Klasa trzecia technikum lekcje polskiego live

L01 (2 IX 2020): Lekcja organizacyjna z języka polskiego: lektury (terminarz), cele, formy pracy...

L02 (3 IX 2020): Jedźmy, nikt nie woła... . Nastrojowość i refleksyjność Sonetów krymskich Adama Mickiewicza.

Celem lekcji jest wdrożenie uczniów w proces analizy i interpretacji utworu lirycznego.
Kryteria sukcesu:
1. Uczeń charakteryzuje emocje podmiotu lirycznego (konieczne wskazanie elementów uczuciowych, zwłaszcza fascynacji i tęsknoty).
2. Uczeń odnajduje fragmenty odnoszące się do wrażeń sensomotorycznych, wizualnych i akustycznch oraz dokonuje interpretacji, wskazując na funkcje zastosowanych środków stylistycznych.

Lekcja przebiega w ten sposób, że najpierw odbywa się interpretacja sonetu Stepy akermańskie (s. 61), przy dominacji nauczyciela, a następnie interpretacja wiersza Burza (s. 63) - w ej fazie inicjatywę przejmują uczniowie.

P.d. Nieparzyści Bakczysaraj (s. 66), parzyści Bakczysaraj w nocy (s. 67). Należy sporządzić plan wypowiedzi interpretacyjnej.

L03 (4 IX 2020): Gdzież jesteś, o miłości, potęgo i chwało? Refleksje historiozoficzne w Sonetach krymskich Adama Mickiewicza.

Celem lekcji jest rozwijanie wyczerpującej interpretacji krótkiego tekstu lirycznego.
Za kryterium sukcesu można uznać zastosowanie wszystkich elementów koła interpretacji.

Propozycje interpretacyjne do wiersza Bakczysaraj (grupa nieparzystych).

Propozycje interpretacyjne do wiersza Bakczysaraj w nocy (grupa parzystych).

P.d. Jak oceniasz postępowanie Konrada Wallenroda? (s. 71).

L04 (8 IX 2020): Trzeba być lisem i lwem.... O walce moralnej i niemoralnej.

Celem lekcji jest poznanie koncepcji winkelriedyzmu i skonfrontowanie jej z makiawelizmem.
Kryteria sukcesu:
Uczeń...
a) przedstawia zasadniczne elementy losów Konrada Wallenroda,
b) redaguje własną definicję wallenrodyzmu,
c) znajduje podobieństwa między wallenrodyzmem a makiawelizmem.

Praca domowa: zad. 5 i jedno wybrane z zakresu 1-4.

L05 (10 IX 2020): Sens przemiany Gustawa w Konrada w III części Dziadów Adama Mickiewicza.

Cel lekcji: interpretacja wstępu Mickiewicza, dedykacji, motta w kontekście historycznym i biograficznym wstępna charakterystyka Więźnia z ukierunkowaniem na rozpoznanie sensu przemiany bohatera.
Kryteria sukcesu:
- interpretacja wstępu Mickiewicza i wyodrębnienie najistotniejszych refleksji dotyczących sytuacji studentów na Litwie, motywu prześladowań i oceny postawy Europy wobec sytuacji na ziemiach polskich,
- wyjaśnienie sensu dedykacji i motta,
- charakterystyka Więźnia.

Przebieg lekcji:
1. Opracowanie punktów ułatwiających zreferowanie refleksji Mickiewicza ze wstęou do III części Dziadów. Zwrócenie uwagi na słowa-klucze: przeczucie Herodowe, oskarżyciel, sędzia i kat, mistyczność, Europa.
2. Wyjątkowość dedykacji i intencja Mickiewicza (świętej pamięci, spółuczniom, spółwięźnim, spółwygnańcom, za miłość ku ojczyźnie prześladowanym, z tęsknoty ku ojczyźnie zmarłym [...] narodowej sprawy męczennikom: wielka waga każdego słowa.
3. Dlaczego taki a nie inny wybór motta? (s. 90).
4. Charakterystyka Więźnia z punktu widzenia Anioła Stróża.
5. Co oznacza przemiana Gustawa w Konrada?

L06 (11 IX 2020): Obraz prześladowań młodzieży w świetle sceny I III części Dziadów A. Mickiewicza.

Na ocenę (można zastosować inną strategię: uczeń ma prawo zrezygnować z odpowiedzi, otrzymuje wówczas minusa, kolejny uczeń wylosowany, który zdecyduje się na odpowiedź, otrzymuje propozycję oceny, z której może zrezygnować, przy czym w ramach rekompensaty dostaje określoną liczbę plusów: przy ocenie dwa jest to jeden plus, przy ocenie trzy - dwa itd.):
W jaki sposób artyści przedstawiają przemianę bohatera? Omów zagadnienie w oparciu o wybrane fragmenty Prologu do III części Dziadów oraz w oparciu o framenty wskazane przez nauczyciela. Odnieś się do innych tekstów kultury.

Interpretacja sceny I:
1. Budowa sceny - uczniowie wyodrębniają poszczególne całostki kompozycyjne:
- dialog więźniów (wyłania się z niego obraz prześladowań),
- opowieść Jana Sobolewskiego o więźniach wywożonych w kibitkach na Syberię,
- druga sekwencja dialogu więźniów (dramatyzm przeżyć),
- bajka Goreckiego opowiedziana przez Żegotę,
- pieśń bluźniercza Jankowskiego,
- opowieść Kaprala o opatrzności,
- pieśń Feliksa,
- pieśń zemsty Konrada,
- mała improwizacja Kornada.

P.d. Przygotować interpretację poszczególnych całostek. Jedną uczeń wybierze sam, drugą zaproponuje nauczyciel.

L07 (15 IX 2020): Opowieść Jana Sobolewskiego interpretowana w kontekście historycznym, biblijnym i literackim.

Celem lekcji jest rozwijanie umiejętności interpretacji fragmentów tekstu dramatycznego w różnych kontekstach.
Kryteria sukcesu:
1. Uczeń interpretuje wskazany fragment i potrafi przedstawić w ten sposób obraz prześladowań młodzieży.
2. Uczeń potrafi wskazać środki artystyczne lub pomysły dramaturgiczne służące kreacji obrazu prześladowań.
3. Uczeń wskazuje przynajmniej jeden kontekst i dokonuje interpretacji wskazanego fragmentu sceny I w tym kontekście.

Przebieg lekcji:
I Uczeń wylosowany lub ochotnik wybiera jedną z całostek do interpretacji; drugą proponuje nauczyciel.
II Podanie celów i kryteriów.
III Realizacja tematu.

