Język polski klasa druga liceum lekcje live (b)


L1 (2 IX 2021): Lekcja organizacyjna.

PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE

LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25

LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ

Informator maturalny 2023

Matura 2023 - egzamin ustny - prezentacja PP

Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PP



Praca z fr. Kazań sejmowych Piotra Skargi (s. 136).

L2 (2 IX 2021): Wnioski z analizy sprawdzianu rocznego.

L3 (6 IX 2021): Analiza tekstu nieliterackiego (Kobieta renesansu).

Podr. s. 150. Wykonano zad.

P.d.
1. Pozostałe zad. s. 151.
2. W jakiej mierze sytuacja obecna kobiet jest inna od sytuacji ukazanej w tekście Garina?

L4 (7 IX 2021): Szkic interpretacyjny (Jan Kochanowski, Tren V).

Podr. s. 152.

L5 (9 IX 2021): Barok - epoka przeciwieństw.

Spr. p.d. - szkic interpretacyjny (s. 152).

Praca z podr. s. 162 - obraz XVII wieku (kontekst historyczno-polityczny i kulturowy oraz religijny).
Symbole kultury baroku (s. 163).

L6 (9 IX 2021): Antynomie myśli barokowej.

1. Kontekst filozoficzny (s. 167).
2. Interpretacja fr. Myśli Pascala (s. 168).
3. S. 168-169, zad. 1-5, 7.

P.d. S. 168-169, zad. 9, 10, 11 i jedno wybrane z zakresu 12-14.

L7 (13 IX 2021): Człowiek - Bóg - świat w poezji metafizycznej.

Spr. p.d.
1. Sylwetka Mikołaja Sępa Szarzyńskiego (s. 171).
2. Sonet IV. O wojnie... (s. 172).

P.d.
Zad. s. 172-173. Do wyboru 6, 7, 8.
Należy wypożyczyć Makbeta Szekspira.

L8 (14 IX 2021): Sprzeczności ludzkiego życia w poezji Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.

Interpretacja Sonetu V. O nietrwałej miłości ... (s. 173).

P.d. Zad. 1-6, jedno do wyboru z zakresu 7-11.

L9 (16 IX 2021): Wybór czy przeznaczenie? (Makbet Szekspira).

Podr. s. 175. Zadania z analizy i interpretacji.

L10 (16 IX 2021): Zbrodnia i jej motywacja (Makbet Szekspira).

Podr. s. 179.

P.d. S. 182-183: Parzyści parzyste, nieparzyści nieparzyste z zakresu 1-10.

L11 (20 IX 2021): Interpretacja plakatów teatralnych inspirowanych Makbetem Szekspira.

Uwaga! Praca klasowa z Makbeta 27 IX 2021.

Spr. p.d. s. 182-183: Parzyści parzyste, nieparzyści nieparzyste z zakresu 1-10.

Plakaty teatralne s. 181, 182.

Jakie odczytanie Makbeta sugeruje plakat?

P.d. S. 183, zad. 8 (Czy cel zawsze uświęca środki?).

L12 (21 IX 2021): Postaci zła w Makbecie.

Podr. s. 184.

P.d.
1. S. 187, zad. 7-11, do wyboru 12. lub 13..

L13 (23 IX 2021): Symbolika zła w różnych kulturach (projekt).

1. Zasady pracy nad projektem. 2.

L14 (23 IX 2021): Wina i kara - postać Lady Makbet.

Podr. s. 189.

P.d. Jedno z zadań 11-13, s. 190 w formie pisemnej.

L15 (27 IX 2021): Praca klasowa (Makbet Szekspira).

L16 (28 IX 2021): Jakie problemy rozważa Szekspir w Makbecie?

W oparciu o p.d. s. 190, zad. 11-13 (jedno wybrane).

L17 (11 X 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (Makbet Szekspira).

P.d. Zapoznać się z wierszem s. 192.

L18 (12 X 2021): Fenomen piękna i czasu.

Interpretacja wiersza Na oczy królewny angielskiej... Daniela Naborowskiego (s. 192).

Praca indywidualna: redagowanie tezy, argumentów i określanie funkcji środków stylistycznych.
Co powinno się pojawić w toku prezentacji?
1. Słowa-klucze do tezy: koncept - poszukiwanie sposobu opisu niezwykłości oczu pięknej królewny, gradacja - pomysł na niezwykłośc formy opisu, panegiryk - oryginalna pochwała urody kobiecej, antropomorfizacja elementów przyrody.
2. Zwrócenie uwagi na fakt, że w interpretacji poezji barokowej, w formułowaniu tezy, powinny się pojawiać informacje o środkach stylistycznch i o koncepcie.

P.d. Jeden z wierszy Naborowskiego (s. 194-195) - interpretacja lub zadania.

L19 (18 X 2021): Motyw czasu w poezji barokowej (Daniel Naborowski, Na toż).

Spr. p.d. (interpretacja lub zadania do wybranego wiersza Naborowskiego s. 194-195.

Tekst s. 195.

L20 (19 X 2021): Miłość w wierszach Jana Andrzeja Morsztyna (Redivivatus).

Podr. s. 200.

1. Wyjaśnij, na czym polega koncept organizujący cały wiersz.
2. Dlaczego autorzy podręcznika wprowadzili kontekst filozoficzny odnoszący się do prądu filozoficznego, postawy światopoglądowej i zarazem do stylu życia - określanego jako libertynizm?
3. Przydzielone zadanie.

L21 (21 X 2021): Słowa wieloznaczne (treść i zakres znaczeniowy wyrazu, relacje znaczeniowe).

Podr. s. 204.

L22 (21 X 2021): Słowa neutralne i wartościujące.

Podr. s. 207.

P.d. Ćwiczenia pod tekstem Niestatek.

L23 (25 X 2021): Błędny rycerz wśród realiów życia.

Na ocenę: interpretacja wiersza Niestatek. Problem słów neutralnych i wartościujących.

1. Forma gatunkowa powieści Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy (s. 217).
2. Sylwetka Cervantesa (s. 218).
3. Interpretacja fr. tekstu (zad. 1-8, s. 221).

P.d. Wszyscy zad. s. 221.

L24 (26 X 2021): Tragiczna wielkość i patetyczna śmieszność Don Kichote’a.

Na ocenę p.d.

Praca z fr. s. 222.

P.d. S. 224-225.

L25 (28 X 2021): Redagowanie szkicu interpretacyjnego w oparciu o fr. powieści Miguela Cervantesa.

Zad. s. 224-225 - pole dla aktywnych.
S. 225, zad. 13 - przygotowanie do p.d.

L26 (28 X 2021): Sarmacki system wartości.

