L01 (2 IX 2020): Lekcja organizacyjna: lektury (terminarz), cele, formy pracy...
L02 (3 IX 2020): Raczej umrzeć niż popaść w osławę… . Roland jako wzór rycerza średniowiecznego (Pieśń o Rolandzie).
1. Początki europejskiego etosu rycerskiego w starożytnej Grecji (Homera Iliada, Odyseja2. Porównanie etosu rycerza średniowiecznego z etosem rycerza antycznego.
3. Tło historyczne Pieśni o Rolnadzie.
4. Pieśń o Rolandzie jako gatunek: "chanson de geste".
Miecz Rolanda - Durendal.
5. Obraz śmierci w utworze (symbolika i fizjologia).
Praca z fr. tekstu s. 356:
- swobodne wypowiedzi uczniów o charakterze interpretacyjnym,
- przydział lub wybór pytań s. 357 - cel zasadniczy: odnalezienie elementów etosu rycerskiego.
Zad. Przygotuj wypowiedź, w której wykażesz, że w podanym fr. Pieśni o Rolandzieobecne są elementy etosu rycerskiego. Pytania pod tekstem potraktuj jako koło ratunkowe.
Z reakcji Rolanda na propozycję Oliwiera, żeby wezwać wojska Karola ("zadzwoń w róg"), wynika, że wartością podstawową jest u niego honor i lęk przes posądzeniem o tchórzostwo. Z jego wypowiedzi ("będę walił tysiąci siedemset razy i ujrzycie Durendala we krwi") wynika, że kolejną istotną wartością jest męstwo. Ten system wartości potwierdza jego zachowanie na wzgórzu. Nosi ono znamiona działań symbolicznych: zwrócenie twarzy w kierunku wrogów ma oznaczać odwagę i zwycięstwo, uderzanie się w piersi jest wyznaniem wiary, podobnie gest wyciągnięcia rękawicy w do Boga za pośrednictwem aniołów.
L03 (3 IX 2020): Renesans - odrodzenie kultury antycznej. Nowa wizja świata i człowieka.
Celem lekcji jest poznanie rysów nowej epoki - renesansu. W początkowej fazie lekcji uczniowie próbują sami dostrzec cechy odrodzenia.Ćw. wstępne. Na podstawie analizy obrazu Leonarda da Vinci Dama z gronostajem zaproponuj cechy nowej epoki, które zauważasz na obrazie.
Widać wyraźnie, że renesans ceni piękno ludziego ciała. Jest z pewnością epoką opartą na zasadach klasycznych: umiar, symetria, roztropność. Naszyjni i gronostaj sugerują związek człowieka z kulturą i przyrodą (oswojoną).
Analiza danych s. 12-15 - wprowadzenie nauczyciela.
Czas trwania epoki (Włochy od drugiej połowy XIV w., Polska - XVI w.; symboliczne daty: 1453 - upadek cesarstwa wschodniorzymskiego; ok. 1450 wynalezienie czcionki przez Johanna Gutenberga; 1492 - odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba).
Idee i hasła renesansu:
- homo sum et nihil humanum a me alienum esse puto (człowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce),
- imitatio antiquorum (naśladowanie starożytnych),
- ad fontes (do źródeł)
Reformacja i jej skutki.
Renesansowy ideał człowieka (s. 18).
- godność, sława, indywidualizm, wolność, wiedza, możliwości intelektualne, przyjaźń, piękno ciała.
Interpretacja grafiki s. 18.
L04 (4 IX 2020): Jakże wielkie i godne podziwu jest szczęście człowieka… . Filozofia renesansu.
1. Porównanie humanizmu renesansowego i scholastyki średniowiecznej (s. 21).- sprawy ludzkie - sprawy "boskie",
- praktycyzm - problematyka abstrakcyjna (teologiczna),
- obserwacja rzeczywistości - przestrzeń abstrakcji intelektualnych oderwanych od rzeczywistości,
- prosota i komunikatywność - komplikacja.
2. Tekst Mirandoli O godności człowieka (s. 22):
a) epitety i peryfrazy oraz ich funkcje,
b) sposób odniesień do Boga (renesansowy a średniowieczny stosunek człowieka do Boga),
c) o jakich możliwościach człowieka jest mowa w tekście?
Uczniowie pracują w trzech grupach.
P.d. Machiavelli, Książę (zad. 1-3, s. 25).
L05 (9 IX 2020): Praw mają bardzo mało, a jednak wystarczają one…. Utopia - nowy, lepszy (?) świat.
Na ocenę:1. Wyjaśnij pojęcie "humanizm".
2. Przedstaw koncepcję człowieka zaproponowaną przez Mirandolę.
3. Zad. 1-3 s. 23: omów koncepcję Machiavellego.
4. Moje spojrzenie na renesans:
a) co mnie zaskoczyło,
b) co mi się szczególnie spodobało,
c) co mnie zaniepokoiło.
Uwaga! Zadaniem czwartym można zastąpić jedno z trzech pierwszych zadań.
Praca z fr. Utopii Tomasza Morusa (s. 26).
1. Jak wyglądały kwestie własnościowe w Utopii? Jak je oceniacie?
2. Wyciągnij wnioski na temat codziennego życia mieszkańców Utopii.
P.d.
1. S. 29, zad. 8.
2. S. 34, zad. 1.
L06 (10 IX 2020): Dwoja radość…. Mikołaja Reja ideał życia rodzinnego ukazany w Żywocie człowieka poczciwego.
Sprawdzenie p.d.Podr. s.31 - praca z tekstem.
Sprawdzenie rozumienia zdania Reja: "A niechaj narodowie wżdy postronni znają, / Iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają".
Język gęsi, czyli jaki ...
Zad. 2-4, s. 34.
L07 (10 IX 2020): Renesansowe i współczesne spojrzenia na rodzinę: Mikołaj Rej i Ewa Lipska.
Podanie celów lekcji:1. Interpretacja wiersza Może będzie lepiej Ewy Lipskiej - postawienie tezy i podanie argumentów oraz określanie funkcji środków stylistycznych.
2. Wskazanie różnic w ukazaniu rodziny przez Reja i Lipską - argumentacja.
Realizacja celów
Ad. 1) Wykonanie zad. 1. s. 35 - ostatni podpunkt to formułowanie i uzasadnianie tezy.
plik form-003-rej-lipska-rodzina
Ad. 2) Wykonanie zad. 2., s.35 - wskazanie różnic i argumentacja.
plik zdal-1g-016-rej-lipska- różnice
IV Praca domowa
Interpretacja obrazu Mona Lisa Leonarda da Vinci (s. 37). Które z pytań ze s. 38 było dla Ciebie inspirujące?
L08 (11 IX 2020): Mona Lisa Leonarda da Vinci. Sekretne treści arcydzieła renesansu.
Na ocenę (można zastosować inną strategię: uczeń ma prawo zrezygnować z odpowiedzi, otrzymuje wówczas minusa, kolejny uczeń wylosowany, który zdecyduje się na odpowiedź, otrzymuje propozycję oceny, z której może zrezygnować, przy czym w ramach rekompensaty dostaje określoną liczbę plusów: przy ocenie dwa jest to jeden plus, przy ocenie trzy - dwa itd.):W jaki sposób artyści różnych epok przedstawiają rodzinę? Omów zagadnienie w oparciu o wybrane teksty kultury.
Prezentacja swoich spostrzeżeń z pracy domowej - Mona Lisa.
Wprowadzenie w tok interpretacji pojęć: perspektywa, perspektywa linearna i powietrzna (przedmioty widziane z daleka tracą ostrość), sfumato (lekko zamazane rysy postaci).
Uzasadnij tezę, że Mona Lisa jest antropocentryczną malarską refleksją o człowieku i naturze.
Twórcy renesansowi byli zdania - naśladując starożytnych - że doskonale i harmonijnie zbudowany człowiek jest rodzajem mikrokosmosu. Między nim a przyrodą istnieje bardzo silne powiązanie i wzajemne przenikanie.
P.d. S. 39 (sylwetki: Kopernik, Michał Anioł, ...).
L09(16 IX 2020): Nie porzucaj nadzieje…. Optymizm renesansowego humanisty.
I Realizacja tematu lekcji - część A:1. Zbieżności ze stoicyzmem.
2. Światopogląd renesansowego humanisty.
3. Symbolika elementów przyrody.
I Realizacja tematu lekcji - część B:
Zad. s. 43 - uszczegółowienie analizy i interpretacji. III Praca domowa:
Interpretacja pieśni [Patrzaj, jako śnieg po górach się bieli...] s. 44.
L10 (17 IX 2020): Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony…. Renesansowy klasycyzm i motywy horacjańskie w Pieśni XXIV z Ksiąg wtórych Jana Kochanowskiego.
I Na ocenę:
1. Interpretacja wiersza [Nie porzucaj nadzieje...] Jana Kochanowskiego (s. 41).
W miarę możliwości czasowych drugi uczeń może zinterpretować wiersz[Patrzaj, jako śnieg po górach się bieli...] (s. 44).
II Realizacja tematu lekcji - interpretacja wiersza s. 48:
1. Klasycyzm w szerokim sensie: przejrzystość stylu, harmonia, prostota środków wyrazu - a to wszystko przejęte z kultury antycznej, stanowiącej źródło wzorców.
2. Pieśń XXIV jako parafraza tekstu Horacego i jako utwór metapoetycki.
Uczniowie sami decydują o toku pracy a) b) lub c) trwającej ok. 15'.
a)zadania 1-9, s. 49-50,
b)koło interpretacji,
c)analiza każdej strofy.
Te sposoby gromadzenia materiału mają doprowadzić do zredagowania tezy i argumentów oraz określenia funkcji środków stylistycznych.
L11 (17 IX 2020): Renesansowy klasycyzm i jego echa w poezji późniejszych epok (Przedśpiew Leopolda Staffa).
I Na ocenę: interpretacja fr. Pieśni XXIV (strofy: 1, 2, 3, 5).
II Analiza pracy domowej:
1. Omówienie tez interpretacyjnych do wiersza Przedśpiew Leopolda Staffa (s. 51).
- uczniowie wybierają tezę i zapisują pod nią argumenty (mogą się pojawić maksymalnie trzy wpisy przy każdej tezie,
- uczniowie, którzy nie zdążyli zapisać argumentów, idą do pozycji ŚRODKI STYLISTYCZNE - i tam wskazują je i określają funkcje.
2. Analiza (kim jest podmiot liryczny, wskazywanie oksymoronu i określanie funkcji, związek utworu z renesansem).
P.d. Uczniowie przygotowują interpretację wiersza metodą koła interpretacji lub analizy strofa po strofie.