Praca domowa: pozostałe całostki do interpretacji w wybranych kontekstach.

L08 (17 IX 2020): Taka pieśń jest nieśmiertelność! Wizja poety i poezji w Wielkiej Improwizacji.

Praca w czterech grupach:
1. Koło interpretacji.
2. Zadania do tekstu (s. 81).
3. Analiza wers po wersie.
4. Hybrydowo (wszystkiego po trochu).

Każda grupa ma maksymalnie pięć minut na wystąpienie. Uzupełnienie będzie możliwe na następnej lekcji.

L09 (18 IX 2020): Konrad wobec Boga, świata i własnej poezji.

I Kontynuacja pracy z poprzedniej lekcji, ciąg dalszy prezentacji poszczególnych grup. Należy wpleść w rozważania odniesienia do drugiego członu tematu z poprzedniej lekcji: wizja poety i poezji.
II W jaki sposób artyści przedstawiają relacje między człowiekiem a Bogiem?
P.d. Skupić się na scenie VII.
25 IX 2020: praca klasowa z III części Dziadów.

L10 (22 IX 2020): Wielka Improwizacja a wiersz Poeta Andrzeja Bursy (analiza i interpretacja porównawcza).

Kim może być artysta i w jaki sposób jest on kreowany w różnych tekstach kultury? Omów zagadnienie w oparciu o Wielką Improwizację, wybrany fragment sceny VII (np. s. 152-153) oraz odnosząc się do innych tekstów kultury (np. wiersz Poeta Andrzeja Bursy).

Realizacja tematu (praca w parach lub grupach trzyosobowych).

L11 (24 IX 2020): Dzień, noc śpiewamy.... Dziady jako dramat romantyczny.

1. Cechy dramatu romantycznego (wskazywanie fragmentów, które potwierdzają daną cechę).
2. Interpretacja sceny III (podr. s. 85).
3. Polecenia do całego tekstu.

L12 (25 IX 2020): Obowiązek cierpieć za was, przyjaciele... . Zbiorowy wymiar cierpienia w Dziadach drezdeńskich.

L13 (29 IX 2020): Praca klasowa (III część Dziadów Adama Mickiewicza).

ZASTĘPSTWO

Lz1 (1 X 2020): Romantyzm polski wobec wierzeń dawnych Słowian (Maria Janion, Co się stało z z mitologią słowiańską?

Praca z tekstem s. 105, zad. s. 107 (rozumienie czytanego tekstu, operacje na tekście).

L14 (1 X 2020): A imię jego czterdzieści i cztery.... Myśl mesjanistyczna Adama Mickiewicza.

P.d. s. 100-101 - nieparzyści - parzyste, a parzyści - nieparzyste. Jedno

L15 (2 X 2020): Sylwetka Senatora (Nowosilcowa).

I Analiza zadań z tematyki mesjanistycznej.

II Realizacja tematu:
1. Praca z fr. tekstu.
2. Kreacja sylwetki Nowosilcowa - środki artystyczne służące tej kreacji.
- sytuacja dramaturgiczna - obecność diabłów (ocena bohatera),
- język Senatora w jego Widzeniu (wyrazy dźwiękonaśladowcze, wyliczenia, powtórzenia, ...),
3. W jaki sposób w różnych tekstach kultury kreowani są wrogowie ojczyzny? Omów zagadnienie w oparciu o wnioski z analizy Sceny VI i VIII.

L16 (6 X 2020): W jaki sposób w różnych tekstach kultury przedstawiani są wrogowie ojczyzny?

Praca w grupach:
1. Kreacja sylwetki Nowosilcowa - wnioski z ostatniej lekcji.
    W jaki sposób Nowosilcow przedstawiony jest w scenie VI?
- z didaskalium dowiadujemy się, że Nowosilcow żyje w komfortowych warunkach, jego sypialnia jest wspaniała;
- obraz życia Nowosilcowa tworzy kontrast z obrazem życia Litwinów i Polaków (np. sytuacja więźniów z klasztoru Bazylianów, sytuacja Cichowskiego i jego rodziny, katowanie Rollisona).
- przy postaci uosabiającej zło pojawiają się tylko diabły, które nazywają Senatora braciszkiem, najmilszym synem, a więc widzą w nim kogoś bliskiego sobie,
2. Sposób przedstawienia obrazu wrogów ojczyzny w wybranym tekście kultury.

L17 (8 X 2020): Interpretacja plakatów teatralnych (III część Dziadów A. Mickiewicza na deskach scenicznych).

Praca w grupach:
P.d.
1. Poszukaj informacji na temat spektaklu "Dziady" w reż. Kazimierza Dejmka i wydarzeń politycznych w roku 1968. Podaj źródło informacji.
lub 2. Przygotuj interpretację wybranego plakatu teatralnego.
3. Obowiązuje Ustęp: Droga do Rosji, Przedmieścia stolicy, Petersburg.

L18 (9 X 2020): Wnioski z analizy pracy klasowej (III część Dziadów Adama Mickiewicza.

P.d. Jaki obraz Rosji i Rosjan wyłania się z Ustępu do III części Dziadów?

L19 (13 X 2020): Obraz despotyzmu carskiego w Ustępie do III części Dziadów.

Prezentacja fr. z p.d.: Jaki obraz Rosji i Rosjan wyłania się z Ustępu do III części Dziadów? Interpretacja zakończenia Przeglądu wojska (od apostrofy O biedny chłopie!).

P.d. Dokonaj interpretacji wiersza Do przyjaciół Moskali. Pisemnie teza i argumenty oraz funkcje dwóch środków.

L20 (15 X 2020): Spojrzenie Mickiewicza na Rosję i Rosjan (interpretacja fr. Ustępu oraz wiersza Do przyjaciół Moskali).

L21 (16 X 2020): Literackie wizerunki matek: III część Dziadów a Lament świętokrzyski

Na ocenę: W jaki sposób w różnych tekstach kultury przedstawiany jest motyw przyjaźni i jakie pełni funkcje? Omów zagadnienie w oparciu o wiersz Adama Mickiewicza Do przyjaciół Moskali i odnieś się do innych utworów.

Elementy wspólne:
Elementy odmienne:
P.d. Kontynuacja porównania.

L22 (20 X 2020): Jakie znaczenie mają Dziady Mickiewicza we współczesnej kulturze?

