Język polski klasa piąta technikum lekcje live


IX - T1

L1 (4 IX 2024): Lekcja organizacyjna: informacje o zmianach w podstawie programowej i w lekturach, zapoznanie z POW, ... .

LEKTURY 2025

PRZEDMIOTOWE OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE

WYMAGANIA

NOWA PODSTAWA (z wykreśleniami)

LISTA JAWNYCH ZADAŃ W CZĘŚCI USTNEJ

Informator maturalny od roku szkolnego 2024/2025

Matura - egzamin ustny - prezentacja PP

Matura - egzamin pisemny - prezentacja PP

L2 (4 IX 2024): Wesele Wyspiańskiego i poezja młodopolska - przypomnienie i utrwalenie.
Zadania jawne CKE:
1. Co utrudnia porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Rola chłopów i inteligencji w sprawie niepodległościowej.
3. Sen o Polsce czy sąd nad Polską? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego.
4. Symboliczne znaczenie widm i zjaw. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego.
5. Motyw tańca.

Informacja o sprawdzianie 11 września 2024: dwie części.

TEMATY Z KOŃCA UBIEGŁEGO ROKU SZKOLNEGO:

Czas Apokalipsy w poezji (Jan Kasprowicz, Dies irae).
Praca z podręcznikiem, s. 127.

1. Ekspresjonizm jako kierunek artystyczny - jego cechy.

2. Porównanie naturalizmu, impresjonizmu, symbolizmu i ekspresjonizmu.
      O ile naturalizm skoncentrowany jest na świecie zewnętrznym, impresjonizm - na wyławianiu wrażeń płynących ze świata zewnętrznego do psychiki człowieka, o tyle ekspresjonizm skupia się wyłącznie na emocjach i przeżyciach wewnętrznych: wizjach, snach, halucynacjach.
      Symbolizm z kolei bardziej jest skupiony na kwestiach estetycznych i poznawczych, natomiast ekspresjonizm - na etycznych: intereruje go problem napięć między dobrem a złem (unde malum? - 'skąd zło?', zagadnienia winy i grzechu, cierpienia, wolności. Najbardziej charakterystycznym sposobem wyrażnia emocji był krzyk.

3. Środki stylistyczne preferowane przez poetów ekspresjonistycznych:
- obrazy wiązane na zasadzie skojarzeń,
- hiperbola, oksymoron, kontrast,
- obrazowanie apokaliptyczne,
- symbole.

4. Geneza tomiku Ginącemu światu (1901), z którego pochodzi wiersz Dies irae - kryzys światopoglądowy poety związany z problemami w małżeństwie (kontekst biograficzny: żona porzuciła Kasprowicza i związała się ze Stanisławem Przybyszewskim).

5. Dies irae jako hymn:
a) cechy typowe dla hymnu: podniosły nastrój, zwroty modlitewne, wyrażanie uczuć ludzkości,
b) odmienność hymnów Kasprwoicza na tle tradycji gatunku: drastyczność, turpizm, bluźnierstwo, bunt wobec Boga.

6. Sposób nawiązania do Biblii - przekształcenia wizji Sądu Ostatecznego.

7. Tok analityczny i interpretacyjny - zad. s. 130-131.

Zad. 10, s. 131.

Barwa ekspresywna i emocjonalna wyrazów.
Zagadnienia sprawdzające poprzednie lekcje:
1. Jakie funkcje mogą pełnić aluzje i nawiązania literackie? Omów zagadnienie w oparciu o wiersz Dies irae Jana Kasprowicza i inne utwory.
2. Zad. 10. s. 131.

Podr. s. 132.
S. 134, zadania z zakresu 2-9, co najmniej pięć.

Franciszkańska pokora (poezja Leopolda Staffa).
Podr. s. 135.

Cel lekcji:
Przypomnisz sobie wyróżniki postawy franciszkańskiej i w tym kontekście dokonasz interpretacji wierszy: Przestałem się wadzić z Bogiem Jana Kasprowicza i O miłości wroga Leopolda Staffa.

Kryteria sukcesu:
1. Wymieniam cechy postawy franciszkańskiej.
2. Wskazuję i interpretuję fragmenty wiersza Przestałem się wadzić z Bogiem Jana Kasprowicza zawierające elementy postawy franciszkańskiej oraz fragmenty rozbieżne z postawą franciszkańską.
3. Rozważam - w oparciu o wiersz O miłości wroga Leopolda Staffa - w jakiej mierze stosunek podmiotu lirycznego do wroga mieści się w postawie franciszkańskiej, a w jakiej od niej odbiega.

Franciszkańskie widzenie przyrody.
Podr. s. 139.

P.d. S. 141 zad. 7.

KONIEC TEMATÓW Z CZERWCA UBIEGŁEGO ROKU.

L3 (5 IX 2024): Sen o Polsce czy sąd nad Polską w Weselu Wyspiańskiego?
Prezentacja wypowiedzi wg przydziału z poprzedniej lekcji.

Realizacja tematu lekcji: praca indywidualna - praca w parach - praca w czwórkach.

IX - T2

L4 (9 IX 2024): Rola Wesela Wyspiańskiego w dyskusji o społeczeństwie.

L5 (9 IX 2024): Walory artystyczne Wesela i jego niezwykłość jako dzieła teatralnego.

L6-7 (11 IX 2024): Wesele Stanisława Wyspiańskiego (sprawdzian).

P.d. Fr. Chłopów Reymonta s. 169-171 oraz notka biograficzna s. 169 - zapisz wniosek.

L8 (12 IX 2024): Impresjonizm i naturalizm w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta.
1. Założenia naturalizmu - konwencja naturalistyczna (s. 168).
2. Impresjonizm w powieści.
3. Analiza i interpretacja fragmentów.
P.d. 4. S. 175-177.

IX - T3

L9 (16 IX 2024): Zło w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta.
W nawiązaniu do pracy klasowej:
Jakie dwie najważniejsze grupy społeczne zostały przedstawione w Lalce? Wskaż ich przedstawicieli. Wyjaśnij, jakie problemy społeczne zdiagnozował Bolesław Prus w swojej powieści.

Rozmowa wprowadzająca:
Skąd się bierze zło w świecie człowieka? Swobodne wypowiedzi.

Praca nad fr. Chłopów:
1. Sposób obecności problematyki etycznej w Chłopach (s. 174).
2. Kmiecie, włościanie, chłopi - zmiany nacechowań ekspresywnych wartościujących.
3. Sytuacja chłopów po carskim edykcie uwłaszczeniowym (1864).
4. Źródła konfliktów na wsi i w rodzinach ("gront" wartością najwyższą).
5. Analiza tekstu - zad. 1. s. 177.



L10 (16 IX 2024): Religijność wsi ukazana w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta.
Podr. s. 178.

Rozmowa wstępna:
Jaką rolę odgrywała religia w życiu społeczeństw? Zwróćcie uwagę na różne kultury. Swobodne wypowiedzi.

1. Wiara jako źródło wiedzy ogólnej oraz norm etycznych chłopów.
2. Specyfika religijności ludowej - związek z kultami pogańskimi (święto dziadów) i uproszczone wyobrażenia metafizyczne i moralne.
P.d. Interpretacja zakończenia fr. s. 180 w powiązaniu z pojęciem "akulturacja".

L11 (18 IX 2024): Miłość i zdrada w Chłopach.
Na ocenę odnośnie poprzedniej lekcji:
1. Relacja rodzice - dzieci i jej ujęcie w Chłopach oraz w innym utworze literackim.
2. Interpretacja zakończenia fr. s. 180 w powiązaniu z pojęciem "akulturacja".

