Zadania jawne CKE 2026 z języka polskiego

Jak wykonać zadania jawne CKE z języka polskiego (2026)?

W podanym niżej wykazie zadań jawnych na rok 2026 pominięto powtarzający się człon polecenia:

Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów [...] . W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Biblia
1. Motyw cierpienia niezawinionego (Księga Hioba).
2. Człowiek wobec niestałości świata (Księga Koheleta).
3. Wizja końca świata (Apokalipsa św. Jana).

Jan Parandowski, Mitologia (cz. I Grecja)
4. Poświęcenie się w imię wyższych wartości.
5. Problematyka winy i kary.
6. Miłość silniejsza niż śmierć.

Homer, Iliada (fragmenty)
7. Heroizm jako postawa człowieka w zmaganiu się z losem.

Sofokles, Antygona
8. Prawa boskie a prawa ludzkie.
9. Człowiek wobec przeznaczenia.

Lament świętokrzyski (fragmenty)
10. Motyw cierpiącej matki.

Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty)
11. Motyw tańca śmierci.

Pieśń o Rolandzie (fragmenty)
12. Średniowieczny wzorzec rycerza.

William Szekspir, Makbet
13. Moralna odpowiedzialność za czyny.
14. Czy człowiek decyduje o własnym losie?
15. Jaki wpływ na człowieka ma sprawowanie przez niego władzy?

Molier, Skąpiec
16. Czy dobra materialne czynią człowieka szczęśliwym?
17. Przyczyny nieporozumień między rodzicami a dziećmi.

Ignacy Krasicki, wybrana satyra
18. Wady ludzkie w krzywym zwierciadle satyry.

Adam Mickiewicz, Romantyczność oraz wybrane ballady
19. Świat ducha a świat rozumu.
20. Na czym polega ludowa sprawiedliwość?

Adam Mickiewicz, Dziady część III
21. Losy młodzieży polskiej pod zaborami.
22. Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia.
23. Postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborcy.
24. Różne postawy człowieka wobec Boga.
25. Jakie prawdy o człowieku ujawniają jego sny albo widzenia?
26. W jakim celu twórca nawiązuje do motywów biblijnych?
27. Walka dobra ze złem o duszę ludzką.
28. Czym dla człowieka może być wolność?
29. Motyw samotności.

Bolesław Prus, Lalka
30. Miłość – siła destrukcyjna czy motywująca do działania?
31. Praca jako pasja człowieka.
32. Jaką rolę w relacjach międzyludzkich odgrywają majątek i pochodzenie?
33. Konfrontacja marzeń z rzeczywistością.
34. Miasto – przestrzeń przyjazna czy wroga człowiekowi?
35. Czym dla człowieka mogą być wspomnienia?

Henryk Sienkiewicz, Potop (fragmenty)
36. Postawy odwagi i tchórzostwa.

Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara
37. Walka człowieka ze swoimi słabościami. Zobacz!
38. Motyw winy i kary. Zobacz!
39. Ile człowiek jest gotów poświęcić dla innych?
40. Co może determinować ludzkie postępowanie?
41. Motyw przemiany bohatera.

Stanisław Wyspiański, Wesele
42. Co utrudnia porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych? Zobacz!
43. Rola chłopów i inteligencji w sprawie niepodległościowej.
44. Sen o Polsce czy sąd nad Polską?
45. Symboliczne znaczenie widm i zjaw.
46. Motyw tańca.

Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (fragmenty)
47. Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa.

Stefan Żeromski, Przedwiośnie
48. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu?
49. Wojna i rewolucja jako źródła doświadczeń człowieka.
50. Różne wizje odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości.
51. Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości.
52. Rola autorytetu w życiu człowieka.
53. Utopijny i realny obraz rzeczywistości.

Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty)
54. Groteskowy obraz świata.
55. Człowiek wobec presji otoczenia.

Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu
56. „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu.

Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat (fragmenty)
57. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Zobacz!
58. Konsekwencje zniewolenia człowieka.

Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem
59. Czy możliwe jest zachowanie godności w skrajnych sytuacjach?
60. Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie.
61. Walka o życie z perspektywy wojennej i powojennej.

Albert Camus, Dżuma
62. Co skłania człowieka do poświęceń?
63. Człowiek wobec cierpienia i śmierci.
64. Czy możliwa jest przyjaźń w sytuacjach skrajnych?
65. Jakie postawy przyjmuje człowiek wobec zła?

George Orwell, Rok 1984
66. Czy możliwe jest zbudowanie doskonałego państwa?
67. Jak zachować wolność w państwie totalitarnym?
68. Znaczenie propagandy w państwie totalitarnym.
69. Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka.

Sławomir Mrożek, Tango
70. Bunt przeciwko porządkowi społecznemu.
71. Konflikt pokoleń.
72. Normy społeczne – ograniczają człowieka czy porządkują życie?

Marek Nowakowski, Górą „Edek”
73. W jakim celu autor nawiązuje w swoim tekście do innego tekstu?

Andrzej Stasiuk, Miejsce
74. Miejsca ważne w życiu człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja
Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie
75. Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca.

Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty)
76. Czym dla człowieka może być podróżowanie?

Powrót na stronę MATURA