Prezentacja wniosków z porównania Lamentu świętokrzyskiego i III części Dziadów w związku z kreacją wizerunkow mateki.
III część Dziadów Adama Mickiewicza jako dramat romantyczny.C.d. lekcji 11. Uzupełnienie. Zwrócenie uwagi na elementy groteski i aspekt muzyczny utworu.
Praca w grupach:
1. Jakie znaczenie mają Dziady Mickiewicza we współczesnej kulturze?

2. Wybierzcie fr. III części Diadów w związku z ważną uroczystością. Chodzi o wybór, który ma zainteresować współćzesnego odbiorcę, coś mu uświadomić, do czegoś przekonać.

Wystąpiły dwie grupy: 4 i 5 do punktu 1. C.d. na następnej lekcji.

L23 (29 X 2020): Prezentacje grup (podsumowanie III części Dziadów Adama Mickiewicza.

Jakiego władcy potrzebuje lud? Jakimi środkami artystycznymi artyści kreują postacie władców? Omów zagadnienie w oparciu o interpretację fr. Ustępu zatytułowanego Pomnik Piotra Wielkiego. Odnieś się do innych tekstów kultury.

Praca w dokumencie Google 01-3t-pomnik-piotra-wielkiego

P.d. Początek Pana Tadeusza. Należy przeczytać

L24 (30 X 2020): Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych…. Idea małej ojczyzny w Panu Tadeuszu.

Podr. s. 108.

Zad. s. 111: wykonano 1, 2 (do punktu d należy jeszcze wrócić).

P.d. C.d. zadań s. 111-112 (parzyści, nieparzyści).
Ochotnicy robią quiz z biografii Mickiewicza w oparciu o rozdział i ewentualnie inne źródła (do poniedziałku).

L25 (3 XI 2020): Stary Dąbrowskiego usłyszeć mazurek... . Historia i współczesność w poemacie Mickiewicza.

I Quiz z biografii Mickiewicza (Bartosza M.).

II Analiza fr. tekstu s. 114.

P.d. Zad. s.

L26 (5 XI 2020): Koncert Jankiela - muzyczna wersja historii Polski.

I Kolejny quiz z biografii Mickiewicza (Bartosza M.).

II Prezentacja p.d. - s. 115.

III Realizacja tematu lekcji.

P.d. Ks. XII,641-761 oraz trzy wybrane zadania z podręcznika.

L27 (6 XI 2020): Obrazy na ścianach soplicowskiego dworku, koncert Jankiela i inne przejawy patriotyzmu oraz środki artystyczne służące jego przedstawieniu.

Na ocenę:
W jaki sposób artyści wyrażają postawy patriotyczne? Omów zagadnienie w oparciu o interpretację fr. Koncertu nad koncertami (ks. XII, wersy 668-703) i odnieś się do innych tekstów kultury.

Realizacja tematu lekcji - cele lekcji:
1. Sposoby wyrażania patriotyzmu.
2. Interpretacja wybranych fr. tekstu.

P.d. Trzy fr. związane z tematem lekcji.

L28 (10 XI 2020): Droga od rodów do narodu w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.

Analiza p.d. - notatki w formularzu 02-patriotyzm.
- Epilog 40-41,
- II 21-26,
- VI 178-187,
- X 238 i dalej
- XII, 608-611.
Zwrócenie uwagi na Księgę X Jacek - spowiedź Jacka Soplicy (s. 223).

Realizacja tematu lekcji:
1. Analiza komentarza s. 118 (perspektywa szlachecka, rodowa: obyczaje, mentalność, tradycja, ...) - metamorfoza świadomości (nowoczesny naród, jego tożsamość).
2. Interpretacja fr. tekstu wersy 1-30 (s. 118).

P.d. Rozumienie tematu lekcji. Zad. 1, 2, 5, s. 121.

L29 (12 XI 2020): Postawy Polaków wobec zrywów narodowowyzwoleńczych (księga VII, Rada).

I Na ocenę:
1. Jak rozumiesz temat poprzedniej lekcji (od rodów do narodu)?
2. Zad. 1, 2, 5, s. 121.

II Praca nad księgą VII Rada
1. Kim jest Gerwazy i jaką odgrywa rolę w społeczności? Jaki jest jego stosunek do Sopliców?
2. Sylwetka Macieja Dobrzyńskiego i jego postawa wobec zachowania szlachty oraz wobec spraw narodowych.
3. Bartek Prusak.
4. Jankiel.
5. Buchman.
6. Maciej Chrzciciel.

P.d. Zrelacjonuj przebieg zajazdu (księga VIII Zajazd).

L30 (13 XI 2020): Jaki obraz charakteru narodowego Polaków wyłania się z Pana Tadeusza?

I Analiza p.d.:
- przypomnienie w ramach odpowiedzi punktu 1. (Gerwazy) i kolejnych,
- przebieg zajazdu.
II Realizacja tematu lekcji.
III W jakich innych tekstach mamy również elementy obrazu charakteru narodowego Polaków? Czego z tych dzieł dowiadujemy się o Polakach?
W związku z zad. II i III: formularz 03-pan-tadeusz-obraz-charakteru-narodowego.

Zwrócenie uwagi na s. 122, tabela.

P.d. Formularz 03-pan-tadeusz-obraz-charakteru-narodowego.

L31 (17 XI 2020): U nas dość głowę podnieść: ileż to widoków! Obraz przyrody Północy w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.

Na ocenę: wypowiedź na temat wynikający z tematu poprzedniej lekcji - analiza wpisów w formularzu 03-pan-tadeusz-obraz-charakteru-narodowego.

Realizacja tematu: podr. s. 125 (romantyczna wizja natury). Zad. s. 129 (najważniejsze - 9.).

P.d. s. 129, zad. 1, 2, 4, 7, 9.

L32 (19 XI 2020): Dzieje Jacka Soplicy (przygotowanie do dyskusji).

Spr. p.d.: s. 129, zad. 1, 2, 4, 7, 9.

Realizacja tematu - cel lekcji: rekonstrukcja losów Jacka Soplicy (s. 134).

Formularz 04-pan-tadeusz-soplica (a: nr 1-5; b: 6-10; c: wszyscy; d: 11-20).

P.d. S. 134, zad.1, 2, 3, 4 i jedno wybrane.

L33 (20 XI 2020): Spowiedź Jacka Soplicy - analiza środków stylistycznych.

Analiza dokumentu 03-soplica-z-formularza (wrzucone materiały z formularza 04).
Analiza początku spowiedzi (od wersu 459 do wersu 505).
Praca w dokumencie 04-spowiedź-jacka-soplicy (wpisy do 21 do godz. 15.00).
P.d. Obowiązuje interpretacja spowiedzi (funkcje środków).

