Problematyka Makbeta
Geneza Makbeta Szekspira
Genezy Makbeta należy szukać w Kronikach Anglii, Szkocji i Irlandii. Jednak osadzenie czasu akcji w historii jest sprawą drugorzędną, gdyż istotę sztuki stanowi psychologiczna prawda o ludzkiej osobowości. Żądza władzy bohatera, podsycana przez jego żonę Lady Makbet, prowadzi go do zbrodni.Szekspir przedstawił w sposób przekonujący psychologicznie proces destrukcji moralnej człowieka owładniętego żądzą władzy. Uchwycił również relacje wiążące bliskich sobie ludzi, którzy rezygnują z tego, co otrzymali od losu, chcąc zyskać jeszcze więcej. Im większe są ich żądze, tym boleśniejsza okaże się ich strata. Pragnienie władzy za wszelką cenę okaże się zgubne. Chwile szczęścia w momencie dojścia na szczyt są krótkotrwałe i podszyte nieustannym niepokojem. Makbet dręczony jest widzeniem zamordowanego Banka, Lady Makbet w śnie próbuje zmyć plamy krwi.
Problematyka metafizyczna w Makbecie
Jest to również dramat stawiający istotne pytania o rzeczywistość metafizyczną. Szekspir stawia tu wiele znaków zapytania, pozostawiając otwarte pole do dyskusji na temat sposobów obecności metafizyku w przestrzeni psychicznej człowieka. Zatem każdy musi sobie sam odpowiedzieć na pytanie, czy czarownice są rzeczywiście siłami zewnętrznymi, czy może może stanowią ekstrapolację przeżyć psychicznych Makbeta.Przemiana głównego bohatera Makbeta Szekspira
Makbet w sytuacji wyboru (akt I, scena 2)
Makbet jest świadom konsekwencji swojego czynu, który oznacza z jednej strony potępienie po śmierci (czym bohater nie jest skłonny się przejmować), z drugiej jednak zdaje sobie sprawę, że kara za zbrodnię spotyka człowieka już tu na ziemi.Bohater - analizując swoją sytuację - wymienia argumenty, które powinny go powstrzymać przed zbrodnią:
- jest poddanym Duncana,
- jest jego krewnym,
- przyjmuje go pod swoim dachem jako gospodarz,
- Duncan tak godnie sprawuje swój urząd.
A ponadto władca uhonorował go nowymi godnościami.
Makbet widziany oczyma żony (akt I, scena 5)
W tej scenie Lady Makbet czyta list, w którym Makbet relacjonuje spotkanie z czarownicami. Zdaje on sobie sprawę, że były to zjawy, których "wiedza przechodzi zakres śmiertelnej natury" (s. 19), co dla bohatera oznacza, iż wierzy on w ich moc przewidywania przyszłości.W jaki sposób Lady Makbet patrzy na swojego męża po przeczytaniu listu od niego? Czy zna ona dobrze Makbeta, czy może czegoś o nim nie wie?
Lady Makbet wyraża przekonanie, że Makbet z pewnością zostanie królem. Zdaje ona sobie jednak sprawę, że ma on łagodną naturę. To jej przekonanie kłóci się z tym, co mówi Żołnierz w scenie 2. aktu I:
Nieubłagane zadawał mu cięcia,
Aż go rozrąbał od czaszki do szczęki
I głowę jego zatknął nam na murach.
Zatem w szlachetnym rycerzy zaszła niepokojąca przemiana - stał się nadmiernie okrutny, niezwykle mściwy i na swój sposób nieobliczalny.
To był już inny człowiek.Aż go rozrąbał od czaszki do szczęki
I głowę jego zatknął nam na murach.
Charakterystyka Lady Makbet
Lady Makbet jest kobietą niezwykle ambitną - chce szybko osiągać cele, które podsuwa życie i los. Dlatego list od Makbeta zawierający opis spotkania z czarownicami traktuje jako zapis, który w sposób bezdyskusyjny trzeba zrealizować.Wpływ Lady Makbet na męża
Makbet był bliski wycofania się z zamiaru zamordowania Duncana i przyjęcia postawy oczekiwania na wypełnienie się przepowiedni czarownic. W tym właśnie momencie Lady Makbet wywiera bardzo mocny wpływ na męża, podrażnia jego ambicję, zarzuca tchórzostwo. To jej plastyczne słowa podziałały mobilizująco na Makbeta.Choroba Lady Makbet
Zaburzenia psychiczne bohaterki świadczą o narastającej psychozie. Nie jest w stanie zasnąć w ciemnościach - nakazała postawić przy swoim łożu świecę, co świadczy o jej lęku.Pozostając w stanie uśpienia i mając otwarte oczy, chodzi po swoim pokoju i wykonuje różne czynności: pojawił się u niej nawyk mycia rąk i głośnego komentowania wydarzeń z przeszłości. Tuż po zbrodni mówiła, że wystarczy umyć ręce i zapomnieć. Napominała Makbeta, by nie rozmyślał, wytykała mu słabość, a teraz okazuje się, że przeszłość ją złamała.
Powrót na stronę WILLIAM SZEKSPIR