1. Definicja sarmatyzmu (s. 226).
2. System wartości szlachty sarmackiej (filary państwa).
3. Koncepcja mesjanizmu sarmackiego.
4. Pamiętnik jako gatunek.
P.d. 230, parzyści - parzyste, itd..

L27 (2 XI 2021): Cechy gawędy i inne wyznaczniki stylu Pamiętników Jana Chryzostoma Paska.

Spr. p.d. zad. s. 230.

P.d. Zad. od. 9. s. 230.

L28 (4 XI 2021): Sarmata wobec Innego i nieznanego.

Podr. s. 231.

Podstawowym celem lekcji jest odniesienie się do problemu tkwiącemu w pytaniu, czy Pasek jest megalomanem i ksenofobem, czy też tego rodzaju postaw nie można mu zarzucać.

L29 (4 XI 2021): Jak sprawić, by inność nie stała się obcością? Wypowiedź argumentacyjna.

S. 233, zad. 13.

P.d. Dokończyć wypowiedź argumentacyjną.

Wypożyczyć Skąpca Moliera.

L30 (8 XI 2021): Klucze do kultury baroku (podsumowanie).

Praca nad obrazami s. 234-235. Uczniowie mają za zadanie charakteryzować barok w oparciu o wnioski z interpretacji obrazów. Przygotowują wypowiedź ustną. W czasie jej prezentacji mogą patrzeć tylko na obrazy, na tekst - nie (książka ma być odsunięta na taką odległość, by tekstu nie widzieć).

P.d. Trzy pierwsze sceny aktu I Skąpca Moliera.

L31 (9 XI 2021): Skąpiec Moliera jako komedia charakterów.

1. Kontekst historyczny i kulturowy (s. 236).
2. Komedia jako gatunek.
3. Odmiany gatunkowe komedii.
4. Rodzaje komizmu.
5. Sylwetka Moliera (s. 237).
6. O mieszczaństwie XVII wieku w kontekście obrazu Vermeera Kobieta ważąca perły (s. 237).
7. Praca z fr. sceny 1. aktu I (s. 239-240, zad. 1, 7, 12).

P.d. Obowiązuje całość lektury Skąpiec, ale sprawdzian (c.d.) będzie z aktu I i II.

L32 (15 XI 2021): Komizm postaci tytułowej Skąpca Moliera.

Kartkówka z treści:
A - W jaki sposób Frozyna próbowała pozyskać Harpagona, czy jej się to udało i jak skończyła się cała sytuacja?
B - W jaki sposób i od kogo Kleant próbował pożyczyć pieniądze, do jakiej sytuacji doszło i jak ta historia się zakończyła?

Praca z grupach:
1. Jaką rolę odgrywa komizm w tekstach kultury? Omów zagadnienie w oparciu o Skapca i przydzielony fragment (nr 1 - akt I, nr 2 - akt II, nr 6 - akt I itp.).
2. W jaki sposób komizm jest osiągany?

Wnioski dotyczące roli komizmu:
1. Akt I, sc. 3 (Harpagon o oczach, które śledzą wszystko, co robię, pożerają wszystko, co posiadam i myszkują na wsze strony, czyby się nie udało czegoś złasować) - komizm słowny (metafora oczu pożerających wszystko, w połączeniu z komizmem charakteru; te dwa czynniki łączy karykaturalizacja, która obnaża osobowość Harpagona, jego obsesje i nieustanne lęki).

L33 (16 XI 2021): Dramat pewnej wady.

Podr. s. 241.
Omówiono zadania z zadań jawnych CKE.

Zad. s. 244 nieparzyste z zakresu 1-8 (nieparzyści, parzyści), nr 1-9 zad. 9, 10-18 zad. 10, 19-28 zad. 11.

L34-35 (18 XI 2021): Praca klasowa - renesans, barok (interpretacja, problemy, pojęcia).

L36 (22 XI 2021): Skąpstwo i jego ujęcia w różnych w tekstach kultury.

W oparciu o p.d.: zad. s. 244 nieparzyste z zakresu 1-8 (nieparzyści, parzyści), nr 1-9 zad. 9, 10-18 zad. 10, 19-28 zad. 11.
Analiza kontekstu literackiego s. 241 (postać króla Midasa w mitologii, ...).

1. Postać króla Midasa - konsekwencje chciwości.
2. Judasz i motywy jego zdrady oraz jej skutki.
3. Sylwetki Rejenta Milczka i Cześnika Raptusiewicza - relacja: ojcowie - dzieci.
4. Ebenzer Scrooge z Opowieści wigilijnej Dickensa - przemiana bohatera.

P.d.
1. Punkty jak wyżej.
2. S. 244 - wszystkie zadania do rozliczenia.

L37 (23 XI 2021): Analiza tekstu nieliterackiego (J. Tazbir, Kontrreformacja w Polsce).

Podr. s. 248. Do zad. 4., częściowo zaczęte zad. 6.

L38 (29 XI 2021): Wnioski z analizy pracy klasowej (renesans - barok).

L39 (30 XI 2021): Tworzenie własnego tekstu - wypowiedź ustna w oparciu o tekst poetycki.

Podr. s. 253.

L40 (2 XII 2021): Tworzenie własnego tekstu - wypowiedź ustna w oparciu o tekst związany z nauką o języku.

Podr. s. 255.

L41 (2 XII 2021): Epoka rozumu - wprowadzenie do oświecenia.

Podr. s. 260.

P.d. Zapoznać się z tekstem Immanuela Kanta. Zad. 1. i 2. (dla ochotników 11). s. 263.

L42 (6 XII 2021): Filozofia Immanuela Kanta i wielkie idee oświecenia.

Spr. p.d. zad. 1. i 11. s. 26.
Podr. s. s. 264.

Kontekst współczesny - muzyczny (raperski) - dotyczący samodzielności myślenia, dojrzałości.
Raper Szczyl: "Stado otępiałych owiec pójdzie za wszystkim".

Taka jest większość ludzi. Jeśli coś jest modne, to będą za tym podążać. Jeśli popularna jest medytacja albo joga, to tym się będą zajmować. Można im wrzucić każdą wartość, a oni ją przyjmą. Teraz na fali jest egocentryzm, wszyscy skupiają się na sobie. Niedługo pójdą gdzieś indziej.
      Chciałbym, żeby ludzie ruszyli głowami i odważyli się na swoje przemyślenia. Myśli są nasze, mogą zostać w głowach i nie musimy ich wypowiadać. Czasem nawet to szkodliwe... Żyjemy w świecie, w którym wszystko oburza. Zmiękliśmy. Jesteśmy rozczuleni. Internet na tym żeruje.

