PRAKTYKI WE IX
X - T1
L1 (8 X 2025): Lekcja organizacyjna (lektury, wymagania maturalne, ...).
LEKTURY 2025/2026
PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE
Informator maturalny od roku szkolnego 2025/2026
P.d. Podr. s. 40.
L2 (22 X 2025): Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego jako powieść - dyskusja.
s. 40.
1. Kierunki rozwoju prozy XIX wieku:
a) realizm,
b) naturalizm,
c) powieść polifoniczna.
2. Co to znaczy, że w przypadku powieści naturalistycznej i zwłaszcza powieści polifonicznej czytelnik utracił przewodnika, jaki występował w tradycyjnej prozie, zwłaszcza realistycznej (homofonicznej)?
3. Cechy powieści polifonicznej (powieści dialogu).
4. Zad. 1-4, s. 43.
5. Techniki narracyjne Dostojewskiego:
a) monolog wewnętrzny,
b) dialogi z bohaterami (ideowe, światopoglądowe),
c) stosowanie mowy pozornie zależnej,
d) tradycyjne wypowiedzi narratora trzecioosobowego nie są zbyt częste i ich rola w spojrzeniu na daną postać lub problem nie jest ważniejsza od rangi wypowiedzi bohaterów (powieść polifoniczna), e) dość częste w powieści antycypacje narratora (wyprzedzanie toku wydarzeń)
P.d.
1. Dalej s. 43.
2. Raskolnikow - Porfiry Pietrowicz, Raskolnikow - Sonia, Raskolnikow - Swidrygajłow.
L3 (29 X 2025): "Zdialogowana" świadomość bohatera Dostojewskiego oraz relacje między dialogiem a fabułą.
Spr. p.d. Raskolnikow - Porfiry Pietrowicz, Raskolnikow - Sonia, Raskolnikow - Swidrygajłow.
Zadania s. 43 od 4.
Przeanalizuj fr. obrazujące relacje między bohaterami. Wyjaśnij, czy dany fragment stanowi monolog wewnętrzny, dialog czy jakąś inną formę. Zrelacjonuj, co każda z postaci mówi, a co myśli o drugiej osobie. Wskaż różnice i zastanów się, z czego one wynikają.
Raskolnikow - Sonia:
s. 274.
Raskolnikow wyjaśnia, na czym polega podobieństwo między nim a Sonią. Oboje zabili w pewnym sensie siebie. Jednocześnie swoimi decyzjami i postępkami niczego nie osiągnęli ani nikogo nie uratowali.
Rodion wyjaśnia Soni, że liczy się tylko wolność i władza, ale najważniejsza jest władza nad stworzeniem. Jego tok myślenia przypomina w jakiejś mierze Konrada - bohatera III części Dziadów Adama Mickiewicza, który też dostrzegał fakt, iż świat jest źle skonstruowany i trzeba go zmienić, zredukować cierpienie.
Między Raskolnikowem a Konradem jest jednak istotna różnica.
s. 340.
s. 346.
s. 348.
s. 355.
Raskolnikow - Razumichin:
s. 258.
s. 259.
Raskolnikow - Łużyn:
Raskolnikow - Swidrygajłow:
s. 386.
s. 393.
XI-T1 (2)
L4 (5 XI 2025): Nierealne w świecie realnym - rola snu i przypadku w Zbrodni i karze oraz w innych utworach literackich różnych epok.
1. Interpretacja rozdziału V części pierwszej (sen Raskolnikowa o kobyłce/bułance; pomijamy ostatnią stronę).
Zadaniem uczniów jest opowiedzenie snu własnymi słowami i próba wyjaśnienia jego symboliki lub analogii.
Należy zwrócić uwagę na pytania, jakie zadaje sobie bohater po przebudzeniu.
Warto podkreślić, że sen jest w literaturze jednym z zabiegów umożliwiających ukazanie świata wewnętrznego bohatera.
2. Interpretacja rozdziału II Epilogu (sen o zarazie idącej z głębi Azji na Europę).
Zrelacjonowanie snu i próba wyjaśnienia jego symboliki.
3. Interpretacja rozdziału V części pierwszej - ostatnia strona (rola przypadku, fatum).
4. Punkt centralny powieści:
a) przygotowania (rozdział VI części pierwszej),
b) zbrodnia (rozdział VII części pierwszej).
P.d.
Praca nad motywem snu w III części Dziadów Adama Mickiewicza i w Kordianie Juliusza Słowackiego.
