Klasa piąta technikum lekcje live po szkole podstawowej (b)


IX - T1

L1 (6 IX 2023): Lekcja organizacyjna (POW, lektury, cele, wymagania, terminy, ...).

PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE

LEKTURY OBOWIĄZKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE - NOWA PODSTAWA - WYKAZ OD STR. 25

Informator maturalny 2023

Matura 2023 - egzamin ustny - prezentacja PP

Matura 2023 - egzamin pisemny - prezentacja PP

Zadania jawne CKE na maturę w maju 2024


UWAGA! WAŻNE!

Aneks do Informatora o egzaminie maturalnym z języka polskiego obowiązujący w latach 2022/2023 oraz 2023/2024 (projekt)



Tematy omówione na koniec roku i z końcówki podręcznika 3.1.:
Na sprawdzianie z poezji dwudziestolecia obowiązują wiersze:
Do krytyków Juliana Tuwima (s. 293),
Herostrates Jana Lechonia (s. 294),
[Tyś jest jak dzień wiosenny...] Kazimierza Wierzyńskiego (s. 296),
O tamtej Stanisława Balińskiego (s. 298),
Przy okragłym stole Juliana Tuwima (s. 300).
Na najbliższych lekcjach zostaną przypomniane inne wiersze tego okresu związane z poezją zaangażowaną i z nurtem liryki kobiecej.

L2 (6 IX 2023): Poezja zaangażowana (Antoni Słonimski, Julian Tuwim).
Działanie wstępne:
W jaki sposób artyści reagują na rzeczywistość? (5').
Doprecyzowanie:
W jaki sposób artyści reagują na wydarzenia tragiczne i ważne dla społeczeństwa? (5')
Jakie utwory literackie są w tym kontekście szczególnie ważne?

Przed podaniem tematu fragment filmu do przemyśleń:
Film Jerzego Kawalerowicza Śmierć prezydenta (zwłaszcza fr. 2h 03' - 2h 10').

Podr. s. 302.
Antoni Słonimski, Na śmierć prezydenta Narutowicza.
Julian Tuwim, Pogrzeb prezydenta Narutowicza.

L3 (7 IX 2023): Literatura wobec tragedii narodowych i zagrożeń społecznych.

1. Budowa wiersza i różne role podmiotu lirycznego (liryka roli). Opowiada, wypowiada się jako prezydent, wchodzi w rolę jednego z gości.
2. Rola realiów historycznych i elementów fantastycznych. L4 (7 IX 2023): Liryka na kobiecą nutę (Maria Pawlikowska-Jasnorzewska).
Podr. s. 312.
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, wiersze.

P.d. Anna Świrszczyńska, Rozczarowana i szczęśliwa (s. 315).

IX - T2

L5 (11 IX 2023): Ubóstwo mowy nienawiści, bogactwo języka miłości.
Praca w parach lub grupach trzyosobowych nad ustosunkowaniem się do tezy postawionej w temacie.
Należy się zapoznać z informacjami na temat mowy nienawiści (hate speech) s. 306 oraz uwzględnić wiersze poznane na ostatnich lekcjach.

Podr. s. 316. Zwyczajne, bliskie szczęście (Kazimiera Iłłakowiczówna). Czym się charakteryzuje język miłości?

UWAGA! NA NASTĘPNEJ LEKCJI PODRĘCZNIKI 3.2.

P.d. S. 317, zad. 3, 5.

L6 (13 IX 2023): Nowa wizja człowieka (koncepcje Zygmunta Freuda).
Podr. s. 10.

1. Pojęcia zasadnicze: ego, id,superego.
2. Szczególne znaczenie wpływu na człowieka impulsów nieuświadomionych.

     Obrazuje to analogia do latarki i ciemego pokoju. Latarka to świadomość - krąg świetlny pokazuje to, co mamy akurat w świadomości, co można nazwać, ocenić, wskazać, ... . Elementy nieoświetlone to nasza podświadomość. Kiedy latarka je rozświetli, stają się naszą świadomością.
     Ale w pokoju są jeszcze komody, szuflady, szafy. Tam być może jest brudno i leży kurz. Żeby się tam dostać, trzeba podjąć decyzję o wyciągnięciu szuflady albo znalezieniu klucza i otawarciu. Boimy się tego albo nie umiemy zrobić. I tu potrzebna jest pscychoterapia.

3. Teoria Freuda a kierunki artystyczne początków XX wieku:

L7 (13 IX 2023): Najważniejsze twierdzenia psychoanalizy.
Podr. s. 13.
Praca nad twierdzeniami antropologicznymi i psychologiczne. Redagowanie pytań, na które udzielone zostały odpowiedzi.
Przykłady:
1. Do czego dąży człowiek naturalny sposób? (zaspokojenie popędów).
2. Co stoi na przeszkodzie zaspokojeniu popędów? (kultura).

Można podzielić klasę na połowę: jedna opracowuje pytania w ramach mniejszych grup, druga przygotowuje się do odpowiedzi (specjaliści od psychoanalizy).

P.d. Zredaguj 5 pytań do twierdzeń antropologicznych i psychologicznych (s. 13).

L8 (14 IX 2023): Motyw miłości (poprzez epoki).
Prezentacja pytań 5 pytań do twierdzeń antropologicznych i psychologicznych (s. 13) - udzielanie odpowiedzi.

Motyw miłości poprzez epoki - przypomnienie (s. 15).

Praca w grupach trzyosobowych lub parach:
1. Jak zmieniały się ujęcia miłości w poszczególnych epokach i co mogło wpływać na różne ujęcia motywu miłości?
2. W jakich kontekstach ujmowany był motyw miłości?
3. Które utwory literackie przedstawiały miłość w sposób ciekawy i niebanalny?

W oparciu o powyższe punkty sporządź notatkę o objętości co najmniej jednej strony. Odnoś się do konkretnych utworów z listy lektur obowiązkowych i uwzględnij co najmniej trzy epoki.

Wypożyczyć Granicę Zofii Nałkowskiej.

L9 (14 IX 2023): Erotyki Bolesława Leśmiana.
Podr. s. 14.

1. Nieco o biografii Bolesława Leśmiana (Lesmana) i jego obecności w Młodej Polsce; nieco o wydanych tomikach (s. 14).
2. Kontekst biograficzny (rodzina Sunderlandów w Iłży, pobyt w 1917 i spotkanie z Dorą Lebenthal).
3. [W malinowym chruśniaku] (s. 15, zad. s. 16).
- połączenie doświadczenia miłości z obcowaniem z przyrodą,
- intensywność doznań sensualnych i niezwykła plastyczność wiersza.

P.d. Najważniejsze wnioski interpretacyjne z wierszy: [Ty pierwej mgły dosięgasz] s. 17 (nieparzyści)
lub
Szczęście s. 18 (parzyści).

IX - T3

L10 (18 IX 2023): Leśmian o śmierci (Rok nieistnienia).
Sprawdzenie p.d. - interpretacja przydzielonych wierszy.