Materiał z Onetu: Raper Szczyl i jego przemyślenia

P.d. S. 263:
1.
a) zad. 6 - numery 1-5,
b) zad. 7 - numery 6-10,
c) zad. 8 - numery 11-15,
d) zad. 9 - numery 16-20,
e) zad. 10 - numery 21-do końca.
2. Do wyboru jedno zadanie z zakresu 12-14.

L43 (7 XII 2021): Obyczaj sarmacki w krzywym zwierciadle (Ignacy Krasicki, Pijaństwo).

1. Sylwetka Ignacego Krasickiego (podr. s. 277).
2. Satyra jako gatunek.
3. Praca z tekstem (s. 278).

P.d. Zad. 1-4 s. 281; zad. 5-8 (parzyści - parzyste itd.), 9-11: jedno wybrane.

L44 (9 XII 2021): Charakterystyka Polaków w piosence Wojciecha Młynarskiego W Polskę idziemy.

Podr. s. 282 oraz wykonanie piosenki przez Wiesława Gołasa: Wiesław Gołas W Polskę idziemy....

W czym tekst Wojciecha Młynarskiego jest podobny do satyry Pijaństwo Ignacego Krasickiego, a czym się różni?

L45 (9 XII 2021): Zaakceptować władzę? Ignacy Krasicki, Do króla.

Podr. s. 284.

P.d. S. 287, zad. 4, 5, 8, 11.

L46 (13 XII 2021): Jaki obraz życia XVIII-wiecznej szlachty wyłania się z satyr Ignacego Krasickiego?

Podr. s. 287 - zadania analogiczne jak w temacie.

P.d. Poszukać jakiegoś tekstu z "Monitora" lub "Zabaw Przyjemnych i pożytecznych".

L47 (14 XII 2021): Hymn młodych patriotów (Hymn do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego).

Podr. s. 288. Zad, 1-5 z analizy s. 289.

P.d. S. 289, zadania z interpretacji i jedno wybrane z wartości i postaw.

L48 (16 XII 2021): Stylizacja językowa - rodzaje stylizacji.

Podr. s. 291.

L49 (16 XII 2021): Analiza stylu Monachomachii Ignacego Krasickiego.

Podr. s. 292.

L50 (20 XII 2021): Informator maturalny 2023 - analiza zawartości - egzamin ustny.

Informator maturalny 2023

Matura 2023 - egzamin ustny - prezentacja PP

P.d. Przygotować wybrane zadanie z grupy zadań jawnych. Link poniżej.

LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ

L51 (21 XII 2021): Informator maturalny 2023 - analiza zawartości - egzamin pisemny.

Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PP

L52 (3 I 2022): Miłość idealna w sielankach Franciszka Karpińskiego.

1. Sylwetka Franciszka Karpińskiego - wielbiciel prowincji (s. 296).
2. Kontekst literacki - sentymentalizm, równoległy do klasycyzmu prąd literacki i kulturowy oświecenia.

Zadania do podanych wyżej punktów:
1. Któremu nurtowi sentymentalizmu bliższy jest Karpiński: sentymentalizmowi dworskiemu czy prowincjonalnemu?
2. Sporządź wykaz cech sentymentalizmu.
3. Czym się różni sentymentalizm od klasycyzmu?

L53 (4 I 2022): Interpretacja wiersza Do Justyny. Tęskność na wiosnę Franciszka Karpińskiego.

S. 301. Zad. z analizy.

P.d. Zad. z interpretacji s. 302 oraz 10 - parzyści, 11 - nieparzyści.

L54 (10 I 2022): Poetyka barokowa w oświeceniowej Pieśni o narodzeniu Pańskim Franciszka Karpińskiego.

Uwaga! Praca klasowa z oświecenia - 20 stycznia.

1. Kwestia tytułów (Bóg się rodzi).
2. Forma gatunkowa - kolęda: trzy tematy kolęd (s. 303).
3. Kontekst religijny i patriotyczny.
4. Tonacja poloneza (s. 304).
5. Interpretacja Pieśni o narodzeniu Pańskim (zad. analityczne 1-5, s. 305.

P.d.
Zad. z interpretacji, s. 305.

L55 (11 I 2022): Wizja człowieka i jego losu oraz obraz Boga w Pieśni porannej i Pieśni wieczornej Franciszka Karpińskiego.

Na ocenę zad. z interpretacji s. 305.
Realizacja tematu lekcji:
1. Jaki obraz Boga wyłania się z utworu? Swobodne wypowiedzi.
2. Zad. z analizy s. 306.

P.d.
Zad. z interpretacji i z wartości i postaw s. 307. Również problem powiązania patriotyzmu z pieśniami.

L56 (13 I 2022): Główne idee oświecenia - podsumowanie.

Podr. s. 308-309.

Jakie znaczenie mają dla współczesnego człowieka idee oświeceniowe? Które z nich są ważne dla Ciebie osobiście? Uzasadnij swoją odpowiedź. Zredaguj wypowiedź argumentacyjną:
a) w formie ustnej (przygotuj punkty lub mapę mentalną),
b) w fomie pisemnej.

L57 (13 I 2022): Liberalizm i patriotyzm Stanisława Staszica.

Podr. s. 310.

Ważniejsze cytaty z Powszechnej deklaracji praw człowieka przyjętej przez ONZ w 1948 roku (s. 312).
S. 312, zad. 1.

P.d. W dalszym ciągu obowiązuje zadanie z L56 w formie ustnej lub pisemnej.

L58 (17 I 2022): Wymagania do sprawdzianu z oświecenia.

1. Nazwa epoki, czas trwania w Polsce i w Europie.
2. Wielkie idee oświecenia (6).
3. Cechy klasycyzmu i sentymentalizmu. Przedstawiciele tych nurtów.
4. Cele oświeceniowego klasycyzmu w architekturze i sztuce (R).
5. Środki stylistyczne i ich funkcje w Hymnie do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego.
6. Satyry Ignacego Krasickiego (obraz obyczajowości, satyra jako gatunek - jej cechy).
7. Wypowiedź argumentacyjna dotycząca zagadnień związanych z oświeceniem (np. oświeceniowe podejście do patriotyzmu, rola kluczowych kierunków oświecenia - klasycyzmu i sentymentalizmu - jeśli chodzi o ich propozycje dla człowieka).
8. Pojęcia stylu językowego i stylizacji.

Podano L59. P.d. s. 324.

L59 (18 I 2022): Analiza tekstu nieliterackiego (Jan Kott, Gorzki Krasicki).

Podr. s. 324.


P.d. Tekst Witkowskiej i wszystkie zadania.

L60-61 (20 I 2022): Sprawdzian z oświecenia.

R O M A N T Y Z M

L62 (24 I 2022): Romantyzm, czyli inna nowoczesność.

