Juliusz Słowacki Grób Agamemnona

Grób Agamemnona - praca indywidualna - w parach - w grupach

I Pytanie do ucznia:
Jaki jest wg Ciebie podstawowy sens i cel wiersza?

II Pytania do pary:
1. W jakim celu odwołuje się Słowacki do historii i kultury Grecji? (Pytanie pomocnicze: Co symbolizują Termopile, a co Cheronea?).
2. Jaki jest stosunek Słowackiego do szlachty i za pomocą jakich metafor tę szlachtę opisuje?

III Pytania do grupy:
1. Jaki jest stosunek Słowackiego do Polski i Polaków?
2. Czy wg Ciebie Słowacki obraził ojczyznę i rodaków, czy też ma tu miejsce jakaś inna reakcja?

Ad. I
      Podstawowy sens wiersza - wyrażenie swojego stosunku do rodaków i ojczyzny w związku z upadkiem powstania listopadowego. Poeta chce poruszyć sumienia ludzi, sięga po inwektywy, wskazuje na przyczyny i wytycza drogę działania.

Zadania do Grobu Agamemnona

1. Wskaż w wierszu motywy antyczne. W jaki sposób zostały wykorzystane przez romantycznego poetę?
2. Dlaczego Polak nie może bez wstydu zwiedzać takich miejsc jak wąwóz Termopile czy grób Agamemnona?
3. Wskaż przeciwstawienie w obrazie Polski („dusza anielska” i „czerep rubaszny”) i wyjaśnij jego znaczenie.
4. Wskaż fragmenty zawierające motyw wstydu. Dlaczego Słowacki tęskni do „nagiej” i „bezwstydnej” Polski?
5. Jakie ozdoby i stroje przeciwstawia „nagiej” ojczyźnie? Dlaczego porównuje ją do pawia i papugi?
5. Odwołując się do wybranych fragment, wyjaśnij, w jakiej mierze podmiot liryczny czuje się współwinny i współodpowiedzialny za opisaną w utworze sytuację?



Powrót na stronę JULIUSZ SŁOWACKI