2. Wj – Księga Wyjścia, Łk – Ewangelia wg św. Łukasza, Pnp – Pieśń nad pieśniami. 1 pkt
3. Drzewo życia – symbol nieśmiertelności, drzewo poznania dobra i zła – symbol wiedzy moralnej, jaką posiadał dotąd sam Bóg. 3 pkt
4. Interpretacja dwóch symboli z Apokalipsy (w kluczu podano więcej przykładów): 4 pkt
• Baranek – symbolizuje Chrystusa, dobro, niewinność;
• Bestia o liczbie 666 – symbolizuje szatana i ogólnie – zło;
• Czterej jeźdźcy – stanowią symbol Zaboru, Mordu, Głodu i Śmierci, a więc tego wszystkiego, co niesie z sobą wojna; • Babilon – miasto nad Eufratem, symbol zła i ucisku.
5. Interpretacja Psalmu 5: Łącznie 12 pkt
ogólna:
• podmiot liryczny zwraca się do Boga, aby ten go wysłuchał, by zwrócił na niego uwagę,
• chwali Boga.
a) podmiot liryczny (4 pkt):
• jest pobożny, modli się długo i wytrwale, chwali Boga, nazywa go „Królem”,
• znajduje się w dramatycznym położeniu (mówi o swojej sytuacji: „zwróć na mój jęk uwagę”),
• dotknęło go jakieś zło z ręki innych ludzi, wrogów,
• jest cierpliwy, modli się i czeka na reakcję Boga.
b) adresat liryczny (4 pkt):
• jest nim Bóg, do którego podmiot liryczny zwraca się z modlitwą błagalną,
• Bóg jest sprawiedliwy,
• Bóg oczekuje prawości („Ty nie jesteś Bogiem, któremu miła nieprawość”),
• karze grzeszników.
c) psalm błagalny i pochwalny (1 pkt)
d) środki artystycznego wyrazu i ich funkcje (3 pkt):
• apostrofa – wyraża błaganie podmiotu lirycznego, który pragnie zwrócić uwagę Boga na swoją dramatyczną sytuację i zagrożenie ze strony wrogów; w apostrofie pojawia się niepokojące stwierdzenie: „Ty nie jesteś Bogiem, któremu miła nieprawość”, poprzez które podmiot liryczny wyraża pragnienie, by Bóg zwrócił uwagę na nieprawość wrogów prześladujących uczciwego,
• paralelizm – powtórzenie analogicznej składniowo i znaczeniowo konstrukcji wzmacnia sens danego segmentu wypowiedzi,
np.: „prowadź mnie w swej sprawiedliwości […] wyrównaj przede mną Twoją drogę” – prośba o pomoc Boga jest przez paralelne powtórzenie wzmocniona i zarazem obrazowo ukonkretniona,
• porównania:
„otoczysz go łaską jak tarczą” – porównanie to uzmysławia, że opieka ze strony Boga gwarantuje bezpieczeństwo, chroni niczym tarcza,
• epitety:
„krwawy”, „podstępny” („mąż”) – podmiot liryczny wskazuje negatywy człowieka, którym Bóg się „brzydzi”,
• metafory:
„ich gardło jest grobem otwartym” – metafora obrazuje zło płynące z ust wrogów, którzy złorzeczą Bogu i w ten sposób się zatracają, • powtórzenia:
„niech się cieszą, niech się weselą na zawsze!” – podmiot liryczny eksponuje radość tych, którzy zwracają się do Boga i w nim pokładają ufność.
6. Styl biblijny, środki artystyczne stosowane w tekstach biblijnych: 4 pkt
• brak opisów sytuacji, postaci, uczuć i tła wydarzeń (brak opisów przyrody),
• prezentowany jest syntetyczny tok wydarzeń z zasadniczymi informacji, bez szczegółów,
• fragmentaryczność – nie wszystkie elementy przedstawianych wydarzeń są relacjonowane i wyjaśniane,
• zdania krótkie, sprawiają wrażenie wielkiej prostoty,
• współrzędnie złożone,
• zdania rozpoczynają się spójnikami,
• paralelizm składniowy,
• synonimiczność.
7. Postaci biblijne - czego mogą być symbolem (w kluczu podano więcej niż trzy przykłady): 6 pkt
a) Noe:
• może symbolizować wierność Bogu,
• symbol ocalenia dzięki wierności Bogu (grzeszna ludzkość została ukarana potopem, Noe został ocalony),
• symbol właściwego współistnienia człowieka i Boga, właściwych relacji,
• symbol przetrwania życia z woli Boga,
• symbol nadziei na lepszą przyszłość,
b) Mojżesz:
• symbol przymierza ludzkości z Bogiem,
• symbol doskonałego wodza zbiorowości (przywódca narodu wybranego),
• symbol wytrwałego dążenia do wytyczonego celu (wyprowadza swój naród z niewoli egipskiej i podąża do Ziemi Obiecanej – staje się więc zarazem symbolem wędrowca),
• wobec powyższego może być też traktowany jako symbol wyzwolenia i wolności,
• jednocześnie jest wierny Bogu, nie sprzeniewierza się jego decyzjom, wykonuje jego wolę,
• symbolizuje też prawodawcę ustanawiającego podstawowe zasady moralne z woli Boga (otrzymał od Boga tablicę z Dziesięciorgiem Przykazań)
c) św. Paweł:
• symbol nawrócenia i przyjęcia nauki Chrystusa,
• symbol gotowości poświęcenia dla słusznej sprawy,
8. Rola Biblii w życiu człowieka. Odwołanie do poezji współczesnej: 6 pkt
Razem = 37 pkt Język = 10 pkt Zapis (ortografia i interpunkcja) = 3 pkt
RAZEM = 50 pkt
MODEL WERSJA A DOC
SPRAWDZIAN WERSJA A
Powrót na stronę główną TESTY ANTYK