Rozliczenie zadań s. 14.
1. Główne idee romantyzmu: (s. 11).
a) naród,
b) indywidualizm,
c) irracjonalizm (metafizyka),
d) ludowość,
e) historyzm,
f) orientalizm.
P.d. Czego się spodziewasz po romantyzmie, patrząc na Domek Murgrabiego w parku Arkadia w Nieborowie? (s. 9)

L63 (25 I 2022): Poezja romantyczna wobec klasycznej.

1. Program literatury romantyzmu w opozycji wobec klasycyzmu (s. 15).
2. Pokolenie burzy i naporu. 3. Zad. 1-4, s. 17.
P.d. Zad. 5, 7, s. 17.

L64 (27 I 2022): Tajemniczy buntownik - Giaur Byrona.

Podr. s. 34.

1. Bohater bajroniczny:

L65 (27 I 2022): Giaur jako powieść poetycka.

1. Cechy powieści poetyckiej (s. 39).
2. Kontekst kulturowy.
3. Interpretacja początku fragmentu (s. 40).

II P Ó Ł R O C Z E

L66 (14 II 2022): Problem zemsty w kontekście kulturowym (Giaur Byrona).

Uwaga! Wnioski z analizy pracy klasowej z oświecenia 21 lutego, czyli po nauczaniu zdalnym. Termin poprawy ...
Informacja o zaliczaniu nieobecności za styczeń.

Cel lekcji:
Zredagowanie wypowiedzi dotyczącej kulturowych okoliczności zemsty Giaura (problem różnic, stosunek do Innego, przyczyny i skutki). Udział w dyskusji klasowej.

Kryteria sukcesu:
1. Przedstawiam okoliczności zemsty Giaura (na kim się mści, dlaczego, jakie są skutki).
2. Potrafię omówić problem różnic kulturowych, jeśli chodzi o stosunek mężczyzn do kwestii zemsty.
3. Zabieram głos w dyskusji na temat: Czy można mścić sie na Innym, jeśli nie zna on naszego systemu wartości?.
4. Ustosunkowuję się do problemów moralnych wynikających z pytania postawionego z punkcie 3. i oceniam zasadność tego pytania.

Kryterium nr 3 oparte na zad. 8., s. 42.

P.d. Istnieje możliwość wykonania zadania projektowego Bliski Wschód w kulturze europejskiej.

L67 (15 II 2022): Młodość - czas samopoznania (motyw dziecka w dorosłym).

Cel lekcji:
Sformułowanie wniosków z interpretacji fragmentów Cierpień młodego Wertera Johanna Wolfganga Goethego zawierających motyw dziecka. Rozumienie kontekstów (kulturowego, psychologicznego, społecznego i biograficznego) wpływających na ukształtowanie się w powieści epistolarnej Goethego obrazu obecności dziecka w dorosłym.

Kryteria sukcesu:
1. Rozumiem przyczyny, jakie spowodowały zainteresowanie artystów motywem dziecka.
2. Wyjaśniam wzorzec puer-senex ('dziecko-starzec'), dający wyraz przekonaniom romantyków na temat roli dziecka w świecie wymagającym zmian.
3. Opisuję sytuację społeczną Wertera i jego przeżycia psychiczne po wyproszeniu z towarzystwa (znam powody tej sytuacji).
4. Przedstawiam punkt widzenia Wertera na temat obecności dziecka w dorosłym i preferowanego modelu dążenia do szczęścia. Oceniam ten punkt widzenia.
5. Wyjaśniam pojęcie werteryzm.

Ad. 1. Dziecko stało się zauważalnym bohaterem literackim. Artyści dostrzegali w dziecku duży potencjał: wyobraźnię, wrażliwość, poczucie dziecięcej wolności rozumianej jako nieliczenie się z konwenansami.

Ad. 2. Ceni się dojrzałość młodych i umiejętność odnajdywania dziecka w dorosłym.
Dzieci cechują:
- autentyczność,
- szczerość,
- naturalność w przestrzeni społecznej (nie grają żadnych ról, nie udają, chyba że w ramach dziecięcej zabawy)
- jednocześnie dzieci postrzegane są jako istoty: słabe, kruche, zagrożone z różnych stron (choroby, śmierć - duża śmiertelność) - ale dzięki tej sytuacji mogą one inaczej niż dorośli patrzeć na świat i dostrzegać w nim nowe aspekty,
- z powyższego punktu wynika, że motyw dziecka przynosi skojarzenia z przemijalnością ludzkiego życia,
- dziecko łatwiej komunikują się z tym, co Boskie, z "tamtą stroną" (widać to w balldzie Goethego).

Omówiono kryteria: 5,

S. 46, zad. 4. (wszyscy), zad. 8. (parzyści) i 9. (nieparzyści)

L68 (17 II 2022): Miłość w Cierpieniach młodego Wertera Goethego.

Podr. s. 47.

P.d. Wszystkich obowiązuje interpretacja (zad. 4-6). Następnie wybieramy: zadania z wartości i postaw (7-9, wszystkie) lub wypowiedź pisemną (zad. 10).

L69 (18 II 2022): Co w postawie Wertera jest warte naśladowania, a co należy zanegować? Wypowiedź argumentacyjna.

Podr. s. 50.

POWRÓT DO NAUKI STACJONARNEJ

L70 (21 II 2022): Wnioski z analizy sprawdzianu z oświecenia - informacja zwrotna.

Przedstawienie pracy wynikającej z tematu ostatniej lekcji.

P.d. S. 53, zad. 1.

L71 (22 II 2022): Romantyczna wizja natury w powieści epistolarnej Goethego.

Podr. s. 51.

Zad. 1, 2, 3,

Dla chętnych zadanie projektowe s. 53.

Na piątek: wybór fragmentu, którego do tej pory nie było.
1. Zatytułuj fragment.
2. Omów jego problematykę, wskazując na zasadniczy problem.
3. Wskaż dominujący środek stylistyczy i określ jego funkcje.
P.d. Obowiązują wszystkie zad. s. 53 (z wyjątkiem 10.).

L72 (24 II 2022): Powieść w listach (powieść epistolarna) jako sposób przedstawienia problemów egzystencjalnych bohatera.

1. Co chciał uzyskać Goethe poprzez wybór takiej formy gatunkowej jak powieść epistolarna?
2. Wskaż nadawców i odbiorców listów w analizowanym utworze. Co zwraca uwagę w tym przypadku?
Podr. s. 54.

P.d. Zad. s. 56.

L73 (25 II 2022): Praca nad wybranymi fragmentami powieści epistolarnej Cierpienia młodego Wertera Goethego.

