Język polski klasa druga technikum lekcje live


IX - T1

L1 (6 IX 2023): Lekcja organizacyjna (POW, lektury, cele, wymagania, terminy, ...).

PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE

LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25

LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ

Informator maturalny od roku szkolnego 2024/2025

Matura - egzamin ustny - prezentacja PP

Matura - egzamin pisemny - prezentacja PP

Podano temat L2: p.d. s. 320 (338) - wszyscy, 4, 5, 7, 8.

L2 (7 IX 2023): Katedra fantastyczna (Jacek Dukaj, Katedra).
Podr. s. 317.

Ad. 7) Podobieństwa między Katedrą z opowiadania Dukaja a realnie istniejącymi katedrami:
- jest w obu miejsce święte, w przypadku Katedry jest to grób Izmira i ołtarz,
- w obu doświadcza się przeżyć religijnych (w przypadku Katedry mowa jest jednak o ich większej intensywności, o mistyczności).
Różnice:
- "funkcjonalność Katedry nie ma znaczenia wobec jej symboliki", czyli nie ma tam miejsca - tak jak w przypadku zwykłej katedry - dla człowieka, aby usiadł, nie ma takich elementów katedry jak nawy, prezbiterium.

Najbliższą lekturą jest Odprawa posłów greckich Jana Kochanowskiego. Sprawdzian znajomości treści będzie w drugiej połowie września. Należy wypożyczyć z biblioteki szkolnej maksymalnie szybko.

L3 (7 IX 2023): Renesans - odrodzenie kultury antycznej. Nowa wizja świata i człowieka.
1. Nazwa epoki i czas trwania (Italia a inne kraje, w tym Polska) (s. 10).
2. Kontekst historyczny oraz cywilizacyjno-technologiczny (czcionka ruchoma, upadek cesarstwa wschodniorzymskiego, odkrycia geograficzne).
3. Kontekst religijny - reformacja.
4. Kontekst kulturowy - antropocentryzm.

P.d. Przygotowanie maksymalnie dwóch stron notatek dotyczących renesansu.

IX - T2

L4 (11 IX 2023): Renesansowe usytuowanie człowieka w centrum świata (idee i hasła renesansu).
Prenetacja wypowiedzi o renesansie na podstawie notatek w zeszycie.

Praca z tekstem (s. 13).

Cel lekcji:
Charakterystyka systemu wartości i idei epoki renesansu.

Kryteria sukcesu:
1. Potrafię wymienić i scharakteryzować pięć idei i haseł renesansu.
2. Wybieram najważniejszą ideę renesansu i motywuję swój wybór.
3. Cytuję łacińskie hasło obrazujące najważniejszą ideę renesansu, tłumaczę na język polski i wyjaśniam sens.

P.d.
Wielcy ludzie renesansu (s. 14-15). Wybrać jednego, którego uważacie za szczególnie ważną postać i przedstawić pięć informacji bez korzystania z notatek.

L5 (13 IX 2023): Wielcy ludzie i wielkie dzieła renesansu.
Jeśli byłaby możliwość podróży w czasie do epoki renesansu, to:
- dokąd chciałbyś/chciałabyś się udać i co zobaczyć?
- kogo spotkać i czego się od niego dowiedzieć?
- co przeżyć, by móc opowiadać o tym współczesnym po powrocie z podróży w czasie?
Rozważanie na powyższe zagadnienia włączyć do prezentacji sowjego spojrzenia na renesans.

Praca z podr. s. 14 - przygotowanie wypowiedzi rozwijającej temat.
Zadanie podstawowe polega na wskazaniu dwóch dokonań wybitnych ludzi renesansu:
a) jednego - ważnego dla czasów epoki renesnsu,
b) drugiego - ważnego dla późniejszych epok i współczesności.
Swój wybór należy umotywować.

Podano L6. P.d. S. 20, jedno zad. zgodnie z numerem, jedno wybrane.

L6 (14 IX 2023): Człowiek w centrum – filozofia renesansu. Podr. s. 18.

1. Humanizm - nurt myśli renesansowej koncentrujący się na człowieku, jego rozwoju i roli w świecie.
2. Porównanie humanizmu ze średniowieczną scholastyką (s. 18).
3. Praca z tekstem: Giovanni Pico della Mirandola, O godności człowieka (s. 19).
Kilka uwag o różnych obrazach Boga w literaturze. Zwrócenie uwagi na kontrasty, np. Bóg ukazany w III części Dziadów Adama Mickiewicza jest postrzegany przez głównego bohatera (Konrada) jako despota pozbawiony miłości do człowieka.

L7 (14 IX 2023): Rzeczpospolita idealna (Andrzej Frycz Modrzewski O poprawie Rzeczypospolitej) 1. Rzeczpospolita - res publica ('rzecz wspólna'); republika. 2. Publicystyka - definicja pojęcia i tematy podejmowane przez publicystów renesansowych:
- ustrój państwa,
- przekonania religijne,
- edukacja.

P.d. s. 33-34. Komentowanie ks. I, II, III.

IX - T3

L8 (18 IX 2028): Pacyfizm Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

Wnioski z p.d. (dwie księgi do omówienia). U otrzymują karteczki i zapisują na nich: imię i nazwisko oraz krótko ujętą problematykę wybranych ksiąg; do tego wyjaśniają, na czym polega pacyfizm autora.
Podstawą lekcji zad. 4. z analizy (s. 35).

P.d. Obowiązują wszystkie księgi i pojęcie pacyfizmu.

L9 (20 IX 2023): Miłość w noweli doskonałej (Boccaccio, Sokół).

Przedstaw rozważania Andrzeja Frycza Modrzewskiego na temat funkcjonowania państwa i społeczeństwa. Czy według ciebie jego koncepcje są zasadne i aktualne również w dzisiejszym świecie?

1. Czas powstania Dekameronu i okoliczności.
2. Nowela jako gatunek.
3. Co znaczy określenie sokół noweli?
4. CO składa się na świat przedstawiony noweli (i każdego utworu epickiego)?
Podr. s. 36.

P.d. S. 40, zad. 6, 7, 8 i jedno wybrane z zakresu 9-11.

IX - T4

L10 (25 IX 2023): Renesansowe małżeństwo doskonałe (Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego).

1. Sylwetka Mikołaja Reja z Nagłowic. Które trzy fakty z jego biografii uważasz za szczególnie ważne i dlaczego? (s. 47).
2. Wzór osobowy szlachcica ziemianina ("człowieka poczciwego").
3. Żywot jako gatunek literatury parenetycznej (s. 46).
4. Praca z tekstem.

P.d. s. 49.
- na ocenę dop: zad. 1, 2, 3, 9,
- na dst: zad. 5, 6, 8,
- na db: 7, 10,
- na bdb: 11, 13,
- cel: 14.

Zwrócić uwagę na wiersz Ewy Lipskiej, Może będzie lepiej (s. 50).

L11 (27 IX 2023): Renesansowy wzór gospodarza w Żywocie człowieka poczciwego Mikołaja Reja.

1. W średniowieczu pojawiały się utwory parenetyczne, czyli teksty propagujące określone wzorce osobowe, np.: wzorzec rycerza, władcy i świętego.
Rnesenas dorzuca dwa wzorce osobowe:
a) dworzanina (Łukasz Górnicki, Dworzanin polski),
b) szlachcica-ziemianina (Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego).
2. Kontekst historyczny - Polska eksporterem zboża.
3. Porównanie wzorów parenetycznych: średniowiecznego rycerza i renesansowego szlachcica-ziemianina (tabela s. 52).
Zad. 7, 8, 10 i jedno wybrane z zakresu 11-15 s. 54.

L12 (28 IX 2023): Optymizm humanisty - Jan Kochanowski, [Serce roście patrząc na te czasy...].

Sprawdzenie p.d. Mikołaj Rej zaprezentował w swoim utworze wzór renesansowego gospodarza. Opisz ten wzór, wyjaśnij, która grupa społeczna może go naśladować i przedstaw szczegółowo, jakimi cechami powinni się oznaczać ludzie naśladujący ów wzór.

1. Fascynacja Kochanowskiego poezją Horacego (s. 55).
2. Pieśń jako gatunek.
< 3. Podział pieśni ze względu na tematykę.
br> Teza (trzy elementy co najmniej) i argumenty.

Praca w pliku na classroomie: 2t-kochanowski-serce-roście.

P.d. Zad. 6-10, s. 57.

L13 (28 IX 2023): Stoicyzm i epikureizm w pieśni [Chcemy sobie być radzi...] Jana Kochanowskiego.

Podr. s. 58.

Wskazywanie fr. związanych z epikreizmem i stoicyzmem - ich interpretacja.

Praca domowa w pliku na classroomie: 2t-kochanowski-chcemy-sobie-być-radzi. Należy wykonać 5 wybranych zadań.

