Klasa druga liceum rozszerzenie lekcje live

L1 (6 IX 2020): Lekcja organizacyjna - specyfika pracy w zakresie rozszerzonym.

Analiza, interpretacja a interpretacja porównawcza.

PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE

LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25

Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PR

Przypomnienie wiersza Jana Kochanowskiego s. 120 - praca nad tekstem.

P.d. Porównanie tekstu [Srogie łańcuchy na swym sercu czuję...] Jana Kochanowskiego z Sonetem 61 Petrarki (s. 117).

L2 (13 IX 2021): Interpretacja porównawcza wiersza [Srogie łańcuchy na swym sercu czuję...] Jana Kochanowskiego z Sonetem 61 Petrarki.

S. 117. Tabela porównawcza, kryteria porównania. Kompozycja pracy.

Podano temat L3 (konteksty, s. P.d. S. 144, zad. 1-4.

L3 (15 IX 2021): Kontrreformacyjny święty.

S. 140. Zad. 5-9 ze str. 144.

P.d. Wybrać jedno z zakresu 10-12, s. 144.

L4 (20 IX 2021): Esej - u źródeł gatunku.

Podr. s. 145.

L5 (22 IX 2021): Redagowanie eseju osnutego wokół wybranej maksymy delfickiej.

      Znaj właściwy czas
      Bądź sobą
      Oskarżaj obecnego
      Wiedząc mów
      Władaj sobą
      Ćwicz rozum
      Zabiegaj o chwałę
      Stroń od cudzego
      Nic w nadmiarze
      Módl się o możliwe
      Szanuj siebie


Podr. s. 198. Parzyści parzyste, nieparzyści nieparzyste do 7.

L6 (27 IX 2021): Współczesne nawiązania do poezji Naborowskiego.

Podr. s. 197.
P.d. Wszyscy zad. 7., s. 198, zad. 10 lub zad do grafiki.

L7 (29 IX 2021): Poezja Jarosława Marka Rymkiewicza.

Podr. s. 199.

P.d. Interpretacja (np. wg koła interpretacji) lub zad. s. 199.

L8 (11 X 2021): Między radością życia a świadomością przemijalności (barok i współczesność o egzystencji).

Zad. s. 199.

L9 (13 X 2021): Turpizm w poezji barokowej.

Jan Andrzej Morsztyn, Na koszulę brudną (podr. s. 202).

L10 (18 X 2021): Dramat wyborów w Hamlecie Szekspira.

Podr. s. 209. Zad. 1-5, s. 211.

P.d. S. 211, zad. 6-9 oraz jedno wybrane z zakresu 10-13.

L11 (20 X 2021): Wzorzec rycerza w Hamlecie Szekspira.

Podr. s. 212.

Jaki wizerunek Hamleta wyłania się z wiersza Tren Fortynbrasa Herberta?

L12 (25 X 2021): Interpretacja wiersza Tren Fortynbrasa Zbigniewa Herberta.

Praca w pięciu grupach:
I Analiza i interpretacja
II Koło interpretacji
III Pytania do tekstu
IV Forma wybrana przez grupę
V Forma wybrana przez grupę

L13 (3 XI 2021): Tren Fortynbrasa Zbigniewa Herberta - prezentacja prac grup.

L14 (8 XI 2021): Popkultura wobec uznanych dzieł literackich.

Podr. s. 215.
P.d. Do wyboru:
1. Poszukaj w zasobach internetowych przykładów obecności uznanych dzieł literackich w przestrzeni popkultury.
   lub
2. Zad. 12, 13, s. 216.

L15 (10 XI 2021): Redagowanie wypowiedzi argumentacyjnej na podstawie tekstu dotyczącego Hamleta.

Podr. s. 250.

L16 (15 XI 2021): Filozofia oświecenia.

Podr. s. 265.
P.d. Jedna koncepcja s. 266 ustnie.

L17 (17 XI 2021): Główne kierunki filozofii oświecenia.

Podr. s. 266.

L18 (22 XI 2021): Diderot i Rousseau wobec idei i wartości oświecenia.

Podr. s. 267.

L19 (29 XI 2021): Prawda o naturze człowieka w koncepcjach oświeceniowych.