Podr. s. 181.

L12 (18 IX 2024): Dialektyzacja w literaturze.
Podr. s. 185.

1. Definicja dialektu:
a) dialekty terytorialne (regionalne) - gwary lokalne,
b) dialekty socjalne (środowiskowe) - gwary środowiskowe (socjolekty).
2. Pojęcie dialektyzmu.
P.d. S. 188, zad. 5. oraz dwa inne wybrane.

Wypożyczono Przedwiośnie Stefana Żeromskiego.

L13 (19 IX 2024): Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa (Chłopi Reymonta).
Spr. p.d.

Uzupełnić poprzednią lekcję o dialektyzację.

P.d. Jaki obraz człowieka i relacji międzyludzkich wyłania się z Chłopów Reymonta? Wypowiedź ustna w oparciu o plan wypowiedzi, z którego można korzystać.

IX - T4

L14/15 (23 IX 2024): Operacje na tekście nieliterackim - przygotowanie do matury.

L16 (23 IX 2024): Wnioski z analizy pracy klasowej dotyczącej Wesela.
Na ocenę:
1. Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa (Chłopi Reymonta). 2. Jaki obraz człowieka i relacji międzyludzkich wyłania się z Chłopów Reymonta?

L17 (25 IX 2024): Inicjacje Cezarego Baryki.
Na ocenę:
1. Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa (Chłopi Reymonta). 2. Obraz chłopa i polskiej wsi w tekstach kultury.

1. Krótko o dwudziestoleciu międzywojennym (s. 245-252).

2. Rola powieści Przedwiośnie Stefana Żeromskiego w procesie odbudowy Polski po I wojnie światowej.

3. Krótko o rodowodzie rodziców Cezarego Baryki (s. 5: z Siedlec do Baku).

Cel lekcji:
Potrafisz opisać, w jakich warunkach i okolicznościach dojrzewał Cezary Baryka i wyjaśnisz przyczyny gwałtownych zmian w jego życiu i postawie, zwracając uwagę na wpływ wydarzeń historycznych i politycznych na bohatera (wybuch I wojny światowej, rewolucja w Baku, wojna polsko-bolszewicka).

Kryteria sukcesu:
1. Opisuję dom rodzinny Cezarego i wpływ rodziców (model wychowania i kształcenia) na jego osobowość i system wartości.
2. Wyjaśniam, jaki wpływ miały wydarzenia historyczne (wybuch I wojny światowej) na psychikę Cezarego, sytuację rodziny i relacje między synem i matką.
3. Rozważam problem wpływu doświadczeń w czasie mordów etnicznych w Baku na bohatera (zwłaszcza widoku ciała zabitej Ormianki).
4. Wyjaśniam przyczyny udziału Cezarego w wojnie polsko-bolszewickiej, pamiętając o fascynacji młodzieńca rewolucją październikową.

Przedwiośnie - cel i kryteria sukcesu do wydruku

Zadania podsumowujące i syntetyzujące:
1. Czy uważasz model wychowania Cezarego przez rodziców za optymalny? Uzasadnij.
-brak podmiotowości dziecka,
- brak przygotowania do samodzielności i odpowiedzialności.
2. Jak wydarzenia historyczne mogą wpływać na proces socjalizacji młodego człowieka?

- Cezary bijący trostoczką dyrektora szkoly i zyskujący aplauz otoczenia ulega zjawisku przeciwnemu socjalizacji.

L18 (25 IX 2024): Wychowanie przez dom i przez historię (Przedwiośnie Stefana Żeromskiego).
Praca w oparciu o poprzednią lekcję. Wypowiedź w oparciu o kryteria i zadania podsumowujące.

Uzupełnienie poprzedniej lekcji i powiązanie z tematem (wpływ rewolucji na Cezarego).
S. 261, zadania 1-7 z analizy - należy wybrać 5.

L19 (26 IX 2024): Rewolucja i jej skutki (Przedwiośnie Stefana Żeromskiego).
Podr. s. 258.

P.d. S. 261, zadania 1-7 z analizy, dwa można pominąć.

X - T1 (5)

L20 (30 IX 2024): Test historycznoliteracki - ćwiczenia przed maturą.

Test ze wskazówkami.

L21 (30 IX 2024): Wnioski z pracy ćwiczeniowej nad testem historycznoliterackim.

L22 (30 IX 2024): Dojrzewanie do miłości (Przedwiośnie Stefana Żeromskiego).

Pięć pierwszych zadań s. 265.

L23 (2 X 2024): Losy postaci kobiecych Przedwiośnia Stefana Żeromskiego.

Sprawdzenie zadań 1-5 s. 265.
Wypowiedź na podany temat
Przeanalizujcie losy trzech bohaterek: Karoliny Szarłatowiczówny, Laury Kościenieckiej i Wandy Okszyńskiej.
1. Ustalcie konteksty, z którymi można powiązać losy bohaterek.
2. Jaki wpływ na ich życie miało pojawienie się Cezarego Baryki?
3. Z którą z tych bohaterek Cezary powinien się związać na stałe i dlaczego?

L24 (2 X 2024): Mity narodowe w Przedwiośniu Stefana Żeromskiego.
Podr. s. 266.

P.d. S. 271, wybrać trzy ćwiczenia.

L25 (3 X 2024): Wizje odbudowy Polski w Przedwiośniu.
1. Interpretacja dyskusji między Cezarym Baryką a Szymonem Gajowcem (s. 219).
Należy wypunktować postulaty każdego z interlokutorów.
Następnie należy omówić reakcję rozmówcy i jego kontrargumenty.
Zadania jawne CKE:
1. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Wojna i rewolucja jako źródła doświadczeń człowieka .
3. Różne wizje odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości.
4. Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości.

P.d.
1. Obowiązują wszystkie jawne CKE.
2. Interpretacja fr. s. 217-221.

X - T2 (9)

L26 (9 X 2024): Kto ma rację w sporze ideowym o kształt nowej Polski?
W oparciu o fr. tekstu powieści s. 217.

O jakie wartości, idee i koncepcje bohaterowie literaccy toczą spór?

nbsp; nbsp; nbsp; Podstawową wartością, do której odnoszą się obaj bohaterowie, jest ojczyzna.
nbsp; nbsp; nbsp; W Weselu Wyspiańskiego również toczony jest spór o wartości. Co ciekawe, spór ten jest toczony zarówno na płaszczyźnie społecznej, jak i wewnętrznej.

L27 (9 X 2024): Argumentacja w wypowiedzi perswazyjnej.

P.d. Porównaj obraz dworu w Przewiośniu i Panu Tadeuszu. Minimum to jedno podobieństwo i jedna różnica.

L28 (10 X 2024): Obraz dworu ziemiańskiego w Nawłoci (kontekst: Pan Tadeusz Adama Mickiewicza).
Na ocenę - zadania jawne CKE. Również obraz dworów.

Wymagania do pracy klasowej:
Celem pracy klasowej jest sprawdzenie umiejętności redagowania wypowiedzi argumentacyjnej zgodnie z wymaganiami maturalnymi.

