Bogurodzica - sprawdzian - wersja 01 - model


1. Zapisz tekst oryginalny Bogurodzicy.

Bogurodzica dziewica, Bogiem sławiena Maryja,
U twego syna Gospodzina matko zwolena, Maryja!
Zyszczy nam, spuści nam. Kyrieleison.

Twego dziela Krzciciela, Bożycze,
Usłysz głosy, napełń myśli człowiecze.
Słysz modlitwę, jąż nosimy,
A dać raczy, jegoż prosimy:
A na świecie zbożny pobyt,
Po żywocie rajski przebyt.
Kyrieleison.

Ocenianie:
a) zapis w pełni poprawny - 10 pkt
b) sporadyczne błędy - 8 pkt
c) powyżej 5 błędów - 5 pkt
d) liczne błędy - 3 pkt

2. Dokonaj tłumaczenia na polszczyznę współczesną.

Matko Boża, dziewico, przez Boga wielbiona Maryjo,
Przez Twego Syna-Pana mateczko wybrana, Maryjo!
Zjednaj Go dla nas, uczyń Go dla nas przychylnym.
Panie, zmiłuj się.

Ze względu na Twego Chrzciciela, Syny Boży,
Wysłuchaj głosów, spełnij pragnienia człowiecze.
Usłysz modlitwę, którą zanosimy,
I racz dać to, o co prosimy:
Na świecie dostatni pobyt,
Po śmierci przebywanie w raju.
Panie, zmiłuj się.

Ocenianie:
a) zapis w pełni poprawny - 10 pkt
b) sporadyczne błędy - 8 pkt
c) powyżej 5 błędów - 5 pkt
d) liczne błędy - 3 pkt

3. Zinterpretuj utwór. Zwróć uwagę na związki z ideami i koncepcjami średniowiecznymi.

a) omówienie średniowiecznej koncepcji hierarchizmu i pośrednictwa, reprezentowanych przez motyw deesis (człowiek zwraca się do Chrystusa za pośrednictwem znajdującej się w ikonografii po lewej stronie Matki Boskiej oraz Jana Chrzciciela: w tekście Maryja jako adresatka pojawia się pierwsza, Jan - drugi w kolejności, co wynika z koncepcji hierarchiczności); 3 pkt

b) charakterystyka podmiotu lirycznego (zbiorowość wiernych wyrażających w modlitewnej formie swoje prośby o dostatnie życie na ziemi i uzyskanie wiecznego szczęścia w raju); 2 pkt

c) analiza antytez i paradoksów (matka jest zarazem dziewicą, syn jest zarazem panem - w tym przypadku hierarchia jest odwrócona, ale ów paradoks w przestrzeni wiary staje się prawdą przyjmowaną w sposób naturalny); 2 pkt

d) wyjaśnienie funkcji innych środków artystycznych i językowych (istotna rola trybu rozkazującego, za pomocą którego formułowane są prośby); 2 pkt

e) zwrócenie uwagi na elementy archaizacji z punktu widzenia czasu powstania utworu (formy trybu rozkazującego: zyszczy, spuści, raczy; formy bez przegłosu polskiego: zwolena) - uzyskanie w ten sposób patosu. 1 pkt

Punktacja
30 pkt = cel
29-27 = bdb
26-23 = db
22-18 = dst
17-12 = dop
11- 0 = ndst


Sprawdzian z Bogurodzicy 01