Motyw śmierci w poezji Bolesława Leśmiana
1. Kontekst filozoficzny - problematyka ontologiczna (teoria bytu) (s. 19).
2. KOntekst biograficzny. 3. Kontekst literacki Interpretacja wiersza Rok nieistnienia (s. 20).

P.d. S. 21, zad. 7, 8.

L11 (20 IX 2023): Test Język polski w użyciu (wg standardów maturalnych).

L12 (20 IX 2023): Leśmianowska wizja zaświatów.
Sprawdzenie p.d. - interpretacja wiersza [Po ciemku, po ciemku łkasz...] (s. 22).

t 1. Kontekst religijny - problematyka eschatologiczna (życie pozagrobowe, losy umarłych, nieśmiertelność duszy, zbawienie lub potępienie) (s. 23).
2. Nawiązania do romantycznego gatunku ballady (synkretyzm gatunkowy i rodzajowy, nastrój tajemniczości i grozy, łączenie rzeczywitości realistycznej z fantastyczną, wydźwięk filozoficzny i moralny; muzyczność, paralelizmy, powtórzenia, refren).
3. Interpretacja wiersza Strój (s. 24). Zad. 1, 2, 3, 4, 5, 6 s. 25

P.d. Zad. 7-10 (s. 26).

IX - T4

L13 (25 IX 2023): Człowiek i przyroda w poezji Bolesława Leśmiana (Topielec).
Sprawdzenie wykonania zad. 7-10 (s. 26).

Interpretacja wiersza Topielec (s. 26).

Topielec [..] w niecierpliwej zapragnął żałobie / Zwiedzić duchem na przełaj zieleń samą w sobie. . Ten fragment nawiązuje wyraźnie do fenomenologii Husserla. W podejściu naturalnym do świata człowiek ma pewne założenia, koncepcje i przekonania. Fenomenologia chce to odrzucić, pragnie być bezzałożeniowa, chce widzieć świat takim, jakim jest i jakim się jawi jako zjawisko, właśnie jako fenomen.

P.d. Zad. s. 27, zwrócić uwagę na środki stylistyczne (neologizmy i anafory).

L14 (27 IX 2023): Neologizmy w języku codziennym i w poezji.
Sprawdzenie p.d. - interpretacja wiersza Topielec (s. 26).

Podr. s. 28.
1. Archaizmy a neologizmy. Dlaczego niektóre wyrazy wyszły z użycia?

2. Proces zastępowania starego słowa nowym: gościniec - hotel; oberża - zajazd.
3. Pojawianie się zupełnie nowych wyrazów w związku z powstaniem nowym desygnatów (komputer, laptop, smartfon, ...).
4. Cztery sposoby wzbogacania leksyki:
a) tworzenie nowych związków frazeologicznych z wyrazów już istniejących (pułapka kredytowa, pirat drogowy,...),
b) tworzenie neologizmów słowotwórczych z morfemów występujących już w języku:
- dodanie formantu przed tematem słowotwórczym (u-kartować, wy-robić),
- dodanie formantu po temacie słowotwórczym (prostow-nik),
- złożenie dwóch wyrazów za pomocą wrostka (sam-o-lot, łam-i-główka),
- utworzenie zrostu, bezpośredniego połączenia dwóch wyrazów bez żadnego formantu (Krasnystaw, Białystok, karygodny),
- derywacja wsteczna, czyli odcięcie cząstki wyrazu podstawowego (dźwigać - dźwig);
c) neosemanyzacja (nadawanie nowych znaczeń wyrazom już istniejącym (myszka, dysk, komórka),
d) zapożyczenia z innych języków (burmistrz, ratusz, komputer, ...).
5. Błąd a innowacja językowa.
6. Dawność (archaizacja) i nowość (neologizmy artystyczne) w języku literackim.

L15 (27 IX 2023): Funkcje neologizmów w wierszu Ballada bezludna Bolesława Leśmiana.
Interpretacja wiersza Ballada bezludna (s. 30).

P.d. Numery parzyste zadania parzyste z zakresu 1-6 s. 31; numery nieparzyste - zad. nieparzyste. Zad. 7 wszyscy.

L16 (28 IX 2023): Awangardowy zachwyt nad cywilizacją.
Spr. p.d. - interpretacja wiersza Ballada bezludna (s. 30).

1. Etymologia pojęcia awangarda.
2. Awangarda Krakowska (pierwsza Awangarda) - znacząca rola Tadeusza Peipera i pisma "Zwrotnica" (s. 45).
3. Program Awangardy Krakowska - esej Peipera Miasto. Masa. Maszyna (praca z tekstem Tadeusza Peipera Miasto. Masa. Maszyna (s. 46).

P.d. Interpretacja wiersza Miasto T. Peipera (s. 48).

L17 (28 IX 2023): Ciało w poezji.
Spr. p.d. Interpretacja wiersza Miasto T. Peipera (s. 48).

P.d.Interpretacja wiersza Noga Tadeusza Peipera lub Lustro Haliny Poświatowskiej.

X - T1 (5)

L18 (2 X 2023): Wnioski z analizy testu Język polski w użyciu (różnorodność językowa a bioróżnorodność).

L19 (4 X 2023): Test Język polski w użyciu (po informacji zwrotnej).

Spr. p.d. Interpretacja wiersza Noga (s. 51) Tadeusza Peipera lub Lustro (s. 54) Haliny Poświatowskiej.

Które części ciała pojawiają się w poezji poprzednich epok? S. 52, zad. 2.
Jan Kochanowski, [Srogie łańcuchy na swym sercu czuję...]: < L20 (4 X 2023): Awangardowy krajobraz.
1. Kontekst literacki (s. 56).
2. Interpretacja wiersza Gmachy Juliana Przybosia (s. 57).
3. Interpretacja wiersza Z Tatr J. Przybosia (s. 60).

P.d. S. 64, zad. 2, 3 i jedno wybrane.

L21 (5 X 2023): Granica - dyskusja z determinizmem.
1. Kontekst gatunkowy i literacki (s. 61).
2. Kontekst psychologiczny (s. 62).
3. Zad. s. 64.

P.d. S. 64, zad. 10.

L22 (5 X 2023): Problematyka moralna w Granicy Zofii Nałkowskiej.
Podr. s. 65.

Zadania w aplikacji Classroom.

X - T2 (6)

L23 (9 X 2023): Wnioski z analizy testu Język polski w użyciu (po informacji zwrotnej).

L24 (11 X 2023): Kobiecy punkt widzenia.
Wnioski z pracy w dokumentach na stronie Classroom.

Podr. s. 69.

1. Wyjaśnij, na czym polega zabieg artystyczny określany jako narracja personalna (s. 72, zad. 1).

- narracja trzecioosobowa w niektórych miejscach jest tak prowadzona, jak gdyby wypowiadała się Justyna,
- pojawiają się zmiany składniowe możliwe w języku potocznym:
A tamto jej dziecko, co miało być i co go nie było, gorzej było biedne.
- zmiany leksykalne typowe dla języka potocznego.

L25 (11 X 2023): Starość i śmierć w prozie międzywojnia.

Podr. s. 75. P.d. Po jednym zad. z analizy, interpretacji i wartości (s. 78).

