Porównanie pozytywizmu i romantyzmu
Podział klasy na dwie duże grupy (np. parzyści i nieparzyści). Jedna duża grupa wypisuje idee i wartości typowe dla pozytywizmu (w oparciu o podręcznik), druga - idee i wartości typowe dla romantyzmu. W tej fazie uczniowie pracują indywidualnie, podział na duże grupy ma tylko charakter techniczny.Tworzymy grupy czteroosobowe, w których powinni się znaleźć w równej liczbie przedstawiciele parzystych i nieparzystych.
W ramach grup powstaje lista wartości, koncepcji, postaw i idei pozytywistycznych i odpowiadających im przeciwieństw romantycznychh, np.:
praca - walka,
rzeczywistość realna - metafizyka (fantastyka),
rozum, praktyczność, utylitaryzm - uczucie, wzniosłość, idealizm,
oparcie na faktach - fantazjowanie,
scjentyzm, wiedza, nauka (zwłaszcza przyrodoznawstwo) - metafizyka, intuicja.
Powrót na stronę główną MIĘDZY EPOKAMI