.
L43 (18 XII 2020): Trwałe i ulotne wartości w życiu człowieka - interpretacja pieśni Horacego Do Mecenasa.
1. Na ocenę: interpretacja Pieśni zimowej Horacego (s. 186).lub
prezentacja PP.
2. Praca z tekstem Do Mecenasa (s. 188).
P.d. Zad. 1-6, s. 186.
L44 (18 XII 2020): Poeta natchniony: Horacy, Wzniosłem pomnik.
1. Interpretacja wiersza Horacego Do Pompejusza Grosfusa (s. 190):2. Zadanie:
Chcesz zbudować sobie pomnik, gdyż zależy Ci na tym, aby ludzie w przyszłości pamiętali o Tobie. Z jakiego materiału powinien być to pomnik, aby nie uległ zniszczeniu? Opracuj projekt w dowolnej formie.
Porównaj swoje rozwiązanie dotyczące pomnika z koncepcją Horacego i wyciągnij wnioski.
3. Kontekst literacki (s. 192).
4. Interpretacja wiersza Wzniosłem pomnik (s. 193) metodą koła interpretacji.
L45 (20 I 2021): Horacy jako wychowawca (Ojczyzna - okrętem).
1. Sprawdzenie umiejętności interpretacji fr. wybranych wierszy Horacego.2. Kontekst historyczny poezji patriotycznej Horacego (s. 195).
3. Interpretacja wiersza Ojczyzna - okrętem (s. 195).
P.d. S. 196, zad. 1-10, jedno wybrane z zakresu 11-13.
L46 (22 I 2021): Wpływ kultury starożytnej na frazeologię współczesnej polszczyzny.
Tworzenie własnego tekstu - wypowiedź ustnaP.d. Wyjaśnij pochodzenie i znaczenia związków frazeologicznych: stajnia Augiasza, między Scyllą a Charybdą, pyrrusowe zwycięstwo, węzeł gordyjski, ktoś przekracza Rubikon, plagi egipskie, chimeryczny nastrój
L47 (22 I 2021): Literatura Greków i Rzymian - podsumowanie oraz wymagania do sprawdzianu.
1. Terminy i pojęcia z zakresu kształcenia literackiego i kulturoweg (s. 205).2. Quiz w quizizz.
3. Zadania przekrojowe (s. 205) - wytyczne do sprawdzianu.
P.d. (na czw.) - gwara młodzieżowa (s. 202). Własne przykłady.
L48 (27 I 2021): Praca klasowa - literatura Greków i Rzymian.
1) Zadania otwarte (pojęcia) - testportal.2) Zadanie interpretacyjne - testportal.
L49 (29 I 2021): Gwara młodzieżowa jako odmiana współczesnej polszczyzny.
Praca z tekstem (s. 202-203, zad. 1-2).P.d.
Zad. 3-5, s. 203.
L50 (29 I 2021): Język oficjalny i nieoficjalny.
1. Odmiany języka (s. 200).2. Formy użytkowe.
3. Zad. 1-8, s. 202. Przydział wg numerów. Nr 9 - zad 1, nr 10 - zad. 3, nr 11 - zad. 5, nr 12 - zad. 6. Padlet.
L51 (2 II 2021): Gatunki pisemne języka użytkowego - analiza prac uczniów.
1. Informacja uczniów na temat metod pracy i źródeł zawierających wzorce pism użytkowych.2. Prezentacja prac zgodnie z przydziałem (wg numerów, zob. p.d. L52).
3. Informacja zwrotna i ustalenie terminu wykonania kolejnej wersji zadania (pon. do 18.00).
Podano temat L52 i omówiono kwestię nazwy epoki i skutków przyjęcia chrześcijaństwa.
L52 (5 II 2021): Tysiąc lat kultury średniowiecza.
Praca z podręcznikiem:1. Średniowiecze w Europie i w Polsce - rzut oka na mapę Europy (s. 212).
2. Kontekst historyczny - podstawowe fakty i chronologia (wyjątkowość okresu "jesieni średniowiecza").
3. Co dało Polsce przyjęcie chrześcijaństwa?
4. Uniwersalizm kultury średniowiecza: zjawisko pozytywne czy negatywne?
5. Symbolika liczby cztery oraz inne liczby symboliczne wpisane w plan idealnego kościoła wg Honnecourta (s. 213).
6. Funkcje łaciny a funkcje języków narodowych (na czym polega paradoks).
7. Średniowieczna symbolika zwierząt (bestiarium, 214).