L26 (12 X 2023): Groteska w Ferdydurke Witolda Gombrowicza.
Podr. s. 138.

Praca w formularzu (Classroom).

L27 (12 X 2023): Funkcje śmiechu w literaturze i kulturze różnych epok (w tym funkcje groteski).
Podr. s. 143.

Praca - prezentacja (Classroom).

X - T3 (7)

L28 (16 X 2023): Gombrowiczowski romans z ciałem.
Wnioski z analizy prac (Classroom):
1. Gombrowicz - form - 142-z. 4, 5, 9 (wydruk).
2. Prezentacja: Funkcje śmiechu w różnych epokach.

Podr. s. 143.

1. Refleksje po przeczytaniu rozdziału 1. Zwrócenie uwagi na zakończenie rozdziału (s. 22).
2. Praca z fr. zamieszczonym w podręczniku. Praca domowa: podr. s. 147, zad. 1-10 wg numerów; wszyscy wykonują zad. 11, 12, 13.

L29 (18 X 2023): Obraz szkoły w Ferdydurke Witolda Gombrowicza.
Podr. s. 143.

Analiza p.d.: podr. s. 147, zad. 1-10 wg numerów; wszyscy wykonują zad. 11, 12, 13.

Rozdział 2 (s. 23-48).

L30 (18 X 2023): Przemoc symboliczna w Ferdydurke.
Prze pracą z podr. s. 148 - burza mózgów.
Jakie funkcje pełnią w społeczeństwie symbole? Posługujmy się przykładami.

1. Rola symboli w społeczeństwie.
2. Przemoc symbolicza.

P.d. Jaki obraz szkoły wyłania się z utworu i czemu służy takie pokazanie szkoły przez Gombrowicza? Praca o objętości 1-2 stron.

L31 (19 X 2023): Nowe pojęcie męskości.
Podr. s. 152.

L32 (19 X 2023): Gombrowiczowskie sposoby rozbijania formy.
Ferdydurke:
- s. 136 (słowo: mamuśka);
- s. 138 (kompot);
- s. 143 (sytuacje absurdalne, wytrącające z logiki życia - żebrak z gałązką w zębach);
- s. 181 (kupa)

X - T4 (8)

L33 (23 X 2023): Katastrofizm w poezji.
Podr. s. 158.

1. Czym jest katastrofizm i w jaki sposób był wyrażany w literaturze?
2. Sylwetka Józefa Czechowicza.
3. Wiersz wolny Czechowicza.
Praca nad tekstem legendy (s. 159, zad. 1, 2, s. 160). P.d. Pozostałe zad. s. 160-161.

L34 (25 X 2023): Interpretacja wierszy Józefa Czechowicza.
Podr. s. 159-161.

Praca indywidualna nad wierszem legenda przez 10' (notatki na kartkach).
Praca w grupach nad wierszem żal przez 10':
Gr. 1, 4 - mają do dyspozycji podręcznik;
Gr. 2, - zasoby sieciowe;
Gr. 3, 5 - tylko tekst.
Po wyznaczonym czasie wszyscy mogą korzystać tylko z tekstu. Grupy prezentują swoje propozycje interpretacyjne.

L35 (25 X 2023): Poetyckie obrazy przemijania.
Podr. s. 163.

Czechowicz wobec tradycji związanej z gatunkiem określanym jako ballada.
Odrzucał: ludowość, synkretyzm rodzajowy, typowych bohaterów.
Czechowicz zachowuje: aurę tajemniczości oraz narracyjność.
Obecność motywu: życie - sen .
P.d. S. 165, zad. 1-3, z interpretacji parzyści parzyste; jedno wybrane z wartości, maturzyści plakat.

L36 (26 X 2023): Interpretacja plakatów teatralnych związanych z motywami przemijania.
Podr. s. 164.

Spr. p.d. S. 165, zad. 1-3, z interpretacji parzyści parzyste; jedno wybrane z wartości, maturzyści plakat.

Praca w formularzu Google: plakat dotyczący motywu przemijania (dostępny od godz. 11.00).

L37 (26 X 2023): Pokonać czas (problematyka przemijania w literaturze i sztukach plastycznych).
Poszukiwanie materiałów w zasobach internetowych.
Zapis w dokumentach w tabeli: autor, tytuł, krótki wniosek interpretacyjne dotyczący refleksji o czasie zawartej w tekście kultury.

P.d. Interpretacja wiersza Fotografia szkolna Józefa Barana (s. 166). Pisemnie i należy być przygotowanym do interpretacji ustnej (będzie do dyspozycji tylko tekst).

XI - T1 (9)

L38 (30 X 2023): Analiza tekstu nieliterackiego (Jerzy Jarzębski, Anatomia Gombrowicza).

Spr. p.d. Interpretacja wiersza Fotografia szkolna Józefa Barana (s. 166). Pisemnie i należy być przygotowanym do interpretacji ustnej (będzie do dyspozycji tylko tekst s. 166).

Podr. s. 186.

P.d. S. 187, zad. 6, 7, 8.

L39 (2 XI 2023): Inna wojna.
Podr. s. 192.

1. Interpretacja fotografii przedstawiającej Pomnik Powstania Warszawskiego na placu Krasińskich (s. 191).
2. Kontekst historyczny - polskie nadzieje i ci, którzy zawiedli.
3. Sytuacja na ziemiach okupowanych (istnieje Polskie Państwo podziemne kierowane przez polski rząd na uchodźstwie, odbywa się tajne nauczanie, również na poziomie uniwersyteckim - tzw. komplety, ukazują się nielegalnie książki i czasopisma, np. "Sztuka i Naród").
4. Jak wyglądało życie w czasach okupacji niemieckiej?
5. Zagłada Żydów (pojęcia: eksterminacja, Holokaust - ofiara całopalna w rozumieniu religijnym, Szoah - wyniszczenie, zagłada).
6. Postawy Polaków wobec Żydów.
7. Okupacja sowiecka (działania NKWD, system łagrów, mordy na polskich oficerach w Kozielsku, Starobielsku i Ostaszkowie).

L40 (2 XI 2023): Skąd zło?
Podr. s. 198.
Praca z podręcznikiem: opracowanie problemu koncepcji pochodzenia zła.
1. Tradycyjne rozumienie pochodzenia zła - szatan.
2. Powszechność, zwyczajność i banalność zła wg Hannah Arendt.
3. Zło jako agresja wobec drugiego człowieka (psychologia i socjologia).
4. Eksperyment Zimbardo ("efekt Lucyfera").
5. Koncepcje Ericha Fromma.

Interpretacja wiersza Czesława Miłosza Unde malum (s. 203).

P.d. Interpretacja grafiki Salvadora Dali Oblicze wojny (s. 202).

XI - T1 (10)

L41 (6 XI 2023): Walka przegranych.
Podr. s. 209.
Antoni Słonimski, Alarm.

Stanisław Baliński, Polska Podziemna (s. 212).

P.d. S. 213, zad. 3, 4, 5.

L42 (8 XI 2023): Historia człowieka - historia wojen.
Ostatnie trzy lekcje (sprawdzenie w oparciu o wybrane zadania).