Kryteria sukcesu:
1. Spełniam warunki formalne polecenia, aby uniknąć wyzerowania pracy:
a) nie popełniam błędu kardynalnego,
b) odwołuję się do lektury obowiązkowej z listy,
c) redaguję wypracowanie, które przynajmniej częściowo dotyczy problemu wskazanego w poleceniu,
d) praca przynajmniej częściowo jest wypowiedzią argumentacyjną.
2. Rozważam problem podany w poleceniu i trzymam się tematu.
3. Przedstawiam swoje zdanie i je uzasadniam.
4. W rozważaniach przedstawiam argumenty, odwołując się do utworów literackich oraz do wybranych kontekstów (np. historycznoliterackiego, literackiego, biograficznego, kulturowego, religijnego, mitologicznego, biblijnego, historycznego, filozoficznego, egzystencjalnego, politycznego, społecznego).
5. Piszę pracę o objętości co najmniej 300 wyrazów.

X - T3 (10)

L29-30 (16 X 2024): Praca klasowa - wypowiedź argumentacyjna wg wymagań maturalnych (Przedwiośnie Stefana Żeromskiego).

L31 (17 X 2024): Przedwiośnie - podsumowanie.
1. Rola powieści i jej oddziaływanie społeczne i polityczne.
2. Ważne tematy o charakterze ważnym dla odrodzonego państwa:
- jaki kształt ma mieć państwo powstałe z tak skomplikowanego zrostu po zaborach,
- jak zadbać o warstwy najuboższe,
3. Ważne tematy o charakterze uniwersalnym:
a) Młodość jako czas buntu;
b) Cywilizacja - rozwój czy zagrożenie dla człowieka?

X - T4 (11)

L ( X 2024): Tęsknota za młodzieńczą miłością (Julian Tuwim, Przy okrągłym stole).
Podr. s. 299.

1. Redagowanie krótkiej notatki interpretacyjnej dotyczącej pytania, o czym jest ten utwór.
2. Warstwy czasowe w utworze.

Muzyczne przeróbki tekstu wyjściowego - zwrócenie uwagi na powstałe zmiany w tekście i w kolejności strof:
Piosenka w wykonaniu Ewy Demarczyk
Piosenka w wykonaniu Ewy Demarczyk, na scenie w Poznaniu 1980

L ( X 2024): Liryka na kobiecą nutę (Maria Pawlikowska-Jasnorzewska).
Podr. s. 312.
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, wiersze.

L ( X 2024): Poezja zaangażowana (Julian Tuwim).
Podr. s. 302.
Julian Tuwim, Pogrzeb prezydenta Narutowicza.

Antoni Słonimski, Na śmierć prezydenta Narutowicza.

Działanie wstępne:
W jaki sposób artyści reagują na rzeczywistość? (5').
Doprecyzowanie:
W jaki sposób artyści reagują na wydarzenia tragiczne i ważne dla społeczeństwa? (5')
Jakie utwory literackie są w tym kontekście szczególnie ważne?

Przed podaniem tematu fragment filmu do przemyśleń:
Film Jerzego Kawalerowicza Śmierć prezydenta (zwłaszcza fr. 2h 03' - 2h 10').

Podr. s. 302.
Antoni Słonimski, Na śmierć prezydenta Narutowicza.
Julian Tuwim, Pogrzeb prezydenta Narutowicza.

L ( X 2024): Liryka na kobiecą nutę (Maria Pawlikowska-Jasnorzewska).
Podr. s. 312.
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, wiersze.

P.d. Anna Świrszczyńska, Rozczarowana i szczęśliwa (s. 315).

L ( X 2024): Motyw miłości (poprzez epoki).
Prezentacja pytań 5 pytań do twierdzeń antropologicznych i psychologicznych (s. 13) - udzielanie odpowiedzi.

Motyw miłości poprzez epoki - przypomnienie (s. 15).

Praca w grupach trzyosobowych lub parach:
1. Jak zmieniały się ujęcia miłości w poszczególnych epokach i co mogło wpływać na różne ujęcia motywu miłości?
2. W jakich kontekstach ujmowany był motyw miłości?
3. Które utwory literackie przedstawiały miłość w sposób ciekawy i niebanalny?

W oparciu o powyższe punkty sporządź notatkę o objętości co najmniej jednej strony. Odnoś się do konkretnych utworów z listy lektur obowiązkowych i uwzględnij co najmniej trzy epoki.

Wypożyczyć Granicę Zofii Nałkowskiej.

L ( X 2024): Erotyki Bolesława Leśmiana.
Podr. s. 14.

1. Nieco o biografii Bolesława Leśmiana (Lesmana) i jego obecności w Młodej Polsce; nieco o wydanych tomikach (s. 14).
2. Kontekst biograficzny (rodzina Sunderlandów w Iłży, pobyt w 1917 i spotkanie z Dorą Lebenthal).
3. [W malinowym chruśniaku] (s. 15, zad. s. 16).
- połączenie doświadczenia miłości z obcowaniem z przyrodą,
- intensywność doznań sensualnych i niezwykła plastyczność wiersza.

P.d. Najważniejsze wnioski interpretacyjne z wierszy: [Ty pierwej mgły dosięgasz] s. 17 (nieparzyści)
lub
Szczęście s. 18 (parzyści).

L ( X 2024): Leśmian o śmierci (Rok nieistnienia).
Sprawdzenie p.d. - interpretacja przydzielonych wierszy.

Motyw śmierci w poezji Bolesława Leśmiana
1. Kontekst filozoficzny - problematyka ontologiczna (teoria bytu) (s. 19).
2. KOntekst biograficzny. 3. Kontekst literacki Interpretacja wiersza Rok nieistnienia (s. 20).

P.d. S. 21, zad. 7, 8.

L ( X 2024): Test Język polski w użyciu (wg standardów maturalnych).

L ( X 2024): Leśmianowska wizja zaświatów.
Sprawdzenie p.d. - interpretacja wiersza [Po ciemku, po ciemku łkasz...] (s. 22).

t 1. Kontekst religijny - problematyka eschatologiczna (życie pozagrobowe, losy umarłych, nieśmiertelność duszy, zbawienie lub potępienie) (s. 23).
2. Nawiązania do romantycznego gatunku ballady (synkretyzm gatunkowy i rodzajowy, nastrój tajemniczości i grozy, łączenie rzeczywitości realistycznej z fantastyczną, wydźwięk filozoficzny i moralny; muzyczność, paralelizmy, powtórzenia, refren).
3. Interpretacja wiersza Strój (s. 24). Zad. 1, 2, 3, 4, 5, 6 s. 25

P.d. Zad. 7-10 (s. 26).

L ( X 2024): Człowiek i przyroda w poezji Bolesława Leśmiana (Topielec).
Sprawdzenie wykonania zad. 7-10 (s. 26).

Interpretacja wiersza Topielec (s. 26).

Topielec [..] w niecierpliwej zapragnął żałobie / Zwiedzić duchem na przełaj zieleń samą w sobie. . Ten fragment nawiązuje wyraźnie do fenomenologii Husserla. W podejściu naturalnym do świata człowiek ma pewne założenia, koncepcje i przekonania. Fenomenologia chce to odrzucić, pragnie być bezzałożeniowa, chce widzieć świat takim, jakim jest i jakim się jawi jako zjawisko, właśnie jako fenomen.

P.d. Zad. s. 27, zwrócić uwagę na środki stylistyczne (neologizmy i anafory).

L ( X 2024): Neologizmy w języku codziennym i w poezji.
Sprawdzenie p.d. - interpretacja wiersza Topielec (s. 26).

Podr. s. 28.
1. Archaizmy a neologizmy. Dlaczego niektóre wyrazy wyszły z użycia?

