Tematy i zarys lekcji z romantyzmu
L1: Początki romantyzmu - romantyzm a oświecenie.I Rysy epoki.
1. Czas trwania, wydarzenia, wartości, idee.
2. Analiza tabeli s. 19.
3. Tendencje artystyczne romantyzmu.
4. Malarstwo romantyczne:
- Sen rozumu rodzi upiory (F. Goya),
- Opactwo w dąbrowie (C.D. Friedrich),
- Rozstrzelanie powstańców madryckich (F. Goya).
5. Kilka słów o Odzie do Radości Friedricha Schillera.
L2: Idee romantyczne na obrazach malarzy epoki. Interpretacja obrazów romantycznych:
np. Skały kredowe na Rugii Caspara Davida Friedricha - rola nastroju w malarstwie romantycznym.
Czy jesteści w stanie wykazać na wybranych obrazach 12 cech romantyzmu?
P.d. Wybierz jeden obraz z podręcznika i jeden spoza podręcznika. Chodzi o obrazy, które trafnie wyrażają idee i specyfikę romantyzmu.
L3: Idee młodości, rewolucji i stworzenia nowego świata w Odzie do młodości Adama Mickiewicza. L4: Oda do młodości Adama Mickiewicza - między klasycyzmem a romantyzmem.
I Zarys biografii Adama Mickiewicza.
II Praca z tekstem.
L5: Młodość jako wartość (Oda do młodości Adama Mickiewicza). L6: Poetycki manifest romantyzmu (Romantyczność Adama Mickiewicza). 1. Romantyczność - wyjaśnienie tytułu. Środki stylistyczne - najciekawsze i najbardziej funkcjonalne.
2. Ballada romantyczna jako gatunek.
3. Praca w czterech grupach - drama (Karusia, świadek, narrator, Starzec).
L7: Miej serce i patrzaj w serce... . Miłość i śmierć w balladach Adama Mickiewicza (Romantyczność) i Juliana Tuwima (Śmierć).
I Pytanie kontrolne:
1. W jaki sposób można wyrazić w tekście literackim wartościowanie?
a) za pomocą leksyki (rzeczowniki i przymiotniki oceniające, na ogół wyrazy przeciwstawme: mędrzec - głupiec; mądry - głupi;
b) za pomocą form czasownikowych: On postępuje moralnie. On postępuje niemoralnie.
2. W jaki sposób Mickiewicz dokonuje oceny w Odzie do młodości?
3. Interpretacja poszczególnych strof.
II Praca z tekstem.
L8: Jak są przedstawiane w literaturze duchy i zjawy osób zmarłych?
Zad. z PD.
L9: Gwiazdy nad tobą i gwiazdy pod tobą... Romantyczny subiektywizm i przeżycie historii (ballada Świteź Adama Mickiewicza).
L10: Bywam albo w niebiosach, albo w piekła mękach... . Obraz miłości romantycznej w utworach Adama Mickiewicza (Dziady, część IV, Niepewność, Dobranoc).
L11: Jedźmy, nikt nie woła... . Nastrojowość i refleksyjność Sonetów krymskich Adama Mickiewicza.
L12: W jaki sposób artyści przedstawiają przyrodę?
L13: Gdzież jesteś, o miłości, potęgo i chwało? Refleksje historiozoficzne w Sonetach krymskich Adama Mickiewicza.
1) Sporządź notatkę interpretacyjną do Stepów akermańskich.
2) W związku z sonetem Bakczysaraj w nocy (s. 67) zredaguj trzy pytania i zaprojektuj odpowiedź na nie.
L14: Analiza i interpretacja porównawcza sonetów: Bakczysaraj i Bakczysaraj w nocy Adama Mickiewicza.
Praca w grupach.