X - T1 (5)

L14 (2 X 2023): Humanista i obywatel w Pieśniach - Pieśń o dobrej sławie Jana Kochanowskiego.

Podr. s. 66.

Cel lekcji:
Udoskonalisz umiejętność interpretacji tekstu lirycznego i wprowadzisz do toku interpretacji odpowiedni kontekst.
Kryteria sukcesu:
1. Opisuję sytuację polityczną i gospodarczą Polski w XVI wieku.
2. Określam sytuację liryczną naszkicowaną w wierszu - identyfikuję nadawcę i odbiorcę.
3. Wyjaśniam, jakie role i zadania przypisuje poeta różnym grupom obywateli.
4. Redaguję w formie notatki syntetyzującej wymowę utworu - jego zasadnicze przesłanie.

P.d. S. 68, zad. 7 i 10.

L15 (4 X 2023): Interpretacja Pieśni o cnocie Jana Kochanowskiego.
Podr. s. 69.

Cel lekcji:
Poznasz pieśń określającą ideał dobrego obywatela oraz ciekawe ujęcie relacji między człowiekiem cnotliwym a zazdrośnikami.

Kryteria sukcesu:
1. Definiuję pojęcie cnoty i odwołuję się do poznanych przykładów utworów, w których to pojęcie się już pojawiło.
2. Wyjaśniam alegoryczny sens cnoty i zazdrości oraz relacji między ludźmi cnotliwymi i zazdrosnymi.
3. Interpretuję strofę kończącą utwór, a zwłaszcza zdanie: A jeśli komu droga otwarta do nieba, / Tym, co służą ojczyźnie.
Ad. 1. Cnota - ważne pojęcie u Sokratesa, również u Rzymian; w renesansie - rozumiana jako virtus - umiejętność sprawowania władzy.

Uwaga We czwartek zaczynamy omawiać Odprawę posłów greckich - obowiązuje znajomość treści!

P.d. Zad. 12. s. 70 i do wyboru jedno zadanie z zakresu 8-11.

L16 (5 X 2023): Pieśń o spustoszeniu Podola Jana Kochanowskiego – liryka apelu.
Podr. s. 71.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji Pieśni o spustoszeniu Podola, zwracając uwagę na budowę utworu (podzielisz całość na logicznie powiązane segmenty), a także poznasz środki retoryczne służące do tworzenia liryki apelu.

Kryteria sukcesu:
1. Dzielę utwór na części, rekonstruując tok perswazyjny autora.
2. Odwołuję się do kontekstu historycznego dotyczącego relacji Polski z Turcją i Tatarami.
3. Określam funkcję epitetów i metafor obrazujących zniszczenia wojenne u wschodnich rubieży Rzeczypospolitej.
4. Uzasadniam twierdzenie, że Pieśń o spustoszeniu Podola realizuje założenia liryki apelu.

Wydruk celu lekcji i kryteriów sukcesu do Pieśni o spustoszeniu Podola

Do wyboru: trzy zadania z wartości i postaw (s. 74) lub zad. 13.

L17 (5 X 2023): Pieśń o spustoszeniu Podola Jana Kochanowskiego (praca na classroomie).
Podr. s. 71.

X - T2 (6)

L18 (9 X 2023): Nowożytna tragedia Jana Kochanowskiego - Odprawa posłów greckich
Podr. s. 79.

Cel lekcji:
Poznasz okoliczności powstania Odprawy posłów greckich, cechy gatunkowe tragedii oraz główny problem związany ze sporem Trojan.

Kryteria sukcesu:
1. Przedstawiam fakty związane z genezą Odprawy posłów greckich.
2. Omawiam kontekst mitologiczny oraz rozróżniam bohaterów z mitologii i spoza niej.
3. Wyjaśniam, czego dotyczy spór prowadzony przez Trojan - omawiam tok argumentacji stron.
4. Streszczam przepowiednię Kassandry.

P.d. Do wyboru jedno zadanie z wartości i postaw s. 83.

Wydruk celu lekcji i kryteriów sukcesu do Odprawy posłów greckich: geneza, spór, przepowiednia Kassandry

L19 (11 X 2023): Zbiorowość jako bohater tragiczny Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego. 1. Interpretacja dialogu między Antenorem a Aleksandrem (s. 80-81).
2. Wyjaśnij zdanie Antenora: Grek u mnie każdy, kto ma sprawiedliwą. Dlaczego takie stwierdzenie jest niebezpieczne dla Antenora? Kto i w jaki sposób może je wykorzystać?

Zad. 7. s. 83 - podstawa tematu lekcji:
1. Jakie okoliczności mogą sprawić, że zbiorowość staje się bohaterem tragicznym?
2. Co oznacza właściwie to stwierdzenie?

      Tragizm, tragedia - przedwczesna zagłada wielkiej wartości (np. utrata wolności, niezależności, rozbiory, wojna, zniszczenia). Ale też sytuacja wyboru, z którego nie ma wyjścia i który prowadzi do katastrofy.

L20/21 (12 X 2023): Praca klasowa - wypowiedź pisemna (poezja Jana Kochanowskiego).

P.d. Parzyści - zad. 2, 4; nieparzyści - zad. 1, 3.
1. Tragiczny los jednostki i zbiorowości jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Inspiracje mitologiczne i ich znaczenie w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
3. Motyw władzy w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
4. Rola kostiumu mitologicznego w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

X - T3 (7)

L22 (16 X 2023): Stać przy przyjacielu czy przy prawdzie? Refleksje zainspirowane Odprawą posłów greckich. Spr. p.d. (zob. kryteria L20/21).
Podr. s. 83.

L23 (18 X 2023): Wnioski z analizy pracy klasowej (poezja Kochanowskiego).

Spr. p.d. z dwóch ostatnich lekcji przełożone na następną lekcję.

24 (19 X 2023): Refleksja o państwie w Odprawie posłów greckich Jana Kochanowskiego.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji fragmentu Odprawy posłów greckich - Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie ..., odnosząc jej sens do sytuacji politycznej Polski pod koniec XVI wieku i wyjaśniając cel, jaki stawiał sobie autor.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam kontekst polityczny i wskazuję na analogie między Troją a Polską.
2. Określam powinności władzy przedstawione przez podmiot mówiący.
3. Wyjaśniam, na czym polegają zobowiązania władców wobec obywateli.
4. Określam różnice między skutkami grzechu (występku) pojedynczego, przeciętnego człowieka - a skutkami grzechu władcy?

Wydruk celu lekcji i kryteriów sukcesu do fr. Odprawy posłów greckich - Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie ...

L25 (19 X 2023): Interpretacja Pieśni XIV z Ksiąg wtórych Jana Kochanowskiego.
S. 86, zad. 5, 6, 7. Jaki obraz społeczeństwa wyłania się z wypowiedzi Ulissesa? Co w tym obrazie może szczególnie niepokoić?



Podsumowanie:
W jaki sposób artyści przedstawiają problematykę dotyczącą sprawowania władzy? Omów zagadnienie w oparciu o Pieśń XIV i odnieś się do innych tekstów kultury.
P.d. S. 86, zad. 5,6,7 oraz dwa wybrane z interpretacji lub jedno z wartości i postaw.

X - T4 (8)

L26 (23 X 2023): Retoryka dyskusji (retoryka a erystyka).
Na ocenę:
1. Jaki obraz młodzieży wyłania się z wypowiedzi Ulissesa?
2. Spr. p.d. s. 86, zad. 14.

Podr. s. 87.
Cel lekcji:
Poznasz językowe środki retoryczne i chwyty erystyczne stosowane w dyskusji oraz uświadomisz sobie, czym jest argumentacja, a czym manipulacja.

Kryteria sukcesu:
1. Definiuję pojęcia retoryki i erystyki.
2. Przedstawiam zasady retoryki.
3. Porównuję retorykę z erystyką.
4. Znam co najmniej pięć środków retorycznych i podaję przykłady ich użycia.
5. Znam co najmniej trzy przykłady chwytów erystycznych.

Wydruk celu lekcji i kryteriów sukcesu do retoryki dyskusji i chwytów erystycznych

Omówiono zad. 1. s. 91.

P.d. S. 91, zad. z zakresu 2-11: parzyści parzyste, nieparzyści - nieparzyste.

L27 (25 X 2023): Językowe środki retoryczne i chwyty erystyczne (w oparciu o Odprawę posłów greckich Jana Kochanowskiego).
S. 91. zad. 1-4. Praca w grupach trzyosobowych. Pozostałe przygotować.

L28 (26 X 2023): Bóg niewidzialny – psałterz Kochanowskiego (Psalm 13).
Na ocenę - wg kryteriów z ostatniej lekcji.
Podr. s. 92.
Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji parafrazy Psalmu 13 Jana Kochanowskiego, zwracając uwagę na środki artystyczne, za pomocą których poeta wykreował obraz Boga i opisał sytuację człowieka.