Realizacja tematu lekcji:
1. Utwory na przestrzeni epok, podejmujące tematykę wojenną (kontekst literacki, s. 214).
2. Kontekst historyczny i kulturowy - XVII w., XIX w., XX w.
3. Interpretacja wiersza Pierwsza przechadzka Leopolda Staffa (s. 215). 4. Pogłębienie interpretacji: s. 216, zad. 2, 4, 5, 8.

L43 (8 XI 2023): Człowiek wobec historii, historia wobec człowieka.
Podr. s. 223.

1. Kontekst biograficzny - pobyt Władysława Broniewskiego w sowieckim więzieniu (s. 217).
2. Jaki obraz historii wyłania się z utworu i jak jest ona kreowana? (pisownia, personifikacja, kolokwializmy, czarny humor)
3. Co znaczy stwierdzenie, że Historia i poeta razem "kiblują" w więzieniu?
4. Co poeta zarzuca Historii? Wersy 17.-20.
5. Jak można zachować godność w obliczu siły i przemocy? Notatka.

P.d. Na środę: U nas w Auschwitzu Tadeusza Borowskiego.

L44 (9 XI 2023): Partyzanci w poezji.
Podr. s. 219.

1. Rola wyliczeń geograficznych w wierszu Stanisława Balińskiego Polskie lasy.
2. Realia walki partyzanckiej.
3. Wymowa antropomorfizacji lasów (jakie prośby kieruje do lasów osoba mówiąca?).
4. Wymowa martyrologiczna - wskazywanie fragmentów.
5. Czy wiersz jest gloryfikacją walki?
6. Dlaczego ludzie postrzegają przyrodę jako świadka historii? W tym kontekście odniesienia do Nad Niemnem i Gloria victis Elizy Orzeszkowej.

XI - T2 (11)

L45 (13 XI 2023): Obóz - fabryka śmierci.
Borowski droga

Podr. s. 223.
1. Losy Tadeusza Borowskiego w czasie wojny i po wojnie:
a) losy ojca (łagier sowiecki) i matki (Syberia),
b) pobyt Borowskiego w Auschwitz-Birkenau, potem w Dachau,
c) śmierć Borowskiego w 1951 roku (samobójstwo).
2. Ścisłe związki opowiadań zbioru Pożegnanie z Marią z biografią autora (narrator określa siebie jako Tadek, jego narzeczona - tak jak w rzeczywistości - miała na imię Maria; przeżyła Birkenau, po wojnie wyszła za mąż za Borowskiego).
3. Znaczenie elementów fikcyjnych - proza quasi-dokumentalna.
4. Najważniejsze informacje o obozie Auschwitz-Birkenau.
Praca z opowiadaniem Ludzie, którzy szli.
Najpierw cały tekst (s. 107-120).
1. Boisko, bramka, piłka, rampa - wyjaśnienie skrótu (s. 107, ważne refleksje na s. 108).
2. Tytuł - wyjaśnienie w oparciu o s. 107-109.
3. Kobiety w Birkenau (s. 112).

P.d. w związku z ostatnią lekcją. 1. Przedstaw swoje odczucia po przeczytaniu opowiadania U nas w Auschwitzu.... Która scena zrobiła na Tobie największe wrażenie? Czy tego typu literatura powinna być obecna w kanonie lektur w szkołach średnich w Polsce i na świecie?

P.d. Obowiązuje całe opowiadanie Ludzie, którzy szli.

L46 (15 XI 2023): Obrazy dehumanizacji i reifikacji w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego.
Przypomnienie o wymaganiach zaamieszczonych pod lekcją 45.

Sprawdzenie p.d.
Podr. s. 224.

Definicja pojęć kluczowych.

L47 (15 XI 2023): Człowiek zlagrowany.
Podr. s. 229.
Zad. s. 232: 1.

P.d. S. 232, zad. 2, 3, 4.

L48/49 (16 XI 2023): Praca klasowa: interpretacja utworu lirycznego (informacja zwrotna).
P.d. S. 232, parzyści 10, nieparzyści 11.

XI - T3 (12)

L50 (20 XI 2023): Przemoc w języku.

Podr. s. 233.

1. Co można zrobić, posługując się językiem, słowem? Podziel oddziaływania na pozytywne i negatywne.
2. Negatywna ocena drugiego człowieka a agresja językowa? Na czym polega różnica?
3. Agresja językowa:
a) jawna,
b) ukryta.
4. Kiedy użyłeś agresji językowej lub kiedy byłeś jej ofiarą? Opis środków językowych.
5. Praca z fragmentem opowiadania Proszę państwa do gazu - zad. s. 135: 1.

P.d. S. 235, zad. pozostałe.

L51 (22 XI 2023): Opowiadania Tadeusza Borowskiego - podsumowanie i sprawdzenie (wg wymagań).

Na ocenę - opowiadania Borowskiego - wg wymagań zob. L45.

Podr. s. 233.

L52 (22 XI 2023): Heroizm w nieludzkim świecie.

Podr. s. 236.

Heroizm wg Zimbardo:
-działanie dobrowolne,
- ryzykowne,
- poświęcenie podjęte dla dobra innego człowieka lub społeczeństwa,
- działającemu nie przynosi żadnych korzyści,
- trzy typy bohaterstwa: wojskowy, cywilny, społeczny,
- "banalność heroizmu" (Hannah Arendt - "banalność zła").

Problem "banalności heroizmu" kontrastuje z powszechnymi wyobrażeniami o postaciach obdarzonych niezwykłymi mocami: Superman, Spider-Man, Harry Potter.

L53-zast. (22 XI 2023): Oblicza heroizmu - od antyku do współczesności.

Przykłady heroizmu od antyku do współczesności - praca w grupach lub indywidualnie.

XI - T4 (13)

L54 (27 XI 2023): Głos pokolenia wojennego.

Wnioski z analizy pracy w parach nad problemem heroizmu (poprzez epoki).

Podr. s. 240.

1. Sytuacja pokolenia Kolumbów (Roman Bratny, Kolumbowie rocznik 20) - z uporządkowanego w miarę świata w ciągu blisko 20 lat po I wojnie światowej, weszli w świat rozpadu wszelkich wartości i stali się pokoleniem apokalipsy spełnionej .
2. Okoliczności powstania wiersza Pokolenie (po upadku powstania w getcie warszawskim i po rozstrzelaniu wuja, Adama Zieleńczyka, zasymilowanego Żyda).
3. Definicja pokolenia: wspólne doświadczenie historyczne i ten sam kod kulturowy (symbole, elementy kultury, np. teksty kultury), poczucie własnej odrębności i przyjęcie określonej postawy wobec rzeczywistości.
L55 (29 XI 2023): Interpretacja wiersza Pokolenie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Spr. p.d. s. 243, zad. 1-4.

Interpretacja wiersza Pokolenie:
a) swobodne wypowiedzi po lekturze,
b) zad. s. 243. c.d.

Po wykonaniu zadań interpretacja wskazanych strof: 1, 5, 8, 10.

L56 (29 XI 2023): Piosenka żołnierska na tle poezji tyrtejskiej.
Podr. s. 243.