L34 (24 XI 2020): Zamknij drzwi... . Sąd nad Jackiem Soplicą.

Praca w grupach. Prezentacja na następnej lekcji.

L35 (26 XI 2020): Jacek Soplica - rozprawa (prezentacja pracy w grupach).

Prezentacja.

Jaką rolę mogą odgrywać w różnych dziełach sztuki opisy przyrody?

L36 (27 XI 2020): Środki artystyczne służące kreacji obrazów przyrody oraz rola tych ujęć natury w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.

Przedstawienie wniosków z pracy domowej.
Praca w dokumencie 05-pan-tadeusz-przyroda.

P.d. Interpretacja początku księgi IV do wersu 81.

L37 (1 XII 2020): Groźna potęga, okiełznany żywioł, przyjazna siła... – czym dla człowieka może być przyroda? Rozprawka.

P.d. Obyczaje - jakie i jak przedstawione (dobrze opisane dwa dają dwójkę).

L38 (3 XII 2020): Obyczaje ukazane w Panu Tadeuszu: sposób ich przedstawienia i funkcje.

1. Tytułem uzupełnienia tematu o przyrodzie - wpis Bartosza M. w formularzu 05.
2. Praca w dokumencie 06-pan-tadeusz-obyczaje (tabele do uzupełnienia: obyczaj/spoosby ukazania/funkcje.

L39 (4 XII 2020): Podkomorzy i Sędzia w dyskusji o grzeczności i wychowaniu.

1. Czego dow iadujemy się o społeczności soplicowskiej na podstawie obyczajów panujących w tym środowisku.
lub (zgodnie z zasadami indywidualizacji nauczania)
2. Obyczaje: narzędzie kontroli społecznej, krępujące jednostkę i ograniczające jej wolność, czy też sposób na sprawne funkcjonowanie społeczeństwa i nadanie jego istnieniu określonych sensów?
3. Analiza wpisów w dokumencie 06-pan-tadeusz-obyczaje.
4. Analiza fr. dotyczącego tematu lekcji (Ks. I 341-496).

P.d. Obowiązują zadania jak na lekcji (zwłaszcza zad. 2. i 4. z lekci L39).

L40 (8 XII 2020): Interpretacja plakatów inspirowanych Panem Tadeuszem Adama Mickiewicza.

Na ocenę:
1. Obyczaje: narzędzie kontroli społecznej, krępujące jednostkę i ograniczające jej wolność, czy też sposób na sprawne funkcjonowanie społeczeństwa i nadanie jego istnieniu określonych sensów?
2. Analiza fr. dotyczącego dyskusji o grzeczności (Ks. I 341-496).
3. Realizacja tematu lekcji - dokument 07-pan-tadeusz-plakaty (uczniowie sami wybierają plakaty do interpretacji).

P.d. Należy być przygotowanym do interpretacji jednego z plakatów z dokumentu 07.

L41 (10 XII 2020): Ekranizacja Pana Tadeusza Adama Mickiewicza w reż. Andrzej Wajdy.

1. Interpretacja wskazanego plakatu.
2. Realizacja tematu lekcji.

P.d.
1. Należy być przygotowanym do interpretacji zupełnie nowego plakatu.
2. Komentarz do fr. filmu (do 8' 21'').
3. Epilog - interpretacja.

L42 (11 XII 2020): Pan Tadeusz Adama Mickiewicza - podsumowanie.

1. Interpretacja nowego plakatu.
2. Komentarz do fr. filmu (do 8' 21'').
3. Epilog - interpretacja.
4. C.d. filmu (do 13').

L43 (15 XII 2020): Praca klasowa - Pan Tadeusz Adama Mickiewicza.

1. Część otwarta - testportal.
2. Rozprawka - testportal.

L44 (17 XII 2020): Ojczyzna myśli mojej.... Pejzaż wewnętrzny w lirykach lozańskich Adama Mickiewicza.

1. Uruchomienie wyobraźni i skojarzeń kulturowych. Zadanie - burza mózgów.
W jakim kierunku podąży wyobraźnia twórcy, który sięgnie po motyw morza, a w jakim wyobraźnia artysty przypatrującego się jezioru? Na czym skupi się zaś twórca podejmujący motyw rzeki?
2. Praca nad lirykiem [Nad wodą wielką i czystą ...] s. 138, zad. 1-7. Praca w dokumencie 08-mickiewicz-nad-wodą

P.d. S. 139, zad. 1-7. Obowiązują już wszystkie. Należy również zinterpertować ostatni wers.

L45 (18 XII 2020): Obrazy przyrody w lirykach lozańskich i w Sonetach krymskich Adama Mickiewicza.

1. S. 139, zad. 1-7.
2. [Gdy tu mój trup...] - interpretacja.
3. Realizacja tematu lekcji - praca na sonetem Stepy akermańskie (s. 61).

L46 (19 I 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (Pan Tadeusz Adama Mickiewicza.

Porównanie obrazów przyrody w lirykach lozańskich i Stepach akermańskich.

L47 (21 I 2021): Dylematy egzystencjalne Kordiana - głównego bohatera dramatu Juliusza Słowackiego.

1. Okoliczności powstania Kordiana i kontekst historyczny.
2. Interpretacja fr. autocharakterystyki bohatera (s. 145).
3. Funkcje opowieści Grzegorza.

Jaką funkcję mogą pełnić nawiązania do innych utworów literackich? (s. 146). Formularz 08.

1. Przywołanie bohatera o podobnych cechach pozwala na ukazanie tychże cech w sposób wyrazistszy. Kordian, który cytuje Hamleta, będzie określany jako bohater hamletyczny.

L48 (22 I 2021): Obym się sam ocenił, skoro świat ocenię…. Kordian w poszukiwaniu wartości (jego podróże po Europie).

1. Kordian w Londynie - rozmowa z dozorcą.
2. W Watykanie - audiencja.

P.d. Jak podróże wpłynęły na Kordiana?

L49 (26 I 2021): Polska Winkelriedem narodów!. Kordian jako polemika z III częścią Dziadów.

1. Jak podróże wpłynęły na Kordiana? (s. 152).
2. Analiza monologu Kordiana na szczycie Mont Blanc (s. 154).
P.d. S. 156, zad. 1 oraz jedno wybrane.