L5 (12 XI 2025): Rola fantastyki (metafizyki) w Przygotowaniu - części wstępnej Kordiana Juliusza Słowackiego.
1. Redagowanie krótkiej notatki interpretacyjnej dotyczącej motta z Lambra.
2. Czas i miejsce akcji:
a) pomyłka Szatana (31 grudnia 1799 zamiast 31 grudnia 1800) - Zło nie panuje nad dziejami,
b) chata - de facto Grota Twardowskiego na Krzemionkach pod Krakowem.
3. Obecność świata fantastycznego (czarownice, Szatan, ...) jako cecha dramatu romantycznego.
4. Funkcje przedmiotów w przestrzeni fantastycznej:
a) zgrzebło (grzebień dla zwierząt) Czarownicy - Szatan wzrusza się, gdyż tym grzebieniem był czesany przez Twardowskiego, gdy zamienił się w psa,
Tu przypomnienie ballady Adama Mickiewicza Pani Twardowska.
L6 (19 XI 2025): Sposoby kreacji postaci historycznych w Przygotowaniu.
Wnikliwa interpretacja ballady Adama Mickiewicza Pani Twardowska.
Karta pracy - część I.
P.d. Pozostałe części karty pracy.
L7 (3 XII 2025): Dylematy egzystencjalne Kordiana.
Powrót do kryterium 5. z poprzedniej lekcji:
Rozważam problemy kreacjonizmu i opisywania rzeczywistości oraz uzasadniam, która z postaw artystycznych jest mi bliższa. Odnoszę się do wiersza Rozłączenie i do Przygotowania z Kordiana.
Podr. s. 233.
Cel lekcji:
Poznasz tło historyczno-kulturowe ważne dla zrozumienia Kordiana i opiszesz dylematy egzystencjalne tytułowego bohatera.
Kryteria sukcesu:
1. Wyjaśniam etymologię imienia Kordian.
2. Opisuję sytuację dzieci wieku i wskazuję przyczyny rozczarowań tego pokolenia.
3. Charakteryzuję Kordiana w oparciu o wybrane fragmenty tekstu i zwracam uwagę na zmiany uczuciowe bohatera.
4. Relacjonuję opowieść Grzegorza o Kazimierzu i rozważam problem intencji służącego.
5. Wyjaśniam, na czym polega związek Kordiana z bohaterem werterycznym i hamletycznym.
Zrobione kryteria 1-3, 4-5 na następnej lekcji.
P.d. Dokument Google: Mikołaj nieparzyste, Oliwia parzyste, obydwoje zad. 13.
L8 (10 XII 2025): Kordian w poszukiwaniu wartości.
Spr. p.d. Dokument Google: Mikołaj nieparzyste, Oliwia parzyste, obydwoje zad. 13.
Podr. s. 238.
Uzupełnienie: opowieść Grzegorza "o Janku co psom szył buty". Jaki morał wynika z tej bajki (w didaskalium mamy takie określenie gatunku). Cel lekcji:
Relacjonujesz przebieg podróży Kordiana po Europie i wnioskujesz o skutkach konfrontacji młodzieńczych wyobrażeń bohatera z rzeczywistością.
Kryteria sukcesu:
1. Rozumiem, na czym polega stereotypowość poglądów na Anglię, Włochy i Watykan (kontekst kulturowy).
2. Konfrontuję w/w stereotypy ze spojrzeniem Kordiana.
3. Wyciągam wnioski związane z tematem lekcji - ustalam, jakich wartości bohater szukał, a co znalazł w czasie podróży po Europie.
L9 (17 XII 2025): Winkelriedyzm kontra mesjanizm.
Podr. s. 242.
Cel lekcji:
Wyjaśniasz pojęcia mesjanizmu, winkelriedyzmu i solidaryzmu oraz kojarzysz je z autorami i utworami oraz oceniasz ich szanse realizacji w rzeczywistości po powstaniu listopadowym.
Kryteria sukcesu:
1. Omawiam okoliczności pojawienia się w świadomości Kordiana kluczowej idei jego życia - winkelriedyzmu - i wyjaśniam to pojęcie.
2. Wyjaśniam sens wyrażenia: Polska Winkelriedem narodów.
3. Konfrontuję winkelriedyzm z mesjanizmem i decyduję, czy winkelriedyzm jest pozytywną odpowiedzią na mesjanizm, czy jest to jego karykatura.
4. Uzasadniam wybór najbardziej pragmatycznej koncepcji narodowowyzwoleńczej (mesjanizm, winkelriedyzm, solidaryzm narodowy).