Kryteria sukcesu:
1. Znam informacje dotyczące znaczenia Jana Kochanowskiego jako poety parafrazującego Księgę Psalmów.
2. Określam funkcje pytań retorycznych, anafor oraz metafor.
3. Interpretuję obraz Boga ukazany w psalmie.
4. Przedstawiam sytuację człowieka, zwracając uwagę na emocje, które ta sytuacja wywołuje.

S. 93, wybrane zadanie z wartości i postaw.

Wydruk celu lekcji i kryteriów sukcesu Psalmu 13

L29 (26 X 2023): Wdzięczność i ufność w psalmach (Psalm 47).
Podr. s. 94.

Cel lekcji:
Określasz, za pomocą jakich środków stylistycznych zostały wyrażone uczucia człowieka wobec Boga w Psalmie 47.

Kryteria sukcesu:
1. Kwalifikuję psalm do właściwego typu gatunkowego i uzasadniam swoje zdanie.
2. Charakteryzuję osobę mówiącą w psalmie, wyjaśniając, kim jest, w czyim imieniu się wypowiada, za co chwali Boga i za co mu dziękuje oraz do czego nawołuje.
3. Wyjaśniam, jakie znaczenia i emocje eksponują paralelizmy składniowe.
4. Formułuję własne kryterium.

Wydruk celu lekcji i kryteriów sukcesu Psalmu 47

P.d.
1. Wskaż jedną różnicę między tłumaczeniem Psalmu 47 w Biblii Tysiąclecia a parafrazą Kochanowskiego.
2. S. 95, zad. 7.

X/XI - T5/1 (9)

L30 (30 X 2023): Rola elementów fantastycznych w Psalmie 91.

Człowiek wobec Boga w oparciu o Psalm 47 (s. 94).

Podr. s. 96.
Cel lekcji:
Interpretujesz wymowę Psalmu 91 oraz określasz funkcje elementów fantastycznych w utworze.

Kryteria sukcesu:
1. Analizuję składowe okresów warunkowych.
2. Charakteryzuję obraz Boga.
3. Wskazuję elementy fantastyczne i określam ich funkcje.
4. Odnoszę metafory ("łowcze obierze", "źmijle gniewliwe") do sytuacji współczesnego człowieka - wyjaśniam, co może dziś stanowić źródło zagrożeń.

P.d. Zad. 7 (pół strony), s. 97.

L31 (2 XI 2023): Poezja wobec straty (Tren IX Jana Kochanowskiego).
Podr. s. 100.

Cel lekcji:
Zinterpretujesz Tren IX, zwracając uwagę na wpływ doświadczeń osobistych Jana Kochanowskiego na postawę światopoglądową i renesansowe wyobrażenia człowieka o sensie życia.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam pojawiające się w wierszu pojęcie "Mądrości".
2. Określam uczucia wyrażone w zakończeniu utworu.
3. Omawiam stosunek poety do "Mądrości".
4. Określam funkcje trzech wybranych środków stylistycznych.
5. Wskazuję dwa konteksty, które są szczególnie ważne dla właściwej interpretacji wiersza i podaję argumenty.

Ad. 2)
W zakończeniu utworu wyrażone zostało uczucie wielkiego rozczarowania, zawodu. Poeta używa tutaj epitetu nieszczęśliwy. Ponadto w zamykającym tekst dwuwersie mamy mowę o zrzuceniu ze stopni, co jest metaforą upadku.

Ad. 4)
Bardzo ważną rolę odgrywa apostrofa, bezpośredni zwrot do Mądrości.
Ważną funkcję pełni wtrącenie (ujęte w nawias): (jeśli prawdziwie mienią), gdyż wyraża ono zwątpienie podmiotu lirycznego w ową Mądrość, czyli w filzofię stoicką.

L32 (2 XI 2023): Stoicyzm zaprzeczony (Tren XI Jana Kochanowskiego).
Kryteria z poprzedniej lekcji.

Cel lekcji:
Potrafisz zinterpretować Tren XI jako kolejny utwór potwierdzający kryzys światopoglądowy Jana Kochanowskiego, wyjaśnisz różne znaczenia pojęcia "fraszki" oraz określisz rolę cytatu w tekście.

Podr. s. 104.

Kryteria sukcesu:
1. Znam najistotniejsze dla zrozumienia wiersza fakty związane z postacią Brutusa (kontekst historyczny).
2. Wyjaśniam pojęcie "fraszki" i określam funkcje powtórzenia tego wyrazu.
3. Interpretuję pojęcie "nieznajomego wroga" i określam jego wpływ na życie człowieka.
4. Wyjaśniam, jaki obraz losu wyłania się z wersów 1-8.
5. Komentuję sposób przedstawienia przez poetę postaw ludzi, zwłaszcza mędrców.
6. Interpretuję wymowę pytań zamieszczonych w zakończeniu wiersza.

XI T1 (10)

L33 (6 XI 2023): W jaki sposób życie sprawdza światopogląd i system wartości? (Tren XVI Jana Kochanowskiego).
Podr. s. 105.

Cel lekcji:
Potrafisz zinterpretować Tren XVI jako kolejny tekst świadczący o kryzysie światopoglądowym Jana Kochanowskiego, określisz funkcje aluzji literackiej do postaci Cycerona i wskażesz dominantę kompozycyjną.

Kryteria sukcesu:
1. Opisuję stan emocjonalny podmiotu lirycznego przedstawiony w dwóch pierwszych strofach.
2. Wyrażam własnymi słowami refleksje zawarte w wersach 9-12.
3. Określam funkcję aluzji literackiej - nawiązania do biografii Cycerona.
4. Interpretuję wymowę dwóch strof kończących utwór.

Podsumowanie:
Odpowiedź na pytanie zawarte w temacie.

P.d. S. 107, zad. 11.

L34 (8 XI 2023): Rozterki religijne w Trenach Jana Kochanowskiego (Tren X).
Podr. s. 108.
Cel lekcji:
Potrafisz zinterpretować Tren X Jana Kochanowskiego, zwracając uwagę na jego szczególne miejsce w cyklu (apogeum kryzysu światopoglądowego), wyjaśniając funkcje różnych środków stylistycznych (pytań retorycznych, anafor) i toposu gdzie jest? - ubi est?.

Kryteria sukcesu:
1. Analizuję strukturę tekstu - wyodrębniam wstęp, rozwinięcie i konkluzję.
2. Wskazuję topos gdzie jest? - ubi est? i określam jego funkcję.
3. Wyjaśniam przyczyny poszukiwania Orszulki w różnych przestrzeniach związanych z różnymi wyobrażeniami religijnymi.
4. Wskazuję kluczowe miejsce w utworze i wyjaśniam jego wymowę.
5. Wyjaśniam puentę wiersza.

P.d. S. 109, zad. 10 - parzyści, 11 - nieparzyści.

L35 (9 XI 2023): Motyw snu i problematyka konsolacji w utworze Tren XIX albo Sen Jana Kochanowskiego.
Podr. s. 110.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji utworu Tren XIX albo Sen Jana Kochanowskiego, zwracając uwagę na sposoby wyrażania konsolacji i na sens myśli oraz maksym pojawiających się w tekście oraz odniesiesz się znaczenia motywu snu.

Kryteria sukcesu:
1. Wymieniam argumenty matki pocieszającej syna i odpowiednio je grupuję (dotyczą: Orszuli, zwykłych ludzi, ojca - poety)
2. Rozróżniam argumenty stanowiące konsolację religijną i konsolację filozoficzną.
3. Wyjaśniam znaczenie faktu, że w utworze ważną rolę odgrywa sen - wzmacnia czy osłabia perswazję?
4. Interpretuję wymowę maksym i refleksji zawartych w utworze.
5. Omawiam różnicę między wymową Trenu X i Trenu XIX.

S. 112, zad. 9 lub 10.

Ad. 1)
Argumenty dotyczące Orszulki:
- ona żyje, żywotem "ważniejszym", dusza nie ginie, córka jest między aniołami i "duchami wiecznymi",
- uniknęła większych cierpień i dłuższych.

L36 (9 XI 2023): Podsumowanie twórczości Jana Kochanowskiego (redagowanie szkicu interpretacyjnego).
Cel lekcji:
Potrafisz dokonać interpretacji wskazanego utworu Jana Kochanowskiego, odnosząc się do koncepcji epoki i określając funkcje środków stylistycznych oraz zredagujesz wypowiedź pisemną w formie szkicu interpretacyjnego.

Kryteria sukcesu:
1. Stawiam tezę interpretacyjną składającą się z kilku rozpoznań najważniejszych elementów tekstu.
2. Redaguję argumenty.
3. Odwołuję się do kontekstów.
4. Odpowiednio komponuję pracę.