L12 (18 IX 2020): Pokoju mieć nie mogę… . Miłość w literaturze dawnej i współczesnej.
I Wprowadzenie do tematu: w jaki sposób artyści przedstawiają miłość? (Swobodne wypowiedzi uczniów, służące przypomnieniu tekstów kultury zawierających motyw miłości i różne jego ujęcia).
II Praca z tekstami (w trzech grupach):
Francesco Petrarka, Sonet 85 (s. 59):
Jan Kochanowski, [Nie zawżdy, piękna Zofija...] (s. 60):
Konstanty Ildefons Gałczyński, Pieśń I (s. 61):
P.d. Co łączy teksty analizowane na lekcji? Odpowiedz na dwa wybrane pytania zamieszczone pod każdym z tekstów i zastanów się, na jakie elementy związane z interpretacją naprowadziły Cię te zadania.
24 IX 2020 - praca klasowa: interpretacja wybranej pieśni J. Kochanowskiego.
L13 (23 IX 2020): Służmy poczciwej sławie… . Refleksja obywatelska w Pieśni o dobrej sławie Jana Kochanowskiego
I Na ocenę: W jaki sposób artyści przedstawiają w swoich dziełach miłość? Omów zagadnienie w oparciu o wiersz Jana Kochanowskiego [Nie zawżdy, piękna Zofija...] i odnieś się do innych tekstów kultury. Skonstruuj swoją wypowiedź tak, aby uwzględnić w niej podane wcześniej zadania.
II Realizacja tematu lekcji - interpretacja tekstu:
1. Teza.
2. Poszukiwanie argmentów w poszczególnych strofach.
III Interpretacja Pieśni o cnocie Jana Kochanowskiego (s. 64).
L14 (24 IX 2020): Praca klasowa - interpretacja wybranej pieśni Jana Kochanowskiego.
L15 (24 IX 2020): Zetrzy sen z oczu… . Perswazja i ironia w poezji - Jan Kochanowski, Pieśń o spustoszeniu Podola .
Przygotowanie całościowej interpretacji strofa po strofie wiersza. Należy szukać inspiracji w zadaniach do tekstu.
P.d. Zad. s. 69-70. Tabela z zad. 2. również w zeszycie.
L16 (25 IX 2020): Obowiązki obywatelskie - uciążliwe brzemię czy cenna motywacja do działania? Rozprawka.
I Interpretacja wskazanych strof Pieśni o spustoszeniu Podola (s. 67).
Przy ocenie uwzględnić jakość wykonania zad. s. 69-70.
II Realizacja tematu lekcji:
- przypomnienie zasad redagowania rozprawki,
- kwestia wprowadzenia w tok argumentacji wniosków z analizy tekstu bazowego.
III P.d.
1. Rozprawka (jak w temacie) - s. 70 u dołu - pełne polecenie.
L17 (30 IX 2020): Wsi spokojna, wsi wesoła… Arkadie ziemiańskie w literaturze renesansowej (Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego).
I
Druga połowa Pieśni o spustoszeniu Podola do interpretacji w dwugłosie.
II Fr. tekstu Mikołaja Reja (s. 71).
III Zad. 1-8, s. 73 (parzyści, nieparzyści).
P.d. S. 76: nieparzyści - zadania parzyste; parzyści - zadania nieparzyste.
L18 (1 X 2020): Różnorodność tematyczna i nastrojowa Fraszek Jana Kochanowskiego.
1. Fraszka jako gatunek (s. 77).
2. Interpretacja fraszki Do Magdaleny (s. 79) i zad. 1, 2, 7, s. 80 - miały być w zeszycie.
3. Interpretacja fraszki Ku Muzom.
4. Zad. PD s. 82: formularz 013 - przerzucenie do dokumentu 025.
L19 (1 X 2020): Fraszki Jana Kochanowskiego - błahostki, żarty czy refleksje renesansowego humanisty?
W jaki sposób artyści przedstawiają obraz wsi? Omów zagadnienie, dokonując interpretacji tekstu Jana Kochanowskiego Pieśń świętojańska o sobótce lub fragmentu Żywota człowieka poczciwego Mikołaja Reja i odnieś się do innych tekstów kultury. Przygotuj plan wypowiedzi.
Oczekiwane słowa-klucze: afirmacja życia, arkadia, idealizacja, zdrobnienia, wyliczenia, ... .
I Wprowadzenie:
1. Fraszka jako gatunek:
- zwięzłość, jasność, puenta, humor (ale nie zawsze),
- pochodzenie nazwy gatunku: w języku włoskim oznacza gałązkę, a więc coś błahego,
- różnorodność tematyczna: biesiadne, obyczajowe, miłosne, filozoficzne, metapoetyckie, patriotyczne, a nawet żałobne.
2. Geneza Fraszek Jana Kochanowskiego:
- duża część powstała w okresie dworskim, ale także w okresie czarnoleskim,
- zebrane przez poetę, ale wydane po jego śmierci przez Jana Januszowskiego.
II Interpretacja fraszki O doktorze Hiszpanie (s. 78)
III Interpretacja fraszki Ku Muzom
- fraszka metapoetyckie,
- Proszę, niech ze mną za raz me rymy nie giną;
Ale kiedy ja umrę, ony niechaj słyną!
- kontekst: wiersz Horacego Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu (Non omnis moriar
P.d. Do gór i lasów.
Udowodnij tezę, że fraszka Do gór i lasów ma charakter autotematyczny oraz że jej twórca był renesansowym humanistą.
L20 (2 X 2020): Kupić by cię, Mądrości, za drogie pieniądze…. Wprowadzenie do Trenów I Na ocenę:
1. Streść fraszkę O doktorze Hiszpanie i wyjaśnij funkcję dominującego środka artystycznego oraz przedstaw wnioski dotyczące zasadniczego poruszonego w utworze.
Istotne elementy streszczenia: biesiada, jej wcześniejsze opuszczenia przez doktora Roizjusza, wywalanie drzwi przez biesiadników i picie wina w komnacie doktora.
2. Postaw tezę interpretacyjną do fraszki Do gór i lasów oraz przedstaw argumenty i omów funkcje dwóch środków stylistycznych dominujących w tekście.
Jana Kochanowskiego.
1. Kontekst demograficzno-medyczny.
2. Geneza Trenów Jana Kochanowskiego.
3. Znaczenie cyklu Trenów w tradycji literackiej. 4. Tren jako gatunek.
5. Teza interpretacyjna oraz argumenty do Trenu IX (forma pisemna).
L21 (7 X 2020): Wnioski z analizy pracy klasowej (interpretacja pieśni Jana Kochanowskiego). 1. Pamiętamy o akapitach.
2. Nie robimy odstępów między segmentami tekstu - jedynym wyróżnikiem jest akapit.
3. Nie stosujemy punktow i podpunktów i innego rodzaju wyliczeń.
4. Dążymy do tego, aby teza nie dotyczyłya tylko jednego elementu wiersza.
Podano temat L22 i przydzielono zadania:
1. Jedno zadanie zostało wskazane przez nauczyciela.
2. Drugie parzyści wybierają z zadań parzystych, a nieparzyści - z nieparzystych.
L22 (8 X 2020): Sny płoche nas bawią… Dyskusja z filozofią stoicką w Trenach Jana Kochanowskiego.
II Realizacja tematu lekcji:
1. Postacie starożytnego Rzymu: Cycero i Brutus (s. 87) - przygotowanie od odbioru trenu.
2. Teza i argumenty do Trenu XI (s. 88).
L23 (8 X 2020): Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest… . Tajemnica Boga i godność człowieka (Tren X).
I Interpretacja Trenu X (s. 92).
P.d. Zad. 1-4, s. 95. Interpretacja Trenu XVI
L24 (9 X 2020): Dziś rysy waszych twarzy w pamięci mi gasną… . Współczesny tren Bolesława Leśmiana.
I Kontekst biograficzny (podr. 97).
II Interpretacja wiersza Ubóstwo (s. 97).
Zatrzymano się nad zad. 3 s. 98 (symbolika Nocy).
L25 (15 X 2020): Być albo nie być… . Dramat ludzkich wyborów w twórczości Williama Szekspira (Hamlet).
Podr. s. 101.
L26 (15 X 2020): Reszta jest milczeniem…. W poszukiwaniu nowożytnego wzorca mężczyzny (Zbigniew Herbert, Tren Fortynbrasa).
S. 104.
Porównaj sylwetki Hamleta i Fortynbrasa. W tym celu zaproponuj kryteria porównania. Zwróć uwagę, za pomocą jakich środów poetyckich i zabiegów artystycznych kreowane są postacie w utworze? Można pracować indywidualnie, w parach lub trójkach.
Podano temat L003. Obowiązuje Makbet do aktu I, do sceny III.
ZASTĘPSTWO (15 X 2020): Charakterystyka Makbeta przed przyjazdem króla Dunkana. Praca samodzielna Podano L27.
P.d. Zad. 1-9, s. 113 (parzyści / nieparzyści).
Formularz wyżej również do dokończenia.
L27 (16 X 2020): Co ma przyjść, przyjdzie…. Przeznaczenie czy wybór? William Szekspir, Makbet.
W oparciu o analizę sceny 2. aktu I wskaż fragmenty, które powinny być niepokojące, jeśli chodzi o zachowanie Makbeta.
Praca z fr. sceny III (podr. s. 109).
1. Zagadnienie realności Czarownic (wypowiedź Banka: "ziele szaleństwa").
2. Konsekwencje wiary w przepowiednie dostrzeżone przez Banka.
3. Uzasadnienie, że pojawienie się postaci fantastycznych jest pomysłem Szekspira na literackie ukazanie podświadomych pragnień i lęków Makbeta. W wypowiedziach Czarownic nie ma niczego, co nie mogło się pojawić w umyśle Makbeta.
Podano L28 i pracowano nad zagadnieniem z zad. 9, s. 113: rola obecności postaci fantastycznych - literacki sposób ukazania nieuświadomionych pragnień i lęków bohatera.
P.d. S. 119, zad. 1, 2, 10, 11.
L28 (21 X 2020): Literacka psychologia zbrodni i sposoby jej ukazania w Makbecie Williama Szekspira.
Podr. s. 115.
Praca z fr. tekstu z uwzględnieniem zadań (s. 119). Konsekwencje czynu, argumenty Makbeta przeciw zbrodni, jego rozterki, wpływ żony, manipulacja z jej strony, moment ostatecznej decyzji (pokojowcy), podżeganie do zbrodni i zbrodnia z premedytacją.
P.d. Uporządkowanie zad. s. 119.
L29 (28 X 2020): Znak, że ktoś zły zbliża się…. Przyczyny i przejawy zła w dramacie Makbet Szekspira.