2. Proces zastępowania starego słowa nowym: gościniec - hotel; oberża - zajazd.
3. Pojawianie się zupełnie nowych wyrazów w związku z powstaniem nowym desygnatów (komputer, laptop, smartfon, ...).
4. Cztery sposoby wzbogacania leksyki:
a) tworzenie nowych związków frazeologicznych z wyrazów już istniejących (pułapka kredytowa, pirat drogowy,...),
b) tworzenie neologizmów słowotwórczych z morfemów występujących już w języku:
- dodanie formantu przed tematem słowotwórczym (u-kartować, wy-robić),
- dodanie formantu po temacie słowotwórczym (prostow-nik),
- złożenie dwóch wyrazów za pomocą wrostka (sam-o-lot, łam-i-główka),
- utworzenie zrostu, bezpośredniego połączenia dwóch wyrazów bez żadnego formantu (Krasnystaw, Białystok, karygodny),
- derywacja wsteczna, czyli odcięcie cząstki wyrazu podstawowego (dźwigać - dźwig);
c) neosemanyzacja (nadawanie nowych znaczeń wyrazom już istniejącym (myszka, dysk, komórka),
d) zapożyczenia z innych języków (burmistrz, ratusz, komputer, ...).
5. Błąd a innowacja językowa.
6. Dawność (archaizacja) i nowość (neologizmy artystyczne) w języku literackim.

L ( X 2024): Funkcje neologizmów w wierszu Ballada bezludna Bolesława Leśmiana.
Interpretacja wiersza Ballada bezludna (s. 30).

P.d. Numery parzyste zadania parzyste z zakresu 1-6 s. 31; numery nieparzyste - zad. nieparzyste. Zad. 7 wszyscy.

L ( X 2024): Wnioski z analizy testu Język polski w użyciu (różnorodność językowa a bioróżnorodność).

L ( X 2024): Granica - dyskusja z determinizmem.
1. Kontekst gatunkowy i literacki (s. 61).
2. Kontekst psychologiczny (s. 62).
3. Zad. s. 64.

P.d. S. 64, zad. 10.

L ( X 2024): Wnioski z analizy testu Język polski w użyciu (po informacji zwrotnej).

L ( X 2024): Groteska w Ferdydurke Witolda Gombrowicza.
Podr. s. 138.

Praca w formularzu (Classroom).

XI - T1 (12)

L ( XI 2023): Funkcje śmiechu w literaturze i kulturze różnych epok (w tym funkcje groteski).
Podr. s. 143.

Praca - prezentace.

L ( XI 2024): Gombrowiczowski romans z ciałem.
Wnioski z analizy prac (Classroom):
1. Gombrowicz - form - 142-z. 4, 5, 9 (wydruk).
2. Prezentacja: Funkcje śmiechu w różnych epokach.

Podr. s. 143.

1. Refleksje po przeczytaniu rozdziału 1. Zwrócenie uwagi na zakończenie rozdziału (s. 22).
2. Praca z fr. zamieszczonym w podręczniku. Praca domowa: podr. s. 147, zad. 1-10 wg numerów; wszyscy wykonują zad. 11, 12, 13.

L ( XI 2024): Obraz szkoły w Ferdydurke Witolda Gombrowicza.
Podr. s. 143.

Analiza p.d.: podr. s. 147, zad. 1-10 wg numerów; wszyscy wykonują zad. 11, 12, 13.

Rozdział 2 (s. 23-48).

L ( XI 2024): Przemoc symboliczna w Ferdydurke.
Prze pracą z podr. s. 148 - burza mózgów.
Jakie funkcje pełnią w społeczeństwie symbole? Posługujmy się przykładami.

1. Rola symboli w społeczeństwie.
2. Przemoc symbolicza.

P.d. Jaki obraz szkoły wyłania się z utworu i czemu służy takie pokazanie szkoły przez Gombrowicza? Praca o objętości 1-2 stron.

L ( XI 2024): Nowe pojęcie męskości.
Podr. s. 152.

XI - T2 (13)

L ( XI 2024): Gombrowiczowskie sposoby rozbijania formy.
Ferdydurke:
- s. 136 (słowo: mamuśka);
- s. 138 (kompot);
- s. 143 (sytuacje absurdalne, wytrącające z logiki życia - żebrak z gałązką w zębach);
- s. 181 (kupa)

L ( XI 2024): Katastrofizm w poezji.
Podr. s. 158.

1. Czym jest katastrofizm i w jaki sposób był wyrażany w literaturze?
2. Sylwetka Józefa Czechowicza.
3. Wiersz wolny Czechowicza.
Praca nad tekstem legendy (s. 159, zad. 1, 2, s. 160). P.d. Pozostałe zad. s. 160-161.

L ( XI 2024): Interpretacja wierszy Józefa Czechowicza.
Podr. s. 159-161.

Praca indywidualna nad wierszem legenda przez 10' (notatki na kartkach).
Praca w grupach nad wierszem żal przez 10':
Gr. 1, 4 - mają do dyspozycji podręcznik;
Gr. 2, - zasoby sieciowe;
Gr. 3, 5 - tylko tekst.
Po wyznaczonym czasie wszyscy mogą korzystać tylko z tekstu. Grupy prezentują swoje propozycje interpretacyjne.

L ( XI 2024): Poetyckie obrazy przemijania.
Podr. s. 163.

Czechowicz wobec tradycji związanej z gatunkiem określanym jako ballada.
Odrzucał: ludowość, synkretyzm rodzajowy, typowych bohaterów.
Czechowicz zachowuje: aurę tajemniczości oraz narracyjność.
Obecność motywu: życie - sen .
P.d. S. 165, zad. 1-3, z interpretacji parzyści parzyste; jedno wybrane z wartości, maturzyści plakat.

L ( XI 2024): Interpretacja plakatów teatralnych związanych z motywami przemijania.
Podr. s. 164.

Spr. p.d. S. 165, zad. 1-3, z interpretacji parzyści parzyste; jedno wybrane z wartości, maturzyści plakat.

Praca w formularzu Google: plakat dotyczący motywu przemijania (dostępny od godz. 11.00).

XI - T3 (14)

L ( XI 2024): Pokonać czas (problematyka przemijania w literaturze i sztukach plastycznych).
Poszukiwanie materiałów w zasobach internetowych.
Zapis w dokumentach w tabeli: autor, tytuł, krótki wniosek interpretacyjne dotyczący refleksji o czasie zawartej w tekście kultury.

L ( XI 2024): Analiza tekstu nieliterackiego (Jerzy Jarzębski, Anatomia Gombrowicza).

Spr. p.d. Interpretacja wiersza Fotografia szkolna Józefa Barana (s. 166). Pisemnie i należy być przygotowanym do interpretacji ustnej (będzie do dyspozycji tylko tekst s. 166).

Podr. s. 186.

P.d. S. 187, zad. 6, 7, 8.

L ( XI 2024): Historia człowieka - historia wojen.
Ostatnie trzy lekcje (sprawdzenie w oparciu o wybrane zadania).

Realizacja tematu lekcji:
1. Utwory na przestrzeni epok, podejmujące tematykę wojenną (kontekst literacki, s. 214).
2. Kontekst historyczny i kulturowy - XVII w., XIX w., XX w.
3. Interpretacja wiersza Pierwsza przechadzka Leopolda Staffa (s. 215). 4. Pogłębienie interpretacji: s. 216, zad. 2, 4, 5, 8.