Redagowanie wypowiedzi pisemnej na temat jak wyżej. Włączanie do notatki ważnych cytatów i ich komentowanie.

L20 (1 XII 2021): Oświeceniowy optymizm (Wolter, Kandyd, czyli optymizm)..

Podr. s. 270. Praca nad zadaniami analitycznymi (zad. 6, 1, 2).

P.d. Ustnie parzyści - parzyste, nieparzyści - nieparzyste z zakresu 7-13. Pisemnie jedno wybrane zadanie z zakresu 14-16.

L21 (6 XII 2021): Satyra jako skuteczne narzędzie polemiki.

L22 (8 XII 2021): Kariera powieści w epoce oświecenia (Jan Potocki, Rękopis znaleziony w Saragossie).

Podr. s. 274.
Jan Potocki, Rękopis znaleziony w Saragossie - lektura przedmowy i wybranych fragmentów.
Fragment z podręcznika s. 275.

Obejrzano film do 22'.

P.d. S. 275, zad. 1-4 do filmu (nr 1-6 zad. 1; 7-12 zad. 2; 13-18 zad. 3; 19-do końca zad. 4).

L23 (13 XII 2021): Filmowy labirynt - adaptacja filmowa powieści Rękopis znaleziony w Saragossie w reżyserii Wojciecha J. Hasa.

Film Rękopis znaleziony w Saragossie w reż. Wojciecha J. Hasa P.d. Zad. 15, s. 276.

L24 (15 XII 2021): Przypadek czy konieczność? Co w większym stopniu wpływa na ludzki los? Esej.

Analiza p.d. zad. 15, s. 276.

L25 (20 XII 2021): Informator maturalny 2023 - analiza zawartości - egzamin pisemny poziom rozszerzony.

Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PR

L26 (22 XII 2021): Egzamin pisemny poziom rozszerzony - część testowa (ćwiczenia).

L27 (3 I 2022): Laura i Filon w wersji Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.

Zad. 4-8, s. 300.
S. 301, zad. 11. Porównanie tekstów. Warto skorzystać z platformy: zpe zad. 4, 5, 6, ...

L28 (5 I 2022): Renesans, barok i klasycyzm w sztuce.

L29 (10 I 2022): Wiersz Filon i Laura Gałczyńskiego czytany w kontekście sielanki Karpińskiego (interpretacja porównawcza).

P.d. S. 316, wg pór roku.

L30 (12 I 2022): Interpretacja dzieł sztuki renesansu, baroku i oświecenia .

L31 (17 I 2022): Wielkość i wolność w romantyzmie.

Podr. s. 18.
S. 21, zad. 1. i 2.

P.d. Zad. z interpretacji oraz wybrane z wartości i postaw. Jeszcze przemyśleć 3.

L32 (19 I 2022): Rola wybitnej jednostki w historii.

Praca w grupach:
1. Wybierzcie postać, którą uważacie za wybitną.
2. Jaką rolę odegrał w historii? Jaką zmianę spowodował? Jakie wartości propagował?
3. Co podpowiadał mu Heglowski Duch? 4. Co zyskał dla siebie? A co stracił osobiście?
5. Jak wyglądałby świat bez działań tej jednostki?

George Washington:
      Już jako pierwszy prezydent chciał zachować jedność w sprawach ważnych dla młodego państwa, więc do swojego rządu zaprosił i federalistów (z którymi sympatyzował), i antyfederalistów (z którymi się spierał).
      Podczas pełnienia urzędu Washington skupiał się przede wszystkim na utrzymaniu jedności kraju. Jako zwolennik trójpodziału władzy, Washington z przysługujących mu prerogatyw prezydenckich. Jednym z pierwszych problemów, przed którymi stanęła nowa republika, była zła sytuacja finansowa, której rozwiązanie prezydent powierzył Hamiltonowi. Dzięki kompromisowi zawartemu z Jeffersonem i Madisonem, Washington i Hamilton wprowadzili program reform, który uwzględniał między innymi przejęcie długów stanowych przez rząd federalny, utworzenie banku centralnego i wprowadzenie systemu dziesiętnego w obiegu monetarnym.

