Początki romantyzmu - nowe idee i nowy sposób postrzegania świata

Czas trwania romantyzmu, wydarzenia, wartości, idee.

      W tej części lekcji możemy podjąć rozważania o specyfice określania początku i końca wybranych epok. Jest to więc okazja do pewnego rodzaju systematyzacji.
      Zwracamy uwagę na fakt, że o ile w Europie symbolicznym początkiem nowej epoki - a jednocześnie znamiennym końcem poprzedniej - jest Wielka Rewolucja Francuska 1789 roku, o tyle w przypadku romantyzmu polskiego sytuacja wygląda odmiennie. Nie fakt historyczny, lecz wydarzenie literackie uznawane jest za ów znak początku. Chodzi oczywiście o publikację Ballad i romansów Adama Mickiewicz w roku 1822.
      Symboliczny koniec epoki związany jest już jednak z faktem historycznym - wybuchem powstania styczniowego. Zaś jego upadek w roku 1864 to znak początku pozytywizmu.

Romantyzm a oświecenie

      W kolejnym segmencie lekcji rozpoczynamy pracę nad uzupełnianiem tabeli, w której zestawiamy wartości, idee i koncepcje romantynczne z oświeceniowymi.

oświecenie romantyzm
reformy społeczne w różnych obszarach (edukacja, prawo, ...) rewolucyjne zmiany społeczne
racjonalizm (rola rozumu w poznawaniu świata) duchowość, metafizyka (to nie rozum jest najważniejszym narzędziem poznania, lecz intuicja, podświadomość)

      Tabelę uzupełniamy razem z uczniami. Może to być związane z analizą wybranych materiałów (podręcznik, zasoby internetowe, ...).

Tendencje artystyczne romantyzmu

      W tej fazie lekcji wyjaśniamy uczniom, które gatunki literackie będą w epoce romantyzmu szczególnie popularne, a którymi artyści tej epoki się nie zainteresują. Należy również zwrócić uwagę na kwestię rozwoju indywidualnych, niepowtarzalnych stylów artystycznych.

P.d. Która epoka - oświecenie czy romantyzm - ma coś interesującego do zaproponowania współczesnemu człowiekowi? Co to jest? Uzasadnij.



Powrót na stronę główną SCENARIUSZE LEKCJI