1. Czym według ciebie jest dobro, a czym jest zło?
2. Co na ten temat mówi literatura różnych epok?
3. Jak wygląda ocena Makbeta z punktu widzenia Hekate (akt III, scena V).
Najpierw praca indywidualna, potem w grupach.
P.d. Praca z podr. s. 122-123: jest to uzupełnienie zaganień z lekcji.
Na następną lekcję obowiązuje znajomość treści czterech pierwszych aktów.
Podano L30 i wyjaśnienie problemu zła.
P.d. S. 128, zad. 1-10 (dokument 2ta-02-lady-Makbet).
Podano temat L30.
L30 (29 X 2020): Czy dłonie te nigdy nie będą czyste?… . Cierpienie, lęk i wina lady Makbet.
Ustalenie terminu pracy klasowej - rozprawka w oparciu o fr. Makbeta (5 XI 2020).
Na ocenę:
W jaki sposób twórcy przedstawiają w swoich utworach różne stany psychiczne bohaterów? Omów zagadnienie w oparciu o fr. z końca sceny 3. aktu IV od słów Rosse'a: Wszelki duch, niosący / Cześć cnocie, bierze udział w tej boleści, / Ale jej główna część przypada tobie. Przedstaw zagadnienie w oparciu o wnioski z podanego fragmentu, odnieś się do całego utworu oraz innego wybranego tekstu kultury.
Makduf dowiaduje się o śmierci żony i syna. Przeżywa katusze, tym silniejsze, iż czuje się winny śmierci najbliższych. Szekspir pokazał nie tylko jego emocje, ale też przeżycia tego, który przyniósł mu taką wiadomość (Rosse) oraz przeżycia Malkolma.
Analiza konstrukcji sceny 1. aktu V (Dama i Medyk obserwujący zachowanie Lady Makbet w czasie snu - zapisy w dokumencie 2ta-02-lady-Makbet).
a) sens przedstawionej sytuacji w kontekście wcześniejszych słów i decyzji bohaterki,
b) forma językowa sceny (proza).
2. Przyczyny stanu psychozy.
L31 (29 X 2020): Bohaterowie, którzy cierpią z powodu wyrzutów sumienia.
W jaki sposób w różnych tekstach kultury przedstawiani są bohaterowie, którzy przeżywają wyrzuty sumienia. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane fragmenty Makbeta dotyczące głównego bohatera oraz lady Makbet oraz odnieś sie do innych tekstów kultury.
W jaki sposób autorzy przedstawiają w swoich dziełach psychikę człowieka?
- ustalenie, co doprowadziło do takiego a nie innego stanu psychicznego bohatera,
- opis zachowania bohatera, które świadczy o silnych przeżyciach psychicznych.
Król Edyp, Jokasta, Judasz - interpretacja fr. tekstów.
P.d. Notatka z lekcji.
L32 (30 X 2020): Niczym jest wszystko, jeśli spełnione marzenie nie cieszy…. Makbet w reżyserii Andrzeja Wajdy.
Wykonanie zadań s. 131 (w trakcie oglądania spektaklu) - dokument 03-makbet-wajda.
Makbet w reż. A. Wajdy
P.d.
Po spektaklu (s. 131) - formularz 02-makbet-wajda (połowa zadań to minimum).
L33 (4 XI 2020): Makbet według Wajdy - analiza recenzji (przygotowanie do redagowania recenzji.
I Prezentacja p.d. - po spektaklu (s. 131) - formularz 02-makbet-wajda (połowa zadań - minimum).
II Praca z przykładową recenzją: Makbet według Wajdy
Na podstawie recenzji Joanny Derkaczew wynotuj cechy charakterystyczne recenzji jako gatunku prasowego:
P.d. Praca z tekstem o kobietach renesansu - zad. s. 135 (parzyści, nieparzyści, jedno można pominąć).
L34/35 (5 XI 2020): Praca klasowa - rozprawka w oparciu o fr. Makbeta Szekspira.
P.d. Zad. s. 135 (bez podziału na parzystych i nieparzystych).
L36 (6 XI 2020): Los Ewy…. Kobieta renesansu (Margaret L. King, Kobieta renesansu).
I Streszczenie tekstu 60-80 słów (pierwsza wersja w zeszycie, następnie ostateczna w formularzu 04-streszczenie-kobieta-renesansu).
II Prezentacja pracy domowej - praca z tekstem o kobietach renesansu - zad. s. 135 (bez podziału na parzystych i nieparzystych).
Wykonano zad. do punktu 3. Na następnej lekcji kontynuacja.
P.d. Moje spojrzenie na renesans (w wybranej formie: wykład, referat, prezentacja, ...).
L37 (12 XI 2020): Renesans - wędrówka przez motywy i tematy literatury (podsumowanie epoki renesansu).
Uwaga! Osoby, które nie pisały rozprawki z Makbeta, napiszą pracę 18 XI 2020 na lekcji ósmej.
1. Informacja o punktach za wpisy w formularzu 04-streszczenie-kobieta-renesansu i dokumencie 05-kobieta- renesansu (podr. s. 135).
2. Sprawdzenie p.d. - moje spojrzenie na renesans.
3. Analiza materiału 136-137 - przygotowanie do quizu.
4. Quiz w quizizz.pl.
5. Opracowanie mapy mentalnej tematów i motywów epoki renesansu (s. 138-140).
6. Analiza poleceń na koniec rozdziału (s. 150).
L38 (12 XI 2020): Epoka przeciwieństw. Wprowadzenie do kultury baroku.
Jakie cechy nowej epoki dostrzegasz na obrazach: Rembrandta van Rijn Lekcja anatomii doktora Tulpa (s. 157) oraz Rubensa Minerwa chroniąca Pax przed Marsem (162), a także w rzeźbie Berniniego Apollo i Dafne? (s. 158)
- dynamizm, niepokój, kontrast, światło, cień, brak harmonii, odniesienia mitologiczne, zmysłowość, sensualizm, skomplikowanie, alegoryczność, diagonalność.
Zad.: s. 162, zad. 1.
P.d. S. 163, zad. 1, 2, 4, 5. i 6.
L39 (13 XI 2020): Mitologiczna alegoria w służbie pokoju. Minerwa chroniąca Pax przed Marsem Petera Paula Rubensa.
Moje spojrzenie na renesans (w wybranej formie).
lub
Prezentacja p.d. S. 163, zad. 1, 2, 4, 5. i 6.
Podr. s. 170, zad. 1. 6. i 9. Będą rozliczanie poprzednie lekcji. Za dobre wykonanie p.d. ocena będzie podwyższona.
L40 (18 XI 2020): Człowiek jest szpetny…. Antynomie filozofii barokowej.
Analiza schematu s. 166. Sporządzenie notatki wyjaśniającej, na czym polegają antynomie filozofii barokowej.
Fiozofia barokowa:
- z jednej strony zajmowała się problemami pozarozumowymi, metafizycznymi (Bóg, tajemnice wiary, szatan, zbawienie, wieczność, nieskończoności, ...),
- a z drugiej strony dysponowała narzędziami logicznymi, matematycznymi. Tu jednak rodzi się problem nieprzystawalności narzędzi logicznych, systematycznych do wyjaśnia problemów pozarozumowych, wykraczających poza logiczne myślenie.
Poglądy i koncepcje Kartezjusza (s. 167).
Panteizm Spinozy - cała przyroda jest Bogiem, Bóg jest przyrodą.
Leibniz - nasz świat jest najlepszym ze światów (ciekawostka: Leibniz twórcą rachunku różniczkowego).
Praca z tekstem Pascala (s. 169) i odpowiedzi na pytania s. 170 (pyt. 1-3 wszyscy, dalej - przyści, nieparzyści)
P.d. Teza i argument oraz jeden środek artystyczny i jego funkcje do Sonetu IV Mikołaja Sępa Szarzyńskiego (s. 171).
L41 (19 XI 2020): Rozdwojony w sobie…. Człowiek wobec świata i Boga w poezji baroku (Mikołaj Sęp Szarzyński).
Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet IV. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem (s. 171).
Zadanie wstępne (przed poznaniem tekstu).
Jak sądzisz, co może oznaczać motyw wojny prowadzonej z szatanem, światem i ciałem w wierszu Szarzyńskiego?
Przygotowanie interpretacji. Uczniowie sami decydują, czy korzystają z zadań pod tekstem, czy też podążają inną drogę.
Praca w formularzu 06-szarzyński-sonet-IV.
L42 (19 XI 2020): Śmierci, śmierć cię czeka…. Refleksje egzystencjalne w poezji metafizycznej (Mikołaj Sęp Szarzyński i John Donne).
Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego (s. 174).
John Donne, Sonet X (s. 176).
P.d. 1) Być gotowym do interpretacji obu wierszy Szarzyńskiego (wskazanych fragmentów, funkcji środków, ...)
2) S. 176 - J. Donne, Sonet X: teza, argument, środek stylistyczny.
L43 (20 XI 2020): Barokowe paradoksy - John Donne, Sonet X.
Na ocenę:
1. Jaka wizja Boga wyłania się z utworów Mikołaja Sępa Szarzyńskiego?
2. Jak przedstawiony został człowiek?
3. Omów relacje między człowiekiem a Bogiem.
4. Wskaż i wyjaśnij, jakie funkcje pełnią następujące środki:
a) paradoks,
b) przerzutnia,
c) epitet,
d) inny wybrany.
Realizacja tematu - praca w dokumencie: 07-donne-sonet-10-koło-interpetacji.
Można dokonywać wpisów do 21 XI do godz. 13. 00.
L44 (25 XI 2020): Wnioski z analizy pracy klasowej (rozprawka w oparciu o fr. Makbeta.
Na następnej lekcji interpretacja na ocenę: John Donne, Sonet X.
L45 (26 XI 2020): Czwarta część mgnienia. Człowiek i czas w poezji baroku (Daniel Naborowski, Krótkość żywota).
Interpretacja na ocenę: John Donne, Sonet X (s. 176).
Kilka słów o Don Kichocie i muzyce barokowej. Technika polifonii u Bach i jej znaczenie w kulturze.
Omówienie konceptu, układu hierachizującego i figury sumacji.
Interpretacja wiersza s. 193.
Skojarzenia z czasem (klepsydra, zegarek - zegarki łańcuszkowe pojawiły się w XVII w.
Daniel Naborowski, Krótkość żywota (s. 197)
Redagowanie tezy, argumentu i wskazywanie środka oraz jego funkcji.
L46 (26 XI 2020): Oczy są ogień, czoło jest zwierciadłem… . Słowa i ich znaczenia (Jan Andrzej Morsztyn, Niestatek).