Praca z tekstem J. Le Goffa Kultura średniowiecznej Europy (s. 215):
Zadania z zakresu analizy (1-5, s. 215-216).
L53 (5 II 2021): Symboliczne postrzeganie świata w epoce średniowiecza.
1. Sprawdzenie zadań z zakresu analizy.a) przedmioty materialne jako symbole prowadzące do świata ukrytego, idealnego i duchowego,
b) minerały, rośliny (głównie kwiaty), zwierzęta - źródła symboli.
2. Zadania z zakresu interpretacji (s. 216).
3. Wnioski dotyczące tematu lekcji.
P.d. Obowiązują również zad. 6-10 i 11. (s. 216).
L54 (9 II 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej - literatura Greków i Rzymian.
1. Prezentacja wniosków.2. Uzupełnienie poprzedniego tematu - ćwiczenia s. 216.
L55 (12 II 2021): Język jako system znaków.
Podr. s. 221.Zad. 1-3, s. 223.
L56 (12 I 2021): Język zbiorem znaków (praca z tekstem Jana Parandowskiego).
Podr. s. 221.Zadania kontrolne:
1. Wyjaśnij pojęcia: fleksja, deklinacja, koniugacja.
2. Po co jest potrzebna w języku fleksja?
3. Czym się różni słowotwórstwo od fleksji?
4. Wyodrębnij elementy fleksyjne i słowotwórcze w wyrazie poczekalnią.
po-czek-alni-a
przeczytałem - prze-czyt-ał-em
Skąd wiadomo, że rdzeniem wyrazu jest czyt, a nie czyta? Przecież przy odmianie większość form ma w sobie nieustannie cząstkę a. Jest jednak pewna forma, która tego a nie ma. Jest to wyraz czytnik
P.d. Przeczytać Bogurodzicę, posłuchać wybranego wykonania wokalnego i zapoznać się z tłumaczeniem na polszczyznę współczesną.
L57 (16 II 2021): Bogurodzica - poetycki traktat teologiczny.
1. Okoliczności powstania Bogurodzicy (s. 224).2. Idea pośrednictwa i motyw deesis.
3. Zad. 1. s. 227.
P.d. S. 227 (zadania pozostałe).
L58 (19 II 2021): Bogurodzica literackim wyrazem idei hierarchizmu i teocentryzmu.
Zad. s. 227.1. Wyjaśnij, na czym polega obecność w Bogurodzicy motywu deesis?
2. Uzasadnij tezę, że utwór realizuje koncepcje teocentryzmu, hierarchizmu i ideę pośrednictwa.
3. Scharakteryzuj podmiot liryczny i adresatów lirycznych.
L59 (19 II 2021): Bogurodzica – pierwszy polski hymn
1. W czasie jakich uroczystości pojawiała się Bogurodzica? (s. 228 i 229).2. Bogurodzica jako hymn (s. 229, zad. 3). Rodzaje hymnów.
3. Czy znacie utwór, który nie spełnia niektórych kryteriów przynależności gatunkowej a jest hymnem państwowym? Których kryteriów nie spełnia?
P.d. Zadania 1-8 z analizy s. 236 (jedno można pominąć).
L60 (23 II 2021): Średniowieczna mowa uczuć w Lamencie świętokrzyskim.
1. Jaką rolę może odgrywać tytuł i w jaki sposób utwory mogły otrzymywać różne tytuły (s. 234).2. Przynależność gatunkowa utworu (plankt, lament).
3. Lament świętokrzyski jako apokryf.
4. Pieta jako sposób przedstawienia Matki Boskiej i Chrystusa.
P.d. Do wyboru: zad. 14. i 15 lub zad. 16 (ss. 237).
L61 (26 II 2021): Wizerunek Matki Boskiej w Bogurodzicy i w Lamencie świętokrzyskim.
Formularz 09-bogurodzica-a-lament-świętokrzyski.Pieśń o Rolandzie, zad. 1-6, s. 240 (parzyści, nieparzyści). .
L62 (26 II 2021): Średniowieczny wzór rycerza (Pieśń o Rolandzie).
1. Antyczne pierwowzory etosu rycerskiego (s. 238).2. Kontekst historyczny.
3. Gatunek: chanson de geste ('pieśń o czynach').
S. 240, zad. 1-4.
Formularz 10-pieśń-o-rolandzie.
P.d. S. 241, zad. 12.
L63 (9 III 2021): Porównanie postaw heroicznych bohaterów literatury antycznej i średniowiecznej.