1. Forma gatunkowa (s. 243).
2. Sylwetka Krystyny Krahelskiej.
3. Praca z tekstem (s.244) - zad. s. 245.
4. Hej, chłopcy, bagnet na broń!....

P.d. Na następnej lekcji na ocenę również 4 wybrane strofy wiersza Baczyńskiego.

L57 (30 XI 2023): Poetyckie świadectwo wojny.
Na ocenę: strofy 2, 7, 9, 10. Dodatkowo porównanie poezji żołnierskiej z poezją tyrtejską.

Podr. s. 246.

Uwaga! Początkowo uczniowie nie korzystają z podręcznika i tekstu. Nauczyciel czyta głośno, ale pomija pierwsze zdanie.
Uczniowie dzielą się odczuciami:
Co zobaczyliście? Co usłyszeliście? Co poczuliście?
Dopiero teraz zapoznanie z początkiem. Co wnosi zdanie inicjujące: Miła moja, kochana?
W związku z powyższym należy zacząc pracę od zad.4. s. 247, a potem wg układu: zad. 1-6.

L58 (30 XI 2023): Topika religijna w poezji Baczyńskiego.
Podr. s. 248.
1. Światopogląd Baczyńskiego (s. 246).
2. Pojęcie topiki religijnej (s. 248).
3. Interpretacja wiersza [Byłeś jak wielkie, stare drzewo...].
4. S. 249, zad. 1-5.

P.d. S. 249, zad. 6-9 (dwa pisemnie, jedno z interpretacji, jedno z wartości i postaw).

XII - T1 (14)

L59 (4 XII 2023): Miłość w cieniu apokalipsy.
Podr. s. 250.

S. 252, zad. 1-4.

L60 (7 XII 2023): Wnioski z analizy pracy klasowej - poezja dwudziestolecia (informacja zwrotna).
XII - T3 (15)

L61 (18 XII 2023): Wnioski z analizy arkusza nr 1 matury próbnej CKE.
Uzupełnienie poprzednich lekcji:
- ustalenia dotyczące informacji zwrotnej po ostatniej pracy klasowej,
- dokończenie rozważań o wierszu Biała magia Baczyńskiego,
- interpretacja wiersza Niebo złote ci otworzę... Baczyńskiego (s. 252).

Ewa Demarczyk, Niebo złote ci otworzę...

L62 (20 XII 2023): Analiza arkusza nr 2 matury próbnej CKE.
L63 (20 XII 2023): Obrazy miłości w literaturze różnych epok (zadania jawne CKE).
Realizacja tematu lekcji - wypisanie z zadań jawnych CKE zagadnień dotyczących miłości. Następnie praca w grupach nad zad. 1-5.

1. Biblia
Obraz miłości w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Pieśni nad Pieśniami.

2. Mitologia Parandowskiego
Miłość silniejsza niż śmierć. Omów zagadnienie na podstawie Mitologia Jana Parandowskiego.

3. Odprawa posłów greckich Kochanowskiego
Różne oblicza miłości. Omów zagadnienie na podstawie Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego.

4. Konrad Wallenrod Mickiewicza
Miłość tragiczna. Omów zagadnienie na podstawie Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza.

5. Lalka Prusa
Miłość jako siła motywująca do działania. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa.

Każdorazowo obowiązuje przy zadaniu polecenie: W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

W czasie wystąpienia nie można korzystać z żadnych notatek i pomocy. Pojawi się również możliwość in plus - zadanie 2. wg standardów maturalnych (tym razem ikoniczne), również dotyczące motywu miłości.

Pierwsze prezentacja 3 I 2024.

L64 (21 XII 2023): Los wojennej emigracji.
Podr. s. 259.

Wymowa utworu Wróc nas do kraju Kazimierza Wierzyńskiego - burza mózgów.

P.d. S. 261, zad. 4, 7.

L65 (21 XII 2023): Codzienność w getcie (Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall).
Podr. s. 263.

Wymowa symbolicznej sceny ze starym Żydem na beczce. "Najważniejsze ze wszystkiego jest nie dać się wepchnąć na beczkę.".

I - T1 (16)

L66 (11 I 2024): "Nie dać się wepchnąć na beczkę". Postawa Marka Edelmana.
Uzupełnienie poprzedniej lekcji (s. 263).
1. Czas powstania w getcie warszawskim (1943) a czas publikacji wywiadu rzeki (1977) - wpływ tej różnicy na wymowę utworu:
- dystans czasowy schładza emocje,
- Marek Edelman jest w innym miejscu swojego życia (kardiolog), ale na swój sposób robi coś podobnego, jak w czasie powstania. Co to może być? (Odpowiedź od razu lub później).
Edelman teraz - tak jak przedtem - próbuje zdążyć przez Bogiem, czyli uratować życie ludzkie.
W czasie powstania stał na Umschlagplatzu i zabierał - jako pracownik szpitala - tych, którzy mieli się przydać w czasie walki. Wszak wszystkich nie dało się uratować. Po wojnie, jako kardiochirurg ratował również życie ludzkie. 2. Getto: 3 km2, 450 tys. Żydów, w jednej izbie od 3 do 8 osób, otocozne murem na 3 m, z drutem, głód (400 kalorii na dzień); likwidacja getta od lipca 1942 - Żydzi zapędzani na Umschlagplatz (czyli plac przeładunkowy przy bocznicy kolejowej) i wywożeni do obozu zagłady w Treblince (zamordowano ok. 300 tys. w Treblince, około 100 tys. zmarło w wyniku chorób i głodu).
3. Sylwetka Marka Edelmana: ostatni przywódca powstania w getcie warszawskim, potem walczył w powstaniu warszawskim, współzałożyciel Żydowskiej Organizacji Bojowej (ŻOB), w getcie pracował w szpitalu i był na Umschlagplatzu, po wojnie ukończył Akademię Medyczną w Łodzi i był kardiologiem. Był członkiem KOR-u (Komitet Obrony Robotników) i działaczem "Solidarności".
4. Interpretacja symbolicznej wymowy sceny z Żydem na beczce.
"Nie dać się wepchnąć na beczkę":
- decydować samemu o swoim losie,
- nie dać się uprzedmiotowić,
- walczyć o swoją godność.
5. Podr. s. 267, zad. 5 i 6.

L67 (11 I 2024): Getto warszawskie walczy.
Podr. s. 270.

I - T2 (17)

L68 (29 I 2024): Ciężar okupacyjnej pamięci.
Podr. s. 273.

Wymagania do sprawdzianu 1 II (czw.).

L69 (31 I 2024): Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall - podsumowanie.
Podr. s. 270.

Wymagania do sprawdzianu 31 I (środa).

L70 (31 I 2024): Człowiek w poszukiwaniu sensu życia (Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall i inne utwory literackie).
Podr. s. 270.

L71 (1 II 2024): Moralność świadka historii.
Podr. s. 277.

L72 (1 II 2024): Pamięć o powstaniu warszawskim.
Podr. s. 291.

Anna Świrszczyńska, Budując barykadę (s. 292).

Jej śmierć ma szesnaście lat (s. 293).

