Między pozytywizmem a romantyzmem

Porównanie pozytywizmu i romantyzmu

      Podział klasy na dwie duże grupy (np. parzyści i nieparzyści). Jedna duża grupa wypisuje idee i wartości typowe dla pozytywizmu (w oparciu o podręcznik), druga - idee i wartości typowe dla romantyzmu. W tej fazie uczniowie pracują indywidualnie, podział na duże grupy ma tylko charakter techniczny.
      Tworzymy grupy czteroosobowe, w których powinni się znaleźć w równej liczbie przedstawiciele parzystych i nieparzystych.
      W ramach grup powstaje lista wartości, koncepcji, postaw i idei pozytywistycznych i odpowiadających im przeciwieństw romantycznychh, np.:
      praca - walka,
      rzeczywistość realna - metafizyka (fantastyka),
      rozum, praktyczność, utylitaryzm - uczucie, wzniosłość, idealizm,
      oparcie na faktach - fantazjowanie,
      scjentyzm, wiedza, nauka (zwłaszcza przyrodoznawstwo) - metafizyka, intuicja.





Powrót na stronę główną MIĘDZY EPOKAMI