1. Analiza pracy domowej.2. Kontekst historyczny: kultura arabska, mozarabska i czasy rekonkwisty - grafika s. 241 (Dziedziniec Lwów, zaspół pałacowy Alhambra, Granada).
3. Zad. 12, s. 241 - porównanie:
a) Rzecz to piękna Tyrtajosa (s. 93)
b) Iliada Homera (s. 127)
c) Pieśń o Rolandzie
P.d. Kronika polska Galla Anonima (s. 243-244) - uważna lektura, szczegóły treści.
L64 (12 III 2021): Średniowieczny wzór władcy (Kronika polska Galla Anonima).
Na ocenę:Porównaj postawy heroiczne opisane przez Tyrtajosa, Homera i autora Pieśni o Rolandzie. Czy któregoś z bohaterów uznajesz za wzór godny naśladowania? Uzasadnij.
1. Co wiemy o autorze Kroniki polskiej? (mnich benedyktyński z Francji czy z Lido koło Wenecji; pisze kronikę na dworze księcia Bolesława na początku XII w., "by za darmo nie jeść polskiego chleba" - czy musiał?).
2. Rola łaciny i sposób jej wykorzystania przez Galla Anonima (sytuacja języka polskiego w tamtym czasie i pierwsze słowa polskie w różnych dokumentach: Bulla gnieźnieńska 1136 (ponad 400 nazw własych, nazw miejscowości i nazwisk; pierwsze zdanie w Księdze henrykowskiej).
L65 (12 III 2021): Bolesław Chrobry jako średniowieczny ideał władcy.
S. 245, zad. 11 - punkt wyjścia tematu lekcji.Przebieg spotkania cesarza Ottona III z Bolesławem Chrobrym, wymieniane dary i ich znaczenie religijne oraz polityczne, cel Chrobrego i jego wizerunek jako władcy idealnego (cnoty).
P.d. Losy św. Aleksego (od s. 251) (do opuszczenia żony - zrelacjonowano).
L66 (16 III 2021): Czym jest asceza? Legenda o świętym Aleksym.
I Realistyczny czy wyidealizowany wizerunek Bolesława Chrobrego w Kronice polskiej Galla Anonima. Wypowiedź należy zredagować tak, by znalazły się w niej odpowiedzi na pytania s. 245. Dodatkowo do wyboru zad. 12. lub 13.II Realizacja tematu:
1. Okoliczności powstania Legendy o świętym Aleksym (s. 250).
2. Gatunek - żywot świętego: co znajdziemy w każdym żywocie świętego?
a) cudowne narodziny,
b) młodość (grzeszna?),
c) cuda (za życia i po śmierci).
3. Asceza - różne formy wyrzeczenia (rezygnacja z ziemskich przyjemności i fuga mundi, czyli ucieczka od świata: może być miejsce odludne albo słup).
4. Praca z tekstem - zad. 1-5, s. 254 (analiza).
P.d. Zad. 6-9, s. 254-255 (interpretacja).
L67 (19 III 2021): Realizacja własnych ideałów czy posłuszeństwo wobec autorytetów? Rozprawka.
1. Analiza tekstu (zad. 1-5, s. 254) - sprawdzenie p.d.2. Wartości i postawy (zad. 10-12).
3. Wejście w temat lekcji (zad. 13, s. 255).
Zredaguj plan:
a) odnieś się do postaci św. Aleksego,
b) uwzględnij własne przemyślenia wiążące się z tematem,
c) formułuj punkty, ukonkretniając je.
Rozprawka.
L68 (19 III 2021): Analiza i interpretacja wiersza Malowani święci Jana Twardowskiego.
1. Wnioski z analizy planów rozprawek (Messenger).2. Analiza i interpretacja wiersza - podr. s. 255.
- elementy psychiki (linia falista),
- elementy wyglądu świętych (linia prosta),
P.d. Zadania s. 256. Pełna interpretacja wiersza (ustnie).
L69 (23 III 2021): Święty Franciszek - odmienny wzorzec świętego na tle postaw ascetów epoki średniowiecza.
1. Okoliczności powstania Kwiatków świętego Franciszka (XIII/XIV w., język włoski, anonimowy franciszkanin, język niemal naiwny).2. Kim był święty Franciszek z Asyżu (kontekst biograficzny, s. 257).
P.d. Drugi tekst i zadania do niego. Rozprawki.
L70 (26 III 2021): Które z idei wyznawanych przez świętego Franciszka pozostały ważne do dziś?
Zob. zad. 17, s. 259.P.d.