II - T1 (18)

L73 (5 II 2024): Sprawdzian znajomości treści i problematyki utworu Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall.
Wypożyczyć Kordiana Juliusza Słowackiego.

Przykładowe zadania
Czy relacje Kordiana z kobietami można określić jako miłość romantyczną? Uzasadnij odpowiedź.

L74 (7 II 2024): Współczesna polszczyzna kolokwialna.
Podr. s. 298.

1. Styl potoczny jako podstawowa odmiana stylistyczna języka ogólnego.
2. Cechy stylu potocznego w zakresie:
a) składni,
b) słownictwa (leksyki).
2. Praca z tekstem J. Bartmińskiego (s. 298).
3. Zadania dotyczące fr. Pamiętnika z powstania warszawskiego M. Białoszewskiego.

Na ocenę obowiązują zadania 1, 2, 3 (wszyscy) oraz 4 i 6 (maturzyści).

L75 (7 II 2024): Poetycka rekonstrukcja wartości (poezja Tadeusza Różewicza).
Podr. s. 309.

Interpretacja wiersza Lament (s. 310).

Interpretacja wiersza Ocalony (s. 312).

P.d. Zadania z analizy, 1-4.

L76 (8 II 2024): "Ocalenie" jako metafora doświadczeń egzystencjalnych człowieka skażonego złem.
Podr. s. 313, zad. 14.

Praca w formularzu Google.

L77 (8 II 2024): Świadectwo rzeczywistości łagrowej.
Podr. s. 325.

1. Losy Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.
2. Tytuł oraz motto (Fiodor Dostojewski, Wspomnienia z domu umarłych).
3. Czym był Gułag?
P.d. Nocne łowy (s. 60).

II - T2 (19)

W tym tygodniu obowiązuje znajomość treści i problematyki Kordiana Słowackiego.

Przykładowe zadania:
1. Czy relacje Kordiana z kobietami można określić jako miłość romantyczną? Uzasadnij odpowiedź (podane).
2. W jaki sposób można motywować człowieka do działania i odnajdywania sensu życia? (podane)
3. W jaki sposób literatura przedstawia problem poszukiwania sensu życia? (podane)
4. Jaką rolę może odgrywać podróż i w jaki sposób jest przedstawiana w utworach literackich? (podano)

L78 (12 II 2024): Wnioski z analizy pracy klasowej (Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall).
Na ocenę: Kordian Słowackiego (w ramach powtórzenia materiału).

1. Mocne strony mojej pracy.
2. "Uczmy się na błędach" - analiza moich błędów merytorycznych.
3. Poprawność językowa - korekta błędów składniowych, fleksyjnych, frazeologicznych, ... .
4. Poprawność zapisu (ortografia).
5. Poprawność zapisu (interpunkcja).
6. Błędy rzeczowe.

Ad. 4. Poprawność zapisu (ortografia).
- miejscownik rzeczownika getto - getcie (jedno t),
- pisownia nie z przymiotnikami - nieważne.

Wnioski z analizy pracy:
- brak odniesień do całego utworu (jako dobry przykład przeczytać fr. Rafała C.),
- absurdalne odwołania,
- nieczytelne pismo.

L79 (14 II 2024): Życie w łagrze po zmroku (Nocne łowy).
Sprawdzenie znajomości rozdziału Nocne łowy (s. 60).
1. Wyjaśnienie pojęć: urka (recydywista, najczęściej skazywany za przestępstwa kryminalne), proizwoł (czas w więzieniu od zmroku do rana, bez nadzoru, kontrolowany przez urków).
2. Przedstawienie tła wydarzeń - okres proizwołu.
3. Co się działo w łagrze po zmroku?
4. Jakie prawdy o człowieku przedstawia Herling-Grudziński?

L80 (14 II 2024): Miłość w innym świecie.
Podr. s. 330.

P.d. S. 333, zad. 4, 5, 6, 7.

L81 (15 II 2024): Heroizm w łagrze.
Podr. s. 334.

Na ocenę (ale po realizacji nowego tematu):
1. Pytanie z Kordiana: Jaką rolę może odgrywać podróż i w jaki sposób jest przedstawiana w utworach literackich?
2. Jakie prawdy o człowieku i jego życiu uczuciowym odnajdujesz w Innym świecie.
3. Jaki wpływ na człowieka może mieć literatura?

L82 (15 II 2024): Analiza tekstu nieliterackiego (Herling-Grudziński i Borowski).
Podr. s. 354.

II - T3 (20)

L83 (19 II 2024): Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - podsumowanie.

Sprawdzić podr. 4.
Część osób poprawa Krall.
Praca nad fr. Innego świata - Zapiski z martwego domu (s. 232-259).

W jaki sposób literatura, sztuka, teatr i film mogą wpływać na postawy, zachowania i przeżycia człowieka?
P.d. Jaki wpływ może wywierać przyroda na człowieka? Odnieś się do fr. Sianokosy z książkiInny świat (s. 271-280) i do innych utworów literackich.

L84 (21 II 2023): Europa po roku 1945.
Na ocenę: zad. z L83 (Zapiski z martwego domu i Sianokosy).

Podr. s. 12.

1. Sytuacja po II wojnie światowej (Europa zrujnowana, w częście środkowej i wschodniej przesiedlenia i deportacje).
2. Nowy układ sił po Jałcie (dwie główne potęgi).
3. Zimna wojna i żelazna kurtyna (wyścig zbrojeń).
4. Przeciwstawne kierunki zmian społecznych świata zachodniego (gospodarka rynkowa i plan Marshalla) i państw zza żelaznej kurtyny (łamanie praw obywatelskich).
5. Interpretacja eseju historycznego: Tony Judt, Powojnie. Historia Europy od roku 1945 (zwłaszcza dwa pierwsze akapity).

L85 (21 II 2024): Powojenna filozofia (egzystencjalizm).
Wypożyczyć Dżumę Alberta Camus.

Podr. s. 17.

1. Egzystencjalizm - nowe oblicze humanizmu (znaczenie doświadczania przez człowieka własnego, indywidualnego losu//; prymat egzystencji nad esencją).
2. Kierunki filozoficzne po wojnie (fenomenologia, filozofia analityczna, marksizm, personalizm).
3. Praca z fr. tekstu Egzystencjalizm jest humanizmem Sartre'a (s. 18).
4. Zwrócenie uwagi na zad. 6. s. 21, a następnie zadanie dodatkowe niżej.
5. Określanie analogii między egzystencjalizmem (Człowiek jest tylko tym, czym siebie uczyni) a humanizmem renesansowym (Człowiek jest kowalem swojego losu).

P.d. 3 akapity s. 18-19.

L86 (22 II 2024): Absurd życia w filozofii egzystencji (mit Syzyfa).
Podr. s. 22.

Sprawdzenie p.d. - mit Syzyfa.

Przypomnienie zadań jawnych CKE dotyczących mitologii.
1. Dramat człowieka zmagającego się z przeciwnościami losu. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Poświęcenie się – oznaka siły czy słabości?
3. Jakie wizje zaświatów można odnaleźć w literaturze?
4. Co skłania człowieka do podróżowania?
5. Problematyka winy i kary.
6. Miłość silniejsza niż śmierć.