L33 (24 I 2022): Nowe tematy w poezji europejskiej (William Wordsworth, Żonkile).

Kim byli poeci jezior?
Interpretacja wiersza Żonkile.

P.d. S. 24, zad. 7. i 8., nieparzyści - 9, parzyści - 10.

L34 (26 I 2022): Poeta jezior o Kościuszce (Coleridge, Kościuszko).

Sylwetka Tadeusza Kościuszki w kontekście historycznym.

L35 (14 II 2022): Nawiązania do twórczości poetów jezior.

Podr. s. 28.
1. Interpretacja funkcji anafor.
2. W jakim zakresie utwór wykracza poza romantyzm?
3. Co nie łączy go z renesansem?

P.d. Sens anafory nadaremnie.

L36 (16 II 2022): Żonkile Wordswortha a Wierzę, że źdźbło trawy nie mniej znaczy.. Whitmana - interpretacja porównawcza.

Praca w czterech pokojach (Teams) sześcioosobowych. Jedna (pierwsza z listy) protokołuje przebieg.

Jeszcze ma wystąpić gr. 4.

L37 (21 II 2022): Współczesne nawiązania do poetów jezior (Bob Dylan, Odpowiedź zna wiatr).

1. Praca z tekstem (s. 32).
2. Blowin' in the wind Boba Dylana
3. Wersje muzyczne polskie:
- Piotr Selim (tłum. Tymoteusz Kondrak),
- Krzysztof Krawczyk,
- Eleni (napisy),
- CKiS Siedlce.

Uwaga! 7 marca praca klasowa - interpretacja porównawcza.

L38 (23 II 2022): Czy pacyfizm zawsze jest postawą wartościową pod względem etycznym? Debata.

Spr. p.d. S. 33 zad. 1-8.

P.d. Zad. 5, s. 33. Notatka co najmniej pół strony.

L39 (28 II 2022): Kryptologia w Złotym żuku Poego.

Podr. s. 101.

P.d. Zad. 1-5, s. 105.

L40 (2 III 2022): Czy można odgadnąć każdą zagadkę, którą wymyślił człowiek? Interpretcjca fr. Złotego żuka.

Podr. s. 105.

P.d. S. 109, tylko zadania z analizy.

L41 (14 III 2022): Praca klasowa - wypracowanie (zgodnie ze standardami nowej matury od 2023 roku).

L42 (16 III 2022): Praca klasowa (cz. 2).

Podano L43. Praca nad zadaniami z analizy.

L43 (21 III 2022): Elementy thrillera w Złotym żuku Poego. Podr. s. 106.

L44 (23 III 2022): Wampiry w literaturze (Edgar Allan Poe, Berenika). Zad. 6. i 7.

P.d. Zad. 8. lub 9., s. 113.

L45 (28 III 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (motyw dumy i pokory artystów). Spr. p.d. zad. 8. lub 9., s. 113.

P.d. Porównaj dwie ballady Mickiewicza: znajdź elementy wspólne (zwłaszcza nieparzyści) i różne (zwłaszcza parzyści).

L46 (30 III 2022): Rola fantastyki w balladach Adama Mickiewicza i w Hamlecie oraz Makbecie Williama Szekspira.
Spr. p.d. - porównanie ballad Mickiewicza (np. wg koła interpretacji).

Realizacja tematu lekcji.

L47 (6 IV 2022): Wampiryzm w kulturze i psychologii. Zad. na ocenę. Jakie funkcje może pełnić fantastyka w utworze literackim? W odpowiedzi odnieś się do Romantyczności Adama Mickiewicza (s. 77), wybranego utworu Szekspira i innego tekstu literackiego.

Analiza materiału WIEDZIEĆ WIĘCEJ... s. 113 - własne spostrzeżenia.
Analiza zad. 10 - szkic interpretacyjny. Co wynika z polecenia?

Podano L48. Zad. numerami s. 117 i jedno wybrane.

L48 (11 IV 2022): Romantyczny wampiryzm współcześnie (Stefan Darda, Słoneczna Dolina).
L49 (13 IV 2022): Sonety Mickiewicza a sonety Petrarki.
Podr. s. 132, zad. 10. Praca w grupach. Uczniowie sami decydują, które utwory porównują.

