Motyw winy i kary

Zadanie jawne ze Zbrodni i kary

Plan wypowiedzi z komentarzem

Temat: Motyw winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie "Zbrodni i kary" Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

1. Wstęp (wprowadzenie i teza)

 

Nawiązanie do tematu: Rozpocznij od stwierdzenia, że motyw winy i kary jest jednym z fundamentalnych i uniwersalnych tematów w literaturze, filozofii i religii. Dotyka on sedna ludzkiej moralności i sprawiedliwości.

Przedstawienie problematyki utworu: Wskaż, że "Zbrodnia i kara" Fiodora Dostojewskiego to powieść, która nie traktuje tego motywu powierzchownie (jako prostej sekwencji: zbrodnia -> pościg -> wyrok). Jest to głębokie studium psychologiczne, w którym wina i kara są procesami rozgrywającymi się przede wszystkim we wnętrzu bohatera.

Sformułowanie tezy: Postaw tezę, np.: W "Zbrodni i karze" Fiodora Dostojewskiego kara nie jest jedynie prawną konsekwencją winy, ale jej integralną, psychiczną i moralną częścią. Prawdziwa kara rozpoczyna się w momencie popełnienia zbrodni, a jej źródłem jest sumienie winowajcy. Odkupienie nie jest możliwe przez uniknięcie kary, lecz jedynie przez dobrowolne przyznanie się do winy i przyjęcie cierpienia.

Zapowiedź argumentacji: Krótko wskaż, że udowodnisz tę tezę, analizując drogę Rodiona Raskolnikowa – od ideologicznego uzasadnienia zbrodni, przez psychiczne męki stanowiące karę, aż po proces odkupienia. Na koniec przywołasz wybrany kontekst (np. "Balladynę" Słowackiego lub "Makbeta" Szekspira).

 

2. Rozwinięcie (Argumentacja)

 

Argument 1: Wina – Zbrodnia jako eksperyment ideologiczny

Charakterystyka winy Raskolnikowa:

Zbrodnia (zabójstwo lichwiarki Alony Iwanowny i jej siostry Lizawiety) nie jest popełniona z chciwości czy namiętności.

Wina ideologiczna: Źródłem jest teoria Raskolnikowa o podziale ludzi na "zwykłych" (materiale) i "niezwykłych" (geniuszy, jak Napoleon). Wierzy on, że jednostki wybitne mają moralne prawo do łamania zasad, nawet do zbrodni, jeśli służy to wyższemu celowi.

Motywacja: Raskolnikow chce sprawdzić, czy sam należy do tej wyższej kategorii. Chce "odważyć się" sięgnąć po władzę.

Wina moralna: Bohater łamie fundamentalne prawo moralne ("nie zabijaj"). Co więcej, zabija niewinną Lizawietę, co obnaża fałsz jego teorii (nie da się kontrolować zła).

Wina psychologiczna: Już przed zbrodnią toczy wewnętrzną walkę. Jego sen o zakatowanej kobyłce pokazuje, że jego prawdziwa, wrażliwa natura buntuje się przeciwko zimnej, intelektualnej ideologii.

Argument 2: Kara – Wewnętrzne piekło bohatera

Kara jako proces psychiczny (kara immanentna):

Teza Dostojewskiego: Kara nie jest czymś, co przychodzi z zewnątrz (policja, sąd), ale rodzi się w psychice natychmiast po popełnieniu czynu.

Objawy kary wewnętrznej:

Somatyczne: Gorączka, majaki, omdlenia, choroba. Ciało odmawia posłuszeństwa, reagując na wstrząs moralny.

Psychiczne: Paranoja, lęk przed demaskacją (obsesyjne sprawdzanie śladów), wyobcowanie (alienacja). Czuje "przepaść" oddzielającą go od innych ludzi (matki, siostry, Razumichina).

Moralne: Utrata poczucia sensu. Największą karą jest uświadomienie sobie, że nie jest Napoleonem, lecz "wszą", taką samą jak lichwiarka. Jego teoria poniosła klęskę – "zabił siebie, a nie staruchę".