1. Treść a zakres znaczeniowy wyrazów.
Dokonaj analizy relacji między zakresem a treścią na przykładzie wyrazów: kwiat, roślina, róża>
Podajcie przykład morfemu i jego znaczenia. Czy wszystkie morfemy znaczą tak samo?
pis-arz: pierwszy morfem ma charakter leksykalny, coś znaczy, a drugi morfem wnosi inne elementy znaczeniowe, wskazuje pewną klasę, grupę o charakterze zawodowym (tynkarz, tapeciarz, lekarz) - jest to morfem słowotwórczy (formant). Mamy także morfemy fleksyjne (kot-em, morfem fleksyjny to końcówka).
P.d. Formularz 08-morsztyn-niestatek (podr. s. 207-208).
L47 (27 XI 2020): Ideologia sarmatyzmu w Pamiętnikach Jana Chryzostoma Paska.
Wnioski z analizy formularza 08-morsztyn-niestatek (podr. s. 207-208).
Pojęcie sarmatyzm oraz zjawisko mesjanizmu sarmackiego (s. 209).
Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (s. 214).
Praca nad fr. opisującym zdobycie Kołdyngi (zad. 1-5, s. 212).
P.d. S. 212-213.
L48 (2 XII 2020): Porównanie narracji Paska o odsieczy wiedeńskiej z obrazem Juliusza Kossaka Sobieski pod Wiedniem.
Prezentacja wniosków z pracy domowej.
Realizacja tematu lekcji - zapis wniosków z porównania.
P.d.
1. Redagowanie notatki z uwzględnieniem pojęć: gloryfikacja, imitacja rzeczywistości, przedmurze chrześcijaństwa, mesjanizm sarmacji.
L49 (3 XII 2020): Zawsze apetyt do widzenia świata…. Oswajanie obcości przez Sarmatę.
Na ocenę:
1. Prezentacja notatki z uwzględnieniem pojęć: gloryfikacja, imitacja rzeczywistości, przedmurze chrześcijaństwa, mesjanizm sarmacji.
2. Jaki obraz Polaków i ich relacji z innymi narodami wyłania się z Pamiętników J. Ch. Paska? Za pomocą jakich środków stylistycznych obraz ten jest kreowany?
3. Praca z fr. Pamiętników (s. 216-217) - formularz 10-pasek-218.
L50 (3 XII 2020): Ideologia okrążenia. Kontrreformacja w Polsce.
Praca z tekstem Janusza Tazbira Kontrreformacja w Polsce (s. 219).
Zad. 4. i 8. s. 222.
L51 (4 XII 2020): Zaraz się wywiodę…. Język jako narzędzie perswazji.
Podr. s. 223
1. Dominacja funkcji impresywnej (perswazyjnej) w tekstach o charakterze retorycznym.
2. Perswazja a manipulacja.
3. Rola niewerbalnych środków komunikacji w sytuacjach o charakterze retorycznym.
4. Cechy dobrej mowy.
5. Chwyty erystyczne - kiedy można je usprawiedliwić?
6. Interpretacja fraszki Wacława Potockiego pt. Sofista (s. 226).
P.d. s. 226, zad. 1-4. Należy też mieć przygotowany podr. z legendą (fotka kilku stron).
L52 (9 XII 2020): Retoryka jako sztuka przekonywania (Piotr Skarga, "Kazania sejmowe").
1. Kompozycja mowy (s. 227).
2. Piotr Skarga, Kazania sejmowe (zad. 1-9, s. 229-230: formularz 11-skarga-kazania-sejmowe).
L53 (10 XII 2020): Analiza środków retorycznych (Martin Luther King, Mam marzenie).
1. Analiza wpisów w formularzu 11-skarga-kazania-sejmowe.
2. Martin Luther King, Mam marzenie (s. 230).
L54 (10 XII 2020): Raczej litość niż strach. Czarownica w epoce wczesnonowożytnej.
Praca z tekstem s. 233: formularz 11-czarownice-zad-1.
Quizizz - barok
P.d. Pozostałe zad. s. 236 w zeszycie.
L55 (11 XII 2020): Barok - podsumowanie.
1. Analiza odpowiedzi s. 236.
2. Krótko o współczesnych odniesieniach do baroku (Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki).
3. Wędrówka przez motywy i tematy literatury.
4. Interpretacja wiersza Marność Daniela Naborowskiego.
Jakie postawy wobec przemijania przyjmuje człowiek?
L56 (16 XII 2020): Barok - praca klasowa.
1. Zadanie otwarte - testportal.
2. Zadanie interpretacyjne - testportal.
L57 (17 XII 2020): Epoka rozumu ... - oświecenie.
1. Oświecenie - kwestie chronologiczne.
2. Definicja oświecenia.
3. Co oświecenie pochwalało a co potępiało?
4. Trzy nurty w sztuce oświecenia:
a) klasycyzm,
b) sentymentalizm,
c) rokoko.
5. Osiągnięcia polskiego oświecenia.
6. Quiz na portalu quizizz.
7. Które wartości oświecenia uważasz za szczególnie ważne i dlaczego? Wskaż trzy i omów je, zaczynając od najważniejszej (s. 262). Dokument 10-oświecenie-trzy-wartości.
L58 (17 XII 2020): Filozofia epoki oświecenia.
1. Główne kierunki myśli filozoficznej (s. 265):
a) John Locke - twórca empiryzmu (kierunek wyrażający przekonanie, że źródłem wiedzy jest doświadczenie, a zmysły dostarczają niezbędnych informacji rozumowi),
b) racjonalizm 2. Zabobon - praca z tekstem (s. 266) - zad. 1, 2, 3.
P.d.
1. C.d. tekstu o zabobonie - zad. 4-7.
2. Tekst J.J. Rousseau - zad. 1. i 3., s. 269.
L59 (18 XII 2020): Prawdę mówi, względów się wyrzeka…. Satyra w służbie społecznej (Ignacy Krasicki, Pijaństwo).
Podr. s. 292.
Omówienie całościowe satyry
Zad. s. 295 - 1, 8.
P.d. Zad. s. 295: 1, 8, 9, 11, 12. (w zeszycie)
L60 (20 I 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (barok).
P.d. S. 298, jedno wybran zadanie z zakresu nieparzystych i parzystych.
L61 (21 I 2021): Wizerunek Polaków w piosence Wojciecha Młynarskiego W Polskę idziemy.
Interpretacja satyry Pijaństwo Ignacego Krasickiego.
Co - oprócz pijaństwa - krytykuje Krasicki i jakimi narzędziami artytycznymi posługuje się w tym celu?
Uwzględnienie p.d., zad. s. 295: 9, 11, 12. (w zeszycie)
Praca z tekstem Wojciecha Młynarskiego s. 297.
Interpretacja Wiesława Gołasa - zobacz. TUTAJ!
Interpretacja tekstu i gry aktorskiej (s. 298-299: sami decydujecie o wyborze zadań).
L62 (21 I 2021): Obraz świata i człowieka w satyrach Ignacego Krasickiego (Świat zepsuty, Do króla)
I Plan dekompozycyjny satyry Świat zepsuty oraz komentarz do poszczególnych punktów.
1. Apostrofa do satyry.
Komentarz:
Krasicki zauważa, że w społeczeństwie istnieje przyzwolenie na wiele negatywnych zjawisk, natomiast krytykowanie tego stanu rzeczy jest bardzo źle postrzegane. Dlatego zwraca się do satyry jako gatunku literackiego, który z natury rzeczy ma na celu pokazywanie problemów społecznych.
2. Pytania retoryczne do wartości, które istniały w przeszłości, jednak zostały zagubione.
Komentarz:
Pojawiające się w apostrofie wartości to cnota i prawda. Cnota to wartość ceniona już w antyku. Kumuluje ona w sobie wiele zalet: dzielność, uczciwość, rozwagę, sprawiedliwość, ... . Renesans dorzuci do tego zestawu jeszcze patriotyzm.
3. Wyliczenia przykładów negatywnych zjawisk społecznych (nierząd, rozrzutność, nienawiść nawet wśród członków rodziny, ...).
Komentarz:
Wyliczenia to dominujący środek stylistyczny w całym utworze. We wskazanym fragmencie poeta zwraca uwagę na demoralizację niszczącą społeczeństwo. Zaczyna od rozpusty.
4. Apostrofa do duchów przodków i pytanie, czy są w stanie rozpoznać we współczesnym pokoleniu swoje dzieci.
Komentarz:
Krasicki zawarł w apostrofie krytyczny osąd pokolenia mu współczesnego, które jest całkowicie odmienne od poprzednich.
5. Zobrazowanie funkcjonowania ludzi współczesnych, niszczących wartości pielęgnowane przez przodków (kolejne wyliczenia przykładów zła).
Komentarz:
6. Krytyczne spojrzenie na postępowanie młodzieży i starszego pokolenia oraz dalsze przykłady zła wyniszczającego społeczeństwo.
Komentarz:
7. Metafora płodu, czyli następców ludzi godnych szacunku w przeszłości i przedstawienie sytuacji, w jakiej obecne pokolenie się znalazło (płód - sam sprawcą swojego fatalnego losu).
Komentarz:
8. Aluzja historyczna - nawiązanie do upadku Rzymu, który sam siebie wyniszczył.
Komentarz:
9. Refleksja o sytuacji w Polsce - nierząd, czyli anarchia przyczyną nieszczęść.
Komentarz:
10. Topos okrętu - ojczyzny i zachęta, by walczyć za wszelką cenę o jego przetrwanie.
Komentarz:
II Krytyka czy pochwała króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w satyrze Do króla?
W satyrze Do króla Krasicki tak naprawdę chwali Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jego pomysł artystyczny polega na tym, że przyjmuje pewien punkt widzenia i z tego punktu widzenia dokonuje krytyki króla. Wyjaśnij, czyj punkt widzenia przyjmuje.
P.d. Pełna interpretacja obu satyr. Jak Krasicki konstruuje pochwałę króla i w jaki sposób odbywa się krytyka szlachty?
L63 (22 I 2021): O, rzadki darze przedziwnej wymowy… . Język i styl językowy.
Na ocenę: interpretacja fr. obu satyr.
Realizacja tematu:
1. Moja definicja stylu.
2. Rodzaje stylów i typy stylizacji:
a) stylizacja biblijna,
b) archaizacja,
c) dialektyzacja,
d) stylizacja środowiskowa,
3. Podział stylizacji ze względu na stosunek autora do naśladowanego wzorca:
a) pastisz,
b) parodia,
c) trawestacja.
Zad. Rozstrzygnij, do którego podziału stylizacji zaliczysz Monachomachię:
a) stylizacja biblijna, archaizacja, dialektyzacja, stylizacja środowiskowa,
b) stylizacja wynikająca ze stosunku do naśladowanego wzorca: pastisz, parodia, trawestacja.