L ( XI 2024): Obóz - fabryka śmierci.
Borowski droga

Podr. s. 223.
1. Losy Tadeusza Borowskiego w czasie wojny i po wojnie:
a) losy ojca (łagier sowiecki) i matki (Syberia),
b) pobyt Borowskiego w Auschwitz-Birkenau, potem w Dachau,
c) śmierć Borowskiego w 1951 roku (samobójstwo).
2. Ścisłe związki opowiadań zbioru Pożegnanie z Marią z biografią autora (narrator określa siebie jako Tadek, jego narzeczona - tak jak w rzeczywistości - miała na imię Maria; przeżyła Birkenau, po wojnie wyszła za mąż za Borowskiego).
3. Znaczenie elementów fikcyjnych - proza quasi-dokumentalna.
4. Najważniejsze informacje o obozie Auschwitz-Birkenau.
Praca z opowiadaniem Ludzie, którzy szli.
Najpierw cały tekst (s. 107-120).
1. Boisko, bramka, piłka, rampa - wyjaśnienie skrótu (s. 107, ważne refleksje na s. 108).
2. Tytuł - wyjaśnienie w oparciu o s. 107-109.
3. Kobiety w Birkenau (s. 112).

P.d. w związku z ostatnią lekcją. 1. Przedstaw swoje odczucia po przeczytaniu opowiadania U nas w Auschwitzu.... Która scena zrobiła na Tobie największe wrażenie? Czy tego typu literatura powinna być obecna w kanonie lektur w szkołach średnich w Polsce i na świecie?

P.d. Obowiązuje całe opowiadanie Ludzie, którzy szli.

L ( XI 2024): Obrazy dehumanizacji i reifikacji w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego.
Przypomnienie o wymaganiach zaamieszczonych pod lekcją 45.

Sprawdzenie p.d.
Podr. s. 224.

Definicja pojęć kluczowych.

XII - T1 (15)

L ( XII 2024): Człowiek zlagrowany.
Podr. s. 229.
Zad. s. 232: 1.

P.d. S. 232, zad. 2, 3, 4.

L ( XII 2024): Praca klasowa: interpretacja utworu lirycznego (informacja zwrotna).
P.d. S. 232, parzyści 10, nieparzyści 11.

L ( XII 2024): Przemoc w języku.

Podr. s. 233.

1. Co można zrobić, posługując się językiem, słowem? Podziel oddziaływania na pozytywne i negatywne.
2. Negatywna ocena drugiego człowieka a agresja językowa? Na czym polega różnica?
3. Agresja językowa:
a) jawna,
b) ukryta.
4. Kiedy użyłeś agresji językowej lub kiedy byłeś jej ofiarą? Opis środków językowych.
5. Praca z fragmentem opowiadania Proszę państwa do gazu - zad. s. 135: 1.

P.d. S. 235, zad. pozostałe.

L ( XII 2024): Głos pokolenia wojennego.

Wnioski z analizy pracy w parach nad problemem heroizmu (poprzez epoki).

Podr. s. 240.

1. Sytuacja pokolenia Kolumbów (Roman Bratny, Kolumbowie rocznik 20) - z uporządkowanego w miarę świata w ciągu blisko 20 lat po I wojnie światowej, weszli w świat rozpadu wszelkich wartości i stali się pokoleniem apokalipsy spełnionej .
2. Okoliczności powstania wiersza Pokolenie (po upadku powstania w getcie warszawskim i po rozstrzelaniu wuja, Adama Zieleńczyka, zasymilowanego Żyda).
3. Definicja pokolenia: wspólne doświadczenie historyczne i ten sam kod kulturowy (symbole, elementy kultury, np. teksty kultury), poczucie własnej odrębności i przyjęcie określonej postawy wobec rzeczywistości.
L ( XII 2024): Interpretacja wiersza Pokolenie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Spr. p.d. s. 243, zad. 1-4.

Interpretacja wiersza Pokolenie:
a) swobodne wypowiedzi po lekturze,
b) zad. s. 243. c.d.

Po wykonaniu zadań interpretacja wskazanych strof: 1, 5, 8, 10.

XII - T2 (16)

L ( XII 2024): Piosenka żołnierska na tle poezji tyrtejskiej.
Podr. s. 243.

1. Forma gatunkowa (s. 243).
2. Sylwetka Krystyny Krahelskiej.
3. Praca z tekstem (s.244) - zad. s. 245.
4. Hej, chłopcy, bagnet na broń!....

P.d. Na następnej lekcji na ocenę również 4 wybrane strofy wiersza Baczyńskiego.

L ( XII 2024): Poetyckie świadectwo wojny.
Na ocenę: strofy 2, 7, 9, 10. Dodatkowo porównanie poezji żołnierskiej z poezją tyrtejską.

Podr. s. 246.

Uwaga! Początkowo uczniowie nie korzystają z podręcznika i tekstu. Nauczyciel czyta głośno, ale pomija pierwsze zdanie.
Uczniowie dzielą się odczuciami:
Co zobaczyliście? Co usłyszeliście? Co poczuliście?
Dopiero teraz zapoznanie z początkiem. Co wnosi zdanie inicjujące: Miła moja, kochana?
W związku z powyższym należy zacząc pracę od zad.4. s. 247, a potem wg układu: zad. 1-6.

L ( XII 2024): Topika religijna w poezji Baczyńskiego.
Podr. s. 248.
1. Światopogląd Baczyńskiego (s. 246).
2. Pojęcie topiki religijnej (s. 248).
3. Interpretacja wiersza [Byłeś jak wielkie, stare drzewo...].
4. S. 249, zad. 1-5.

P.d. S. 249, zad. 6-9 (dwa pisemnie, jedno z interpretacji, jedno z wartości i postaw).

L ( XII 2024): Miłość w cieniu apokalipsy.
Podr. s. 250.

S. 252, zad. 1-4.

L ( XII 2024): Wnioski z analizy pracy klasowej - poezja dwudziestolecia (informacja zwrotna).
XII - T3 (17)

L ( XII 2024): Wnioski z analizy arkusza nr 1 matury próbnej CKE.
Uzupełnienie poprzednich lekcji:
- ustalenia dotyczące informacji zwrotnej po ostatniej pracy klasowej,
- dokończenie rozważań o wierszu Biała magia Baczyńskiego,
- interpretacja wiersza Niebo złote ci otworzę... Baczyńskiego (s. 252).

Ewa Demarczyk, Niebo złote ci otworzę...

L ( XII 2024): Analiza arkusza nr 2 matury próbnej CKE.
L ( XII 2024): Obrazy miłości w literaturze różnych epok (zadania jawne CKE).
Realizacja tematu lekcji - wypisanie z zadań jawnych CKE zagadnień dotyczących miłości. Następnie praca w grupach nad zad. 1-5.

1. Biblia
Obraz miłości w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Pieśni nad Pieśniami.

2. Mitologia Parandowskiego
Miłość silniejsza niż śmierć. Omów zagadnienie na podstawie Mitologia Jana Parandowskiego.

3. Lalka Prusa
Miłość jako siła motywująca do działania. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa.

Każdorazowo obowiązuje przy zadaniu polecenie: W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

W czasie wystąpienia nie można korzystać z żadnych notatek i pomocy. Pojawi się również możliwość in plus - zadanie 2. wg standardów maturalnych (tym razem ikoniczne), również dotyczące motywu miłości.

L ( XII 2024): Los wojennej emigracji.
Podr. s. 259.

Wymowa utworu Wróc nas do kraju Kazimierza Wierzyńskiego - burza mózgów.

