Tematyka żydowska stanowi istotny element polskich motywów literackich. W Lalce Bolesława obraz Żydów to osobne zagadnienie.
Cele lekcji dotyczącej kwestii żydowskiej
1. Celem lekcji jest interpretacja fragmentów obrazujących sytuację Żydów i pokazujących problem relacji społecznych.2. Uczniowie powinni dostrzec intencje Prusa wyrażane za pośrednictwem Wokulskiego (wprowadzamy pojęcie porte-parole, czyli swoistego nośnika, przekaziciela poglądów autora).
Przebieg lekcji o kwestii żydowskiej
1. Dzielimy klasę na grupy i każdej z grup przydzielamy rozdziały, w których szukają tematyki żydowskiej.2. Grupy wyciągają wnioski z analizy fragmentów.
Przykładowe wnioski
Ignacy Rzecki czuje, że wśród polskiej narodowości - jak i innych - narasta ogromna nienawiść do narodu żydowskiego. Rzecki zdaje sobie sprawę
z tego, że te wszystkie opinie o Żydach są nieprawdziwe. Doskonale wie, że Żydzi także brali udział w Wiośnie Ludów i walczyli o niepodległość kraju w czasach powstań.
Świetnym przykładem jest tutaj Henryk Szlangbaum. Podczas tych rozmyślań przypomina mu się postać Katza - jego przyjaciela. Podczas wojny ludzie wszystkich narodowości
potrafili się zjednoczyć i głosili hasła demokratyczne, a obecnie to wszystko zanika.
Powrót na stronę główną BOLESŁAW PRUS