Lekcje z Horacym okazją do ćwiczenia umiejętności redagowania tezy interpretacyjnej
Polecając uczniom formułowanie tezy, nie bójmy się prosić o jej prezentację uczniów słabych. Słuchajmy uważnie, co mają do powiedzenia, miejmy zawsze świadomoij , jak wiele można się nauczyć na błędach.Propozycja tezy
Podmiot liryczny patrzy z pewnym dystansem na świat i sprawy ludzkie. Wiele przeżył, doświadczył i zdaje sobie sprawę z nieubłaganego upływu czasu. To wszystko powoduje, że chce podzielić się swoimi refleksjami. Poeta szuka inspiracji w świecie przyrody.
Wiersz rozpoczyna apostrofa do kogoś bliskiego.
Spójrz na szczyt Sorakte w białej szacie,
las konary pod śniegiem ugina,
rzeki ostrym mrozem ścięte
stanęły, idzie zima.
Podmiot liryczny zwraca uwagę adresata na to, co dzieje się w przyrodzie w
momencie, kiedy nadciąga zima. Ten obraz chłodu i rodzącej się w tej sytuacji potrzeby ciepła
przynosi strofa druga.las konary pod śniegiem ugina,
rzeki ostrym mrozem ścięte
stanęły, idzie zima.
Ziąb dotkliwy, drew dorzuć do ognia
i, Taliarchu amforę wydobądź
czteroletniego Sabina.
[...]
I właśnie w strofie drugiej poeta ujawnia, kim jest adresat - pojawia się bowiem
jego imię: Taliarch. Bardzo to horacjańskie ujęcie, nader często stosowany chwyt retoryczny,
który skraca dystans między podmiotem a adresatem, co ma być zabiegiem przekonującym do racji
i serwowanej nauki o życiu.i, Taliarchu amforę wydobądź
czteroletniego Sabina.
[...]
Tekst i interpretacja wiersza Pieśń zimowa Horacego
Powrót na stronę główną MATERIAŁY DLA POLONISTÓW