P.d. Formularz 14 do poniedziałku.
L64 (27 I 2021): Najbardziej lubił czekoladę… . Portret Ignacego Krasickiego w tekście Jana Kotta Gorzki Krasicki.
Wokół pracy domowej: formularz 14.
Uczniowie nie patrzą do podręcznika. Pytanie: Czego można się spodziewać po tytule tekstu "Gorzki Krasicki"?
Burza mózgów:
- pokazanie jego krytycznego stosunku wobec zjawisk społecznych i religijnych jego czasów,
Praca z tekstem Gorzki Krasicki - zad. s. 310., zad. 1, 2.
L65 (28 I 2021): Święta miłości kochanej ojczyzny…. Dwa ujęcia patriotyzmu.
Dokończenie pracy - zad. s. 310.
1. Interpretacja Hymnu do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego (s. 311).
2. Problem do wyjaśnienia: w jaki sposób doszło do sytuacji, że Hymn do miłości ojczyzny uniezależnił się od autora?
3. Geneza Pieśni Legionów Polskich we Włoszech Józefa Wybickiego (s. 313). Praca z tekstem: linią falistą zaznaczamy to co ważne, wykrzyknikiem to, co nas zaskoczyło.
Funkcje środków stylistycznych:
1. Funkcje oksymoronów - pokazanie znaczenia idei poświęcenia siebie i swojego życia dla ojczyzny (zjadłe smakują trucizny, więzy, pęta niezelżywe, chwalebne blizny - trudne przejścia, niewola, rany nie są powodem do żalu, ale źródłem radości: gnieździsz w umyśle rozkoszy prawdziwe).
2. Anafory i powtórzenia.
a) anafora dla ciebie - pokazuje cel, dla którego warto się poświęcić,
b) powtórzenie byle - wskazuje, co człowiek może zrobić dla kraju (wspomóc, wspierać).
c) powtórzenie nie żal - podkreśla gotowość do poświęcenia (żyć w nędzy, umierać).
3. Personifikacja i peryfraza.
L66 (28 I 2021): Poetyka i program ideowy "Hymnu do miłości ojczyzny" oraz "Pieśni Legionów Polskich we Włoszech".
Realizacja tematu: porównanie tekstu Krasickiego i Wybickiego.
1. Poszukaj strof w tekście Wybickiego, w których można znaleźć jakąś analogię z utworem Krasickiego.
2. Co zauważasz w jednym utworze, czego nie ma w drugim. I na odwrót.
3. Zobacz obraz Juliusza Kossaka "Mówi ojciec do swej Basi" - Pieśń Legionów (s. 313). Zdecyduj, z którą wersją ma więcej wspólnego: osiemnastowieczną czy współczesną? Uzasadnij.
4. Dlaczego utwór Wybickiego został hymnem Polski?
5. Tabela porównawcza.
P.d.
1. Ciąg dalszy tabeli porównującej poetykę i program ideowe utworów. 2. S. 315, zad. 4.
L67 (29 I 2021): Współczesny tekst Mazurka Dąbrowskiego a jego osiemnastowieczna wersja.
Praca na tablicy wirtualnej padlet - c.d. porównania utworów.
W dodatkowej kolumnie przy wpisie: Pojawia się nowa idea określana jako patriotyzm porozbiorowy - własna definicja pojęcia patriotyzmu porozbiorowego.
Ojczyzna to nie to samo co państwo i nie musi być związana z konkretnym miejscem geograficznym. Ojczyzna to wartość istniejąca w świadomości narodu. Ważne jest przywiązanie ludzi do ojczyzny, kultywowanie pamięci i gotowość do walki narodowowyzwoleńczej.
I Analiza p.d.
II Realizacja tematu lekcji.
P.d. Obowiązuje porównanie.
L68 (3 II 2021): Czułe serce sentymentalisty (poezja Franciszka Karpińskiego).
Podr. s. 320.
L69 (3 II 2021): Poezja sentymentalna i jej środki wyrazu.
Interpretacja wiersza Przypomnienie dawnej miłości Franciszka Karpińskiego s. 325 (koło interpretacji).
L70 (4 II 2021): Ogród w kulturze (zadania testowe, operacje na tekście).
1. Na ocenę: interpretacja wiersza Przypomnienie dawnej miłości Franciszka Karpińskiego s. 325 (porządkowanie koła interpretacji).
2. Praca z testem s. 380.
L71 (4 II 2021): O, jakimże człowiek jest dzieckiem!. Bolesne poznanie potrzeby samoograniczenia - Johann Wolfgang Goethe, Cierpienia młodego Wertera
1. Geneza utworu (s. 326).
2. Wpływ stosunków społecznych na psychikę Wertera i jego relacje z innymi (s. 327).
3. Praca z tekstem (zad. 2, 4, 5, s. 330) - formularz 16-werter.
L72 (5 II 2021): Wymagania do sprawdzianu z oświecenia.
Analiza formularz 16-werter.
WYMAGANIA DO SPRAWDZIANU Z OŚWIECENIA I PREROMANTYZMU
1. Znajomość podstawowych faktów historycznych związanych z oświeceniem.
2. Znajomość pojęć: empiryzm, racjonalizm, deizm, ateizm.
3. Charakterystyczne cechy klasycyzmu jako nurtu artystycznego oraz sentymentalizmu.
4. Wyjaśnianie znaczenia nazwy epoki.
5. Najważniejsze dokonania edukacyjne polskiego oświecenia.
6. Charakterystyka Sarmaty jako antywzorca polskiej literatury oświeceniowej (Ignacy Krasicki, Pijaństwo).
7. Cechy gatunkowe satyry.
8. Sposoby realizacji funkcji dydaktycznej literatury w utworach oświeceniowych.
8. Funkcje środków artystycznych budujących patos w Hymnie do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego.
9. Charakterystyka modelu patriotyzmu zawartego w hymnie Krasickiego.
10. Interpretacja tekstów (Ignacy Krasicki, Franciszek Karpiński).
11. Klasycyzm a sentymentalizm.
12. Sylwetka Wertera - głównego bohater powieści epistolarnej Cierpienia młodego Wertera Johanna Wolfganga Goethego.
Podano temat L73, zad. 5. s. 334.
P.d. zad. 5 i 11, s. 334.
L73 (10 II 2021): Cofam się jak przed ogniem…. Historia miłości nieszczęśliwej Wertera.
1. Tragizm miłości werterycznej (s. 331).
2. Praca z tekstem w oparciu o zad. 333-334, zad. 5, 11 (oba to była p.d.), 7, 13:
3. Miłość: siła niszcząca, budująca czy też odgrywające jakieś inne role i mająca inne znaczenia?
L74 (10 II 2021): Miłość: siła konstruktywna czy destruktywna (redagowanie rozprawki).
Omów zagadnienie w oparciu o wybrany fr. powieści epistolarnej Cierpienia młodego Wertera oraz odnieś się do innych tekstów kultury.
Interpretacja listu z 13 lipca 1771 (przejawy miłości u Lotty powodują, że nabiera wartości we własnych oczach, a nawet "ubóstwia" sam siebie; ale kiedy Lotta wyraża się ciepło o narzeczonym, wydaje mu się, iż odebrano mu jego "dostojeństwa i zaszczyty", że "odebrano mu szpadę", a więc traci poczucie wiary w siebie, godności i wartości.
Nieco o Fauście Goethego.
L75 (11 II 2021): Praca klasowa - oświecenie - zadania zamknięte i otwarte (testportal).
L76 (11 II 2021): Praca klasowa - oświecenie - zadanie interpretacyjne (testportal).
L77 (12 II 2021): Początki romantyzmu - romantyzm a oświecenie.
1. Czas trwania, wydarzenia, wartości, idee (s. 16).
2. Romantyzm a oświecenie - analiza tabeli (s. 19).
3. Tendencje artystyczne romantyzmu (s. 20).
P.d. S. 23, zad. 6, 7, 9.
L78 (17 II 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (oświecenie i preromantyzm).
L79 (17 II 2021): Skały kredowe na Rugii. Nastrój w malarstwie romantycznym.
1. Wnioski z p.d.
2. Interpretacja obrazu Caspara Davida Friedricha Skały kredowe na Rugii (s. 22).
3. Rozpoczęcie pracy nad biografią Mickiewicza (quizizz).
P.d. Oda do młodości: nr 1, 11 - strofa 1. i następna, ne 2, 12 - strofa druga i następna. Wnikliwa interpretacja oraz odpowiedź na wybrane pytanie, które dotyczy przydzielonej strofy. L80 (18 II 2021): Oda do młodości Adama Mickiewicza - między klasycyzmem a romantyzmem.
1. Zarys biografii Adama Mickiewicza (s. 32) - na poprzedniej lekcji quizizz.
2. Praca z tekstem (s. 33) - zgodnie z przydziałem z p.d.
L81 (18 II 2021): Które idee obecne w Odzie do młodości są aktualne dla młodego pokolenia?
P.d. Romantyczność zad. s. 41 wg numerów oraz jedna wybrana strofa.
L82 (19 II 2021): Miej serce i patrzaj w serce... . Miłość i śmierć w balladach Adama Mickiewicza (Romantyczność) i Juliana Tuwima (Śmierć).
I Pytanie kontrolne:
1. W jaki sposób można wyrazić w tekście literackim wartościowanie?
a) za pomocą leksyki (rzeczowniki i przymiotniki oceniające, na ogół wyrazy przeciwstawme: mędrzec - głupiec; mądry - głupi;
b) za pomocą form czasownikowych: On postępuje moralnie. On postępuje niemoralnie.
2. W jaki sposób Mickiewicz dokonuje oceny w Odzie do młodości? W tym celu zad. 2. s. 36.
3. Interpretacja poszczególnych strof.
II Praca z tekstem s. 39.
Redagowanie tezy interpretacyjnej.
P.d. Obowiązuje interpretacja wiersza, również zadania. Można podwyższyć ocenę poprzez inetrpretację wiersza Tuwima.
L83 (24 II 2021): W jaki sposób w tekstach kultury przedstawiane są duchy i zjawy osób zmarłych?
1. Analiza p.d.: końcówka wiersza s. 40 i zad. 10 s. 41.
2. Realizacja tematu lekcji.
W jaki sposób w tekstach kultury przedstawiane są duchy i zjawy osób zmarłych? Omów zagadnienie w oparciu o wiersz Śmierć Juliana Tuwima (s. 42) i odnieś się do innych tekstów kultury. Przygotuj schemat wystąpienia w formie punktów/podpunktów lub mapy mentalnej. W oparciu o schemat zaprezentuj wypowiedź w formie ustnej.