1. Zad. 10, s. 259.
2. Zad. 17 (jak w temacie).
L71 (26 III 2021): Debata oksfordzka - zasady organizacji i przebiegu.
1. Zasady debaty oksfordzkiej.2. Przykładowa debata oksfordzka.
Teza do dyskusji:
Święty Franciszek byłby przeciwny ekstremalnym działaniom ekologicznym, które przynoszą jakąś korzyść przyrodzie, ale są zagrożeniem ekonomicznym, społecznym i innym dla ludzi. P.d. Przygotowanie argumentów do dyskusji.
L72 (30 III 2021): Danse macabre – taniec ze śmiercią.
1. W kontekście historycznym i epidemiologicznym - wielka dżuma w połowie XIV w. (s. 267).2. Funkcje motywu danse macabre.
Formularz 13-rozmowa-mistrza-polikarpa: zad. 1-5 z analizy s. 271; jedno wybrane z interpretacji z zakresu 6-11 (parzyści/nieparzyści). Formularz do czwartku.
L73 (9 IV 2021): W krzywym zwierciadle satyry średniowiecznej.
Analiza fr. od s. 274, zad. 14(kilka przykładów).P.d. Zad. pozostałe, s. 276.
L74 (9 IV 2021): Obrazy śmierci w utworze Rozmowa Mistrza Polikarpa ... oraz w wierszu Wywiad Mirona Białoszewskiego.
Ustalenie kryteriów porównania utworów i na tej podstawie dokonanie porównania (np. kryterium: budowa utworu, wygląd śmierci, styl wypowiedzi (zarówno Śmieci, jak i Mistrzów), okoliczności pojawienia się śmierci, sposób wykonywania przez Śmierć jej zadania, reakcje bohaterów w momencie pojawienia się Śmierci...).Formularz 13-wywiad-rozmowa-polikarpa (zrobiony na lekcji).
P.d. Zad. s. 276-277, zad. 1-5.
L75 (13 IV 2021): Opowieść o miłości nieszczęśliwej w Tristanie i Izoldzie.
Porównaj Rozmowę Mistrza Polikarpa ze Śmiercią oraz wiersz Wywiad Mirona Białoszewskiego.Realizacja tematu lekcji:
1. Praca z fr. tekstu s. 280, zad. z analizy (1-4).
2. Źródła tekstu (s. 279).
3. Romans rycerski jako gatunek (poprzedzający powieść).
4. Kontekst literacki i kulturowy.
P.d. S. 281, zad. 9, 10, 11.
L76 (16 IV 2021): Symbolika miłości w romansie rycerskim Tristan i Izolda
Realizacja tematu lekcji:1. Kontekst muzyczny (w tle): Richard Wagner, opera Tristan i Izolda (1859)
2. Praca z tekstem, s. 284.
3. Istotne kwestie:
- symbolika kamieni:
beryl: symbolem wierności i miłości,
chalcedon: łagodzi gniew i pomaga znaleźć drogę do wewnętrznej inspiracji.
L77 (16 IV 2021): Miłość - niszczy czy wzmacnia, a może wywiera inny wpływ na ludzi? Rozprawka.
Miłość: niszczy czy wzmacnia, a może wywiera inny wpływ na ludzi? Omów zagadnienie odnosząc się do Dziejów Tristana i Izoldy oraz innych tekstów kultury. Może być rozprawka lub materiał wstępny do rozprawki, może być wypowiedź ustna.Podano L78 i zaczęto pracę nad analizą Boskiej komedii (s. 289, zad. 1-3 i jedno z interpretacji).
L78 (20 IV 2021): Poetycka summa średniowiecza (Boska komedia Dantego).
1. U źródeł tekstu, forma gatunkowa i kontekst kulturowy (s. 287).2. Praca z początkiem poematu (s. 289, zad. 1-8).
P.d. Interpretacja fr. s. 290-291 (zadania nie są obligatoryjne, można je potraktować jako pomoc).
L79 (27 IV 2021): Praca klasowa - średniowiecze.
L80 (30 IV 2021): Średniowieczna wizja zaświatów w Boskiej komedii Dantego.
Spr. p.d. Interpretacja fr. s. 290-291 (zadania nie były obligatoryjne, można je było potraktować jako pomoc).L81 (30 IV 2021): Pojmowanie śmierci w średniowieczu i obecnie.
Wokół zad. 6., s. 292.P.d. s. 295, zad. 8.
L82 (11 V 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (średniowiecze).
