Emigracja: konieczność czy szansa?

Cele lekcji o emigracji w oparciu o Lalkę

1. Sporządzenie notatki definiującej pojęcie emigracji z uwzględnieniem problemu rozróżniania emigracji i czasowego wyjazdu zarobkowego (pobyt Wokulskiego w Bułgarii) lub zsyłki na Sybir (czasami uczniowie traktują pobyt Wokulskiego na Syberii jako emigrację).
2. Interpretacja fr. wypowiedzi Ochockiego na temat emigracji.
3. Redagowanie szkicu krytycznego (lub fragmentów szkicu krytycznego) związanego z tematem lekcji.

Przebieg lekcji o emigracji w oparciu o Lalkę

1. Redagowanie notatki na temat pojęcia emigracji. Burza mózgów.

2. Interpretacja wypowiedzi Ochockiego. Zwrócenie uwagi na problem sytuacji w kraju, w którym nie ma właściwych warunków do badań naukowych i eksperymentów. Nie chodzi tu tylko o uwarunkowania polityczne (zabory), ale również o potencjał społeczny. Arystokracja - jako elita społeczna - nie zdaje sobie sprawy z wagi problemu. Wsparcie z jej strony ma charakter incydentalny. Baron Dalski - zdradzony przez Janocką - przez przypadek zainteresował się kwestią laboratorium i możliwością wsparcia finansowego tego rodzaju przedsięwzięcia. To nie świadoma działalność o charakterze mecenatu, ale prędzej zemsta przemawia przez urażone uczucia barona.

3. Szkic krytyczny na temat: Emigracja - konieczność czy szansa?
W zależności od potrzeb możemy ćwiczyć z uczniami redagowanie szkicu krytycznego lub jego fragmentu. Pracujemy w grupach nad elementami takiej formy.

Przykładowy wstęp

      Jest rzeczą wielce pożyteczną podróżowanie po świecie, gromadzenie doświadczenia i wiedzy, poznawanie innych kultur. Ale pożyteczne jest to najbardziej wtedy, gdy nie wynika z przymusu i gdy nie życiowa konieczność, ale wola poznania nowego pchają człowieka za granicę. Emigracja ma różne oblicza i może stanowić wielką szansę dla człowieka i społeczeństwa. Z drugiej strony może przynieść wiele szkód, zwłaszcza wtedy, gdy jej przyczynę stanowi tragiczna konieczność.



Powrót na stronę główną BOLESŁAW PRUS