Fr. 26 października, s. 61.
1. Propozycja tytułu: Vanitas / Kim jesteśmy dla innych?
2. Werter jest u Lotty, do której przyszła akurat przyjaciółka. Przeszedł do innego pokoju i słyszał rozmowę. Zwrócił uwagę na motyw jakiejś chorej kobiety (przyjaciółki rozmawiających) i zauważył, że o tej umierającej osobie mówią z wielką obojętnością. Uświadomił sobie, że gdyby opuścił miejsce, w którym się znajduje, to jego przyjaciele zapewne nie odczuliby braku, a jeśli już po poczucie straty byłoby bardzo krótkotrwałe.
3. Ważną rolę odgrywają pytania retoryczne, wyrażające przede wszystkim wątpliwość, czy po odejściu kogoś poczucie straty u przyjaciół trwałoby długo i czy w ogóle by się pojawiło.

P.d.
Fr. 15 listopada, s. 63.
Fr. 15 listopada, s. 63.
1. Być albo nie być.
2. Motywy religijne (kielich goryczy, Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił).
3. Nawiązania biblijne i literackie (Hamlet Szekspira).

L74 (28 II 2022): Motyw Fausta w kulturze: od pierwowzoru do ujęcia w dziele Faust Johanna Wolfganga Goethego.

Spr. p.d. Fr. 15 listopada, s. 63.
Burza mózgów: Jak człowiek może poznać świat w sposób najbardziej zbliżający go do prawdy?
U źródeł tekst oraz kontekst literacki i kulturowy (s.57).
Nawiązania do postaci Fausta (s. 59).
Rozpoczęcie pracy z tekstem (s. 60, wersy 1-17).

P.d. S. 60, analiza fr. s. 58 (pytania mogą być pomocne).

L75 (1 III 2022): Faust Goethego - dramat o klęsce rozumu.

Spr. p.d. S. 60, zad. 4-7.

L76 (10 III 2022): Cierpienie kobiety w Fauście Goethego.

Podr. s. 61.

P.d. Nr 1-10, fr. s. 62, 11-20 s. 63, 21-28 s. 64-65.

L77 (11 III 2022): Kobiety cierpiące z miłości (zadanie projektowe).

Dokończenie s. 64-65 wg przydziału.

Uzupełnienie:
- autocharakterystyka Mefistofelesa (PIW, tłum W. Kościelski, Warszawa 1967, s. 78-79.

Szczegóły: ZADANIE PROJEKTOWE s. 65.

L78 (14 III 2022): "Stare" i "nowe" w Odzie do młodości Adama Mickiewicza.

1. Kontekst ideowy i biograficzny (s. 66).
2. Forma gatunkowa.
3. Biografia Adama Mickiewicza (s. 67).
4. Interpretacja tekstu - zad. s. 70.

P.d. Praca wg przydziałów - s. 70 (zob. wydruk listy).

L79 (15 III 2022): Co może młodość? Oda do młodości Adama Mickiewicza.

Prezentacja przydzielonych zadań w czterech grupach.
Karta pracy - cytaty komentarze.

L80 (17 III 2022): Oda do młodości - między klasycyzmem oświeceniowym a romantyzmem.

Podr. s. 67.

L81 (18 III 2022): Oda - dialog z tradycją (Friedrich Schiller, Do Radości).

Jaka wizja świata zastanego i projektowanego wyłania się z Ody do młodości Adama Mickiewicza? Podr. s. 72.

P.d. Po jednym zadaniu z każdego zakresu. Zamiast 12. i 13. moża dobrać po zadaniu z interpretacji lub wartości i postaw.

L82 (21 III 2022): Bohaterowie romantyczni - ich losy i system wartości. Podr. s. 74. Praca w grupach. Każda z grup przygląda się wskazanemu lub wybranemu bohaterowi i patrzy na niego z różnych perspektyw (romantyzmu, współczesności, skuteczności, psychologii, ...).

L83 (22 III 2022): Romantyczność Adama Mickiewicza - manifest polskiego romantyzmu. Podr. s. 76.

1. Ballada jako gatunek.
2. Kontekst historycznoliteracki.
3. Rok 1822, pierwszy tom Poezji, a w nim zbiór pod tytułem Ballady i romanse.
P.d. Obowiązują wszystkie zadania 1-10, 11 - nieparzyści, 12 - parzyści.

L84 (24 III 2022): Romantyczna wrażliwość w czasach wojny (Władysław Broniewski, Ballady i romanse, Krzysztof Kamil Baczyński, Romantyczność).
Podr. s. 81.

P.d. Przemyśleć wiersz Baczyńskiego. Obowiązują zadania jawne CKE - jak na lekcji.

L85 (25 III 2022): Natura i historia w balladzie Świteź Adama Mickiewicza.
Podr. s. 85.

P.d. S. 90, zad. 4, 6, 8, 11.

L86 (28 III 2022): Ludowy kodeks moralny (Lilije Adama Mickiewicza).
O.u.
1. Przedstaw wydarzenia ukazane w balladzie Świteź i wyjaśnij, z którymi kontekstami można je wiązać.
2. Wykaż związek ballady z legendą.
3. Jaką rolę odgrywa w utworze przyroda i w jaki jest przedstawiana?

Realizacja tematu lekcji:
1. Ludowy kodeks moralny (s. 91).
2. Kontekst hitoryczny - wyprawa Bolesława Śmiałego na Kijów i powrót (zemsta na żonach rycerzy).
3. Kontekst jezykowy - stylizacja środowiskowa, nobilitacja potocyzmów.
4. Praca z tekstem - zad. s. 97.

P.d. S. 97, zad. 10, 11, 12.

L87 (29 III 2022): Motyw kary i rola fantastyki w balladach Adama Mickiewicza.
Podano L88, wiersz Śmierć.

L88 (31 III 2022): Nawiązania do ballad Mickiewicza (Bolesław Leśmian i Julian Tuwim).
Podr. s. 98. Zad. 1-7 s. 100 (z wyjątkiem 8.).

L89 (1 IV 2022): Natura w literaturze romantycznej (zadanie projektowe).
Podr. s. 53. Prezentacja: MK, OS.

Podano L90. Zrobiono pkt 1 i 2. Zaczęto zad. 1 i 2 s. 120.

L90 (4 IV 2022): Antynomie miłości romantycznej (Dziady, część IV Adama Mickiewicza).
Podr. s. 118.

1. Czas powstania i okoliczności towarzyszące pracy nad IV i II częścią Dziadów (śmierć matki Barbary z Majewskich w 1820, nieszczęśliwa miłość do Maryli Wereszczakówny).
2. Kontekst kulturowy - obrzęd dziadów (prasłowiański) kultywowany przez białoruskich chłopów jak źródło inspiracji do napisania II części Dziadów.
3. Zad. 1. i 2. (zaczęto), s. 120.