Praca nad tekstami: Tren XIX albo Sen, Tren X.

Na lekcji następnej Romeo i Julia Szekspira.

XI T2 (11)

L37 (13 XI 2023): Romeo i Julia Williama Szekspira jako dramat społeczny.
Cel lekcji:
Poznasz kontekst historyczny i tło wydarzeń ukazanych w dramacie Romeo i Julia Szekspira oraz dokonasz interpretacji fragmentów przedstawiających konflikt dwóch rodów z Werony oraz jego skutki.

Kryteria sukcesu:
1. Omawiam zasadniczy temat utworu na podstawie wypowiedzi Chóru.
2. Wyjaśniam, w jaki sposób postrzegane są rody Capulettich i Montekich przez mieszkańców Werony oraz przez księcia Escalusa.
3. Relacjonuję przebieg ulicznej bójki i jej konsekwencje.
P.d.
S. 125, zad. interpretacyjne 8-12.

L38 (15 XI 2023): Psychologia i język miłości (Romeo i Julia Szekspira).
Podr. s. 126.

Cel lekcji:
Potrafisz wyjaśnić, na czym polega specyfika mówienia o miłości w dramacie Romeo i Julia Szekspira i problem porozumienia na poziomie języka.

Kryteria sukcesu:
1. Interpretuję efekty zastosowania przez bohaterów dramatu metaforyki religijnej.
2. Wyjaśniam symbolikę ptaków: słowika i skowronka.
3. Wybieram i interpretuję fragment świadczący o wpływie reakcji psychicznych bohaterów na styl ich wypowiedzi, zmianę dynamiki słów i zachowań.

S. 40, scena balkonowa. O czym mówi Julia? Co ma na myśli, mówiąc o nazwie?

P.d. s. 130 zad. 15.

L39 (16 XI 2023): Jakie prawdy o miłości niesie tragedia Szekspira Romeo i Julia?

Podstawą lekcji zad. 15. s. 130.

Jakie problemy zostały przedstawione w dramacie Romeo i Julia?

L40 (16 XI 2023): Etyka wypowiedzi. Analiza fr. dramatu Romeo i Julia Szekspira.
1. Intencja komunikacyjna.
2. Etyka wypowiedzi.
3. Etykieta językowa.
4. "Słowo wylatuje ptakiem, a wraca kamieniem". "Słowem można zabić".
5. Agresja i przemoc w języku:
P.d. S. 134, zad. 7, 9, 10, 11

XI T3 (12)

L41 (20 XI 2023): Agresja i przemoc w języku.
Zad.:
1. Przedstaw losy Romea i Julii.
2. Jaki wpływ mają rodzice na swoje dzieci? Omów problem w oparciu o dramat Romeo i Julia Szekspira i odnieś się do innego utworu literackiego.

3. Jedno z zadań wybranych z p.d. i jedno wskazane przez nauczyciela.

Podr. s. 131 (kontynuacja poprzedniej lekcji).

W oparciu zad. s. 134.

Ważne odniesienie - fr. tekstu s. 104 (przesadnie rozpaczający Kapulet).

P.d. Tekst, s, 104 - akt IV, scena 5. Również ostatni, V akt umieć zrelacjonować.

L42 (22 XI 2023): Patriotyzm wobec zagrożenia ojczyzny (Piotr Skarga, Kazania sejmowe).
Podr. s. 135.

Cel lekcji:
Dokonasz interpretacji fragmentu Kazań sejmowych Skargi i poznasz sposoby perswazji oraz cechy mowy politycznej.

Kryteria sukcesu:
1. Znam autorów i tytuły tekstów nurtu refleksji patriotycznej - w jednym zdaniu przedstawiam główny problem poruszony w dwóch wybranych utworach.
2. Wymieniam cechy mowy politycznej.
3. Wyjaśniam kontekst historyczny dotyczący kryzysu politycznego po śmierci ostatniego władcy z dynastii Jagiellonów (Zygmunta II Augusta).
4. Omawiam problemy wskazane przez Skargę i określane metaforycznie jako choroby.

P.d. S. 138, zad. 1, 2, 3, 10.

XI T4 (13)

L43 (27 XI 2022): Kazania sejmowe Piotra Skargi jako wypowiedź retoryczna.
Tekst s. 136.

Uczniowie wskazują zad. na s. 138, które są pomocne odnośnie tematu lekcji.
(Zad. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10. 11).

Na lekcji zad. 1, 2, 3
Dominującym zabiegem retorycznym jest metafora ojczyny - matki, jak również metafora chorób. Pojawiają się liczne wykrzyknienia, zdania pytające, a także apostrofy.

P.d. S. 138, .

L44 (30 XI 2023): Tematy i motywy literatury renesansu (podsumowanie).
Podr. s. 139.

Motywy (tematy) zostały w podręczniku ułożone alfabetycznie. Uczniowie próbują uhierarchizować ze względu na znaczenie dla epoki renesansu.
Propozycja:
- wolna wola (człowiek sam może kształtować siebie; Pieśń o dobrej sławie Jana Kochanowskiego),
- patriotyzm (Pieśń o cnocie Kochanowskiego),
- przyroda.

Kierunki, koncepcje, idee: humanizm, klasycyzm, reformacja.

L45 (30 XI 2023): Analiza tekstu nieliterackiego (Kobieta renesansu).
Podr. s. 150-151, zad. 1-4

P.d.
Pozostałe zad. s. 151 (5-10).

XII T1 (14)

L46 (4 XII 2023): Barok - epoka przeciwieństw.
Podr. s. 162.

Cel lekcji:
Potrafisz scharakteryzować barok, zwracając uwagę na fakt, że jest to epoka przeciwieństw i paradoksów.

Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam, na czym polegają przeciwieństwa (antynomie) w epoce baroku (s. 171).
- rozwój różnych dziedzin sztuki i odkrycia - z drugiej strony zacofanie, wojny, oziębienie klimatu,
- zagdanienia antynomiczne: życie - śmierć, niebo - ziemia, wojna - pokój, miłość - nienawiść, świętość - grzech.
2. Omawiam wpływ odkryć naukowych w czasach baroku na sposób postrzegania przez człowieka świata i siebie samego.
- teleskop Galileusza (plamy na Słońcu, księżyce Jowisza),
- mikroskop Holendrów (bakterie, ciałka krwi.
3. Przedstawiam najważniejsze wydarzenia historyczne XVII wieku.
4. Wyjaśniam przyczyny i skutki kontrreformacji.
P.d. Symbole kultury baroku (s. 163).

L47 (7 XII 2023): Antynomie myśli barokowej.
Uzupełnienie poprzedniej lekcji.
Symbole kultury baroku:
- zegary (symbol vanitas),
- labirynt (symbol zagubienia na drodze do zbawienia),
- lustro (symbol ułudy, pozornego istnienia),
- kwiaty (piękno i zarazem kruchość),
- paw (piękno zmysłowego świata, które jednak może prowadzić ku upadkowi).

1. Kontekst filozoficzny (s. 167). Co nam uświadamia schemat na str. 167?
Antynomie myśli barokowej wynikały z faktu, że stosowano metody racjonalizmu (logiczne myślenie i wnioskowanie) do rozważań nad problemami metafizycznymi (Bóg, szatan, zbawienie, wieczność).
2. Interpretacja fr. Myśli Pascala (s. 168). Zad. 3 - częściowo.
S. 168, zad. 3, 4, 5, 7

L48 (7 XII 2023): Człowiek - Bóg - świat w poezji metafizycznej.
Spr. p.d. - wykład o Pascalu skierowany do siódmoklasistów.
1. Sylwetka Mikołaja Sępa Szarzyńskiego (s. 171).
2. Sonet IV. O wojnie... (s. 172).

P.d. S. 172, zad. 1-5. Na tej podstawie umieć interpretować tekst.

XII T3 (15)

Wypożyczyć Makbeta Szekspira.

L49 (18 XII 2023): Sprzeczności ludzkiego życia w poezji Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.

Na ocenę. Sytuacja człowieka. Omów zagadnienie w oparciu o Sonet IV, odnieś się do innego utworu literackiego, uwzględnij wybrany kontekst.
W przypadku trudności sprawdzić zad. 1-5 s. 172.

Realizacja tematu lekcji.
Interpretacja Sonetu V. O nietrwałej miłości ... (s. 173).

P.d. S. 174, zad. 7, 8 lub 9.

