Sylwetka Raskolnikowa - praca z fragmentami tekstu
Cel lekcji ze Zbrodnią karą
- wskazanie kluczowych cech Raskolnikowa wynikających z wybranego fragmentu tekstu,- rozpoznanie prozatorskich sposobów kreacji postaci głównego bohatera.
Praca z fragmentami Zbrodni i kary.
Wersja pracy A - uczniowie otrzymują listę cech bohatera i szukają fragmentów potwierdzających daną cechę:
1. Introwertyk.
2. Samotnik.
3. Człowiek wyalienowany (wyobcowany) ze społeczeństwa.
4. Ekscentryk.
5. Racjonalista.
6. Często działający irracjonalnie.
7. Indywidualista.
8. Idealista.
9. Skrajny immoralista.
10. Człowiek wrażliwy.
11. Chwiejny emocjonalnie i psychicznie.
12. Skłonny do stanów depresyjno-maniakalnych.
13. Pełen sprzeczności.
14. Zagubiony.
15. Refleksyjny.
16. ................................ .
Wersja B - uczniowie szukają fragmentów i na ich podstawie sami decydują, jaka cecha bohatera jest w danym fragmencie wyraźnie widoczna. Ważną kwestią jest tu oczywiście argumentacja.