P.d. Zad. do 8. s. 120.

P.d. na poniedziałek 11 III 2022.
Adam Mickiewicz, Dziady część II - zadania jawne CKE:
1. Sprawiedliwość i moralność w kulturze ludowej. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów część II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. (Numery 1-9)

2. Relacje między światem realnym i fantastycznym. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów część II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. (numery 10-18)

3. Kara za popełnione winy jako podstawa sprawiedliwości ludowej. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów część II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. (19-28)

Wypowiedź argumentacyjna dłuższa w oparciu o plan wypowiedzi w punktach.

Podano L91, zad. 1-6 s. 123 (parzyści - parzyste, nieparzyści - nieparzyste).

L91 (7 IV 2022): Erotyki Adama Mickiewicza (Niepewność, Dobranoc).
Podr. s. 121.
Zad. problemowe nr 1. Adam Mickiewicz po oskarżeniu za udział w spisku filomatów i filaretów został skazany na zesłanie w głąb Rosji, gdzie przebywał w latach 1824- 1829. Czy zgadzasz się z tezą jego biografa (Roman Koropeckyj), że pobyt w Rosji był najszczęśliwszym okresem w życiu. Uzasadnij swoje zdanie.

Zad. problemowe nr 2. Dlaczego w polskich sylabotonikach występują najczęście trocheje i amfibrachy? Udowodnij najpierw prawdziwość tej tezy.

S. 123, zad. 5. i 6.

Marek Grechuta, Niepewność do słów Adama Mickiewicza

P.d. Interpretacja wiersza Dobranoc. Które z zadań (s. 124) było pomocne?

L92 (8 IV 2022): Miłość romantyczna w popkulturze.
Podr. s. 125.

Stare Dobre Małżeństwo, Z nim będziesz szczęśliwsza do słów Edwarda Stachury

Myslovitz, Chciałbym umrzeć z miłości do słów Przemysława Myszora

Myslovitz & Edyta Bartosiewicz, Chciałbym umrzeć z miłości do słów Przemysława Myszora

S. 128, zad. 4-6.

P.d. S. 128, zad. 7.

L93 (11 IV 2022): Samotność poety (Adam Mickiewicz, Stepy akermańskie i Burza).
Sprawdzenie przede wszystkim zad. 7, s. 126 - nawiązania do toposu miłości romantycznej u Stachury i Mysztora.

1. Sonet jako gatunek (s. 129).
2. Kontekst biograficzno-podróżniczy.

Dlaczego sonet Stepy akermańskie nie pasuje do całego cyklu? Praca z mapą.

Omówienie pierwszej strofy - linia prosta - step, linia falista - ocean.

P.d. Zad. 1-6, s. 130.

L94 (12 IV 2022): Związki między historią a naturą w legendzie historycznej naszego regionu (zadanie projektowe).
S. 90 zad. 12 - prezentacja multimedialna grupy.

L95 (21 IV 2022): Motyw samotności w Sonetach krymskich Adama Mickiewicza i w innych tekstach kultury.
Lekcja skrócona z powodu wyjazdu promocyjnego.

Dokończenie interpretacji sonetu Stepy akermańskie (s. 130).
Praca nad sonetem Burza s. 131.

P.d. Redagowanie wypowiedzi dotyczącej tematu (w wybranej formie).

L96 (22 IV 2022): Historiozofia w scenerii Orientu (Adam Mickiewicz, Bakczysaraj).
1. Kontekst historyczny - Chanat Krymski i jego upadek (s. 133).
2. Pojęcie historiozofia.

P.d. Zad. z interpretacji s. 134-135.

L97 (25 IV 2022): Literackie ujęcia natury (Bakczysaraj w nocy Adama Mickiewicza).
Podr. s. 135.

Wymagania do sprawdzianu obejmującego poezję Adama Mickiewicza:
1. Interpretacja wierszy omawianych na lekcjach (w przypadku sonetów również utworów nieomawianych).
2. Redagowanie wypowiedzi argumentacyjnej dotyczącej zagadnień związanych z poezją Mickiewicza, ale bez możliwości korzystania z tekstu.
3. Wprowadzanie właściwych kontekstów (dotyczy punktu 1. i 2.), ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu biograficznego. Zad. z analizy; zad. z interpretacji na kartkach w trzech grupach.

1. Notatka interpretacyjna na kartkach (wg podziału na trzy grupy).
Zad. 4. s. 136. Kim jest osoba mówiąca?
- uważny obserwator, dostrzegający detale lokalnego kolorytu, dobrze znający leksykę opisującą przestrzeń krymską,
- opisuje bardzo szczegółowo Bakczysaraj, czyli stolicę chanów krymskich Girejów,
- biorąc pod uwagę kontekst biograficzny, widać wyraźnie, że podróż Mickiewicza na Krym wywołała fascynację tą przestrzenią - osoba mówiąca przeżywa wręcz stany ekscytacji.

Zad. 5. s. 136. Metafora błyskawic - znaczenia symboliczne.
      Strofa poprzedzająca zawiera obrazy ciemności (czernią się kołem olbrzymy granitu), a ciemność zostaje skojarzona ze złem (Jak szatany siedzące w dywanie Eblisa - Eblis to Lucyfer, wokół którego zgromadzili się szatani odbywający naradę. Również początek ostatniej strofy zawiera metaforę budującą obraz jak w poprzedniej strofie - Pod namiotem ciemności.
      I wówczas pojawia się metafora błyskawicy: niekiedy z ich szczytu / Budzi się błyskawica i pędem farysa / Przelatuje milczące pustnie błękitu. Może ona symbolizować wiedzę, umozliwiającą przynajmniej chwilowe i częściowe zbliżenie siędo prawdy o naturze.

Zad. 6. s. 136. Sens przywołania obrazu orientalnej nocy. Czym ta noc różni się od nocy w Polsce? Czy tylko elementami krajobrazu?
- noc wygląda na Krymie częściowo inaczej niż w Polsce ze względu na elementy krajobrazu, z uwagi na widoczność związaną ze światłem wpływającym na zmysł wzroku (Mickiewicz sugeruje większą gestość krymskiego mroku, pisze też o rubinowych zorzacj, co świadczy o wyjątkowości obrazu nocy),
- odmienna jest akustyka nocy (odgłos izanu, czyli zwoływanie na modlitwę przez muezina - duchownego muzułmańskiego),
- najistotniejsze jest to, że widzenie nocy zależy od podmiotu obserwującego, jego wyobraźni ukształtowanej przez kulturę i wrażliwości oraz doświadczeń.

2. Zad. 7. s. 136. W jaki sposób człowiek postrzega naturę - niezależnie czy przez pryzmat znanej mu kultury?
P.d. S. 136, zad. 7.