L50 (20 XII 2023): Wybór czy przeznaczenie? (Makbet Szekspira).
1. Cechy tragedii nowożytnej:
a) podobieństwa między tragedią nowożytną a antyczną: - doniosła problematyka moralna dotycząca obecności w życiu człowieka dobra i zła oraz zawierająca zagadnienia dotyczące sensu życia,
- mroczna atmosfera, powaga (?)
- nieszczęśliwe zakończenie losów głównych bohaterów.
b) różnice:
- brak Fatum w tragedii nowożytnej,
- pokazanie wpływu na bohaterów cech osobowości (ambicji, pragnień często sprzecznych z moralnością),
- obecność scen humorystycznych, komizmu i szyderstwa,
- sceny zbiorowe,
- nierespektowanie trzech jedności: miejsca, czasu i akcji.
- odmienność budowy (akty i sceny).

P.d. S. 178, zad. z analizy wszystkie, także zad. 5 wszyscy oraz 6, 7, 8, 9, parzyści parzyste, nieparzyści - nieparzyste.

L51 (21 XII 2023): Ludzie - wolni czy zdeterminowani w swoich działaniach? (Makbet Szekspira i inne utwory literackie).
Spr. p.d. - jak wyżej.

Redagowanie wypowiedzi argumentacyjnej.

L52 (21 XII 2023): Zbrodnia i jej motywacja (Makbet Szekspira).
Podr. s. 179. Zadania z analizy (1, s. 182). Interpretacja wypowiedzi Makbeta i istota słów żony.

Omówiono zad.1, s. 182 - argumenty Makbeta, aby nie decydować się na zabicie króla.
I T1 (16)

L53 (10 I 2024): Interpretacja plakatów teatralnych inspirowanych Makbetem Szekspira.
Na ocenę: p.d. S. 182-183: zad. 6, 8, wybrane 9 lub 10.

Plakaty teatralne s. 177, 181, 185, 188 (przydział plakatów uczniom - propozycje interpretacji).

Jakie odczytanie Makbeta sugeruje plakat Olbińskiego (s. 182)?

P.d. Plakaty c.d. pracy oraz zadania s. 182-183 (6, 8 oraz 9 lub 10 - jak poprzednio).

L54 (11 I 2024): Postaci zła w Makbecie Szekspira.
Interpretacja wybranego plakatu.

Co to jest zło i skąd się bierze?

Podr. s. 184 - interpretacja tekstu: "sprawy śmiertelne".

Zad. 1-11 s. 187, parzyści parzyste itd.

L55 (11 I 2024): Wina i kara - postać Lady Makbet.
Podr. s. 189.

1. Postrzeganie choroby psychicznej w XVII wieku.
2. Zadania z analizy (1-4).
3. Zadania z interpretacji (5-7).
P.d. Obowiązują zad. z zakresu 1-10, s. 190 oraz jedno wybrane z zakresu 11-13.

I T2 (17)

L56 (29 I 2024): Jakie problemy rozważa Szekspir w Makbecie?
Praca w grupach:
I, IV
W jaki sposób artyści przedstawiają psychikę człowieka? Omów zagadnienie w oparciu o Makbeta i inny utwór literacki.

II, V
Sporządź wykaz problemów wynikających z utworu. Omów sposób przedstawienia tych problemów. Które z nich mają charakter uniwersalny? Uzasadnij.

Szekspir przedstawia problem, jak daleko może posunąć się człowiek, żeby osiągnąć zamierzony cel.

III, VI
Interpretacja sceny 3. aktu IV.

Malkolm sprawdza szczerość intencji Makdufa. Problem dotyczy kwestii zaufania władcy do swoich najbliższych współpracowników. Malkom - wskutek doświadczeń z przeszłości - chce upewnić się co intencji Makdufa. Młody władca wszak widział, co uczynił Makbet królowi Dunkanowi, a przecież wydawało się, że król właśnie Makbetowi może w pełni zaufać.

Na ocenę na następnej lekcji: jedno zadanie wybrane, jedno wskazane przez nauczyciela lub plakat.

L57 (31 I 2024): Makbet Szekspira - podsumowanie (wymagania do sprawdzianu).
L58/59 (1 II 2024): Praca klasowa - treść i problematyka Makbeta Szekspira.
Podr. s. 204.

Podano L60 i L61. Zrobione punkty 1, 2, ... . P.d. Punkt 3 z L61 (sylwetka Elżbiety Stuart).

II T1 (18)

L60 (5 II 2024): Fenomen piękna i czasu w poezji barokowej (Na oczy królewny angielskiej [...] Daniela Naborowskiego).
1. Sylwetka Daniela Naborowskiego (wykształcenie, podróże po Europie, różnorodne funkcje i twórczość).
Praca w parach: przygotowanie rozmowy do programu radiowego poświęconego sylwetce poety.
2. Panegiryk jako specyficzna cecha gatunkowa.
3. Kontekst historyczny - sylwetka Elżbiety Stuart.

4. Interpretacja wiersza Na oczy królewny angielskiej... Daniela Naborowskiego (s. 192).

Praca indywidualna: redagowanie tezy, argumentów i określanie funkcji środków stylistycznych.
Co powinno się pojawić w toku prezentacji?
1. Słowa-klucze do tezy: koncept - poszukiwanie sposobu opisu niezwykłości oczu pięknej królewny, gradacja - pomysł na niezwykłośc formy opisu, panegiryk - oryginalna pochwała urody kobiecej, antropomorfizacja elementów przyrody.
2. Zwrócenie uwagi na fakt, że w interpretacji poezji barokowej, w formułowaniu tezy, powinny się pojawiać informacje o środkach stylistycznych i o koncepcie.

Omówiono zad. 1-6.

P.d. Zad. s. 193 jedno - do trzech zadań wybranych z zakresu 9-14, objętość 1 str.

L61 (7 II 2024): Wnioski z analizy pracy klasowej.

P.d. S. 195, po jednym zadaniu wg numeru.

L62 (8 II 2024): Motyw czasu w poezji barokowej (Daniel Naborowski, Krótkość żywota).
Praca w formularzu Google nad wierszem Krótkość żywota.

L63 (8 II 2024): Miłość w wierszach Jana Andrzeja Morsztyna (Redivivatus).
Podr. s. 200.

1. Wyjaśnij, na czym polega koncept organizujący cały wiersz.
2. Dlaczego autorzy podręcznika wprowadzili kontekst filozoficzny odnoszący się do prądu filozoficznego, postawy światopoglądowej i zarazem do stylu życia określanego jako libertynizm?
3. Czym dla poety jest ciało? Ubiorem dla duszy? Ozdobą? Ciężarem? Uzasadnij swoje zdanie. W odpowiedzi uwzględnij sens metafor z wersów 8. i 13.

Zadania w formularzu Google (można wysłać jeszcze raz z domu).



II T2 (19)

L64 (12 II 2024): Słowa wieloznaczne (treść i zakres znaczeniowy wyrazów, relacje znaczeniowe).
Podr. s. 204.

1. Relacje między treścią a zakresem znaczeniowym wyrazów.
Wyjaśnij punkt 1. w oparciu o przykład: kwiat, roślina, róża.
2. Znaczenia nieostre (w oparciu o przykłady).
3. Różne relacje znaczeniowe między wyrazami:
a) polisemia (wieloznaczność), np. miłość,
b) antonimia (wyrazy przeciwstawne),
c) homonimia (wyrazy o takim samym brzmieniu, które nie są powiązane znaczeniami),
d) synonimia (wyrazy bliskoznaczne), P.d. S. 205 - fr. o wieloznaczności opartej na metaforze.

L65 (14 II 2024): Słowa neutralne i wartościujące.
Nie sprawdzono zadań z poprzedniej lekcji.

Podr. s. 207.

1. Sposoby wyrażania emocji i ocen (wartościowania).
2. Elementy oceny w opisie obrazu Salvadora Dali Siedząca kobieta widziana od tyłu.
3. Ćwiczenia pod tekstem Niestatek: 1-3.

P.d.
S. 208, zad. 4, 5, 6, s. 208.

Krótko o rycerzu Don KJichote (s. 217)
Błędny rycerz wśród realiów życia.

L66 (15 II 2024): Sarmacki system wartości.
1. Definicja sarmatyzmu (s. 226).
2. System wartości szlachty sarmackiej.
3. Koncepcja mesjanizmu sarmackiego.
4. Pamiętnik jako gatunek.
5. Sylwetka Jana Chryzostoma Paska.
6. Praca z tekstem literackim (Pamiętniki Paska): s. 230 zad. 1, 2, 3, 9 10.
7. Gawęda i jej cechy (zad. 5, 6).
8. Cechy stylu makaronicznego.

L67 (15 II 2024): Sarmata wobec Innego i nieznanego.
Podr. s. 231.

Podstawowym celem lekcji jest odniesienie się do problemu tkwiącemu w pytaniu, czy Pasek jest megalomanem i ksenofobem, czy też tego rodzaju postaw nie można.

Omówiono początek tekstu (jak Dunki sypiają, jak się ubierają, ...).
P.d. S. 233, zad. 1-6.

