Lekcje z Horacym okazją do ćwiczenia umiejętności analizy i interpretacji wiersza
Pierwsze spotkanie uczniów liceum i technikum z liryką pojawia się dość wcześnie, już przy okazji pojawienia się postaci Safony i Tyrtajosa. Jeszcze lepszą okazję ćwiczenia interpretacji utworu lirycznego stwarza spotkanie z poezją Horacego. Młodzież ma już sporo wiedzy o mitologii, rozróżnia rodzaje literackie, ale jeszcze nie za bardzo wie, od której strony zabrać się do interpretacji wierszy zupełnie nowych.Jak wykorzystać błędy uczniów w interpretacji wiersza Wybudowałem pomnik Horacego
Jedną z podstawowych umiejętności uczniów przygotowywanych do egzaminu maturalnego z języka polskiego jest prawidłowe formułowanie tezy interpretacyjnej. Dość częstym zjawiskiem jest redagowanie tezy w formie równoważników zdania. Zobaczmy taki przykład:Porównywanie przez podmiot liryczny swojej twórczości do niezniszczalnego pomnika i wyrażanie przekonania o nieśmiertelności swojej poezji.
Pojawienie się tego rodzaju błędu powinno skutkować natychmiastowym wykonaniem ćwiczenia, polegającego na transformacji tezy zredagowanej w formie równoważnikow zdania - na formę zdań oznajmujących. Przykładowo powyższa teza mogłaby mieć taki kształt:
Horacy porównuje swoją twórczość do niezniszczalnego pomnika, odporniejszego niż wszystkie inne pomniki wznoszone tradycyjnie przez ludzi. Z poetycką dumą wyraża przekonanie o nieśmiertelności swojej poezji.
Uczniowie po szkole podstawowej mają tendencję do upraszczania swoich rozpoznań interpretacyjnych. Niektóre z tych uproszczeń nie mają większego znaczenia, ale są takie, które powodują konflikt wywodu z tezą interpretacyjną. Takim błędem jest na przykład stwierdzenie, że wiersz Horacego wyraża przekonanie, iż każdy człowiek pozostawia po sobie coś cennego, niezniszczalnego i wiecznego.
Pamiętajmy zawsze, że błędy uczniów mogą być naprawdę użyteczne, jeśli właściwie wykorzystamy ich potencjał. Wspomniany wyżej błąd powinien stanowić zaczątek krótkiej dyskusji o sensie utworu. Pozwólmy klasie najpierw na swobodne wypowiedzi, które zapewne przyniosą w sposób naturalny korektę omawianego błędu. Uczniowie z pewnością pójdą w kierunku przekonania, że Horacy nie miał na myśli "każdego". Wręcz przeciwnie - w analizowanym wierszu manifestował poczucie swojej wyższości.
Teza interpretacyjna do wiersza Wybudowałem pomnik
Warto czasami zabawić się z uczniami w podawanie błędnych tez interpretacyjnych. Zadaniem klasy jest odrzucanie tez niepoprawnych.Zad. Podkreśl tezy poprawne, przekreśl niezgodne z sensem tekstu.
1. Wiersz jest poetycką refleksją o nieszczęśliwej miłości.
2. Horacy podejmuje w utworze zagadnienia metapoetyckie i autotematyczne.
3. Utwór zawiera rozważania na temat piękna przyrody włoskiej.
4. Poeta snuje refleksje na temat nieśmiertelności swojej poezji.
Mimo że zadanie dla wielu uczniów będzie bardzo łatwe, warto je wykonać, biorąc pod uwagę fakt, że warto ćwiczyć samo formułowanie tezy.
Tekst i interpretacja wiersza Wybudowałem pomnik Horacego
Powrót na stronę główną MATERIAŁY DLA POLONISTÓW