W jaki sposób ukazana jest w Przedwiośniu Stefana Żeromskiego rewolucja?
Celem lekcji jest zrozumienie, na czym polega ambiwalentny stosunek bohatera (i zapewne autora) do przyczyn i skutków rewolucji.Kryteria sukcesu:
1. Omawiam okoliczności życiowe, w jakich znalazł się Cezary po powołaniu ojca do wojska.
2. Potrafię przedstawić przeżycia wewnętrzne Cezarego (skutki poczucie wolności (?), uwolnienia się od więzów różnego typu).
3. Wyjaśniam przyczyny fascynacji rewolucją.
4. Zabieram głos w debacie oksfordzkiej.
Uwagi o realizacji lekcji
Praca w grupach lub praca indywidualna nad problemem:
Jaki wpływ miała rewolucja na relacje rodzinne Cezarego i jak zmieniał się z czasem stosunek Cezarego do rewolucji? Z czego wynikała ta zmiana?
Grupy przedstawiają wnioski z pracy nad zagadnieniem. Możemy wyłonić oddzielną grupę ekspertów, którzy ocenią jakość wystąpień poszczególnych grup. Inne rozwiązanie to powołanie grupy sekretarzy, którzy sporządzą protokoły wystąpień.
W przypadku przeprowadzenia debaty oksfordzkiej musimy dorzucić kolejną jednostkę lekcyjną (to jest minimum).
Debata oksfordzka
Teza 1: Rewolucja jest sposobem na zmianę rzeczywistości, sprawiedliwość społeczną i zbudowanie właściwych relacji międzyludzkich.
Teza 2: Rewolucja nie jest dobrym sposobem na zmianę świata i poprawę warunków funkcjonowania człowieka w społeczeństwie.
Powrót na stronę PRZEDWIOŚNIE