L50 (28 I 2021): Która z koncepcji poświęcenia dla ojczyzny jest bardziej realistyczna i warta wprowadzenia w czyn

Cel lekcji - określony w temacie.
Zadanie edukacyjne

Pracując w grupach przeanalizujcie romantyczne koncepcje poświęcenia dla ojczyzny i oceńcie, która z nich jest bardziej realistyczna i warta wprowadzenia w czyn. Uwzględnijcie III część Dziadów oraz Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, a także Kordiana Juliusza Słowackiego oraz ewentualnie inne utwory związane z zagadnieniem. Przedstawcie zagadnienie w ciekawej formie (np. dyskusji w grupie, prezentacji itp.).

Kryteria sukcesu:
1. Potrafię omówić co najmniej trzy romantyczne koncepcje poświęcenia dla ojczyzny.
2. Dokonuję wyboru koncepcji najbardziej realistycznej i wartej wprowadzenia w czyn oraz potrafię swój wybór umotywować.
3. Zabieram głos w dyskusji i potrafię przekonać rozmówców do swoich argumentów.
lub
4. Komentuję materiał graficzny i odpowiadam na pytania odbiorców.

L51 (29 I 2021): Ty chciałeś zabić widmo, poświęcić się za nic…. Dramat o przyczynach upadku powstania listopadowego.

Podr. s. 160
Analiza fr. tekstu: akt III, scena IV / akt III, scena V / szpital.
1. Przedstaw argumenty Prezesa przeciw carobójstwu.
2. Wyjaśnij, czym są dla Kordiana postacie pojawiające się pod drzwiami sypialni cara.

P.d. Pytania pod fragmentami tekstu do lekcji.
P.d. Pozytywy, negatywy i cechy neutralne Kordiana (padlet).

L52 (3 II 2021): "Płynąc po świecie…". Modlitwa poetycka w poezji romantycznej (Juliusz Słowacki, "Hymn").

Na ocenę:
Przybliż sylwetkę Kordiana (przypomnij jego dzieje, zwracając uwagę na doświadczenia związane z podróżami). Oceń, czy koncepcja winkelriedyzmu miała szanse na powodzenie. Zinterpretuj fr. dialogu Kordiana z Doktorem i wyjaśnij, jaki wpływ mogła mieć ta rozmowa na psychikę bohatera.

Cel lekcji - interpretacja wiersza ukierunkowana na opis przeżyć podmiotu lirycznego, zawierająca refleksje dotyczące spojrzenia poety ns swoje życie, wyjaśniająca motywy smutku i podróży.
Kryteria sukcesu:
1. Potrafię przedstawić przeżycia podmiotu lirycznego ukazane w poszczególnych strofach.
2. Przedstawiam stosunek podmiotu lirycznego do Boga.
3. Interpretuję strofę ostatnią jako uniwersalne przesłanie skierowane do ludzi.
4. Wskazuję środek dominujący w wierszu i określam jego funkcje.
5. Wyjaśniam, czy utwór realizuje cechy gatunkowe hymnu.

Pytanie:
1. Czy Hymn Słowackiego jest hymnem?

L53 (3 II 2021): Modlitwa poetycka Hymn Juliusza Słowackiego a wiersz Prośba Anny Kamieńskiej.

L54 (4 II 2021): "Sięgnę do wnętrza twych trzew…". Słowackiego bolesny rozrachunek z narodem w "Grobie Agamemnona".

Podr. s. 171.
1) Wyjaśnij temat - krótka notatka.
2) Wybierz jedno zadanie ze s. 174-175.

P.d. S. 175, polecenie na samym dole (tworzenie własnego tekstu) i/lub pięć strof wybranych do wnikliwej interpretacji.

L55 (5 II 2021): Czy zgadzasz się z oceną Polaków dokonaną przez Juliusza Słowackiego w Grobie Agamemnona?

Przygotować wystąpienie trwające dokładnie od trzech do pięciu minut. Przed wypowiedzią należy podać zaplanowany czas.
Zamiast zadania powyższego można przygotować wypowiedź pisemną o objętości jednej strony.

L56 (10 II 2021): Jak poeci żegnają się ze światem (Juliusz Słowacki [Bo to jest wieszcza najjaśniejsza chwała...]).

1. Na ocenę:
Czy zgadzasz się z oceną Polaków dokonaną przez Juliusza Słowackiego w Grobie Agamemnona?
Wystąpienie trwające dokładnie od trzech do pięciu minut. Przed wypowiedzią należy podać zaplanowany czas.
Zamiast zadania powyższego można przygotować wypowiedź pisemną o objętości jednej strony.

2. Realizacja tematu lekcji - interpretacja wiersza [Bo to jest wieszcza najjaśniejsza chwała...] (podr. s. 176).

L57 (10 II 2021): Dramat rodzinny w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego.

Podr. s. 180.

Jak toczą się dalej losy małżeństwa Męża i jak się kończy spotkanie z Dziewicą?

L58 (11 II 2021): Sztuka dyskusji: argumentacja i kontrargumentacja.

Argumenty jednego i drugiego (p.d. - minimum po dwa).

L59 (12 II 2021): Argumenty hrabiego Henryka i Pankracego. Który z nich ma rację?

Podr. s. 187. P.d. Przygotowanie do debaty oksfordzkiej na temat rewolucji: Czy każda rewolucja musi przynieść złe skutki?

L60 (17 II 2021): Debata oksfordzka - zasady organizacji i przebiegu.

1. Zasady debaty oksfordzkiej.
2. Przykładowa debata oksfordzka.

L61 (17 II 2021): Czy każda rewolucja musi przynieść złe skutki? Debata oksfordzka.

P.d. Zad. 1-10, s. 196 (parzyści - parzyste, nieparzyści - nieparzyste).

L62 (18 II 2021): Słowo pociechy i mordu…. Obraz rewolucji w dramacie Krasińskiego Nie-Boska komedia.

Zad. 1-10, s. 196 (analiza p.d.).

Obowiązują wszystkie zadania.

L63 (19 II 2021): Porównanie poglądów Cypriana Norwida wyrażonych w wierszu W Weronie z tezami o poznawaniu świata w Romantyczności Adama Mickiewicza.

Podr. s. 208
Redagowanie tezy interpretacyjnej do wierszy.
Ustalenie kryteriów porównania.

L64 (24 II 2021): Jaką rolę może odegrać jednostka w dziejach? (Cyprian Norwid Bema pamięci żałobny-rapsod).