L84 (24 II 2021): Prezentacja wypowiedzi ustnej w oparciu o plan wypowiedzi (motyw miłości i śmierci).
P.d. S. 51, zad. 1-5, nieparzyści dwa z nieparzystych, parzyści 2. i 4.
L85 (25 II 2021): Bywam albo w niebiosach, albo w piekła mękach... . Obraz miłości romantycznej w Dziadów części IV Adama Mickiewicza.
Podr. s. 50.
L86 (25 II 2021): Nietypowe ujęcia uczuć w utworach Adama Mickiewicza Niepewność i Dobranoc.
Podr. s. 50.
Okres rosyjski (1824-1829). Cykl Sonety odeskie (powstały w Odessie w 1825, opublikowane w Moskwie w 1826 r.
Niepewność.
Dobranoc.
P.d. Zredaguj tezę i podaj argumenty do sonetu Stepy akermańskie. Wskaż jeden ważny środek stylistyczny i określ jego funkcje.
L87 (26 II 2021): Jedźmy, nikt nie woła... . Nastrojowość i refleksyjność Sonetów krymskich Adama Mickiewicza.
Niepewność, Dobranoc i Stepy akermańskie a romantyzm. Który z tych utworów jest najbliższy epoce, a który wykracza poza konwencje romantyczne? Ustal kryteria.1. Stosunek do Boga, kwestie metafizyczne.
2. Miłość.
3. Przyroda.
4. Ojczyzna.
5. Twórczość.
6. Ludowość.
Celem lekcji jest wdrożenie uczniów w proces analizy i interpretacji utworu lirycznego.
Kryteria sukcesu:
1. Uczeń charakteryzuje emocje podmiotu lirycznego (konieczne wskazanie elementów uczuciowych, zwłaszcza fascynacji i tęsknoty).
2. Uczeń odnajduje fragmenty odnoszące się do wrażeń sensomotorycznych, wizualnych i akustycznych oraz dokonuje interpretacji, wskazując na funkcje zastosowanych środków stylistycznych.
Lekcja przebiega w ten sposób, że najpierw odbywa się interpretacja sonetu Stepy akermańskie (s. 61), przy dominacji nauczyciela, a następnie interpretacja wiersza Burza (s. 63) - w tej fazie inicjatywę przejmują uczniowie.
Praca w formularzy 17-mickiewicz-stepy-akermańskie.
P.d. Zad. 1-7, s. 62-63.
L88 (10 III 2021): Gdzież jesteś, o miłości, potęgo i chwało? Refleksje historiozoficzne w Sonetach krymskich Adama Mickiewicza.
Celem lekcji jest rozwijanie wyczerpującej interpretacji krótkiego tekstu lirycznego.P.d. Teza, argumenty, środek i jego funkcje - do wiersza Bakczysaraj w nocy (s. 67).
L89 (10 III 2021): W jaki sposób artyści różnych epok przedstawiają przyrodę?
L90 (11 III 2021): Trzeba być lisem i lwem.... O walce moralnej i niemoralnej.
Celem lekcji jest poznanie koncepcji walenrodyzmu i skonfrontowanie jej z makiawelizmem.Kryteria sukcesu:
Uczeń...
a) przedstawia zasadniczne elementy losów Konrada Wallenroda,
b) redaguje własną definicję wallenrodyzmu,
c) znajduje podobieństwa między wallenrodyzmem a makiawelizmem.
Jak oceniasz postępowanie Konrada Wallenroda? (s. 71).
Praca domowa: zad. 1-4 lub dwa zadania z zakresu 1-4 oraz zad. 5 (s. 73).
L91 (11 III 2021): Tragizm Konrada Wallenroda a tragizm antyczny.
1. Analiza p.d.2. Zestawienie rodzajów tragizmu:
a) tragizm starożytny, na przykładzie Króla Edypa Sofoklesa;
b) tragizm nowożytny, na przykładzie Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza.
P.d. Porównać tragizm bohaterów.
L92 (12 III 2021): Sens przemiany Gustawa w Konrada w III części Dziadów Adama Mickiewicza.
Cel lekcji: interpretacja wstępu Mickiewicza, dedykacji, motta w kontekście historycznym i biograficznym wstępna charakterystyka Więźnia z ukierunkowaniem na rozpoznanie sensu przemiany bohatera.Kryteria sukcesu:
- interpretacja wstępu Mickiewicza i wyodrębnienie najistotniejszych refleksji dotyczących sytuacji studentów na Litwie, motywu prześladowań i oceny postawy Europy wobec sytuacji na ziemiach polskich,
- wyjaśnienie sensu dedykacji i motta,
- charakterystyka Więźnia.
Przebieg lekcji:
1. Streszczenie LUB Opracowanie punktów ułatwiających zreferowanie refleksji Mickiewicza ze wstępu do III części Dziadów. Zwrócenie uwagi na słowa-klucze: przeczucie Herodowe, oskarżyciel, sędzia i kat, mistyczność, Europa.
2. Wyjątkowość dedykacji i intencja Mickiewicza (świętej pamięci, spółuczniom, spółwięźnim, spółwygnańcom, za miłość ku ojczyźnie prześladowanym, z tęsknoty ku ojczyźnie zmarłym [...] narodowej sprawy męczennikom: wielka waga każdego słowa).
3. Dlaczego taki a nie inny wybór motta? (s. 90).
4. Charakterystyka Więźnia z punktu widzenia Anioła Stróża.
5. Co oznacza przemiana Gustawa w Konrada?
P.d. Więzień (Gustaw) - bohater pozytywny czy negatywny. Dokonaj jego charakterystyki zwracając uwagę na punkty widzenia bohatera. Co mówi o nim Anioł Stróż? Co on sam?
L93 (17 III 2021): Obraz prześladowań młodzieży w świetle sceny I III części Dziadów A. Mickiewicza.
Na ocenę:W jaki sposób artyści przedstawiają przemianę bohatera? Omów zagadnienie w oparciu o wybrane fragmenty Prologu do III części Dziadów oraz w oparciu o framenty wskazane przez nauczyciela. Odnieś się do innych tekstów kultury.
Interpretacja sceny I:
1. Budowa sceny - uczniowie wyodrębniają poszczególne całostki kompozycyjne:
- dialog więźniów (wyłania się z niego obraz prześladowań - omówienie postaw w sytuacji zagrożenia),
- opowieść Jana Sobolewskiego o więźniach wywożonych w kibitkach na Syberię,
- druga sekwencja dialogu więźniów (dramatyzm przeżyć),
- bajka Goreckiego opowiedziana przez Żegotę,
- pieśń bluźniercza Jankowskiego,
- opowieść Kaprala o opatrzności,
- pieśń Feliksa,
- pieśń zemsty Konrada,
- mała improwizacja Konrada.
L94 (17 III 2021): Opowieść Jana Sobolewskiego interpretowana w kontekście historycznym, biblijnym i literackim.
Jakie postawy zajmują bohaterowie III części Dziadów w obliczu martyrologii narodu?Celem lekcji jest rozwijanie umiejętności interpretacji fragmentów tekstu dramatycznego w różnych kontekstach.
Kryteria sukcesu:
1. Uczeń interpretuje wskazany fragment i potrafi przedstawić w ten sposób obraz prześladowań młodzieży.
2. Uczeń potrafi wskazać środki artystyczne lub pomysły dramaturgiczne służące kreacji obrazu prześladowań.
3. Uczeń wskazuje przynajmniej jeden kontekst i dokonuje interpretacji wskazanego fragmentu sceny I w tym kontekście.
Przebieg lekcji:
I Uczeń wylosowany lub ochotnik wybiera jedną z całostek do interpretacji; drugą proponuje nauczyciel.
II Podanie celów i kryteriów.
III Realizacja tematu.
Praca domowa: pozostałe całostki do interpretacji w wybranych kontekstach.
L95 (18 III 2021): Interpretacja pieśni zemsty i małej improwizacji.
1. Metaforyczny sens bajki Goreckiego opowiedzianej przez Żegotę.
2. Wydźwięk pieśni bluźnierczej Jankowskiego.
3. Pieśń Feliksa.
4. Interpretacja pieśni zemsty i małej improwizacji: formularz 19-pieśń-zemsty-mała-improwizacja.
L96 (18 III 2021): Taka pieśń jest nieśmiertelność! Wizja poety i poezji w Wielkiej Improwizacji.
Podr. s. 76 i dalej. Zinterpretowano fr. do s. 80P.d. Zad. s. 81. Parzyści - parzyste, nieparzyści - nieparzyste. Jedno można pominąć.
L97 (19 III 2021): Konrad wobec Boga, świata i własnej poezji.
Na ocenę: Jaką rolę może odgrywać poezja? Omów zagadnienie w oparciu o pieśń zemsty Konrada, zaproponowany przez Ciebie fragment Wielkiej Improwizacji. Odnieś się do całego dramatu i innych tekstów kultury. Formularz-20-rola-poezji.Uwaga! Praca klasowa z III części Dziadów 31 marca. P.d. Scena III, IV, V.
L98 (24 III 2021): Wielka Improwizacja a wiersz Poeta Andrzeja Bursy (analiza i interpretacja porównawcza).
Kim może być artysta i w jaki sposób jest on kreowany w różnych tekstach kultury? Omów zagadnienie w oparciu o Wielką Improwizację, wybrany fragment sceny VII (np. s. 152-153, wers 177 i dalej) oraz odnosząc się do innych tekstów kultury (np. wiersz Poeta Andrzeja Bursy).Realizacja tematu (praca w parach lub grupach trzyosobowych).
L99 (24 III 2021): A imię jego czterdzieści i cztery... . Myśl mesjanistyczna Adama Mickiewicza.
Podr. s. 95-100, zad. 7, 8, 9. Po dwie osoby referują, reszta robi notatki do podsumowania.P.d. Przygotowanie podsumowania i własnego stanowiska wobec odpowiedzi poprzedników.
L100 (25 III 2021): Sposoby kreacji sylwetki Nowosilcowa.
Na ocenę: prezentacja podsumowania i własnego stanowiska wobec odpowiedzi poprzedników (s. 95-100, zad. 7, 8, 9.).Realizacja tematu lekcji:
1. Kreacja sylwetki Nowosilcowa - środki artystyczne służące tej kreacji.
- z didaskalium dowiadujemy się, że Nowosilcow żyje w komfortowych warunkach, jego sypialnia jest wspaniała;
- sytuacja dramaturgiczna - obecność diabłów (ocena bohatera),
- przy postaci uosabiającej zło pojawiają się tylko diabły, które nazywają Senatora braciszkiem, najmilszym synem, a więc widzą w nim kogoś bliskiego sobie,
- język Senatora w jego Widzeniu (wyrazy dźwiękonaśladowcze, wyliczenia, powtórzenia, ...),
- obraz życia Nowosilcowa tworzy kontrast z obrazem życia Litwinów i Polaków (np. sytuacja więźniów z klasztoru Bazylianów, sytuacja Cichowskiego i jego rodziny, katowanie Rollisona).