P.d. S. 261, zad. 4, 7.

L ( XII 2024): Codzienność w getcie (Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall).
Podr. s. 263.

Wymowa symbolicznej sceny ze starym Żydem na beczce. "Najważniejsze ze wszystkiego jest nie dać się wepchnąć na beczkę.".

I - T1 (18)

L ( I 2025): "Nie dać się wepchnąć na beczkę". Postawa Marka Edelmana.
Uzupełnienie poprzedniej lekcji (s. 263).
1. Czas powstania w getcie warszawskim (1943) a czas publikacji wywiadu rzeki (1977) - wpływ tej różnicy na wymowę utworu:
- dystans czasowy schładza emocje,
- Marek Edelman jest w innym miejscu swojego życia (kardiolog), ale na swój sposób robi coś podobnego, jak w czasie powstania. Co to może być? (Odpowiedź od razu lub później).
Edelman teraz - tak jak przedtem - próbuje zdążyć przez Bogiem, czyli uratować życie ludzkie.
W czasie powstania stał na Umschlagplatzu i zabierał - jako pracownik szpitala - tych, którzy mieli się przydać w czasie walki. Wszak wszystkich nie dało się uratować. Po wojnie, jako kardiochirurg ratował również życie ludzkie. 2. Getto: 3 km2, 450 tys. Żydów, w jednej izbie od 3 do 8 osób, otocozne murem na 3 m, z drutem, głód (400 kalorii na dzień); likwidacja getta od lipca 1942 - Żydzi zapędzani na Umschlagplatz (czyli plac przeładunkowy przy bocznicy kolejowej) i wywożeni do obozu zagłady w Treblince (zamordowano ok. 300 tys. w Treblince, około 100 tys. zmarło w wyniku chorób i głodu).
3. Sylwetka Marka Edelmana: ostatni przywódca powstania w getcie warszawskim, potem walczył w powstaniu warszawskim, współzałożyciel Żydowskiej Organizacji Bojowej (ŻOB), w getcie pracował w szpitalu i był na Umschlagplatzu, po wojnie ukończył Akademię Medyczną w Łodzi i był kardiologiem. Był członkiem KOR-u (Komitet Obrony Robotników) i działaczem "Solidarności".
4. Interpretacja symbolicznej wymowy sceny z Żydem na beczce.
"Nie dać się wepchnąć na beczkę":
- decydować samemu o swoim losie,
- nie dać się uprzedmiotowić,
- walczyć o swoją godność.
5. Podr. s. 267, zad. 5 i 6.

L ( I 2025): Getto warszawskie walczy.
Podr. s. 270.

L ( I 2025): Ciężar okupacyjnej pamięci.
Podr. s. 273.

Wymagania do sprawdzianu.

L ( I 2025): Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall - podsumowanie.
Podr. s. 270.

Wymagania do sprawdzianu 31 I (środa).

L ( I 2025): Człowiek w poszukiwaniu sensu życia (Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall i inne utwory literackie).
Podr. s. 270.

I - T2 (19)

L ( I 2025): Moralność świadka historii.
Podr. s. 277.

L ( I 2025): Pamięć o powstaniu warszawskim.
Podr. s. 291.

Anna Świrszczyńska, Budując barykadę (s. 292).

Jej śmierć ma szesnaście lat (s. 293).

L ( I 2025): Sprawdzian znajomości treści i problematyki utworu Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall.
Wypożyczyć Kordiana Juliusza Słowackiego.

Przykładowe zadania
Czy relacje Kordiana z kobietami można określić jako miłość romantyczną? Uzasadnij odpowiedź.

L ( I 2025): Współczesna polszczyzna kolokwialna.
Podr. s. 298.

1. Styl potoczny jako podstawowa odmiana stylistyczna języka ogólnego.
2. Cechy stylu potocznego w zakresie:
a) składni,
b) słownictwa (leksyki).
2. Praca z tekstem J. Bartmińskiego (s. 298).
3. Zadania dotyczące fr. Pamiętnika z powstania warszawskiego M. Białoszewskiego.

Na ocenę obowiązują zadania 1, 2, 3 (wszyscy) oraz 4 i 6 (maturzyści).

L ( I 2025): Poetycka rekonstrukcja wartości (poezja Tadeusza Różewicza).
Podr. s. 309.

Interpretacja wiersza Lament (s. 310).

Interpretacja wiersza Ocalony (s. 312).

P.d. Zadania z analizy, 1-4.

I - T3 (20)

L ( I 2025): "Ocalenie" jako metafora doświadczeń egzystencjalnych człowieka skażonego złem.
Podr. s. 313, zad. 14.

Praca w formularzu Google.

L ( I 2025): Świadectwo rzeczywistości łagrowej.
Podr. s. 325.

1. Losy Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.
2. Tytuł oraz motto (Fiodor Dostojewski, Wspomnienia z domu umarłych).
3. Czym był Gułag?
P.d. Nocne łowy (s. 60).

W tym tygodniu obowiązuje znajomość treści i problematyki Kordiana Słowackiego.

Przykładowe zadania:
1. Czy relacje Kordiana z kobietami można określić jako miłość romantyczną? Uzasadnij odpowiedź (podane).
2. W jaki sposób można motywować człowieka do działania i odnajdywania sensu życia? (podane)
3. W jaki sposób literatura przedstawia problem poszukiwania sensu życia? (podane)
4. Jaką rolę może odgrywać podróż i w jaki sposób jest przedstawiana w utworach literackich? (podano)

L ( I 2025): Wnioski z analizy pracy klasowej (Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall).
Na ocenę: Kordian Słowackiego (w ramach powtórzenia materiału).

1. Mocne strony mojej pracy.
2. "Uczmy się na błędach" - analiza moich błędów merytorycznych.
3. Poprawność językowa - korekta błędów składniowych, fleksyjnych, frazeologicznych, ... .
4. Poprawność zapisu (ortografia).
5. Poprawność zapisu (interpunkcja).
6. Błędy rzeczowe.

Ad. 4. Poprawność zapisu (ortografia).
- miejscownik rzeczownika getto - getcie (jedno t),
- pisownia nie z przymiotnikami - nieważne.

Wnioski z analizy pracy:
- brak odniesień do całego utworu (jako dobry przykład przeczytać fr. Rafała C.),
- absurdalne odwołania,
- nieczytelne pismo.

L ( I 2025): Życie w łagrze po zmroku (Nocne łowy).
Sprawdzenie znajomości rozdziału Nocne łowy (s. 60).
1. Wyjaśnienie pojęć: urka (recydywista, najczęściej skazywany za przestępstwa kryminalne), proizwoł (czas w więzieniu od zmroku do rana, bez nadzoru, kontrolowany przez urków).
2. Przedstawienie tła wydarzeń - okres proizwołu.
3. Co się działo w łagrze po zmroku?
4. Jakie prawdy o człowieku przedstawia Herling-Grudziński?

L ( I 2025): Miłość w innym świecie.
Podr. s. 330.

P.d. S. 333, zad. 4, 5, 6, 7.

I - T4 (21)

L ( I 2025): Heroizm w łagrze.
Podr. s. 334.

Na ocenę (ale po realizacji nowego tematu):
1. Pytanie z Kordiana: Jaką rolę może odgrywać podróż i w jaki sposób jest przedstawiana w utworach literackich?
2. Jakie prawdy o człowieku i jego życiu uczuciowym odnajdujesz w Innym świecie.
3. Jaki wpływ na człowieka może mieć literatura?

