Średniowiecze test wyboru wersja 01

Test do średniowiecza - wersja 01

1. Wskaż, jakie poglądy głosił św. Franciszek z Asyżu:
A - człowiek jest istotą filozofującą, która rozważa swoją obecność na granicy bytów między aniołami i zwierzętami,
B - człowiek szczęśliwy posłuszny jest ewangelicznym nakazom miłości do świata i stworzenia, miłosierdzia, ubóstwa i braterstwa,
C - największe dobro to brak cierpienia, przyjemność duchowa i intelektualna,
D - Bóg jest surowym sędzią, a człowiek powinien umartwiać swoje ciało, by zaskarbić sobie jego przychylność.

2. Rozstrzygnij, czy augustynizm to:
A - pogląd filozoficzny głoszący, że miejsce człowieka w hierarchii jest właściwe, celowe i naturalne, z czym należy się pogodzić; Boga nie należy poznawać, bo narusza to jego świętość,
B - kult św. Augustyna,
C - zabieg stylistyczny polegający na wprowadzeniu do narracji fragmentów wywodu filozoficznego,
D - pogląd głoszący, iż Bóg jest najwyższym bytem, którego poznanie jest warunkiem osiągnięcia szczęścia; wola jest bliższa wiary niż rozum; człowiek jest rozdarty wewnętrznie, zawieszony między duchowością a cielesnością.

3. Określ, co oznaczało popularne w średniowieczu powiedzenie "memento mori":
A - "pamiętaj o śmierci",
B - "strzeż się śmierci",
C - "sztuka umierania",
D - "śmierć zwycięża".

4. Wybierz nazwę, która określa styl architektoniczny charakteryzujący się smukłością budowli, strzelistymi wieżami, kolorowymi witrażami.
A - styl romański,
B - styl klasyczny,
C - styl gotycki,
D - styl neoklasyczny.

5. Wskaż, kiedy trwało w Polsce średniowiecze:
A - V-XV w.,
B - X-XV w.,
C - X-XVI w.,
D - X-XII w..

6. Określ, który gatunek miał na celu skierowanie człowieka na właściwą drogę, a jego bohaterem był człowiek toczący wewnętrzną walkę dobra ze złem.
A - moralitet,
B - dramat liturgiczny,
C - misterium,
D - kazanie.

7. Które z tych utworów zaliczyłbyś do utworów świeckich:
A - Legenda o św. Aleksym, Kronika polska Galla Anonima, Wiersz o chlebowym stole,
B - Posłuchajcie bracia miła, Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, Pieśń o Rolandzie,
C - Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, Kronika polska Galla Anonima, Satyra na leniwych chłopów,
D - Pieśń o Rolandzie, Bogurodzica.

8. Zgodnie z tym poglądem w centrum świata stoi Ziemia, a wszystkie planety i słońce kręcą się wokół niej:
A - teocentryzm,
B - geocentryzm,
C - heliocentryzm,
D - uniwersalizm.

9. Nazwij dzieło, które składa się z trzech części przedstawiających dzieje Polski. Każda część rozpoczyna się listem, obecne są w utworze wierszowane wstawki.
A - Kronika Jana Długosza,
B - Kronika polska Galla Anonima,
C - Legenda o św. Aleksym,
D - Pieśń o Rolandzie.

10. Gatunek będący wypowiedzią pouczającą i perswazyjną to:
A - moralitet,
B - kronika,
C - żywot świętych,
D - kazanie.

11. Określ czas, w którym powstał pierwszy traktat o ortografii Jakuba Parkoszewicza.
A - XV w.,
B - XIV w.,
C - XVI w.,
D - XIII w..

12. Zdecyduj, do jakich postaci zwraca się podmiot liryczny w Bogurodzicy:
A - do Matki Bożej, Jana Chrzciciela, Jezusa, Boga,
B - wyłącznie do Matki Bożej,
C - do Matki Bożej, Jana Chrzciciela, wszystkich świętych,
D - do Jezusa i Matki Bożej.