II T3 (20)

Uwaga! Wypożyczyć Skąpca Moliera.

L68 (19 II 2024): Zalety i wady Pamiętników Jana Chryzostoma Paska.
Wobec Innego.
Omów zagadnienie w oparciu o Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska. Odnieś się do innego utworu literackiego i wybranego kontekstu.

L69 (21 II 2023): Klucze do kultury baroku (podsumowanie).
Praca nad obrazami s. 234-235. Uczniowie mają za zadanie charakteryzować barok w oparciu o wnioski z interpretacji obrazów. Przygotowują wypowiedź ustną. W czasie jej prezentacji mogą patrzeć tylko na obrazy, na tekst - nie (książka ma być odsunięta na taką odległość, by tekstu nie widzieć).

Barok i sarmatyzm - jak powinna wyglądać prezentacja.
Prezentacja o baroku i sarmatyzmie (o sarmatyzmie od 24' do 34').

Obowiązuje znajomość treści Skąpca Moliera na przyszły tydzień. Na następną lekcję - akt I.

L70 (22 II 2024): Skąpiec Moliera jako komedia charakterów.
1. Kontekst historyczny i kulturowy (Co się działo w czasach Ludwika XIV i która warstwa społeczna zaczęła odgrywać szczególnie ważną rolę?) (s. 236).
2. Komedia jako gatunek.
3. Odmiany gatunkowe komedii:
a) komedia charakterów,
b) komedia intrygi.
4. Rodzaje komizmu:
a) słowny,
b) postaci,
c) sytuacyjny.
5. Sylwetka Moliera (s. 237).
6. O mieszczaństwie XVII wieku w kontekście obrazu Vermeera Kobieta ważąca perły (s. 237).
7. Praca z fr. sceny 1. aktu I (s. 239-240, zad. 1-6).

P.d. S. 240 zad.1-6.

L71 (22 II 2024): Komizm postaci tytułowej Skąpca Moliera.
Praca z grupach:
1. Jaką rolę odgrywa komizm w tekstach kultury? Omów zagadnienie w oparciu o Skąpca i przydzielony fragment (nr 1 - akt I, nr 2 - akt II, nr 6 - akt I itp.).
2. W jaki sposób komizm jest osiągany?

Wnioski dotyczące roli komizmu.

1. Akt I, sc. 3 (Harpagon o oczach, które śledzą wszystko, co robię, pożerają wszystko, co posiadam i myszkują na wsze strony, czyby się nie udało czegoś złasować) - komizm słowny (metafora oczu pożerających wszystko, w połączeniu z komizmem charakteru; te dwa czynniki łączy karykaturalizacja, która obnaża osobowość Harpagona, jego obsesje i nieustanne lęki).

P.d. Fr. s. 243 - co śmieszy, rodzaj komizmu.

P.d. Zobacz niżej.

II T4 (21)

L72 (26 II 2024): Dramat pewnej wady.
Podr. s. 241.
1. Czym się różni skąpstwo od chciwości?
2. Jaki wpływ ma chciwość na psychikę człowieka i jego relacje społeczne?
Zad. s. 244: 1, 2, 3, 4.

P.d. Zad. 1 (numery 1-5), zad. 2 (numery 6-10), zad. 3 (numery 11-14).
1. Obraz obyczajów społecznych w XVII wieku. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Relacje rodzinne w krzywym zwierciadle komedii.
3. Konflikt pokoleń jako motyw literacki.

L73 (28 II 2024): Skąpstwo i chciwość w utworach literackich różnych epok.
Dokończyć zad. s. 244.

W oparciu o p.d.: zad. s. 244.
Analiza kontekstu literackiego s. 241 (postać króla Midasa w mitologii, ...).

1. Postać króla Midasa - konsekwencje chciwości.
2. Judasz i motywy jego zdrady (30 srebrników) oraz jej skutki.
3. Sylwetki Rejenta Milczka i Cześnika Raptusiewicza - relacja: ojcowie (opiekunowie) - dzieci.
4. Ebenezer Scrooge z Opowieści wigilijnej Dickensa - przemiana bohatera.

Wypowiedź ustna (praca w parach - jeden uczeń prezentuje koledze swoje refleksje, potem zmiana ról):
Jaki obraz skąpstwa i chciwości wyłania się z różnych tekstów kultury? Omów zagadnienie w oparciu o Skąpca Moliera i odnieś się do innych tekstów kultury.

L74 (29 II 2024): Relacje rodzinne i konflikt pokoleń (wypowiedź na podstawie Skąpca i innych utworów).
W oparciu o pracę przydzieloną:
Relacje rodzinne w krzywym zwierciadle komedii (numery 6-10).
Konflikt pokoleń jako motyw literacki (numery 11-14).

Fr. filmu: Film Skąpiec - w roli głównej Louis de Funès

L75 (29 II 2024): Obraz obyczajów społecznych w XVII wieku (na podstawie Skąpca Moliera i innych utworów).
W oparciu o pracę przydzieloną (numery 1-5.

Fr. filmu: Film Skąpiec - w roli głównej Louis de Funès

Obejrzano do ok. 20'.

Zadania jawne CKE
1. Obraz obyczajów społecznych w XVII wieku. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Relacje rodzinne w krzywym zwierciadle komedii.
3. Konflikt pokoleń jako motyw literacki.

III T1 (22)

L76 (4 III 2024): Recenzja filmu Skąpiec (Louis de Funès i jego kreacja głównego bohatera).
Film Skąpiec - w roli głównej Louis de Funès (1h 2')

Jak oceniasz wprowadzenie sceny, której w komedii Moliera nie ma - zbieranie przez kobietę na tacę i zachowanie Harpagona?
- pokazanie, że Harpagon udaje też świętoszka (a więc przypomina utwór Świętoszek Moliera), jednocześnie widać wyrażnie, że łączy on świętoszkowatość ze skąpstwem (zmienia miejsce w kościele, by uniknąć konieczności złożenia ofiary na tacę).

P.d. Przygotować się w oparciu o s. 245 lub opracować prezentację multimedialną lub napisać recenzję (na czwartek).

L77 (6 III 2024): Analiza tekstu nieliterackiego (J. Tazbir, Kontrreformacja w Polsce).
Na ocenę:
1.Obraz rodziny w literaturze. Omów zagadnienie w oparciu o Skąpca Moliera, odnieś się do innego tekstu kultury i uwzględnij kontekst.
lub
2. Jak podano w pracy domowej do wyboru z trzech możliwości (jeśli ktoś zdążył przed czwartkiem).

P.d. Jak na poprzedniej lekcji oraz s. 249, zad. 9 (ksenofobia).

L78 (7 III 2024): Tworzenie własnego tekstu - wypowiedź ustna w oparciu utwór literacki oraz tekst związany z nauką o języku.
Na ocenę:
Wypowiedź o barku w oparciu o s. 245 lub prezentacja multimedialna lub recenzja.

Wiersz Marność Daniela Naborowskiego (s.253).

L79 (7 III 2024): Rodzaje zapożyczeń (redagowanie wypowiedzi ustnej).
1. Faza wstępna pracy - bez podręcznika. Zapożyczenia - wzbogacają czy zaśmiecają język? Przygotowanie krótkiego wystąpienia. Ważne, aby zacytować jakieś przykłady.
2. Rodzaje zapożyczeń - praca z zasobami internetowymi. Pojęcia razem z przykładami (s. 256):
a) zapożyczenia właściwe,
b) zapożyczenia sztuczne,
c) kalki,
d) hybrydy.
3. Praca z tekstem - podr. s. 255.

P.d. Znajomość rodzajów zapożyczeń z przykładami.

III T2 (23)

L80 (11 III 2024): Epoka baroku - podsumowanie.
Podr. s. 245.

1. Z czym kojarzy Ci się barok?
2. Które idee, koncepcje i pomysły z epoki baroku uważasz za:
a) ważne, jeśli chodzi XVII wiek i sytuację polityczną i społeczną,
b) aktualne w dzisiejszych czasach.
3. Co według Ciebie było najczęstszym tematem rozważań artystów baroku?

L81 (13 III 2024): Epoka rozumu - wprowadzenie do oświecenia.
Podr. s. 260.

1. Co się kryje pod nazwą "oświecenie"?
2. Oświecenie w Europie a oświecenie w Polsce (czas).
3. Ważne wnioski dotyczące kontekstu kulturowego. Przyczyny przemian:
- wyniszczenie Europy wojnami religijnymi,
- odkrycia naukowe burzące religijne wyobrażenia o świecie,
- rola mieszczaństwa i narastające poczucie niesprawiedliwości wśród chłopstwa (ucisk pańszczyźniany),
- rozwój gospodarki kapitalistycznej.
4. Co oświecenie pochwalało? Praca w parach - podpowiadanie hasła za pomocą sugestywnych znaków.
5. Co oświecenie potępiało? Praca w parach: U1 podaje idee pochwalane - U2 ich negatywne odpowiedniki.