L101 (25 III 2021): Obraz narodu w różnych warstwach III części Dziadów Adama Mickiewicza.
Analiza sceny VII.Porównajcie towarzystwo stolikowe i towarzystwo przy drzwiach, ustalając najpierw kryteria porównania.
TOWARZYSTWO STOLIKOWE I TOWARZYSTWO PRZY DRZWIACH
1. Język.
- francuski,
- polski.
2. Hierarchia wartości.
3. Status społeczny.
4. Stosunek do literatury i tematów, które powinna podejmować.
5. Stosunek do innych osób z towarzystwa.
6. Postawa wobec władzy carskiej.
P.d. Losy Cichowskiego - środki stylistyczne służące kreacji tej postaci.
L102 (26 III 2021): W jaki sposób przedstawieni zostali w Dziadach wrogowie ojczyzny?
Scena VIII - charakterystyka Nowosilcowa i jego otoczenia.Senator, Pelikan, Bajkow, Doktor:
1. Charakterystyka postaci - wybór odpowiednich cytatów.
2. Jak wyglądają relacje poszczególnych bohaterów z Senatorem?
3. Co wnosi do charakterystyki Senatora i jego otoczenia pojawienie się Rollisonowej i Kmitowej oraz sposób prowadzenia rozmowy z nimi?
Omówiono do rozmowy o Kanissynie i jego synu.
P.d. C.d. do Balu (na razie Bal pominąć).
L103/104 (31 III 2021): Praca klasowa - problematyka III części Dziadów Adama Mickiewicza.
Początek pracy z filmem Lawa Tadeusza Konwickiego (od 39' do 54' oraz od 1h 34' do 1h 56').L105 (7 IV 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej - problematyka III części Dziadów Adama Mickiewicza.
L106 (7 IV 2021): Między realizmem a groteską - scena balu u Senatora.
Co udało się Mickiewiczowi pokazać:a) za pomocą konwencji realistycznej,
b) za pośrednictwem konwencji groteskowej.
P.d. Wybierz fragment realistyczny i fragment groteskowy. Wyjaśnij, jakie efekty uzyskał Mickiewicz w jednym i drugim przypadku.
L107 (8 IV 2021): Literackie ujęcia obrazu matki cierpiącej na przestrzeni epok.
Jakie funkcje może pełnić groteska w różnych tekstach kultury? Omów zagadnienie w oparciu o scenę IX i odnieś się do innych tekstów.1. Mit o Demeter i Persefonie.
2. Lament świętokrzyski. 3. Sylwetka Rollisonowej.
Praca w formularzu 22-matka-cierpiąca-dziady-lament-świętokrzyski.
Ustalanie kryteriów porównania:
1. Sposoby pokazania emocji matek - styl wypowiedzi.
2. Kim są adresaci wypowiedzi matek?
3. Rola motywu krwi.
L108 (8 IV 2021): Co się wydarzyło w noc dziadów w III części Dziadów Adama Mickiewicza?
Interpretacja fr. wersu 80 (s. 191).P.d. Interpretacja zakończenia sceny IX (s. 194-195 tekstu).
L109 (9 IV 2021): Obraz despotyzmu carskiego w Ustępie do III części Dziadów.
Spr. p.d.1. Interpretacja początku sceny IX w kontekście biograficznym i literackim.
2. Interpretacja zakończenia sceny IX (s. 194-195 tekstu).
Jaki obraz Rosji i Rosjan wyłania się z Ustępu do III części Dziadów?
Interpretacja wybranych fr. - omówiono całościowo Drogę do Rosji.
P.d. Następne dwie części Ustępu: Przedmieścia stolicy, Petersburg - jaki obraz Rosji, Rosjan, caratu wyłania się z tekstu?
L110 (14 IV 2021): Plan dekompozycyjny Ustępu do III części Dziadów Adama Mickiewicza.
Plan dekompozycyjny ujmujemy w punktach. Na przykład część Przedmieścia stolicy można przedstawić tak:1. Pierwsze wrażenie podmiotu mówiącego na widok Petersburga - porównanie stylu budowy miasta do architektonicznego zoo (ironia dyskredytująca).
2. Refleksje o okolicznościach budowy Rzymu i Petersburga (metafory wskazujące na odmienne strategie działania: rzeki złota i ocean krwi.
Nieparzyści: Petersburg i Pomnik Piotra Wielkiego
Parzyści: Przegląd wojska
L111 (14 IV 2021): Spojrzenie Mickiewicza na Rosję i Rosjan (interpretacja fr. Ustępu oraz wiersza Do przyjaciół Moskali).
Dokonaj interpretacji wiersza Do przyjaciół Moskali. Pisemnie teza i argumenty oraz funkcje środków.L112 (15 IV 2021): Interpretacja plakatów teatralnych (III część Dziadów A. Mickiewicza na deskach scenicznych).
Interpretacja wybranego plakatu teatralnego.L113 (15 IV 2021): W jaki sposób tekst kultury może wpłynąć na rzeczywistość?
Na ocenę: interpretacja plakatu.Realizacja tematu lekcji:
1. Burza mózgów w związku z pytaniem z tematu.
- Tyrtajos,
- Odprawa posłów greckich Jana Kochanowskiego - próba ostrzegania przed prywatą elit rządzących,
- kształtownie postaw (np. literatura oświecenia chciała wpływać na społeczeństwo, uświadamiać, zachęcać do walki z przesądami),
- wpływ niezamierzony negatywny (liczne samobójstwa po kazaniu się powieści epistolarnej Cierpienia młodego Wertera Goethego),
- pokazanie światu prawdy o systemie stalinowskim i mechanizmach państwa totalitarnego (Archipelag Gułag Aleksandra Sołżenicyna).
2. Informacje na temat spektaklu Dziady w reż. Kazimierza Dejmka i wydarzeń politycznych w roku 1968 - film o roku 1968
- mit polityczny,
- katalizator,
- barometr.
P.d. Wnioski z filmu. A także inne przykłady wpływu tekstów kultury na rzeczywistość.
L114 (16 IV 2021): Dziady jako dramat romantyczny (podsumowanie).
Podr. s. 83.W oparciu o opracowanie cechy do scen zbiorowych (s. 277).
P.d. Kreacja bohatera (ok. 10 cech, s. 277).
L115 (28 IV 2021): Film Lawa Tadeusza Konwickiego.
Podr. s. 102.Film Lawa Tadeusza Konwickiego.
1. Co zwróciło Twoją uwagę po obejrzeniu początku filmu?
- panorama współczesnego miasta (Warszawa?),
- fr. wstępu Mickiewicza,
- cmentarz, współcześnie, Wszystkich Świętych, ludzie z kwiatami, znicze, grób żołnierza AK,
- Wilno,
- Gustaw w IV części,
- Guślarz z II części (Maja Komorowska),
2. Kto mówi, gdzie, o czym, w którym fragmencie?
3. Które cechy Nowosilcowa zostały wyeksponowane oraz jakie elementy postawy jego otoczenia zostały podkreślone?
L116 (28 IV 2021): Wymowa filmu Lawa Tadeusza Konwickiego w kontekście słów Wysockiego.
L117-118 (29 IV 2021): Praca klasowa - rozprawka w oparciu o fr. III części Dziadów Adama Mickiewicza.
P.d. Zad. 1., s. 107.L119 (30 IV 2021): Praca z tekstem Marii Janion Co się stało z mitologią słowiańską?
Podr. s. 105. Omówiono zad. 1-4, s. 107. Reszta w ramach p.d.Czytamy Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.
L120 (12 V 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (rozprawka w oparciu o fr. III części Dziadów Adama Mickiewicza).
L121 (12 V 2021): Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych…. Idea małej ojczyzny w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.
Podr. s. 108.Zad. s. 111-112 (wybrane).
Fr. początku filmu Andrzej Wajdy.
P.d. Zad. 1-4, s. 115.
L122 (13 V 2021): Stary Dąbrowskiego usłyszeć mazurek... . Historia i współczesność w poemacie Mickiewicza.
Analiza zad. 1-4, s. 115.L123 (13 V 2021): Podkomorzy i Sędzia w dyskusji o grzeczności i wychowaniu.
Analiza fr. dotyczącego tematu lekcji (Ks. I 341-496).Porównanie poglądów Sędziego i Podkomorzego w dykusji o grzeczności.
Należy zacząć od postawienia tezy.
Sędzia twierdzi, że obecnie źle się dzieje, jeśli chodzi o wychowanie i kształcenie młodzieży, która zdobywa co prawda wiedzę, ale ma ona charakter książkowy, a przecież - zdaniem Sędziego - ważniejsza jest umiejętność życia w społeczeństwie, do czego potrzebna jest wiedza o innym charakterze, zdobywana nie w szkołach, ale na dworach, od innych ludzi.
Podkomorzy wyraża przekonanie, że w przeszłości było gorzej. W połowie XVIII wieku pojawiła się moda na to, co płynęło z Francji. Krytykowano polskie obyczaje, naśladując bezmyślnie obce wzorce i poglądy.
P.d. Sylwetka Tadeusza (ks. I, w. 618 i dalej oraz w oparciu o fr. wybrane z innych ksiąg).
L124 (14 V 2021): Sylwetka Tadeusza Soplicy - bohater romantyczny?
Charakterystyka Tadeusza w oparciu o wnioski z interpretacji fragmentów:a) ks. I, w. 618-643.
b) ks. III, w. 530-653.
Cechy bohater romantycznego:
- indywidualista,
- nieprzeciętny,
- idealista,
- buntownik,
- samotnik, wyalienowany,
- skłócony ze światem,
- refleksyjny (o bogatym życiu duchowym).
P.d. Rozprawka w oparciu o temat lekcji.
L125 (19 V 2021): Droga od rodów do narodu w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.
Realizacja tematu lekcji:1. Analiza komentarza s. 118 (perspektywa szlachecka, rodowa: obyczaje, mentalność, tradycja, ...) - metamorfoza świadomości (nowoczesny naród, jego tożsamość).
2. Interpretacja fr. tekstu wersy 1-30 (s. 118).
Zad. 1, 2, 5, s. 121.
L126 (19 V 2021): Obraz zróżnicowanej szlachty: od nieposesjonatów i szlachty zagrodowej po arystokrację.
1. Analiza informacji o rozwarstwieniu ekonomicznym szlachty (s. 119).2 Tabela s. 122.
P.d. Wnikliwie tabela s. 122.