13.   "A grabi się w misę przod,
         Iż mu miedźwo jako miod -
         Bogdaj mu zaległ usta wrzod!"

Wskaż utwór, z którego pochodzi powyższy fragment:
A - Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią,
B - Legenda o św. Aleksym,
C - Wiersz o chlebowym stole,
D - Satyra na leniwych chłopów.

14. „Ofiarował Bogu swą rękawicę, święty Gabriel wziął ją z jego dłoni.”
Z jakiego utworu pochodzi powyższy cytat:
A - z Legendy o św. Aleksym,
B - z Pieśni o Rolandzie,
C - z Dziejów Tristana i Izoldy,
D - z Kroniki polskiej Galla Anonima.

15. „Powołał go Pan / Na słup. / Na słupie miał dom i grób". Do jakiej postaci nawiązuje Stanisław Grochowiak w wierszu, z którego pochodzi powyższy cytat:
A - do św. Aleksego,
B - do Jezusa,
C - do św. Szymona,
D - do Bolesława Chrobrego.

16. Zdecyduj, do jakiej grupy zaliczyłbyś język polski:
A - wschodniosłowiańskich,
B - zachodniosłowiańskich,
C - południowosłowiańskich,
D - północnosłowiańskich.

17. Określ, co jest źródłem oboczności ręka:ręczny, mucha:muszka:
A - przegłos polski,
B - akcent inicjalny,
C - wzdłużenie zastępcze,
D - palatalizacja.

18. Określ, co jest źródłem oboczności wieziesz:wiozę, w lesie:las:
A - wzdłużenie zastępcze,
B - palatalizacja,
C - przegłos polski,
D - iloczas.

19. Wykryj, co jest źródłem oboczności dół:doły, dąb:dęby:
A - wzdłużenie zastępcze,
B - przegłos polski,
C - iloczas,
D - akcent inicjalny.

20. Oceń, czy wyrazy "białogłowa", "bydlić" to:
A - wyrazy zapożyczone,
B - wyrazy należące do słownictwa biernego,
C - archaizmy,
D - wyrazy, których znaczenie uległo przesunięciu.

21. Pierwsze wyrazy w języku polskim pojawiły się w Geografie Bawarskim. Wskaż wiek, z którego dzieło to pochodzi.
A - V w.,
B - IX w.,
C - XI w.,
D - XIII w..

22. Wybierz poprawne zakończenie zdania: „Zmiany we fleksji języka polskiego dotyczą...”:
A - istnienia oboczności typu dół-doły,
B - liczby podwójnej rzeczownika,
C - zmiany znaczenia słowa typu larwa (dawniej maska),
D - zmiany akcentu z inicjalnego na paroksytoniczny.

23. Określ, czy forma "robił był jeśm" to:
A - czas zaprzeszły złożony,
B - czas przeszły złożony,
C - imiesłów czasownikowy,
D - archaizm fonetyczny.

24. Oceń, co łączy utwory: Legenda o św. Aleksym, Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, Pieśń o Rolandzie:
A - zostały napisane prozą rymowaną,
B - stanowią przykład literatury parenetycznej,
C - są najstarszymi zabytkami literatury polskiej napisanymi w języku ojczystym,
D - występuje w nich motyw śmierci.

25. Wskaż, kto jest nadawcą komunikatu: „Zyszczy nam, spuści nam...” (Bogurodzica):
A - ludzie,
B - Bóg,
C - Matka Boża,
D - Jezus.

26. Określ, na czym polega różnica między powyższym cytatem z Bogurodzicy (zad. 25) a językiem współczesnym:
A - inna końcówka trybu rozkazującego,
B - znaki interpunkcyjne,
C - nie ma we współczesnym języku odpowiedników wyrazów zyszczy i spuści,
D - zaimek użyty w tym wersie pownien mieć liczbę pojedynczą.


Model odpowiedzi do wersji 01