Kara zewnętrzna jako konieczność:

Postać Porfirego Pietrowicza: Sędzia śledczy, który prowadzi z Raskolnikowem grę psychologiczną. On wie, że Raskolnikow jest winny, ale rozumie, że bohater musi sam dojrzeć do przyznania się. Porfiry reprezentuje nieuchronność sprawiedliwości, ale też rozumie, że Raskolnikow potrzebuje kary dla ratunku duszy.

Kara jako wyzwolenie: Przyznanie się do winy nie jest klęską, ale pierwszym krokiem do wyzwolenia z męki. Katorga (zesłanie na Sybir) staje się szansą na pokutę i odrodzenie.

Argument 3: Odkupienie – Droga do zmartwychwstania

Rola Soni Marmieładowej:

Sonia (prostytutka o duszy dziecka, głęboko wierząca) jest przeciwieństwem Raskolnikowa. Ona również jest "grzesznicą", ale jej grzech wynika z poświęcenia, a nie z pychy.

To ona nakłania go do przyznania się ("Idź zaraz, stań na rozstajnych drogach, pokłoń się, najpierw pocałuj ziemię, którą skalałeś...").

Wspólne czytanie Ewangelii o wskrzeszeniu Łazarza – staje się to symboliczną zapowiedzią duchowego "zmartwychwstania" Raskolnikowa, które ma się dokonać przez cierpienie na katordze.

Wniosek: Kara (cierpienie) jest jedyną drogą do odkupienia winy.

Argument 4: Wybrany kontekst – "Balladyna" Juliusza Słowackiego

Podobieństwo motywu: W "Balladynie" również mamy wyraźną sekwencję winy i kary.

Wina: Balladyna, podobnie jak Raskolnikow, popełnia zbrodnię (zabójstwo siostry, Aliny) motywowaną chęcią zmiany swojego losu, zdobycia władzy i bogactwa (chęć poślubienia Kirkora). Jej wina eskaluje, prowadząc do kolejnych morderstw (Gralon, Kostryn, Pustelnik).

Kara:

Kara wewnętrzna/psychologiczna: Podobnie jak u Raskolnikowa, kara zaczyna się od razu. Na czole Balladyny pojawia się krwawa plama – niezmywalne znamię winy, widoczne dla niej (i dla widzów), symbolizujące sumienie.

Natura jako świadek: W romantyzmie to natura (przyroda) staje się strażnikiem moralności i wymierza karę lub jest jej świadkiem (płacząca wierzba, bunt stworzeń).

Kara zewnętrzna: W przeciwieństwie do Raskolnikowa, kara Balladyny nie prowadzi do odkupienia. Jest to ostateczna, nieuchronna sprawiedliwość wymierzona przez siłę wyższą (boską) – Balladyna, obejmując tron, sama wydaje na siebie wyrok śmierci, który zostaje wykonany przez uderzenie pioruna.

Wniosek z porównania: Oba utwory pokazują, że wina nieuchronnie prowadzi do kary. Jednak u Słowackiego kara ma charakter fantastyczno-moralny i jest ostateczną destrukcją. U Dostojewskiego kara jest procesem psychologicznym i duchowym, który, choć bolesny, jest jedyną drogą do ocalenia i moralnego odrodzenia.

 

3. Zakończenie (Wnioski)

 

Podsumowanie argumentów: Jak wykazałem, analiza "Zbrodni i kary" oraz kontekst "Balladyny" udowadniają, że motyw winy i kary jest złożonym procesem psychologicznym i moralnym.

Potwierdzenie tezy: Wracając do tezy – Fiodor Dostojewski mistrzowsko pokazał, że najcięższą karą za zbrodnię nie jest więzienie czy Sybir, ale wewnętrzne piekło sumienia, alienacja i duchowa pustka.

Uniwersalizm: Powieść Dostojewskiego pozostaje aktualna, ponieważ stawia ponadczasowe pytanie: czy cel uświęca środki? I odpowiada na nie jednoznacznie: złamanie prawa moralnego zawsze prowadzi do autodestrukcji, a jedyną drogą ratunku jest konfrontacja z własną winą i przyjęcie kary jako formy oczyszczenia.

 

Powrót na stronę ZADANIA JAWNE CKE 2026