L98 (26 IV 2022): Romantyczny pielgrzym (Ajudah Adama Mickiewicza).
Interpretacja sonetu Ajudah. Podr. s. 138.

1. Uczniowie proponują słowa kluczowe (z tekstu i spoza tekstu).
2. Podział wiersza - która część jest nadrzędna (zad. 1. s. 138).
3. Pozostałe zadania z analizy.

Tekst Redaktor Andrzeja Waligórskiego (s. 139) - na rozszerzeniu.

P.d. Zad. z interpretacji i zad. 8. z wartości i postaw, jedno wybrane z zakresu 9-10. s. 138-139.

L99 (28 IV 2022): Powieść poetycka po polsku (Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza).
1. Odmienność problematyki Konrada Wallenroda na tle tematów miłości, przyjaźni, folkloru i piękna orientalnego Krymu (s. 141).
2. Kontekst literacki:
a) praca Mickiewicza nad tłumaczeniem Giaura Byrona,
b) postać Gustawa z IV części Dziadów - romantyczny buntownik przeciw prawom świata i normom społecznym (podobieństwo z Werterem).
c) jakim bohaterem jest Konrad Wallenrod?
- indywidualista,
- samotnik, wyobcowany (wyalienowany) ze społeczeństwa i niezrozumiały dla innych,
- dumny,
- przekonany o własnym geniuszu,
- jego odmienność w stosunku do Gustawa polega na skierowaniu uwagi ku światu zewnętrznemu i innym ludziom, a nie tylko na egotycznym wpatrzeniu w siebie i swoje przeżywanie różnych uczuć,
- jego celem staje się walka o wolność, sprawiedliwość i szczęście dla ludzi, ale w tym celu musi zmienić bieg historii i być gotowym na ofiarę ze swojego życia.

3. Kontekst kulturowy:
a) bard (celtycki poeta, śpiewak, przywódca zbiorowości, w jakiejś mierze kapłan mający dostęp do tajemnic metafizycznych),
b) Mickiewiczowski wajdelota Halban - także śpiewak, podtrzymujący tradycję i obowiązki patriotyczne, wróżbita i zarazem postać znacząca dla społeczności,
c) bard współczesny (twórca offowy, najczęściej gitarzysta, ale zdarza się pianista, podejmujący ważne społecznie i ideowo tematy: Jacek Kaczmarski, Władimir Wysocki, Bob Dylan, ...).

P.d.
1. S. 144, zad. 1 (z zadania wynika, że obowiązuje znajomość treści całego Konrada Wallenroda) - zad. na maj.
2. Przeczytać fr. pt. Uczta od wersu 657 (Wyd. Czytelnik s. 38), ważne: od wersu 711 (słowa Wallenroda).

3. Zad. a analizy i interpretacji s. 144.

L100 (29 IV 2022): Konrad Wallenrod jako bohater bajroniczny.
Na ocenę: s. 144:
Zad. 3. Kim jest Halban i jaką rolę odgrywa a biografii bohatera? - w powiązaniu z zad. 8. Jakie czynniki determinują psychikę i zachowania człowieka - pochodzenie, wychowanie, doświadczenia życiowe? Co jeszcze? Odwołaj się do biografii Wallenroda.
Zad. 4. Jaki stosunek do Wallenroda ma narrator? (wersy 1.-36.) - w powiązaniu z zad. 5. Cechy powieści poetyckiej. - również z zad. 7. Czy Wallenroda można uznać za bohatera bajronicznego (podr. s. 38).
Zad. 6. Czy relację łączącą Konrada z Halbanem można uznać za przyjaźń? Uzasadnij - w powiązaniu z zad. 9. Jak ocenisza zdradę Konrada wobec Krzyżaków, przez których został wychowany jak syn?
Zad. 10. Cz w Twoim życiu jest ktoś taki jak Halban - mistrz, nauczyciel, powiernik? Czy chciałbyś kogoś takiego spotkać? Uzasadnij.

L101 (9 V 2022): W kostiumie historycznym (Konrad Wallenrod).
1. Stosunek romantyków do historii (s. 145).
2. Cechy nowożytnej powieści historycznej (w oparciu o podr. zredagować podpunkty o objętości do 5 wyrazów).
3. Kontekst historyczny powieści peotyckiej Mickiewicza:
a) czasy działania autentycznego wielkiego mistrza zakonu krzyżackiego Konrada von Wallenrode (1391-1393) - założenie Mickiewicza (litewski patriota, celowo źle prowdzący wyprawy wojenne),
b) Walter Alf wzorowany na postaci Herkusa Monego (syn pruskiego możnowładcy, oddany Krzyżakom jako zakładnik, przez kształcony i ćwicony, zbiegł do ojczyzny i dowodził powstaniem Prusów przeciw zakonowi krzyżackiemu) P.d.
1. Czy Konrad Wallenrod jest powieścią historyczną według założeń Waltera Scotta? (zad. 9, s. 150).
2. Zadania z analizy, s. 150.

L102 (10 V 2022): Praca klasowa - poezja Adama Mickiewicza.
L103 (13 V 2022): Czy Konrad Wallenrod jest powieścią historyczną według założeń Waltera Scotta?
P.d. 1) Zad. 5, 7,8, s. 150).
2) Znajomość treści fr. s. 152-154.

L104 (16 V 2022): Patriotyzm na miarę czasów (Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza).
W ramach sprawdzenia p.d. uczniowie sami redagują pytania, jakie chcieliby otrzymać od nauczyciela w celu sprawdzenia znajomości treści i problematyki fragmentu s. 152-154.

1. Przyczyny radykalizacji poglądów politycznych Mickiewicza (s. 151).
2. Znaczenie motta zaczerpniętego z traktatu Książę Machiavellego.
3. Kontekst biblijny - Konrad porównujący siebie przed śmiercią do Samsona (Księga Sędziów).
4. Życie pośmiertne Konrada Wallenroda - Słowo stało się ciałem, a Wallenrod - Belwederem.
5. Praca z tekstem s. 152 (zadania z analizy s. 155: 1-5).

P.d.
1. S. 155, zad. z analizy i interpretacji.


L105 (17 V 2022): Różne oblicza tragizmu.
Sprawdzenie z ostatniej lekcji:
1. Sens wynikający z motta.
2. Jaką rolę może odgrywać poezja? Na podstawie wypowiedzi Halbana w Pieśni Wajdeloty (s. 152). Wyjaśnij również przyczynę decyzji Halbana, by nie popełniać samobójstwa razem z Konradem.
3. Na czym polega podobieństwo między Wallenrodem a Samsonem, a gdzie tkwi różnica?
4. Wyjaśnij sens zdania o Życiu pośmiertnym Konrada Wallenroda - Słowo stało się ciałem, a Wallenrod - Belwederem.
5. Co Konrad proponuje Aldonie (Pustelnicy) i jak ona reaguje na tę propozycję? (fr. cz. VI Pożegnanie, s. 76-77).