Cel lekcji
Sformułowanie tezy interpretacyjnej oraz podanie argumentów uzasadniających tezę. Ważnym elementem celu lekcji jest połączenie analizy środków stylistycznych z argumentacją (co najmniej jeden przykład).
Kryteria sukcesu:
1. Potrafię sformułować tezę do wiersza zawierającą kilka ważnych wskazań do interpretacji.
2. Formułuję argumenty uzasadniające tezę.
3. Wskazuję środek stylistyczny i określam jego funkcje w taki sposób, by wnioski stały się argumentem wspierającym tezę.

(zadedu)

L65 (24 II 2021): Wizerunek Józefa Bema w wierszu Cypriana Norwida Bema pamięci żałobny-rapsod a kreacje antycznych i średniowiecznych rycerzy.

Cel lekcji - jak w temacie.
Kryteria sukcesu:
1. Wskazuję te elementy wiersza, które kreują wizerunek Bema jako rycerza.
2. Przywołuję wizerunki rycerzy ukazanych w Iliadzie (Achilles i Hektor) i charakteryzuję bohaterów, zwracając uwagę na środki stylistyczne służące kreacji postaci.
3. Streszczam wydarzenia związane z Rolandem.
4. Porównuję wizerunki postaci.

P.d. Zad. 2, s. 213.

L66 (25 II 2021): Poetycki obraz muzyki wielkiego mistrza w wierszu Fortepian Szopena Cypriana Norwida.

W jaki sposób w tekstach kultury może być heroizowany bohater i czemu służy proces heroizacji? Omów zagadnienie w oparciu o wiersz Bema pamięci żałobny-rapsod Cypriana Norwida i odnieś się do innych tekstów kultury.
Realizacja tematu lekcji:
1. Teza wieloczłonowa, argumenty i jeden środek sty Geneza wiersza.
2. Interpretacja odniesień do kultury greckiej, czasów piastowskich i motywów religijnych.

L67 (26 II 2021): Praca klasowa: interpretacja poezji romantycznej.

L68 (10 III 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (poezja romantyczna).

Przykładowa interpretacja Stepów akermańskich (podr. s. 261-262).

L69 (10 III 2021): Praca z arkuszem maturalnym (operacje na tekście).

L70 (11 III 2021): Wędrówka przez sprzeczności i paradoksy literatury romantyzmu.

Podr. s. 233 - praca z tekstem.
1. Jakie sprzeczności pojawiły się w romantyzmie?
2. Jakie paradoksy ujawniła epoka?

formularz (można uzupełniać po lekcji).

L71 (12 III 2021): Pozytywizm, czyli literatura na miarę wieku pary i elektryczności.

S. 266.
1. Nazwa epoki w Polsce i w Europie.
2. Czas trwania pozytywizmu i problem zazębiania się pozytywizmu i Młodej Polska.
3. Istotne fakty kształtujące oblicze pozytywizmu:
a) "noc postyczniowa",
b) akt uwłaszczeniowy przeprowadzony przez cara Aleksandra II w 1864 r. i jego skutki.
4. Porównanie pozytywizmu i romantyzmu w sferach:
a) społeczno-politycznej,
b) ideowej,
c) w obszarze sztuki.
5. System wartości i wynikające z niego hasła pozytywistów:
a) praca organiczna,
b) praca u podstaw,
c) scjentyzm.
6. Istotne problemy społeczne podejmowane przez twórców pozytywizmu:
a) emancypacja kobiet,
b) asymilacja Żydów,
c) sytuacja chłopów (zwłaszcza sytuacja dzieci chłopskich).
7. Osiągnięcia polskiego pozytywizmu:
a) rozwój prasy,
b) coraz większe znaczenie nauki polskiej,
c) częstsze wprowadzanie zasad pragmatyki i praktycyzmu zamiast myślenia romantycznego,
d) przełamywanie tabu obyczajowego i wprowadzanie do literatury nowych tematów.
P.d. Interpretacja obrazów Józefa Chełmońskiego:
a) Babie lato - nieparzyści (s. 272),
b) Czwórka - parzyści (s. 274).
Zadania s. 275.
Na czym polega związek tych obrazów z pozytywizmem?

L72 (17 III 2021): Józef Chełmoński - przedstawiciel realizmu w malarstwie polskim XIX w.

Na ocenę:
1. Analiza p.d. wg przydziału (s. 272).
2. Scharakteryzuj pozytywizm, zwracając uwagę na wartości i hasła pozytywistyczne.
3. Jakimi problemami zajmowali się artyści pozytywizmu i który z tych problemów wydaje Ci się najważniejszy? Uzasadnij.
4. Porównaj pozytywizm z romantyzmem.

Realizacja tematu - interpretacja obrazów:
Babie lato(s. 272),
Czwórka - parzyści (s. 274).
Zadania s. 275.
Formularz 11-chełmoński.

L73 (17 III 2021): Duch fizyki społecznej…. Filozofia pozytywizmu.

S. 276.
Kryteria sukcesu:
1. Potrafię scharakteryzować poglądy Augusta Comte'a, zwracając uwagę na to, czym wg autora Kursu filozofii pozytywnej powinna się zajmować filozofia.
2. Charakteryzuję poglądy Johna Milla i wyjaśniam pojęcia: indukcja, utylitaryzm i liberalizm.
3. Potrafię wyjaśnić koncepcje Karola Darwina, przede wszystkim teorię ewolucjonizmu.
4. Znam i rozumiem pojęcia: materializm historyczny, marksizm, socjalizm, ateizm, agnostycyzm.
5. Potrafię odpowiedzieć na pytania 1-6 s. 279.

Podano temat L74. P.d. Teza. argumenty i jeden środek.

L74 (18 III 2021): Prawdziwa mądrość niechaj was pogodzi…. Wiersz programowy Do młodych Adama Asnyka.

S. 282.
Interpretacja również wiersza Daremne żale.

P.d. Mendel Gdański - przeczytać.

L75 (19 III 2021): Za co oni mają wszystkich Żydów bić? Pozytywizm przeciw antysemityzmowi (Maria Konopnicka Mendel Gdański).

S. 312.
Praca metodą metaplanu.
1. Jak jest?
2. Jak powinno być?
3. Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
4. Co można zrobić, aby było tak, jak powinno być?

P.d. Przeczytać cały tekst. W metaplanie uwzględnić postawę sąsiadek i studenta.

L76 (24 III 2021): Naiwne uleganie stereotypom czy świadome podżeganie do aktów przemocy? Postawy bohaterów noweli Mendel Gdański Marii Konopnickiej.

S. 316, zad. 9.

L77 (24 III 2021): Hasła pozytywistyczne w felietonie (Jubileusz i współczesność Bolesława Prusa.).

Podr. s. 317.

P.d. S. 320, zad. 4, 5, 7.