L ( I 2025): Analiza tekstu nieliterackiego (Herling-Grudziński i Borowski).
Podr. s. 354.

L ( I 2025): Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - podsumowanie.

Sprawdzić podr. 4.
Część osób poprawa Krall.
Praca nad fr. Innego świata - Zapiski z martwego domu (s. 232-259).

W jaki sposób literatura, sztuka, teatr i film mogą wpływać na postawy, zachowania i przeżycia człowieka?
P.d. Jaki wpływ może wywierać przyroda na człowieka? Odnieś się do fr. Sianokosy z książkiInny świat (s. 271-280) i do innych utworów literackich.

L ( I 2025): Europa po roku 1945.
Na ocenę: zad. z L83 (Zapiski z martwego domu i Sianokosy).

Podr. s. 12.

1. Sytuacja po II wojnie światowej (Europa zrujnowana, w częście środkowej i wschodniej przesiedlenia i deportacje).
2. Nowy układ sił po Jałcie (dwie główne potęgi).
3. Zimna wojna i żelazna kurtyna (wyścig zbrojeń).
4. Przeciwstawne kierunki zmian społecznych świata zachodniego (gospodarka rynkowa i plan Marshalla) i państw zza żelaznej kurtyny (łamanie praw obywatelskich).
5. Interpretacja eseju historycznego: Tony Judt, Powojnie. Historia Europy od roku 1945 (zwłaszcza dwa pierwsze akapity).

L ( I 2025): Powojenna filozofia (egzystencjalizm).
Wypożyczyć Dżumę Alberta Camus.

Podr. s. 17.

1. Egzystencjalizm - nowe oblicze humanizmu (znaczenie doświadczania przez człowieka własnego, indywidualnego losu//; prymat egzystencji nad esencją).
2. Kierunki filozoficzne po wojnie (fenomenologia, filozofia analityczna, marksizm, personalizm).
3. Praca z fr. tekstu Egzystencjalizm jest humanizmem Sartre'a (s. 18).
4. Zwrócenie uwagi na zad. 6. s. 21, a następnie zadanie dodatkowe niżej.
5. Określanie analogii między egzystencjalizmem (Człowiek jest tylko tym, czym siebie uczyni) a humanizmem renesansowym (Człowiek jest kowalem swojego losu).

P.d. 3 akapity s. 18-19.

II - T1 (22)

L ( II 2025): Absurd życia w filozofii egzystencji (mit Syzyfa).
Podr. s. 22.

Sprawdzenie p.d. - mit Syzyfa.

Przypomnienie zadań jawnych CKE dotyczących mitologii.
1. Dramat człowieka zmagającego się z przeciwnościami losu. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Poświęcenie się – oznaka siły czy słabości?
3. Jakie wizje zaświatów można odnaleźć w literaturze?
4. Co skłania człowieka do podróżowania?
5. Problematyka winy i kary.
6. Miłość silniejsza niż śmierć.

W oparciu o mit Syzyfa w ujęciu Camus (s. 23) - zad. 5 z jawnych CKE: problematyka winy i kary.

W oparciu o rzeźbę Syzyf w Ogrodzie Botanicznym w Powsinie - zad. 1 (dramat człowieka zmagającego się z losem).

L ( II 2025): Epidemia jako parabola.
Podr. s. 26.

1. Dżuma jako parabola (przypowieść).

2. Interpretacja akapitu 1. (s. 27)
P.d. Który z bogów mógłby stać się metaforą (symbolem) danej epoki? Uzasadnij.

L ( II 2025): Problematyka egzystencjalna w Dżumie Alberta Camus.

Podr. s. 30.

1. Kontekst medyczny - epidemia a pandemia (grypa hiszpanka 1918-1920, pandemia koronawirusa COVID-19).
2. Kontekst psychologiczny - wpływ pandemii na psychikę człowieka i relacje społeczne.
3. Praca z tekstem: s. 32, zad. 1 (źródła cierpienia), 2, 3, (4 - nie zdążono.
4. Zadania interpretacyjne: s. 33, zad. 5, 6, 7, 8 (nie zdążono).

P.d.
1. Samotność - cierpienie czy wyzwanie i szansa na duchowy rozwój? Wypracowanie o objętości 300 słów (osoby nzm 150 słów lub plan wypowiedzi ustnej jako podstawa tejże wypowiedzi). Ten temat opracowują nieparzyści na jutro.

2. Człowiek w sytuacji zagrożenia (Dżuma i inne utwory). Ten temat opracowują parzyści na pojutrze.

L ( II 2025): Samotność - cierpienie czy wyzwanie i szansa na duchowy rozwój?

W oparciu o analizę p.d. (ewentualne wypowiedzi ustne).

L ( II 2025): Heroizm wbrew nadziei.
Podr. s. 34.

1. Kontekst historyczny - dżuma (czarna śmierć) w połowie XIV wieku i podejmowane wówczas działania.
2. Kontekst etyczny dotyczący postawy heroicznej:
a) filozofia stoicka i cnota jako wartość najwyższa (dla niej warto poświęcić nawet życie),
b) chrześcijaństwo - gotowość poświęcenia osobistego szczęścia i dóbr doczesnych dla Boga i życia w raju,
c) etyka obowiązku Kanta (XVIII w.) i jego koncepcja imperatywu kategorycznego (wola działania w imię prawa i zasad, wewnętrzny nakaz),
d) egzystencjalizm - wolność i odpowiedzialność, gotowość poświęcenia życia dla celu (mimo braku wiary w Boga).
3. Koncepcje filozoficzne Camusa:

P.d.
1. Uszczegółowić koncepcje filozoficzne Camusa.
2. Zad. s. 38 wg numerów i jedno wybrane z zakresu 1-13.

II - T2 (23)

L ( II 2025): Człowiek w sytuacji zagrożenia (Dżuma i inne utwory).
Podr. s. 38, najpierw analiza prac pisemnych, potem zadania.

Parzyści - prezentacja pracy lub wypowiedź ustna.

L ( II 2025): Jak można ocalić wiarę?
Podr. s. 39.

P.d. Doktor Rieux, Tarrou, Rambert, Cottard, ojciec Paneloux: ważne fakty, postawa wobec dżumy, ewentualna przemiana, cytat do interpretacji.

L ( II 2025): Dżuma jako parabola.

Najpierw wnioski z karktówki dotyczącej Kordiana.
Uwaga! Wypożyczyć Rok 1984 Orwella.

Spr. p.d. Doktor Rieux, Tarrou, Rambert, Cottard, ojciec Paneloux: ważne fakty, postawa wobec dżumy, ewentualna przemiana, cytat do interpretacji.

L ( II 2025): Totalitaryzm jakom system (Rok 1984 George'a Orwella).
Podr. s. 43.

1. Znaczenie powieści Rok 1984 George'a Orwella w świecie.
2. Czas powstania i okoliczności pojawiania się polskich przekładów na rynku wydawniczym.
3. Utopia a antyutopia (podr. s. 44):
a) utopia na przestrzeni epok,
b) antyutopia - kompromitacja utopii: przedstawianie negatywnych skutków rzeczywistości stwarzanej przez utopijny ideał (taki jak koncepcja komunistyczna idealnego społeczeństwa bezklasowego, nazistowska koncepcja społeczeństwa opartego na czystości rasy),
c) dystopia - idealna przestrzeń utopijna przekształcona w koszmar, z którego jednostka nie może uciec.
4. Kontekst geopolityczny:
a) sytuacja po II wojnie światowej - dwa bloki: USA i Związek Sowiecki,
b) Oceania (w jej skład wchodzi Wielka Brytania) i Eurazja (odpowiada ZSRR, ale trzeba zaznaczyć, że Orwell nie przewidział, że Europa będzie zmierzała ku demokracji), ponadto Wschódazja (czyli superpaństwo zbudowane przez Chiny).
5. Przesłanie - książka przestrzega przed odrzuceniem najistotniejszych wartości demokracji:
- wolności słowa,
- praw człowieka.

