Motyw podróży w Przedwiośniu Stefana Żeromskiego

W jaki sposób ukazana jest podróż w Przedwiośniu Stefana Żeromskiego?

      Cel lekcji:
      Celem lekcji jest przygotowanie uczniów do formułowania wniosków z interpretacji motywu podróży z uwzględnieniem kontekstów: historycznego, społecznego i pychologicznego.

      Kryteria sukcesu:
1. Rozumiem przyczyny, które wpłynęły na dążenie do powrotu do Polski przez Seweryna Barykę, a jednocześnie powstrzymywały syna przed podróżą w tym kierunku.
2. Potrafię zestawić poglądy ojca i syna na rewolucję oraz zabieram głos w dyskusji na ten temat, formułując oceny i je uzasadniając.

      Praca na lekcji powinna doprowadzić uczniów do wniosku, że podróż bywa czasami zasadniczym przeżyciem egzystencjalnym człowieka, który może znaleźć się w sytuacjach ekstremalnych i zagrażających życiu. Zatem kontynuowanie podróży przez Rosję bolszewicką musiało być oparte na tak silnej motywacji, jaka występowała w przypadku Seweryna Baryki i zdecydowanej większości Polaków znajdujących się w pociągu zmierzającym ku Polsce. Żeromski chciał pokazać brutalną prawdę o sowieckim systemie totalitarnym, którego hasła propagandowe nijak się miały do rzeczywistości.
      Młodzieńcza fascynacja Cezarego rewolucją została poddana próbie dzięki podróży. Główy bohater uświadomia sobie brutalną prawdę o rewolucjonistach, którzy okazują się tyranami, pastwiącymi się nad polskim ludem (to nie bogacze i fabrykanci wracają pociągami, ale prości ludzie, którzy - takby się mogło zdawać - powinni się zachwycać sowiecką rewolucją).




Powrót na stronę PRZEDWIOŚNIE