P.d.
1. Trzy nurty w sztuce.
2. Oświecenie w Polsce.

L82 (14 III 2024): Filozofia Immanuela Kanta i wielkie idee oświecenia.
Spr. p.d.
Podr. s. s. 264.

Kontekst współczesny - muzyczny (raperski) - dotyczący samodzielności myślenia, dojrzałości.
Raper Szczyl: "Stado otępiałych owiec pójdzie za wszystkim".

Taka jest większość ludzi. Jeśli coś jest modne, to będą za tym podążać. Jeśli popularna jest medytacja albo joga, to tym się będą zajmować. Można im wrzucić każdą wartość, a oni ją przyjmą. Teraz na fali jest egocentryzm, wszyscy skupiają się na sobie. Niedługo pójdą gdzieś indziej.
      Chciałbym, żeby ludzie ruszyli głowami i odważyli się na swoje przemyślenia. Myśli są nasze, mogą zostać w głowach i nie musimy ich wypowiadać. Czasem nawet to szkodliwe... Żyjemy w świecie, w którym wszystko oburza. Zmiękliśmy. Jesteśmy rozczuleni. Internet na tym żeruje.

Materiał z Onetu: Raper Szczyl i jego przemyślenia

L83 (14 III 2024): Obyczaj sarmacki w krzywym zwierciadle satyry (Ignacy Krasicki, Pijaństwo).
Podr. s. 277.
1. Sylwetka Ignacego Krasickiego - co w tej biografii zadziwia Cię szczególnie i dlaczego? (podr. s. 277).
2. Satyra jako gatunek.
3. Stosunek Krasickiego do sarmatyzmu i do młodego pokolenia.

Praca z tekstem (s. 278). Przedstaw wydarzenia ukazane w satyrze Ignacego Krasickiego Pijaństwo.



P.d. Obowiązują zadania z analizy i jedno wybrane z dalszych, s. 281.

III T3 (24)

L84 (18 III 2024): Charakterystyka Polaków w piosence Wojciecha Młynarskiego W Polskę idziemy.
Podr. s. 282. Zad. 5, 6 s. 283.
Wykonanie piosenki przez Wiesława Gołasa: Wiesław Gołas W Polskę idziemy....

W czym tekst Wojciecha Młynarskiego jest podobny do satyry Pijaństwo Ignacego Krasickiego, a czym się różni?

P.d. jak wyżej pytanie.

III T4 (25)

L85 (25 III 2024): Zaakceptować władzę? Satyra Do króla Ignacego Krasickiego.
1. Sylwetka króla Stanisława Augusta Poniatowskiego (w oparciu o podręcznik i zasoby internetowe).
Podr. s. 284.
2. Praca z tekstem. Zdecyduj, czy Ignacy Krasicki chwali króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, czy też go krytykuje.
3. S. 287, zad. 1-6.

P.d. S. 287, do wyboru: zad. 7-10 lub 11 lub 12.

L86 (27 III 2024): Hymn młodych patriotów (Hymn do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego).
1. Obyczaje Sarmatów w krzywym zwierciadle satyry. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci satyr Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Obraz życia XVIII-wiecznej szlachty.
3. Źródła zła i moralnego upadku społeczeństwa.

Podr. s. 288. Zad, 1-5 z analizy s. 289.

1. Etymologia wyrazu ojczyzna.
- ziemia rodzinna, majątek po ojcu, ojcowizna - dopiero pod koniec XVIII wieku wyraz nabiera znaczenia takiego jak dzisiaj.
2. Hymn do miłości ojczyzny - fragment zamieszczony w poemacie heroikomicznym Myszeida.

Zadania z analizy s. 289, z interpretacji.

P.d. S. 290, zad. 14.

IV T1 (26)

L87 (3 IV 2024): Stylizacja językowa - rodzaje stylizacji.
1. Styl językowy. Podr. s. 291.

a) styl artystyczny,
b) style użytkowe.
2. Podstawowe rodzaje stylizacji:
a) archaizacja,
b) dialektyzacja,
c) kolokwializacja,
d) stylizacja biblijna,
e) stylizacja środowiskowa.
3. Stylizacje (podział ze względu na stosunek do naśladowanego wzorca):
a) parodia,
b) pastisz,
c) trawestacja.

L88 (4 IV 2024): Analiza stylu Monachomachii Ignacego Krasickiego.
Podr. s. 292.
1. Pierwszy etap pracy nad cechami stylu stanowiącymi bezpośrednie nawiązanie do Iliady Homera: zad. 1-3 s. 295.
- inwokacja i sposób jej konstrukcji (uobecnienie nie tylko narratora, ale też autora, który wyraża prośbę, żeby czytelnicy się nie śmiali, ale wnet stwierdza, że właściwie to można się śmiać, a on i tak opowie, co robili mnisi);
- o ile tradycyjna inwokacja jest apostrofą do bóstwa, idei lub osoby, to tutaj mamy inną sytuację - narrator wyjaśnia podniosłym stylem, co będzie tematem jego opowieści;
- porównanie homeryckie - co do czego zostało porównane za

L89 (4 IV 2024): Miłość idealna w sielankach Franciszka Karpińskiego (Laura i Filon).
Na ocenę: wybrane zadanie z zadań jawnych CKE.

1. Sentymentalizm jako drugi - obok klasycyzmu - prąd literacki i kulturowy oświecenia (dwór Czartoryskich w Puławach).
2. Sentymentalizm dworski a sentymentalizm prowincjonalny (Franciszek Karpiński).
3. Sylwetka Franciszka Karpińskiego - wielbiciela prowincji (s. 296).
4. Sielanka jako gatunek:
a) gatunek synkretyczny,
! b) bohaterami ludzie prości (np. pasterze),
c) tematem - miłość i śpiew,
! d) sceneria - przyroda wiejska tworząca przestrzeń harmonii (topos arkadii). !

Zadanie podsumowujące: s. 301, zad. 10.

P.d. S. 300-301, zadania jak na lekcji (zwrócić szczególną uwagę na zad. 2, 5, 7 i 10).

IV T2 (27)

L90 (8 IV 2024): Interpretacja wiersza Do Justyny. Tęskność na wiosnę Franciszka Karpińskiego.
I Interpretacja tekstu.
II Wnioski interpretacyjne w oparciu o zadania z podręcznika.
III Koło interpretacji.

IV T3 (28)

L91 (15 IV 2024): Poetyka barokowa w oświeceniowej Pieśni o narodzeniu Pańskim Franciszka Karpińskiego.


1. Kwestia tytułów (Bóg się rodzi).
2. Forma gatunkowa - kolęda:
a) etymologia nazwy gatunku,
b) trzy tematy kolęd (s. 303).
3. Kontekst religijny i patriotyczny.
4. Tonacja poloneza (s. 304).
5. Interpretacja Pieśni o narodzeniu Pańskim (zad. analityczne 1-5, s. 305).

P.d.
Do wyboru: interpretacja wiersza lub zad. 11. i 12. s. 305.

L92 (17 IV 2024): Wizja człowieka i jego losu oraz obraz Boga w Pieśni porannej i Pieśni wieczornej Franciszka Karpińskiego.
Na ocenę zad. z interpretacji s. 305.

Realizacja tematu lekcji:
Jaki obraz Boga wyłania się z utworów? Notatka.

P.d.
Zad. z analizy s. 306: analiza (wszyscy), interpretacja (4 - parzyści, 5 - nieparzyści), zad. 8 - wszyscy.

L93 (18 VI 2024): Liberalizm i patriotyzm Stanisława Staszica.
Podr. s. 310.

Ważniejsze cytaty z Powszechnej deklaracji praw człowieka przyjętej przez ONZ w 1948 roku (s. 312).
S. 312, zad. 1.

P.d. W dalszym ciągu obowiązuje zadanie z L56 w formie ustnej lub pisemnej.

L94 (18 IV 2024): Analiza tekstu nieliterackiego.
Podr. s. 324.

IV T5 (29)

L95 (25 IV 2024): Praca klasowa - barok i oświecenie.

V T1 (29)

L96 (13 V 2024): Wnioski z analizy pracy klasowej (barok - oświecenie).
S. 301. Zad. z analizy.



L97 (15 V 2024): Romantyzm, czyli inna nowoczesność.
1. Czego się spodziewasz po romantyzmie, patrząc na Domek Murgrabiego w parku Arkadia w Nieborowie? (s. 9)
2. Główne idee i tendencje oraz wartości romantyzmu: (s. 11).
a) uczucie,
b) naród,
c) indywidualizm,
d) irracjonalizm (metafizyka),
e) ludowość,
f) natura,
g) historyzm,
h) orientalizm.
3. Porównanie romantyzmu z oświeceniem (tabela, ale należy podać tylko dane z oświecenia - s.12). Uczniowie proponują samodzielnie informacje o romantyzmie.