L ( II 2025): "Kto rządzi przeszłością, w tego rękach jest przyszłość" (stosunek pisarzy do przeszłości).
Do wyboru:
- zad. 1-13 s. 48-49,
lub
- zad. 14, s. 49.

III - T1 (24)

L ( III 2025): Człowiek w totalitaryzmie.
Na ocenę:
1. Do wyboru:
- zad. 1-13, s. 48-49,
lub
- zad. 14, s. 49.

2. Czy możliwe jest zbudowanie doskonałego państwa? (z jawnych CKE).

Podr. s. 50.

1. Oceania i jej podobieństwo do systemu panującego w Związku Sowieckim (Stalin i NKWD jako Wielki Brat).
2. Psychologia tłumu i proces dezindywiduacji. 3. Konformizm jako postawa dająca złudne poczucie bezpieczeństwa.

L ( III 2025): Konformiści wobec władzy (Rok 1984 i inne utwory literackie).
Podr. s. 54.

Obowiązują jawne CKE:
1. Literacka ocena systemów totalitarnych.
2. Czy możliwe jest zbudowanie doskonałego państwa?
3. Jednostka w systemie totalitarnym.
4. Jak zachować wolność w państwie totalitarnym?
L ( III 2025): Jednostka i zbiorowość w systemie totalitarnym (Jacek Kaczmarski, Mury).
9 osób - zaliczanie nb luty.
Wybrane zad. s. 54.
Praca z tekstem Mury Jacka Kaczmarskiego:
Czy tekst Mury ma wydźwięk optymistyczny czy pesymistyczny? Uzasadnij.

Słowa Jacka Kaczmarskiego:
Utwór cechuje bardzo żywiołowa melodia oraz pesymistyczne przesłanie – podmiot liryczny (śpiewak-poeta) porywa ludzi piosenką zagrzewającą ich do walki – po czym traci ją na rzecz zaślepionego rewolucją tłumu. „Mury” napisałem w 1978 r. jako utwór o nieufności do wszelkich ruchów masowych.

Mury Jacka Kaczmarskiego

P.d. Obowiązują dalej zadania jawne CKE (maturzyści) oraz zad. s. 54 i podyktowane.

1. Jak kreowana jest przestrzeń i jakie efekty uzyskuje w ten sposób pisarz?
2. Wyjaśnij pojęcie "ewaporacja" i podaj przykłady. Wyjaśnij, na czym polegał proces odwrotny do ewaporacji.
3. Jaką rolę odgrywają w utworze rozważania na temat czasu, a zwłaszcza na temat przeszłości?
4. Jaką rolę może pełnić w utworze motyw osobistych zapisków (notatki, pamiętni, dziennik, ...)?

L ( III 2025): Propaganda w państwie totalitarnym.
Podr. s. 55.

1. Rola propagandy w systemie totalitarnym.
2. Nowomowa jako podstawowe narzędzie propagandy.

L ( III 2025): Znaczenie książki Rok 1984 George'a Orwella.

III - T2 (25)

L ( III 2025): Struktura egzaminu ustnego z języka polskiego.

L ( III 2025): Prezentacja wypowiedzi ustnych zgodnie z wymaganiami maturalnymi.

L ( III 2024): Przestrogi dla polityków (Czesław Miłosz).
Podr. s. 71.

1. Kontekst polityczny i publicystyczny - rola paryskiej "Kultury" redagowanej przez Jerzego Giedroycia.
2. Interpretacja wiersza Do polityka Czesława Miłosza (s. 72).

P.d. S. 74, zad.4,5,7,8.

L ( III 2025): Niezgoda na zło (Zbigniew Herbert).
Podr. s. 83.

1. Socrealizm - dyrektywa estetyczna i światopoglądowa.
2. Postawa Zbigniewa Herberta w rzeczywistości PRL.

L ( III 2025): Interpretacja wierszy Zbigniewa Herberta.
III - T3 (26)

L ( III 2025): Etos człowieka myślącego (Przesłanie Pana Cogito Zbigniewa Herberta).
Podr. s. 94.

L ( III 2025): Poświatowska - kaskaderka miłości.
Podr. s. 129.

L ( III 2025): Praca klasowa - wypracowanie (zgodnie z wymaganiami maturalnymi).

L ( III 2025): Poprawność i norma w języku.
Podr. s. 133.

L ( III 2025): Codzienność w poezji (Miron Białoszewski).
Podr. s. 137.

III - T4 (27)

L ( III 2025): Wnioski z analizy pracy klasowej (wypracowanie - zgodnie z wymaganiami maturalnymi).

MARZEC 2025: Sławomir Mrożek Tango

L ( III 2025): Spór o zasady (Tango Sławomira Mrożka).
Podr. s. 157.

P.d. S. 162, zad. 1-9 wszyscy, zad. dalsze parzyści dwa parzyste, nieparzyści - dwa nieparzyste.

L ( IV 2025): Społeczeństwo egalitarne w Tangu.
Podr. s. 163.

L ( IV 2025): Idea władzy w dramacie Mrożka.
Podr. s. 167.

Tango Mrożka - spektakl

L ( IV 2025): Tango Mrożka - podsumowanie.

Zadania jawne CKE:
1. Bunt przeciwko porządkowi społecznemu.
2. Konflikt pokoleń.
3. Groteskowa reinterpretacja motywu tańca.

IV - T1 (28)

L ( 2025): Poetycka parabola Zbigniewa Herberta.
Podr. s. 257.

L ( IV 2025): Stan wojenny w oczach Zachodu (Olga Tokarczuk).
Podr. s. 274.
Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca (zad. jawne CKE).

L ( IV 2025): Rola nawiązań do innego utworu literackiego (Marek Nowakowski, Górą "Edek").
Prezentacja wniosków z p.d..

Podr. s. 376.

1. Czas powstania utworu (zbiór Prawo prerii 1999), okres początków budowy kapitalizmu przypominający dzikie prawa natury rządzące tym, co działo w świecie Dzikiego Zachodu.
2. Gatunek - krótki, syntetyczny tekst przypominający sprawozdanie (tak określił ten tekst autor).
3. Interpretacja tytułu utworu.
4. W jakim celu autor nawiązuje do innego utworu literackiego? (zad. jawne CKE).

L ( IV 2025): Doświadczenie egzystencjalne w poezji (Wisława Szymborska).
Podr. s. 330.

L ( IV 2025): Miejsca zmieniane przez czas (Andrzej Stasiuk, Miejsce).
Podr. s. 367.

IV - T2 (29)

L ( IV 2025): Poetycka refleksja nad stratą.
Podr. s. 335.

L ( IV 2025): Slang i moda w języku.
Podr. s. 385.

L ( IV 2025): Język reklamy.
Podr. s. 387.

L ( IV 2025): Nowe media.
Podr. s. 390.

L ( IV 2025): Fenomen podróży.
Podr. s. 404.



POWRÓT - PANEL LEKCYJNY 2024/2025