Praca w grupach nad podtekstowaniem w Zbrodni i karze
Artykuł Raskolnikowa - dowód nieformalny
W proponowanych zadaniach pojawiają się elementy tzw. podtekstowania, polegającego na komentowaniu stwierdzeń bohaterów. Komentarze dotyczą tego, co bohaterowie myślą. Innymi słowy jest to werbalizacja przemilczeń i niedopowiedzeń.Zad.
Dzielimy klasę na trzy duże grupy A, B, C. W ramach każdej z grup wyodrębniamy małe grupy robocze A1, A2, ..., B1, B2, ..., C1, C2, ..., którym możemy przydzielić różne fragmenty wypowiedzi wskazanych bohaterów (np. gr. A - sędzia śledczy, gr. B - Raskolnikow, ...).
Gr. A
Zrelacjonujcie, co mówi o artykule sędzia śledczy Porfiry Pietrowicz, a następnie zrelacjonujcie, co myśli o tym tekście, ale czego na razie nie mówi.
Gr. B
Przedstawcie sytuację z punktu widzenia Raskolnikowa: co mówi, a co myśli.
Gr. C
Rozważcie problem, czy artykuł Raskolnikowa może stanowić dowód w sprawie o popełnienie zbrodni.
Powrót na stronę FIODOR DOSTOJEWSKI