L78 (25 III 2021): Relacje między przeszłością a teraźniejszością (rozważania na marginesie felietonu Bolesława Prusa).

Analiza p.d. s. 320, zad. 4, 5, 7.
Tworzenie własnego tekstu (s. 321).

P.d. Tekst Michała Głowińskiego s. 324 - jakie problemy zostały poruszone?

L79 (26 III 2021): Praca z tekstem - operacje na tekście (Michał Głowiński Powieść i autorytety).

Podr. s. 323. Formularz 13-głowiński-powieść-i-autorytet.

P.d. S. 329-330, wybieramy cztery zadania.

L80 (31 III 2021): Cały ten świat lalek… . Poetyka polskiej powieści realistycznej na przykładzie Lalki Bolesława Prusa.

S. 327.

L81 (31 III 2021): Wokulski widziany z perspektywy narratora pierwszoosobowego.

S. 330, zad. 9, 10, 11.

L82 (7 IV 2021): I Bóg wie, co by dla kraju mógł zrobić taki jak on człowiek... . Wokulski jako bohater nowych czasów.

Zad. s. 334 (pierwsze należy pominąć).

L83 (7 IV 2021): Czy indywidualizm może służyć społeczeństwu? Wokulski i bohaterowie innych utworów.

Podstawą lekcji zad. 1. z tworzenia własnego tekstu (s. 334).

L84 (8 IV 2021): Zmarnowaliście życie moje... Zatruliście dwa pokolenia! Miłość w czasach nieromantycznych.

Prezentacja p.d.
Podr. s. 335.
Kto zmarnował życie dwóch pokoleń?
S. 338, zad. 1, 2, 5, 6.

P.d. Wokulski jako romantyk i jako pozytywista - tabela s. 339.

L85 (9 IV 2021): Wokulski jako romantyk i jako pozytywista.

Tabela.

P.d. Tabela do całościowego uzupełnienia. Mile widziane nowe kryteria porównania.

L86 (14 IV 2021): Sposoby kreacji postaci Izabeli Łęckiej.

Spojrzenie na bohaterkę z pięciu perspektyw.

Narrator trzeciosobowy (głównie rozdział 5.).

L87 (14 IV 2021): Literacki obraz hermetycznego kręgu arystokracji (metaplan, praca z tekstem, spojrzenie z różnych punktów widzenia).

Prezentacja tworzona online (2 punkty).

Praca metodą metaplanu.
1. Jak jest?
2. Jak powinno być?
3. Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
4. Co można zrobić, aby było tak, jak powinno być?

P.d. Co najmniej 5 punktów metaplanu.

L88 (15 IV 2021): Z komórki przy sklepie do buduaru hrabiny, co za skok!. Obraz społeczeństwa w Lalce Bolesława Prusa.

1. Sytuacja mieszczaństwa - skutki dziedzictwa feudalnego ustroju rzeczypospolitej szlacheckiej (s. 340).
2. Wpływ zaborów na sytuację całego społeczeństwa (fatalne skutki braku opieki państwa) - rozkład całego systemu społecznego. Interpretacja cytatu w temacie lekcji.

P.d. Zad. 1, 4, s. 343.

L89 (16 IV 2021): Przypnę ludzkości skrzydła.... Utopia naukowa w Lalce Bolesława Prusa.

Scjentyzm, utopia. Zad. s. 349.

P.d. Wszystkie zad., zwłaszcza 12. S. 349

Uwaga! Praca klasowa - problematyka i treść: 28 IV (śr.).

L90-91 (28 IV 2021): Praca klasowa - sprawdzian znajomości treści i problematyki Lalki Bolesława Prusa.

Podr. s. 351.

Praca domowa jak w temacie L92.

L92 (29 IV 2021): Utopijne czy realistyczne wizje i dążenia bohaterów Lalki Bolesława Prusa?

W oparciu o 349 i wybrane fr. powieści.

L93 (30 IV 2021): Praca z arkuszem maturalnym - operacje na tekście.

P.d. Zad. 2.7 - streszczenie.

L94 (12 V 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (problematyka Lalki Bolesława Prusa).

L95 (12 V 2021): Humor w Lalce Bolesława Prusa - jego funkcje.

Znajdź fr. humorystyczne:
1. Opisz sytuację i wyjaśnij, co stanowi źródło humoru.
2. Jaką funkcję pełni humor w tej sytuacji.
3. Wskaż jeden ważny środek artystyczny podkreślający efekty humorystyczne i określ jego funkcje.
Podaj tytuły innych utwory i wyjaśnij, jaką funkcję pełni w nich humor. Czy są to inne funkcje niż w Lalce

Wizyta Rzeckiego w kamienicy i rozmowa ze studentem (tom I, rozdz. XXI):
P.d. Scena w sądzie, t. II, r. VIII (s. 462).

L96 (13 V 2021): Stylowe zróżnicowanie języka polskiego.

S. 351.

P.d. Zad. 1, 2, s. 352.

L97 (14 V 2021): Style funkcjonalne polszczyzny.

1. Charakteystyka stylów funkcjonalnych (s. 353).
2. Praca z tekstem publicystycznym Agaty Tuszyńskiej, zad. s. 355 (zad. 1).

P.d. C.d. zad. s. 355.

L98 (19 V 2021): "Wszyscy chorujemy na nerwy...". Pozytywistyczne rewizje Jana Tomkowskiego - praca z tekstem nieliterackim.

Uwaga! Niebawem zaczynamy nowy podręcznik!

L99 (19 V 2021): Wzorzec damy i rycerza... . Emancypacja w oczach feministki.

Podr. s. 360.

Zad. 1-9, s. 363.

P.d. Wypowiedź do tematu L100.

L100 (20 V 2021): Czy warto kochać, nie będąc kochanym? Wypowiedź w oparciu o wybrany przez siebie fragment Lalki.

Przygotowanie do prezentacji wypowiedzi.

L101 (21 V 2021): Prezentacja wypowiedzi ustnych na temat: Czy warto kochać, nie będąc kochanym?

Jak w teamcie.

L102 (26 V 2021): Prawdziwy koniec XIX wieku. Wędrówka po motywach i tematach pozytywizmu.

Podr. s. 381.

L103 (26 V 2021): Która epoka - romantyzm czy pozytywizm - jest bliższa współczesnej wrażliwości człowieka, jego systemowi wartości i sposobowi patrzenia na świat?

Uzasadnij odpowiedź.

Praca w dokumencie: 12-pozytywizm-czy-romantyzm.