L50 (20 IV 2022): Interpretacja wybranych sonetów Adama Mickiewicza.
Sonet Czatyrdah z cyklu Sonety krymskie.

Sonet Do Niemna z cyklu Sonety odeskie.

L51 (25 IV 2022): Interpretacja porównawcza sonetów Bakczysaraj i Do Niemna Adama Mickiewicza.
Sonet Bakczysaraj (s. 134) w zestawieniu z sonetem Do Niemna (wydruk). Praca w grupach. Każda grupa ustala kryteria porównania i sposoby pracy nad porównaniem tekstów.

Elementy wspólne:
- kontrast między przeszłością (szczęśliwą, arkadyjską, idylliczną) a teraźniejszością (pełną smutku, ze zniszczonym światem z przeszłości),
- motyw wody (fontanna, źródło / rzeka Niemen),
- motyw łez.

Bakczysaraj - spojrzenie przez pryzmat historii,
Do Niemna - los jednostkowy.

L52 (27 IV 2022): Czy istnieją granice żartu literackiego? Redaktor Andrzeja Waligórskiego.
Podr. s. 139.

L53 (9 V 2022): Tabu językowe.
Podr. s. 194.

1. Czym jest tabu? Burza mózgów.
2. A czym jest tabu językowe? Jakieś współczesne przykłady.
3. Związek z magiczną funkcją języka.

      Tabu – istotny zakaz kulturowy, którego złamanie powoduje gwałtowną reakcję ze strony ogółu przedstawicieli danej kultury, gdyż jest odbierane jako zamach na jej poczucie tożsamości integralność, a nawet jako zagrożenie dla istnienia społeczeństwa.
      Tabu obejmuje czynności, miejsca, przedmioty, osoby lub słowa, które są zakazane i jednocześnie święte - aczkolwiek trzeba pamiętać, że tabu może dotyczyć sfery „przeklętej” (nie wolno wówczas wywoływać elementu tabu, by nie wyrządził zła).
      W węższym sensie są to sprawy, działania, zagadnienia, co do których istnieje rodzaj „zmowy milczenia”. Wówczas tabu jest rodzajem autocenzury, wpajanej w trakcie procesu wychowawczego. Tabu zabrania głośno mówić, pisać, a nawet myśleć i zauważać sprawy nim objęte.
      Tabu językowe jest związane z daną kulturą. Wyraz ten został zapożyczony z języka polinezyjskiego za pośrednictwem języka angielskiego. Termin tabu oznacza się wyrazy, których z jakichś irracjonalnych lub na wpół irracjonalnych powodów nie wolno używać. Współcześnie zwykle dotyczą one seksu, wydalania, stroju, jedzenia, czasami religii i polityki (obecnie takim językowym tabu w Rosji jest wyraz wojna, zastępowany przez propagandę kremlowską określeniem operacja wojskowa).
      Samo zjawisko tabu językowego pozostało z czasów, gdy wierzono w mistyczny związek nazwy z jej desygnatem. Jego działanie spowodowało wiele zmian językowych, zwłaszcza w zakresie znaczenia poszczególnych wyrazów i związków frazeologicznych. Dziś tabu przejawia się w społecznym nakazie unikania wyrazów nieprzyzwoitych lub nazywających zjawiska, które budzą grozę (np. zastępcze nazywanie raka najstraszliwszą chorobą XX wieku). Aby uniknąć posłużenia się wyrazem obłożonym tabu, mówiący używa wyrazów lub wyrażeń zastępczych, czyli eufemizmów (np. zejść ze świata zamiast umrzeć).

P.d. Zad. 1-7 s. 197 (jedno można pominąć).

L54 (11 V 2022): Czy Konrad z III części Dziadów Adama Mickiewicza łamie tabu językowe? Wypowiedź argumentacyjna.
Praca z tekstem s. 195.

Praca w grupach (zad. 8, 9, 10, s. 197). Grupy nie mogą liczyć więcej niż cztery osoby, więc dane zadanie może być wykonywane przez więcej grup, wówczas istnieje możliwość porównania wypowiedzi na ten sam temat.