Podano temat i punkty, omówiono problem do rozwiązania. W ramach p.d. jeszcze kontekst religijny.L83 (14 V 2021): Renesans - odrodzenie kultury antycznej. Nowa wizja świata i człowieka.
1. Nazwa epoki i czas trwania (Italia a inne kraje, w tym Polska) (s. 10).2. Kontekst historyczny (czcionka ruchoma, upadek cesarstwa wschodniorzymskiego, odkrycia geograficzne).
3. Kontekst religijny - reformacja.
4. Kontekst kulturowy - antropocentryzm.
Omówiono do kontekstu religijnego włącznie.
Problem do rozwiązania:
Na czym polega wpływ upadku cesarstwa wschodniorzymskiego na rozwój renesansu?
Grafika na dole str. 12 powinna się znaleźć w zeszycie, ale może być ujęta w innej formie. Ważne, aby obok haseł pojawiły się komentarze wyjaśniające pojęcia.
Problem do rozwiązania:
Reformacja: zjawisko pozytywne czy negatywne?
L84 (14 V 2021): Renesansowe usytuowanie człowieka w centrum świata (Eugenio Garin Człowiek renesansu).
Praca z tekstem E. Garin (s. 13), zad. 1-3.Zad. 4-6, s. 13.
Wielcy ludzie renesansu (s. 14-15).
Formularz 15-renesans-garin.
P.d.
Podsumowanie s. 16-17.
L85 (18 V 2021): Człowiek w centrum – filozofia renesansu.
Podr. s. 18.Praca z tekstem: Giovanni Pico della Mirandola, O godności człowieka (s. 19). Zad. 1-4 z analizy i jedno wybrane z interpretacjci.
P.d. S. 20, zad. 16.
L86 (21 V 2021): Czy człowiek jest istotą naprawdę godną podziwu? Wypowiedź argumentacyjna.
Prezentacja wypowiedzi.L87 (21 V 2021): Rzeczpospolita idealna (Andrzej Frycz Modrzewski O poprawie Rzeczypospolitej)
Podr. s. 32.P.d. S. 35, zad. 13.
L88 (25 V 2021): Miłość w noweli doskonałej (Boccaccio Sokół).
Podr. s. 36. S. 40.P.d. S. 40, zad. 11.
L89 (27 V 2021): Renesansowe małżeństwo doskonałe: Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego.
1. Sylwetka Mikołaja Reja (s. 47).2. Żywot jako gatunek literatury parenetycznej (s. 46).
3. Zad. analityczne i interpretacyjne 1-11 (z wyjątkiem zad. 4.) (s. 49) wykonujemy w zeszycie.
4. S. 49 - zad. 12,, 13, 14 wykonujemy w dokumencie 05-rej-żywot.
Wszyscy - zad. 12.
Nieparzyści - zad. 13.
Parzyści - zad. 14.
L90 (28 V 2021): Interpretacja wiersza Może będzie lepiej Ewy Lipskiej.
Sprawdzenie p.d. - dokument 05-rej-żywot.Tekst s. 50. Interpretacja - pytania w dokumencie 06-lipska-może-będzie-lepiej
L91 (8 VI 2021): Renesansowy wzór gospodarza w Żywocie człowieka poczciwego Mikołaja Reja.
1. W miejsce ideału rycerza średniowiecznego, wzór osobowy szlachica ziemianina (s. 51 oraz tabela s. 52).2. Wzorzec osobowy dworzanina (Łukasz Górnicki, Dworzanin polski (s. 51-52).
P.d. Zad. 7, 8, 10, s. 54.
L92 (10 VI 2021): Optymizm humanisty - Jan Kochanowski [Serce roście patrząc na te czasy...].
1. Fascynacja Kochanowskiego poezją Horacego (s. 55).2. Pieśń jako gatunek.
P.d. Teza (trzy elementy co najmniej) i argumenty.
L93 (11 VI 2021): Stoicyzm i epikureizm w pieśni [Chcemy sobie być radzi...] Jana Kochanowskiego.
Tekst s. 58.Interpretacja ze słuchu (dwukrotne czytanie), redagowanie tezy.
Zad. 10, s. 60 (stoicyzm czy epikureizm)?
Zad. 1, s. 60.
P.d. Zaad. 12-15, s. 60.
L94 (15 VI 2021): Sprawdzian umiejętności redagowania szkicu interpretacyjnego (sprawdzian roczny).
L95 (18 VI 2021): Humanista i obywatel w Pieśniach - Pieśń o dobrej sławie Jana Kochanowskiego.
Podr. s. 66.Zadania z analizy, ale rozliczanie - strofami.