W oparciu o mit Syzyfa w ujęciu Camus (s. 23) - zad. 5 z jawnych CKE: problematyka winy i kary.

W oparciu o rzeźbę Syzyf w Ogrodzie Botanicznym w Powsinie - zad. 1 (dramat człowieka zmagającego się z losem).


L87 (22 II 2024): Epidemia jako parabola.
Podr. s. 26.

1. Dżuma jako parabola (przypowieść).

2. Interpretacja akapitu 1. (s. 27)
P.d. Który z bogów mógłby stać się metaforą (symbolem) danej epoki? Uzasadnij.

II - T4 (21)

L88 (26 II 2024): Problematyka egzystencjalna w Dżumie Alberta Camus.

Podr. s. 30.

1. Kontekst medyczny - epidemia a pandemia (grypa hiszpanka 1918-1920, pandemia koronawirusa COVID-19).
2. Kontekst psychologiczny - wpływ pandemii na psychikę człowieka i relacje społeczne.
3. Praca z tekstem: s. 32, zad. 1 (źródła cierpienia), 2, 3, (4 - nie zdążono.
4. Zadania interpretacyjne: s. 33, zad. 5, 6, 7, 8 (nie zdążono).

P.d.
1. Samotność - cierpienie czy wyzwanie i szansa na duchowy rozwój? Wypracowanie o objętości 300 słów (osoby nzm 150 słów lub plan wypowiedzi ustnej jako podstawa tejże wypowiedzi). Ten temat opracowują nieparzyści na jutro.

2. Człowiek w sytuacji zagrożenia (Dżuma i inne utwory). Ten temat opracowują parzyści na pojutrze.

L89 (28 II 2024): Samotność - cierpienie czy wyzwanie i szansa na duchowy rozwój?

W oparciu o analizę p.d. (ewentualne wypowiedzi ustne).

L90 (28 II 2024): Heroizm wbrew nadziei.
Podr. s. 34.

1. Kontekst historyczny - dżuma (czarna śmierć) w połowie XIV wieku i podejmowane wówczas działania.
2. Kontekst etyczny dotyczący postawy heroicznej:
a) filozofia stoicka i cnota jako wartość najwyższa (dla niej warto poświęcić nawet życie),
b) chrześcijaństwo - gotowość poświęcenia osobistego szczęścia i dóbr doczesnych dla Boga i życia w raju,
c) etyka obowiązku Kanta (XVIII w.) i jego koncepcja imperatywu kategorycznego (wola działania w imię prawa i zasad, wewnętrzny nakaz),
d) egzystencjalizm - wolność i odpowiedzialność, gotowość poświęcenia życia dla celu (mimo braku wiary w Boga).
3. Koncepcje filozoficzne Camusa:

P.d.
1. Uszczegółowić koncepcje filozoficzne Camusa.
2. Zad. s. 38 wg numerów i jedno wybrane z zakresu 1-13.

L91 (29 II 2024): Człowiek w sytuacji zagrożenia (Dżuma i inne utwory).
Podr. s. 38, najpierw analiza prac pisemnych, potem zadania.

Parzyści - prezentacja pracy lub wypowiedź ustna.

L92 (29 II 2024): Jak można ocalić wiarę?
Podr. s. 39.

P.d. Doktor Rieux, Tarrou, Rambert, Cottard, ojciec Paneloux: ważne fakty, postawa wobec dżumy, ewentualna przemiana, cytat do interpretacji.

III - T1 (22)

L93 (4 III 2024): Dżuma jako parabola.

Najpierw wnioski z karktówki dotyczącej Kordiana.
Uwaga! Wypożyczyć Rok 1984 Orwella.

Spr. p.d. Doktor Rieux, Tarrou, Rambert, Cottard, ojciec Paneloux: ważne fakty, postawa wobec dżumy, ewentualna przemiana, cytat do interpretacji.

L94 (6 III 2024): Totalitaryzm jakom system (Rok 1984 George'a Orwella).
Podr. s. 43.

1. Znaczenie powieści Rok 1984 George'a Orwella w świecie.
2. Czas powstania i okoliczności pojawiania się polskich przekładów na rynku wydawniczym.
3. Utopia a antyutopia (podr. s. 44):
a) utopia na przestrzeni epok,
b) antyutopia - kompromitacja utopii: przedstawianie negatywnych skutków rzeczywistości stwarzanej przez utopijny ideał (taki jak koncepcja komunistyczna idealnego społeczeństwa bezklasowego, nazistowska koncepcja społeczeństwa opartego na czystości rasy),
c) dystopia - idealna przestrzeń utopijna przekształcona w koszmar, z którego jednostka nie może uciec.
4. Kontekst geopolityczny:
a) sytuacja po II wojnie światowej - dwa bloki: USA i Związek Sowiecki,
b) Oceania (w jej skład wchodzi Wielka Brytania) i Eurazja (odpowiada ZSRR, ale trzeba zaznaczyć, że Orwell nie przewidział, że Europa będzie zmierzała ku demokracji), ponadto Wschódazja (czyli superpaństwo zbudowane przez Chiny).
5. Przesłanie - książka przestrzega przed odrzuceniem najistotniejszych wartości demokracji:
- wolności słowa,
- praw człowieka.

L95 (6 III 2024): "Kto rządzi przeszłością, w tego rękach jest przyszłość" (stosunek pisarzy do przeszłości).
Do wyboru:
- zad. 1-13 s. 48-49,
lub
- zad. 14, s. 49.

L96 (7 III 2024): Człowiek w totalitaryzmie.
Na ocenę:
1. Do wyboru:
- zad. 1-13, s. 48-49,
lub
- zad. 14, s. 49.

2. Czy możliwe jest zbudowanie doskonałego państwa? (z jawnych CKE).

Podr. s. 50.

1. Oceania i jej podobieństwo do systemu panującego w Związku Sowieckim (Stalin i NKWD jako Wielki Brat).
2. Psychologia tłumu i proces dezindywiduacji. 3. Konformizm jako postawa dająca złudne poczucie bezpieczeństwa.

L97 (7 III 2024): Konformiści wobec władzy (Rok 1984 i inne utwory literackie).
Podr. s. 54.

Obowiązują jawne CKE:
1. Literacka ocena systemów totalitarnych.
2. Czy możliwe jest zbudowanie doskonałego państwa?
3. Jednostka w systemie totalitarnym.
4. Jak zachować wolność w państwie totalitarnym?
III - T2 (23)

L98 (11 III 2024): Jednostka i zbiorowość w systemie totalitarnym (Jacek Kaczmarski, Mury).
9 osób - zaliczanie nb luty.
Wybrane zad. s. 54.
Praca z tekstem Mury Jacka Kaczmarskiego:
Czy tekst Mury ma wydźwięk optymistyczny czy pesymistyczny? Uzasadnij.

Słowa Jacka Kaczmarskiego:
Utwór cechuje bardzo żywiołowa melodia oraz pesymistyczne przesłanie – podmiot liryczny (śpiewak-poeta) porywa ludzi piosenką zagrzewającą ich do walki – po czym traci ją na rzecz zaślepionego rewolucją tłumu. „Mury” napisałem w 1978 r. jako utwór o nieufności do wszelkich ruchów masowych.

