Obraz despotyzmu czarskiego w III części Dziadów Mickiewicza

W jaki sposób Mickiewicz ukazał carski despotyzm w III części Dziadów?

Obraz tyranii w Ustępie do III części Dziadów

knut

      Praca w grupach może wiązać się z przydziałem każdej z grup jednej z sześciu części Ustępu. Uczniowie najpierw redagują pytania zaczynające się od zaimków pytających i zapisują na karcie pytań. Pytania powinny być tak skonstruowane, aby dotyczyły tematu, czyli obrazu despotyzmu carskiego.

1. Kto?
2. Co?
3. Kiedy?
4. Gdzie?
5. Jak?
6. W jaki sposób?
7. Dlaczego?
8. Po co?
8. Jaki, -a, -ie?

      Po ok. 10-15 minutach grupy wymieniają się losowo zestawami pytań i każda grupa po otrzymaniu danego zestawu redaguje odpowiedzi. Ta faza powinna trwać ok. 10 minut.
      Ostatnia faza to prezentacja pytań i odpowiedzi. Po danej odpowiedzi grupa, która zredagowała dane pytanie, ustosunkowuje się do udzielonej odpowiedzi, wyjaśniając, czy tego oczekiwała oraz czy pojawiło się w odpowiedzi coś, czego nie przewidziała.
      Ostatnia faza siłą rzeczy musi być kontynuowana na kolejnej lekcji.
      W ramach pracy domowej proponujemy chętnym naszkicowanie dowolną techniką graficznego symbolu despotyzmu carskiego.

Powrót na stronę ZADANIA EDUKACYJNE
->