Czas trwania romantyzmu, wydarzenia, wartości, idee.
W tej części lekcji możemy podjąć rozważania o specyfice określania początku i końca wybranych epok. Jest to więc okazja do pewnego rodzaju systematyzacji.Zwracamy uwagę na fakt, że o ile w Europie symbolicznym początkiem nowej epoki - a jednocześnie znamiennym końcem poprzedniej - jest Wielka Rewolucja Francuska 1789 roku, o tyle w przypadku romantyzmu polskiego sytuacja wygląda odmiennie. Nie fakt historyczny, lecz wydarzenie literackie uznawane jest za ów znak początku. Chodzi oczywiście o publikację Ballad i romansów Adama Mickiewicz w roku 1822.
Symboliczny koniec epoki związany jest już jednak z faktem historycznym - wybuchem powstania styczniowego. Zaś jego upadek w roku 1864 to znak początku pozytywizmu.
Romantyzm a oświecenie
W kolejnym segmencie lekcji rozpoczynamy pracę nad uzupełnianiem tabeli, w której zestawiamy wartości, idee i koncepcje romantynczne z oświeceniowymi.oświecenie | romantyzm |
---|---|
reformy społeczne w różnych obszarach (edukacja, prawo, ...) | rewolucyjne zmiany społeczne |
racjonalizm (rola rozumu w poznawaniu świata) | duchowość, metafizyka (to nie rozum jest najważniejszym narzędziem poznania, lecz intuicja, podświadomość) |
Tabelę uzupełniamy razem z uczniami. Może to być związane z analizą wybranych materiałów (podręcznik, zasoby internetowe, ...).
Tendencje artystyczne romantyzmu
W tej fazie lekcji wyjaśniamy uczniom, które gatunki literackie będą w epoce romantyzmu szczególnie popularne, a którymi artyści tej epoki się nie zainteresują. Należy również zwrócić uwagę na kwestię rozwoju indywidualnych, niepowtarzalnych stylów artystycznych.P.d. Która epoka - oświecenie czy romantyzm - ma coś interesującego do zaproponowania współczesnemu człowiekowi? Co to jest? Uzasadnij.
Powrót na stronę główną SCENARIUSZE LEKCJI