L127 (20 V 2021): Postawy Polaków wobec zrywów narodowowyzwoleńczych (księga VII, Rada).
I Na ocenę:1. Jak rozumiesz temat poprzedniej lekcji (od rodów do narodu)?
2. Zad. 1, 2, 5, s. 121.
II Praca nad księgą VII Rada
1. Kim jest Gerwazy i jaką odgrywa rolę w społeczności? Jaki jest jego stosunek do Sopliców?
2. Sylwetka Macieja Dobrzyńskiego i jego postawa wobec zachowania szlachty oraz wobec spraw narodowych.
3. Bartek Prusak.
4. Jankiel.
5. Buchman.
6. Maciej Chrzciciel.
Zrelacjonuj przebieg zajazdu (księga VIII Zajazd).
L128 (20 V 2021): Jaki obraz charakteru narodowego Polaków wyłania się z Pana Tadeusza?
I Analiza p.d.:- przypomnienie w ramach odpowiedzi punktu 1. (Gerwazy) i kolejnych,
- przebieg zajazdu.
II Realizacja tematu lekcji.
III W jakich innych tekstach mamy również elementy obrazu charakteru narodowego Polaków? Czego z tych dzieł dowiadujemy się o Polakach?
W związku z zad. II i III: formularz 03-pan-tadeusz-obraz-charakteru-narodowego.
P.d. S. 129, zad. 1. i 2. oraz 4. lub 7.
L129 (21 V 2021): U nas dość głowę podnieść: ileż to widoków! Obraz przyrody Północy w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.
Na ocenę: wypowiedź na temat wynikający z tematu poprzedniej lekcji - analiza wpisów w formularzu 03-pan-tadeusz-obraz-charakteru-narodowego.Realizacja tematu: podr. s. 125 (romantyczna wizja natury). Zad. s. 129 (najważniejsze - 9.).
P.d. Losy Jacka Soplicy - rekonstrukcja chronologiczna.
L130 (26 V 2021): Dzieje Jacka Soplicy (przygotowanie do dyskusji).
Spr. p.d.: Losy Jacka Soplicy - rekonstrukcja chronologiczna.Realizacja tematu - cel lekcji: rekonstrukcja losów Jacka Soplicy (s. 134).
L131 (26 V 2021): Spowiedź Jacka Soplicy - analiza środków stylistycznych.
Analiza początku spowiedzi (od wersu 459 do wersu 505).P.d. Obowiązuje interpretacja spowiedzi (funkcje środków) oraz zad. 2. s. 134.
L132 (27 V 2021): Zamknij drzwi... . Sąd nad Jackiem Soplicą.
Praca w grupach. Prezentacja na następnej lekcji.L133 (27 V 2021): Jacek Soplica - rozprawa (prezentacja pracy w grupach).
Prezentacja.Jaką rolę mogą odgrywać w różnych dziełach sztuki opisy przyrody?
L134 (27 V 2021): Środki artystyczne służące kreacji obrazów przyrody oraz rola tych ujęć natury w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.
1. Sporządzenie syntetycznej notatki w oparciu o fr. Romantyczna wizja przyrody s. 125.2. Plan dekompozycyjny fr. księgi IV wersy 1-92.
3. Interpretacja fr. ks. IV 479-575.
P.d. Rozprawka - L135.
L135 (2 VI 2021): Groźna potęga, okiełznany żywioł, przyjazna siła... – czym dla człowieka może być przyroda? Rozprawka.
P.d. Obyczaje - jakie i jak przedstawione.L136 (2 VI 2021): Obyczaje ukazane w Panu Tadeuszu: sposób ich przedstawienia i funkcje.
1. Tytułem uzupełnienia tematu o przyrodzie.2. Tabela do uzupełnienia: obyczaj/sposoby ukazania/funkcje.
L137 (9 VI 2021): Jaką interpretację Pana Tadeusza Adama Mickiewicza sugerują plakaty?
Uwaga! Specjalny sprawdzian z Pana Tadeusza będzie miał miejsce na początku przyszłego roku szkolnego.Analiza tabeli dotyczącej obyczajów.
L138 (9 VI 2021): Artyzm Pana Tadeusza Adama Mickiewicza i odbiór poematu przez współczesnych czytelników.
P.d. Antologia w oparciu o fr. Pana Tadeusza. Uzasadnienie wyboru.L139 (10 VI 2021): Ojczyzna myśli mojej.... Pejzaż wewnętrzny w lirykach lozańskich Adama Mickiewicza.
Zamknięcie pierwszego etapu pracy nad Panem Tadeuszem. Praca z fr. teksty - stosunek twórców do mody.Wprowadzenie pojęcia porte-parole. Czy Podkomorzy jest porte-parole Mickiewicza, czy wyraża jego poglądy na temat naśladowania mody francuskiej?
Realizacja tematu lekcji.
1. Uruchomienie wyobraźni i skojarzeń kulturowych. Zadanie - burza mózgów.
W jakim kierunku podąży wyobraźnia twórcy, który sięgnie po motyw morza, a w jakim wyobraźnia artysty przypatrującego się jezioru? Na czym skupi się zaś twórca podejmujący motyw rzeki?
2. Praca nad lirykiem [Nad wodą wielką i czystą ...] s. 138, zad. 1-7.
S. 139, zad. 1-7. Obowiązują już wszystkie. Należy również zinterpertować ostatni wers.
L140 (10 VI 2021): Obrazy przyrody w lirykach lozańskich i w Sonetach krymskich Adama Mickiewicza.
1. S. 139, zad. 1-7.2. [Gdy tu mój trup...] - interpretacja.
3. Realizacja tematu lekcji - praca nad sonetem Stepy akermańskie (s. 61).
P.d. C.d. porównania tekstów. Należy ustalić kryteria porównania.
1. Budowa utworów - czy ma jakiś związek z przyrodą?
2. Odniesienia do zmysłów reagujących na bodźce płynące z przyrody.
3. Sposób powiązania obrazów z przyrody z motywem ojczyzny.
L141 (11 VI 2021): Dylematy egzystencjalne Kordiana - głównego bohatera dramatu Juliusza Słowackiego.
1. Okoliczności powstania Kordiana i kontekst historyczny.2. Interpretacja fr. autocharakterystyki bohatera (s. 145).
- praca w dwóch grupach:
gr. A - interpretuje fr. monologu Kordiana (s. 145),
gr. B - odpowiada na pytania 1 i 2 s. 146.
Jako pierwsza występuje gr. A, natomiast gr. B ma ustalić, czy zostały udzielone odpowiedzi na pytania.
3. Funkcje opowieści Grzegorza.
- opowieść Grzegorza o Kazimierzu,
- opowieść o Janku, co psom szył buty.
P.d. Interpretacja fr. rozmowy Kordiana z dozorcą w Londynie (s. 150).
L142 (16 VI 2021): Obym się sam ocenił, skoro świat ocenię…. Kordian w poszukiwaniu wartości (jego podróże po Europie).
1. Kordian w Londynie - rozmowa z dozorcą (s. 152).2. W Watykanie - audiencja.
P.d. Podróż: doświadczenie pozytywne, przyczyna trudnych przeżyć czy źródło innych stanów emocjonalnych i decyzji?
L143 (16 VI 2021): Polska Winkelriedem narodów!. Kordian jako polemika z III częścią Dziadów.
1. Jak podróże wpłynęły na Kordiana? (s. 152).2. Analiza monologu Kordiana na szczycie Mont Blanc (s. 154).
P.d. S. 156, zad. 1 oraz jedno wybrane.
L144 (17 VI 2021): Sprawdzian roczny - interpretacja wiersza.
L145 (17 VI 2021): Sprawdzian roczny - interpretacja wiersza.
L146 (18 VI 2021): Która z koncepcji poświęcenia dla ojczyzny jest bardziej realistyczna i warta wprowadzenia w czyn?
Cel lekcji - określony w temacie.Zadanie edukacyjne
Pracując w grupach przeanalizujcie romantyczne koncepcje poświęcenia dla ojczyzny i oceńcie, która z nich jest bardziej realistyczna i warta wprowadzenia w czyn. Uwzględnijcie III część Dziadów oraz Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, a także Kordiana Juliusza Słowackiego oraz ewentualnie inne utwory związane z zagadnieniem. Przedstawcie zagadnienie w ciekawej formie (np. dyskusji w grupie, prezentacji itp.).
Kryteria sukcesu:
1. Potrafię omówić co najmniej trzy romantyczne koncepcje poświęcenia dla ojczyzny.
2. Dokonuję wyboru koncepcji najbardziej realistycznej i wartej wprowadzenia w czyn oraz potrafię swój wybór umotywować.
3. Zabieram głos w dyskusji i potrafię przekonać rozmówców do swoich argumentów.
lub
4. Komentuję materiał graficzny i odpowiadam na pytania odbiorców.
L147 (23 VI 2021): Ty chciałeś zabić widmo, poświęcić się za nic…. Dramat o przyczynach upadku powstania listopadowego.
Podr. s. 160Analiza fr. tekstu: akt III, scena IV / akt III, scena V / szpital.
1. Przedstaw argumenty Prezesa przeciw carobójstwu.
2. Wyjaśnij, czym są dla Kordiana postacie pojawiające się pod drzwiami sypialni cara.
Pozytywy, negatywy i cechy neutralne Kordiana.
L148 (23 VI 2021): Płynąc po świecie…. Modlitwa poetycka w poezji romantycznej (Juliusz Słowacki, Hymn).
Na ocenę:Przybliż sylwetkę Kordiana (przypomnij jego dzieje, zwracając uwagę na doświadczenia związane z podróżami). Oceń, czy koncepcja winkelriedyzmu miała szanse na powodzenie. Zinterpretuj fr. dialogu Kordiana z Doktorem i wyjaśnij, jaki wpływ mogła mieć ta rozmowa na psychikę bohatera.
Cel lekcji - interpretacja wiersza ukierunkowana na opis przeżyć podmiotu lirycznego, zawierająca refleksje dotyczące spojrzenia poety ns swoje życie, wyjaśniająca motywy smutku i podróży.
Kryteria sukcesu:
1. Potrafię przedstawić przeżycia podmiotu lirycznego ukazane w poszczególnych strofach.
2. Przedstawiam stosunek podmiotu lirycznego do Boga.
3. Interpretuję strofę ostatnią jako uniwersalne przesłanie skierowane do ludzi.
4. Wskazuję środek dominujący w wierszu i określam jego funkcje.
5. Wyjaśniam, czy utwór realizuje cechy gatunkowe hymnu.
Pytanie:
1. Czy Hymn Słowackiego jest hymnem?