L104 (27 V 2021): Styl wypowiedzi jako sposób charakteryzowania bohatera literackiego.

Burza mózgów - przypomnienie różnych utworów literackich, w którym język mówił dużo o bohaterach.
Praca w dokumencie: 13-styl-wypowiedzi-charakterystyka-bohatera.
s. 399

L105 (28 V 2021): Nowa epoka, nowe nastroje. Młoda Polska - początki modernizmu.

Pracujemy nad materiałem s. 18-23. Jeśli jakiegoś elementu z punktów poniżej nie ma w podręczniku, to szukamy odpowiedzi w zasobach internetowych. Punkty należy rozwinąć i umieć zreferować. Szczególnie ważna jest umiejętność wyjaśniania poszczególnych odmian kryzysów (punkt 5.). Do końca lekcji należy przesłać opracowany materiał (fotografie notatek w zeszycie) na grupie w Messengerze. Jeśli ktoś planuje dosłać coś więcej, proszę o taką informację i wskazanie terminu.

1. Lata 90. XIX wieku i zjawiska mające miejsce w tym czasie.
2. Nazwy epoki.
3. Stosunek modernistów do natury.
dee 4. Fascynacja kulturą Wschodu (Orientu).
5. Charakterystyka epoki przez pryzmat kryzysów:
a) kryzys prawdy,
b) kryzys religii,
c) kryzys etyki,
d) kryzys estetyki,
e) kryzys człowieka,
f) kryzys języka.

L106 (2 VI 2021): Filozofia modernizmu.

1. Filozofia modernistyczna wobec filozofii epoki pozytywizmu.
2. Poglądy Arthura Schopenhauera i jego propozycja dróg ucieczki od życia (sztuka, nirwana, litość i miłosierdzie).
3. Filozofia Friedricha Nietzschego:
a) nihilizm,
b) relatywizm,
c) przewartościowanie wszystkich wartości,
c) koncepcja nadczłowieka.
4. Henri Bergson (intuicjonizm i witalizm).

L107 (2 VI 2021): Jedna śmierć w zamian za sto istnień... . Credo rosyjskiego nihilisty (Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego).

P.d. Zbrodnia i kara pierwsze rozdziały.

L108 (9 VI 2021): Kim jest Rodion Raskolnikow i jak wygląda Petersburg drugiej połowy XIX wieku?

Interpretacja dwóch pierwszych rozdziałów:
1. Stan psychiczny Raskolnikowa i jego wygląd.
2. Wizyta w planowanym miejscu zbrodni u Alony Iwanowny.
3. Pozorne wyzwolenie od zamiaru zbrodni (s. 11).
4. Spotkanie z Marmieładowem:
a) sylwetka Soni widzianej przez ojca - alkoholika,
b) refleksje nieszczęśliwca na temat Miłosierdzia Bożego,
c) sposób postrzegania Soni przez Raskolnikowa.

L109 (9 VI 2021): List Pulcherii Aleksandrowny do syna. Motyw listu w innych tekstach kultury.

Interpretacja rozdziału III. Redagowanie punktów (plan dekompozycyjny) i komentarz interpretacyjny dotyczący wybranej sytuacji opisanej przez matkę.

W jaki sposób Raskolnikowe analizuje list? Jakie wyciąga wnioski (r. IV).

P.d.
1. Dokończyć interpretacje r. IV.
2. Motyw snu w rozdziale V.

L110 (10 VI 2021): Motyw snu w Zbrodni i karze oraz w innych tekstach kultury.

Sprawdzenie p.d.

1. Wymowa snu o kobyłce (s. 50).
2. Sen w innych tekstach kultury:
a) sen Więźnia w III części Dziadów Adama Mickiewicza (sen nie jest zwykłym przypomnieniem przeżytych wydarzeń jest czymś więcej; kryją się za nim tajemnice sugerujące istnienie innego wymiaru rzeczywistości; ludzie jednak nie doceniają snu);
b) stan pół-snu, pół-jawy, w jakim znajdywała się Izabela Łęcka częst (ale też stan pełnego snu, w którym pojawia się Apollo obejmujący bohaterkę).

P.d. Kolejne rozdziały i ich problematyka.

L111 (11 VI 2021): Czy istnieją okoliczności usprawiedliwiające najcięższe przestępstwa? Analiza rozmowy studenta i oficera.

R. VI i VII. Pojęcia nihilizm, immoralizm, naturalizm etyczny (s. 33).

Praca nad r. VI i VII (do momentu podwójnej zbrodni).

L112 (16 VI 2021): Sprawdzian roczny - interpretacja wiersza.

L113 (16 VI 2021): Sprawdzian roczny - interpretacja wiersza.

L114 (16 VI 2021): Po prostu zabiłem... . Nowoczesna literacka psychologia zbrodni.

Przypomnienie filozofii F. Nietzschego i rozmowa o wrażeniach po lekturze pierwszych rozdziałów powieści.

Na podstawie pierwszych czterech rozdziałów Zbrodni i kary scharakteryzuj i oceń Rodiona Raskolnikowa. Rozważ kwestię, czy charakter, osobowość, system wartości i światopogląd miały wpływ na decyzję bohatera o popełnieniu zbrodni.
Praca z fr. tekstu: podr. s. 31/tekst s. 56 (rozmowa między oficerem a studentem). Co jest w tej scenie kwestią kluczową?

Realizacja temaru - podr. s. 35.

Praca z tekstem: podr. s. 35/tekst s. 13 (u dołu) - rozmowa z Marmieładowem o ubóstwie i nędzy.

Praca z fr. tekstu s. 52-53 (porzucenie przez moment planu zbrodni i odczucia z tym związane.

C.d. pracy z podr. s. 36-37.

P.d. S. 39-43.

L ( VI 2021):

L ( VI 2021):

L6 (9 IX 2019): Czymże byłabym bez Boga? Sonia Marmieładowa - grzesznica i święta.

Podr. s. 39.

L7 (11 IX 2019): Poetyka powieści polifonicznej na przykładzie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego.

Kartkówka
1. Czego dowiaduje się Raskolnikow od Marmieładowa o jego rodzinie?
2. Opisz dokładnie przebieg wizyty Raskolnikowa u Soni. Zwróć uwagę na gesty bohatera wobec Soni i jego wyjaśnienia tych gestów.
3. Jaki stosunek do Soni mieli więźniowie przebywający na katordze? Jak można wyjaśnić przyczynę takiego postrzegania Soni.

Praca z tekstem Bachtina Powieść polifoniczna s. 45-47.





POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2020/2021