L55 (16 V 2022): Nowoczesna poetyka w lirykach lozańskich (Gdy tu mój trup Adama Mickiewicza).
1. Odmienność liryków lozańskich na tle poezji romantycznej i poezji samego Mickiewicza (s. 204).
2. Interpretacja tekstu s. 205 - praca indywidualna.
3. Rola zaimków wskazujących: TU / TAM.
3. Szukanie wsparcia w zadaniach s. 205.

L56 (18 V 2022): Interpretacja wiersza Snuć miłość... z liryków lozańskich Adama Mickiewicza.

Podr. s. 206.

L57 (23 V 2022): Liryk lozański Polały się łzy... Adama Mickiewicza - wzór lapidarności poezji.
Podr. s. 207.

P..d. Obowiązują wszystkie zad. s. 208.

L58 (25 V 2022): Poeta współczesny o narodowym wieszczu (Tadeusz Różewicz, Nasz wieszcz Adam).
Podr. s. 209.
L59 (30 V 2022): Romantyczna idealizacja polskości (Pamiątki Soplicy Henryka Rzewuskiego).
Jaki obraz wieszcza narodowego wyłania się z wiersza Różewicza? Jakimi środkami artystycznymu jest ten portret kreowany? W odpowiedzi uwzględnij wybrany kontekst.

1. Stosunek romantyków do sarmatyzmu (s. 211).
2. Struktura utworu: narrator - Seweryn Soplica (ubogi szlachcic XVIII wieku, zauroczony czasami saskimi).
3. Stosunek autora do narratora (dystans, ale i pobłażliwość).
4. Kontekst historyczny (konfederacja barska).
5. Ważne postaci historyczne (Karol Stanisław Radziwiłł, nazywany też Panie Kochanku oraz Tadeusz Rejtan).
6. Pamiątki Soplicy Henryka Rzewuskiego jako gatunek - gawęda.
P.d. S. 216, zad. 1-4.

L60 (1 VI 2022): Obraz szlachty w Pamiątkach Soplicy Henryka Rzewuskiego.
Zad. 3. s. 216 podstawą lekcji.

L61 (6 VI 2022): Idealizacja przeszłości w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.
Podr. s. 214.

Omówiono dwa fr., trzeci do domu. Praca w dwóch dużych grupach (z pytaniami i bez pytań do tekstu).

L62 (8 VI 2022): Świat szlacheckich wyobrażeń w Pamiątkach Soplicy Henryka Rzewuskiego.
Podr. s. 217.

L63 (13 VI 2022): Językowy obraz świata.
1. Co to znaczy, że język wpływa na sposób postrzegania świata?
a) faza pierwsza - burza mózgów (przykłady),
b) faza druga - praca z podręcznikiem (s. 221).
2. Przykłady ujawniania się językowego obrazu świata w:
a) leksyce (kilkadziesiąt wyrazów na określenie różnych odmian i odcieni śniegu i bieli u Eskimosów),
b) metaforyce (bigos w języku polskim oznacza potrawę, ale metaforycznie oznacza komplikacje, galimatias, zamieszanie, kłopoty będące efektem długotrwałych zaniedbań),
c) gramatyce (w oparciu o ćw. 2, s. 222) (patriarchalny obraz rzeczywistości społecznej: rodzaj męskoosobowy - Mężczyźni i kobiety poszli; rodzaj niemęskosobowy - Kobiety i dzieci poszły).
3. Pojęcie kulturemu i przykłady (s. 221).
4. Praca z tekstem Pamiątki Soplicy:
a) zad. 3. (religia), b) zad. 4. (handel), c) zad. 5. (inne narody).

P.d. S. 224, jak wyżej.

L64 (15 VI 2022): Obraz szlachcica i szlachectwa w Pamiątkach Soplicy Henryka Rzewuskiego.
1. Sprawdzenie p.d. (s. 224, zad. 2. i 6.)
2. Podstawą realizacji tematu lekcji - zad. 1., s. 224.

L65 (20 VI 2022): Beniowski Juliusza Słowackiego - żywioł dygresji.
Podr. s. 260.

L66 (22 VI 2022): Podsumowanie pracy całorocznej.


POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2021/2022