Adam Asnyk Daremne żale

Adam Asnyk Daremne żale - propozycje metodyczne

Zaistnienie wiersza Daremne żale na lekcji

      Każdy polonista zdaje sobie sprawę, jak ważną kwestią jest sposób zaistnienia wiersza na lekcji. Możliwości jest oczywiście kilka:
- czyta nauczyciel,
- czyta zdolny uczeń,
- korzystamy z nagrania (jeśli mamy),
- lektura cicha.

      Którąkolwiek opcję wybierzemy, musimy pamiętać, że prezentacja tekstu powinna być na maksymalnie wysokim poziomie, bo od tego bardzo wiele zależy.
      W przypadku wiersza Daremne żale warto rozważyć przypomnienie fr. utworu Do młodych.

      Uczniowie określają strategię interpretacyjną.
      Praca w grupach w następującym układzie:
      Gr. 1 – jury (dwu- lub trzyosobowe).
      Grupy trzy- lub czteroosobowe.
      Grupy przygotowują interpretację wg własnego pomysłu.

      Jury ocenia wystąpienia w skali 1-10, biorąc pod uwagę następujące kryteria:
- merytoryczność,
- zróżnicowanie (np. elementy koła interpretacji, słowa-klucze, wnioski z burzy mózgów itp.),
- oryginalność (chodzi o pomysły na prezentację, sposób zaistnienia samego tekstu, dynamikę wystąpienia itp.).

Daremne żale - interpretacja

Daremne żale - tekst



Powrót na stronę główną SCENARIUSZE LEKCJI