P.d. 1. Nie uzupełniamy tabeli, ale należy umieć omówić jej prawą stronę. Można się wesprzeć grafiką lub trzema wyrazami z języków obcych.

L97 (16 V 2024): Wielkie stulecie Polaków (praca z tekstem Aliny Witkowskiej).
Zad. s. 14 do pracy z tekstem.
Zdobycze romantyzmu - s. 14.

L98 (16 V 2024): Poezja romantyczna wobec klasycznej.
16 osób pisze poprawę z oświecenia.
1. Program literatury romantyzmu w opozycji wobec klasycyzmu (s. 15).
2. Pokolenie burzy i naporu.
3. Zad. 1-4, s. 17.
P.d. Zad. 5, 7, s. 17.

V T2 (30)

L99 (20 V 2024): Tajemniczy buntownik (Giaur Byrona).
Podr. s. 34.

Bohater bajroniczny (samotnik, skłócony ze światem, tajemniczy, cierpiący z powodu nieszczęśliwej miłości).
P.d. S. 38, zad. 6, 8, 9 i dwa lub trzy wybrane przez ucznia.

L100 (22 V 2024): Giaur jako powieść poetycka.
1. Cechy powieści poetyckiej (s. 39):
a) synkretyzm,
b) narrator o ograniczonej wiedzy,
c) bohater bajroniczny (z którym narrator się solidaryzuje),
d) fabuła szczątkowa i pełna luk oraz niedopowiedzeń,
e) nastrojowość i egzotyzm (np. gotycyzm i orientalizm.
2. Kontekst kulturowy.
3. Interpretacja początku fragmentu (s. 40).

P.d. S. 42, zad. 3-7 oraz jedno wybrane z wartości i postaw.

L101 (23 V 2024): Problem zemsty w kontekście kulturowym (Giaur Byrona).
Cel lekcji:
Zredagowanie wypowiedzi dotyczącej kulturowych okoliczności zemsty Giaura (problem różnic, stosunek do Innego, przyczyny i skutki). Udział w dyskusji klasowej.

Kryteria sukcesu:
1. Przedstawiam okoliczności zemsty Giaura (na kim się mści, dlaczego, jakie są skutki).
2. Potrafię omówić problem różnic kulturowych, jeśli chodzi o stosunek mężczyzn do kwestii zemsty.
3. Zabieram głos w dyskusji na temat: Czy można mścić sie na Innym, jeśli nie zna on naszego systemu wartości?.
4. Ustosunkowuję się do problemów moralnych wynikających z pytania postawionego z punkcie 3. i oceniam zasadność tego pytania.

Kryterium nr 3 oparte na zad. 8., s. 42.

P.d. Istnieje możliwość wykonania zadania projektowego Bliski Wschód w kulturze europejskiej.

L102 (23 V 2024): Młodość - czas samopoznania (motyw dziecka w dorosłym).
Cel lekcji:
Sformułowanie wniosków z interpretacji fragmentów Cierpień młodego Wertera Johanna Wolfganga Goethego zawierających motyw dziecka. Rozumienie kontekstów (kulturowego, psychologicznego, społecznego i biograficznego) wpływających na ukształtowanie się w powieści epistolarnej Goethego obrazu obecności dziecka w dorosłym.

Kryteria sukcesu:
1. Rozumiem przyczyny, jakie spowodowały zainteresowanie artystów motywem dziecka.
2. Wyjaśniam wzorzec puer-senex ('dziecko-starzec'), dający wyraz przekonaniom romantyków na temat roli dziecka w świecie wymagającym zmian.
3. Opisuję sytuację społeczną Wertera i jego przeżycia psychiczne po wyproszeniu z towarzystwa (znam powody tej sytuacji).
4. Przedstawiam punkt widzenia Wertera na temat obecności dziecka w dorosłym i preferowanego modelu dążenia do szczęścia. Oceniam ten punkt widzenia.
5. Wyjaśniam pojęcie werteryzm.

Ad. 1. Dziecko stało się zauważalnym bohaterem literackim. Artyści dostrzegali w dziecku duży potencjał: wyobraźnię, wrażliwość, poczucie dziecięcej wolności rozumianej jako nieliczenie się z konwenansami.

Ad. 2. Ceni się dojrzałość młodych i umiejętność odnajdywania dziecka w dorosłym.
Dzieci cechują:
- autentyczność,
- szczerość,
- naturalność w przestrzeni społecznej (nie grają żadnych ról, nie udają, chyba że w ramach dziecięcej zabawy)
- jednocześnie dzieci postrzegane są jako istoty: słabe, kruche, zagrożone z różnych stron (choroby, śmierć - duża śmiertelność) - ale dzięki tej sytuacji mogą one inaczej niż dorośli patrzeć na świat i dostrzegać w nim nowe aspekty,
- z powyższego punktu wynika, że motyw dziecka przynosi skojarzenia z przemijalnością ludzkiego życia,
- dziecko łatwiej komunikują się z tym, co Boskie, z "tamtą stroną" (widać to w balldzie Goethego).

V T3 (31)

L103 (27 V 2024): Miłość w Cierpieniach młodego Wertera Goethego.
Sprawdzenie kryteriów sukcesu z poprzedniej lekcji.

P.d. Wszystkich obowiązuje interpretacja ustna (zad. 4-6). Następnie wybieramy: zadania z wartości i postaw (7-9, wszystkie) lub wypowiedź pisemną (zad. 10).

L104 (29 V 2024): Co w postawie Wertera jest warte naśladowania, a co należy zanegować? Wypowiedź argumentacyjna.
Podr. s. 50.

VI T1 (32)

L105 (3 VI 2024): Romantyczna wizja natury w powieści epistolarnej Goethego.
Podr. s. 51.

Zad. 1, 2, 3,

Dla chętnych zadanie projektowe s. 53.

Zad: wybór fragmentu, którego do tej pory nie było.
1. Zatytułuj fragment.
2. Omów jego problematykę, wskazując na zasadniczy problem.
3. Wskaż dominujący środek stylistyczy i określ jego funkcje.
P.d. S. 53, zad. 4, jedno z zakresu 6-9. Jedno z nich pisemnie na pół strony.

L106 (5 VI 2024): Powieść w listach (powieść epistolarna) jako sposób przedstawienia problemów egzystencjalnych bohatera.
1. Co chciał uzyskać Goethe poprzez wybór takiej formy gatunkowej jak powieść epistolarna?
2. Cechy powieści epistolarnej.
Wskaż nadawców i odbiorców listów w analizowanym utworze. Co zwraca uwagę w tym przypadku?
Podr. s. 54.

P.d. Zad. s. 56. Pięć wybranych, w tym dwa pisemnie.

L107 (6 VI 2024): Faust Goethego - dramat o klęsce rozumu.
Spr. p.d. S. 60, zad. 4-7.
Motyw Fausta w kulturze: od pierwowzoru do ujęcia w dziele Faust Johanna Wolfganga Goethego.
Spr. p.d. Fr. 15 listopada, s. 63.
Burza mózgów: Jak człowiek może poznać świat w sposób najbardziej zbliżający go do prawdy?
U źródeł tekst oraz kontekst literacki i kulturowy (s.57).
Nawiązania do postaci Fausta (s. 59).
Rozpoczęcie pracy z tekstem (s. 60, wersy 1-17).

P.d. S. 60, analiza fr. s. 58 (pytania mogą być pomocne).

L108 (6 VI 2024): "Stare" i "nowe" w Odzie do młodości Adama Mickiewicza.
1. Kontekst ideowy i biograficzny (s. 66).
2. Forma gatunkowa.
3. Biografia Adama Mickiewicza (s. 67).
4. Interpretacja tekstu - zad. s. 70.

Omówiono kilka cech ody i wskazano ich obecność w tekście.

P.d. Które cechy ody - jako gatunku charakterystycznego dla klasycyzmu - mogły zainteresować poetów romantycznych?

VI T2 (33)

L109 (10 VI 2023): Co może młodość? Oda do młodości Adama Mickiewicza.

Praca w czterech grupach.
Cytaty - komentarze.

L110 (12 VI 2024): Oda do młodości - między klasycyzmem oświeceniowym a romantyzmem.

Podr. s. 67. Tabela zestawiająca cechy oświeceniowe z romantycznymi.

L111 (13 VI 2024): Oda - dialog z tradycją.
Podr. s. 71.

L112 (13 VI 2024): Manifest polskiego romantyzmu.
Podr. s. 76.

VI T3 (34)

L113 (17 VI 2024): Podsumowanie pracy całorocznej.




POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2023/2024