Zbrodnia i kara - grafosymbolika


Praca w grupach nad grafosymboliką - bohaterowie Zbrodni i kary przez pryzmat zmysłów i emocji oraz rozmu

Czym jest grafosymbolika?

      Jest to spojrzenie na bohatera przez pryzmat zmysłów i uczuć, ale także rozumu:

- wzroku (Co te oczy mogły widzieć?),
- słuchu (Co te uszy mogły słyszeć?),
- węchu (Co ten nos mógł wąchać?),
- smaku (Czego ten język mógł zasmakować?),
- dotyku (Czego te ręce mogły dotykać?),
- sensomotoryki (Dokąd te nogi mogły pójść?),
- serca (Co to serce mogło czuć?),
- rozumu (Co ten rozum mógł pojąć?),

Grafosymbolika - Raskolnikow

      W zależności od liczby uczniów możemy pracować w parach lub trójkach. Grupom przydzielamy w/w elementy. Uczniowie szukają fragmentów zawierających odniesienia do zmysłów i emocji. Starają się patrzeć z punktu widzenia Rodiona Raskolnikowa.
      Ważnym elementem pracy grupy jest propozycja grafiki sugerującej w symboliczny sposób skojarzenia. Grupy umieszczają rysunek (np. oczy, uszy, język, ...) w centrum grafu i proponują kolejne ujęcia graficzne, stanowiące odpowiedź na pytanie. Chodzi o to, by całość zadziałała na zasadzie mapy mentalnej.
Powrót na stronę FIODOR DOSTOJEWSKI