Realizacja tematu lekcji
W oparciu o zad. 14. i 15. s. 155.
Karty pracy (tekst Stefana Chwina Ethos rycerski wobec "ethosu walki".

L106 (19 V 2022): O miłości niemożliwej (Walter Alf i Aldona).
Podr. s. 156.

P.d. S. 159, zad. 1-8, parzyści parzyste, nieparzyści - nieparzyste.

L107 (20 V 2022): Analiza języka Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza (karty pracy - ćwiczenia).
P.d. Losy Konrada Wallenroda w kilkunastu punktach.

L108 (23 V 2022): Wnioski z analizy pracy klasowej (poezja Adama Mickiewicza).
Na ocenę:
1. Losy Konrada Wallenroda w kilkunastu punktach ukazujących najważniejsze wydarzenia.
2. Tragizm Konrada a tragizm nowożytny.

Omówienie sprawdzianu.

Uwaga! Na jutro III część Dziadów Adama Mickiewicza.

L109 (24 V 2022): Polski arcydramat romantyczny - III część Dziadów Adama Mickiewicza.
1. Czas i miejsce powstania Dziadów drezdeńskich (s. 160).
2. Obrzęd dziadów - wyraz kultu zmarłych.
3. Cechy dramatu romantycznego.
4. Sceniczność czy asceniczność dramatu romantycznego? Na czym polegały problemy oraz jak zostały przezwyciężone?
5. Budowa dramatu (uwagi o przedmowie i dedykacji).

P.d. Budowa całości - najważniejsze elementy scen.

L110 (26 V 2022): Budowa III części Dziadów oraz rola płaszczyzn: realistycznej i fantastycznej.
P.d. S. 164, zad. 6, 9, 10.

L111 (27 V 2022): Środowisko patriotów w III części "Dziadów" Adama Mickiewicza.
Podr. s. 166.
Omówiono s. 166 podr. oraz początkowy fr. wypowiedzi Żegoty (s. 98 tekstu) oraz Tomasza (99 s. tekstu).

L112 (30 V 2022): Opowieść Jana Sobolewskiego ze Sceny I III części Dziadów w kontekście martyrologii i mesjanizmu.
Podr. s. 167, zad. s. 170 / Tekst s. 104 i dalej (wersy 198-288).
Redagowanie planu dekompozycyjnego wypowiedzi.

L113 (31 V 2022): Kto i o czym rozmawia w salonie warszawskim? Historia Cichowskiego.
Prezentacja planu dekompozycyjnego - na jego bazie wypowiedź o martyrologii i mesjanizmie.

Podr. s. 168. L114 (2 VI 2022): Lojaliści i zdrajcy w III części Dziadów.
Podr. s. 171.

P.d. Po jednym zadaniu z analizy, interpretacji i wartości i postaw lub wypowiedź pisemna (s. 174).

L115 (3 VI 2022): Obraz otoczenia Nowosilcowa w kontekście sceny VIII i w odniesieniu do sceny IX.
Sprawdzenie p.d.

Praca w grupach:
1. Sylwetka bohatera i obraz jego relacji z Nowosilcowem oraz stosunek do innych ludzi.
W przypadku grupy 5. zadanie 1. ma inną postać:
1. Sylwetka Nowosilcowa i obraz jego relacji z otoczeniem.
W przypadku grupy 6. zadanie 1. ma inną postać:
1. Nowosilcow wobec Rollisonowej i Kmitowej.
2. Jak ta sylwetka jest kreowana (za pomocą jakich środków językowych i sytuacji dramaturgicznych)?
3. Jak ta postać jest oceniana (z czyjego punktu widzenia i za pomocą jakich środków oraz sytuacji)?
4. Jaki jest dalszy los tych postaci?

Grupa 1. - Doktor
Grupa 2. - Pelikan
Grupa 3. - Bajkow
Grupa 4. - Sekretarz i Lokaj
Grupa 5. - Nowosilcow i otoczenie
Grupa 6. - Nowosilcow wobec Rollisonowej i Kmitowej.

L116 (6 VI 2022): Funkcje fantastyki w III części Dziadów.
Kontynuacja prezentacji grup. Na koniec grupy odnoszą się do tematu lekcji.

L117 (7 VI 2022): Interpretacja fragmentów lirycznych sceny I III części Dziadów.
1. Pieśń bluźniercza Jankowskiego (s. 109, w. 358-373).
2. Pieśń Feliksa (s. 111, w. 419)).
3. Pieśń zemsty Konrada (s. 113, w. 462)).
4. Mała improwizacja (s. 113, w. 484)).

Zadania do analizy i interpretacji tekstów:
1. Problem - przesłanie.
2. Dominujący środek - jego funkcja.
3. W jaki sposób podany fragment wiąże się z problematyką całego utworu?

Przydziała zadań: WLJZ (wiosna, lato, jesień, zima - wg pory urodzenia).

L118 (9 VI 2022): Wizja poezji i poety w III części Dziadów.
Podr. s. 175.

L119 (10 VI 2022): Romantyczny prometeizm Konrada.
Uzupełnienie lekcji poprzedniej, interpretacja fr. wersy 21-68.
Podr. s. 179.

Kiedy Konrad zaprzecza swojemu prometeizmowi?

P.d. wers.192: myślą - czasownik czy rzeczownik?

L120 (13 VI 2022): Postawa Konrada wobec narodu, Boga i samego siebie.
Spr. p.d. wers.192: myślą - czasownik czy rzeczownik?

Zadania z analizy (s. 181).
Cechy charakterystyczne postawy Konrada:
- pycha,
- bunt przeciw Bogu i sposobom jego działania (mądrość zamiast miłości),
Zadania z interpretacji - praca w grupach nad zad. 5, 6, 7. Faza indywidualna i faza grupowa.

P.d. Zad. z wartości i postaw.

L121 (14 VI 2022): Myśl mesjanistyczna Mickiewicza (Widzenie księdza Piotra).
Podr. s. 182.

Zapoznanie z metodą: Co widziały te oczy? Co słyszało to ucho... (w odniesieniu do Konrada).

L122 (20 VI 2022): Współczesne nawiązania do mesjanizmu.
Podr. s. 188.

L123 (21 VI 2022): Wypowiedzi niejednoznaczne.
Podr. s. 191.

L124 (23 VI 2022): Podsumowanie pracy całorocznej.




POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2021/2022