Mury Jacka Kaczmarskiego

P.d. Obowiązują dalej zadania jawne CKE (maturzyści) oraz zad. s. 54 i podyktowane.

1. Jak kreowana jest przestrzeń i jakie efekty uzyskuje w ten sposób pisarz?
2. Wyjaśnij pojęcie "ewaporacja" i podaj przykłady. Wyjaśnij, na czym polegał proces odwrotny do ewaporacji.
3. Jaką rolę odgrywają w utworze rozważania na temat czasu, a zwłaszcza na temat przeszłości?
4. Jaką rolę może pełnić w utworze motyw osobistych zapisków (notatki, pamiętni, dziennik, ...)?

L99 (13 III 2024): Propaganda w państwie totalitarnym.
Podr. s. 55.

1. Rola propagandy w systemie totalitarnym.
2. Nowomowa jako podstawowe narzędzie propagandy.

L100 (13 III 2024): Znaczenie książki Rok 1984 George'a Orwella.

L-zast (13 III 2024): Struktura egzaminu ustnego z języka polskiego.

L101 (14 III 2024): Prezentacja wypowiedzi ustnych zgodnie z wymaganiami maturalnymi.

L102 (14 III 2024): Przestrogi dla polityków (Czesław Miłosz).
Podr. s. 71.

1. Kontekst polityczny i publicystyczny - rola paryskiej "Kultury" redagowanej przez Jerzego Giedroycia.
2. Interpretacja wiersza Do polityka Czesława Miłosza (s. 72).

P.d. S. 74, zad.4,5,7,8.

III - T3 (24)

Uwaga! Wypożyczyć Tango Mrożka.

L103 (18 III 2024): Poezja o moralności (Traktat moralny Czesława Miłosza).
Na ocenę zestaw z ustnej: Orwell i Asnyk.

Krótkie podsumowanie wymowy wiersza Do polityka Czesława Miłosza (s. 72).

Wymowa wiersza Który skrzywdziłeś (s. 74). Interpretacja fr. Traktatu (s. 76).
1. Rola ocalająca poezji w twórczości Miłosza (wymowne słowa z tomu Ocalenie z roku 1945: "Gdzież jest, poeto, o c a l e n i e?").
2. Okoliczności powstania i publikacji Traktatu moralnego (Miłosz był już w Waszyngtonie jako attaché kulturalny ambasady PRL, przesłał tekst redaktorowi "Twórczości" Kazimierzowi Wyce, który nie wierzył w to, że tekst zostanie opublikowany bez radykalnej ingerencji cenzora. Stało się jednak inaczej.)

P.d. Jak na lekcji - interpretacja fragmentu.

L104 (20 III 2024): Niezgoda na zło (Zbigniew Herbert).
Podr. s. 83.

1. Socrealizm - dyrektywa estetyczna i światopoglądowa.
2. Postawa Zbigniewa Herberta w rzeczywistości PRL.

L105 (20 III 2024): Etos człowieka myślącego (Przesłanie Pana Cogito Zbigniewa Herberta).
Podr. s. 94.

L106 (21 III 2024): Mityczny PRL.
Podr. s. 102.

Film Andrzeja Barańskiego Nad rzeką, której nie ma Czesława Miłosza

L107 (21 III 2024): Życie codzienne w PRL.
Podr. s. 114.

III - T4 (25)

L108 (25 III 2024): Poświatowska - kaskaderka miłości.
Podr. s. 129.

L109-110 (27 III 2024): Praca klasowa - wypracowanie (zgodnie z wymaganiami maturalnymi).

IV - T1 (26)

L111 (3 IV 2024): Wnioski z analizy pracy klasowej (wypracowanie - zgodnie z wymaganiami maturalnymi).

L112 (3 IV 2024): Spór o zasady (Tango Sławomira Mrożka).
Podr. s. 157.

P.d. S. 162, zad. 1-9 wszyscy, zad. dalsze parzyści dwa parzyste, nieparzyści - dwa nieparzyste.

L113 (4 IV 2024): Społeczeństwo egalitarne w Tangu.
Podr. s. 163.

L114 (4 IV 2024): Idea władzy w dramacie Mrożka.
Podr. s. 167.

Tango Mrożka - spektakl

IV - T2 (27)

L115 (8 2024): Tango Mrożka - podsumowanie.

Zadania jawne CKE:
1. Bunt przeciwko porządkowi społecznemu.
2. Konflikt pokoleń.
3. Groteskowa reinterpretacja motywu tańca.

IV - T3 (28)

L116 (15 IV 2024): PRL - zgryźliwie (Kazimierz Wierzyński), krytycznie (Stanisław Barańczak) i ironicznie (Wisława Szymborska).
Kazimierz Wierzyński, Świerzb (s. 186).

Stanisław Barańczak, Braki, odrzuty, produkty zastępcze (s. 191).

Wisława Szymborska, Utopia (s. 211).

1. Przypomnienie książki Utopia Thomasa More'a z epoki renesansu:
a) pojęcie utopia - 'kraj nieistniejący', 'niemiejsce',
b) ironia i sarkazm wyrażony w toponimach: władca państwa Ademus - 'ten, który nie ma ludzi'; rzeka Anydros - 'bez wody'.

P.d. Zapoznać się z tekstem Górą "Edek" Marka Nowakowskiego i wykonać zad. 3. i 4.

L117 (17 IV 2024): Stan wojenny w oczach Zachodu (Olga Tokarczuk).
Podr. s. 274.
Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca (zad. jawne CKE).

L118 (17 IV 2024): Rola nawiązań do innego utworu literackiego (Marek Nowakowski, Górą "Edek").
Prezentacja wniosków z p.d..

Podr. s. 376.

1. Czas powstania utworu (zbiór Prawo prerii 1999), okres początków budowy kapitalizmu przypominający dzikie prawa natury rządzące tym, co działo w świecie Dzikiego Zachodu.
2. Gatunek - krótki, syntetyczny tekst przypominający sprawozdanie (tak określił ten tekst autor).
3. Interpretacja tytułu utworu.
4. W jakim celu autor nawiązuje do innego utworu literackiego? (zad. jawne CKE).

LZastępstwo (18 IV 2024): Nauka i metafizyka jako dwa sposoby mówienia o świecie (Katedra Jacka Dukaja).

L119 (18 IV 2024): Doświadczenie egzystencjalne w poezji (Wisława Szymborska).
Podr. s. 330.

L120 (18 IV 2024): Miejsca zmieniane przez czas (Andrzej Stasiuk, Miejsce).
Podr. s. 367.

IV - T4 (29)

L121 (22 IV 2024): Poetycka refleksja nad stratą.
Podr. s. 335.

L122 (24 IV 2024): Slang i moda w języku.
Podr. s. 385.

L123 (24 IV 2024): Język reklamy.
Podr. s. 387.

L124 (25 IV 2024): Nowe media.
Podr. s. 390.

L125 (25 IV 2024): Fenomen podróży.
Podr. s. 404.



POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2023/2024